قرص تریامترن هیدروکلروتیازید چیست

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

تریامترن اچ چه دارویی است؟ تریامترن- اچ دارویی ترکیبی برای درمان فشار خون بالا می باشد. اچ در آن نشانه هیدروکلروتیازید است. درمان فشار خون بالا از موارد مصرف قرص تريامترن اچ محسوب می گردد. از دیگر خواص تریامترن اچ کاهش مایعات اضافی موجود در بدن می باشد. تریامترین اچ سبب می شود از میزان مایعات اضافی که در بدن وجود دارد کاسته شود. عملکرد قرص تریامترن اچ و عوارض آن باید در افراد سالمند و افراد مبتلا به دیابت کنترل شود.

بالغین:

یک تا دو قرص تریامترن اچ پس از غذا روزانه تجویز می گردد. حداکثر دوزاژ تریامترن اچ روزانه چهار قرص می باشد.

تداخلات دارویی تریامترن اچ عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض جانبي تريامترن اچ عبارت است از:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

هیدروکلروتیازید چیست؟ قرص هیدروکلروتیازید دارویی ادرار آور می باشد. هیدروکلروتیازید مکانیسم اثر چندان روشنی ندارد ولی به نظر می رسد با مهار باز جذب نمک در کلیه ها کاهش فشار خون را به دنبال دارد. رفع ادم و بهبود فشار خون از اثرات هیدروکلروتیازید می باشد. هيدروكلروتيازيد عوارض مختلفی دارد که از آن جمله می توان به تاری دید، خشکی دهان و احساس سبکی در سر اشاره کرد.

قرص خط دار: 5 میلی گرم

بالغین:

25 تا 2 میلی گرم هیدروکلروتیازید روزانه خوراکی برای چند روز تا رفع کامل ادم تجویز می گردد. دوز نگهدارنده هیدروکلروتیازید 1- 25 میلی گرم روزانه یا یک دوز در میان می باشد.

بالغین:

هیدروکلروتیازید 5-12.5 میلی گرم خوراکی یک بار در روز تجویز می گردد.

کودکان 6 ماه تا 12 سال:

3.3 میلی گرم بر کیلوگرم گرم هیدروکلروتیازید یا 6 میلی گرم بر متر مربع در دو دوز منقسم تجویز می شود.

نوزادان زیر شش ماه:

2.2 میلی گرم بر کیلوگرم هیدروکلروتیازید خوراکی روزانه در دو دوز منقسم تجویز می گردد.

تداخلات دارویی هیدروکلروتیازید عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض جانبی هیدروکلروتیازید عبارت است از:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

تریامترن – اچ ( Triamterene-H) دارویی ترکیبی برای درمان فشار خون بالا می باشد. اچ در آن نشانه هیدروکلروتیازید است. درمان فشار خون بالا از موارد مصرف قرص تريامترن – اچ محسوب می گردد. از دیگر خواص تریامترن – اچ کاهش مایعات اضافی موجود در بدن می باشد. تریامترین – اچ سبب می شود از میزان مایعات اضافی که در بدن وجود دارد کاسته شود. عملکرد قرص تریامترن – اچ و عوارض آن باید در افراد سالمند و افراد مبتلا به دیابت کنترل شود.

تریامترین به گروهی از داروها به مدرهای حافظ پتاسیم تعلق دارد. مدرها را گاهی قرص‌های آب هم می‌ند. این قرص‌ها سبب دفع آب اضافی از بدن می‌شود. تریامترین حافظ پتاسیم می‌باشد و بر خلاف دیگر مدرها پتاسیم را از بدن دفع نمی‌کند. تریامترین برای درمان ادم (تجمع آب در بدن) به کار می‌رود. ادم معمولاً بر اثر نارسایی قلبی کبدی و یا کلیوی پدید می‌آید.

ادم زمانی رخ می‌دهد که مایعات از رگ‌های خونی به بیرون نشت می‌کنند و سبب ورم در ریه و پاها می‌شود. این حالت سبب تنگی نفس می‌شود. این دارو با افزایش دفع ادرار از کلیه سبب کاهش مایعات در بدن می‌شود.

این دارو ترکیب دو داروی مدر تریامترن و هیدروکلرتیازید می‌باشد که یکی دفع‌کننده پتاسیم و دیگری نگهدارنده پتاسیم می‌باشد و با اثر بر نفرونهای کلیه موجب افزایش ادرار و کاهش فشار خون می‌شود.

اين تركيب دارويي به عنوان داروي كمكي در كنترل حالات ادم (مانند نارسايي احتقاني قلبي، سيروز كبدي، سندرم نفروتيك، خيز ناشي از كورتيكوستروئيدها و خيز با علت شخص)، در درمان زيادي فشار خون (به ويژه در مواردي كه نياز به يك مدر نگهدارنده پتاسيم باشد) و همچنين در درمان كمي پتاسيم خون ناشي از مصرف داروهاي مدر در افرادمبتلا به زيادي فشار خون (در صورتي كه ساير تدابير مفيد يا كافي نباشند) مصرف مي‌شود.

تریامترن: با اثر مستقیم بر توبول های دیستال کلیه باعث مهار بازجذب سدیم و مهار Na-K ATPase و کاهش ترشح کلسیم، منیزیم و هیدروژن می گردد.هیدروکلروتیازید: با مهار بازجذب سدیم در توبول های دیستال کلیه موجب افزایش ترشح آب، سدیم، پتاسیم و هیدروژن می گردد.


تريامترن به سرعت ولي ناقص از مجراي گوارش جذب مي‌شود (7-3 درصد). پيوند تريامترن به پروتئين متوسط است و متابوليسم آن كبدي است. نيمه عمر تريامترن در افراد با كليه سالم، 12-9 دقيقه و در نارسایی كليه 1 ساعت مي‌باشد. زمان لازم براي شروع اثر دارو به عنوان مدر 4-2 ساعت و زمان لازم براي رسيدن به اوج غلظت تريامترن، 4-2 ساعت است. زمان لازم براي رسيدن به اوج اثر با مصرف مقادير متعدد يك يا چند روز است. طول اثر تريامترن 9-7 ساعت مي‌باشد. تريامترن به طور عمده از طريق صفرا دفع مي‌شود.

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند:برای فشار خون بالا و کاهش مقدار آب در بدن:بزرگسالان: 1 تا 4 قرص در روز، بستگی به دوز دارو در قرص دارد.کودکان: مصرف و مقدار آن توسط پزشک تعیین می شود.

مصرف تریامترن – اچ در بارداری: مطالعات حیوانی شواهدی مبنی بر تاثیرات تراتوژنیک را نشان نداده است. داده های کنترل شده ای در مورد مصرف تریامترن – اچ در بارداری انسان در دسترس نیست. برخی تحقیقات نشان داده است تریامترن – اچ می تواند تاثیرات مضری بر جنین داشته باشد اما ناهنجاری های مشخصی در مورد آن نشان داده نشده است. خانم های بارداری که در خطر قرار دارند مانند آن هایی که در خطر بروز پره اکلامپسی قرار دارند باید احتیاط کنند.

مصرف تریامترن – اچ در شیردهی: تریامترن اچ در شیردهی نباید مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از تریامترن اچ در شیردهی تنها در صورتی مجاز است که جایگزین مناسبی برای آن در دست نباشد. هیدروکلروتیازید در شیر ترشح می شود اما شواهدی مبنی بر ترشح تریامترن در شیر مادر وجود ندارد. در برخی منابع عنوان شده است در موارد لزوم باید مقدار هیدروکلروتیازید کمتر از 5 میلی گرم در روز یا کمتر باشد.

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن در صورت بروز هر کدام از عوارض زیر در اولین فرصت با پزشک مشورت کنید.موارد نادر:
مدفوع سیاه و قیر مانند، خون در ادرار و یا مدفوع، سرفه و یا خس خس سینه، تب و لرز، درد مفاصل، درد در قسمت تحتانی کمر و یا پهلوها، اختلال و درد هنگام دفع ادرار، نقاط سوزنی شکل قرمز برروی پوست، راش پوستی یا کهیر، درد شدید معده همراه با حالت تهوع و استفراغ، خونریزی و کبودی غیر عادی، زردی چشم ها و پوست، زبان قرمز روشن، سوزش و التهاب در زبان، ترک خوردن گوشه های دهان.علائم و نشانه های تغییرات پتاسیم:
گیجی، خشکی دهان، افزایش تشنگی، ضربان قلب نظم، تغییرات ذهنی و رفتاری، گرفتگی و درد عضلات، کرختی و سوزن سوزن شدن دست ها، پاها و لبها، تنگی نفس یا اختلال در تنفس، خستگی و ضعف غیر عادی، نبض ضعیف، ضعف و سنگینی پاها.
عوارض جانبی زیر نیز ممکن است اتفاق بیفتد که نیاز به توجه پزشکی ندارد. این موارد ممکن است با ادامه مصرف دارو خود به خود از بین بروند، اما در صورتی که ادامه پیدا کردند یا آزار دهنده شدند باید به پزشک مراجعه کرد:موارد با شیوع کمتر:
کاهش اشتها، حالت تهوع و استفراغ، دل پیچه و اسهال، ناراحتی معده، کاهش توانایی جنسی، گیجی و سبک سری در هنگام بلند شدن از موقعیت خوابیده و یا نشسته، سردرد، افزایش حساسیت پوست به نور.

1- در موارد زير، اين دارو بايد با احتياط فراوان مصرف شود:‌ بي ادراري، يا عيب كار كليه، افراد مبتلا به ديابت و بيماري كليوي و نوزادان مبتلا به يرقان.
2- بيماراني كه شديداً بدحال هستند يا حجم ادرار آنها كم است، بيشتر در معرض خطر زيادي پتاسيم خون هستند.
3- اندازه‌گيري فشار خون در طول درمان با اين دارو در فواصل منظم ضروري است.

1- مصرف اين دارو حتي در صورت احساس بهبودي بايد ادامه يابد.
2- اين دارو فشار خون بالا را درمان نمي‌كند، بلكه آن را كنترل مي‌نمايد. از اين رو مصرف آن ممكن است تا آخر عمر ضروري باشد.
3- احتمال بروز كمي يا زيادي پتاسيم خون وجود دارد. بنابراين ممكن است پي‌گيري ميزان پتاسيم در رژيم غذايي لازم باشد.
4- از مصرف ساير داروها، به خصوص داروهاي مقلد سمپاتيك كه نيز به نسخه ندارند، بايد خودداري شود.
5- در صورت فراموش شدن يك نوبت مصرف دارو، به محض به ياد آوردن، آن نوبت بايد مصرف شود، مگر اين كه زمان مصرف نوبت بعدي فرارسيده باشد. در اين صورت، مقدار مصرف بعدي نبايد دو برابر شود.
6- مصرف این دارو ممکن است سبب ایجاد حساسیت از حالت معمولی پوست به نور خورشید بشود. در معرض نور خورشید قرار گرفتن حتی برای زمان های کوتاه ممکن است سبب ایجاد راش پوستی، خارش، قرمز و تغییر رنگ های دیگر پوست و یا آفتاب سوختگی شدید شود. زمانی که مصرف این دارو را آغاز می کنید:


1- در صورت حساسیت به آمیلوراید، اسپیرونولاکتون، تریامترن، سولفویدها، (داروهای حاوی سولفور)، بومتانید، فورزماید، استازولامید، دی کلروفید، متازولامید، هیدروکلروتیازید و سایر دیورتیک های تیازیدی، موارد دیگر، غذاها، مواد محافظ یا رنگها پزشک را مطلع سازید.
2- مطالعات درباره این ترکیب دارویی فقط بر روی بزرگسالان انجام شده است و اطلاعات خاصی درباره مصرف این دارو در کودکان در مقایسه با بزرگسالان وجود ندارد.
3- سالمندان نسبت به عوارض این دارو حساس تر می باشند و گیجی، سبکسری، علائم و نشانه های وجود پتاسیم زیاد و یا پتاسیم کم در خون، عوارضی است که ممکن است در سالمندان اتفاق بیفتد.
4- در صورت مصرف هم زمان سایر داروها همراه این دارو بخصوص مهار کننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین مانند (بنازپریل، کاپتوپریل، انالاپریل، فوزینوپریل، لیزینوپریل، کوئیناپریل، رامی پریل)، سیکلوسپورین، داروها و مکمل های حاوی پتاسیم، کلستیرامین، کلستیپول، گلی کوزیدهای دیجیتالی (داروهای قلبی) و لیتیوم پزشک را مطلع سازید.
5- در صورت ابتلا به بیماریهای دیگر مانند دیابت ملیتوس، بیماریهای کلیوی و کبدی، نقرس (سابقه آن)، سنگ کلیه (سابقه آن)، بیماریهای قلبی و یا عروقی، لوپوس اریتماتوس (سابقه آن)، التهاب پانکراس، مشکلات قاعدگی در خانم ها و بزرگ شدن پستان ها در آقایان، پزشک را مطلع سازید.
6- مصرف این دارو ممکن است باعث احساس خستگی شود. هم چنین ممکن است باعث افزایش مقدار و یا دفعات ادرار شود. بعد از مصرف این دارو برای یک مدت، این علائم باید کاهش یابند. برای جلوگیری از افزایش ادرار در خواب، بهتر است:

7- بهتر است بره زمانی مصرف این دارو طوری باشد که کمترین تاثیر را در فعالیت روزانه و یا خواب شما داشته باشد. برای داشتن بهترین بره زمانی مصرف این دارو از پرشک معالج کمک بخواهید.
8- برای جلوگیری از فراموش کردن مصرف این دارو، تلاش کنید آن را هر روز راس ساعت معینی مصرف کنید.
9- در صورتیکه مصرف این دارو معده شما را اذیت می کند بهتر است همراه غذا و یا شیر آن را مصرف کنید. اگر ناراحتی معده مانند حالت تهوع، استفراغ، درد یا دل پیچه معده ادامه پیدا کردند به پزشک مراجعه کنید.
1- در بیمارانی که این دارو را برای فشار خون بالا مصرف می کنند:

11. چنانچه دارو را به طور مرتب مصرف می کنید، در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن مصرف کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف این نوبت تریامترن – اچ خودداری کنید و بره معمول دارویی خود را ادامه دهید و مقدار مصرف را نیز دو برابر نکنید.

تظاهرات بالینی: تحریك و تحرك بیش از حد دستگاه گوارش، افزایش ترشح ادرار، دهیدراسیون، اختلال الكترولیتها، لتارژی (ممكن است به اغما منجر شود).درمان: درمان شامل اقدامات حمایتی و علامتی است. در صورت بلع اخیر دارو (كمتر از چهار ساعت)، با واداشتن بیمار به استفراغ یا شستشوی معده می‌توان از جذب دارو جلوگیری كرد. در صورت زیادی شدید پتاسیم خون (بیش از mEq/L 6.5)، با استفاده از تزریق وریدی بیكربنات سدیم یا گلوكز همراه با انسولین، باید غلظت پتاسیم خون را كاهش داد. با مصرف سدیم پلی استیرن سولفونات (رزین تعویض كننده كاتیون) به صورت خوراكی یا تنقیه نیز می‌توان غلظت سرمی پتاسیم را كاهش داد. باید از مصرف مسهل ها خودداری شود، زیرا دفع مایعات و الكترولیتها را افزایش می‌دهد.




بخوانید:


فشار خون بالا (htn) وراه های کنترل آن


خوراکی های کاهش دهنده ی فشار خون


رژيم غذايي مختص افرادي با فشار خون بالا



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *