فواید مصرف آب هویج




خانه

موبایل

 

فواید مصرف آب هویج

آيا مي‏دانيد که يک ليوان آب هويج (24سي سي)، بيش از 8 برابر نياز روزانه‏ي افراد به ويتامين A را تامين مي‏کند؟!

ويتامين A براي رشد اندام‏ها به‏خصوص استخوان‏ها لازم و ضروري است. همچنين براي حفظ قدرت بينايي خيلي مهم است.

اينکه از قديم گفته مي‏شد خوردن هويج باعث مي‏شود بهتر ببينيد، صحيح است، زيرا کمبود ويتامين A باعث بروز مشکلات بينايي مثل شبکوري مي‏شود.

اسفناج نيز داراي مقدار زيادي ويتامين A است. مخلوط آب هويج و آب اسفناج، نوشيدني را به وجود مي‏آورد که حاوي مقادير زيادي ويتامين A است.

ويتامين A همچنين براي ماداران باردار و جنين خيلي مهم است. (البته خانم‏هاي باردار درمورد مصرف آب هويج بايد با پزشک خود مشورت کنند، زيرا دريافت اضافي ويتامين A ممكن است باعث بروز ناهنجاري هاي جنيني شود.)

هر چند که ويتامين A براي حفظ سلامت بدن خيلي ضروري است، ولي بايد در حد متعادل مصرف شود، زيرا مصرف مقادير زياد ويتامين A باعث مسموميت کبدي و ساير مشکلات سلامتي مي‏شود.

 

* ويتامين C

آب هويج همچنين داراي مقادير زيادي ويتامين C است. يک ليوان آب هويج، 35 درصد ويتامين C مورد نياز در روز را تامين مي‏کند.

ويتامين C داراي نقش‏هاي متعددي در بدن است، از جمله براي ساخت کلاژن ( نوعي پروتئين غيرمحلول) در غشاهاي موکوسي، پوست، استخوان‏ها و دندان‏ها ضروري است. همچنين يک آنتي اکسيدان قوي است.

نوشيدن مخلوط آب هويج با آب توت فرنگي يا پرتقال يا ليمو يا کيوي، تمام ويتامين C مورد نياز روزانه ي شما را تامين مي‏کند، بدون اينکه نياز به دريافت مکمل ويتاميني داشته باشيد.

 

 

* پتاسيم:

آب هويج، مقادير خوبي از پتاسيم را دارد. يک ليوان آب هويج، 1 درصد نياز روزانه‏ي بدن به پتاسيم را تامين مي‏کند.

پتاسيم براي حفظ تعادل الکتروليت‏ها و سطح‏ مايعات در سلول‏هاي بدن لازم است. همچنين در انقباض ماهيچه‏ها و انتقال پيام بين سلول‏هاي عصبي نقش دارد.

 

 

هويج و کرفس

کمبود پتاسيم در بدن، اثرات بدي به همراه دارد، مانند هيپوکالمي، آکنه (جوش)، گرفتگي عضلات، خشکي پوست و افزايش کلسترول خون.

نوشيدن مخلوط آب هويج با آب کرفس يا شلغم، مقادير زيادي پتاسيم را به بدن شما مي‏رساند.

البته بايد توجه داشت، کساني که مبتلا به بيماري‏هاي کليوي هستند، بايد از مصرف مقادير زياد پتاسيم خودداري کنند، زيرا براي کليه‏هايشان خيلي مضر است.

 

* کالري:

آب هويج يک نوشيدني بسيار کم کالري است. يک ليوان آب هويج کمتر از 8 کالري دارد. لذا براي کساني که رژيم لاغري دارند، مفيد است.

آب هويج با دارا بودن کالري کم و مقادير زيادي ويتامين و املاح ضروري، در مقايسه با يک نوشيدني مغذي پرکالري، نوشيدني مطلوبي براي شما خواهد بود.

براي ورزشکاران و وزنه برداران، مقدار کالري آب هويج را مي‏توان با مخلوط کردن آن با ماست، شير، بستني يا پودرهاي پروتئيني افزايش داد.

 

* کلسيم:

يک ليوان آب هويج تا 6 درصد نياز روزانه به کلسيم را تامين مي‏کند.

دريافت مقادير کافي کلسيم در بره غذايي روزانه، خيلي مهم است. رشد و ساخت استخوان‏ها و دندان‏ها در بدن وابسته به کلسيم است، خصوصا رشد بدن در بچه‏ها.

ويتامين D نيز براي جذب کلسيم لازم است.

کلسيم نيز همانند پتاسيم، براي انتقال پيام‏هاي عصبي، حرکت و انقباض عضلاني لازم است.

مخلوط آب هويج با آب بروکلي يک منبع خوب کلسيم به شمار مي‏رود.فواید مصرف آب هویج

همچنين مخلوط کردن آب هويج با ماست، يک دسر مطلوب کلسيمي را به وجود مي‏آورد.


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– هویج این سبزی محبوب و پر فایده، سالهای سال است که در تمام نقاط دنیا کشت می شود و مانند امروز از آن آب هویج نمی گرفتند. در سالیان دور، هویج دارای ریشه ای کوچک به رنگ بنفش یا زرد بود که عطر و طعمی تلخ داشت و با هویج امروزی کاملا متفاوت بود. هویج بنفش، قرمز، زرد و سفید، همگی قبل از هویج نارنجی و محبوب امروزی کشت شده و مصرف می شد.

این نوع هویج ها توسط صاحبان صنایع هلندی در قرن شانزدهم و هفدهم در سراسر جهان توسعه و گسترش پیدا کردند. هویجی که برای اولین بار در آسیا رشد یافت به رنگ نارنجی بود. رفته رفته مصرف هویج افزایش پیدا کرده و در بسیاری موارد هم به عنوان داروی دردهای مختلف، استفاده می شد.فواید مصرف آب هویج

هویج حاوی آنتی اکسیدان است و آنتی اکسیدان می تواند تا میزان زیادی فرد را در مقابل سرطان محافظت کند. ویتامین A موجود در هویج در تقویت بینایی افراد نقش زیادی دارد. خوشبختانه، هویج در تمام طول سال در دسترس است و با اینکه این میوه در دو فصل از فصل های سال کشت می شود اما  به راحتی می توان آن را تهیه کرده و مصرف کرد.

شواهد نشان می دهد که مصرف میوه ها و سبزیجات حاوی  آنتی اکسیدان، مانند هویج می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و عروقی مفید باشد. هویج، غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است.

هویج از دسته سبزیجات متنوع به شمار رفته و آن را می توان به شکل تازه، یخ زده، کنسرو شده، ترشی، بخارپز، برشته، پخته و همینطور در انواع سوپ های خوشمزه  مصرف کرد و از خواص معجزه آسای آن بهره برد.

شما می توانید هویج را در کیسه های فریزر قرارداده و آن را برای مدت طولانی تری نگه دارید. البته بهتر است قبل از ذخیره سازی، تمام ریشه ها از هویج حذف شده و بسته بندی کنید. هویج قبل از مصرف باید پوست کنده و شسته شوند.

اضافه کردن هویج به غذای کودکان علاوه بر شکل ظاهری زیبا و اشتها آور برای کودکان، خواص زیادی هم دارد. هویج خام و بخار شده دارای بیشترین ارزش غذایی هستند.

فواید هویج عبارت اند از: کاهش کلسترول ، کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی ، پیشگیری از سرطان های خاص، بهبود بینایی و کاهش علائم پیری زودرس. علاوه بر این، هویج بر بهبود و زیبایی پوست، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، بهبود هضم، محافظت و سلامت قلب و عروق، سم زدایی بدن و افزایش سلامتی دهان، بسیار موثر است.

هویج از طبیعت گرم برخوردار بوده و  از جمله سبزیجات ریشه داری است که فواید بسیار زیادی دارد. این سبزی خوش رنگ و مفید دارای انواع ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای بدن است. افراد با طبع سرد می توانند هویج بیشتری در مواد غذایی مصرفی خود قرار دهند. هویج هم به صورت خام و هم پخته سرشار از ویتامین ها و خواص حیاتی برای بدن است.

یبوست یکی از مشکلات ناخوشایند مربوط به سیستم گوارشی است و می تواند باعث ناراحتی و مشکلات زیادی شود. رفع یبوست با گیاهان، سبزی ها و میوه ها بسیار تاثیر گذار است.

فراوانی فیبر در هویج ، حجم مدفوع را افزایش داده و باعث عبور صحیح مواد زائد از طریق دستگاه گوارش می شود. مصرف هویج برای افرادی که از مشکل یبوست رنج می برند، بسیار مفید است.

افرادی که به یبوست دچار هستند می توانند روزانه آب هویج مصرف کنند. هویج حاوی روغن های خاصی است که روی غشای مخاطی معده و روده اثر گذاشته و همین موضوع کمک می کند تا عمل هضم غذا بهتر صورت گرفته و روده  بهتر کار کند.

هویج دارای فیبر بالا، بتا کاروتن و آنتی اکسیدان است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. آب هویج می تواند مدفوع را نرم تر و حجیم تر کند. این ماده مغذی به پاک کردن کولون کمک کرده و سرعت حرکت مدفوع را افزایش می دهد.

شاید به نوشیدن آب هویج علاقه زیادی نداشته باشید اما باید گفت که زمانی که آب هویج به روده و کولون شما می رسد، باعث حذف لایه های سمی و مواد ناخالص از آن ناحیه شده و می تواند در حرکت روده به عنوان یک ملین اثر بخش ، عمل کند.

به طور کلی آب میوه دادن به کودکان زیر یک سال توصیه نمی شود؛ زیرا دراین سن معده کودکان حساس است و ممکن است دادن آبمیوه زیاد به کودکان باعث بروز اسهال شود.

توصیه می شود مصرف آب میوه برای کودکان ، بالای نه ماهگی باشد. آب هویج برای کودک بسیار مفید است و شما می توانید  یک روز در میان به میزان مناسبی به کودک بدهید.

توصیه می شود هر روز ناشتا یک لیوان آب هویج مصرف کنید. هویج، حاوی ویتامین آ و بتاکاروتن است که باعث تقویت سیستم ایمنی و قلب شده و در دفع میکرب ها سودمند است.

مصرف زیاد هویج پخته ممکن است چاق کننده باشد؛ البته افرادی که به دنبال اضافه وزن هستند می توانند هر روز همراه صبحانه یک لیوان آب هویج مصرف کنند.

مصرف هویج می تواند سیستم گوارش شما را تقویت کند و روند هضم را بهبود بخشد. محتوای ویتامین A به کبد شما کمک می کند تا سموم مضر بدن را از بین برده و تجمع چربی و صفرا در کبد را کاهش دهد.

آب هویج بدن شما را سم زدایی کرده و از کبد شما محافظت می کند. هویج همچنین باعث تقویت معده و کولون و محافظت آنها در برابر بیماری های کشنده ای مانند سرطان کولورکتال می شود.

با مصرف روزانه هویج، صورتی زیبا و پوستی شفاف خواهید داشت. این سبزی مغذی، سلامت پوست شما را تضمین می کند. هویج با ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها ترکیب شده و باعث طراوت و شادابی پوست می شود. برای نتیجه بهتر می توانید آب هویج را با کمی عسل مخلوط کرده و میل کنید.

چاقی یک مسئله جدی در زندگی امروزی است و باید از همان ابتدا کنترل شود. برای کنترل وزن، شما باید ورزش کنید و برخی میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود داشته باشید. هویج یکی از این سبزی های موثر در کاهش وزن است زیرا هویج دارای فیبر بالایی بوده و بنابراین نوعی احساس سیری به شما می دهد.

همچنین، هویج بسیار کم کالری است و چربی اضافه  ذخیره نمی شود. بنابراین، اگر شما مصمم به  کاهش وزن هستید، هویج را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند برای انسان سمی باشد. مصرف بالای هویج ممکن است سبب تغییر رنگ جزئی در رنگ پوست شود، اما این تغییر رنگ برای سلامتی مضر نیست. البته بعید است که  مصرف بیش از حد ویتامین آ موجود در هویج به طور مستقیم از رژیم غذایی باشد. این میزان بالا می تواند با مصرف مکمل ها ایجاد شود.

افرادی که از ویتامین A برای آکنه یا دیگر بیماری ها ، استفاده می کنند، نباید مقدار زیادی هویج بخورند، زیرا ممکن است به هیپرتونیتامینوز A (ذخیره سازی غیر طبیعی ویتامین ها که منجر به علائم سمی می شود) منجر شود. به طور کلی برای شروع مصرف مکمل ها و داروها همراه با مواد غذایی باید در مورد تغییرات احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

منبع: www.medicalnewstoday.com

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

7 خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

5 خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

فواید مصرف آب هویج

12 فواید شگفت انگیز خرما

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

اگر با خوردن آب هویج دچار دلپیچه مداوم بشیم بهتر نیست آب هویج نخوریم؟

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

پرسش: فواید و مضرات مصرف زیاد آب هویج را ذکر نمایید و آیا برای درمان یبوست مفید است یا خیر؟

 

پاسخ: مصرف زیاد هر ماده غذایی بیش از حد مضر است. هویج حاوی بتا کاروتن است که به ویتامین آ تبدیل میشود و ویتامین آ محلول در چربی است و در بدن ذخیره می شود و میزان زیاد آن مسمومیت ایجاد میکند. در ضمن یک لیوان آب هویج از 4-5 عدد هویج درست شده که حاوی قند زیادی هست و برای افراد دیابتی اصلا مجاز نیست. مصرف بیش از حد آب میوه هم میتواند چاق کننده باشد.

 

آب هویج، آب گوجه فرنگی و آب سایر سبزی ها یا میوه های حاوی ویتامین A ، رنگ زرد در پوست ایجاد می نماید. برخی از افراد تصور می کنند که مصرف این مواد موجب اختلالات کبدی، مسمومیت و بروز یرقان در شخص می شود. این تصور صحیح نیست و مصرف منابع گیاهی ویتامین A به طور معمول هیچ گونه عارضه ای در کبد ایجاد نمی کند و مسمومیت ایجاد نمی کند و رنگ زرد حاصله، ارتباطی با یرقان ندارد، بلکه این زردی در پوست به علت تجمع کاروتن (که زرد رنگ است) می باشد. در این حالت، مخاط پوست زرد نمی شود، در حالی که در یرقان رنگ زرد مخاط ها علامت مشخصی است.فواید مصرف آب هویج


خوب است بدانید که یک لیوان آب هویج (24سی سی)، بیش از 8 برابر نیاز روزانه ی افراد به ویتامین A را تامین می‏کند.


ویتامین A برای رشد اندام‏ها به‏ خصوص استخوان‏ها لازم و ضروری است. همچنین برای حفظ قدرت بینایی خیلی مهم است.


اینکه از قدیم گفته می‏شد خوردن هویج باعث می‏شود بهتر ببینید، صحیح است، زیرا کمبود ویتامین A باعث بروز مشکلات بینایی مثل شبکوری می‏شود.

 

اسفناج نیز دارای مقدار زیادی ویتامین A است. مخلوط آب هویج و آب اسفناج، نوشیدنی را به وجود می‏آورد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A است.

 

ویتامین A همچنین برای ماداران باردار و جنین خیلی مهم است. (البته خانم‏های باردار درمورد مصرف آب هویج باید با پزشک خود مشورت کنند، زیرا دریافت اضافی ویتامین A ممكن است باعث بروز ناهنجاری های جنینی شود.)

 

هر چند که ویتامین A برای حفظ سلامت بدن خیلی ضروری است، ولی باید در حد متعادل مصرف شود، زیرا مصرف مقادیر زیاد ویتامین A باعث مسمومیت کبدی و سایر مشکلات سلامتی می‏شود.

 

آب هویج، برای رفع یبوست خوب است. آب هویج و عصاره آن را با هم مخلوط کنید و درون 1 لیوان بریزید. سپس، یک قطره روغن زیتون در لیوان بریزید و با مقداری عسل مخلوط کنید. 8 میلی لیتر از مخلوط حاصل را در صبح و شب بنوشید.

 

مشاور پاسخگو: آیت اللهی

تنظیم: مرکز مشاوره

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قطعا از خواص آب هویج در مورد سلامت چشم و بینایی شنیده‌اید، اما شاید از دیگر خواص فوق‌العاده آن برای سلامتی کمتر شنیده باشید. آب هویج یکی از نوشیدنی‌های گیاهی بسیار محبوب است که در تمام فصول سال دردسترس است و مزایای آن از خودِ هویج بسیار است. ما را همراهی کنید تا شما را از خواص آب هویج برای پیشگیری از سرطان و سلامتی آگاه کنیم.فواید مصرف آب هویج

هویج با علمی Daucus carota از خانواده‌ی سبزیجات ریشه‌ایِ خوراکی مانند پیاز و سیب‌زمینی است. با اینکه چین تولیدکننده‌ی نیمی از منابع هویج در جهان است، اما این سبزی در همه‌ی کشورها کاشته می‌شود. شاید درباره‌ی خواص هویج چیزهایی بدانید. هویج منبعی غنی از بتاکاروتن، انواع ویتامین ها به‌ویژه ویتامین K، فیبر و موادمغذی دیگر است. برخلاف تمام میوه‌ها و سبزیجات، فواید نوشیدن آب هویج از خوردن خودِ هویج است. به‌این‌دلیل که در یک وعده فقط می‌توانید یک هویج بخورید، اما برای تهیه‌ی یک فنجان آب هویج حداقل باید سه هویج بزرگ استفاده کنید. بنابراین آب هویج سه‌برابر از هویج ویتامین A دارد و حاوی مقادیر چشمگیری منیزیم، پتاسیم، کلسیم، ویتامین B6 و فسفر است.

آب هویج ترشح صفرا را افزایش می‌دهد. صفرا مایعی است که برای تجزیه‌ی چربی در بدن ضروری است. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶ که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، نشان داد که افزایش جریان صفراوی در بدن سبب افزایش سوخت و ساز می‌شود. مشابه همین نتایج در انسان نیز وجود دارد. هنگامی‌ که فرایند سوخت‌وساز در بدن‌تان به‌خوبی انجام می‌شود، وزن‌تان با سرعت بیشتری کاهش می‌یابد.

اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، آب هویج را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. ازآنجایی‌که آب هویج سیرکننده است و کالری کمی دارد، جایگزین مناسبی برای انواع آب‌میوه و نوشیدنی‌های شیرین است. علاوه‌براین، آب هویج سرشار از ویتامین‌های خانواده‌ی B مانند تیامین، ریبوفلاوین و به‌ویژه B6 است. این ویتامین‌ها برای فعالیت‌های متابولیک بدن حیاتی هستند. وجود ویتامین های خانواده B در بدن به‌منظور عملکرد صحیح مغز و دستگاه عصبی ضروری است.

از قدیم گفته‌اند هویج برای چشم‌ها و تقویت بینایی مفید است. اما دلیل آن چیست؟

آب هویج سرشار از نوعی ویتامین A به‌ بتاکاروتن است که یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است. ویتامین A برای تقویت بینایی بسیار مفید است و از لایه‌ی سطحی چشم محافظت می‌کند. نوشیدن آب هویج برخی بیماری‌های چشم مانند دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه‌ی زرد)، آب مروارید و ضعفِ دید را برطرف می‌کند. لوتئین موجود در هویج نیز آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی است که از چشم در برابر نورهای خطرناک محافظت می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۴ نشان داد که لوتئین در کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و کاهش قدرت دیدِ چشم نقش مهمی ایفا می‌کند.

آب هویج یکی از منابع غنی از ویتامین سی است که برای التیام زخم و ضایعات پوستی بسیار مفید است. این نوشیدنی در بهبود بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و بثورات جلدی نیز تأثیر زیادی دارد. بتاکاروتن موجود در هویج هم می‌تواند التهاب پوستی را کاهش دهد.

یکی از خواص آب هویج این است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است، دربرابرِ عفونت‌ها آسیب‌پذیر هستند و به‌راحتی به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوند. با اضافه‌کردن آب هویج به رژیم‌غذاییِ روزانه می‌توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

آنتی‌اکسیدان های موجود در هویج به بدن‌تان برای مبارزه با رادیکال های آزاد، آسیب سلولی و مبارزه با التهاب کمک می‌کنند. آب هویج دارای ویتامین C است که از بدن‌تان در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند.

سرطان، نتیجه‌ی تولید غیرطبیعی و غیرقابل کنترل سلول‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌ها علاوه‌براینکه از سرطان جلوگیری می‌کنند، می‌توانند مانع از پیشرفت این بیماری نیز شوند. ازآنجایی‌که آب هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها به‌ویژه بتاکاروتن است، ممکن است در جلوگیری از سرطان مؤثر باشد.

محققان مطالعه‌ای روی افراد مبتلا به لوسمی (سرطان خون) انجام دادند و در آن تأثیر عصاره‌ی آب هویج بر سلول‌های سرطانی در مقایسه با سلول‌های غیرتوموری را بررسی کردند. نتایج نشان داد مصرف این عصاره به‌مدت ۷۲ ساعت، با کاهش مرگ سلولی توانست پیشرفت بیماری را متوقف کند. با توجه به این مطالعه، احتمال دارد هویج دارای مواد شیمیایی زیست‌فعالِ مؤثر برای درمان لوسمی باشد. مطالعه‌ی دیگری نیز روی مردان انجام شد که نشان داد رژیم‌غذایی حاوی بتاکاروتن ممکن است از سرطان پروستات جلوگیری کند.

یکی دیگر از دلایل سرطان، استرس اکسیداتیو است. استرس اکسیداتیو نتیجه‌ی عدم تعادل بین تعداد رادیکال‌های آزاد و تعداد آنتی‌اکسیدان‌ها است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب هویج به‌ویژه بتاکاروتن با جلوگیری از جهش سلول‌های سالم، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و از سرطان جلوگیری می‌کنند.

اگر برای کاهش کلسترول بدن‌تان مشکل دارید یا اینکه نمی‌خواهید از دارو استفاده کنید، آب هویج بهترین گزینه است. آب هویج سرشار از پتاسیم است، بنابراین اضافه‌کردن آن به رژیم‌غذایی می‌تواند به حفظ سطح عادی کلسترول کمک کند. کاهش کلسترول بالای بدن، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و نیز کاهش احتمال سکته می‌شود. بااین‌حال، به‌یاد داشته باشید، هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید.

نوشیدن آب هویج در دوران بارداری و پس از آن برای سلامت نوزاد و مادر مفید است. هویج سرشار از فولات، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A است. کلسیم به تقویت استخوان و غضروف‌های جنین کمک می‌کند و فولات نیز از نقص‌های مادرزادی جلوگیری می‌کند.

مقدار توصیه‌شده‌ی کلسیم روزانه برای زنان باردار و مادران شیرده ۱۰۰۰ میلی‌گرم است.

آب هویج حاوی ویتامین‌های A و C است که به‌عنوان دو آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کنند. این ویتامین‌ها از مادر و جنین دربرابرِ رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به انواع عفونت را کاهش می‌دهند.

استرس اکسیداتیو علاوه‌بر جهش سلولی که منجر به سرطان می‌شود، به عملکرد مغز نیز آسیب می‌رساند. در نتیجه‌ی این آسیب، ممکن است فرد به بیماری‌های نورودژنراتیو (طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها هستند که به‌طور اولیه نورون‌های مغز را درگیر کرده و به‌تدریج باعث ازبین‌رفتن نورون‌ها می‌شوند) مانند آلزایمر و زوال عقل مبتلا شود. بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌های دیگر با این بیماری‌ها مقابله می‌کنند.

بتاکاروتن موجود در آب هویج به بهبود عملکرد شناختی مغز کمک می‌کند. بتاکاروتن خطر مشکلات حافظه مرتبط با افزایش سن و نیز زوال عقل را کاهش می‌دهد و با تقویت عملکرد مغز، سبب بهبود حافظه می‌شود.

محققان به‌منظور بررسی تأثیر بتاکاروتن در درمان استرس اکسیداتیو، روی دو گروه از کارکنانی که درمعرض سرب قرار داشتند مطالعه کردند. گروه اول با ۱۰ میلی‌گرم بتاکاروتن در یک دوره‌ی ۱۲ هفته‌ای تحت درمان قرار گرفتند و گروه دوم به‌عنوان گروه کنترل درنظر گرفته شدند. نتایج نشان داد گروهی که بتاکاروتن مصرف کرده بودند، دارای استرس اکسیداتیو کمتری نسبت به گروه کنترل بودند.

کاهش فشار خون یکی دیگر از خواص آب هویج است. آب هویج حاوی مقدار چشمگیری پتاسیم (تقریبا ۱۵% نیاز روزانه‌ی بدن) است و باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود. پتاسیم عروق خونی را گشاد می‌کند، فشار خون در رگ‌ها را کاهش می‌دهد و به‌این‌ترتیب از سلامت قلب و عروق محافظت می‌کند.

با اینکه خواص آب هویج برای سلامتی بدن بسیار است، باز هم باید در حد تعادل مصرف شود. مصرف بیش‌ازاندازه‌ی هویج و بتاکاروتن ممکن است سبب تغییر رنگ پوست شود. رنگ نارنجی هویج به‌دلیل ویتامین‌های آن است. بنابراین در صورت مصرف بیش‌ازحد هویج، ممکن است رنگ پوست‌تان موقتا به رنگ نارنجی یا زرد در بیاید. همچنین آب بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات فیبر کمی دارد یا اصلا فیبر ندارد. به‌همین‌دلیل حجم مدفوع را کاهش می‌دهد و سبب مشکلاتی در عمل دفع می‌شود. بنابراین سعی کنید در مصرف آب هویج تعادل را رعایت کنید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

فواید مصرف آب هویج

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

جاهای دیدنی کاشان، بهشت تاریخ و طبیعت ایران

عفونت ادراری در کودکان؛ علائم، دلایل و راه های درمان

کلم بروکسل؛ ۱۵ خاصیت اعجاب‌انگیز کلم بروکسل برای بدن

ویزای یونان؛ راهنمای جامع ویزای گردشگری و تجاری یونان با VFS GLOBAL

گلوتامین؛ منابع و مکمل ها، فواید و مقدار مصرف آن

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


 

خواص آب هویج , هویج از میوه هایی است که خوردن آن در طول هفته به همه سنین توصیه می شود. هویج را چه به صورت خام مصرف کنید و چه به صورت پخته، اثرگذاری فوق العاده ای بر بدن خواهد گذاشت. اما قصد داریم مورد مهمتری را بگوییم؛ آن هم اینکه مصرف آب هویج خیلی از هویج برای بدن موثر است. در این مطلب از خواص مواد غذایی به خواص بی شمار آب هویج اشاره خواهیم کرد.


 


 

فواید مصرف آب هویج


 


 


خواص آب هویج برای سلامت قلب و بینایی


 

وجود ویتامین A و همینطور بتاکاروتن در این میوه، می تواند سبب افزایش سلامت قلب و بینایی شود. توصیه ما این است که به طور روزانه یک لیوان از آبِ هویج را بگیرید و نوش جان کنید.


 


 


خواص آب هویج برای کنترل کلسترول


 

وجود ماده ای به پتاسیم در هویج باعث می شود؛ افرادی که اندازه کلسترول شان در بازه زمانی کوتاه بالا و پایین می شود را کنترل کند. لذا نوشین یک لیوان از آب هویج کمک زیادی برای کنترل کلسترول خواهد بود.


 


 


 

اگر خراش و یا جراحاتی بر روی پوست تان دارید، آب‌هویج را امتحان کنید. وجود ویتامین C در هویج می تواند به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک کند.


 


 


 

کبد عضو بسیار مهمی برای عملکرد بهتر بدن است. پس اگر قصد پاکسازی کاملا طبیعی کبد خود را دارید، نوشیدن یک لیوان در روز آب‌هویج توصیه می شود. عملکرد درست کبد در بدن از جمع شدن بیش از اندازه چربی جلوگیری می کند که همین مانع از چاقی خواهد شد.


 


 


 

احتمالا فقط فکر می کنید که اسفناج می تواند استخوان ها را حفظ کند. اما باید بگوییم که کلسیم موجود در هویج به خوبی می تواند سلامت استخوان ها را تضمین کند. لذا آب‌هویج اثر دوچندانی را برای حفظ استخوان ها خواهد داشت.


 


 


 

اگر مکررا به نفخ دچار می شوید نوشیدن آب‌هویج می تواند به تخلیه گازها از معده و روده کمک کند.


 


 


 

فواید مصرف آب هویج

اگر زمان عادت در خانم ها تنظیم نباشد و یا به دلایلی عادت ماهانه دیر رخ دهد، برای تسریع در این امر نوشیدن آب‌هویج معجزه خواهد کرد.


 


 

حتما دیده اید که در افراد پیر لکه های زرد رنگی بر روی پوست شان دیده می شود، شما می توانید برای جلوگیری و در امان ماندن از این گونه لکه ها این نوشیدنی را به طور مرتب مصرف کنید.


 


 


 

اگر در سه ماه آخر بارداری هستید، و می خواهید جنین از خطر عفونت در امان باشد، آب‌‌هویج مصرف کنید. حتی نوشیدن آن می تواند سبب افزایش شیر در خانم های شیرده شود.


 


 


 

آب هویج عفونت‌های داخلی موجود در دهان، گلو، معده، روده، مجرای ادراری، و روده‌ی بزرگ را درمان می‌کند. آب هویج دشمن جدی سرفه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، برونشیت، اوریون، سرخک، کهیر، کبودی دردناک، زخم معده، پسوریازیس، کفگیرک و قانقاریا می باشد. با مصرف آب هویج بدن خود را ایمن کنید.


 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *