فواید مصرف نخود

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این فواید مصرف نخود

محققان قرص جدیدی را تولید کرده اند که می تواند انسولین را مستقیما به دیواره معده بیاورد. سوال اینجاست که آیا تزریق انسولین به زودی تنها بخشی از

چه اصول و قوانینی برای فنگ شویی خانه و محل کار وجود دارد؟ چگونه میتوان انرژی مثبت بیشتری را به سوی خانه و یا محل کار خود فرستاد؟

در مورد فنگ شویی آشپزخانه چقدر می دانید؟ آیا محل قرار گیری آشپزخانه تان از اصول فنگ شویی طبعیت می کند؟ اگر می خواهید به زودی مشغول خانه

در مورد جذب معشوقه با فنگ شویی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می توان با کمک قوانین فنگ شویی کسی را به تسخیر خود در آورد و کاری کرد

در مورد فنگ شویی میوه ها چقدر اطلاعات دارید؟ ممکن است بخواهید در تزئین منزل خود از نماد میوه ها استفاده کنید. آیا می دانید کدام یک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

نخود عضوی از خانواده‌ی حبوبات است. امروزه مصرف نخود در جوامع غربی گسترش یافته، اما کشت و مصرف آن در بسیاری از کشورهای خاورمیانه قدمت چندهزارساله دارد. بافت و طعم منحصربه‌فرد نخود، آن را به گزینه‌ای عالی برای ترکیب‌شدن با سایر غذاها تبدیل کرده است. از خواص نخود هم نباید غافل شد. نخود سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و فیبر بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بهبود گوارش، کنترل وزن و کاهش خطر برخی بیماری‌ها تنها گوشه‌ای از خواص نخود است. نخود یکی از منابع سرشار از پروتئین بوده و می‌تواند به‌راحتی در رژیم غذایی گیاهخواری جایگزین گوشت بشود. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا خواص نخود را بهتر بشناسید.فواید مصرف نخود

نخود سرشار از مواد مغذی است. مقدار کالری موجود در نخود متوسط است. هر ۲۸ گرم نخود، تقریبا ۴۶ کالری انرژی دارد. تقریبا ۶۷٪ این کالری از کربوهیدرات‌ بوده و مابقی آن از پروتئین‌ و چربی‌ها تأمین می‌شود. علاوه‌بر پروتئین و فیبر بالا، نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی باارزش است.

۲۸ گرم نخود محتوی مواد مغذی زیر است:

خواص نخود تنها در موارد بالا خلاصه نمی‌شود. نخود محتوی مقادیر زیادی از ویتامین B۴، ویتامین B۶، ویتامین K، سلنیم، منیزیم و روی (زینک) است.

مصرف نخود یا سایر حبوبات به‌صورت خام توصیه نمی‌شود. زیرا حبوبات محتوی سم‌ها و مواد ضدتغذیه‌ای هستند که با جوانه‌زدن یا پختن ازبین می‌روند.

پروتئین و فیبر موجود در نخود به کنترل اشتها کمک می‌کنند. فیبر و پروتئین با هم‌افزایی تأثیر یکدیگر می‌توانند به کاهش سرعت گوارش و افزایش احساس سیری کمک کنند.

تأثیر سیرکنندگی پروتئین و فیبر نخود می‌تواند به‌طور خودکار کالری دریافتی‌ را در طول روز و در وعده‌های غذایی کاهش بدهد.

در مطالعه‌ای میزان اشتها و کالری دریافتی در ۱۲ زن مقایسه شد. قبل از یک وعده‌‌ی غذایی به این افراد یک فنجان (۲۰۰ گرم) نخود و قبل از وعده‌ی غذایی دیگر به آنها دو برش نان سفید داده شد. مصرف نخود در مقایسه با مصرف نان، موجب شد آنها کالری کمتری دریافت کنند و اشتهای کمتری داشته باشند.

در مطالعه‌ای دیگر به‌مدت ۱۲ هفته و به‌طور روزانه ۱۰۴ گرم به افراد نخود داده شد. این کار توانست احساس سیری را در آنها افزایش داده و مقدار مصرف هله‌هوله‌‌ها را کاهش دهد.

برای تأیید اثرات نخود در کنترل اشتها به مطالعات بیشتری نیاز است. بااین‌حال می‌توانید خودتان نخود را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید و تأثیر آن بر سیری‌تان را آزمایش کنید.

نخود محتوی مقادیر چشمگیری از پروتئین های گیاهی است. بنابراین برای کسانی که از محصولات جانوری استفاده نمی‌کنند، گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. هر ۲۸ گرم نخود محتوی ۳ گرم پروتئین بوده که این مقدار با میزان پروتئین غذاهای مشابه مانند لوبیا سیاه و عدس تفاوت چندانی ندارد.

پروتئین موجود در نخود در ایجاد سیری و کنترل اشتها مؤثر است. همچنین پروتئین به کنترل وزن، سلامت استخوان و حفظ قدرت عضلات کمک می‌کند.

براساس برخی مطالعات کیفیت پروتئین موجود در نخود از سایر حبوبات بالاتر است. زیرا نخود همه‌ی اسیدهای آمینه‌ی ضروری را به‌جز متیونین داراست. نداشتن متیونین موجب شده نخود منبع کاملی از پروتئین‌ها محسوب نشود. برای دریافت همه‌ی اسیدهای آمینه، در کنار نخود سایر غذاهای پروتئینی مانند غلات کامل را نیز در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

نخود نسبت‌به مواد مغذی‌اش، کالری پایینی دارد. مصرف غذاهای کم کالری به کاهش وزن کمک می‌کند.

فیبر می‌تواند با افزایش توده‌ی غذای مصرفی به سیری کمک بکند. همچنین پروتئین می‌تواند سطح هورمون‌های مؤثر در کاهش اشتها را افزایش بدهد.

پروتئین و فیبر موجود در نخود به‌خاطر تأثیرشان در کاهش اشتها می‌توانند به کاهش کالری دریافتی و کنترل وزن کمک کنند.

براساس مطالعه‌ای، احتمال چاقی، بالابودن شاخص توده‌ی بدنی (سنجشی آماری برای مقایسه‌ی وزن و قد افراد) و چربی دور شکم در کسانی‌که به‌طور منظم نخود مصرف می‌کنند، ۵۳٪ کمتر است.

براساس یک فراتحلیل (جمع‌آوری داده‌های حاصل از مطالعات مختلف و تحلیل یک‌جای آنها) افرادی که هر روز یک وعده حبوبات مانند نخود مصرف می‌کنند، نسبت به دیگران روزانه ۲۵٪ وزن ازدست می‌دهند.

بااینکه نتایج این مطالعات بسیار امیدبخش هستند، ولی برای تأیید تأثیر نخود بر کنترل وزن به مطالعات بیشتری نیاز است. فارغ از تأثیر و خواص نخود برای کنترل وزن، نخود یک غذای سالم است که باید آن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات مختلف خطر بسیاری از بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی را کاهش می‌دهد. براساس مطالعات مختلف مصرف غذاهای گیاهی مانند نخود به کاهش خطر بیماری‌های قلبی، چاقی و کاهش مرگ‌ومیر کمک می‌کند و به داشتن پوستی خوش‌رنگ‌تر، سلامت مو، افزایش انرژی و داشتن وزن ایده‌آل کمک می‌کند.

یکی دیگر از خواص نخود این است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند.

نخود شاخص گلوکز پایینی دارد. این شاخص نشان‌دهنده‌ی سرعت افزایش قندخون پس از صرف یک وعده غذاست. رژیم‌های غذایی‌ با شاخص گلوکز پایین، به کنترل قندخون کمک می‌کنند.

فیبر و پروتئین نخود به تنظیم قند خون کمک می‌کنند، زیرا فیبر سرعت جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد. درنتیجه، قندخون به‌جای افزایش ناگهانی، به‌طور آرام افزایش می‌یابد. مصرف غذاهای سرشار از پروتئین به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می‌کند تا قند خون‌شان را در محدوده‌ی سالم نگه دارند.

در مطالعه‌ای به ۱۹ نفر وعده‌ی غذایی محتوی ۲۰۰ گرم نخود داده شد و وعده‌ی غذایی دیگرشان شامل غلات صبحانه یا نان سفید بود. افزایش قندخون در اثر مصرف نخود ۲۱% کمتر از افزایش قندخون ناشی از مصرف غلات بود.

در مطالعه‌ای ۱۲ هفته‌ای که روی ۴۵ نفر صورت گرفت، مصرف هفته‌ای ۷۲۸ گرم نخود توانست کاهش چشمگیری در سطح انسولین ناشتا ایجاد بکند. کاهش انسولین ناشتا شاخص مهمی برای کنترل قندخون است.

در مطالعات دیگر مصرف نخود خطر برخی بیماری‌ها مانند دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش داد. این ویژگی نخود معمولا ناشی از تأثیرات نخود بر کاهش قند خون است.

کمک به گوارش غذا یکی دیگر از خواص است. نخود محتوی فیبر است. فواید فیبر برای سلامتی ثابت شده است. فیبر موجود در نخود از نوع محلول است. یعنی این فیبر با آب ترکیب شده و در دستگاه گوارش ترکیبی ژله‌ای ساخته و سرعت حرکت غذا را کاهش می‌دهد. درنتیجه گوارش به‌صورت کامل انجام می‌گیرد و مواد مغذی بهتر جذب می‌شوند.

فیبر محلول شمار باکتری‌های مفید موجود در معده و روده‌ را افزایش داده و از رشد بیش‌ازحد باکتری‌های مضر می‌کاهد. این امر احتمال مبتلاشدن به برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر را کاهش می‌دهد.

در مطالعه‌ای ۱۲ هفته‌ای به ۴۲ نفر روزانه ۱۰۴ گرم نخود داده شد. پس از این دوره عملکرد روده‌ای این افراد بهبود یافت.

بنابراین خواص نخود برای حفظ سلامت دستگاه گوارش را دست‌کم نگیرید و این ماده‌ی غذایی مفید را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

شاید مصرف غذاهای سرشار از فیبر برای مبتلایان به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر مشکل ایجاد کند. ولی نخود منبع مناسبی از فیبر است که معمولا در این افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. معمولا مبتلایان به سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر نباید غذاهای حاوی کربوهیدرات‌ با زنجیره‌ی کوتاه مصرف کنند. همین امر باعث شده تا آنها نخود مصرف نکنند. درحالی‌که نخود در اغلب آنها مشکلی ایجاد نکرده و برای‌شان مفید است.

نخود منبع خوبی از برخی مواد معدنی مانند منیزیم و پتاسیم است که به‌خاطر توانایی بالقوه‌شان در بهبود سلامت قلب شناخته شده‌اند. این ویژگی به‌خاطر توانایی این مواد معدنی در کاهش فشار خون بالا است. فشار خون بالا یکی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی است. همچنین ویتامین C و ویتامین B۶ موجود در نخود نیز به سلامت قلب کمک می‌کنند.فواید مصرف نخود

داشتن یک رژیم غذایی کم‌سدیم (کم نمک) به کاهش فشار خون کمک می‌کند. همچنین مصرف مقدار کافی پتاسیم با کمک به اتساع عروق می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. در ایالات متحده تنها ۲٪ از بزرگ‌سالان مقدار توصیه‌شده‌ی ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز را مصرف می‌کنند.

علاوه‌براین فیبر محلول موجود در نخود می‌تواند موجب کاهش کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید شود. بالابودن این دو از عوامل بروز بیماری‌های قلبی هستند.

در مطالعه‌ای مصرف ۷۲۸ گرم نخود در هفته توانست کلسترول کل (مجموع کلسترول در خون) شرکت‌کنندگان را به‌طور میانگین ۱۶ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر کاهش دهد.

در مطالعه‌ای دیگر کسانی که در روز ۴۰۶۹ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کردند، نسبت‌به کسانی که کمتر از ۱۰۰۰ میلی‌گرم پتاسیم در روز مصرف می‌کردند، ۴۹٪ کمتر احتمال مرگ بر اثر بیماری سرخ‌رگ کرونری داشتند.

پیشگیری از سرطان، ازجمله خواص نخود است. مصرف منظم نخود می‌تواند احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش بدهد.

مصرف نخود می‌تواند تولید بوتیرات را در بدن افزایش بدهد. بوتیرات یک اسید چرب است که موجب نابودی سلول‌های آسیب‌دیده‌ای می‌شود که موجب سرطان روده بزرگ می‌شوند.

نخود محتوی ساپونین‌ها است. این ترکیبات گیاهی می‌توانند از رشد برخی سرطان‌ها جلوگیری کنند. همچنین ساپونین می‌تواند بر گسترش تومورها اثر بازدارندگی داشته باشد.

همچنین نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای است که احتمال بروز سرطان‌ها را کاهش می‌دهند. از جمله‌ی این ویتامین‌ها می‌توان به ویتامین‌های گروه B اشاره کرد که خطر سرطان پستان و سرطان ریه را کاهش می‌دهند.

برخلاف میوه‌ها و سبزیجات، نخود محتوی ماده‌ی معدنی سلنیم است. سلنیم به عملکرد مناسب آنزیم‌های کبد کمک و باعث سم زدایی بدن از برخی ترکیبات سرطان‌زا می‌شود. علاوه‌براین سلنیم از بروز التهاب جلوگیری می‌کند و میزان رشد تومورها را کاهش می‌دهد.

نخود محتوی فولات است. فولات در ساخت و ترمیم DNA نقش اساسی دارد. بنابراین از بروز سرطان ناشی از جهش DNA جلوگیری می‌کند.

مقدار فراوان فیبر موجود در نخود و سایر حبوبات، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات احتمال بروز سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد.

ویتامین C موجود در نخود از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می‌کند.

ویژگی نخود در کنترل قند خون می‌تواند در پیشگیری یا کنترل دیابت مؤثر باشد. فیبر و پروتئین موجود در نخود از جهش ناگهانی قندخون پس از خوردن غذا جلوگیری می‌کند. این امر در کنترل دیابت اهمیت چشمگیری دارد. براساس مطالعات، مبتلایان به دیابت نوع یک که رژیم غذایی سرشار از فیبر دارند، سطح گلوکز خون‌شان پایین‌تر است. در مبتلایان به دیابت نوع دو، افزایش مصرف فیبر می‌تواند سطح قندخون، چربی خون و انسولین را بهبود دهد. به زنان توصیه می‌شود تا حداقل روزانه ۲۱ تا ۲۵ گرم و مردان ۳۰ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند.

نخود شاخص گلوکز پایینی دارد و برای افراد دیابتی مناسب است. زیرا از جهش ناگهانی قندخون جلوگیری می‌کند.

نخود محتوی ویتامین‌ها و مواد معدنی‌ای است که خطر بروز دیابت نوع دو را کاهش می‌دهند. منیزیم، روی و ویتامین‌های گروه B از این دسته‌اند.

شاید این مورد زیاد به خواص نخود ربطی نداشته باشد اما افزودن نخود به رژیم غذایی به‌طور باورنکردنی‌ای آسان است. نخود ارزان و مقرون‌به‌صرفه بوده و می‌توانید آن را به‌راحتی از اکثر فروشگاه‌ها تهیه کنید. همچنین نخود جزء حبوباتی است که می‌توانید از آن در غذاهای مختلفی استفاده کنید. شما می‌توانید به‌راحتی نخود را به سالادها، سوپ‌ها و ساندویچ‌ها اضافه کنید.

باتوجه به محتوای پروتئین، نخود جایگزین مناسبی برای گوشت محسوب می‌شود.

آهن، فسفات، کلسیم، منیزیم، منگنز، روی و ویتامین K موجود در نخود همگی به ساخت استخوان‌ها و حفظ ساختار و استحکام آن کمک می‌کنند.

بااینکه وجود کلسیم و فسفر برای ساختار استخوان مهم است، ولی نسبت این دو برای تشکیل استخوان اهمیت زیادی دارد. مصرف زیاد فسفر و مقدار پایین کلسیم می‌تواند موجب کاهش استخوان بشود.

تشکیل ماده‌ی بین‌سلولی (ماتریکس) استخوان به منگنر نیاز دارد. همچنین آهن و روی در تولید و تکامل کلاژن نقش کلیدی بازی می‌کنند.

مصرف مقدار کافی ویتامین K برای سلامت استخوان ضروری است، زیرا می‌تواند جذب کلسیم را افزایش داده و دفع کلسیم ازطریق ادرار را کاهش دهد. درنتیجه کلسیم کافی برای ساخت و ترمیم استخوان دردسترس خواهد بود. دریافت مقدار اندک ویتامین K احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.

کولین موجود در نخود به بهبود خواب، حرکت عضلات، یادگیری و بهبود حافظه کمک می‌کند. همچنین کولین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، انتقال تکانه‌های عصبی، جذب چربی و کاهش التهابات مزمن نیز کمک می‌کند.

نخود در تمام طول سال در فروشگاه‌ها موجود است. طعم و بافت نخود باعث می‌شود به‌راحتی بتوان آن را با غذاهای دیگر ترکیب کرد. برای آماده‌سازی و بهره‌گیری از خواص نخود مراحل زیر را انجام بدهید:

ابتدا باید نخود را از سنگ‌های ریز یا باقی‌مانده‌ی حشرات پاک کنید.

برای دستیابی به بهترین طعم و بافت، ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از پختن نخود را خیس کنید. اگر بتوانید نخود را به‌راحتی با دستان‌تان نصف کنید، یعنی خیساندن نخود به‌طور کامل انجام شده است. خیساندن حبوبان خشک، زمان موردنیاز برای پختن آنها را می‌کاهد. همچنین برخی از الیگوساکاریدهای موجود در آنها را که موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند، ازبین می‌برد و برخی ترکیبات مضر موجود در حبوبات خام را نابود می‌کند.

بهترین روش برای پخت و بهره‌گیری از خواص نخود این است که پس از خیساندن، نخود را در آب زیر دمای جوش به‌مدت چند ساعت بپزید تا کاملا نرم بشود.

راه‌هایی برای افزودن نخود به رژیم غذایی:

حبوبات محتوی الیگوساکاریدهایی به‌ گالاکتان هستند که بدن قادر به هضم آنها نیست، زیرا آنزیم آلفاگالاکتوزیداز را ندارد. این آنزیم برای شکستن این قندها موردنیاز است. درنتیجه مصرف حبوبات مانند نخود می‌تواند موجب تجمع گازهای روده‌ای و احساس ناراحتی در فرد شود.

اگر کسی با مصرف حبوبات این علائم را تجربه می‌کند، باید آنها را به‌آهستگی در رژیم غذایی‌اش بگنجاند. راه دیگر این است که، آبی را که، حبوبات را در آن خیسانده‌اید، جدا کنید. با این کار دو الیگوساکارید رافینوز و استاچیوز جدا شده و برخی از مشکلات گوارشی دیگر بروز نمی‌کنند.

مسدودکننده‌ی گیرنده‌ی آدرنرژیک بتا نوعی دارو هستند که سطح پتاسیم خون را افزایش داده و معمولا برای بیماری‌های قلبی تجویز می‌شوند. زمانی که از این داروها استفاده می‌کنید، باید از غذاهای سرشار از پتاسیم مانند نخود در حد اعتدال مصرف کنید.

مقادیر بالای پتاسیم می‌تواند در کسانی که دچار آسیب‌های کلیوی هستند یا کلیه‌شان به‌درستی کار نمی‌کند، مشکلات جدی ایجاد کند. کلیه‌ی آسیب‌دیده ممکن است قادر نباشد که پتاسیم بیش‌ازحد خون را تصفیه کند و درنتیجه زندگی فرد را با خطر مواجه کند.

برای پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتی بدن مهم است که به‌جای تمرکز برای روی چند غذای خاص، از غذاهای مفید و سالم متنوعی استفاده کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

رهبران واقعی چطور اطلاعات موردنیازشان را گردآوری می‌کنند؟

پارگی مینیسک زانو؛ طول درمان، راه های پیشگیری و درمان آن

مکمل های عضله سازی؛ ۱۰ مکمل پروتئین برتر دنیا برای عضله سازی


معرفی کتاب خودت باش دختر

قرص اسپیرونولاکتون (آلداکتون)؛ موارد مصرف و عوارض آن

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند

بهترین فیلم های ۲۰۱۸‌ تا الان که شما را پای تلویزیون میخکوب می‌کنند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

نخود از خانواده‌ی بنشن‌هاست و طعمی عجیب و غریب، چیزی بین خمیر و نشاسته و فندق دارد. نخود جزو بنشن‌هایی است که خیلی تطبیق پذیر است، و تقریبا می‌توانید آنرا برای پخت غذاهای متنوع و سبک‌های مختلف آشپزی استفاده کنید.

نخود در کنار طعم و مزه‌ی منحصر بفردش، فواید بیشماری هم برای سلامتی دارد. در ادامه با تعدادی از فواید نخود آشنا خواهید شد.

نخود غنی از فیبر محلول و حلول است. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا را حفظ می‌کنند، فیبرهای حلول به بهبود هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. همچنین باعث خواهد شد تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، در نتیجه کمتر خواهید خورد.

گیاهخواران بیشماری، پروتئینی که می‌توانند براحتی از گوشت حیوانات مصرف کنند را از دست می‌دهند. برای جلوگیری از فقدان پروتئین در بدن، می‌توانید وعده‌های غذایی‌تان را با نخود و گندم کامل تامین کنید. نخود منبع خوبی برای پروتئین البته منهای چربی‌های اشباع نشده است.فواید مصرف نخود

منگنز یک ماده معدنی کمیاب است که در بدن کمک به تولید انرژی و دفاع آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند. یکی دو فنجان نخود در هفته، برای اینکه در کل هفته شارژ بمانید کافیست. بهترین راه برای اینکه از آن‌ها بعنوان میان وعده استفاده کنید، این است که نخود را با کمی نمک بپزید. سرخ کردنش هم، هرچند خوشمزه ترش خواهد کرد، اما باعث خواهد شد برخی خواصش را از دست بدهد.

نخود غنی از آهن است، و آهن هم مکملی طبیعی و با اهمیت برای خانم هایی است که پریود می‌شوند، به نوزادشان شیر می‌دهند، و یا باردار هستند. همچنین اگر بره‌ی غذایی فرزندان حاوی آهن باشد نیز در رشدشان تاثیر مثبتی خواهد داشت. همچنین می‌تواند سوخت و ساز شما را سرعت دهد که به سالم ماندنتان کمک خواهد کرد.

فیبر محلول درون نخود کمک می‌کند تا قند خونتان تحت کنترل بماند. اگر به انسولین مقاومید، و یا دچار بیماری دیابت هستید، نخود برایتان مفید است چرا که به آرامی و بطور یکنواخت انرژی می‌سوزاند. ارزش GI بین ۲۸ تا ۳۲ نیز بدین معنیست که کربوهیدرات‌ها به راحتی تجزیه و هضم می‌شوند. این نیز به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد بدن کمک می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند مسبب سکته و حملات قلبی باشد و نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول‌های بد است.

همچنین نخود سرشار از فولات و منیزیم است که برای چشم و افزایش گردن خون هم مفید است.

این خاصیت نخود، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده، در برابر پوکی استخوان از شما محافظت کرده و حرارت‌های دوران یائسگی را پایین خواهد کشید.

نخود طعم خیلی غالب و قوی‌ای ندارد، بنابراین می توانید آنرا در کنار هر غذایی طبخ کنید. یادتان باشد اگر آنها را چند ساعتی در آب بخیسانید، پختنشان خیلی راحت تر خواهد شد.

بسیار عالی بود در دیګر غذاهای مفید ارسال نمایند

چشم دوست عزیز.
به زودی دیگر خوراکی های مفید را هم معرفی خواهیم کرد.

عالی بود

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *