فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

خواص دارویی و گیاهی

یک سبک زندگی فعال به این معناست که شما به ویتامین C نیاز دارید، آن هم مقدار زیادی ویتامین C، در زیر در مورد نحوه دریافت ویتامین C کافی برای موفق شدن در اهدافتان، چیزهای بیشتری یاد می گیرید.

در این ده سالی که درگیر تناسب اندام بودم، گاه مشغول دوره حجم و گاه دوره کات، هر بار سهمی از مکمل های غذایی داشتم. هنگامی که مشغول دوره حجم و افزایش قدرت بودم، محصولات نیتریک اسید، گلوتامین و کراتین انتخاب من بود و هنگامی که باید وزن کم می کردم، چای سبز، CLA و ال کارنیتین مصرف می کردم. اگرچه در طول دهه گذشته، گاهی اوقات اهدافم تغییر کردند، اما سه مکمل هستند که صرفنظر از اینکه می خواهم با بدنم چکارکنم، همچنان در قفسه داروهای من باقی مانده اند. من همیشه یک مولتی ویتامین، پروتئین وی و ویتامین C در کمدم داشته ام و این مقاله در مورد ویتامین C است.

ویتامین C که به اسید اسکوربیک یا آل اسکوربات نیز معروف است، یک ویتامین ضروری برای بدن انسان است. این ویتامین ممکن است یکی از بی خطر ترین و مهمترین ویتامین هایی باشد که می توانید به صورت روزانه مصرف کنید. ویتامین C، اولین چیزی است که مردم در هنگام سرماخوردگی به سراغ آن می روند. ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است که برای رشد و نمو طبیعی، ضروری است. از آنجا که ویتامین C، محلول در آب است، مقدار اضافی آن که مورد استفاده بدن قرار نمی گیرد، در عرض ۲۴ ساعت از طریق ادرار از بدن خارج می شود.

ویتامین C، یک آنتی اکسیدان نیز می باشد. آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی هستند که از برخی آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد (محصولات جانبی که در نتیجه تبدیل غذا به انرژی توسط بدن ما تولید می شوند) جلوگیری می کنند. همچنین ممکن است آنتی اکسیدان ها به کاهش آسیب های سلولی ناشی از مواد شیمیایی سمی و آلاینده ها مانند دود سیگار به بدن کمک کنند.

ویتامین C، برای رشد و ترمیم بافت ها در تمام بخش های بدن شما، ضروری است. ویتامین C برای تشکیل کلاژن، پروتئینی که برای ساخت پوست، بافت اسکار، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی استفاده می شود ، به کار می رود. همچنین برای بهبود زخم ها و برای ترمیم و حفظ غضروف ها، استخوان ها و دندان افراد، ضروری است. همچنین ویتامین C با تقویت دیواره های شریان ها به فشار خون کمک می کند. همچنین می تواند از آسیب سلولی ناشی از افزایش سن جلوگیری کرده و همچنین به کاهش استرس کمک می کند.فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

همه به ویتامین C نیاز دارند، شما خواه یک ورزشکار حرفه ای باشید که به سختی تمرین می کند یا یک فرد معمولی که فقط برای خوش اندام شدن تلاش می کند، به ویتامین C نیاز دارید. ویتامین C می تواند از سیستم ایمنی بدن محافظت کرده و به بدنسازان کمک کند که بعد از تمرین شدید، ریکاوری شوند.

ویتامین سی به سوخت و ساز پروتئین (فرایندهایی بیوشیمیایی که موظف به سنتز پروتئین و آمینو اسیدها هستند) کمک می‌کند. بنابراین، جدا از اینکه موجب فراهم آمدن پروتئین‌های ضروری برای بدن می‌شود، جلوی سنتز پروتئین‌های خاصی که مسبب عفونت یا التهاب می‌شوند را نیز می‌گیرد. ویتامین C برای ورزشکاران مرد با کمک به نسبت پایین تر کورتیزول به تستوسترون، سطوح تستوسترون را بالا نگه خواهد داشت. این کار به بدن شما کمک خواهد کرد که آن سطح بالای عملکرد که به صورت روزانه نیاز دارید را حفظ کند.

ویتامین C در مورد زنان، نه تنها به محافظت از پارگی مویرگ ها که باعث جریان خون زیاد برای خانم های مبتلا به آندومتریوز در طول دوران قاعدگی می شود، کمک می کند، بلکه از لخته شدن خون ناشی از کاهش پروترومبین (PT)، ترومبین و غلظت ترومبوآمبولیک کیناز در بدن جلوگیری می کند.

همچنین ویتامین C، نه تنها به بهبود جذب گوارشی کمک می کند بلکه ممکن است به عملکردهای بدن ما در مبارزه با انواع بیماری ها از جمله آندومتریوز نیز کمک کند. همچنین مصرف ویتامین C به نفع خانم هاست ، زیرا به تقویت عملکرد کبد برای متعادل کردن سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی کمک می کند. اگر باردار هستید یا به کودکتان شیر می دهید، باید نسبت به خانم های دیگر، ویتامین C بیشتری مصرف کنید.

موهای خشک و چند شاخه، ورم لثه (التهاب لثه)، خونریزی لثه ها، پوست زبر، خشک و فلس مانند، کاهش سرعت ترمیم زخم، کبود شدن آسان، خون دماغ، مینای دندان ضعیف، مفاصل دردناک و متورم، کم خونی، کاهش توانایی برای مبارزه با عفونت، امکان افزایش وزن به دلیل متابولیسم آهسته.

اگر برای مدت زمان طولانی، کمبود ویتامین C داشته باشید، ممکن است دچار بیماری اسکوروی شوید. اسکوروی، منجر به تشکیل لکه روی پوست، لثه های نرم و خونریزی از غشاهای مخاطی می شود. این لکه ها از همه روی ران ها و پاهای شخص، ظاهر می شوند و فرد مبتلا به این بیماری، رنگ پریده به نظر می رسد، احساس افسردگی می کند و تا حدی بی حرکت است. اگرچه اسکوروی، بر افراد مسن تاثیر می گذارد، اما هر کسی می تواند به آن مبتلا شود. اگر ویتامین C کافی در بدنتان نداشته باشید، اسکوروی می تواند تنها در ۹۰ روز، ظاهر شود.

حالا که می دانیم چرا شما به ویتامین C نیاز دارید، باید مشخص کنیم که باید چه مقدار ویتامین C مصرف کنید. سازمان غذا و دارو در دستورالعمل هایی تعیین می کند که یک فرد برای سلامت عمومی باید چه مقدار ویتامین C مصرف کند. در زیر توصیه های FDA برای هر گروه سنی و جنسیت را می بینید:

۶ ــ ۰ ماه: ۴۰ میلی گرم در روز

۱۲ ــ ۷ ماه: ۵۰ میلی گرم در روز

۳ ــ ۱ سال: ۱۵ میلی گرم در روز

۸ ــ ۴ سال: ۲۵ میلی گرم در روز

۱۳ ــ ۹ سال: ۴۵ میلی گرم در روز

دختران ۱۸ ــ ۱۴ سال: ۶۵ میلی گرم در روز

پسران ۱۸ ــ ۱۴ سال: ۷۵ میلی گرم در روز

مردان ۱۹ سال و بالاتر: ۹۰ میلی گرم در روز

زنان ۱۹ سال و بالاتر: ۷۵ میلی گرم در روز

درحال حاضر این دستور العمل ها برای ورزشکاران در نظر گرفته نشده است. افرادی که فعال هستند، قطعا به ویتامین C بیشتری نسبت به افراد غیر فعال نیاز دارند. گمان می رود که افراد فعال می توانند از مصرف ۵۰۰ میلی گرم تا ۳۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز بسته به سطح فعالیت روزانه سود ببرند. اگر بیمار هستید، ممکن است در طول مدت بیماری تان، روزانه به ۸ گرم ویتامین C نیاز داشته باشید.

طالبی، پرتقال، بروکلی، کلم قرمز، فلفل سبز، فلفل قرمز، کیوی، گوجه فرنگی، توت فرنگی، تمشک، آناناس، زغال اخته، قره قاط، پاپایا، انبه، هندوانه، گل کلم، جوانه‌های بروکسل. اگرچه احتمال مصرف بیش از حد ویتامین C بسیار کم است (چون این ویتامین ، محلول در آب است)، اما اگر مراقب نباشید ممکن است ویتامین C بیش از حد مصرف کنید.

اینکه چه مقدار ویتامین بیش از حد است، به شخص مصرف کننده بستگی دارد. یکی از کارهایی که نباید انجام دهید، مصرف ویتامین C با معده خالی است. این کار می تواند منجر به سوء هاضمه شود. همچنین مقدار زیادی ویتامین C را به یکباره نخورید. مصرف دوز بسیار زیاد ویتامین C به یکباره می تواند باعث اسهال، اختلال خواب و تهوع شود. در هر بار بیش از ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف نکنید.

امیدوارم بعد از آگاهی از تمام مزایای مصرف منظم ویتامین C تصمیم به مصرف یک مکمل ویتامین C بگیرید و همین حالا مصرف آن را آغاز کنید. صرفنظر از اینکه شما می خواهید سایزتان را افزایش دهید، قوی تر شوید، وزن کم کنید، مسابقه دهید یا فقط تناسب اندامتان را حفظ کنید، ویتامین C یکی از آن ویتامین هایی است که در کمک به شما برای دستیابی به تمام اهداف تناسب اندامتان، بسیار موثر خواهد بود.

کلیه حقوق مطالب برای مجله تناسب اندام محفوظ است؛ لطفاً در صورت استفاده ، لینک و مجله تناسب اندام را درج کنید. کانال بدنسازی

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

عکس گریه مردان

 

فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ویتامین C  که از مرکبات و سایر میوه ها و سبزیجات بدست می آید یک آنتی
اکسیدان قوی محسوب می شود که می تواند با اثرات بالقوه مخرب استرس
اکسیداتیو مبارزه کند. رادیکال های آزاد در زمان استرس و ورزشهای شدید آزاد
می شوند. اما یک مطالعه منتشر شده در گزارش روز پزشکی ورزشی به مصرف بیش
از حد از یک چیز خوب هشدارمی دهد.

یک تجزیه و تحلیل از 12 مطالعه
مختلف نشان داد که  1 گرم (1 میلی گرم) ویتامین C  در روز به طور قابل
توجهی ورزشکاران را دچار اختلال عملکرد ورزشی می کند. محققین توصیه کردند
در حدود 2 میلی گرم در روز، دوزی که     می تواند در برابر استرس
اکسیداتیوعمل کند بدون آنکه درعملکرد ورزشی تاثیر منفی داشته باشد کافی
است.

مقدار توصیه شده روزانه (DV)  ویتامین C برای جمعیت عمومی که
عموما نسبتا غیر فعال نیز هستند معادل 75 میلی گرم در هر روز می باشد.
ورزشکاران سخت کوش و افراد فعال که به دنبال اهداف بلند پروازانه هستند
همان طور که  یافته های این مطالعه نشان می دهد ممکن است از دوز بالاتر
بهره مند شوند.

نکاتی راجع به ویتامین C:

1-ویتامین C تزریقی در معرض نور به تدریج تیره می‌ شود، اما تغییر رنگ جزیی تأثیری در اثر درمانی آن ندارد.فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

2-ویتامین C تزریقی را می ‌توان به صورت رقیق شده یا رقیق نشده استفاده کرد.

3-از محلول خوراکی ویتامین C می ‌توان همراه غذا استفاده کرد.

4-قرص‌های جوشان این ویتامین را باید در یک لیوان‌ آب حل و بلافاصله مصرف کرد.

5-ویتامین C را در ظروف غیرفلزی مقاوم در برابر هوا، دور از حرارت و نور خورشید در دمای 15 تا 3 درجه سانتی‌ گراد نگهداری کنید.

6-مصرف
زیاد این دارو در دوران بارداری توصیه نمی ‌شود. همچنین سیگاری‌ها و
افرادی که قرص ضد بارداری مصرف می ‌کنند، نیاز به مصرف ویتامین بیشتری به
صورت مکمل دارند.

7-درباره این ویتامین، مهم ترین توصیه‌ای که‌ به
خانواده‌ها گفته می ‌شود، این است که برای تأمین ویتامین C لازم به منابع
غذایی طبیعی توجه بیشتری نشان دهند تا دارو.

8-ویتامین C می‌ تواند سبب افزایش توان جذب آهن شود.

9-ویتامین
C، ویتامین محلول در آب است که از اجزای ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و
بافت محیطی بین سلولی است. مصرف این دارو سبب تقویت دستگاه ایمنی و افزایش
سرعت بهبود زخم می ‌شود، همچنین از تشکیل نیتروزآمین‌ها و نیتروز اوره‌های
سرطان‌زا جلوگیری می ‌کند.

1-میزان مصرف این دارو بر اساس نوع
بیماری تعیین می‌ شود. به ‌طور مثال، در درمان بیماری اسکوروی روزانه 1
میلی گرم تا 2 گرم از راه خوراکی یا تزریقی مصرف می ‌شود یا در سوختگی‌های
شدید روزانه 2 تا 5 میلی‌ گرم به وسیله پزشکان توصیه می ‌شود.

11-موارد
مصرف ویتامین C در پیشگیری و درمان بیماری اسکوروی، کمک به درمان
سوختگی‌های شدید، بهبود شکستگی یا زخم بیماری‌های مزمن است.

12-ویتامین
C در گروه ویتامین‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌های 1 و 25 میلی ‌گرمی و
قرص جوشان 1 میلی ‌گرمی، پودر 5 میلی‌ گرمی و آمپول 5 میلی ‌گرمی در
داروخانه‌های کشور موجود است. اما قرص جوشان آن به ویژه در فصول سرد سال
طرفدار بیشتری پیدا می ‌کند.

امتیاز کاربران ( از رای ) ۱۹,۵۰۰ تومان

۱۹,۵۰۰ تومان

۱۹,۵۰۰ تومان

موجود در انبار

معرفی اجمالی محصول

فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

ویتامین ث مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است .اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی ، خونریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود . ویتامین ث سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن میشود و نوعی آنتی اکسیدان ضد سرطان به حساب می آید .

ویتامین ث آنتی اکسیدان است ، یعنی در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کند . این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود . همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند . این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد) شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است . اشاره شده‌است که این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند . همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد . ویتامین ث به عقیده برخی کارشناسان احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد . به اعتقاد این محققان آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث احتمالاً سلول‌ها را از فشار اکسیدی که در سکته مغزی مؤثر هستند، حفظ می‌کند . البته به گفته دانشمندان ویتامین ث که از طریق مصرف طبیعی کسب شود ، اثرش بسیار است . همچنین در تحقیق دیگری دانشمندان مصرف این ویتامین را در تراکم استخوانی افراد مؤثر دانسته‌اند . در پژوهشی دیگر نیز گفته شده‌است که تزریق مقدار زیادی ویتامین ث به افرادی که دچار سرطان هستند باعث می‌شود که رشد سرطان در آنها را متوقف کند. این ویتامین می‌تواند زنجیره‌ای مخرب در درون سلول بیمار بوجود آورد . گفته شده که تزریق این ویتامین به موش‌هایی که دچار تومور بودند ، اندازه تومورهای آنان را به نصف کاهش داده‌است . این ویتامین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشاء سلولی توسط عوامل اکسید کننده جلوگیری می‌کند ؛ با تداوم اکسید شدن سلول‌های چرب و ایجاد تغییراتی در سلول و ماده ژنتیکی سلول باعث بروز برخی سرطان‌ها می‌شود . محققان مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه کرده‌اند. زیرا کمبود ویتامین ث باعث تصلب شریان شده و کمبود آن در بیماران قلبی همراه با خشکی و سفتی رگها می‌شود و باعث بوجود آمدن درد در این افراد می‌گردد .

روزانه یک عدد قرص جوشان ث در ۳۰۰ سی سی حل شده و استفاده شود . بهترین زمان مصرف بعد از صبحانه میباشد .

هشدار : افراد زیر ۱۸ سال مصرف نکنند. در صورت حساسیت به شیر، بادام، سویا یا تخم مرغ قبل از مصرف یا پزشک مشورت کنید . بیش از میزان دوز پیشنهادی روی محصول مصرف نکنید . افرادی که تحت درمان قرار دارند، بیماری خاص دارند یا خانم های باردار بدون اجازه پزشک مصرف نکنند . در صورت مشاهده هرگونه علائم حساسیت به پزشک مراجعه کنید . هشدارهای روی جلد را قبل از مصرف مطالعه کنید . بهتر است قبل از مصرف با مربی، پزشک و یا کارشناس تغذیه مشورت کنید . شرایط نگهداری : دور از دسترس کودکان ، دور از تابش مستقیم نور آفتاب و در جای خشک و خنک نگهداری شود. پس از هر بار مصرف درب قوطی را ببندید .

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما *

For security, use of Google’s reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

If you agree to these terms, please click here.

Alpex Pharma

www.vita-fizz.com

۲۴ ماه

دارای کد آی آر سی و مجوز وزارت بهداشت و لیبل استعلام اصالت سازمان غذا و دارو

لیمویی

قرص جوشان

۲۰ عددی

مزایا

بهبود سیستم ایمنی بدن

بهبود عملکرد کلی بدن

ضد سرطان

بهبود فعالیتهای ورزشی

۷۲,۰۰۰ تومان

۱۴۰,۰۰۰ تومان

۲۳,۰۰۰ تومان

بادی من ٬ دارای مجوز وزارت بهداشت ٬ صنعت و معدن و سازمان غذا و دارو

تماس بگیرید : ۰۹۰۳۰۰۰۰۴۲۴ | ۴۶۰۸۷۱۱۲-۰۲۱ | ۴۶۰۸۷۱۱۰-۰۲۱ (۱۰ الی ۱۷)

پردازش سفارشات ٬ ۲۴ ساعت شبانه روز

ارسال سفارشات به سراسر کشور

افتخار ما همراهی شما و خدمت رسانی در بزرگترین و تخصصی ترین مجموعه آنلاین مکمل و ملزومات ورزشی ایران است . مشاوره جهت خرید محصولات و پشتیبانی در بادی من به صورت کاملا رایگان و تخصصی انجام میشود . تمامی مکمل ها و کالاها دارای کد IRC وزارت بهداشت و مجوز از سازمان غذا و دارو هستند . اصالت و سلامت کالاها توسط ارگان های مرتبط تایید شده است و توسط نمایندگان مجاز معتبر و مورد تایید جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملا قانونی وارد کشور شده اند . بادی من خریدی امن ٬ آسان و مقرون به صرفه را برای ورزشکاران فراهم مینماید . تمامی محصولات غیر داروئی داروخانه اعم از مکمل های بدنسازی ٬ ورزشی و تغذیه ای و اقلام غیر داروئی مجاز از طریق بادی من به صورت آنلاین تحت مدیریت مستقیم داروخانه شبانه روزی دکتر مستوفی به فروش میرسد . در واحد کنترل کیفی بادی من ٬ کالاها پس از ارزیابی کامل کارشناسان و در صورت تایید نهایی و دارا بودن استانداردها ٬ تاییدیه فروش میگیرند . از خدمات ویژه بادی من میتوان به فروش و معرفی جدیدترین تجهیزات و ملزومات ورزشی ٬ خدمات طراحی بره تمرینی و غذایی به صورت آنلاین و حضوری تحت نظر متخصص تغذیه و مربیان بسیار دار کشور ٬ اشاره نمود . پیشرفت بادی من در گرو افزایش جمعیت ورزشکاران و ورزش دوستان حاصل میشود و خدمت به ورزشکاران بزرگترین افتخار ماست . بادی من در راستای مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی و حمایت از تولید ملی در زمینه کسب و کارهای مرتبط گام هایی بسیار موثر در جهت حمایت از مصرف کننده و تولید کننده برداشته است و آماده همکاری با تمامی واحدهای تولیدی با کیفیت داخلی میباشد . ( موجودی و قیمت ها به صورت اتوماتیک بروزرسانی میشود )

مصرف ویتامینC به عنوان یك آنتی اكسیدانت قوی ، می تواند آثار سمی مواد حاصل از پر اكسید شدن چربی غشای سلول ها را از بین برده ،  از انتشار آن جلوگیری نماید و از تخریب بافت عضلانی در یك منطقه وسیع ممانعت به عمل آورد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دكتر خسرو ابراهیم ، دانشیار دانشگاه گیلان و دكتر فرهاد رحمانی نیا ، استادیار دانشگاه گیلان در پژوهشی با” بررسی تأثیر دو شیوه مصرف ویتامینC بر میزان ادامه حركتی و قدرت برونگرای عضلات تا كننده آرنج پس از كوفتگی عضلانی تاخیری “، عنوان كرده اند: یكی از پیامدهای منفی ناشی از تمرین ، كوفتگی عضلانی تأخیری است كه با محدودیت حركتی، سفتی عضلانی، درد، ورم ، ضعف و كاهش قدرت عملكردی همراه است.

فواید قرص جوشان ویتامین c در بدنسازی

دراین پژوهش آمده است: كوفتگی عضلانی تجربه ای ناخوشایند به ویژه برای افرادی است كه به تازگی به ورزش روی آورده اند ، به گونه ای كه ممكن است مانع از ادامه فعالیت جسمانی آنان گردد.

از سوی دیگر در مورد ورزشكاران حرفه ای نیز باید بپذیریم كه پدیده  كوفتگی عضلانی ، نه تنها مانع شركت آنان در بره های تمرینی می شود، بلكه به عنوان یك عامل بازدارنده در نمایش مهارت های ورزش محسوب می شود.

براساس تحقیقات انجام شده مشخص گردیده كه در طول تمرین و در نتیجه افزایش مصرف اكسیژن میتوكندری و جریان انتقال الكترون ها، تولید رادیكال های اكسیژن افزایش می یابد كه موجب پراكسیدن شدن چربی درغشای سلول عضلات اسكلتی می شود ؛ این حالت تحت عنوان فشار اكسیداتیو نیز معرفی شده است كه با پراكسید كردن چربی، آثار مخربی بر ساخت بیولوژیكی عملكرد سلولی به جای می گذارد. از سوی دیگر شروع تخریب عضلانی، درد و سفتی متعاقب آن ، به دنبال تمرینات غیر متعارف ممكن است نتیجه اثر رادیكال های آزاد باشد. در واقع انقباضات برونگرا ، یك نوع تمرین غیرمتعارف عضلانی است كه به عضله آسیب می رساند.

نتایج تحقیقات نشان داده است: بعضی از بافت ها در طول انقباض ممكن است به طور موقت دچار هیپوكسی شوند. در زمان استراحت با جریان مجدد خون به طور كامل ممكن است این بافت ها برای پراكسید شدن ، مستعد شوند. از سوی دیگر ویتامینC كه یكی از آنتی اكسیدانت های قوی است می تواند در دفع رادیكال های آزاد مؤثر باشد ، از آنجا كه این ویتامین محلول در آب است از طریق ادرار دفع می شود، در نتیجه ، مصرف بیش از حد آن اثرهای جانبی برای بدن در بر نخواهد داشت . از این رو برای بدن به عنوان یك آنتی اكسیدانت مهم و بسیار مطلوب به شمار می رود. در این پژوهش به منظور بررسی تأثیر دو شیوه مصرف ویتامینC بر میزان دامنه حركتی و قدرت برونگرای عضلات  تاكننده آرنج پس از كوفتگی تأخیری ،تعداد 37 نفر به ترتیب با میانگین سن، وزن و قد 2/22 ، 25/85، 58/159 در چهار گروه مورد بررسی قرار گرفتند.

بر اساس این مطالعه ، گروه اول با مصرف 1 میلی گرم ویتامین C، گروه دوم با مصرف 2 میلی گرم ویتامینC ، گروه سوم با مصرف دارونما و گروه چهارم به عنوان گروه كنترل ، شركت كردند كه مصرف ویتامینC گروه ها از یك ساعت قبل از انجام انقباضات برونگرا تا 48 ساعت پس از آن ، انجام شد و سپس به منظور ایجاد كوفتگی از آزمودنی ها خواسته شد تا 7 انقباض برونگرا را با دست غیر برتر بر روی صندلی مخصوص انجام دهند.

نتایج این بررسی نشان داد: در كلیه گروه ها ، كاهش دامنه حركتی آرنج مشاهده شد و بین تأثیر دو شیوه مصرف ویتامینC دارونما بر میزان كاهش دامنه حركتی آرنج كه در چهار نوبت ( قبل ، 1، 24 و 48 ساعت) پس از انقباض های برونگرا تفاوت معنی داری مشاهده نگردید.

همچنین حداكثر قدرت برونگرا نیز در كلیه گروه ها در طول دوران كوفتگی كاهش نشان داد و نیز بین و تأثیر دو شیوه مصرف ویتامینC و دارونما بر میزان حداكثر قدرت برونگرای عضلات تاكننده آرنج در سه نوبت 1، 24 و 48 ساعت پس از انقباض برونگرا تفاوت معنی داری مشاهده نشد. محققان خاطر نشان كردند: مصرف روزانه ویتامینC به مقدار 1 و 2 میلی گرم در مدت یك ساعت قبل از انقباضات برونگرا تا 48 ساعت پس از آن، تأثیری بر كاهش كوفتگی عضلانی ندارد؛ لیكن با توجه به اینكه ویتامینC، آنتی اكسیدانت قوی با پتانسیل هیدروژن دهی 8/+ ولت است ، كه می تواند تغییراتی در فعل و انفعالات آنتی اكسیدانت ها به وجود آورد. بنابراین ، آثار درمانی ویتامین درمقادیر مختلف بر روی فشارهای ناشی از تمرین ،باید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *