غذاهاي مزاج سرد و خشك

خواص دارویی و گیاهی

غذاهاي مزاج سرد و خشك
غذاهاي مزاج سرد و خشك

حتما تابه‌حال درباره‌ی طبع گرم و طبع سرد خوراکی‌ها و افراد گرم مزاج و سرد مزاج چیزهایی شنیده یا خوانده‌اید. ولی آیا می‌دانید خوراکی‌های طبع گرم و طبع سرد کدام‌ها هستند؟ ما در این نوشتار مرجع کاملی شامل ۱۵۷ خوراکی طبع گرم و طبع سر مخصوص افراد سرد مزاج و گرم مزاج را برای‌تان گردآوری کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا شما را با انواع خوراکی‌های طبع گرم و طبع سرد ، و خنثی آشنا کنیم.

هر نوع غذا دارای مشخصاتی منحصر به فرد است. از زمان‌های باستان، متخصصان طب سنتی چینی از طبیعت سرد و گرم غذاها برای متعادل کردن یین و یانگ بدن – برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها – استفاده می‌کردند.

متخصصان طب سنتی چینی کشف کرده بودند بیش‌تر غذاها دارای مشخصات سردی یا گرمی هستند. وقتی غذاهای سرد می‌خورید، این غذاها روی بدن‌تان تاثیرات سردی می‌گذارند، و خوردن غذاهایی با طبیعت گرم نیز تاثیرات گرمی به بدن‌تان می‌افزایند. از این رو، گرمی و سردی غذاها را می‌توان برای متعادل کردن بدن‌ّهایی استفاده کرد که ممکن است در یین و یانگ خود دچار نقصان شده باشند.

مطلب مرتبط : ۳۵ خوراکی بی‌نظیر برای چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن

غذاهاي مزاج سرد و خشك

الف. غذاهای سرد
ب. غذاهای گرم
پ. غذاهای متعادل، خنثی (نه سرد و نه گرم)

تاثیرات غذاهای سرد شامل پاکسازی گرما و سموم، خنک کردن و آرامش خون، و تغذیه‌ی یین هستند. این نوع از غذاها برای آدم‌هایی مناسب است که بدن‌شان طبیعت گرم دارد. این آدم‌ها معمولا دارای علائمی از این قبیل هستند: احساس گرما در بدن، تعریق، تشنگی، یبوست، بوی تند گاز معده و مدفوع، سوزش مقعد بعد از اجابت مزاج، اضطراب، قرمزی چشم، قرمزی صورت، هیجانی بودن، سردرد، دیدن رویاهای شفاف، ایجاد زخم در دهان یا زبان، ایجاد تبخال اطراف دهان، زبان قرمز با لایه‌ی ضخیم زرد رنگ بر روی آن، نبض تند، ترش معده، ادرار تیره یا زرد رنگ.

چنان‌چه هر گونه از علائم بالا را در خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید از غذاهای زیر میل کنید؛ این غذاها مناسب طبع شما هستند:

تاثیرات غذاهای گرم شامل افزایش یانگ، افزایش انرژی (چی) اندام‌ها، گرم کردن و بهبود گردش خون، و دفع سردی از بدن هستند. این نوع از غذاها برای آدم‌هایی مناسب است که دچار نقصان در یانگ هستند. معمولا این آدم‌ها دارای علائمی نظیر سردی دست، سردی پا، سردی بدن، اسهال، درد معده یا احساس ناراحتی بعد از خوردن یا نوشیدن خوراکی‌های سرد، نفخ بعد از خوردن غذا، کمبود انرژی، درد مفاصل، ورم و احتباس مایعات هستند.

اگر شما نیز هر یک از علائم فوق را در خود مشاهده می‌کنید، مصرف غذاهای زیر که دارای طبیعت گرم هستند برای‌تان مناسب است:

 

 غذاهایی که هر روز مصرف می‌کنیم بر تعادل بدن‌مان تاثیر می‌گذارند. وقتی این مسئله را از لحاظ علمی دنبال می‌کنیم، در می‌یابیم بسیاری از بیماری‌ها با مصرف غذاها و خوراکی‌های نادرست ایجاد یا تشدید می‌شوند. از این رو، آگاهی از طبیعت بدن‌تان بسیار مهم است، زیرا بر اساس آن می‌توانید غذاهای مناسب طبیعت‌تان را انتخاب کنید. اگر دقیقا از طبیعت بدن‌تان آگاه نیستید، می‌توانید با متخصص باتجربه طب سنتی چینی مشورت کنید.

هم‌چنین متخصصان طب سنتی چینی معتقدند در طول فصول مختلف سال باید غذاهای طبع گرم و طبع سرد خاصی مصرف کنید که با کمک آن‌ها بتوانید با تغییرات آب و هوا مقابله نمایید. به علاوه، از آن‌‌جا که طب چینی بدن انسان و سلامت وی را با محیط زیست در ارتباط می‌داند، بنابراین معتقد است تغییرات آب و هوایی می‌توانند بر بدن و بالطبع بر سلامتی تاثیر بگذارند.

برای مثال، فصل تابستان که بسیار گرم و خشک است می‌تواند باعث گرمی و خشکی بدن شود؛ و همین عامل می‌تواند به خشکی پوست، یبوست، و کم آبی در بدن منجر شود.

از این رو، اگر در فصل تابستان که بدن‌تان مورد هجوم گرما قرار می‌گیرد غذاها و خوراکی‌های سرد مصرف کنید، به ایجاد تعادل در بدن‌تان کمک می‌کنید.

معمولا توصیه می‌کنیم در فصول مختلف سال از میوه‌ها و سبزی‌های فصلی و محلی استفاده کنید، زیرا این گونه خوراکی‌ها در هر فصل از سال دارای بیش‌ترین تناسب با شرایط بدن‌تان هستند.

منبع: pingminghealth

برچسب ها pingminghealthامیررضا مصطفاییتغذیه سالمخوراکی های سرد و گرمدرمان خانگیسبک زندگیسردی و گرمی غذاهاسلامتطبع خوراکی هاطبع سرد خوراکی هاطبع غذاهاطبع گرم خوراکی هامزاج سردمزاج سرد و گرممزاج گرم

موافق نیستم

سلام مزاج خیلی از خوراکیها اشتباهه خواهشا مردم را گمراه نکنید

خیلی ازشون اشتباهه

تا اونجایی که من میدونم طبع آناناس، موز، سیب، گلابی و کرفس و خرمالو سرد نیست. گرم است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت


راهنمای استفاده از کد QR

غذاهاي مزاج سرد و خشك

شاید شما هم شنیده اید که هر مواد غذایی دارای طبیعتی می باشد در واقع  یا گرم مزاج هستند یا سرد مزاج هستند.

 ♻️ منظور از سردی یا گرمی مواد غذایی هر ماده ی غذایی بسته به طبع و مزاج خود وقتی وارد بدن می شود، موجب تولید اخلاط چها گانه می گردد؛ اما یک خلط را بیشتر تولید خواهد کرد. مثلا کاهو، طبع سرد و تر ( بلغم زا ) دارد و پس از مصرف آن خلط بلغم خون افزایش میابد. زنجبیل گرم و خشک ( صفرا زا ) و پس از آن خلط صفرای خون افزایش میابد و به همین ترتیب برنج سرد و خشک ( سودا زا ) و انگور گرم و تر ( خون ساز ) است. 

هر کسی بسته به طبع و مزاج خود باید نوع غذایی مناسب حال خود را بر گزیند.

مثالی میزنم : فردی که طبع گرم دارد باید غذاهای خنک و سردی مثل: آش، انار، آلو، آب زرشک، خیار، مرکبات، ماست و…

 ❇️ مصرف کند تا گرمی و حرارت ذاتی او تعدیل گردد و در سلامت و تعادل جسمی و گوارشی به سر ببرد، چنین فردی باید کمتر گرمی بخورد و هرگاه غذای گرم مصرف کرد، به همراه آن اقلام سرد و خنک کننده بخورد والّا

 ✅ عوارض گرمی ( جوش و خارش بدن ، گر گرفتگی ، بی قراری ، کهیر و سوزش ادرار، سوزش سر دل و آفت دهان و…)  او را آزار خواهد داد .

 

❇️ بلعکس فردی که طبع سرد بلغمی یا سوداوی دارد باید غذای گرم مصرف کند تا سردی ذاتی او تعدیل یابد چنین فردی باید کمتر سردی بخورد و هرگاه غذای سرد مصرف کرد به همراه آن اقلام گرم نیز بخورد والّا

✅ عوارض سردی(بی حالی و ضعف و سستی بدن ، خواب آلودگی ، نفخ معده ، استخوان درد و پف آلودگی صورت و…) او را آزار خواهد داد.

 

🔰 💠 برای رفع درمان عوارض گرمی و سردی و سلامت بدن و تعادل جسمی باید سردی و گرمی هر موادی را دانست. و با این همه مواد غذایی و میوه و… بسیار کار سختی است که دانست هر مواد چه نوع مزاجی دارند.

مثلا فردی که صورتی پر جوش داشته باشد احتمالا گرمی دارد. پس باید دقت کند تا در طول روز در کنار مواد گرم مواد غذایی سرد مزاج هم مصرف کند تا خنثی شود. و از عوارض های گرمی به دور باشد.

 

🔰 💠 در این برنامه ما لیستی از تمام غذا ها و میوه ها ریشه ها , دانه ها و …

گرم مزاج و سرد مزاج تهیه کردیم شما با استفاده از این برنامه فقط کافیست که میوه یا غذای مورد نظر خود را در برنامه سرچ کنید و برنامه به شما می گویید که این غذا با طبیعت گرم است یا سرد 

و شما راحت تر می توانید تصمیم بگیرید از چه مواد غذایی بیشتر مصرف کنید و چه مواد غذایی کم تر مصرف کنید.

 

ما همچنان در حال اضافه کردن مواد غذایی بیشتری به برنامه هستیم…

این نسخه رایگان می باشد و قسمت جستجوی مواد غذایی در نسخه رایگان دردسترس نمی باشد. برای استفاده از تمام امکانات برنامه نسخه اصلی این برنامه را از کافه بازار دریافت کنید و یا از داخل برنامه نسخه اصلی را دانلود کنید.

❤️ اگر این برنامه مورد علاقه شما بود لطفا با نظرات خوبتون از این برنامه حمایت کنید.

برای انتقادات و پیشنهادات در رابطه با برنامه با ایمیل یا شماره زیر در ارتباط باشید :

shayankarimigh@gmail.com

09300885610


j


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

غذاهاي مزاج سرد و خشك

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

غذاهاي مزاج سرد و خشك

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori

1514

مزاج ها را قبلا برایتان گفتیم و شرح دادیم که توجه و شناخت مزاج ها چقدر برای سلامت جسم و روح تاثیر دارد. در میان مزاج ها بهترین مزاج گرم و تر است و پردردسرترین مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی است. در مطالب مربوط به غذاهای مفید و مضر برای مزاج های مختلف ابتدا به تغذیه سرد مزاج های سوداوی (مزاج سرد و خشک) خواهیم پرداخت.

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

بحث تغذیه برای رساندن تعادل مزاج اهمیت خاصی دارد پی به این مسئله دقت بسیاری کنید.

غذاهاي مزاج سرد و خشك

سرد مزاج های سرد و خشک (سوداوی ها ) از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

 مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

بادمجان و غذاهای نمک سود :مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و ماست و پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

 در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .ماش پلو، گوجه سبز، سنجد، شادونه ، گشنیز، سماق، زرشک ، آب یخ ، غوره،لیموعمانی، ذرت،نارنگی سوسیس وکالباس،عدس،گوشت گاو- گوساله وگوسفندماده،قهوه وچای ونسکافه،میوه کال، ساندویچ، شرینی جات،غذاهای سرخ کرده ،ادویه تند،خیارشورو..، ترشی ولیته، کره گیاهی وخامه،غذاهای نشاسته ای مانندماکارونی ،آب یخ،سس ورب گوجه فرنگی،ساندویچ وپیتزا غذاهای کارخانه ای . خربزه- انگور- طالبی- کدوحلوائی ومسمائی- گیلاس- جگرودل وقلوه- نان پنیرخشگ وسرداست  کشک مانند پنیرسرد وخشگ است ولی کلسیم آن بییش ازپنیراست هرروزاندازه دوبندانگشت مکیده شودبعدازان سیاه دانه باآب قورت داده شود

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

کلیه ی غذاهای گرمی بخش، مانند:گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند:قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

غذاهای حاوی سدیم که افرادباطبع پائیزی (سوداوی ) بایدمصرف نمایند:لوبیا ها – خربزه – طالبی – شلغم – هویج – کلم قمری – کدوحلوائی – گلابی – انگور- قیسی- زیتون رسیده – موز- آناناس – خربزه درختی(پاپایا)- انبه  .

افراد سوداوی مزاج دارای پوست خشک بوده باید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.10 الی 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.چند قطره آب لیمو ترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند.آب هویج آب سیب را فراموش نکنند.حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب مفید می باشد. بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید.

 افراد سوداوی مزاج بهتر است پیاده روی انجام دهند.حداقل 5 الی 6 ساعت خواب نیاز دارند.خوابیدن درطی روز برای آن ها مضر است.از هوای سرد و خشک (کولر گازی)خودداری کنند.از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند.افسردگی.غم.تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می شوند.

 مداوم تماشای رایانه و زیاد تماشا کردن تلویزیون. سودا را افزایش می دهد.

یه دفعه هیچی نخوریم بمیریم حتی طالبی وخربزه نمیشه که

ما نفهمیدیم بالاخره چی کار کنیم یه جا گفته کدو حلوایی بخورید یه جا گفته نخورید

ممنون مطالب مفیدی بود

بلاخره خربزه وانگور و کدو رو بخوریم یانه؟ ودر کل ما که از گشنگی میمیریم لاغریم لاغر تر میشیم .هیچی که قابل خوردن برا ما نیست.

سلام. منم سردمزاج وسوداوی هستم امابااینکه همیشه کم میخورم بازم اضافه وزن دارم . چرا آخه؟؟؟

شاید مشکلت ارثی باشه

دوست عزیز شما غلبه مزاج داری

سلام میشه مصرف اب رو.افزایش بدیم برای درمان خشکی بدن واینکه شنیدم ماساژ بدن به پایین با روغن هم مفیده میشه بگید چه روغنی?ممنون میشم

سلام طبع من سودا هست هرکاری میکنم سودای بدنم کم نمیشه تغذیه هم رعایت میکنم اما بی فایده هست باید چیکار کنم

عزیزان منم سوداوی هستم به شرطی میشه چیزایی ک گفته نخورین رو بخوریم که خنثی کننده اش رو همراهش بخوریم یعنی مزاجش رو متعادل کنیم از سردی درش بیاریم
من الان صفرا بهم غلبه کرده و کل سیستمم به هم خورده ازین پس باید هرچی بخورم متعادلش کنم.سوداوی ها اگ میخوایید مریض نشید هرچی میخورید مزاحش رو متعادل کنید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند. هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرند.

افراد دارای طبع سرد اغلب سفید پوست و ضعیف هستند و کمبود انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی شوند بنابراین تغذیه آنها باید به صورتی باشد که طبع سرد بدن آنها را کاهش و با تقویت گرمی بدن موجب تعادل دما شود. این بخش از سلامت نمناک را به برنامه غذایی مناسب بلغمی مزاج ها یا همان افراد دارای طبع سرد و تراختصاص می دهیم.

همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره شد بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که مصرف برخی مواد غذایی سبب تضعیف آن می شود بنابراین بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیر می شود. بنابراین افراد دارای مزاج تر و سرد باید به نوع تغذیه خود توجه کنند و غذاهایی که در زیر آورده ایم را میل کنند.

برای افراد بلغمی مزاج غذاهای با طبع گرم و خشک مناسب است به این شرط که متعادل سازی با مصلحات، رعایت گردد. مثلا گردو برای افراد بلغمی مزاج مفید است به این شرط که مصرف گردو را با پنجاه درصد با پنیر متعادل نماییم.

غذاهاي مزاج سرد و خشك

نکته : مصلح بسیاری از خوراکی ها عسل می باشد و در صورت استفاده کردن از اینگونه غذاها،بهتر است مصلح یا گرمی به همراه داشته باشد مثلاً صورت خوردن آش جو ،کمی عسل هم میل کنید.

نکته: در پاسخ به سوال یکی از شما کاربران نمناکی باید خاطرنشان کنیم که لبنیات پرچرب برای بلغمی ها خوب نیست و مواردی مثل شیر را بایستی با عسل و ماست را با انیسون میل کنند.

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای این افراد مضر هستند. طبق آنچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم یکی از مهمترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع غذاها پایین بودن PH آنها است که در بدن ایجاد اسیدوز می کنند .اسیدوز روی اعصاب مرکزی اثر مخربی می گذارد و این سیستم را به مرور فلج می کند . این غذاها نامناسب برای این افرادعبارتند از :

غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج

سبزیجات:

خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ

میوه ها:

هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو

دانه ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه

لبنیات و روغن ها:

شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک

ادویه جات و چاشنی ها:

سماق، غوره، لیمو عمانی

نوشیدنی ها و طعم دهنده ها:

دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب، آب های با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب سرد ، آب یخ، آب یخچال و آبسرد کن، برای طبع بلغم زیان آور است.

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.


j


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

غذاهاي مزاج سرد و خشك

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

غذاهاي مزاج سرد و خشك

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori

1514

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان،غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور،خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور
گوشت گاو و حیوانات پیر،گوشت شتر مرغ، غذاهای مانده، بیات و فریز شده
لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره
سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت(بلال)، ارزن ، جو
تمام میوه های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو(در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

(
از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز،حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

گوشت بره،شتر،کبوتر،گنجشک و سار،مرغ محلی فربه،تخم مرغ محلی
گندم،لوبیا،سیب با پوست و دانه، گلابی،طالبی،به،بادام شیرین،خربزه،انگور،آب نارگیل،آلو شیرین
در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود .
سبزی های گرم مانند نعناع،ریحان،ترخون،مرزه،جعفری،تره،ساقه کرفس،کنگر،چغندر،شلغم،ترب،هویج فرنگی
عسل،توت،کشمش،انجیر،خرما،هل،دارچین،زنجبیل،زعفران، زیره 
استفاده از بذر های ملین مانند قدومه شیرازی،تخم ریحان،سالاد فصل با مقداری جوانه گندم
شربت زعفران، فرنی بادام،نخود،نخودآب،کنجد،ارده،عسل،شیره خرما یا انگور،پسته،گردو، فندق 
نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است و….

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات،استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون،آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست،ترک پوست،افسردگی،اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

غذاهاي مزاج سرد و خشك

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

۰۹ دی ۱۳۹۷

دیدگاه‌ها برای تغذیه های مزاج سرد و گرم بر مبنای طب سنتی بسته هستند

📌 #لیست_مواد_غذایی_به_تفکیک_طبع 💥 با خوردن مواد غذایی، بدن انسان از دو منظر دچار تغییراتی میگردد. ❗️منظر اول سردی و گرمی بدن است. بعضی از مواد غذایی، گرما بخش جسم آدمی  هستند و برخی سرد کننده (سست کننده). ❗️منظر دوم تری و خشکی یعنی میزان آب بدن. بعضی از مواد غذایی رطوبت بخش هستند و باعث زیاد شدن مایعات بدن می … ادامه مطلب »

۱۰ آذر ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای تغذیه های سوداوی و بلغمی بر مبنای طب سنتی بسته هستند

مصادیق تغذیه های سوداوی یعنی سرد و خشک ?شما تغذیه های سوداوی مثل روغن نباتی و مایع + چای سیاه و سبز+ ماهی پرورشی + قارچ + نخودفرنگی + قهوه و‌نستکافه + اب یخ و بستنی و نوشابه + غذای کهنه و فریزری + گوشت گاووگوساله ممنوع ممنوع مصادیق تغذیه های بلغمی یعنی سرد و تر دوغ + ماست + … ادامه مطلب »

۱۰ مرداد ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای گوشت خوری برای مزاج های گرم و خشک بر مبنای طب سنتی بسته هستند

غذاهاي مزاج سرد و خشك

افرادی که مزاج های رطوبتی دارند بهتر است #گوشت پرندگان را به صورت بریان یا کباب و دارندگان مزاج های خشک به صورت پخته مثل آبگوشت میل کنند و داخل آن #روغن_بادام و #زیتون بریزند. استاد دکتر میر غضنفری?? @drmirghazanfari ادامه مطلب »

۲۸ تیر ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای خواب زیاد در افراد مزاج سرد و مضراتش بر مبنای طب سنتی بسته هستند

دارندگان مزاج سرد و تر زیاد نخوابند،با خوابیدن زیاد،#رطوبت بیشتر می‌شود. این افراد باید از غذاهای سرد و تر کمتر استفاده کنند تا خوابشان کمتر شده و راحت‌تر از #خواب بیدار شوند. دکتر میر غضنفری??? @drmirghazanfari ادامه مطلب »

۱۳ دی ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه های مزاج سوداوی(سرد و خشک ) را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم بسته هستند

س :؛فهرست پرهیزهای تغذیه برای مزاج سوداوی یعنی بدن سرد و خشک کدام هستند:؛  ??ج :؛ غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی + ماهی شور+ خیار شور+ نمک زیاد+پنیر شور و کارخانه ای کهنه+ گوشت گاو و گوساله+ گوشت حلال حیوانات پیر+ غذاهای مانده و بیات و بالاخص فریزری+ چای شیرین+ شیرینی جات قنادی و مصنوعی + ترشیجات کارخانه ای … ادامه مطلب »

۲۶ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای قارچ خوراکی از منظر طب سنتی چه مضراتی دارد بسته هستند

در تبلیغات امروزی برای تغذیه ها از قارچ بعنوان یک مواد غذایی ویژه یاد میشود غافل از آنکه قارچ ذاتا سرد و بسیار دیرهضم و برای مزاج بلغمی سرد و تر و سوداوی سرد و خشک‌ و روده های خشک و کیست پلی کیستیک رحمی یشدت مضراست ادامه مطلب »

۰۹ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه برای چهار مزاج (بلغمی و دموی و صفراوی و دموی )از منطر طب سنتی چیست بسته هستند

بالاخره طب سنتی برای تغذیه سالم هر مزاج دموی گرم و تر  مزاج صفراوی گرم و خشک  مزاج بلغمی سرد و تر  مزاج سوداوی سرد و خشک  چه دستورالعملی دارد ❗❗❗ ???????? الف) غذاهای مناسب طبع صفرا: غذاهای با طبع سرد و تر برای افراد صفراوی مناسب است، به شرطی که اصل متعادل سازی با مصلحات، رعایت شود. بطور مثال؛ … ادامه مطلب »

غذاهاي مزاج سرد و خشك
غذاهاي مزاج سرد و خشك
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *