فواید خوردن ویتامین d




خانه

موبایل

 

فواید خوردن ویتامین d

 

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است ٬ که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر ٬ نور آفتاب است. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌گردد

1- ویتامین دی به بدن برای جذب کلسیم کمک می کند در کودکان کمبود ویتامین D باعث مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان می شود.

 

2- سطوح پایین ویتامین دی می تواند اثرات فرا تری از استخوان شما را داشته باشد . مطالعات نشان می دهد کمبود ویتامین D ، خطرات بیماری های قلبی و خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. همچنین کمبود ویتامین D منجر به بروز آسم شدید می شود.3- ویتامین D ، یک نوع ویتامین بسیار ضروری برای سلامت پوست است دریافت این ویتامین از طریق آفتاب باعث بروز سرطان می شود . چرا که اشعه ماورا بنفش که منجر به تحریک سلولها برای تولید ویتامین D می شود عامل اصلی ابتلا به سرطان پوست است . افرادی که پوست تیره تری دارند سخت تر ویتامین D را جذب می کنند.

 

4- افرادی که در معرض کمبود ویتامین D هستند:- مطالعات نشان می دهد که این ویتامین بر تمام گروه ها ، نوجوانان ، کودکان ، بزرگسالان ، نوزاد تاثیر می گذارد اما افرادی هستند که سن بالای 5 سال دارند و یا چاق هستند و یا داروی خاصی مصرف می کنندو یا اختلالات گوارشی دارند در معرض خطر هستنداین افراد باید مصرف ماهی قزل آلا و تخم مرغ خود را افزایش دهند .

 

5- ترکیبی از فشار خون بالا و کمبود ویتامین D می تواند کشنده باشد. مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی هستند .

 

6- کمبود این ویتامین می تواند یک اخطار در زنان برای ابتلا به سرطان پستان باشد.

 

7- سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات هم می تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.

 

8- کمبود ویتامین D به خصوص در افراد مسن تر باعث می شود غدد پارا تیروئید هورمونهای بیشتری تولید کند. سطح پایین این ویتامین و سطح بالای هورمونهای پارا تیروئید به شدت به افسرگی وابسته است.

 

9- ویتامین D و افزایش وزن:پس از یائسگی بسیاری از زنان دچار افزایش وزن می شوند اما مصرف مکمل ها و ویتامین دی و کلسیم ممکن است افزایش وزن را آهسته تر کنند.

 

1- مصرف ویتامین D در کودکان باعث می شود کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار گیرند. کودکان مبتلا به آسم در زمان کمبود ویتامین D فورا بستری می شوند.

 

11- یکی از راههای دریافت ویتامین D از طریق رژیم غذایی است تقریبا تمامی شیرهای ایالت متحده و بسیاری از آب پرتغال ها با این ویتامین غنی شده اند.

12- ماهی آزاد، ماهی تن و ماهی های چرب منبع غنی از ویتامین D هستند.

13- تخم مرغ ،‌پنیر، جگر گاو، مارگارین ، ماست و پنیر، روغن کبد ماهی هم غنی از ویتامین D هستند اما پنیر و بستنی حتما باید روی بر چسبشان غنی بودن از ویتامین D چک شود.

14- اکثر قرص های مکمل حاوی این نوع ویتامین هستند.

15- ویتامین D3 تا سه برابر در بالا بردن سطح ویتامین D موثر است.

16- چه میزان ویتامین D در روز نیاز داریم؟این میزان بستگی به سن و فعالیت شما در طول روز دارد و میزان مجاز توصیه شده 6 واحد در روز برای بزرگسالان تا سن 7 و 8 واحد برای بالاتر از 7

17- دوز مناسب برای نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند:شیر مادر خود یک منبع غنی از ویتامین D است اما دریافت آن باید حداکثر تا 4 واحد در روز باشد.

18- داروهای استروئیدی می تواند با ویتامین D ناسازگار باشدبنابراین حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید

19- مصرف روزانه تا حدود 4 واحد از ویتامین D امن است اما با مصرف به کلیه ها آسیب می رسانید.

منبع :سلامت نیوز


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

ویتامین D یا کلسیفرول یکی از انواع ویتامین های محلول در چربی است که به حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان در بزرگسالی را کاهش می دهد.

نکته ای که بهتر است بدانید این است که ویتامین D در واقع یک نوع هورمون است نه ویتامین. بدن نمی تواند ویتامین ها را بسازد اما ویتامین دی در بدن ساخته می شود.

در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با خواص ویتامین d برای سلامتی مردان و زنان، بارداری، کودکان، بدنسازی و پوست و مو آشنا شوید؛

یکی از شناخته شده ترین کاربرد های ویتامین D در درمان اگزما و پسوریازیس می باشد. برای درمان این بیماری ها از کرم موضعی ویتامین D یا مکمل های ویتامین D استفاده می شود.

ویتامین D3 دارای خواص ضد التهابی قوی است و برای درمان آفتاب سوختگی مفید می باشد.

فواید خوردن ویتامین d

ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است که از پیری زودرس جلوگیری کرده و برای رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که ویتامین D باعث تقویت فولیکول های مو شده و به پیشگیری و درمان ریزش مو کمک می کند.

ویتامین D با تقویت فولیکول های موی سر و درمان ریزش مو به افزایش رشد مو کمک می کند.

ویتامین D دارای خواص ضد التهابی است و خطر ابتلا به بیماری های آلرژیک از جمله آسم، درماتیت آتوپیک و اگزما را در نوزادان و کودکان کاهش می دهد.

ویتامین D خطر ابتلا به انواع سرطان ب ویژه سرطان پروستات در مردان را کاهش می دهد.

ویتامین D باعث تقویت فولیکول های موی سر در آقایان شده و احتمال طاسی را در آن ها کاهش می دهد.

مقادیر کافی ویتامین D در دوران بارداری خطر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان باردار را کاهش داده و احتمال زایمان زودرس را از بین می برد.

ویتامین D از ابتلای زنان باردار به دیابت بارداری و واژینوز باکتریایی پیشگیری می کند.

تحقیقات جدید نشان داده که ویتامین D می تواند به درمان نازایی در زنان کمک کند.

تحقیقات نشان داده که مصرف منابع غذایی ویتامین D باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

مطالعات متعدد نشان داده که مقادیر بالای ویتامین D خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد؛ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که ویتامین D به اندازه ی کافی دریافت می کنند، احتمال کمبود انسولین و عدم تحمل گلوکز کاهش پیدا می کند.

در یک مطالعه مشخص شده که نوزادانی که 2 واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کرده اند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 1 تا 32 سالگی در آن ها کاهش پیدا کرده است.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای ویتامین D باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی از جمله ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که مصرف مقدار کافی ویتامین D باعث افزایش ترشح سروتونین شده و به درمان افسردگی بالینی، افسردگ فصلی و بی خوابی کمک می کند.

استفاده از منابع غذایی و مکمل های ویتامین D یکی از بهترین روش ها برای کاهش چربی بدن بدنسازان و افزایش عضله سازی در تمرینات بدنسازی می باشد.

ویتامین D نقش مهمی در حفظ سطح کلسیم و فسفر که دو عامل مهم برای حفظ سلامت استخوان ها هستند، دارد؛ ویتامین D جذب کلسیم از روده ها را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به راشیتیسم در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان را کاهش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که کودکانی که به مدت 4 ماه روزانه تا 12 واحد بین المللی ویتامین D دریافت کرده اند، خطر ابتلا به آنفولانزای نوع A یا آنفلونزای خوکی در آن ها تا 4 درصد کاهش پیدا می کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که ویتامین D خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؛ در واقع ویتامین D مرگ سلول های سرطانی یا آپوپتوز را افزایش داده و از متاستاز یا تکثیر سلول های سرطانی در بدن پیشگیری می کند.

تحقیقات در سال 28 نشان داده که ویتامین D خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته قلبی را کاهش می دهد.

مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند منجر به کلسیفیکاسیون استخوان ها و سخت شدن رگ های خونی، کلیه ها، ریه و قلب شود. شایع ترین علائم زیاده روی در مصرف ویتامین D شامل سردرد، حالت تهوع، کاهش اشتها، خشکی دهان، استفراغ، یبوست و اسهال می شود.

پنج نوع ویتامین D وجود دارد؛ ویتامین D1، ویتامین D2 و ویتامین D3، ویتامین D4 و ویتامین D5 که از همه ی این ها ویتامین های D2 و D3 مهم تر هستند.

ویتامین D2 یا ارگو کلیسفرول توسط گیاهان تولید شده و بدن انسان نمی تواند آن را بسازد.

ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول که به مقادیر زیادی در اثر تابش نور خورشید بر روی پوست بدن انسان تولید می شود، همچین منابع غذایی حاوی ویتامین D3 هم در طبیعت وجود دارند.

مقدار نیاز روزانه افراد به ویتامین D به سن شما بستگی دارد. مصرف ویتامین D را می توان به دو روش اندازه گیری کرد: میکروگرم و واحد بین المللی (IU).

یک میکروگرم ویتامین D برابر با 4 IU ویتامین D است.

زنان باردار یا شیرده : 6 IU یا 15 میکروگرم

بیشترین مقداری که بدن می تواند دریافت ویتامین D را تحمل کند تا 4 IU در روز می باشد و مصرف مقادیر بالاتر تا 1 IU می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

بهترین و ارزان ترین منبع طبیعی ویتامین D نور خورشید می باشد.

قارچ مرغ چوب، غلات، شیر سویا، سبزیجات و میوه های تازه به ویژه آب پرتقال طبیعی حاوی مقادیر قابل توجه ویتامین D هستند.

منابع : medicalnewstoday – everydayhealth – healthline – stylecraze

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از هفته ه سلامت، بعضی از کارخانه ها نیز این ویتامین را به محصولاتشان اضافه می کنند. خود بدن زمانی می تواند مقدار کمی ویتامین D تولید (سنتز) کند که اشعه ماورای بنفش خورشید با پوست تماس پیدا کند. بنابراین، ویتامین d از 3 منبع به دست می آید؛ نور خورشید، مواد غذایی و مکمل ها. آنچه در این مطلب می خوانید پاسخ های پزشکان به 1 پرسش رایج مردم درباره ویتامین D است. با ما همراه شوید.

این ویتامین دریافت شده از نظر بیولوژیکی بی اثر است و از طریق دو «هیدروکسیلاسیون» در بدن فعال سازی می شود. اولین مرحله در کبد انجام می گیرد که ویتامین D را به «25- هیدروکسی ویتامین D» {OH(D)25} یا «کلسی دیول» تبدیل می کند. مرحله دوم در کلیه اتفاق می افتد و در قالب «1.25- دی هیدروکسی ویتامین d » یا «کلسی تریول» فعال می شود. ویتامین D باعث جذب کلسیم در روده می شود، غلظت سرم کلسیم و فسفر را در راستای کانی سازی طبیعی در بافت استخوان حفظ می کند و از تشنج هایپوکلسمیک (کمبود کلسیم) جلوگیری خواهدکرد.

این ویتامین برای رشد استخوانی و نوسازی استخوان ها نیز لازم است. استخوان ها بدون ویتامین d کافی می توانند ضعیف، شکننده یا بدشکل شوند. غلظت سرمی OH(D)25، یکی از بهترین شاخص ها برای تعیین وضعیت ویتامین D است. این شاخص، وضعیت ویتامین d تولیدشده زیر پوست و دریافت شده از مواد غذایی و مکمل را نشان می دهد.

فواید خوردن ویتامین d

اگر سطح شاخص ویتامین d در بدن، کمتر از 2 نانومل بر لیتر (mmol/L) یا کمتر از 12 نانوگرم بر میلی لیتر (ng/ml) باشد، نشان دهنده کمبود ویتامین d است و منجر به نرمی استخوان در نوزادان و کودکان، و نرم استخوانی یا استئومالاسی در بزرگسالان می شود.

قرارگرفتن این شاخص در فاصله 3 تا کمتر از 5 نانومل بر لیتر یا 12 تا کمتر از 2 نانوگرم بر میلی لیتر، نشان دهنده این است که سطح این ویتامین به طور کلی برای سلامت استخوان و سلامت عمومی در افراد سالم، ناکافی است. برابر بودن سطح ویتامین d با 5 نانومل بر لیتر یا بالاتر از آن، به ما نشان می دهد سطح این ویتامین به طور کلی برای سلامت استخوان و سلامت عمومی در افراد سالم، کافی است. اگر این میزان از 125 نانومل بر لیتر یا 5 نانوگرم بر میلی لیتر باشد، از سطح عادی است و می تواند با عوارض جانبی همراه شود.

مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین d، با 2 واحد IUs (واحد بین المللی) یا mcg (میکروگرم) تعیین می شود. این میزان برای حفظ سلامت استخوانی و متابولیسم طبیعی کلسیم در افراد سالم کافی است. 4 واحد معادل است با 1 mcg؛ 6 واحد معادل با 15 mcg. 8 واحد معادل با 2 mcg.

 

این ویتامین کارکردهای مختلفی در بدن دارد. شاید بتوان حیاتی ترین کارکردهای این ویتامین را این گونه بیان کرد؛ تنظیم جذب کلسیم و فسفر و کمک به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن. دریافت ویتامین D به اندازه کافی، برای رشد طبیعی و تکامل استخوان ها و دندان ها لازم است و مقاومت بدن را در مقابل برخی بیماری ها تقویت می کند. استعمال ویتامین D یا «کلسی پوترین» (نوعی ترکیب مصنوعی از ویتامین D) روی پوست، بیماری پسوریازیس را در بعضی افراد درمان می کند. استفاده از این ویتامین کنار کرم های حاوی کورتیکواستروییدها، اثربخشی آنها را در درمان پسوریازیس افرایش می دهد.

ویتامین d برای جلوگیری از ابتلا به نرمی استخوان و درمان آن موثر است. افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید از نوع خاصی از این ویتامین به «کلسیتریول» استفاده کنند. یکی از بیماری هایی که سطح فسفات را در خون پایین می آورد، نشانگان فانکونی است. استفاده از ویتامین D خوراکی در درمان این بیماری موثر است. در برخی موارد، سطح کلسیم در خون به علت پایین بودن سطح هورمون پاراتیرویید، کاهش می یابد و مصرف ویتامین d خوراکی، سطح کلسیم را در خون این افراد افزایش می دهد.

به علاوه، مطالعات نشان داده اند مصرف ویتامین D3، خطر پوسیدگی دندان ها را 49 درصد کاهش می دهد و مصرف ویتامین D2 نیز این خطر را تا 36 درصد در نوزادان، کودکان و بزرگسالان پایین می آورد.

5- دلایل کمبود ویتامین d در بدن چیست؟

عوامل متعددی در ابتلا به کمبود این ویتامین نقش دارند؛ عواملی مانند:

• آلودگی هوا• زندگی کردن در شهرهای بزرگی که ساختمان های بلندش جلوی نور خورشید را می گیرند.• بیرون نیامدن از خانه به اندازه کافی.• داشتن پوست تیره که مانع از جذب اشعه های خورشید می شود.• شیردادن به نوزاد برای مدت زمان طولانی.• چاق بودن که معمولا نیاز بدن به این ویتامین را افزایش می دهد.• برخی افراد بدون توانایی پردازش ویتامین D متولد می شوند و بعضی ها دچار مشکلات و بیماری هایی هستند که از هضم مناسب ویتامین D جلوگیری می کند.

استفاده از این ویتامین، در قالب مصرف خوراکی یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، معمولا بی خطر و ایمن است. افراد بعد از مصرف این ویتامین با عوارض جانبی مواجه نمی شوند، مگر اینکه در استفاده از آن زیاده روی کرده باشند. بعضی از این عوارض بدین ترتیب هستند؛ ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، بی اشتهایی، خشکی دهان، طعم فلز در دهان، حالت تهوع، استفراغ و

مصرف ویتامین d برای دوره های طولانی و در دوزهای از 4 هزار واحد روزانه، احتمالا غیرایمن است و می تواند سطح کلسیم را در خون به بیش از حد مجاز برساند. با این حال، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، معمولا زیر نظر پزشک از دوز بیشتری در دوره های کوتاه مدت استفاده می کنند. اگر میزان ویتامین D مصرفی در طول دوران بارداری یا شیردهی کمتر از 4 هزار واحد روزانه باشد، احتمالا خطری برای مصرف کننده ندارد. این میزان اصلا نباید شود زیرا برای خانم های باردار و شیرده مشکل ایجاد می کند و حتی می تواند آسیب جدی به نوزاد وارد کند.

ویتامین d می تواند سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر سخت شریان ها را در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شدید بالاتر ببرد. بنابراین، این بیماران باید درباره منع مصرف این ویتامین با پزشک خودشان مشورت کنند.

تعداد بسیار کمی از مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند. ماهی های چرب (مثل ماهی سالمون، تن و خال مخالی) و روغن کبد ماهی در گروه بهترین منابع غذایی از این ویتامین قرار می گیرند. مقدار کمی از ویتامین D در جگر گاو و تخم مرغ یافت می شود. در جدول زیر، مقدار دقیق ویتامین d موجود در مواد غذایی آمده است:

• روغن کبد ماهی کاد (یک قاشق غذاخوری): 136 واحد بین المللی (IU) در هر وعده مصرفی.• اره ماهی پخته شده (85 گرم): 566IU در هر وعده مصرفی.• ماهی سالمون پخته شده (85 گرم): 447 IU در هر وعده مصرفی.• ماهی تن (85 گرم): 154 IU در هر وعده مصرفی.• جگر گاو (86 گرم): 42 IU در هر وعده مصرفی.• تخم مرغ بزرگ: 41 IU در هر وعده مصرفی.

برای درمان کمبود ویتامین D، 2 راه اصلی وجود دارد؛ استفاده از مکمل خوراکی یا تزریق عضلانی ویتامین D3. یکی از سوالاتی که همواره ذهن بسیاری از افراد را مشغول می کند، این است که کدام یک از این روش ها ایمن تر و موثرتر هستند؟

گروهی از محققان ایرانی در سال 213 میلادی با انجام بررسی های دقیق درباره این 2 روش درمانی، نتایج قابل اطمینانی دست پیدا کردند؛ یافته های آنها نشان داد هر 2 رژیم درمانی، سطح ویتامین D را در خون تا حد زیادی افزایش می دهند. این محققان براساس یافته هایشان نتیجه گرفتند هر 2 روش از نظر 3 ویژگی ایمنی، اثربخشی و عملی بودن، با هم یکسان هستند.

محققان کانادایی هم اعلام کرده اند تفاوتی نمی کند از کدام گروه (تزریقی یا خوراکی) مکمل های ویتامین D استفاده کنید، فقط باید حواستان باشد این مکمل ها را حتما زیر نظر پزشک مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی ناشی از زیاده روی در دریافت آنها نشوید. این محققان، تجویز قرص های خوراکی هزار تا 5 هزار واحدی یا تجویز آمپول های تزریقی را تنها به شرایط بیمار وابسته می دانند و معتقدند کاری که مصرف ماهیانه یک قرص 5 هزار واحدی ویتامین دی می کند، درست مانند همان کاری است که مصرف روزانه قرص های هزار واحدی یا آمپول های تزریقی دوره ای آنها می کنند.

خبر خوب برای والدین هم اینکه به تازگی، انواع قرص های جوشان حاوی ویتامین D و کلسیم برای بچه ها یا افرادی که نمی توانند به راحتی با قرص و آمپول ارتباط برقرار کنند، به بازار آمده تا آنها هم بتوانند کمبودهای خود را در این زمینه با راه های ساده تری برطرف کنند.

خیلی از افراد می خواهند بدانند مکمل های این ویتامین را چطور مصرف کنند و سوالات مختلفی در این زمینه دارند؛ آیا باید مکمل را همراه با مواد غذایی خورد؟ با توجه به اینکه ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است، آیا باید همراه با چربی خورده شود؟ آیا باید مکمل را همراه با وعده غذایی بخوریم؟ آیا مکمل این ویتامین با معده خالی هم جذب می شود؟

پاسخ کلی به چنین سوالاتی، این است که اصلا اهمیتی ندارد چطور مکمل ویتامین D را مصرف کنید. تحقیقات علمی، نتایج متناقضی را در این زمینه نشان می دهند و نباید فقط به یکی از آنها توجه کرد. بنابراین، مهم ترین نکته این است که این ویتامین مورد نیاز بدن را هر روز به آن برسانید.

متخصص داخلی کیست؟

کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

علائم اسپاسم عضلانی و درمان های گیاهی آن

علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

8 تغییر آزار دهنده بدن پس از چهل سالگی

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

فواید خوردن ویتامین d

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

آیا این ادعاها درست است یا راهی است برای رونق بازار ویتامین D؟ با خانم توکلی، کارشناس تغذیه، درباره مزایا و عوارض این ویتامین مهم گفتگو کرده ایم.

ویتامین D چیست؟

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامین D به دلیل آن که از خورشید گرفته می شود، ویتامین خورشید هم یده می شود.

مهم ترین فواید مصرف ویتامین D چیست؟

– هر روز که می گذرد محققان دلایل بیشتری برای اثبات تاثیر مثبت ویتامین D در حفظ سلامت بدن ارائه می دهند و مصرف این ویتامین را برای بدن ضروری می دانند. نقش اصلی ویتامین D، پیش ساز بودن هورمون هایی است که در جذب کلسیم و فسفر موثر بوده اند و به رشد استخوانی، استحکام استخوان ها و دندان ها، رشد سلول ها و سلامت استخوان در دوران کهنسالی کمک زیادی می کنند.

فواید خوردن ویتامین d

دریافت ویتامین D و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات افراد است و از سوی دیگر افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده ها، کاهش دفع از گرده ها و کنترل متابولیسم در استخوان می شود و از بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی، مرگ زودرس، سکته مغزی، قلبی، ام اس، مرض شکر، آرتریت روماتوئید، آلزایمر و پوکی استخوان جلوگیری می کند.

با وجود تمام فواید ویتامین D، آیا استفاده بیش از حدِ لازم این ویتامین، می تواند تاثیر ناگواری بر سلامت انسان بگذارد؟

– ویتامین D جزء آن دسته از ویتامین های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد. در صورت مصرف با مقدار بالا می تواند باعث عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در گرده ها، شش ها، قلب، گوش، دردهای استخوانی، از دست دادن اشتها و تهوع، افزایش حجم ادرار، یبوست، اختلالات گرده ای و موجب مسمومیت شود.

فقر ویتامین D، که به خصوص در زنان و کودکان شایع است، چه عوارضی دارد؟

– از عوارض مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی، بیماری نرمی استخوان است. عوارض دیگر آن، بزرگی جمجمه، زائده های دکمه مانند روی ستون فقرات و برجستگی سینه است. در دوران بزرگسالی، کمبود این ویتامین در بدن باعث به وجود آمدن بیماری کاهش تراکم استخوانی و بروز دردهای شدید در نواحی پا و کمر می شود و امکان دارد در میان سالی استخوان های بلند و بزرگ بدن مانند استخوان ران به راحتی شکسته شوند. در دوران کهنسالی، کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوکی شدید استخوان، به ویژه در زنان می شود.

نشانه های کمبود این ویتامین چیست و چگونه قابل تشخیص است؟

– در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاها پایین است و حتی غذاهای تقویتی نیز ویتامین مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند. در واقع افراد بیشترین مقدار آن را از طریق آفتاب به دست می آورند. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش خون است. اگرچه علائمی همچون مشکلات گوارشی، تعریق در ناحیه پوست جمجمه، استخوان درد، افزایش وزن و بی حوصلگی می توانند تا حدودی نشانگر کمبود ویتامین D در بدن باشند.

چه عواملی باعث کمبود ویتامین D می شوند؟

– افراد تیره پوست در مقایسه با کسانی که پوست روشن دارند، همچنین افراد شب کار و کسانی که شب ها بیدارند و روزها می خوابند، کسانی که در آب و هوای سرد زندگی می کنند، نوزادان شیرخوار، افراد مسن، افرادی که محدودیت در قرار گرفتن در معرض نور خورشید را دارند، افراد زمین گیر و افراد مبتلا به بیماری التهابی روده، ویتامین D کمتری دریافت می کنند.

آپارتمان نشینی باعث می شود که خیلی ها به میزان کافی در معرض نور خورشید نباشند، در این شرایط برای جبران کمبود این ویتامین چه باید کرد؟

– خوردن روغن جگر ماهی، ماهی های چرب، تخم مرغ، مسکه ، شیر غنی شده، جگر، غلات، سبزی ها و دریافت این ویتامین به صورت مصنوعی مثل تابلت یا پیشکاری می تواند کمبود ویتامین در بدن را جبران کند. در صورتی که دست ها و صورت به مدت 5 تا 1 دقیقه و دو تا سه روز در هفته در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، ویتامین مورد نیاز بدن تامین می شود.

می گویند بسیاری از سرطان ها بر اثر کمبود ویتامین D است؛ چه بیماری ها و سرطان هایی در اثر کمبود این ویتامین بروز پیدا می کنند؟

– کمبود ویتامین D توانایی فرد و سیستم ایمنی را جهت از بین بردن میکروب ها و سلول های سرطانی، تحت تاثیر قرار می دهد. بدن انسان روزانه میلیون ها سلول سرطانی تولید می کند، زمانی که سیستم ایمنی بدن دچار نقصان می شود، سلول های سرطانی می توانند رشد کنند و سرطان های سینه، پروستات و کلون به سیستم ایمنی بدن آسیب می رسانند که این امر منجر به ایجاد سرطان،مرض شکر و عفونت می شود.

شما چه میزان مصرف ویتامین D را به صورت روزانه به افراد توصیه می کنید؟

– میزان مصرف ویتامین D در سنین مختلف و در دوران زندگی هر فرد متفاوت است. هم کودکان و هم بزرگسالان نباید بیش از دو هزار واحد بین المللی ویتامین D در روز دریافت کنند. این میزان ویتامین D از طریق رژیم غذایی به همراه یا بدون مکمل ها، باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد.

آیا سبک زندگی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد؟

– ویتامین D از پوست و بر اثر تابش نور خورشید در بدن تولید می شود. مکان زندگی فرد، شرایط آب و هوایی، آلودگی هوا، آداب و رسوم، نوع پوشش افراد، انتخاب رژیم مناسب و استفاده از کرم های ضد آفتاب می تواند در دریافت و جذب این ویتامین اثر گذار باشد.

مصرف ویتامین D را جدی بگیرید

همه ما می دانیم که بدنمان به ویتامین D نیاز دارد تا در سلامت کامل باشد اما پرسش این جاست؛ به چه میزان ویتامین D نیاز داریم و از چه راهی باید تامین شود؟ و این که ویتامین D چه اثراتی بر بدن دارد؟

1. موثرتر از واکسن آنفلوانزا

محققان عقیده دارند که داروهای ضد ویروسی، تنها هشت درصد ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند. روزانه چند دقیقه در معرض نور خورشید بودن، شما را در برابر سرماخوردگی ایمن می کند.

2. ویتامین طول عمر

اگر می خواهید عمر طولانی و بانشاطی داشته باشید، ویتامین D مصرف کنید. افزایش میزان مصرف ویتامین D باعث کاهش مرگ و میر زودرس می شود و به میزان 3 درصد از احتمال گرفتار شدن به بیماری های قلبی – عروقی، مرض شکر و سرطان کم می کند.

3. در زمستان فراموش نکنید

این ویتامین در اثر اشعه خورشید و از طریق غذا به بدن می رسد. در زمستان که نور خورشید کمتر است، ویتامین D کمتری در بدن تولید می شود. با خوردن مواد غذایی مناسب همچون ماهی و تخم مرغ، در حفظ ویتامین D کوشا باشید.

4. به جنگ افسردگیِ یائسگی بروید

یائسگی، دوره ای از زندگی زنانه است که با تغییرات هورمونی در بدن آنها، علائم مختلفی به وجود می آید. یکی از این علائم افسردگی است. زنانی که تغذیه ای سرشار از ویتامین D دارند و روزانه 4 واحد بین المللی مصرف می کنند، نسبت به زنان دیگر کمتر دچار افسردگی می شوند.

5. کودکان خود را قد بلند کنید

برخورداری از میزان لازم و کافی ویتامین D همراه با عناصری چون روی و کلسیم، در زمان مناسب، می تواند تضمین کننده رشد متعادل و مناسب ارگان های مختلف بدن به ویژه استخوان بندی افراد شود؛ بنابراین ضروری است مصرف مواد لبنی جزء بره های تغذیه ای قرار گیرد. با غنی سازی ویتامین D، می توانیم از کوتاهی قد جلوگیری کنیم.

6. ویتامین D و بیماری ام اس

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود، می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد.

7. پوکی استخوان هرگز

برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین D را به مقدار لازم مصرف کنید تا در دوران کهنسالی دچار پوکی استخوان نشوید.

8. تخم کتان مصرف کنید

تخم کتان منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است. مصرف روزانه یک قاشق چای خوری تخم کتان، منبع خوبی برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن محسوب می شود.

فواید خوردن ویتامین d

9. مفید و ضروری برای خانم های باردار

خانم های بارداری که کمبود ویتامین D دارند، حواس شان باشد که احتمال مسمومیت بارداری، زایمان سخت و اختلال تنفسی در نوزادان افزایش پیدا می کند.

1. تخم مرغ را کامل مصرف کنید

زرده تخم مرغ نیز غنی از ویتامین D است. به همین دلیل توصیه می شود برای دریافت کامل این ویتامین، زرده و سفیده تخم مرغ را با هم میل کنید.

منبع: Hamshahri Iran

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

فواید خوردن ویتامین d

محققان قرص جدیدی را تولید کرده اند که می تواند انسولین را مستقیما به دیواره معده بیاورد. سوال اینجاست که آیا تزریق انسولین به زودی تنها بخشی از

چه اصول و قوانینی برای فنگ شویی خانه و محل کار وجود دارد؟ چگونه میتوان انرژی مثبت بیشتری را به سوی خانه و یا محل کار خود فرستاد؟

در مورد فنگ شویی آشپزخانه چقدر می دانید؟ آیا محل قرار گیری آشپزخانه تان از اصول فنگ شویی طبعیت می کند؟ اگر می خواهید به زودی مشغول خانه

در مورد جذب معشوقه با فنگ شویی چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می توان با کمک قوانین فنگ شویی کسی را به تسخیر خود در آورد و کاری کرد

در مورد فنگ شویی میوه ها چقدر اطلاعات دارید؟ ممکن است بخواهید در تزئین منزل خود از نماد میوه ها استفاده کنید. آیا می دانید کدام یک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *