فواید حجامت عام برای کودکان

فواید حجامت عام برای کودکان
فواید حجامت عام برای کودکان





فواید حجامت عام برای کودکان

اگرچه در سال‌های اخیر، طب سنتی جانی دوباره گرفته و حتی دانشکده‌ آن تاسیس شده و وزارت بهداشت هم تکیه ویژه‌ای بر آن دارد، اما در جامعه، عملا در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.یکی از مورد اختلاف‌ترین روش‌های درمانی سنتی، حجامت است که در چند سال اخیر رونقی دوباره یافته و البته از شکل سنتی و غیربهداشتی خود -کاری که در آرایشگاه‌ها و حمام‌ها انجام می‌گرفت – به شکلی مدرن و بهداشتی- که این روزها حتی در درمانگاه‌ها انجام می‌شود- تبدیل شده است؛ تا جایی‌که طبق آمارهای غیررسمی، چیزی بیش از 2هزار پزشک عمومی مبادرت به انجام آن می‌کنند.

در حالی که در چند سال اخیر، حجامت برای بزرگسالان نیز با اظهار نظرهای متفاوتی از سوی متولیان بهداشتی جامعه همراه بوده است، این روزها موج جدیدی از تبلیغات برای حجامت سبب شده است که برخی از افراد، بدون اطلاع از مضرات کاری که انجام می‌دهند، کودکان خود را هم به تیغ حجامت بسپارند.

دکتر بابک یکتاپرست، کارشناس سازمان انتقال خون ایران، در گفت‌وگو با همشهری به استرس حجامت در کودکان اشاره کرده و می‌گوید: پزشکی نوین در کشورهای پیشرفته، سعی می‌کند تا از بار روانی درمان‌های ارائه شده برای بیماران بکاهد و حتی برای کودکان مبتلا به سرطان که نیاز به استفاده از مغز استخوان برای درمان آنها وجود دارد، توصیه می‌شود تا کودک را خواب کنند.

دکتر یکتاپرست، همچنین به این نکته که فواید حجامت برای کودکان مورد سؤال است اشاره کرده و ادامه می‌دهد: حجامت در کودکان، فواید اثبات شده‌ای ندارد اما مضرات آن قطعا ثابت شده است و ضمن اینکه برش‌های ایجاد شده توسط تیغ، احتمال بروز عفونت را هم بیشتر می‌کند، همچنین زمان زیادی لازم است تا این بریدگی‌ها دوباره ترمیم شود.

حجامت در شکل گیری امنیت روانی آینده کودکان نیز اختلال ایجاد می‌کند و از این‌رو به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این در حالی است که کارشناسان ومتخصصین سازمان انتقال خون، سعی کرده‌اند تا با آگاه‌سازی‌ افراد، به آنها یادآوری کنند که حجامت اشکالاتی داشته و حتی برای بزرگسالان هم چندان توصیه نمی‌شود چه برسد به کودکان.





طرفداران حجامت، اخیرا دست به تبلیغاتی درمورد فواید حجامت برای نوزادان هم زده‌اند. به اعتقاد آنان، در طب اصیل ایرانی، حجامت به‌عنوان رفتار درمانی چند بعدی برای انواع بیماری‌های نوزادان، کودکان و نوجوانان معرفی شده است و یکی از کاربردهای جالب توجه آن افزایش قد و ایجاد جهش رشد در اطفال و نوجوانان است.

البته به گفته کارشناسان، استدلالاتی که در دفاع از حجامت مطرح شده است، اغلب غیرعلمی است و به‌عنوان مثال، در یکی از مقالاتی که به توضیح درمان کوتاهی قد در طب سنتی پرداخته، گفته شده که درمان کوتاهی قد در طب سنتی مفصل بوده و شامل روغن مالی، استفاده از معجون‌های غذایی، ماساژ، استنشاق رایحه‌های معطر، اصلاح تغذیه و تغییر ساعات خواب است و در نهایت مشخص نمی‌کند که فواید این همه تغییر در سبک زندگی کودک، چگونه به نفع حجامت تمام می‌شود؟!

در این میان، نکته قابل توجه دیگری که وجود دارد، استناد به احادیث و تاکیدات مذهبی و ایجاد فضای روحانی در مراکز حجامت است که البته در همین وجه نیز به‌طور کامل به افراد آگاهی داده نمی‌شود. خون گیری و حجامت را از دیدگاه طب سنتی در کفه‌های یک ترازو بگذاریم، هر دو یکسان است و حتی در بعضی موارد، خون گیری ارجحیت دارد، می‌گوید: خون گیری نیز تحت کلمه‌ای به نام «فصد» در احادیث و طب سنتی توصیه شده است و حتی در قانون بوعلی، با اشاره به حجامت و فصد، برای درمان بیماری‌هایی نظیر غلظت خون، تنها خون گیری یا فصد، مورد توجه قرار گرفته است.

نکته مهمی که اکثر کارشناسان به آن اشاره می‌کنند، تهدیدی است که حجامت برای سلامت شهری ایجاد می‌کند به این طریق که خون حجامت از طریق فاضلاب شهری دور ریخته می‌شود و چون بسیاری از بیماران برای خلاصی از بیماری‌هایی نظیر هپاتیت به حجامت روی می‌آورند، میکروب این بیماری‌ها نیز ممکن است از طریق فاضلاب به آب‌های شهری برسد و این همان مواد زایدی است که در سازمان انتقال خون، برای پیشگیری از سرایت به اطراف، سوزانده می‌شود.

آنچه به گفته کارشناسان، توجه به آن اهمیت ویژه‌ای می‌یابد، ضرورت تطبیق روش‌های سنتی دوباره جان گرفته با روش‌های نوین و مؤثر است، چرا که در بسیاری از موارد، از جمله حجامت، کارکردهای درمانی در برابر روش‌های بهداشتی‌تر و اصولی‌تر مثل خون گیری، چندان به چشم نیامده و تنها عادت عمل کردن به نوعی سنت است که سبب تداوم آن می‌شود.



همچنین بخوانید:


کاملترین مرجع در مورد حجامت


زمان مناسب برای حجامت کردن


آگاهی خود را نسبت به فواید حجامت افزایش دهید


• عامل بودن طبیب و والدین
• اماده سازی ذهنی توسط والدین
• پرهیز از اجبارو اکراه(مگر در موارد اورژانس)
• حجامت بار اول بسیار سبک و سطحی باشد
• هدایای ویژه (پزشک و والدین)
• بچه موقع حجامت تیغ و خون را نبیند که نترسد
• مدام با بچه حرف بزنیم و حواسش را پرت کنیم
• حجامت را سریع و با دقت انجام دهید
• بارها شده دستیاران ما وقت زیادی گذاشتن و با بچه بازی کردند ونازش را کشیدند و دوست شدن بعد حجامتش کردند
در مواردی حجامت بچه ممنوع است.


حجامت اطفال = واکسیناسیون

بچه ای که حجامت میشود(باتوجه به گفته ی امام صادق ):
۱-سبب افزایش جذب و افزایش اشتهای بچه میشود
۲-سبب افت کمتر و مقاومت بیشتر میشود و سیستم ایمنی تقویت میشود
۳-سبب شادابی و سرسبزی و کاهش اختلالات رفتاری کودک میشود
۴-سبب افزایش رشد و قد کشیدن بچه میشود
۵-سبب شادابی پوست و مو و زیبایی چهره و هوش و منطق بالاتر میشود.
اگر نوزاد مشکل خاصی نداشته باشد تا ۴ ماه اول حجامتش نمیکنیم.بعد از ۴ ماهگی بر حسب فصل بچه را حجامت میکنیم.بهار و پاییز بچه باید حجامت عام شود تا ۱۸ سالگی که مزاج فرد شکل میگرد و بر حسب مزاجش میزان حجامت متفاوت میشود.باید در مقدار خون گیری احتیاط کنیم چون امروزه افراد کم خون و کم تحرک هستند.

فرزندان بنده که ۸ و ۵ سال دارند، از بدو تولد سرماخوردگى شدید نداشته و تاکنون هیچ یک از انواع داروهاى آنتى بیوتیک یا پنى سیلین را نیز دریافت نکرده اند. آن ها را صرفاً سالى دو نوبت حجامت می کنم و در سلامت کامل به سر مى برند و تعجب مى کنید اگر بگویم، برنامه ى واکسیناسیون را که براى همه ى اطفال از بدو تولد انجام مى شود، براى آن دو انجام نداده ایم. فرزند اولم تا ۹ ماهگى واکسن دریافت کرده ولى دومى اصلاً واکسیناسیون نشده و از قضا از نظر تغذیه و رشد جسمى از اولى نیز سالم تر است


حجامت گوش اطفال از دیدگاه اطبای سنتی:


در تیغ زدن گوش

این مناسب اطفال پیش(کمتر) از ۱۰ سال است.
و طریق آن، آن است که پارچه ای بر گردن او بندند و بپیچانند تا روی او سرخ شود و گوش هایش سرخ شود، سر او را سرازیر گیرند و گوش های او را بمالند تا خوب سرخ شود و انگشتان قدری چرب باشد و سر تیغ را نیز قدری چرب کند و بر پوستی بمالد که خوب نرم شود و هر گوشی را چهار تیغ یا شش تیغ می توان زد؛ و باید پوست برگهٔ گوش را با دست بالا کشد و تیغ زند که غضروف را صدمه نرسد و غضروف، استخوانِ نرمِ اندرونِ برگهٔ گوش است و هر تیغی از تیغ دیگر به قدر پهنای یک گندم دور باشد و در نیمهٔ پایین برگهٔ گوش تیغ زند که گوشت بیشتر دارد؛ و اگر به قدر کفایت خون نیاید باز بخراشاند. پس پارچه را از گردنش باز کرده قدری پنبه بر آن بچسباند و روی(صورت) او را با آب سرد بشوید.



 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.



طبق تحقیقات انجام شده بر روی بیش از چهار هزار کودک حجامت شده ، ثابت شده است :

– طبق تحقیقات علمی پزشکان متخصص داخل و خارج کشور حجامت موجب افزایش توان سیستم ایمنی و قدرت دفاعی بدن کودک شده و پس از حجامت ، درصد سرما خوردگی و عفونتهای گوش و گلو و ریه در طفل بسیار کاهش می یابد

۲- حجامت موجب افزایش قد و وزن و جهش رشددر کودکان و نوجوانان می گردد.
۳- حجامت موجب افزایش اشتهای نوزادان و کودکان و نوجوانان میگردد.
۴- رفتارهای عصبی ، تند خویی ، پرخاشگری ، و لجبازی و به طور کلی اختلافات رفتاری نوجوانان حجامت شده ، به حد اقل می رسد .
۵- حجامت در درمان ۹۱ نوع بیماری اطفال و نوجوانان
( اوریون – آبله مرغان – میگرن سرفه مزمن – سرماخوردگی مکرر- سینوزیت – آسم و آلرژی – زردی نوزادان شب ادراری– دندان قروچه – ضعف بینایی و غیره ) مؤثر می باشد .
۶- برخی از کودکان دارای عیوب انکساری چشم ، پس از حجامت شدن دیگر نیازی به عینک ندارند و ضعف دید آنان اصلاح شده است .
۷- حجامت موجب شفافیت و زیبایی پوست و چهره اطفال و نوجوانان و همچنین رشد و شادابی موها می گردد .
۸- حجامت در اطفال و نوجوانان و حتی شیر خواران هیچ گونه ضروری ندارد و طی بررسی های علمی ، حتی یک مورد عارضه منفی و آزار دهنده از سوی والدین کودک حجامت شده گزارش نگردیده است .
۹- شروع حجامت از چهار ماهگی می باشد و هر شش ماه یکبار می توان کودک را حجامت کرد (بهترین زمان حجامت اطفال ، بهار و پاییز می باشد )
۱۰-حجامت نوزادان و اطفال بسیارظریف و ملایم بوده و مقدار خون ریزی حدود۲تا ۵ سی سی می باشدوفقط چند خراش سطحی و یک میلیمتری روی پوست ایجاد میگردد.
۱۱- تاثیرات مثبت حجامت در سلامت جسم و رفتارهای کودک و نوجوان به قدری قابل توجه است که اغلب اوقات ، والدین کودک اصرار بر تکرار حجامت کودک و نوجوان خود دارند .
۱۲- حجامت اطفال فقط ۳ دقیقه طول می کشد ! به دلیل سادگی و سهولت کار ، اطفال به ندرت در طول حجامت گریه و بیقراری می کنند!
۱۳- اکثر بیماریهای پوستی کودکان و نوجوانان با حجامت مرتفع می گردد.
۱۴- حجامت ضریب هوشی ، قدرت حافظه و توان یادگیری اطفال و نوجوانان را به شدت بالا می برد .
۱۵-حجامت خونسا زی بدن اطفال ونوجوانان را تحریک میکند و درمان کم خونی است.
۱۶- کودکی که به طور منظم و اصولی حجامت می شود ( به دلیل تنظیم و تعادل خون که توسط حجامت ایجاد خواهد شد )دیگر نیازی به داروهای شیمیایی و مراجعات پزشکی نخواهد داشت و فراموش نکنیم که امام صادق (ع) فرمود : اثر حجامت برای بدن طفل مثل اثر هرس است بر روی درختان .
۱۷- حجامت نوجوانان ایجاد آرامش روانی و تعادل جسمی و عصبی طی بحرانهای دوره بلوغ جنسی آنان میگردد
( حجامت تمایلات نا مطلوب جنسی نوجوانان را تعدیل مینماید)
۱۸- آیا می دانید درمان زردی (یرقان ) نوزادان فقط یک حجامت سطحی و ساده می باشد ( مقایسه کنید با درمان مرسوم زردی که شامل بستری و تعویض خون و … می باشد که بسیار پر هزینه و پر عارضه می باشد .)
۱۹- حجامت در تنظیم و متعادل کردن قاعدگی دختران نوجوان و کاهش درد وناراحتی عادت ماهیانه بسیارمؤثراست.
۲۰- حجامت کودکان و نوجوانان موجب افزایش قدرت بدنی،رشد بیشتر عضلات و افزایش کارآیی جسمی آنان در ورزش و بازی و فعالیت بدنی می گردد.
۲۱- آیا میدانید با حجامت کودک و نوجوان خود به یک وظیفه دینی و شرعی خود عمل کرده اید ؟ ( حجامت کودک و نوجوان جزو دستورات و توصیه های پیامبر خدا و ائمه معصومین می باشد .)
۲۲- آیا میدانید با حجامت فرزندانمان و نسل نوجوان و جوان در جهت احیای فرهنگ طب سنتی اصیل ایرانی و طب طبیعی (به جای طب شیمیایی غرب که دارای عوارض جانبی متعدد بوده و در بسیاری موارد به بن بست رسیده است ) گام برداشته ایم ؟
۲۳- در صورت مراعات تمهیدات خاص و به کار گیری روشهای ویژه ، آثار خراش حجامت روی پوست اطفال باقی نمی ماند ( نزد پزشکا نی حجامت کودک را ا نجام دهید که با ا ین تمهیدا ت وروشها آشنا باشند و تجربه کافی در مورد حجامت اطفال داشته باشند )
۲۴- بهتراست جهت آماده سازی ذهنی کودک ونوجوانان برای حجامت قبل ازحجامت فواید و آثار مثبت حجامت را برای او متذکر شده و جهت تشویق او اقدام به تهیه هدایا وحتی المقدور بر گزاری مراسم ویژه ( همانند جشن تولد )برای او بنماییم تاکودکانمان بفهمند و باور کنند که حجامت یک رفتار ارزشمند و پیام آور سلامت اوست …

۲۵- چرا حین تزریق واکسن به نوزادان و یا خوراندن داروهای شیمیایی (که تماماً دارای عوارض جانبی و مخرب می باشند )به فرزند دلبندمان شک و تردید نمی کنیم اما درباره حجامت کردن کودکمان (که دستور پیغمبر خداست وزمینه ساز سلامت و درمان بیماریهای اطفال است وهیچگونه عارضه ای ندارد ) دچار شک وتردید و دودلی میشویم ؟!
۲۶- طبق تحقیقات علمی کارشناسان و دانشمندان خارج کشور تمامی آنتی بیوتیکها (بدون استثناء ) زمینه ساز عقیمی و ناباروری کودکان و نوجوانان خواهد شد … طبق مدارک و مطالعات انجام شده ، حجامت توانایی باروری و تنظیم هورمونی کودکان و نوجوانان را در آینده افزایش خواهد داد … به نظر شما به کار گیری کدام شیوه درمانی مناسبتر است ؟!
۲۷- با انجام یک حجامت ساده آکنه (جوش صورت یا جوش بلوغ ) در دوره نوجوانی ، به طرز معجزه آسایی ریشه کن میگردد !
۲۸- و بالاخره با انجام حجامت منظم و اصولی ( طبق برنامه و تقویم زمانی طب سنتی و طب اسلامی ) نوزادان واطفال و نوجوانان ، زمینه ساز سلامت و تکامل عقل و جسم آنان باشید که علی (ع) (صاحب علم آسمانی )فرمود :“حجامت سبب تقویت و فزونی عقل و سلامت و صحت جسم میگردد .”
حجامت به تنهایی قادر به درمان حدود۴۳ نوع بیماری (حتی برخی بیماریهای لا علاج و صعب العلاج ) اطفال است. مانند لوزه، سینوزیت ،آسم و آلرژی،کم اشتهایی،شب ادراری،کوتاهی قد،جوش صورت و …
به اعتقاد عده ای از کارشناسان ، اصل حجامت فقط برای اطفال و نوجوانان طراحی شده است. بر حسب مطالعات و تجربیات می توان گفت: اگر طبق تقویم طب اسلامی کودک و نوجوان به طور منظم و متوالی ( خواه بیمار باشند و خواه نباشند ) از بدو تولد تا سنین جوانی حجامت شوند ، دچار هیچ بیماری جسمی و روحی قابل توجهی نخواهند شد وتا آخر عمر بنیه و سطح سلامت پایدار و در حد عالی به آنها اهدا خواهد شد . محدوده زمانی حجامت اطفال تقریباً هر شش ماه یکبار است .
تأثیر مثبت حجامت روی اطفال و نوجوانان به حدی عمیق و عجیب و فراگیر است که پس از حجامت یکی از کودکان خانواده ، والدین تشویق میشوند کودکان دیگر خود را برای حجامت آماده سازند و تمام اقوام و دوستان و آشنایان خود را نیز به این امر تشویق و ترغیب کنند .
امام صادق (ع) فرمود : ((حجامت برای طفل همانند حرس است برای درخت )) و با توجه به علم آسمانی ایشان به خوبی می توان درک کرد که جایگاه حجامت در بالندگی و تکامل جسمی و روانی کودک و نوجوان چه مقدار است .
http://www.tebyan.net مرکز مطالعات طب اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی خرداد۸۹فواید حجامت عام برای کودکان

http://www.mehrteb.ir/fa/archives/1010

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وبلاگ

دیدگاه

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید:

لطفا نظر یادتون نره!!!

1-
سردردهای عصبی و میگرن

2-
جوش ها و لکه های صورت

فواید حجامت عام برای کودکان

3-
تقویت بینایی چشم

4-
فشار خون و رفع غلظت خون

5-
چربی، قند و اوره خون

6-
ترک اعتیاد و ترک سیگار

7-
بیماری های پوستی و خارش بدن

8-
سکته مغزی و قلبی

9-
ریزش مو و شوره سر

10-
آرتروز و رماتیسم

11-
خواب رفتگی دست و پا

12-
کوتاهی قد اطفال و نوجوانان

13-
آسم و سرفه و تنگی نفس

14-
آلرژی و حساسیت

15-
سرماخوردگی مزمن و آنفولانزا

16-
نازایی و بیماری های تناسلی

17-
افزایش هوش و حافظه اطفال و بزرگسالان

18-
افزایش قدرت ایمنی بدن

19-
عفونت ها و بیماری های زنانگی

20-
ناراحتی های عادت ماهیانه بانوان

فواید حجامت عام برای کودکان

21-
سینوزیت

22-
افزایش اشتها و رفع لاغری

23-
اختلالات هورمونی

24-
سوء هاضمه و ورم معده

25-
سیاتیک و واریس

26-
سم خون و عفونت های مزمن

27-
بیماری های اعصاب و روان

28-
افسردگی و کسالت بدن

29-
کیست تخمدان

30-
آفت دهان و تبخال

31-
رفع موهای زاید بدن

32-
اختلالات خواب

33-
لکنت زبان

34-
سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا

35-
هپاتیت

36-
دیسک کمر و کمر درد

37-
کهیر و اگزما

38-
بیماری های پروستات

39-
زردی نوزادان

40-
سرطان

41-
زونا و آبله مرغان و اوریون

42-
ویار بارداری

43-
ضعف و ناتوانی جنسی

44-
اسپاسم و گرفتگی عضلات

45-
عفونت لوزه

46-
ضعف عضلات

47-
دلهره و ترس

48-
کم خونی

49-
پوکی استخوان و دندان

50-
چین و چروک پوست

و
بیش از یکصد و پنجاه بیماری دیگر.

نقاط
مختلف مورد حجامت بدن و خواص هر یک از آنها:

حجامت
سر (نجات بخش)

محل
انجام در بالای سر می باشد .

خواص:
درمان بیماری های اعصاب و جنون ، تقویت چشم و تقویت مغز

حجامت
عام ( نافع )

محل
آن بین دو کتف می باشد و بیشترین توصیه انبیاء و اولیاء و دانشمندان طب سنتی به
حجامت کردن در همین نقطه از بدن می باشد .

خواص
آن عبارت است از : تفصیه خون ، درمان خفقان ، درمان همپیتزی یعنی( سرفه خونی) ،
طپش قلب ، هموراژیک ، دوران سر که از سنگینی معده می باشد و درمان درد های مزمن
مثل درد کلیه ، مثانه ، رحم ، باز کردن قاعدگی ، درمان آکنه و جوش بدن ، میگرن و
سر درد های مزمن .

حجامت
اختدعین (کتف ها )

محل
آن در دو طرف پشت کتف ها و بر روی استخوان های اسکاپولا (برابر با کتف) می باشد و
نتیجه عمل آن شبیه فصد ورید قیفال می باشد به معنی درمان و رفع سنگینی سر ، صورت ،
چشم ها ، گوش ها و شروع درد دندان ها (خصوصا دندان های آسیاب) بر طرف کردن حالت
لرزش در سر ، باز کردن رنگ رخسار، رفع درد در دست ها و درمان سندرم مچ دستی ( نوعی
احساس درد و مورمور شدن در مچ دست ها است که بیشتر در خانم ها دیده می شود ) .

حجامت
تحت الذقن یا زیر چانه

خواص
: درمان زخم های دهانی ( قلاع ) ، بهبود وضعیت گردن ، بهبود رنگ رخسار ، رفع
بیماری های دهان و دندان ، تصفیه خون از سر ، فک ها و لثه ها می نماید . اگر این
حجامت همه ماه ها انجام شود به شرط انجام مسواک مرتب ، لثه ها و دندان ها برای
همیشه سالم می ماند .

حجامت
پشت گوش ها

خواص
: رفع سرگیجه ، بی عقلی و پیری زود رس ، جلوگیری از سفید شدن مو ها ، درمان بیماری
های چشم (نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها ) .

حجامت
کمر (رهاننده )

محل
آن در گودی کمر می باشد .

خواص
: رفع درد و اسپاسم کمر ، رفع جوش و دمل در ناحیه کمرو باسن ، درمان التهاب رحم ،
تخمدان ها و مثانه ، نقرس ، بواسیر ، خارش پشت ، دوالی (بیا اگر این حجامت همه ماه
ها انجام شود به شرط انجام مسواک مرتب ، لثه ها و دندان ها برای همیشه سالم می
ماند .

حجامت
پشت گوش ها

خواص
: رفع سرگیجه ، بی عقلی و پیری زود رس ، جلوگیری از سفید شدن مو ها ، درمان بیماری
های چشم (نظیر عفونت ها ، گل مژه ، ریزش مژه و ابرو ها ) .

حجامت
کمر (رهاننده)

محل
آن در گودی کمر می باشد .

خواص
: رفع درد و اسپاسم کمر ، رفع جوش و دمل در ناحیه کمرو باسن ، درمان التهاب رحم ،
تخمدان ها و مثانه ، نقرس ، بواسیر ، خارش پشت ، دوالی (بیا DVT وورم پا ها ). حجامت کمر
بهترین حجامت برای درمان کیست تخمدان و فیبروم رحیم می باشد .

حجامت زانو ها

خواص
: رفع دمل های چرکی و مزمن در ساق پا ها، رفع اخلاط گرم از زانو ها و درمان درد
زانو ها (به شرط ی که در دفعات متعدد حجامت انجام شود ) .

حجامت
ساق پاها

خواص:
تصفیه خون ، بازکردن خون قاعدگی (درمان آمنوره) مفید در بیماران کم خونی ارثی مثل
تالاسمی و غیره ، رفع خارش کلی بدن ، درمان سندرم ساق پای بی قرار ، درمان واریس
پاها ، درمان واریس پا ها، درمان درد سیاتیک ، درد کمر و اسپاسم ساق پاها .

خاصیت
: این حجامت مانند فصد صافن پا عمل میکند.

در اهدای خون‌ حدود 450 سی.سی. خون تازه با سوزن از ورید گرفته می‌شود ولی در حجامت با ایجاد مکش بین دو کتف و ایجاد خراش در آن حدود 50 سی.سی خون از مویرگ‌های پشت خارج می‌شود. آزمایشات نشان داده که ترکیبات خون وریدی با خون حجامت تفاوت بسیار دارد. در حجامت خون سیاه و غلیظ است که خارج می‌شود، خونی که دارای اوره، چربی و ترکیبات زائد بیشتری نسبت به خون تازۀ ورید است. برخی دیگر از فواید خاص حجامت که در اهدای خون دیده نمی‌شود به این ترتیب است:ـ حجامت سبب تنظیم و تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم هورمونی و سیستم عصبی می‌شودـ حجامت از ابتلای به بیماری‌ها پیشگیری می‌کندـ حجامت درمان کنندۀ 150 نوع بیماری بوده یا در بهبود و کاهش اثرات آن مؤثر استـ انواع حجامت از بدو تولد تا آخر عمر برای بدن انسان مجاز و بلکه مفید و ضروری است

با رواج یافتن حجامت وسایل و تجهیزات آن نیز بهداشتی‌تر از قبل شده است. لذا سال‌ها است که اطباء از تیغه‌های جراحی و لیوان‌های کوچک یک بار مصرف استفاده می‌کنند. طبیب یا حجامت کننده (حجّام) در ابتدا شش نوبت موضع حجامت (میان دو کتف و اطراف آن) را بادکش می‌کند. در نوبت هفتم لیوان در میان دو کتف قرار می‌گیرد. بعد از سه دقیقه که مکش به قدر کافی صورت گرفت لیوان را برداشته و موضع با تیغۀ جراحی آهسته خراش داده می‌شود. سپس لیوان مجدداً در محل خود قرار می‌گیرد تا مکش خون‌های زائد و سنگین به درستی انجام گیرد. بعد از دقایقی که لیوان به نیمه رسید آن را تخلیه می‌کنند و این عمل سه نوبت انجام می‌گیرد. برای پانسمان از گاز استریل استفاده می‌شود و حتی می‌توان برای بهبودی سریع و میکروب کشی، بر روی باند مقداری عسل طبیعی مرغوب ضماد کرد.برخی از درد حجامت واهمه دارند. اما باید توجه کرد که حجامت به دلیل بادکش کردن خون قبل از تیغ زدن، یک نوع بی‌حسّی به موضع حجامت می‌دهد. ثانیاً که حجامت در واقع نوعی خراش روی پوست است و عمقی نیست. به طوریکه اگر به درستی صورت گیرد موضع آن نیز بر جای نخواهد ماند. ثالثاً که چه بسا دردهای شدیدتری که انسان بر اثر ترک حجامت مجبور است آن را تحمل کند. رابعاً حجامت یک روش هفت هزار ساله است که از طریق انبیاء خداوند در زمین رواج یافته و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. انسان با حجامت به سنت اولیاء و انبیاء عمل کرده و به آنها شباهت جسته است.توصیه‌های قبل از حجامت1. با شکم گرسنه و سیر حجامت نکنید2. دوازده ساعت قبل از حجامت سیگار نکشید3. یک ساعت قبل از حجامت انار یا شربت آب انار میل کنید تا از غلظت خون کاسته شود. همچین می‌توانید عسل، ماء الشعیر یا مایعات فراوان بنوشید4. در وقت حجامت انگشتر عقیق به دست نداشته باشیدتوصیه‌های بعد از حجامت1. تا دوازده ساعت سیگارنکشید2. تا 24 ساعت ورزش یا کار سنگین نکنید3.تا 24 ساعت ماهی و لبنیات و غذای شور و غذاهای سرد و تند و تیز مصرف نکنید4. دوازده ساعت پس از حجامت می‌توانید حمام کنیددعای حجامتدعای حجامت که در اکثر مطب‌ها به نقل از امام رضا(ع) وجود دارد این است:أعوذُ بالله الکریم فی حجامتی منَ العَینِ فی الدم و من کلّ سوءٍ و أعلال و ألاسقام و الاوجاع و الامراض و اسئلک العافیة و المعافاة و الشفاء من کلّ داءٍ.ترجمه: پناه می‌برم به خداوند کریم در حجامتی که انجام می‌دهم از انحراف در خون و از تمام بدی‌ها و بیماری‌ها و سختی‌ها و دردها و امراض، و از تو عافیت و سلامت و شفای تمام بیماری‌ها را طلب می‌کنم.

فواید حجامت عام برای کودکان
فواید حجامت عام برای کودکان
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *