عکس عفونت رحم زنان

عکس عفونت رحم زنان
عکس عفونت رحم زنان

پاسخ این پرسش ها را از دکتر طاهره فروغی فر، جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران جویا شدیم.

ابتدا درباره ساختمان واژن و نوع ترشحات طبیعی آن توضیح مختصری بدهید. واژن یک لوله توخالی فیبری عضلانی است که از دهانه خارجی دستگاه تناسلی زنانه شروع می شود و تا دهانه رحم امتداد می یابد. ترشحاتی در این ناحیه دیده می شود که طبیعی است. اما این ترشحات مربوط به واژن نیست، زیرا در بافت واژن غده ای دیده نمی شود و ترشحات از رحم یا از دهانه رحم به درون واژن ریخته می شود.

وسط هر دوره ماهانه و با افزایش ترشح دهانه رحم که تحت تاثیر هورمون است، زنان ترشحات بیشتری را مشاهده خواهند کرد (زنانی که قرص های ضدبارداری استفاده می کنند به دلیل تغییرات هورمونی ممکن است این تغییرات را احساس نکنند).

عکس عفونت رحم زنان

این ترشحات چه ویژگی هایی دارد؟ ترشحات طبیعی اصولا بی رنگ و بی بوست که در نیمه های سیکل نیز حجم زیادتری پیدا می کند. در واژن هر خانم، باکتری های هوازی زندگی می کند و جزئی از فلور نرمال طبیعی بدن محسوب می شود. اگر به هر دلیلی باکتری های بی هوازی بیشتر شود شرایط طبیعی واژن به هم می خورد و ترشحات غیرعادی آغاز می شود. گفته می شود مواردی مانند نزدیکی های مکرر، دوش های واژینال و… می توانند PH واژن را برهم بزند. PH واژن باید ۴ باشد و اگر قلیایی شود عفونت اتفاق می افتد.

چه نوع عفونتی؟ نام این عفونت، باکتریوز واژینال است. ترشحات بسیار بدبو شبیه ماهی گندیده دارد و پس از نزدیکی شدت می یابد .اغلب آبکی و گاهی زرد کمرنگ یا پررنگ است. باکتریوز واژینال بعد از درمان شانس عود بالایی دارد، بنابراین باید بخوبی درمان شود.

 

حتی خانم باردار نیز ممکن است دچار این نوع عفونت شود که گاهی باعث زایمان زودرس می شود (پاره شدن کیسه آب یا عفونت مایع آمنیوتیک و غفونت های رحمی بعد از عمل سزارین). این نوع از عفونت حتی در خانم های باردار باید درمان شود. درمان شریک جنسی لازم نیست، ولی در عفونت تریکومونا هر دو جنس یعنی مرد و زن باید درمان شوند.

تریکو مونا چه علائمی دارد و چرا شوهر به درمان نیاز دارد؟ احتمال انتقال عفونت تریکو موناس واژینالیس از مرد به زن و از زن به مرد خیلی بالاست و آقایان پس از یک بار نزدیکی با زن مبتلا، دچار چنین عفونتی می شوند. اغلب مواقع عفونت در مردان علائم خاصی ندارد، گرچه برخی خانم های مبتلا ذکر می کنند همسرانشان هم دچار سوزش و خارش هستند.

 

ترشحات تریکومونا بسیار بدبو است و اغلب ماهیت آمیزشی دارد، به همین دلیل وقتی عفونت حجیمی از نوع تریکو موناس واژینالیس را در یک بیمار مشاهده می کنیم، لازم است دیگر بیماری های آمیزشی مانند سفلیس و اچ. آی. وی را هم مد نظر داشته باشیم. حتما شریک جنسی باید درمان شود.

 

در زنان باردار ممکن است باعث زایمان زودرس یا پارگی کیسه آب شود. در موارد عود مجبور به دادن کشت آزمایشگاهی از ترشحات هستیم، زیرا ممکن است انگل دیگری باشد که به داروی تجویز شده حساس نباشد (تریکومونا عفونت انگلی است).

شایع ترین نوع عفونت در زنان کدام است؟ شایع ترین، عفونت های قارچی است که ۷۵ درصد زنان به آن مبتلا می شوند و از هر سه زن یک نفر در طول زندگی اش به آن مبتلا می شود. عواملی که باعث بروز این عفونت می شود بیشتر به سیستم ایمنی ما مربوط است. این ارگانیسم، ترشحی از خود دارد که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. حتی برخی عوامل تحریکی که در ناحیه تناسلی خارش ایجاد می کند به دلیل توکسین موجود در قارچ است.

 

تمام کسانی که سیستم ایمنی شان ضعیف شده است مانند خانم های باردار، دیابتیک یا کسانی که مدت طولانی از داروی آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کرده اند، مستعد ابتلا به عفونت های قارچی هستند.

بیماران از خارش و سوزش زیاد و ترشحات به شکل پنیری شکایت دارند و در برخی مواقع به اشتباه می گویند دچار سوزش ادراری هستند. عفونت های قارچی باید با دسته داروهایی از گروه آزول ها درمان شود.

 

اگر در طول یک سال خانمی، چهار بار یا بیشتر دچار عفونت قارچی شود این فرد عفونتی از نوع راجعه دارد. در این موارد به دو نکته باید شک کنیم که آیا واقعا عفونت از نوع قارچی است یا یک بیماری پوستی ملتهب در آن ناحیه وجود دارد (اصطلاحا درماتیت آتوپیک مزمن می گوییم). البته در زنان با واژن آتروفیک نیز این نشانه ها دیده می شود.

درباره آتروفی واژن بیشتر توضیح دهید. زنان یائسه به دلیل قطع هورمون های جنسی دچار واژن خشک و شکننده و درد هنگام نزدیکی و خارش می شوند (سلول های واژن تحلیل می رود). در زنان یائسه نیز ممکن است علائمی مانند عفونت های قارچی دیده شود، ولی الزاما به معنای عفونت قارچی نیست و برای رفع آن باید استروژن های موضعی تجویز شود.

البته قبل از تجویز آزمایش هایی از دهانه رحم، ماموگرافی و سونوگرافی از رحم درخواست می کنیم. اگر به کرم های هرمونی موضعی جواب ندهند می توانیم از دارو های سیستمیک خوراکی نیز استفاده کنیم و بیمار باید کاملا تحت نظر پزشک باشد.

درمان در عفونت های عودکننده چگونه است؟ برای درمان بیمار تحت نظر باشد و ممکن است به مدت شش ماه برای بیمار دارو تجویز کنیم. برای تجویز برخی دارو ها شاید نیاز به تست های کبدی نیز باشد.

آیا این مواقع شست وشوی واژن با بتادین یا ترکیبات دیگر می تواند مفید باشد بخصوص زنانی که عفونت های عودکننده دارند؟ درباره عفونت های قارچی، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه واژن خیلی مهم است. مشاهده می کنیم این نوع از عفونت در دخترخانم هایی که لباس های تنگ و چسبان و لباس زیر غیر نخی می پوشند بیشتر است.

 

عفونت های قارچی، ناحیه تناسلی را ملتهب می کند. شست وشوی مکرر این ناحیه با شوینده ها یا بتادین بیشتر باعث تحریک پوستی و مخاطی می شود و زیاد توصیه نمی شود، ولی خشک کردن ناحیه واژن بدون این که آسیب زیادی وارد شود، مفید است. استفاده از هیچ نوع ماده شوینده و کرم های واژینال بدون نظر پزشک به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

گاهی بعضی خانم ها یک کرم خاص را برای همه عفونت ها استفاده می کنند. توجه کنید سه نوع عفونت در واژن وجود دارد و تشخیص نوع آن به عهده پزشک معالج است. گاهی نشستن داخل محلول سرکه و آب می تواند نقش پیشگیری کننده در عفونت داشته باشد، ولی با بروز عفونت این درمان ها بی فایده بوده و حتما دارویی مختص به همان نوع عفونت باید تجویز شود.

بسیاری از دخترخانم ها از وجود ترشحات عادی واژن نگران هستند. توصیه تان چیست؟ همان طور که ابتدای مطلب ذکر شد همه زنان باید مقداری ترشح در طول سیکل ماهانه داشته باشند. عفونت ها اغلب با خارش، سوزش و بوی بد همراه است. اگر این علائم دیده نشود جای هیچ نگرانی نیست.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت رحم در دستگاه تولید مثل زنان رخ می‌دهد. رحم در قسمت تحتانی شکم قرار دارد و شامل لوله‌های فالوپ، زهدان، دهانه‌ی رحم و تخمدان‌ها می‌شود. عفونت رحم بسیار رایج است و سالانه تعداد زیادی از زنان به آن مبتلا می‌شوند. انواع گوناگونی از باکتری‌ها می‌توانند موجب عفونت رحم بشوند؛ برای نمونه، همان باکتری‌هایی که باعث ایجاد بیماری های مقاربتی سوزاک و کلامیدیا می‌شوند. درواقع، ابتدا باکتری‌ها وارد واژن می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. به‌مرور زمان عفونت به داخل رحم نیز سرایت می‌کند. عفونت در رحم درصورت وارد شدن به خون، ممکن است بسیار خطرناک و حتی مرگ‌آور باشد. با ما باشید تا در این نوشته با جزئیات این بیماری آشنا شوید.

عکس عفونت رحم زنان

ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سوزاک و کلامیدیا شرایط عفونت در رحم را فراهم می‌کند. ازجمله سایر عوامل دخیل در عفونت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی از زنان مبتلا به عفونت، هیچ نشانه‌ی خاصی را احساس نمی‌کنند، اما در دیگران این نشانه‌ها وجود دارد:

عفونت رحم می‌تواند موجب دردهایی در سطح اندک یا متوسط بشود، اما در برخی زنان این درد بسیار شدید است و آنها علائم زیر را دارند:

اگر یکی از این نشانه‌ها را دارید، حتما به پزشک یا مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید، زیرا ممکن است عفونت به خون یا سایر بخش‌های بدن‌تان سرایت پیدا کرده باشد.

پزشک معالج برای تشخیص عفونت در ناحیه‌ی رحم از آزمایش‌های زیر استفاده می‌کنند:

بعد از آزمایش‌های لازم، پزشک نتایج را برای بررسی بیشتر مطالعه می‌کند.

اگر مشخص شود که لگن دچار عفونت شده است، باید سایر بخش‌های دستگاه تولید مثل، مانند لوله‌های فالوپ هم ارزیابی شوند تا مبادا آسیب جدی وارد شده باشد. سایر آزمایش‌های جانبی از این قرار است:

معمولا پزشکان برای درمان عفونت در رحم از آنتی بیوتیک ها استفاده می‌کنند. پزشکان نمی‌توانند دقیقا تشخیص بدهند که کدام نوع از باکتری‌ها موجب عفونت شده‌اند، بنابراین ۲ نوع آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند تا درمان عفونت به‌صورت کامل انجام شود. در شروع فرایند درمان با مصرف داروها، احتمال ازبین‌رفتن نشانه‌های عفونت وجود دارد، اما این مسئله نباید باعث قطع مصرف داروها بشود. اگر درمان نیمه‌کاره رها بشود، ممکن است بهبودی کامل به‌تعویق بیفتد یا اصلا صورت نگیرد و حتی عفونت مجددا بازگردد.

اگر به‌دلیل بیماری یا بارداری قادر به مصرف قرص نباشید یا ورم و کیستی در ناحیه‌ی لگن‌تان وجود داشته باشد، باید برای درمان بهتر و مؤثر به بیمارستان مراجعه کنید. در بعضی موارد نادر نیز نیاز به جراحی پیش می‌آید؛ یعنی زمانی‌که کیستی در ناحیه‌ی لگنی وجود دارد یا احتمال می‌رود که این کیست پاره شود. درصورتی‌که فرد از دارودرمانی نیز نتیجه نگیرد، لزوم جراحی وجود خواهد داشت.

باکتری عامل عفونت رحم می‌تواند ازطریق تماس جنسی سرایت کند. مردان یکی از ناقلان اصلی باکتری‌هایی هستند که موجب عفونت در رحم می‌شود.

به کمک موارد زیر می‌توان از عفونت رحم جلوگیری کرد:

درصورت بروز نشانه‌های عفونت سریعا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. برخی از نشانه‌های عفونت در رحم با عفونت‌های ناحیه‌ی لگن مشابه هستند، از همین رو، باید به‌موقع برای آزمایش‌های مناسب به پزشک مراجعه کنید. درصورت درمان نشدنِ به‌موقع عفونت رحم، مشکلات عدیده‌ای برای‌تان پیش خواهد آمد:

ضمن اینکه درصورت پیگیری نکردن درمان مناسب، ممکن است عفونت به خون و سایر قسمت‌های بدن راه پیدا کند و زندگی و سلامت را به‌شکلی جدی تهدید کند.

عفونت رحم مشکلی بسیار شایع است که با درمان صحیح و به‌موقع رفع می‌شود. بیشتر زنان مبتلا به این مشکل برای بارداری با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که البته لزوما به ناباروری نمی‌انجامد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام،
اگر یه خانم لوله هاش رو بسته باشه و دچارِ عفونت رحم شده بشه، راه درمانش چیه.؟
ممنون میشم جواب بدین

نه ماه پیش باردار شدم ولی چون قلب بچم تشکیل نشده بود سقط شد متاسفانه در زمان سقط دو بار رابطه داشتم…بعد از اون چند بار اقدام به بارداری کردیم ولی حامله نشدم ممکنه دیگه نتونم باردار بشم؟

به پزشک مراحعه کنید دوست عزیزم

سلام مقاله جالبی بودکه باعث افزایش اطلاعات عمومی می شود.

عکس عفونت رحم زنان

ممنون از جناب عیسی
همراه همیشگی ما.

سلامت زنان

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

عکس عفونت رحم زنان

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

متخصصان هشدار می‌دهند که اگر مردم مراقب نباشند یک نوع عفونت جنسی مسری که به تازگی شناسایی شده، ممکن است به سوپرباکتری مقاوم تبدیل شود.

مایکوپلاسما اندام‌های جنسی که به اختصار ام‌جی نامیده می‌شود معمولا هیچ عارضه‌ای ندارد اما می‌تواند باعث التهاب رحم شود و در نتیجه بعضی زنان را دچار نازایی کند.

در صورتی که ام‌جی درست تشخیص داده و درمان نشود ممکن است آنتی‌بیوتیک به آن اثر نکند.

موسسه بریتانیایی سلامت جنسی و ایدز با هشدار درباره این موضوع دستورالعملی را برای شناسایی ام‌جی و درمان آن منتشر کرده است.

مایکوپلاسما ژنیتالیوم یا همان ام جی یک نوع باکتری است که در مردان باعث التهاب مجرای ادرار و ترشح می‌شود و دفع ادرار را دردناک می‌سازد.

در زنان این باکتری باعث التهاب اندام تولید مثل شامل رحم و لوله‌ رحم است که آن ناحیه را دردناک می‌کند و ممکن است با تب و مقداری خونریزی همراه باشد.

این باکتری از طریق ارتباط جنسی منتقل می‌شود و کاندوم می‌تواند مانع انتقال باکتری شود.

ام جی ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد و در نتیجه نیازی هم به درمان آن نباشد اما در صورت بروز علائم احتمال دارد که با بیماری‌های جنسی دیگر از جمله کلامیدیا اشتباه گرفته شود که این نگران کننده است.

در حال حاضر آنتی‌بیوتیک می‌تواند ام جی را درمان کند. این باکتری در مقابل بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان داده است.

ظاهرا آنتی‌بیوتیک‌ها از خانواده ماکرولید در درمان ام اجی موثر بوده است. اریترومایسین، کلاریترومایسین و آزیترومایسین از آنتی‌بیوتیک‌های ماکرولید هستند و در بریتانیا سومی بیشتر از سایر آنتی‌بیوتیک‌ها در این خانواده موثر بوده است.

میزان مقاومت در بریتانیا به دو آنتی‌بیوتیک دیگر ۴۰ درصد است.

دکتر پیتر گرینهاوس، متخصص بیماری‌های جنسی در بریستول و عضو آکادمی موسسه سلامت جنسی و ایدز می‌گوید مردم باید مراقب این عفونت باشند.

او می‌گوید وقت آن رسیده که بیشتر درباره ام‌جی بدانیم. به گفته دکتر گرینهاوس حالا دلیل دیگری هم به دلایل ضرورت استفاده از کاندوم در رابطه جنسی اضافه شده است.

این باکتری اگر به موقع از بین نرود می‌تواند باعث نازایی در زنان شود.

تست‌های آزمایش ابتلا به این باکتری در تمام درمانگاه‌های بریتانیا وجود ندارد. پژوهشگرانی که بر روی این موضوع تحقیق کرده‌اند اصرار دارند که سایر پزشکان و درمانگاه‌ها از علائم آن مطلع باشند تا بتوانند بیماران به ویژه زنان را به موقع مداوا کنند.

عکس عفونت رحم زنان
عکس عفونت رحم زنان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *