قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

خواص دارویی و گیاهی

قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود
قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود


قاعدگی یکی از مراحل بلوغ در دختران می باشد قاعدگی بین سن 8 تا 13 سالگی می باشد.پریودی معمولا بین 3 تا 7 روز طول می کشد.قاعدگی جاری شدن خون از بافت پوشش داخلی رحم می باشد.این روند تا زمان یایسگی رخ می دهد.هر سیکل قاعدگی به طور متوسط 28 روز طول می کشد و می تواند بین 21 تا 35 روز متغیر باشد.به قاعدگی پریودی ، عادت ماهیانه  یا دشتان هم می گویند.
در زمان بلوغ دختران از غده هیپوفیز هورمون هایی ترشح می شود که تخمدان ها را وادار می کند که هورمون زنانه تولید کنند.این هومورن هایی که ترشح می شود باعث بالغ شدن بدن دختران می شود.این هورمون ها پروژسترون و تستوسترون نام دارند که بسیار برای بلوغ و رشد جسمی لازم می باشند.قاعدگی زمانی رخ می دهد که اندام تناسلی دختر کامل شده باشد.
وقتی دوره ی پریودی شروع شد در هر ماه یک تخمک از تخمدان ها آزاد می شود .این تخمک با چشم دیده نمی شود .به این عمل تخمک گذاری گفته می شود.تخمک وارد لوله های فالوپ می شود و از طریق این لوله ها وارد رحم می شود.در صورتیکه تخمک با اسپرمی برخوردی نداشته باشد تخمک بارور نشده و از بدن دفع می شود .(4 روز قبل از پریودی حاملکی رخ می دهد؟)

رحم یک خانم به مدت یک سیکل کامل ( 21 یا 35 روز) خود را برای لانه گزینی تخمک بارور شده آماده می کند .مخاطاتی برای تخمک بارور شده در رخم ایجاد می شود.اما زمانی که تخمک بارور نشده و از بدن دفع می شود مخاطات هم به صورت خونریزی از رحم خارج می شود.رحم خود را بازسازی می کند برای ماه آینده و تا زمانی که لقاح صورت نگیرد این روند ادامه دارد.(آیا خون قاعدگی کثیف است)

قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

پریودی یکی از اتفاقات مهم هر خانم در هرماه می باشد.عقب افتادن پریودی در هرماه دلایل مختلفی دارد .اما در صورتی که پی در پی طی ماه های مختلف پریودی نامنظم و عقب افتادگی های طولانی مدت اتفاق بی افتد باید جدی گرفته شود و زیر نظر پزشک معالج علت عقب افتادگی بررسی شود تا در صورت مشکل جدی درمان صورت گیرد.
پریودی برای سلامتی و شادابی هر خانم بالغ لازم و ضروری می باشد.
علت های عقب افتادن پریود را در زیر بررسی می کنیم :
عقب افتادن پریود معمولا بر اثر غلظت خون بوده که ناشی از فعالیت خلط صفرا، بلغم و یا سودا در کل بدن است. اختلال در غده تیروئید و همچنین  اختلالی که در هورمون پرولاکتین (هورمون شیر) رخ می‌دهد نیز می‌تواند باعث عقب افتادن پریود یا قطع قاعدگی شود.

یکی از علل عقب افتادن پریودی در بانوان سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد که یکی از علت های شایع عقب افتادن پریود می باشد و ماه ها عادت ماهیانه را قطع می کند.سندورم پلی کیستیک همان تنبلی تخمدان ها می باشد.علت دقیقسندورم پلی کیستیک هنوز مشخص نشده است اما در این بیماری اختلالاتی برای تخمک بوجود می آید و بانوان را برای باردار شدن با مشکل مواجه می کند که یکی از علایم این سندروم قطع عادت ماهیانه و نامنظم شدن طولانی مدت آن می باشد.

یکی دیگر از دلایل عقب افتادن پریودی تغییرات در هورمون ها می باشد .پریودی با هورمون های بدن رابطه ی مستقیم دارد ودر صورتی که در هورمون های بدن تغییراتی ایجاد شود می تواند پریودی را عقب بی اندازد.با انجام آزمایشات هورمونی و مصرف داروها تعادلات هورمونی منظم می شوند.

مصرف برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی و داروهای مربوط به بیماری آسم باعث برهم زدن پریودی می شود و اثرات جانبی روی تخمدان ها و قاعدگی دارد.پس قبل از مصرف این داروها حتما با پزشک خود صحبت کنید و از اثرات آن ها آگاه باشید.

زمانی که استرس یا تنشی بر بدن وارد می شود تعادل هورمون ها به هم می خورد و این برهم خوردن تعادل هورمون ها به راحتی می تواند پریودی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث عقب افتادن عادت ماهیانه شود.

یکی دیگر از علل عقب افتادن قاعدگی می تواند مشکل و اختلال در غده تیرویید باشد.در صورتی که پریود شما برای مدت طولانی عقب بی افتد و نظم سابق را نداشته باشد پزشک معالج آزمایش های لازم را برای تشخیص علت عقب افتادگی تجویز می کند که یکی از این آزمایشات آزمایش غده تیرویید می باشد و در صورت مشکل درمان صورت می گیرد.

بسیاری از بانوان زمانی که شروع به انجام فعالیت هایی ورزشی و یا انجام فعالیت های ورزشی سنگین می کنند دچار اختلال در قاعدگیشان می شوند .با انجام فعالیت های ورزشی سنگین بدن مقدار زیادی انرژی از دست می دهد و این موضوع اختلالاتی در نظم پریودی ایجاد می کند.

مصرف قرص های ضدبارداری ، تغییراتی در هورمون های بدن ایجاد می کنند و در نتیجه موجب تغییراتی در سیکل قاعدگی و از بین رفتن نظم همیشگی اش می شود .در این صورت حتما با پزشک خود مشورت کنید.

عقب افتادن پریودی تا 5 روز طبیعی می باشد و زمانی برای مراجعه به پزشک اقدام کنید که به صورت سه ماه متوالی پریودی قطع و یا بیشتر از 5 روز تاخیر دارد.زمانی پریودی یک ماه را کاملا از دست می دهید که به مدت 6 هفته و یا بیشتر پریود نشده اید.

(می توانم پریودی ام را به صورت اورژانسی قطع کنم؟)

قرص ضدبارداری یکی از روش های جلوگیری از بارداری می باشد.این روش می تواند در کنار روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده شود اما بهتر است برای جلوگیری از بارداری در ماه های مختلف از روش های مختلف استفاده کنید.قرص های ضدبارداری حاوی 2 هورمون می باشد که از تخمک گذاری جلوگیری می کند و کار اسپرم را برای لقاح سخت تر می کند.
توجه داشته باشید مصرف این قرص‌ها از ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر ایدز پیشگیری نمی‌کند و فقط برای پیشگیری از بارداری استفاده می شوند.
به طور کلی دو نوع قرص ضدبارداری وجود دارد .قرص هایی که ترکیبی از پروژسترون و استروژن می باشد و قرص هایی که فقط پروژسترون دارند.

استروژن  مورد استفاده در قرصهای رایج فعلی معمولاً شامل اتینیل استرادیول  یا مسترانول می‌باشد. مسترانول برای فعال بودن باید به اتنیل استرادیول تبدیل شود و از لحاظ اثرگذاری ضعیف تر است.

انواع مختلفی از پروژسترون ها وجود دارند که بسته به اثرات استروژنی یا ضد استروژنی به کار می‌روند. یکی از فواید قرص های ضدبارداری جدید در این است که پروزسترون‌های آن‌ها اثرات استروژنی نداشته و اثرات آندروژنی بسیار کمی دارد. این مسئله در مورد عوارض شایعی همچون افزایش وزن و آکنه بسیار مورد توجه است.

بسته ی حاوی 21 قرص، باید به صورت زیر استفاده شود:
1.هر روز در ساعت مشخصی باید قرص را مصرف کنید.این قرص ها را 21 روز مداوم مصرف می کنید.
2.وقتی بسته 21 تایی تمام شد قرص خوردن را قطع می کنیدو خونریزی شما یا همان عادت ماهیانه شما شروع می شود.
3.بعد از اینکه  7 روز پریودی تمام شد حتی اگر خونریزی داشتید خوردن قرص ها را دورباره شروع کنید.
این روند را هرماه ادامه دهید .

مصرف  رص های ضدبارداری برای جلوگیری از باردرای راهی بسیار مطمین می باشد .اما از هر 100 زن 9 نفرشان در طول استفاده از قرص های ضدبارداری حامله می شوند.
در اکثر مواقع اگر قرص ها را درست و اصولی مصرف کنید اتفاقی نمی افتد.
اما می توان گفت در موارد زیر احتمال حاملگی در طی مصرف قرص وجود دارد.
1.بعد از دو ساعت از مصرف قرص حالت تهوع داشته باشبد.
2.قرص ها را با تاخیر در ساعت و یا در روزش مصرف کنید.
3.قرص های ضدبارداری با برخی داروها تداخل دارند و قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.
4.مصرف قرص را فرموش کنید.
اما در هرصورت در زمانی که احساس ایمنی کمتری کردید حتما از کاندوم استفاده کنید.

(سقط جنین با زعفران امکان پذیر است؟)

در بسیاری از موارد که احساس می شود رابطه به اندازه کافی ایمن نبوده است باز هم راهی برای رفع این مشکل وجود دارد.در این موارد مصرف قرص جلوگیری اضطراری راهی برای رفع این مشکل می باشد.

قرص های جلوگیری از بارداری اضطراری انواع مختفی دارند اما همه آن ها به یک صورت عمل می کنند.نحوه ی عملکرد قرص های ضدبارداری اینگونه است که هورمون لوونورژسترول موجود در قرص مانع تخمک گذاری تخمدان ها و لقاح اسپرم و تخمک می شود و در فضای رحم تغییراتی ایجاد می کند که حتی اگر لقاح هم صورت گرفته باشد فضا برای لانه گزینی محیا نمی باشد.
بنابراین اگر شما به دوره تخمک گذاری خود نزدیک باشید یا تازه این دوره را گذرانده باشید، به طور قابل ملاحظه‌ای شانس تاثیرگذاری قرص پایین می‌آید.
این قرص ها به هیچ عنوان نمی توانند جایگزین قرص های منظم جاوگیری از بارداری شوند و در صورتی که حاملگی رخ داده باشد به هیچ عنوان باعث سقط جنین نمی شود.
نکته مهم: اینکه در زمان رابطه جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود باشید. هر چه نزدیکتر به زمان تخمک گذاری باشد، تاثیر قرص کمتر خواهد بود.

بعد از مصرف قرص های جلوگیری از بارداری اضطراری معمولا حس خاصی در بانوان ایجاد نمی شود و هیچگونه عوارضی ندارند اما در برخی افراد معمولا عوارض بسیار جزیی نمایان می شود.

(لکه بینی بعد از مصرف قرص آورژانسی)

نکته: اگر پس از سه تا پنج هفته بعد از استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در ناحیه شکم درد‌های شدید پیش رونده داشتید، ممکن است این نشانه یک حاملگی خارج از رحم باشد. در این صورت بلافاصله به پزشک مراجعه کنید تا مانع عوارض جدی آن شوید.

مصرف قرص های اورژانسی ضدبارداری در مواقعی چرخه ی پریودی و نظم پریودی را بر هم میزند و ممکن است باعث لکه بینی شود.و می تواند دوره ی شما را به عقب بی اندازد و یا جلوتر بی اندازد.و حتی ممکن است میزان خونریزی شما را تغییر دهد
در مواقع عادی باید سرموعد مقرر پریودی صورت می گیرد اما در مواقعی که بیش از یک هفته تعویق افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است  قرص تاثیری نکرده باشد و حاملگی رخ داده باشد.
قرص‌های اورژانسی فقط یک بار کار می‌کنند
قرص های جلوگیری اضطراری را هیچ گاه نباید به عنوان قرص جلوگیری از بارداری مداوم استفاده کرد.اگر مداوم از قرص های جلوگیری اضطراری استفاده کنید تاثیر آن مداوم نمی باشد و پس از استفاده از آن توانایی بارداری خواهید داشت.معمولا با استفاده ی بیش از حد از قرص های جلوگیری اضطراری بارداری پریودی ها بسیار نامنظم و غیرقابل پیش بینی می شود.


ما را دنبال کنید در

لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.


مصرف قرص لوونورژسترول 52-94٪ در جلوگیری از بارداری مؤثر است. دوره مصرف این قرص پس از مقاربت هر چه زودتر آغاز شود، مؤثرتر است. شواهد نشان می‌دهد که مصرف قرص اولیپریستال در حداقل 98٪ از موارد، مانع از بارداری می‌شود، به خصوص اگر ظرف 72 ساعت پس از نزدیکی مصرف شود.

استفاده مکرر از قرص‌های ضد بارداری اورژانسی می‌تواند منجر به افزایش عوارض جانبی، مانند بی‌نظمی‌های قاعدگی شود. 

معمولاً بعد از یک دوره اختلال در قاعدگی دوباره نظم قاعدگی برقرار می شود. نکته مهم این است که حداکثر تا 10 روز بعد از مصرف قرص اورژانسی باید خونریزی اتفاق بیفتد. قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

 به خاطر داشته باشید استفاده از این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود. البته معمولا این تغییرات کم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. اگر تاخیر بیش از 7 روز شود، باید احتمال بارداری را در نظر داشت.

در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ( B-hcG ) ضرورت دارد.

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز 12 ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید.

معمولا خونریزی ظرف 7 روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید.

“ظرف 3 تا 10 روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد”

بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید. در صورت تعویق خونریزی پس از یک هفته تا 10 روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

 این دارو یک هورمون پروژستین است که عمدتا با جلوگیری از انتشار تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر میگذارد. همچنین باعث می شود مایع واژن برای کمک به جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و تغییر پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور ضخیم تر شود.

استفاده از این دارو، بارداری موجود را متوقف نخواهد کرد و یا شما و همسرتان را در برابر بیماری های آمیزشی (از قبیل HIV، گونوره، کلامیدیا) محافظت نمی کند.

قرص اورژانسی ممکن است به خوبی در زنانی که بیش از وزن خاصی هستند (برای مثال، بیشتر از ۷۴ کیلوگرم)، و یا اگر داروهای خاص دیگری در ماه گذشته استفاده مصرف کرده باشند، به خوبی تاثیر گذار نباشد. این اثر می تواند به حاملگی منجر شود.

عوارض جانبی قرص اورژانسی
با مصرف این دارو تهوع / استفراغ، شکم درد، خستگی، گیجی، تغییر در خونریزی واژینال، لکه بینی، اختلالات قاعدگی، حساسیت پستان، یا سردرد ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشتند یا بدتر شدند، به سرعت به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

اگر پزشک دستور داده است که از این دارو استفاده کنید، به یاد داشته باشید که او فایده آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی، از جمله: درد شدید زیر شکم (مخصوصا ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف لوونورژسترل)، دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورتی که متوجه هر گونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

قرص اورژانسی ضد بارداری معمولاً برای زنانی استفاده می شود که رابطه محافظت نشده داشته اند و یا روش جلوگیری از بارداری آنها با شکست مواجه شده و به درستی کار نکرده است.

 خیلی از اوقات ممکن است روشی که انتخاب کرده اید، روش صحیحی نبوده است و یا آن را به درستی اجرا نکرده اید و یا حتی ممکن است همه چیز درست بوده اما در حین رابطه مشکلاتی به وجود آمده است.

 مثلاً ممکن است در حین رابطه کاندوم پاره شده باشد، از قرص های ضد بارداری به طور منظم استفاده نکرده و یا حتی مصرف آن‌ها را فراموش کرده باشید.

 

قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

 

برخی از زوجین نیز ممکن است از روشهای جلوگیری طبیعی از بارداری استفاده کنند که این روش نیز خطا های خاص خود را دارد و ممکن است همسرتان در محاسبات خود اشتباه کرده باشد و مجبور شوید از قرص اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.

در این مقاله سعی می کنیم به طور کامل در رابطه با قرص های اورژانسی ضد بارداری صحبت کنیم و درباره نحوه مصرف و عوارض آن ها نیز نکاتی را بیان کنیم.

در این چند وقت که با کاربران مینت در ارتباط بوده ایم، این مسئله را متوجه شده ایم که خیلی از آن ها از روش های مطمئن جلوگیری استفاده نمی کنند و مدام در حال مصرف قرص های اورژانسی هستند و حتی روش صحیح استفاده از این قرص ها را نیز نمی دانند و سرخود قرص هایی را مصرف کرده که هم می تواند موجب بارداری ناخواسته شود و هم عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد.

به عنوان مثال چند وقت پیش، کاربری به نام عسل که تازه ازدواج کرده بود، در رابطه با روش های جلوگیری از بارداری به مشکل خورده بود و مدام در حال استفاده از این قرص ها بود. این مصرف های سر خود باعث بروز عوارضی مانند نامنظم شدن پریود ها و بروز استرس در او شده بود و نمی توانست رابطه زناشویی لذت بخشی را تجربه کند. همین نکته باعث شده بود که این خانم جوان به مینت مراجعه کند و از پزشکان ما راه حل بخواهد.

یک مثال واقعی

 بگذارید خلاصه ای از مکالمه با عسل را در اینجا بیاوریم تا خودتان بهتر متوجه شوید:

من شنیدم که مصرف قرص های ضد بارداری اصلا موثر نیست و همیشه ریسک بارداری وجود داره. مثلا همین دوست خودم! چند وقتی بود که از قرص های ضد بارداری LD استفاده می کرد و همیشه بابت جلوگیری از بارداری خیالش راحت بود! اما… در عین ناباوری 6 ماه پس از ازدواجش باردار شد و الان که 3 ماه از بارداریش می گذره، حسابی افسرده شده! چون اصلا قصد بارداری نداشت و الان 9 ماه پس از ازدواجش، افسرده یه گوشه خونه نشسته! من نمیخوام مثل دوستم بشم! لطفا بهم راهکار بدین…

انقد استرس گرفتم، که با کوچکترین اتفاقی در رابطه زناشوییم به قرص های اورژانسی مراجعه می کنم! اما حسابی تعادل هورمونی بدنم از بین رفته و الان 3 ماهه که پریود نشدم! اول فکر می کردم که باردارم، اما وقتی تست بارداری دادم متوجه شدم که باردار نیستم و فقط تعادل هورمونی بدنم بهم خورده! خواهش می کنم راه حلی بهم بدین…واقعا این مشکل اعصابم رو خورد کرده…

جالب است بدانید این تنها یکی از صد ها مورد مشابهی است که همه روزه کاربران، به مینت مراجعه می کنند و بابت این مشکل گلایه دارند.

وقتی بیشتر با عسل صحبت کردیم، متوجه شدیم که دوست او رابطه خوبی با مصرف منظم قرص ها نداشته و حتی در یک سیکل، چندین بار فراموش کرده بود که قرص هایش را مصرف کند!

بنابراین وقتی این قرص ها به طور صحیح مصرف نشوند نباید انتظار داشته باشید که همه چیز درست پیش برود و باردار نشوید!

همه روش های جلوگیری از بارداری تاثیر و بازده خوبی دارند، اما باید آن ها را به درستی به کار ببرید و الا دچار مشکل خواهید شد.

به این نکته نیز حتما توجه کنید که قرص اورژانسی تنها باید به تعداد محدودی در سال (3 الی 4 بار) مصرف شود، اگر بعد از هر رابطه بخواهید به این قرص ها روی بیاورید، کاملا به سلامتیتان لطمه خواهید زد و همانند عسل به مشکل بر خواهید خورد.

خب بعد از این همه توضیح، بگذارید برویم سر اصل مطلب…

قرص های اورژانسی همانطور که از نام آنها مشخص است، تنها باید در موارد اضطراری به کار بروند. در این میان می‌توان به ۳ قرص زیر اشاره کرد:

اکثر این قرص‌ها را می‌توانید در داروخانه‌ ها بیابید و بدون نسخه آنها را خریداری کنید.

قرص های اورژانسی باید در موارد زیر استفاده شوند:

قرص های اورژانسی از بارداری هایی که در آنها لقاح صورت گرفته است جلوگیری نمی کنند، بلکه تنها زمان تخمک گذاری را به تعویق می‌اندازند و یا از وقوع آن جلوگیری می کنند. بنابراین نباید به آنها به عنوان قرص های سقط جنین نگاه کرد.

مصرف قرص های اورژانسی تنها برای جلوگیری از بارداری در رابطه محافظت نشده پیشنهاد می شود، اما به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری موثر نیست و نباید به صورت مداوم از آنها استفاده کنید. همچنین حتی اگر از قرص های اورژانسی به درستی استفاده کنید، ممکن است موثر واقع نشوند و باردار شوید و این نکته را به یاد داشته باشید که این قرص ها از ابتلا به بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

قرص های اورژانسی برای هرکسی مناسب نیستند اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید از مصرف این قرص‌ها بپرهیزید:

اگر اضافه وزن دارید احتمالا مصرف قرص های اورژانسی همانند مصرف این قرص ها در زنانی که اضافه وزن دارند، در جلوگیری از بارداری موثر نباشد.

از عوارض قرص های اورژانسی می توان به موارد زیر اشاره کرد که ممکن است تا چند روز پس از مصرف باقی بماند:

تاثیر زمان در مصرف قرص های اورژانسی

برای حداکثر تاثیر گذاری قرص اورژانسی باید هرچه سریع تر پس از رابطه محافظت نشده آنها را مصرف کنید و این زمان باید کمتر از ۱۲۰ ساعت پس از انجام رابطه باشد. این قرص‌ها را هر زمان پس از سیکل قاعدگی می توانید مصرف کنید.

قرص های اورژانسی می تواند قاعدگی تان را تا یک هفته به تعویق بیندازد. اگر سه الی چهار هفته پس از مصرف این قرص ها پریود شدید، حتما تست بارداری بدهید.

 به صورت طبیعی پس از مصرف این قرص‌ها لازم نیست که به پزشک مراجعه کنید. اما اگر هر گونه خونریزی یا لکه بینی مداوم و به صورت یک هفته پس از مصرف این قرص‌ها را تجربه کردید همچنین اگر دل دردهای شدیدی را سه تا پنج هفته پس از مصرف قرصها داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند نشان دهنده سقط یا بارداری خارج از رحم باشد که معمولا در لوله های فالوپ رخ می دهد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

google-site-verification=2ljcTGl3W9DLC-5dwvlfO3nKgV3qcboUHEe6wqCibB0

به در خواست مکرر دوستان و همراهان مینت، در این مقاله به بررسی انواع مختلف قرص ضد بارداری ، نحوه مصرف قرص ضد بارداری و تاثیر گذاری آنها میپردازیم.

کشف اولین قرص های جلوگیری از بارداری، جزو مهمترین اختراعات قرن ۲۰ بوده است. اولین قرص های جلوگیری از بارداری، توسط دکتر پینکوس کشف شد و در سال ۱۹۵۷ فروخته شد. و اولین بار تحت عنوان قرص های تنظیم کننده سیکل قاعدگی وارد بازار شدند، در این زمان مسئله جلوگیری از بارداری به عنوان یکی از عوارض جانبی این قرص ها شناخته شد.

پزشکان متوجه شدند که سیکل های نامنظم در آن زمان اپیدمیک شده و طی دوسال بیش از نیم میلیون نفر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را به دلیل عارضه ی جانبی آن یعنی جلوگیری از بارداری آغاز کردند.

 

قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

 

در اواسط قرن ۲۰، قرص ضد بارداری بعنوان قرص جلوگیری تولید شد. و در طی ۵ دهه ی گذشته، انقلابی را در سلامت بانوان ایجاد کرد. امروزه، خانم ها در سراسر جهان از  انواع مختلف قرص ضد بارداری استفاده می کنند. این قرص ها اگر به درستی استفاده شوند ۹۹.۹٪ تاثیری گذاری دارند.هم اکنون طیف وسیعی از داروهای جلوگیری از بارداری در دسترس وجود دارد و به خانم ها این اجازه را میدهد که متناسب با شیوه ی زندگی و بودجه ی خود بهترین نوع را انتخاب کنند.

اگر تازگی با قرص آشنا شدید و میخواهید استفاده کنید، هر آنچه که لازمه ی مصرف قرص ضد بارداری است را در این مقاله ارئه میدهیم، پس همراه ما باشید.

نحوه عملکرد

قرص های ضد بارداری بارداری محتوی، استروژن سنتز شده و هورمون های پروژستینی هستند.

این هورمون ها، هورمون های طبیعی سیکل قاعدگی خانم ها را تقلید میکنند تا از بارداری جلوگیری کنند.

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که از بارداری جلوگیری میکند. این قرص ها بصورت ترکیبی از هورمون ها هستند که از تخمک گذاری بدن جلوگیری می کنند. علاوه براین، این هورمون ها باعث غلیظ شدن ترشحات رحمی شده و بدین وسیله ورود اسپرم ها را به داخل رحم مشکل می کند و مانع از باروری تخمک می شود.

قرص ضد بارداری، همچنین میتواند بر دیواره ی رحمی تاثیر گذاشته و از لانه گزینی رویان جلوگیری میکند.

اکثر خانم ها هنگامی که میخواهند نوعی از قرص های ضد بارداری را بعنوان روش کنترل حاملگی انتخاب کنند، یا قرصهای ترکیبی یا همان قرصی که دوست یا آشناهایشان استفاده کرده اند را انتخاب می کنند که این تصور غلط یکی از بزرگترین و خطرناک ترین مسائلی است که باعث آسیب به شخص می شود.

با توجه به سن و سابقه پزشکی شخص، پزشک مناسب ترین دوز قرص های جلوگیری از بارداری را متناسب با شرایط فرد، تجویز می کند.

داروهای تجویز شده برای یک دختر ۱۸ ساله و ۳۰ ساله کاملا با هم متفاوت است. هورمون های مختلف تشکیل دهنده ی قرص های جلوگیری از بارداری، در بهبود آکنه های دوران بلوغ، رفع اسپاسم و دل درد های دوران قاعدگی و همچنین در خانم های با سنین بالاتر بسیار کمک کننده خواهد بود.

نکته ی اصلی اینجاست که تنها یک نوع قرص را نمیتوان برای تمامی اشخاص تجویز کرد. حتما به پزشک متخصص زنان خود مراجعه کنید که بهترین نوع قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری را برایتان انتخاب کند.

زمان مصرف قرص ضد بارداری

موارد استفاده از قرص ضد بارداری عبارتند از:

قرص ضد بارداری بارداری همچنین باعث:

مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به سه روش مختلف امکان پذیر است ؛

هرچند که میتوانید قرص را در هر زمانی از روز مصرف کنید اما بهتر است قبل از صبحانه یا موقع خواب مصرف کنید، از این جهت که مصرف آن را فراموش نکنید.

انواع قرص ضد بارداری

رایح ترین قرص های جلوگیری از بارداری، قرص های ترکیبی هستند که ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژستین هستند.

اکثر قرص های ترکیبی، بسته های ۲۸ روزه، ۲۱ روزه و ۹۱ روزه هستند.

بیشتر قرص های داخل بسته محتوی دارو و فعال هستند، به این معنی که محتوی هورمون هستند. ممکن است قرص های غیرفعال در بسته بندی وجود داشته باشد به این معنی که فاقد هورمون هستند. این قرص های فاقد محتوای هورمونی، دارونما نامیده میشوند.

در حین مصرف قرص های دارونما دچار خونریزی م یشوید.(دقیقا مانند خونریزی پریودی )

این قرص ها بسیار رایج هستند و شامل ۲۱ قرص فعال و ۷قرص دارونما است. برای اینکه مصرف قرص را فراموش نکنید، پشت قرص ها با روزهای هفته مشخص شده اند. بعضی از قرص های دارونما، محتوی ویتامین ها و مینرال ها هستند و از این جهت قیمت آن افزایش پیدا میکند.

در این نوع، ۲۱ عدد قرص محتوی هورمون وجود دارد که میبایست ۲۱ روز، روزی یک قرص را در ساعت مشخصی مصرف کنید و پس از اتمام ۲۱ عدد قرص، ۷ روز استراحت بدهید، که در این بازه ی ۷ روزه قاعدگی اتفاق می افتد.

پس از اتمام ۷ روز، بسته جدید قرص را مجدد شروع کنید.

نحوه مصرف قرص های 91 روزه

این مدل از قرص های ترکیبی جهت استفاده ی تقریبا ۳ ماه است که ۱۳ هفته به طور مستمر و بدون استراحت باید روزی یک قرص را در زمان مشخص مصرف کرد. که ابتدا ۱۲ هفته، قرص های محتوی هورمون را مصرف کرده و سپس یک هفته  پایانی قرص های دارونما (حاوی مقادیر اندک استروژن) را مصرف کنید و تبع آن، در این یک هفته آخر، پریود اتفاق می افتد. در طی ۱۲ هفته ی ابتدایی، خونریزی قاعدگی اتفاق نمی افتد.خانم هایی که این مدل قرص ها را استفاده میکنند، در طول سال ۳ یا ۴ بار پریود می شوند.

قرص های Mini_Pill متداول ترین داروهایی هستند که فقط از یک نوع هورمون تشکیل شده اند یعنی فقط جزء پروژستینی دارند.این قرص ها فاقد جزء استروژنی هستند و اغلب در مواقعی تجویز میشوند که :

درست مثل قرص های ترکیبی، لازم است که این قرص ها در یک زمان مشخص و هر روز مصرف شوند. این قرص ها ۲۸ عددی هستند و فاقد دارونما یا قرص های غیرفعال هستند.اگر بطور اتفاقی Mini_Pill، بیش از سه ساعت با فاصله، از زمان معمول هر روز مصرف شود، به اندازه ی کافی کارایی جلوگیری از بارداری را ندارد. اگر این مشکل پیش آمد، از کاندوم استفاده کنید یا به مدت ۲ روز رابطه نداشته باشید.

در حین استفاده از قرص های ترکیبی، اندکی انعطاف زمانی بیشتری برای مصرف کننده وجود دارد. از این جهت که میبایست روزانه یک عدد قرص در ساعت مشخصی مصرف شود، اگر فراموش کردید که یک قرص محتوی دارو را بخورید، در اسرع وقت  قرص  فراموش شده را مصرف کنید، یا اگر دو عدد قرص را طی دو روز فراموش کردید، دو روز متوالی دو عدد قرص مصرف کنید و از یک روش جلوگیری دیگر تا یک هفته استفاده کنید. اگر بیش از دو روز از فراموشی مصرف قرص گذشته باشد، به طور کلی بسته را کنار گذاشته و تا زمان قاعدگی از یک روش جلوگیری دیگر استفاده کنید.

فراموشی مصرف قرص

اگرمصرف قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی را فراموش کردید، میبایست در اسرع وقت که به یاد آوردید آن را مصرف کنید، حتی اگر مجبور شدید دو عدد قرص را همزمان مصرف کنید و مابقی قرص ها را طبق روال قبل ادامه دهید.

در اکثر موارد، فراموش کردن مصرف یک قرص خیلی جای نگرانی ندارد و مشکل ساز نیست و غلظت دارو در بدن تغییر نمی کند و شانس بارداری همچنان ناچیز خواهد بود. با این حال اگر این اتفاق در ماه اول مصرف قرص های جلوگیری از بارداری برایتان رخ داد، بهتر است که بمدت 7 روز از یک روش جلوگیری دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

در رابطه با مینی پیل ها، اگر بیش تر از 3 ساعت از فراموشی قرص نگذشته باشد، قرص فراموش شده را در اسرع وقت مصرف کنید و قرص های بعدی را طبق روال همیشگی در یک زمان مشخص مصرف کنید. اگر تاخیر در مصرف مینی پیل ها بیش تراز 3 ساعت شد، سریعا قرص فراموش شده را مصرف کنید اما به مدت یک هفته از یک روش جلوگیری از بارداری دیگر استفاده کنید.قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

بانوان در طول روز مشغله های فراوانی دارند و اغلب در این فکر هستند که درگیر روش های جلوگیری از بارداری نباشند و به مدت چندین سال حتی 10 سال دغدغه ی جلوگیری از بارداری را نداشته باشند. روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت شامل آی یو دی های هورمونی و مسی هستند و همچنین روش کاشتنی در بافت نیز در دسته طولانی روش های جلوگیری از بارداری طولانی مدت قرار میگیرد. این روش ها به مدت 4 سال از بارداری های ناخواسته جلوگیری می کنند.

آی یو دی ها میبایست هر 3 تا 6 سال، با توجه به توصیه ی کارخانه ی سازنده آن تعویض شوند. آی یو دی های مسی اثر طولانی تری دارند وبسته به نوع و مدلشان می توانند به مدت 5 تا 10 سال، فرد را از بارداری های ناخواسته محافظت کنند.

نحوه مصرف قرص ضد بارداری

وقتی که مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کنید، مدتی زمات میبرد تا بدنتان به حالت نرمال اولیه بازگردد.

در اکثر خانم ها چندین هفته پس از قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری مجدد اتفاق می افتد. در بعضی از خانم ها چندین ماه طول می کشد تا به تخمک گذاری و سیکل عادیشان بازگردند.

اگر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را قطع کردید، و همچنان برای بارداری آماده نشدید،احتمالا میبایست، از روش های دیگر برای بارداری اقدام کنید.

امروزه طیف وسیعی از روش های جلوگیری از بارداری وجود دارند که قبل از آن که یک روش را انتخاب کنید، بهترین راه این است که با پزشکتان در این باره مشورت کنید. و هر سوالی که در این باره در ذهنتان است را بطرف کنید:

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص های ضد بارداری، مهم ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، آن ها را مصرف نمی کنند.

اولین قرص های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص های امروزی) بود، به همین دلیل می توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش های متعدد، دوز هورمون های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تاثیر مصرف قرص های ضد بارداری بر سایز سینه

استفاده از قرص های  ضد بارداری، یکی از روش های رایج جلوگیری از بارداری در زنان است، چرا که نه تنها این قرص ها باعث پیشگیری از بارداری می شوند، بلکه تعادل هورمونی بدن را نیز حفظ می کند که در نهایت باعث می شود علائم قاعدگی، دل درد های شدید پریودی، سندروم پیش از قاعدگی و جوش پریودی کاهش پیدا کند.

این روزها که در حال نوشتن مطالب آموزشی در سایت هستیم، سوالات متعددی در رابطه با مصرف قرص های ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها به چشممان می خورد و تقریبا می توان گفت که خیلی ها این قرص ها را تنها برای افزایش سایز سینه ها مصرف می کنند. اما واقعا این کار درستی است؟ در این قسمت، سعی می کنیم بیشتر در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

سینه های یک زن از دوران بلوغ شروع به رشد میکند و این رشد از ۸ تا ۱۴ سالگی است. این اتفاق به دلیل تغییرات هورمونی بخصوص استروژن و هورمون رشد است. هنگامی که در زمان بلوغ، استروژن به وسیله تخمدان ها تولید می شود؛ باعث می شود که  بافت های چربی در اطراف سینه جمع شوند که در نهایت موجب بزرگتر شدن سینه ها میشود. در همین زمان مجاری سینه نیز شروع به بزرگ شدن میکنند.

پس از اولین پریود و هنگامی که دختر شروع به تخمک گذاری میکند برخی از غدد شروع به رشد میکند. افزایش سایز و رشد سینه ها تا چندین سال طول می کشد و تقریباً این رشد تا پایان سنین نوجوانی طول می کشد.

هنگامی که سن بلوغ تمام شد بازهم سایز سینه ها به دلیل برخی از تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند سیکل قاعدگی، بارداری یا شیردهی می تواند تغییر کند.

مسئله اینجاست که برخی از زنان از شکل و سایز سینه هایشان راضی نیستند. برخی سینه های بزرگی دارند و می خواهند که آنها کوچکتر شوند و برخی دیگر نیز سینه های کوچکی دارند که همیشه در پی بزرگ کردن آنها هستند. کسانی که در گروه دوم هستند، یکی از راه‌حل‌های شان مصرف قرص های ضد بارداری برای بزرگ کردن سینه ها است.

قرص های ضدبارداری ترکیبی از استروژن و پروژسترون هستند. این هورمون ها با توزیع چربی های بدن، در شکل دهی باسن و سینه زنان، نقش اساسی دارند.

برخی از شواهد وجود دارند که نشان می دهند مصرف قرص های ضد بارداری می تواند سینه ها را بزرگ تر کند این شواهد عبارتند از:

برخی از زنان هنگامی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می کنند افزایش وزن خواهند داشت. هیچ نوع شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد دلیل افزایش وزن، مصرف اینگونه قرص ها است. اما بافت های چربی بدن زنان ( شامل باسن، ران ها و سینه ها) تعداد زیادی دریافت کننده استروژن دارند که باعث می شود غلظت چربی در این نواحی بیشتر شود.

مطالعات نشان داده است که زنانی که قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند تراکم عضله کمتری نسبت به کسانی دارند که این قرص ها را مصرف نمی کنند و اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم هر چقدر تراکم عضله کمتری داشته باشید به جای آن چربی بیشتری هم خواهید داشت، اما این نکته صرفا به این معنی نیست که این چربی حتما در نواحی سینه جمع خواهد شد.

استروژن موجود در قرص های ضد بارداری بر روی متابولیسم آب بدن زنان نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث می شود که بدن آب بیشتری را نگه دارد. این امکان وجود دارد که این تورم ناشی از نگهداری آب در بدن بر روی سایز سینه ها تاثیر بگذارد.

مصرف قرص ضد بارداری و افزایش سایز سینه ها

 ممکن است اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

ممکن است افزایش سایز کوچکی را پس از ۲۱ روز مصرف این قرص ها تجربه کنید اما هیچ کدام از تاثیرات آن دائمی نیست. حتی اگر قرص نیز مصرف نکنید ممکن است تغییراتی را در سایز سینه هایتان بسته به شرایط سیکل قاعدگی مشاهده کنید. هنگامی که تخمک گذاری میکنید ممکن است افزایش سایز داشته باشید یا سینه هایتان سفت شود و یا حتی درد بگیرد که این نیز به دلیل نگهداری آب در آنها است.

اگرچه قرص های ضد بارداری به عنوان روش های سالم و تاثیرگذار در جلوگیری از بارداری در نظر گرفته می شود، اما بدون خطر نیستند. برخی از زنان ممکن است هر کدام از عوارض زیر را تجربه کنند:

 به دلیل اینکه سینه های بزرگتر، همیشه از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیستند، بنابراین خیلی منطقی نیست که تنها برای بزرگ کردن سینه هایتان از این قرص‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید بازهم به این دلیل قرص مصرف کنید، ابتدا بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 همچنین راه های دیگری نیز وجود دارد که بتوانید سایز سینه هایتان را افزایش دهید:

اما مطمئن شوید که از این سوتین ها در رختخواب استفاده نمی کنید. خوابیدن با این سوتین ها، جریان بافتهای سینه را کاهش می دهد که می تواند سبب ناراحتی های پوستی و حتی عفونت قارچی شود.

 طبیعی ترین حالتی که سینه ها در افراد بزرگسال افزایش سایز میدهند، در زمان بارداری و شیردهی است. افزایش سایز سینه ها ممکن است در سه ماهه اول بارداری و در هفته‌های ششم تا هشتم شروع شود. چرا که با این افزایش سایز، بافت های چربی می توانند از غدد شیری محافظت کنند. هنگامی که وضع حمل کردید، سینه ها شیر تولید میکنند و به همین دلیل بزرگتر می شوند.

از آن جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص های ضد بارداری را ادمه می دهند و علاوه بر مسئله ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش های جلوگیری از بارداری حتی قرص ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی کنند. با این حال اگر قرص ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می کنند. اما اگر قرص ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می یابد.

قرص های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را متوقف می کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می کنند.

روش های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامد ترین روش هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

هنگامیکه سطح هورمون های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی ها و چسب های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش های جلوگیری عبارتند از:

تاثیر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری بر تخمک گذاری

خیر، کسانیکه از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، تخمک گذاری انجام نمی دهند. قرص های ضد بارداری برای توقف تخمک گذاری ساخته شده اند. این قرص ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک گذاری به فرایندی گفته می شود که در آن تخمک از تخمدان ها آزاد می شود. قرص های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک گذاری جلوگیری می کنند و در نتیجه در نبود تخمک گذاری هیچ باروری اتفاق نمی افتد.

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می کند. فراموشی مصرف قرص های ضد بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می کند. هرچقدر مصرف قرص های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می شود.

در اولین سیکلی که مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید، ممکن است تخمک گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک گذاری در کمتر از یک هفته شروع می شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می کشد. برخی از خانم ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده اند هنگام توقف مصرف قرص های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می توانید مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید. می توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می کشد که این قرص ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص های ترکیبی استفاده می کنند. ( قرص هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص های ترکیبی، اگر مصرف این قرص ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می شود.

قرص های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون های استروژن را مختل می کند که در نهایت موجب توقف تخمک گذاری می شود. می توان گفت که مصرف قرص های ضد بارداری سطح هورمون های اسنروژن را بالا می برد که از عوارض آن می توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

سلام، من یک سوال دارم، در صورت استفاده از قرص های ضد بارداری ۲۸ تایی، موعود پریود زودتر از اتمام ۲۸ قرص بیاید، باید قرص ها را ادامه دهم یا از قرص های جدید استفاده کنم ؟

سلام عاقله جان، شما بدون توجه به شروع پریودی قرص ها را تا آخر استفاده کنید. و بسته جدید رو بلافاصله پس از اتمام بسته قبلی شروع کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مطالبی که در زیر مشاهده می‌نمایید مستقیما با کلیدواژه قرص اورژانسی و اختلال در قاعدگی
مرتبط هستند. برای مطالعه کامل مقالات دانشنامه فرزند می‌توانید به صفحه
طبقه‌بندی مطالب
مراجعه نمایید و یا اینکه از طریق
سیستم جستجو
مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید.

فهرست
مطالب

طبقه‌بندی
مطالب

جستجو
در دانشنامه

من 28 ساله هستم. قدم 162 سانتیمتر است و وزنم 57 کیلوگرم است، اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ 28 مهر می باشد. قاعدگی من نامنظم است. معمولا برای جلوگیری از، بارداری از قرص اورژانسی استفاده می کردیم. سونوگرافی ها و آزمایش های انجام شده عبارتند از، بتا تا چهل روز بعد از رابطه منفی شده و من سونوگرافی قبلیم تخمدانم یک کیست 8 سانتی دارم. سوال من این است که من 19 مهر یه هم آغوشی با لباس و شلوار لی با نامزدم داشتم ولی از ترس اینکه نکنه منی از لباس به واژن برسه دو تا قرص اورژانسی خوردم و چون پریودام نامنظمه دو تا آمپول پروژسترون همون روز و دو تا دیگه روز بعد زدم. بعد هشت روز از خوردن قرصها و آمپول خونریزی تو 28 مهر رخ داد ولی من گفتم نکنه این پریودی نبوده باشه، آزمایش بتا دادم منفی بود ولی الان که 2 آذره پریود نشدم و آزمایش بتا رو دقیقا تا چهل روز بعد از اون رابطه تکرار کردم و منفی شد همش. آیا این آزمایش دقیقه نیاز به تکرارش نیست و بارداری رخ نداده؟ آخه یه دکتر تو پیجای اینستا میگفت بتا دقیق نیست و عکس واژنتونو بفرستین منم حرفشو باور نکردم و میگفت بتا بارداری خارج از رحم رو نشون نمیده.

بنده یه رابطه سطحی و محافظت نشده در روز 11 سیکلم داشتم. قبل از 72 ساعت قرص اورژانسی (دوقلو) مصرف کردم و بعد 10 روز پریود شدم. پریودی من 11 روز طول کشید. (بنده 25 روز بعد از رابطه آزمایش بتا هم دادم که جواب آزمایش صفر بود) امروز که یه ماه ازون پریود گذشته باید دوباره پریود میشدم که نشدم. دلیل تاخیر این دوره پریودی من چیه؟ نیازه که آزمایش بدم دوباره؟

من روز 20 سیکلم یه نزدیکی داشتم که 3 تا قرص لوونورژسترول 75 خوردم. یه دونه اش رو خوردم چون مال چند ماه پیش بود ترسیدم تاریخ گذشته باشه. تاریخش اصلا واضح نبود. بعد سریع 2 تا دیگه ام خوردم. بعد قرص اورژانسی که 19 خرداد پریود شدم 3 روز بعد رفتم پیش یه متخصص دکتر بهم سریع قرص مارولون داد خونریزیم قطع شد. حین مصرف قرص جلوگیری روز 13 استفاده قرص دوباره پریود شدم. 11 روز طول کشید. یعنی 2 تیر تا 12 تیر بعدش دوباره 22 تیر پریود شدم. البته دل درد داشتم و همون موقع باز نزدیکی داشتم و حین نزدیکی خونریزی تقریبا زیاد. تا دو هفته قطع نشد. 3 روز خونریزی داشتم بقیه اش لکه بینی بود خیلی زود به زود میشم و ادامه داره. از 22 تیر تا حالا شاید دو روز قطع شده باشه. همش لکه و کمردرد. بعد نزدیکی دیگه ای هم خونریزی داشتم بیشتر واسه همون یه ربع اول بود بعدش که کم شد و تا سه روز تیره هم بود، بعد یکی دو روز همش لکه قهوه ای تیره. دکتر که رفتم روز یازدهم که هنوز پریودم ادامه داشت یه آمپول k و قرص جلوگیری سیپروترون کامپاند داد. من عفونت همراه با خارش و سوزش شدید و زخم دهانه رحمم داشتم که اواسط اردیبهشت فریز شد ولی دکتر گفت هنوز مونده و بهم دوباره داکسی داد و پماد، الانم چند روزه خارش شدید دارم و ترشح. پریروز دکتر معاینه کرد گفت یه مقدار از زخمت مونده و عفونت هم داری. پاپ اسمیرم قبل از فریز کردن دکتر برام انجام داد که منفی بود فقط عفونت رو نشون میداد به نظرتون مشکل چیه؟ خیلی حال روحیمو بهم ریخته. من رژیم غذایی داشتم برای تعیین جنسیت. واسه همین ترسیدم که بدون برنامه باردار بشم و قرص خوردم. همیشه سیکل مرتب 28 روزه داشتم. امام الان کلا پریودم. امروزم دوباره یهویی حدود 3 دقیقه خون روشن داشتم و الانم دوباره تبدیل به لکه بینی شده. 13 تیر ماهم سونوگرافی دادم و گفتن رحم کاملا سالمه. اون موقع تخمک هم داشتم ولی برای بارداری اقدام نکردم. پریروزم که معاینه شدم دکترم گفت تا اونجایی که من تونستم و دیدم چیز خاصی دیده نمیشه جز عفونت و یه زخم کوچیک. دقیقا من از 22 تیر تا حالا خونریزی و لکه بینی دارم.قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود

من 27 ساله هستم. قدم 170 سانتیمتر و وزنم 53 یا 54 کیلوگرم است، اولین روز آخرین قاعدگی من در تاریخ 29 خرداد تا 5 تیر می باشد. طول دوره های قاعدگی من یا به عبارتی فاصله اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز شروع قاعدگی بعدی معمولا 28 تا 32 روزه است. قاعدگی من نامنظم است. سوال من این است که: من 12 تیر رابطه مقعدی داشتم شک کردم که شاید ذره ایی از منی به دهانه واژنم خورده باشه در حالی که جلو رو با دست نگه داشته بودم، ولی واسه شکی که کردم، تو سه نوبت قرص لونژیل اورژانسی خوردم. نیم ساعت بعد رابطه، یه دونه دو ساعت بعدش یه دونه دیگه از دومین قرص 12 ساعت گذشت یه دونه دیگه خوردم، 20 تیر لکه دیدم ادامه داشت تا یکم یا شاید دوم، در صورتی که نهایت یکم یا دوم تیر باید پریود میشدم ولی نشدم بعد لکه بینی، دو بار آزمایش خون دادم روزهای مختلف با فاصله منفی بود. دو بارم بی بی چک تست کردم اونم منفی بود. اولین بی بی چک 21 روز بعد رابطه، دومین بی بی دیروز یعنی 25 مرداد، هر دوش منفی بود، ولی تیر هم گذشت الان آخر مرداده ولی هنوز من پریود نشدم، دلیلش چیه؟ چیکار باید بکنم؟ همه چی هم که منفی بوده، امکان لکه بینی مجدد هست در اثر قرصا؟ اگه پریود نشم دلیلش چی میتونه باشه؟

من 26 سالمه و نامزد دارم. دوره پریود من 28 روزه هست و ماهی یکبار نزدیکی دارم و هر سری یک قرص 1.5 میلی اورژانسی میخورم. 28 شهریور نزدیکی داشتم و تمام آب منی وارد واژنم شد و قرص اورژانسی 1.5 خوردم 25 مهر باید پریود میشدم که همون روز یه قطره خون اومد تمام نشانه های پریودی مثل دل درد و کوفتگی و درد سینه رو دارم. از 25 مهر به مدت 5 روز با اینکه درد داشتم ولی فقط روزی دو قطره خون اومد 2 بارم لکه قهوه ای خیلی کم رنگ اومد. میخواستم بدونم با وجود قرص که خوردم احتمال هست باردار باشم؟ یا اینا عوارض قرص هست؟ 5 روز بعد از عقب افتادن پریودیم بی بی چک استفاده کردم منفی بود، الان 9 روز از عقب افتادن پریودیم گذشته بی بی چک استفاده کردم منفی بود، همچنان دل درد پریودی دارم ولی دیگه حتی یه قطره هم خون نمیاد. چند سال پیش یه بار پریودیم عقب افتاد سونوگرافی کردم کیست داشتم، الان احتمال داره کیست داشته باشم یا باردارم که پریود نمیشم؟ و این 5 روزی که چند قطره خون اومد نشونه پریودی بوده؟ خیلی ممنون که وقتتون رو در اختیارم میذارید.

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود
قرص اورژانسی و نامنظم شدن پریود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *