فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– کمبود ویتامین B12 موجب علائم غیر قابل بازگشت عصبی می شود. در ایالات متحده ی آمریکا بین ۱/۵ الی ۱۵ درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین B12 هستند.

ویتامین B12 همانند ویتامین های دیگر گروه B محلول در آب است. این موضوع بدین معنیست که این ویتامین در آب حل می شود و به درون شریان های خونی روانه می شود. بدن انسان می تواند این ویتامین را برای حداکثر ۴ سال ذخیره کند. مقدار اضافی ویتامین B12 از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین B12 بزرگترین و پیچیده ترین ساختار را در بین ویتامین ها دارد. این ویتامین بصورت طبیعی در محصولات گوشتی یافت می شود و تنها تولید صنعتی آن از طریق سنتز تخمیر باکتریایی انجام می شود.فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

ویتامین B12 برای عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی حیاتی است. همچنین این ویتامین در تولید سلول های قرمز خون نقش داشته و برای ساخت و تثبیت DNA کمک کننده است.

عملکرد بدن انسان میلیون ها سلول قرمز را در هر دقیقه  تولید می کند. این سلول ها بدون ویتامین B12 تکثیر نمی شوند. تولید سلول های قرمز خون در صورت کمبود ویتامین B12 کاهش می یابد. آنمی یا همان کم خونی زمانی اتفاق می افتد که سلول های قرمز خون کاهش یابد.

کمبود ویتامین B12 زمانی روی می دهد که بدن انسان به مقدار کافی این ویتامین را دریافت نمی کند. این مسئله می تواند منجر به آسیب برگشت ناپذیر و صدمات بالقوه ی شدیدی، علی الخصوص به سیستم عصبی و مغز شود.

حتی کاهش بسیار کم این ویتامین می تواند باعث بروز علائم کمبود ویتامین B12 شود. این علائم عبارتند از: افسردگی، گیجی، مشکلات حافظه و کوفتگی عضلانی. گرچه این علائم به تنهایی برای تشخیص کمبود ویتامین B12 کافی نیست.

زمانی که این علائم تشدید شدند، باعث تغییرات عصبی نظیر بی حسی و مور مور شدن دست ها و پاها می شود. در بعضی از افراد حفظ تعادل مشکل می شود.

نوزادانی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند ممکن است حرکات غیر عادی از خود بروز دهند، نظیر لرزش صورت، نقص عکس العمل های غیر ارادی، مشکلات تغذیه ای، سوزش و خارش و در نهایت درصورت عدم درمان این کمبود نوزاد دچار مشکلات مربوط رشد و تکامل می کند.

کمبود ویتامین B12 همراه با آسیب های دائمی عصبی و مغزی است. بعضی از افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، ریسک بیشتری دارند تا به روان پریشی، شیدایی و زوال عقل مبتلا شوند.

کمبود این ویتامین می تواند باعث کم خونی شود. شایعترین علائم آنمی یا همان کم خونی عبارتند از خستگی و کوفتگی غیر عادی، تنگی نفس، ضربان قلب نظم. افرادی که دچار کم خونی هستند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

همچنین افرادی که دچار کمبود ویتامین B12 هستند ریسک ابتلا به عفونت در آنها بسیار است.

موسسه ی سلامت آمریکا (NIH) توصیه می کند تا نوجوانان و بزرگسالان بالای ۱۴ سال روزانه نیازمند ۲/۴ میکروگرم ویتامین B12 مصرف کنند. زنان باردار باید از مصرف روزانه ۲/۶ میکروگرم ویتامین B12 اطمینان حاصل نموده و زنان شیرده روزانه ۲/۸ میکروگرم این ویتامین را لازم دارند.

مصرف بیش از حد این ویتامین مضر و خطرناک نیست. گرچه همیشه توصیه ی ما بر این است که قبل از مصرف هر گونه مکملی به پزشک مراجعه شود.

بعضی از داروها ممکن است با این ویتامین تداخل ایجاد کند. این داروها نظیر متفورمین، داروهای گوارشی و گروه هیستامین ها  که اغلب برای بیماری زخم معده بکار می روند، است.

آنتی بیوتیک کلرامفنیکول (chloramphenicol) یا کلرمیسیتین (chloromycetin) ممکن است با تولید سلول های قرمز خون در افرادی که مکمل مصرف می کنند، تداخل ایجاد کند.

این ویتامین به صورت طبیعی در محصولات حیوانی نظیر ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنیاتی یافت می شود. این ویتامین معمولا در محصولات گیاهی یافت نمی شود.

همانگونه که منابع ویتامین B12 ماهی، گوشت، تخم مرغ و لبنیات است، افرادی که از این منابع تغذیه نمی کنند دچار ریسک ابتلا به کمبود این ویتامین هستند و باید برای جبران این کمبود از مکمل های ویتامین B12 استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد، گیاه خواران و افرادی که مدت طولانی گیاه خواری انجام می دهند، دچار کمبود ویتامین B12 هستند.

از ۲۳۲ گیاه خواری که مورد بررسی قرار گرفت، بیش از نیمی از آن ها دچار کمبود ویتامین B12 بودند. این کمبود در ۷ درصد از گیاه خوارانی که تحت نظر بودند، دیده شد و تنها در یک نفر که همه چیز خوار بود دیده شد.

زنان گیاه خوار باردار، نیازمند دقت بیشتری در مصرف مکمل ها هستند و لازم است، از مواد غذای غنی شده استفاده کنند تا این ویتامین از طریق جفت و شیر دهی به بچه انتقال داده شود. نوزادانی که دچار کمبود این ویتامین هستند، ممکن است دچار مشکلات عصبی دائمی و شدیدی شوند.

گیاه خواران می توانند از مکمل B12 استفاده کنند تا دچار کمبود این ویتامین نشوند. این مکمل علی الخصوص در دوران بارداری و شیر دهی بسیار اهمیت دارد. بعضی از انواع شیر سویا و سرلاک صبحانه غنی شده از این ویتامین  هستند.

توصیه می شود تا همیشه با حفظ تعادل رژیم غذایی و دریافت مقادیر لازم تغذیه ای قبل از درمان با مکمل از ابتلا به کمبود این ویتامین جلوگیری کنیم. نشانه های کمبود ویتامین B12 به راحتی با یک رژیم مغذی و سالم قابل پیشگیری است.

دلایل زیادی وجود دارد که از B12 تزریقی استفاده کنیم. این دلایل عبارتند از:

فایده ی واضح تزریق ویتامین B12، درمان کمبود آن و جلوگیری از ابتلا به علائم همراه با آن است. همچنین B12 تزریقی، ریسک ابتلا به برخی از مشکلات کمبود این ویتامین را نظیر موارد زیر کاهش می دهد:

B12 تزریقی چون به معده نمی رود پس مستقیما توسط جریان خون جذب می شود. بنابراین برای افرادی نظیر سالخوردگانی که دچار مشکلات گوارشی و اسید معده کمی هستند، B12 تزریقی انتخابی بسیار بهتر از مکمل خوراکی B12 است.

ورم زانو : ورم زانو و یا پا عارضه احتمالی ویتامین B12 تزریقی است و نیاز به بررسی پزشکی فوری است. برای مصرف این ویتامین محدودیتی وجود ندارد زیرا احتمال سمی بودن و اوردوز آن بسیار پایین است.

گرچه B12 تزریقی ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. عوارض خفیف و خطرات احتمالی که در صورت ادامه دار بودن و یا بدتر شدن نیازمند بررسی پزشک است عبارتند از:

نبض ما– ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

منابع:

medicalnewstoday

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین B12 (ب ۱۲)، ویتامین انرژی است. این ویتامین به ساخت دی.ان.ای، عصب‌ها و سلول‌های خونی کمک می‌کند و برای داشتن مغز و سیستم ایمنی سالم ضروری است. بدون ویتامین B12، متابولیسم بدن ما به خوبی کار نمی‌کند. اما B12 مانند دیگر ویتامین‌ها نیست و فقط در محصولات حیوانی مانند تخم‌مرغ، گوشت، صدف‌دریایی و لبنیات یافت می‌شود. دکتر «مگی مون» متخصص تغذیه می‌گوید: «از ۱۵ درصد از افراد، به اندازه‌ی کافی ویتامین B12 دریافت نمی‌کنند. این افراد به احتمال زیاد گیاه‌خوار هستند، بیماری سلیاک یا دیگر مشکلات گوارشی دارند و یا اینکه بالاتر از ۵۰ سال دارند.» علائم کمبود ویتامین B12 شامل خستگی، تپش قلب، آشفتگی روانی و غیره هستند. در این مقاله، می‌خواهیم ۲۱ حقیقت مهم درباره‌ٰی کمبود ویتامین ب۱۲ را توضیح و درمان‌هایی برای آن پیشنهاد دهیم.فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب۱۲ به طور طبیعی در محصولات حیوانی یافت می‌شود، پس اگر رژیم غذایی شما از محصولات گیاهی مانند میوه‌‌ها و سبزیجات، حبوبات و سویا تشکیل شده(رژیم گیاهخواری)، در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارید. دکتر «استفانی میدلبِرگ» (Stephanie Middleberg) متخصص تغذیه در نیویورک، توصیه می‌کند گیاه‌خوارانی که تخم‌مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، حداقل روزی یک بار، هر دویِ این گروه‌های غذایی را در رژیم غذایی خود جای دهند. وِگان‌ها که هیچ نوع محصول حیوانی اعم از تخم‌مرغ و لبنیات و عسل نمی‌خورند، باید حتما قرص‌های مکمل ویتامین ب۱۲ یا غذاهایی را که با این ویتامین غنی شده‌اند، مصرف کنند. از غذاهایی که با ویتامین B12 غنی شده‌اند می‌توان به شیرهای غیرلبنی، غلات صبحانه و جایگزین‌های گوشت اشاره کرد، البته همه‌ی آنها الزاما با این ویتامین غنی نشده‌اند، پس حتما به برچسب غذایی آنها دقت کنید.

با افزایش سن، معده اسید کمتری ترشح می‌کند و اسید معده برای جذب ویتامین B12 حیاتی است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند که تقریبا یک نفر از هر ۳۱ فردِ بالای ۵۰ سال با کمبود این ویتامین مواجه است. «میدلبرگ» می‌گوید: «افراد مسن معمولا اشتهای کمتری دارند و کمتر غذا می‌خورند و احتمال دارد دارو هم مصرف کنند (مثل داروهای سوزش معده)، که این داروها به نوبه‌ی خود میزان ترشح اسید معده را بیش از پیش در این افراد کاهش می‌دهند.» در حقیقت، خیلی از افراد مسن، قابلیت جذب ویتامین B12 از منابع غذایی را کاملا از دست می‌دهند و باید حتما از مکمل‌های دارویی استفاده کنند، اگر باز هم مشکل کمبود این ویتامین در آنها حل نشود، باید از طریق تزریق وریدی این ویتامین را دریافت کنند.

بی‌دلیل نیست که مستعار این ویتامین، ویتامین انرژی است. کمبود دریافت ویتامین ب۱۲ در تولید گلوبول‌های قرمز خون اختلال ایجاد می‌کند و تعدادی از علائم اولیه‌ی آن، احساس خستگی، ضعف و گیجی است. مشکل اینجا است که این علائم خیلی مبهم هستند و همه‌ی افراد آنها را به یک شکل تجربه نمی‌کنند و به این دلیل که این علائم را می‌توان به عوامل مختلفی نسبت داد، افراد به آزمایش دادن فکر نمی‌کنند. اگر این علائم هفته‌ها باقی بمانند، بهتر است به دکتر مراجعه کنید و آزمایش بدهید.

بعضی از داروهای معده، تولید اسید معده را که برای جذب ویتامین ب۱۲ بسیار مهم است، متوقف می‌کنند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسید این موضوع را ثابت می‌کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از داروهای موسوم به مهار‌کننده‌های پروتون پامپ (مانند پریلوسِک (Prilosec ) و نکسیوم (Nexium))، به مدت از دو سال، ۶۵ درصد خطر کمبود ویتامین ب۱۲ را افزایش می‌دهد و استفاده‌ی دو سال یا از داروهایی که گیرنده‌های هیستامین را مسدود می‌کنند (مانند پِپسید (Pepcid) و زانتاک (Zantac))، احتمال کمبود این ویتامین را ۲۵ درصد افزایش می‌دهند. اگر به طور منظم از این داروها استفاده می‌کنید، با پزشک خود درباره‌ی اقداماتی که برای مراقبت از خودتان می‌توانید انجام دهید، مشورت کنید.

علائم کمبود ویتامین ب۱۲ گاهی شبیه علائم بیماری زوال عقل هستند. علائمی مانند فراموشی، فقدان آگاهی و ناتوانی در تفکرِ منطقی، در هر دو بیماری دیده می‌شوند. تشخیص بین زوال عقل و کمبود ویتامین ب۱۲ گاهی دشوار است، خصوصا به این دلیل که افراد مسن در معرض ابتلا به هر دو قرار دارند و اغلب، این دو بیماری با هم تداخل پیدا می‌کنند. ۷۵ تا ۹۰ درصد از افرادی که کمبود ب۱۲ دارند، دچار بیماری‌های عصبی مانند زوال عقل هم هستند. البته وقتی کمبود ویتامین B12 در افراد جوان هم اتفاق می‌افتد، باز هم به زوال عقل شباهت دارد. و معمولا متخصصان نمی‌توانند به راحتی این دو بیماری را تشخیص دهند و بهتر است بیمارانی که مشکلات شناختی دارند، حتما آزمایش کمبود ویتامین ب۱۲ بدهند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «جذب ویتامین ب۱۲ در زنانی که برای مدت طولانی از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند، مشکل می‌شود.» تحقیقات نشان می‌دهد قرص‌هایی که استروژن بالایی دارند، ارتباط بیشتری با B12 دارند و کمبود فولات (فولیک اسید و ویتامین ب۶) هم ثابت می‌کند که استروژن موجود در این قرص‌ها مانع جذب این ویتامین‌ها می‌شود. پس اگر شما از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌های ب۱۲ مشورت کنید.

بنا بر تحقیقات موسسه‌ی ملی سلامت آمریکا، جگر گاو و صدف خوراکی بیشترین مقدار ویتامین ب۱۲ را دارند. اگر هیچ کدام از این مواد غذایی را دوست ندارید، گزینه‌های دیگری هم وجود دارند. گوشت گاو، بوقلمون، صدف‌دریایی، مرغ و ماهی سالمون هم سرشار از این ویتامین هستند. یک وعده از هر کدام می‌تواند صددرصد نیاز توصیه شده‌ی روزانه به این ویتامین را برآورده کند (این نیاز در مردان و زنان بالای ۱۴ سال ۲.۴ میکروگرم و ۲.۶ تا ۲.۸ میکروگرم برای زنان باردار و شیرده است). تخم‌مرغ با داشتن ۰.۶ میکروگرم به ازای هر عدد و شیر کم‌چرب به ازای هر فنجان ۱.۲ میکروگرم، هم منابع خوبی هستند.

دکتر «مون» می‌گوید: «هر دوی این گزینه‌ها می‌توانند برای گیاه‌خواران و افراد مسن و همه‌ی کسانی که با جذب ویتامین B12 مشکل دارند سودمند باشند. اینکه فقط در وعده‌های غذایی خود موادی که به طور طبیعی این ویتامین را دارند، بگنجانیم کفایت نمی‌کند و شکل مصنوعی آن بهتر جذب می‌شود.» بهترین جایی که می‌توان این نوع ویتامین را پیدا کرد غلات غنی شده هستند که خیلی از آنها صددرصد نیاز روزانه‌ی شما را برآورده می‌کنند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «مصرف روزانه از یک یا دو بار نوشیدنی الکلی، باعث تحریک غشاء معده می‌شود که به نوبه‌ی خود میزان ترشح اسید معده را پایین آورده و جذب ویتامین B12 را کاهش می‌دهد.» الکل به روش دیگری هم بر کمبود ویتامین B12 تأثیر می‌گذارد. B12 در کبد ذخیره می‌شود و مصرف نوشیدنی‌های الکلی در کارایی کبد اختلال ایجاد کرده و کبد را از این ویتامین خالی می‌کند یا ذخیره‌‌سازی آن را برای کبد دشوار می‌کند.

کمبود ویتامین ب۱۲ حتی بر روی آزمایش پاپ اسمیر یا تست سرطان دهانه‌ی رحم هم تأثیر می‌گذارد. مطابق تحقیقات مؤسسه‌ی ملی سلامت، میزان کم ویتامین ب۱۲، ظاهر سلول‌های گردن رحم را تغییر می‌دهد و باعثِ مثبت شدن آزمایش سرطان دهانه‌ی رحم می‌شود.

کم‌خونی پرنیشیوز نوعی کم‌خونی است که از کمبود ویتامین ب۱۲ ناشی می‌شود. پرنیشیوز در زبان لاتین به معنی خطرناک است، و به این دلیل به این خوانده می‌شود چون در گذشته این بیماری منجر به مرگ می‌شد. این بیماری، کمبود گلوبول‌های قرمز خون است و زمانی رخ می‌دهد که معده پروتئینی به فاکتور داخلی را که به جذب ویتامین B12 در روده‌ها کمک می‌کند، به اندازه‌ی کافی تولید نمی‌کند. کم‌خونی پرنیشیونز می‌تواند نتیجه‌ی واکنش دستگاه دفاعی بدن علیه سلول‌های خودی باشد که باعث تخریب سلول‌های دیواره‌ی معده می‌شود یا به دلیل مشکلی در پُرزهای دیواره‌ی معده یا حتی به دلایل ارثی باشد. راه درمان این بیماری مصرف مکمل‌های B12 است که با ویتامین‌های دیگر ترکیب شده باشند.

دکتر «میدلبرگ» می‌گوید: «به این دلیل که بدن می‌تواند ویتامین ب۱۲ را به مدت سه تا پنج سال ذخیره کند، علائم ابتدایی معمولا به تدریج دیده می‌شوند و احتمال اینکه متوجه آنها شوید کم است. بعد از علائم ابتدایی مانند خستگی و ضعف، علائم پیشرفته‌تری مانند کرختی، مور مور شدن اندام‌ها، افسردگی، پارانویا (اختلال روانی که فرد همه را دشمن تصور می‌کند) و حتی توهم ظاهر می‌شوند. این علائم متنوع هستند و در همه‌ی افراد به یک شکل دیده نمی‌شوند، بنابراین تشخیص بیماری مشکل است. اینکه کدام علائم بروز می‌کنند به این بستگی دارد که کمبود B12 به چه دلیل به وجود آمده باشد. مثلا، اگر خوب جذب نشدن دلیل این مشکل باشد، علائم به تدریج ظاهر می‌شوند چون به هر حال مقدار کمی از این ویتامین جذب می‌شود، ولی اگر دلیل آن، عدم مصرف محصولات حیوانی باشد علائم خیلی سریع خودشان را نشان می‌دهند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، میزان کمتر از ۲۰۰ پیکوگرم در هر میلیمتر خون را به عنوان کمبود ویتامین‌ ب۱۲ اعلام کرده است. «مون» می‌گوید: «آزمایش‌های خون معمولا دقیق هستند، اما بعضی از سرطان‌ها، استفاده از قرص‌های ضدبارداری، کمبود اسید فولیک و بارداری ممکن است به اشتباه نتیجه‌ی آزمایش را مثبت نشان دهند. همچنین در افرادی که بیماری‌های مربوط به کبد دارند، کلیه‌های‌شان به خوبی کار نمی‌کنند یا اختلالات خاصی در سلول‌های خونی‌شان دارند، ممکن است نتیجه‌ی این آزمایش به اشتباه منفی نشان داده شود.» پزشک عمومی شما می‌تواند در مورد نتیجه‌ی آزمایش به شما کمک کند.

B12 نقش مهمی در تولید گلوبول‌های سفید دارد و گلوبول‌های سفید برای سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند. کمبود ویتامین B12 نه تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند، بلکه بعضی از اختلالات سیستم ایمنی نیز می‌توانند باعث به وجود آمدن کمبود این ویتامین بشوند. مثلا، بیماری گریوز که نوعی پرکاری تیروئید است می‌تواند باعث به وجود آمدن کم‌خونی پرنیشیوز شود که آن هم به نوبه‌ی خود منجر به کمبود ویتامین B12 می‌شود.

به این دلیل که مشکلات گوارشی جذب ویتامین B12 را با مشکل مواجه می‌کنند، افرادی که بیماری‌های معده یا گوارشی دارند، در معرض خطر هستند. دکتر میدلبرگ می‌گوید: «افرادی که دچار بیماری‌های مربوط به معده و روده، مانند التهاب روده‌ی بزرگ، بیماری کرون (نوعی التهاب دیواره‌ی روده) یا بیماری التهاب روده‌ی کوچک هستند، ریسک کمبود B12 در آنها دیده می‌شود.» افرادی که از سیلاک رنج می‌برند نیز ممکن است با جذب B12 مشکل داشته باشند. اگر شما هر کدام از این بیماری‌ها را دارید، حتما با پزشک خود درباره‌ی مصرف مکمل‌های دارویی یا تزریق B12 مشورت کنید. از آنجا که حتی مصرف خوراکیِ دُوز B12 نمی‌تواند به خوبی در بدن شما جذب شود، بهترین راهِ دریافت آن، تزریق است.

دکتر «مون» می‌گوید: «بعضی از جراحی‌هایی که بر روی سیستم گوارشی انجام می‌گیرند، مانند جراحی مجاری معده، جذب ب۱۲ را سخت‌تر می‌کند.» یکی از دلایل آن به کاهش توانایی بدن در جذب غذا مربوط می‌شود. همچنین پایین بودن میزان عامل داخلی، که همانطور که گفتیم پروتئینی است که به بدن در جذب ب۱۲ کمک می‌کند، نیز در این موضوع مؤثر است. مشکل جذب می‌تواند یک مشکل دائمی باشد و افرادی که جراحی‌های مجاری معده انجام می‌دهند باید تا آخر عمر مکمل‌های ب۱۲ مصرف کنند.

تخلیه شدن ذخایر بدن از ب۱۲ باعث آسیب رسیدن به عصب‌ها می‌شود. سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها، لرزش در حرکات بدن و راه رفتن تعادل، عواقب کمبود طولانی‌مدت ویتامین ب۱۲ هستند. مانند دیگر علائم این بیماری، اینها هم می‌توانند دلایل دیگری داشته باشند که از آن جمله می‌توان به کهولت سن اشاره کرد. تنها راه اطمینان یافتن، انجام آزمایش خون و مشورت با پزشک است.

در نوزادان کمبود ب۱۲ جدی است و می‌تواند علائمی مانند کم‌خونی، مشکلات حرکتی و مشکل در مراحل رشد را به وجود بیاورد که می‌توانند خطرناک باشند. کمبود ویتامین ب۱۲ در کودکان به ندرت دیده می‌شود، اما در کودکانی که مادران‌شان در دوره‌ی بارداری محصولات حیوانی به اندازه‌ی کافی مصرف نکرده‌اند یا مادران شیردهی که گیاه‌خوار هستند دیده می‌شود. مصرف مکمل‌های ب۱۲ در مادران و همچنین غذاهای غنی شده با ب۱۲ در دوارن بارداری و شیردهی می‌تواند مفید باشد.

رنگ‌پریدگی، زبان قرمز، ملتهب و دردناک و آفت‌های دهانی از علائم ملموس کمبود ب۱۲ هستند. این علائم که به دلیل تغییراتی که کمبود این ویتامین در جریان خون ایجاد می‌کند رخ می‌دهند، می‌توانند سال‌ها بعد از تخلیه‌ی ذخائر بدن از این ویتامین دیده شوند. یکی دیگر از علائمی که به خون مربوط می‌شود، تپش قلب است. گاهی زود کبود شدن پوست هم نشانه‌ی کمبود مزمن این ویتامین است. اما این علائم در همه‌ی بیمارانی که کمبود ب۱۲ دارند بروز نمی‌کنند و یا اینکه به آرامی خودشان را نشان می‌دهند و تشخیص‌شان مشکل است.

کمبود ویتامین ب۱۲ اگر سال‌ها باقی بماند، باعث آسیب‌های عصبی برگشت‌ناپذیر، مانند از دست دادن حافظه، فقدان آگاهی و ناتوانی در تمرکز خواهد شد. از دیگر عوارض جانبی می‌توان به آسیب‌های عصبی، بی‌خوابی، اختلال نعوذ و حتی اختلالات روده و مثانه اشاره کرد. دکتر «مون» معتقد است که اگر کمبود این ویتامین زود تشخیص داده و درمان شود خیلی از این علائم بهبود پیدا خواهند کرد.

برخلاف ویتامین‌هایی که محلول در چربی هستند و ممکن است در بدن‌ انباشته شده و عوارض جانبی داشته باشند، ب۱۲ به این دلیل که محلول در آب است فقط به اندازه‌ی نیاز بدن جذب می‌شود و مقادیر اضافه‌ی آن به همراه ادرار دفع می‌شود. این برای کسانی که می‌خواهند ذخایر بدن‌شان را از این ویتامین پر کنند ولی نگران مصرف زیاد آن هستند، خبر خوبی است. اما دقت کنید که اگر در یک وعده مقدار زیادی ویتامین ب۱۲ مصرف کنید، مبتلا به بیرون‌روی و خارش خواهید شد. اگر پزشک، مکمل دارویی برای شما تجویز کرده، حتما برچسب روی دارو را مطالعه کنید و فقط به مقداری که پزشک‌تان توصیه کرده مصرف کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مدرک کارشناسی زبان‌های مدرن دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم، انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌کنم و بسیار علاقمند به ترجمه، نوشتن و ادبیاتم. کلا هر چیزی که به زبان مربوط بشه رو دوست دارم و منظورم از زبان فقط انگلیسی نیست.

فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

الهه

سلام خسته نباشید خانم حسین پور ممنون از بابت مقاله خوبتون

خسته نباشید خانم حسین‌پورلطفاً راجب بقیه ویتامین‌ها هم مطلب بنویسید.

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

جاهای دیدنی اهواز؛ سفر به سرزمین پل‌های ایران

اصلاح طرح لبخند؛ فواید و عوارض طرح لبخند هالیوودی

رهبران واقعی چطور اطلاعات موردنیازشان را گردآوری می‌کنند؟

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

میزان پایین ویتامین B12 در بدن شما، ممکن است بر سلامت استخوان‌هایتان تاثیر منفی بگذارد. استخوان یک ماتریس پیچیده از پروتئین‌های لیفی همبند مانند کلاژن و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است.

بسیاری از جنبه‌های رژیم غذایی شما در حفاظت از سلامت استخوان‌ها نقشی ایفا می‌کنند. از جمله مصرف کافی کلسیم، فسفر، منیزیم، روی و ویتامینهای C B6، B12، D، K.

ویتامین B12 یک ویتامین محلول در آب است که معمولا همراه پروتئین مواد غذایی است و برای بسیاری از فرایندهای بدن ضروری است از جمله تولید سلول‌های قرمز خون، عملکرد عصبی، سنتز DNA و سوخت و ساز پروتئین و چربی.

اسید هیدرو کلریک، آنزیم‌های پروتئاز و ترکیبی به “فاکتور طبیعی که در ترشحات گوارشی معده‌ی شما وجود دارند، برای جدا کردن ویتامین B12 موجود در غذا لازم‌اند تا بدن شما بتواند آن را جذب کند.فواید مصرف ویتامین ب ۱۲

اگر شما به انواع بیماری‌های روده دچارید یا گیاهخوار هستید، ممکن است با بالا رفتن سن‌تان، در دریافت ویتاین B12 دچار مشکل شوید. کمبود این ویتامین در بدن شما علاوه بر مشکلات استخوانی ممکن است باعث کم خونی و کاهش عملکرد شناختی هم بشود.

ویتامین B12 نقش مهمی در فعالیت سلولهای استخوانی، شکل استخوان و تولید سلول‌های قرمز خون دارد که همه‌ی آنها بر سلامت استخوان‌های شما تاثیر می‌گذارند. با توجه به تحقیقی در اکتبر ۲۰۰۴در مجله‌ی “استخوان و تحقیقات معدنی، میزان پایین ویتامین B12 در بدن شما ممکن است با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان همراه باشد.

این مطلب به این معناست که استخوان‌های شما فاقد مواد معدنی مورد نیازی که آنها را قوی نگه می‌دارد، می‌شود. با گذشت زمان، استخوان‌ها ضعیف، شکننده و تو خالی می‌شوند که ممکن است منجر به پوکی استخوان گردد. خبر خوب اینجاست که ممکن است مصرف کافی ویتامین B12 به پیشگیری از پوکی استخوان کمک کند.

کاهش تراکم استخوان، ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد. بر طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۹در مجله‌ی “شیمی بالینی و پزشکی آزمایشگاهی افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری داشتند و دچار کمبود ویتامین B12 بودند، میزان فرسودگی و تحلیل استخوانشان بود. این مسئله ممکن است خطر شکستگی استخوان را افزایش دهد.

بر طبق تحقیقی در سال ۲۰۰۹در مجله‌ی “غدد درون ریز و متابولیسم بالینی، کمبود ویتامین B12 در بدن شما با بالا رفتن سن ممکن است خطر شکستگی لگن را  در شما افزایش دهد. شکستگی لگن در افراد مسن ممکن است منجر به مرگ یا بستری شدن دراز مدت در یک بیمارستان شود.

برای جلوگیری از این مشکلات استخوان، شما باید به مقدار کافی ویتامین B12 از رژیم غذایی‌تان دریافت کنید. به گفته‌ی موسسه‌ی پزشکی، بزرگسالان روزانه حداقل به ۲.۴میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند. B12 در غذاهای سرشار از پروتئین مانند صدف، غذاهای دریایی، گوشت گاو، شیر، ماست، پنیر، تخم مرغ و مرغ وجود دارد. کورن فلکس‌های مخصوص صبحانه نیز معمولا با B12 غنی می شوند.

اگر نمی‌توانید ویتامین B12 مورد نیازتان را فقط از طریق رژیم غذایی تامین کنید، با پزشکتان در مورد مصرف مکمل ویتامین B12 مشورت کنید. ممکن است قرص زیر زبانی B12 یا آمپول B12 برای شما تجویز شود.

بسیار ممنونم از راهنمایی های خوبتون من بیماری ام اس دارم (پیشرونده) میزان مصرفم به چه اندازه باشد. با تشکر فراوان

سلام
سعی کنید حتماً در خصوص میزان مصرف مکمل و داروهای مختلف با پزشک متخصص مشورت کنید که بر اساس وضعیت شخص شما بتونه بهتون نسخه مناسب رو ارائه بده.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *