فواید و عوارض قرص ارلیستات

خواص دارویی و گیاهی

فواید و عوارض قرص ارلیستات
فواید و عوارض قرص ارلیستات

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

قرص ارلیستات (Orlistat) به منظور کاهش جذب چربی و درمان چاقی استفاده می‌شود. درواقع ارلیستات برخی از چربی‌هایی که شما می‌خورید را مسدود می‌سازد و مانع از جذب شدن آن توسط بدن می‌گردد. علاوه بر این ارلیستات سبب کاهش بروز دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰٪ در افراد چاق می‌گردد. اگرچه تهیه این دارو بدون نسخه پزشک هم امکان‌پذیر است اما نباید خودسرانه مصرف شود و مصرف آن حتما باید تحت‏ نظر متخصص تغذیه و در کنار رژیم‌غذایی کم‌کالری باشد.

مقایسه اثربخشی و عوارض جانبی ونوستات (ارلیستات ساخت شرکت داوسازی ابوریحان) و زنیکال (ارلیستات ساخت شرکت Roch) در بیماران چاق ایرانیونوستات این مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی دوسوکور و تصادفی توسط مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ولی عصـر دانشگاه علوم پزشکی تهران و به سرپرستی دکتر علیرضا استقامتی ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران از خرداد ۸۷ لغایت خرداد ۸۸ انجام گرفته است .چاقی و اضافه وزن به عنوان معضل فراگیر جهانی میتوانند زمینه ساز ابتلا به بیمـــاری های مختلف مثل فشارخون ، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان گردد.

اثربخشی و سلامت داروهای موثر در کاهش وزن بعنوان یکی از مهمترین چالش های علم پزشکی تلقی میگردد.هدف از ونوستات مطالعه مقایسه براند ونوستات و زنیکال در کنترل اضافه وزن و عوارض ناشی از آن بوده است .روش اجراء :۶۸ بیمار غیر دیابتیک ، بدون بیماری زمینه ای دیگر با شاخص ورودی BMI>30 انتخاب گردیدند وبه صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شد و تحت درمان با دو داروی زنیکال و ونوستات بصورت دوبار درروز و قرص مکمل مولتی ویتامین روزانه قرار گرفتند . 

کاهش جذب ویتامین‏‌های محلول در چربی، بی‌اختیاری ادرار، نفخ شکم، مدفوع چرب یا روغنی‌شکل، حالت تهوع، قاعدگی نامنظم، عفونت مجاری ادراری، اضطراب، افسردگی، سرگیجه، خستگی، سردرد، مشكلات خواب، آرتریت، درد كمر، مشكلات مفصلی، درد عضلانی، خشکی پوستفواید و عوارض قرص ارلیستات

 

از عوارض مصرف چربی سوزها مثل داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال می توان به این نکات اشاره کرد : دکتر سیدضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و تناسب اندام اذعان داشتند ،«ونوستات» یا «زنیکال» نام‏های تجاری مختلف «اورلیستات» است که جزو داروهای مهارکننده جذب چربی محسوب و داخل و خارج از کشور تولید می‌شود. مصرف زنیکال به‌دلیل عدم جذب چربی‏ها باعث دفع مدفوع پرچرب می‏ شود و بوی بسیار زننده ‏ای ایجاد می‏کند.

دکتر مظهری اشاره داشتند سردرد و کاهش جذب ویتامین‏های محلول در چربی (ویتامین‏های E، D، A وK) نیز از دیگر عوارض شایع داروی ونوستات یا ارلیستات و زنیکال است و به همین دلیل پزشک مصرف این دارو را برای مدت زمان مشخص توصیه و مصرف مکمل این ویتامین‏ها را هم در طول درمان با این دارو تجویز می‏ کند. دکتر مظهری در مورد عوارض داروهای چربی ساز توصیه داشتند در 3 هفته اول مصرف زنیکال، عوارضی مانند دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‏های روده‏ ای بروز می‏ کند و در موارد نادری باعث خشکی پوست و اختلال در مفاصل می‏شود.

از آنجا که استفاده از این دارو، باعث کاهش قندخون می‏شود بنابراین باید تغییرهایی در مصرف انسولین و داروهای پایین ‏آورنده قندخون بیماران دیابتی ایجاد کرد و به همین دلیل مصرف این دارو در این بیماران توصیه نمی‏شود.

به علاوه احتمال بروز سنگ‌ کلیه هم در افرادی که سابقه این مشکل را دارند با مصرف زنیکال افزایش پیدا می‌کند. به‌طور کلی مصرف این دارو های چربی سوز برای کودکان، زنان باردار یا شیرده، افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماری‏های قلبی- عروقی و پرکاری تیرویید توصیه نمی‏شود.

ماهانه بیماران توسط متخصص تغذیه و پزشک از نظر رعایت رژیم غذائی ، مصرف دارو عوارض جانبی احتمالی مورد بررسی قرار میگرفتند .۵۰ بیمار مطالعه را به پایان رساند که ۳۰ نفر آنها داروی ونوستات و ۲۰ نفر زنیکال مصـرف کرده بودند .

نتایج : نتایج ونوستات مطالعه را می توان در دو قسمت بیان نمود : از بعد از اینکه همه بیماران داروی ارلیستات را مصرف میکردند ، در همه آنها کاهش قابــل توجه در وزن ، دور کمرو باسن ، فشار خون BMI، چربی و قند خون و لپتین و HOMA-IRرخ داد. کاهش قابل توجهی در سطح انسولین خون ، کورتیزون، HOMA-IRو افزایش قابل توجه در سطح HDLخون در بیماران مصرف کننده ونوستات رخ داد.

کاهش قابل توجه در TGدر بیماران مصرف کننده زنیکال بیشتر بود. از نظر مقایسه ونوستات دو دارو از نظر آمـاری تفاوت معنی داری در کاهش BMI ، دور کمــر و باسن، لپتین، چربی های خون، فشار خون و HOMA-IR وجــود نداشت البته کمی تاثیــر ونوستات روی انسولین ناشتا و HOMA-IR کمی بیشتر بود . از نظر عوارض جانبی یبوست در ۸ نفر، ریزش مو در ۸ نفر، دفع بیش از حـد چربی در ۶ نفر و سردرد در ۲ نفر وجود داشت که البته هیچکدام از بیماران به علت عوارض جانبی از شرکت در مطالعه انصراف ندادند. نتیجه گیری:این مطالعه نشان داد که هر دو داروی ونوستات و زنیکال اثرات یکسان و قابل توجه در کاهش وزن و کاهش سطح چربی خون و لپتین و HOMA-IR داشتند و از این جهت می توانند در کنترل اختلالات متابولیک مثل دیابت و هیپرلیپدمی و حتی بیماری های قلبی و عروقی تا حدی موثر باشند .

روش اجرای این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دارrandomized clinical trial (RCT)،ازطریق تخصیص تصادفی و دو سوکور می‌باشد.در این مطالعه،از افرادی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ،به روش نمونه گیری ساده ثبت نام به عمل آمد.پرسشنامه اطلاعات عمومی برای هر کدام از افراد ثبت نام شده تکمیل شد.

سپس ،دور کمر(بین پایین ترین دنده و ستیغ ایلیاک)و دور باسن افراد به وسیله متر نواری اندازه گیری شد. کلیه افراد فرم رضایت نامه کتبی شرکت در مطالعه را تکمیل کردند. قد و وزن افراد با حداقل لباس و بدون کفش توسط قدسنج و ترازو اندازه گیری شدو BMI محاسبه شد. (²kg/m). نسبت دور کمر به دور باسنWHR)) برای هر فرد محاسبه شد.

پس از معرفی ونوستات افراد به آزمایشگاه چهر،نمونه خون افراد پس از ۱۲ ساعت ناشتایی توسط کارشناس آزمایشگاه جمع آوری شد و غلظت سرمی گلوکزTG,LDL,HDL,کلسترول،لپتین،کورتیزول و انسولین اندازه گیری شد. در مراجعه دوم، یادآمد ۲۴ ساعت خوراک ۲ روزه توسط مجریان طرح تکمیل شد .

ونوستات سپس با توجه بهBMI،سن و ونوستات جنسیت افراد میزان انرژی مورد نیاز روزانه آنها محاسبه شد. و با کاهش ۸۰۰ کیلوکالری از میزان انرژی مورد نیاز روزانه و با توجه به عادات غذایی هر فرد برنامه غذایی هر یک از افراد به صورت اختصاصی تنظیم شد و نحوه استفاده از فهرست جانشینی ونوستات گروههای غذایی به صورت تفصیلی آموزش داده شد.

همچنین برنامه فعالیت بدنی کلیه شرکت کنندگان ،روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی سریع روی سطح صاف تعیین شد. سپس افراد شرکت کننده در مطالعه به صورت تصادفی به ۲ گروه دریافت کننده کپسول ونوستات و دریافت کننده کپسول زنیکال تقسیم شدند.به افراد هر ۲ گروه قرصهای مکمل مولتی ویتامین نیز تحویل داده شد. ونوستات افراد می بایست کپسول ها را به طور مرتب روزانه یک عدد همراه ناهار و یک عدد همراه شام و همچنین مکمل ها را به طور مرتب روزانه یک عدد و با حداقل ۲ ساعت از مصرف کپسول ها به مدت ۲۴ ماه مصرف کنند. توزیع مکمل ها ابتدای مداخله و پایان ماه ۳ انجام شد.

کپسول هااز زمان شروع مداخله ،به صورت ماهانه توزیع شد.همزمان با مراجعات ماهانه افراد برای اندازه گیریهای تن سنجی و تحویل کپسول ها و مکمل هاو پایش مصرف آنها،نحوه اجرای برنامه های غذایی و فعالیت بدنی افراد کنترل شدوعوارض احتمالی ناشی از مصرفکپسول ها ثبت شد. همچنین تغییرات لازم در میزان کالری برنامه غذایی افراد اعمال شد. 

InChI=1S/C29H53NO5/c1-5-7-9-11-12-13-14-15-16-18-24(34-29(33)26(30-22-31)20-23(3)4)21-27-25(28(32)35-27)19-17-10-8-6-2/h22-27H,5-21H2,1-4H3,(H,30,31)/t24-,25-,26-,27-/m0/s1 YKey:AHLBNYSZXLDEJQ-FWEHEUNISA-N Y

ارلیستات (به انگلیسی: Orlistat)

رده درمانی: مهارکننده لیپاز

اشکال دارویی: کپسول

برای کاهش جذب چربی و درمان چاقی از آن استفاده می‌شود .
فواید و عوارض قرص ارلیستات

این دارو در ایران عمدتاً با نام تجاری لیپونیل (Liponile) و در بسیاری از کشورها با نام تجاری Xenical عرضه می‌شود

این دارو مهارکننده قوی آنزیم چربی ها(لیپاز ( اصلی‌ترین آنزیم هضم و گوارش چربیها ) است . لذا مصرف ارلیستات سبب عدم هضم چربی می‌شود . نتیجه چنین امری دفع چربی گوارش نیافته ( هضم نشده ) است . با این روش ارلیستات سبب کاهش کالری دریافتی و بنابراین لاغری می‌شود.

اصلی‌ترین کاربرد استفاده از ارلیستات کاهش چاقی است، اما استغاده از ارلیستات فواید دیگری نیز دارد :

ارلیستات سبب کاهش بروز دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰٪ در افراد چاق می‌گردد .

مصرف طولانی مدت ارلیستات سبب کاهش متوسط فشار خون نیز می‌شود

عوارض اولیه مصرف ارلیستات شامل :

۱ ) مدفوع روغنی شکل ( چرب )

۲ ) بی اختیاری مدفوع

۳ ) تکرر اجابت مزاج

۴ ) نفخ شکم

۱ ) چون به همراه چربی‌های غذایی، ویتامینهای محلول در چربی ( k ، a ، d ، e و بتا کاروتن‌ها )
نیز جذب نمی‌شوند، لذا بدن با کاهش این ویتامینها مواجه خواهد شد . بنابراین توصیه می‌شود که ضمن مصرف ارلیستات قبل از خواب قرص مولتی ویتامین مصرف گردد

۲ )در تاریخ ۴ ژوئن ۲۰۰۴، سازمان غذا و داروی امریکا، ارلیستات را در فهرست داروهای ایجادکننده مسمومیت کبدی قرار داد . در این فهرست، ارلیستات دارویی با داشتن “سیگنال بالقوه در ایجاد سمیت کبدی ” معرفی شده‌است . بررسی‌های بعدی ایجاد نارسایی کبدی را در مصرف کنندگان ارلیستات نشان دادند .

۱ ) سوء تغذیه

۲ ) حساسیت شدید به ارلیستات

۳ ) کاهش عملکرد کیسه صفرا( برای مثال پس از کوله سیستکتومی )

۴ ) بارداری و شیردهی

۵ ) در انسداد مجاری صفراوی، اختلال عملکرد کبد و بیماری‌های لوزالمعده با احتیاط مصرف شود

بهترین روش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام انجام ورزش به طور مداوم و در کنار آن داشتن یک رژیم غذایی سالم و کم چربی است. گاه افراد به دنبال سرعت بخشیدن به سیر کاهش وزن خود به داروها پناه می‌برند. یکی از قرص‌های لاغری که در این زمینه استفاده می‌شود قرص ارلیستات است که در ادامه قصد داریم با آن آشنا شده و عوارضی که ممکن است به دنبال مصرف آن ایجاد شود را ذکر کنیم. 

 

قرص ارلیستات (Orlistat) به منظور کاهش جذب چربی و درمان چاقی استفاده می‌شود. درواقع ارلیستات برخی از چربی‌هایی که شما می‌خورید را مسدود می‌سازد و مانع از جذب شدن آن توسط بدن می‌گردد. علاوه بر این ارلیستات سبب کاهش بروز دیابت نوع ۲ به میزان ۴۰٪ در افراد چاق می‌گردد. اگرچه تهیه این دارو بدون نسخه پزشک هم امکان‌پذیر است اما نباید خودسرانه مصرف شود و مصرف آن حتما باید تحت‏ نظر متخصص تغذیه و در کنار رژیم‌غذایی کم‌کالری باشد.

لازم به ذکر است که لاغر شدن با استفاده از داروهای کاهش وزن به تنهایی میسر نیست و برای کاهش وزن باید رژیم غذایی، دارو و برنامه های ورزشی مکمل هم بوده و به دقت دنبال شوند. در لینک زیر به توضیح نمونه‌ای از برنامه‌های غذایی مربوط به کاهش وزن پرداخته‌ایم.فواید و عوارض قرص ارلیستات

بیشتر بدانید: کاهش وزن اصولی و صحیح با رژیم کالری شماری

 کاهش وزن

 کنترل بروز دیابت نوع دوم

 

امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. خواهشمندیم درصورتیکه تجربه مصرف این دارو را داشته و دیدگاهی در این باره دارید با دیگر خوانندگان مجله “ستاره” در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

گروه سلامت ستاره

کلیه حقوق وبسایت ستاره متعلق به شرکت تجارت الکترونیک ستاره است.

قرص های لاغری زیادی در بازار وجود دارد که هریک عوارض خاص خود را دارند و نباید بدون تجویز پزشک از آنها استفاده کرد.

یکی از داروهای رایج لاغری ارلیستات است که در این صفحه درمورد آن توضیحاتی را ارائه میکنیم:

ارلیستات برخی از چربی هایی که شما می خورید را مسدود می سازد و مانع از جذب شدن آن توسط بدن می گردد. این دارو برای کمک به کاهش وزن یا کمک به کاهش خطر افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد. ارلیستات تنها در بزرگسالان استفاده می شود.

اگر باردار هستید از مصرف این دارو خودداری کنید. کاهش وزن در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر مشکلات و اختلالات گوارشی دارید نباید از این دارو استفاده کنید. از این دارو در صورتی که پیوند عضو داشته اید استفاده نکنید. ارلیستات تنها بخشی از برنامه کامل برای درمان است. این برنامه باید در برگیرنده رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن باشد. مصرف روزانه چربی، پروتئین، کربوهیدرات باید در تمامی وعده های غذایی تقسیم شود. برای کاهش وزن باید رژیم غذایی، دارو و برنامه های ورزشی به دقت دنبال شوند. از رژیم غذایی که چربی بالایی دارد اجتناب کنید. وعده های غذایی با چربی بالا اگر با ارلیستات ترکیب شود می تواند خطر عوارض جانبی بر روی معده و روده را افزایش دهد.فواید و عوارض قرص ارلیستات

اگر به ارلیستات یا مواد تشکیل دهنده آن حساسیت دارید نباید این دارو را مصرف کنید. اگر سندرم سوءجذب دارید نیز نباید این دارو را مورد استفاده قرار دهید. در صورتی که شرایط زیر را دارید از مصرف Xenical خودداری کنید:

از این دارو در شرایط زیر استفاده نکنید:

برای اینکه مطمئن شوید ارلیستات برای شما امن و بی خطر است در صورت وجود شرایط زیر، آن را به پزشک اطلاع دهید:

همانطور که در بخش های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم اگر باردار هستید نباید از این دارو استفاده کنید. کاهش وزن در این دوران به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مصرف این دارو را در دوران بارداری متوقف کنید و به پزشک اطلاع دهید که باردار هستید. مصرف ارلیستات می تواند جذب برخی از ویتامین ها را دشوارتر سازد. این ویتامین ها به هنگام شیر دادن به نوزاد بسیار مهم خواهند بود. به همین خاطر از این دارو در زمان شیردهی استفاده نکنید.

ارلیستات را دقیقا همان گونه که پزشک تجویز کرده مورد استفاده قرار دهید. از مقادیر کم یا زیاد برای مدت زمان طولانی استفاده ننمایید. هرگز این دارو را با سایر افراد به اشتراک نگذارید به خصوص افرادی که سابقه مشکلات خوردن را دارند.

تمامی اطلاعات موجود بر روی بسته بندی را مطالعه نمایید. اگر سوالی دارید حتما از داروساز یا پزشک بپرسید. ارلیستات معمولا سه بار در روز با هر وعده غذایی اصلی که در برگیرنده مقداری چربی است مصرف می شود. ممکن است به تجویز پزشک دارو را به همراه غذا یا یک ساعت بعد از آن مصرف نمایید.

اگر وعده ای را فراموش کردید یا وعده ای داشتید که حاوی چربی نبود دوز دارو را برای آن وعده مصرف نکنید. محتوای چربی رژیم غذایی روزانه شما نباید بیشتر از ۳۰ درصد از کل کالری مصرفی روزانه تان باشد. به عنوان مثال اگر ۱۲۰۰ کالری در روز مصرف می کنید، بیشتر از ۳۶۰ مقدار از این کالری نباید از چربی باشد. برجسب تمامی مواد غذایی که مصرف می کنید را به خوبی بخوانید. پزشک یا متخصص تغذیه به شما کمک می کند برنامه غذایی سالمی داشته باشید. ارلیستات تنها بخشی از برنامه کامل درمان است که می تواند در برگیرنده رژیم غذایی، ورزش و برنامه کنترل وزن باشد. مصرف روزانه چربی، پروتئین و کربوهیدرات باید در تمامی وعده های غذایی تقسیم شود. رژیم غذایی، دارو و تمرینات ورزشی روزانه خود را به دقت دنبال کنید. ارلیستات می تواند جذب برخی از ویتامین ها و مواد معدنی را دشوار سازد. دستورالعمل پزشک برای مصرف مکمل ها را دنبال کنید. مکمل ها را زمان خواب یا حداقل دو ساعت قبل یا بعد از مصرف ارلیستات مصرف نمایید. این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت، گرما یا نور نگه دارید. بطری آن را محکم ببندید. اگر ارلیستات را مصرف نمی کنید آن را دور بیندازید. مصرف دارو را پیگیری کنید.

به محض یادآوری، دوز فراموش شده را مصرف کنید اما اگر بیش از یک ساعت از وعده غذایی تان گذشته باشد بهتر است دارو را مصرف نکنید. برای جایگزین کردن دوز فراموش شده، از دوز اضافی استفاده نکنید.

اگر اوردوز رخ داد حتما با اورژانس تماس بگیرید.

از مصرف وعده غذایی با چربی بالا خودداری کنید. در غیر اینصورت عوارض جانبی نامطبوعی را تجربه خواهید کرد. اگر از cyclosporine استفاده می کنید آن را در عرض ۳ ساعت قبل یا سه ساعت بعد از مصرف ارلیستات مصرف نکنید.اگر لوتیروکسین مصرف می کنید آن را ۴ ساعت قبل و ۴ ساعت بعد از ارلیستات مصرف ننمایید.

اگر نشانه های حساسیت به ارلیستات همچون کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو را داشتید حتما با اورژانس تماس بگیرید. در صورت بروز شرایط زیر، مصرف ارلیستات را متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید:

عوارض جانبی رایجی که در این دارو ایجاد می شود به خاطر فعالیت مسدود کردن چربی است. این عوارض جانبی معمولا موقتی اند و ممکن است با ادامه مصرف دارو کاهش پیدا کنند:

لیستی که در مورد عوارض جانبی این دارو مطرح شد کامل نیست و باید در خصوص عوارض جانبی این دارو با پزشک متخصص مشورت کنید.

اگر داروهای زیر را مصرف می کنید حتما با پزشک خود مشورت نمایید:

این فهرست کامل نیست. سایر داروها نیز ممکن است با ارلیستات تداخل داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

از آنجایی که کاهش وزن در دوران بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود زنان در این دوران نباید از چنین داروهایی استفاده کنند.

داده های مرتبطی در مورد ورود ارلیستات به شیر مادر وجود ندارد. تولید کنندگان این دارو توصیه می کنند زنان شیرده در این دوران از داروی ارلیستات استفاده نکنند.

عضویت در خبرنامه مجله سلامت

 

 

 

ارلیستات به شکل کپسول عرضه می شود.اورلیستات معمولا 3 بار در روز با هر وعده غذایی اصلی حاوی چربی (بیش از 30٪ کالری برای آن وعده غذایی) مصرف می شود. ممکن است دارو را با غذا یا یک ساعت بعد از غذا مصرف کنید.پزشک ممکن است به شما بگوید که دوز خود را از دست ندهید. هرگز دارو را بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

مقدار چربی رژیم غذایی روزانه نباید بیش از 30٪ کل کالری مصرفی روزانه شما باشد. به عنوان مثال، اگر شما به مصرف 1200 کالری در روز برسانید، بیش از 360 کالری از آن به صورت چربی نیست.برچسب همه اقلام غذای مصرفی را بخوانید، توجه ویژه ای به تعداد وعده ها در هر وعده داشته باشید. پزشک، مشاور تغذیه یا متخصص تغذیه می تواند به شما در برنامه غذایی سالم کمک کند.فواید و عوارض قرص ارلیستات

 

 

 

 

اگر شما یک نوبت را فراموش کرده اید (اما نه بیش از یک ساعت بعد از خوردن غذا) می توانید دوز آن نوبت را مصرف کنید، اگر بیش از یک ساعت بعد از آخرین وعده غذایی خود را گذرانده باشید، دوز از دست رفته را فراموش کنید و دارو را در نوبت بعدی به طور منظم بدون اضافه کردن دوز مصرف نمایید.(مقدار دارو را دوبرابر نكنید).

 

 

چگونه از ریزش مو و طاسی جلوگیری کنیم

پوست، مو و ناخن

شایع ترین علل بوی بد دهان

بهداشت

برای ارسال نظر، لطفا وارد حساب خود شوید یا ثبت نام نمایید.

ملیجنت، لیناگلیپتین یک داروی دیابت نوع 2 است

بسیاری از افراد با استفاده از امپرازول عوارض جانبی جدی ندارند.

متادون، یک ضد درد قوی و یکی از این مواد است.

دوز کاپتوپریل براساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

همچنین به بخش هشدار در زمان مصرف ترامادول مراجعه کنید

محصولات حاوی آهن مانند هماتینیک یک عامل مهم مسمومیت مرگبار در کودکان زیر 6 سال

کنترل مناسب دیابت، ممکن است خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد

قرص آتورواستاتین بدون توجه به غذا 1 بار در روز مصرف می شود.

تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک متعلق به گروه تتراسایکلین است.

شربت ضد سرفه دکسترومتورفان برای سرفه خشک با علل مختلف است

ورم پستان به التهاب غده پستانی ، فارغ از دلیل آن اشاره دارد.

وارفارین برای جلوگیری از تشکیل لخته های جدید در بدن استفاده می شود.

ماساژ درمانی یکی از گسترده ترین و موثرترین درمانهای جایگزین مورد استفاده

این دارو با کمک به بازگرداندن تعادل سروتونین در مغز کار می کند.

فلوکستین از طریق کبد متابولیزه می شود. غذا درجه جذب را تحت تاثیر قرار نمی دهد

روش درمان یک شخص از طریق طب سوزنی حدود سه هزار سال سابقه دارد.

ویتامین B1 یک ترکیب محلول در آب است که به سرعت در محیط قلیایی و در

گروه خونی B به بسیاری از بیماری ها مقاوم هستند

میل شدید به ترشی نشانه چیست، علت هوس خوردن شیرینی، علت هوس بستنی

15 عادت غذایی خطرناک که باعث مرگ زودرس می شوند

کیسه صفرا یک عضو کوچک در بدن انسان است، اما نقش بسیار مهمی در بدن دارد

فرنی گندم سیاه یکی از محبوب ترین غذاها در بین ورزشکاران است.

ملخ ها و کرم های ابریشم حاوی مقادیر زیادی از پروتئین و آنتی اکسیدان ها هستند.فواید و عوارض قرص ارلیستات

از آب گوجه فرنگی فقط در فرم طبیعی گوجه فرنگی، بدون افزودن نمک و رنگ استفاده شود.

برای ایرانی ها، کوینولا بسیار آشنا نیست، اما افرادی که نظارت بر سلامت

تقریبا در این دوره های تاریخ ما، گروه دوم خونی یعنی گروه خونی A  ظاهر شد.

در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد مکمل های غذایی و ویتامین ها وجود دارد.

ویتامین N یا اکسیر جوانی در جهان با نام های بسیاری شناخته شده است.

در بازار، ما انواع نوتروپیک ها را می بینیم که واقعا مکمل های تقویت حافظه نیستند.

امروزه رژیم غذایی بر اساس گروه خون یکی از محبوب ترین روش های بهبود و اصلاح وزن

علاوه بر این ، ویتامین E مسئول وضعیت پوست است.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند به بهبود علائم اختلال ADHD کمک کنند؟

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت سیارک محفوظ است.

امروزه که تب و تاب لاغری بسیار رونق گرفته است قرص های لاغری مثل قرص اورلیستات (orlisat) با نام تجاری زنیکال Xenical نیز بسیار پر کار برد شده است. ما تمایل داریم که در این مطلب به کسانی که قصد استفاده از قرص اورلیستات را دارند اطلاعات مفیدی را ارائه بدهیم. گرچه لاغری و تناسب اندام مفید است اما انسان باید بداند که از چه دارویی برای رسیدن به این مهم استفاده می کند.

قرص اورلیستات از جمله داروهای کمک لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز که غده پانکراس یا لوزالمعده ترشح شده و باعث هضم و جذب چربی می شود، از جذب ۳۰ درصد از چربی های غذایی مصرفی جلوگیری کرده به عبارتی این دارو باعث دفع حدود ۱۸۰ کیلو کالری در روز می شود و بدین ترتیب همراه با رژیم غذایی توصیه شده به روند کاهش وزن سرعت میبخشد. جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن، رژیم گیرندگان به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب، روزانه ۳ عدد کپسول ۱۲۰ میلی گرم زینکال Xenical در صبحانه، ناهار، شام همراه غذای مصرفی که دارای چربی کمی است مصرف می کنند.

این دارو برای کاهش وزن در افراد با BMI≥30 یا افراد با BMI≥27 که ریسک فاکتورهایی مانند فشار خون بالا، دیس لیپیدمی ، دیابت نوع II یا اختلال تحمل گلوکز دارند، بهمراه یک رژیم غذایی کم کالری بکار برده می شود.

• لاغری و کنترل وزن
• بهبود نسبی فشار خون سیستولی و دیاستولی
• کاهش سطح کلسترول خون (LDL)
• جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع II
• بهبود پارامترهای گلایسمیک
• کاهش HbA1c
• کاهش ریسک بیماری های قلبی-عروقیفواید و عوارض قرص ارلیستات

با آنزیم لیپاز معده و پانکراس ترکیب شده، باعث غیرفعال شدن آنزیم و مهار هضم و جذب گوارشی چربی غذا و کمک به دفع چربیهای موجود در غذا میشود که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

حساسیت به ارلیستات،سندرم سوء جذب مزمن ،کلستاز

مدفوع چرب ، اضطرار در دفع مدفوع (Urgency) ،دفع گازهای روده ای بهمراه ترشحات چربی، تکرر دفع،درد شکمی و اسهال که این علائم زودرس هستند و معمولا پس از مدتی که فرد، چربی رژیم غذایی خود را کاهش بدهد علائم نیز کاهش می یابند.


تداخلات دارویی اورلیستات

اورلیستات با جذب بعضی از داروها مانند وارفارین، آمیودارون، سیکلوسپورین، تیروکسین تداخل دارد.
در بیماران دیابت نوع II دوز داروهای کاهنده قند خون مثل انسولین یا سولفونیل اوره ها در صورت نیاز کاهش یابد. در بیماران تحت درمان با وارفارین میزان INR مانیتور شود. بدلیل اختلال در جذب ویتامینهای محلول در چربی (D, E, ß-carotene ) بهتر است در طول مدت مصرف اولیستات از مکملهای مولتی ویتامینی حداقل دو ساعت بعد از مصرف لیپونیل استفاده شود.


هشدار ها اورلیستات

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

مسئله‌ی مهم آن است که هرگز از سؤال‌کردن دست برندارید. برای هر حس کنجکاوی، یک پاسخ وجود دارد.

نمی دانید؟! بپرسید!

می دانید؟! پاسخ دهید!

برگرفته از : دارونما

لیست کامل

فواید و عوارض قرص ارلیستات

© Porseshkadeh.com

پرسش: من 35 کیلو اضافه وزن دارم و دکتر کپسول چربی سوز ونوستات را به همراه رژیم برایم تجویز کرده می خواستم از فواید و مضرات این کپسول آشنایی پیدا کنم. لطفا در این زمینه بنده را راهنمایی نمایید.


پاسخ: داروی ارلیستات با نام های مختلفی مانند زنیکال ( نام اصلی دارو و ساخت روشه آلمان ) و در ایران با نام ونوستات توسط شرکت دارو سازی ابوریحان تولید می شود. این دارو روی نیمی از مصرف کنندگان ممکن است اصلا اثر نکند و روی افرادی که اثر کرده ظرف 3 ماه 5% کاهش در BMI و ظرف 1 سال 16% کاهش وزن دیده شده است. پزشکی که برای افراد چاق (BMI بالاتر از 30) این داروها را به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌ کند، باید عملکرد داروها را توضیح دهد تا بیمار با آگاهی، مصرف چربی‌ سوزها را انتخاب کند.»


 

فواید و عوارض قرص ارلیستات

این دارو به نسبت کم ضررتر بوده و مکانیسم کارشان نیز متفاوت است. با اشتها کاری ندارند و چربی هم نمی سوزانند، بلکه در سطح دستگاه گوارش مانع جذب یک سوم چربی غذا می شوند. البته این داروها با رژیم غذایی جواب می دهند. آن هم به صورت تدریجی و دراز مدت (یک کیلو در ماه از وزن کاسته می شود). مصرف این داروها نیز می تواند عوارضی به همراه داشته باشد همچون بی اختیاری دست و ممانعت از جذب چربی نیز می تواند کمبود ویتامین های محلول در چربی را به همراه آورد. به علاوه خانمهای شیرده، باردار و بچه ها از مصرف این داروها منع می شوند.

 

در 15 تا 30 درصد موارد اسهال چرب و در 7 درصد موارد دفع غیرارادی مدفوع و از دست دادن ویتامین‌ های حلال در چربی به ویژه A،D، K و E را به همراه دارد. بیشتر مصرف ‌كنندگان آن نیز از خروج گاز شكمی همراه با ترشحات روده‌ای ناراحت‌‌اند. پزشكان به افرادی كه از این دارو استفاده می ‌كنند، پیشنهاد می‌ كنند غذاهای چرب كمتری بخورند و در عوض میوه‌، سبزی‌ ها و ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 

از آن جا که دارو جذب چربی غذا را متوقف میکنه احتمالا” تغییراتی در روده ایجاد میکنه این تغییرات معمولا” در هفته اول درمان ایجاد میشه و برای بر خی افراد ممکنه تا 6 ماه یا بیشتر پس از مصرف دارو اتفاق بیفته این تغییرات شامل دفع روده ای با گاز یا افزایش تعداد حرکات روده ای و عدم کنترل آنها بخصوص بعد از غذاهایی که میزان بیشتری از چربی دارن اتفاق بیفتد.


چربی هایی که تجزیه و جذب نشده اند، باعث دفع مدفوع پر چرب شده و بوی بسیار زننده ای ایجاد می کنند. در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذا، احتمال ایجاد سر دردهای شدید و دل دردهای طاقت فرسا در 6 درصد مصرف کنندگان وجود دارد. در ضمن به علت اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K , E , D , A است ، باید دو ساعت بعد از مصرف ونوستات نسبت به مصرف مکمل های مولتی ویتامینی اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه ی بروز سرطان سینه که از طرف FDA ( اداره غذا و دارو ) مطرح گردیده بود، از طرف شرکت سازنده و تولید کننده، درخواست تایید دارو پس گرفته شده است.

 

 این قرص ‌ها همراه با غذا، درصد زیادی از چربی غذا را دفع می ‌کند. از آنجا که این دارو معمولا جذب بدن نمی ‌شود، جزو دسته داروهایی است که عوارض جانبی کمی دارد. چون متابولیسم آن روی اندام‌ های بدن بیشتر می‌ شود، اما وقتی جذب نمی ‌شود، عوارض جانبی آن کمتر است. قرص‌ های آنتی ‌لیپاز در واقع جذب چربی را مختل ‌می‌ کنند و در نتیجه جذب


ویتامین ‌های محلول در چربی را نیز مختل می ‌نمایند. در واقع جذب ویتامین های E و D و A و k در مصرف‌ کنندگان این قرص ‌ها صورت نمی ‌گیرد. حال اگر قرار باشد فردی در کوتاه مدت از این قرص ‌ها استفاده کند، دچار مشکل نخواهد شد، اما اگر در دراز مدت مورد استفاده قرار گیرد، عوارض جانبی رخ خواهد داد. این داروها موجب کمبود ویتامین‌ های محلول در چربی، افزایش خون ‌ریزی ماهیانه در خانم‌ ها در اثر اختلال در انعقاد خون به علت کمبود ویتامین k می‌ شود. از سوی دیگر، کمبود هر یک از ویتامین ‌های محلول در چربی مانند E نیز عوارض خاص خود را دارد؛ به طور مثال، باعث جذب کمتر مواد مغذی آنتی ‌اکسیدان در بدن می ‌شود. در غذاهای سرخ شده، کتلت، کوکو و فست‌ فودها چربی زیادی وجود دارد. گاهی می ‌توان پس از صرف غذای چرب از این قرص‌ها، مصرف کرد و صرفا مصرف محدود این قرص ‌ها توصیه می ‌شود، نه مصرف مداوم و همیشگی آنها. مصرف خودسرانه هر نوع دارویی از جمله این قرص‌ ها به هیچ عنوان صحیح نیست. به گفته پژوهشگران برزیلی، مصرف داروی «اورلیستات» یا «زنیكال» ( یا ونوستات ) كه گاه برخی بیماران برای كاهش وزن از آن استفاده می‌ كنند، احتمال بروز سنگ‌ های كلیه را افزایش می ‌دهد. محققان دانشگاه فدرال سائوپولو در برزیل با بررسی گروهی از موش ‌های آزمایشگاهی دریافتند، استفاده از داروی ارلیستات میزان نوعی ماده سنگ ساز موسوم به «اگزالات» را در ادرار این حیوانات تا 8 برابر (هشت برابر) افزایش می‌ دهد.

 

1. داروی ارلیستات یكی از داروهایی است كه از جذب چربی در روده ها جلوگیری می كند.

2. این دارو برای كاهش وزنهای ناشی از پر خوری استفاده می شود.

3. این دارو بر روی اشتها هیچ گونه تاثیری ندارد.

مشاوره سلامتی

تنظیم: مرکز مشاوره

2 روز قبل

6 روز قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

1 هفته قبل

فواید و عوارض قرص ارلیستات

2 هفته قبل

2 هفته قبل

2 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

3 هفته قبل

4 هفته قبل

4 هفته قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل

1 ماه قبل


نام کاربری و یا ایمیل:


رمز عبور:

من را به خاطر بسپار


کاربر جدید هستم!

0

موضوعات داغ

ارلیستات ( با نام های دیگر زنیکال و ونوستات) برخی از چربی که شما می خورید را بلوکه کرده،  و آنها را از اینکه توسط بدن شما جذب شود، به دور نگه می دارد. ارلیستات برای کمک به کاهش وزن، و یا برای کمک به کاهش خطر ابتلا به بازگشت وزن را از دست داده شده، استفاده می شود. این دارو باید با هم با یک رژیم غذایی کم کالری استفاده شود. ارلیستات  تنها برای استفاده توسط  بزرگ سالان است.

خرید ارلیستات در اینترنت و فروش آن بدون تجویز دکتر و توسط داروخانه خطرناک است. داروها توزیع شده از طریق اینترنت ممکن است حاوی مواد خطرناکی باشد و نمونه آن داروی “alli ” است که شامل سیبوترامین (Meridia)، یک دارو برای کاهش وزن است که می تواند عوارض جانبی خطرناک در افراد خاص داشته باشد.

اگر شما حامله هستید، این دارو را مصرف نکنید. کاهش وزن در دوران بارداری توصیه نمی شود، حتی اگر اضافه وزن داشته باشید یا اینکه مبتلای به چاقی باشید.

اگر شما مشکلات کیسه صفرا یا سندرم سوء جذب مزمن (ناتوانی در جذب مواد غذایی و عدم جذب کافی مواد مغذی) را دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

قبل از مصرف ارلیستات، اگر شما کم کاری غده تیروئید، سابقه سنگ کیسه صفرا یا پانکراتیت،  دیابت نوع ۱ یا دیابت نوع ۲، اختلال در غذا خوردن، بیماری کبد دارید و یا اگر شما سایر داروهای کاهش وزن (تجویزی یا بدون نسخه ) را مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

برند(alli) این دارو را بدون تجویز پزشک  به یک فرد با سن کمتر از ۱۸ سال ندهید. نسخه ارلیستات (زنیکال) برای افراد با سن ۱۲ تا ۱۸  سال نباید، بدون مشاوره یک دکتر تجویز و استفاده شود. این دارو تنها باید توسط فردی که برای  آن تجویز شده یا توصیه شده مصرف شود و هرگز نباید با فرد دیگری، به خصوص کسی که دارای سابقه اختلال خوردن است، به اشتراک گذاشته شود. دارو را در یک محل که در آن دیگران نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند، نگه داری کنید.

ارلیستات تنها بخشی از یک برنامه کامل درمانی است که همچنین شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن است. مصرف روزانه خود را از چربی، پروتئین، کربوهیدرات را در تمام وعده های غذایی روزانه خود تقسیم کنید. رژیم غذایی،  مصرف دارو، و ورزش  منظم را دنبال کنید.

اجتناب از یک رژیم غذایی که سرشار از چربی باشد. وعده های غذایی با چربی بالا در ترکیب با ارلیستات مصرفی، می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی ناخوشایند در معده یا روده شما را افزایش دهد.

مشکلات کیسه صفرا ؛

سندرم سوء جذب مزمن (ناتوانی در جذب مواد غذایی و عدم جذب کافی مواد مغذی) ؛

اگر شما باردار هستید.

بیماری کبد؛

بیماری کلیوی؛

فواید و عوارض قرص ارلیستات

سابقه سنگ کیسه صفرا و یا سنگ کلیه؛

کم کاری غده تیروئید؛

سابقه پانکراتیت

دیابت نوع ۱ یا نوع ۲؛

اختلال در غذا خوردن : آنورکسیا(بی اشتهایی عصبی) یا بولیمیا (پرخوری عصبی) ؛

اگر شما سایر داروهای کاهش وزن (تجویزی یا بدون نسخه ) را مصرف می کنید.

در صورت بارداری، توقف مصرف این دارو و به محض اطلاع از اینکه شما باردار شده اید، به پزشک خود خبر دهید.

مصرف این دارو  می توانید باعث  سخت تر  جذب بعضی ویتامین های خاص برای بدن شما شود. این ویتامین مهم هستند اگر شما در حال  مراقبت از نوزاد هستید، اگر شما تغذیه یک نوزاد با شیر مادر هستید، بدون مشورت با پزشک این دارو را مصرف نکنید.

راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و براساس آن عمل کنید. این دارو را در مقادیر بزرگتر و یا کوچکتر از مقادیر توصیه شده مصرف نکنید.

این دارو همراه با دستورالعمل مخصوص بیمار برای استفاده ایمن و موثر است. این دستورالعمل ها را  به دقت دنبال کنید. اگر شما هر گونه سوالی دارید،  از پزشک خود یا از یک داروساز بپرسید.

اورلیستات معمولا ۳ بار در روز با هر وعده غذایی اصلی که شامل برخی از چربی (بیش از ۳۰٪ از کالری که غذا) است، میرف می شود. شما ممکن است دارو را  یا با وعده غذایی خود و یا تا ۱ ساعت بعد از خوردن وعده غذایی، مصرف کنید.

اگر شما یک وعده غذائی را میل نکردید و یا شما یک وعده غذایی که شامل هیچ نوع چربی ای نیست را مصرف کردید، از مصرف  دوز ارلیستات برای  این وعده غذایی، صرف نظر کنید.

در هنگام مصرف این دارو، محتوای چربی رژیم غذایی روزانه شما نباید بیشتر از ۳۰٪ از کل کالری مصرفی روزانه توسط شما باشد . برای مثال، اگر شما ۱۲۰۰ کالری را در روز مصرف می کنید، نباید بیش از  ۳۶۰ کالری از آن باید از واحد چربی باشد.

خواندن برچسب همه مواد غذایی ای که مصرف می کنید، توجه ویژه به تعداد سهم ماده غذایی در هر ظرفی که در آن غذا را مصرف می کنید. دکتر شما، مشاور تغذیه، یا متخصص تغذیه می تواند به شما در پیشرفت در یک برنامه غذایی سالم، کمک کند.

ارلیستات می توانید جذب ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین A، D، E، و K را برای بدن شما سخت تر کند. ممکن است دکتر به شما توصیه کند که شما را مکمل ویتامین و مواد معدنی در حین، مصرف این دارو، استفاده کنید. دستورالعمل دکتر خود را در مورد نوع مولتی ویتامین و یا مکمل  های معدنی دنبال کنید.

ویتامین و یا مکمل خود را در زمان خواب، و یا حداقل ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف  این دارو، استفاده کنید.

این دارو باید در دمای اتاقی به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود. بطری دارو را بسته نگه دارید. هر داروی استفاده نشده پس از  گذشتن تاریخ انقضا دور بیندازید.

پیگیری از مقدار دارو استفاده شده  از هر بطری جدید. اورلیستات دارویی است که ممکن است به عنوان یک کمک کننده به کاهش وزن  مورد سواستفاده قرار گیرد، و شما در مورد اینکه  کسی داروی شما  را  به طور نادرست و یا بدون تجویز مصرف کرد، آگاه باشید.

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید(اما نه بیشتر از ۱ ساعت بعد از خوردن غذا). اگر تقریبا موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید . برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

با مراقبت های پزشکی اورژانس و یا کمک های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

اجتناب از یک رژیم غذایی است که سرشار از چربی. وعده های غذایی با چربی بالا در ترکیب با ارلیستات گرفته شده می تواند خطر ابتلا به عوارض جانبی ناخوشایند در معده یا روده خود را افزایش می دهد.

اگر شما هم سیکلوسپورین مصرف می کنید، آن را در کمتر از ۳ ساعت قبل یا ۳ ساعت قبل از مصرف ارلیستات، استفاده نکنید.

اگر شما داروی لووتیروکسین (مانند Synthroid) مصرف می کنید، آن را در عرض ۴ ساعت قبل یا ۴ ساعت پس از این دارو مصرف نکنید.

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ، را مشاهده کردید، با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

رد شدید در کمر شما

وجود خون در ادرار، دفع دردناک ادرار و یا مشکل.

مشکلات کلیوی ، ادرار کردن کم و یا عدم توانایی در دفع ادرار. تورم در پا یا مچ پا. احساس خستگی و تنگی نفس.

مشکلات کبدی، تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع سفالی رنگ، یرقان (زردی پوست و چشم).

عوارض جانبی ارلیستات به خاطر عمل بلوکه کردن چربی ایجاد می شود. این علائمی هستند نشان می دهد که دارو کارکرد مناسبی دارد. این عوارض جانبی معمولا موقتی هستند و ممکن هنگامی که شما همچنان استفاده از ارلیستات را ادامه می دهید، کاهش یابند:

مدفوع چرب و یا روغنی؛

وجود  لکه های چربی در زیرپوش های شما

رنگ  نارنجی و یا رنگ قهوه ای مدفوع؛

نفخ و تخلیه چربی؛

مدفوع شل، یا نیاز فوری به رفتن به حمام، ناتوانی در کنترل اجابت مزاج؛

افزایش تعداد حرکات دودی روده؛

درد معده، تهوع، درد رکتوم.

دوز معمول توسط بزرگ سالان برای درمان چاقی:

۱۲۰ میلی گرم خوراکی سه بار در روز با هر وعده غذایی  اصلی که حاوی چربی باشد. این دوز ممکن است همراه با  وعده های غذایی و یا در عرض ۱ ساعت بعد از اتمام غذا. مصرف شود.

دوز معمول برای درمان چاقی در  کودکان:

۱۲ سال یا مسن تر:

۱۲۰ میلی گرم خوراکی سه بار در روز با هر وعده غذایی  اصلی که حاوی چربی باشد. این دوز ممکن است همراه با  وعده های غذایی و یا در عرض ۱ ساعت بعد از اتمام غذا.

آمیودارون؛

انسولین یا داروهای خوراکی دیابت؛

داروهای تشنج (به خصوص اگر تشنج شما در حین مصرف ارلیستات بدتر می شود)

ویتامین یا مواد معدنی مکمل شامل بتا کاروتن و ویتامین E؛

وارفارین (کومادین، Jantoven)

ممکن است داروهای دیگری با این دارو تداخل داشته باشند. به دپزشک خود در مورد داروهایی که مصرف می کنید اطلاع دهید . این دارو ها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه ، ویتامین ها ، و محصولات گیاهی است. هرگز یک داروی جدید را بدون اطلاع به پزشک خود، شروع نکنید.

منبع: drugs.com

این مقاله توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کپی شد

تازه‌های دنیای مد

داغ ترین بحث ها

تازه‌های سلامت

مقالات زیبایی

مقالات سلامت

مقالات آشپزی

مقالات تغذیه

سلامت

۲۱ مرداد ۱۳۹۸

۱۲ مرداد ۱۳۹۸

۴ مرداد ۱۳۹۸

دنیای مد

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

۱۵ مرداد ۱۳۹۸

داغ ترین بحث ها

بیشتر دیده شده

399,812

289,101

270,843

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت مجله قرمز می‌باشد. بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است.

فواید و عوارض قرص ارلیستات
فواید و عوارض قرص ارلیستات
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *