عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید
عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق –

فهرست مطلب

خوشبختانه، راه های بسیاری برای کاهش تری گلیسرید وجود دارد:

تری گلیسیرید بالا می تواند بخشی از یک بیماری به نام سندرم متابولیک ناسالم به حساب بیاید. از دیگر قسمت های این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کلسترول خوب یا HDL پایین• فشار خون بالا• چربی شکم• قند خون بالا

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

سندرم متابولیک تا حد زیادی شانس شما را برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت افزایش می دهد. نگاهی به آنچه میخورید بیندازید.

خامه اسپرسو، پنیر کبابی ساندویچ، و یا یک اسکوپ بستنی قبل از خواب می تواند منجر به تری گلیسیرید بالا در شما شود. اگر شما اغلب کالری بیشتری میخورید نسبت به آنچه که می سوزانید، تری گلیسیرید شما ممکن است شروع به بالا رفتن کند. بدترین غذاهای پیشنهادی، غذاهای شیرین و سرشار از چربی های اشباع شده، مانند پنیر، شیر و گوشت قرمز می باشد.

اگر تری گلیسرید بالایی دارید، قندهایی که می خورید بررسی کنید. قندهای ساده، به ویژه فروکتوز (قند میوه اغلب در میوه ها یافت می شود )، تری گلیسیرید افزایش می دهند. نگاهی به غذاهای ساخته شده با شکر اضافی بیندازید، از جمله نوشابه، آب نبات، بیشتر غلات صبحانه، ماست طعم دار، و بستنی.

یاد بگیرید تا به مقدار قند اضافه شده بر روی برچسب مواد غذایی توجه کنید. به کلماتی از قبیل شکر قهوه ای، قند ذرت، کلماتی با پسوند اوز (دکستروز، فروکتوز، گلوکز، لاکتوز، مالتوز، ساکارز)، کنسانتره آب میوه، شربت نیشکر، قند نیشکر، عسل، قند مالت، ملاس، و قند خام توجه کنید.

غذاهای ساخته شده با آرد سفید تصفیه شده را تعویض کنید، و در آن غلات سبوس دار وارد کنید. خوردن بیشتر محصولات فیبری، به کاهش تری گلیسیرید شما کمک می کند. برای صبحانه، یک کاسه برش های نان جو با انواع توت ها را به جای نان شیرین دونات یا غلات شیرین داشته باشید. در موقع ناهار، سعی کنید یک سالاد پر شده با سبزیجات و لوبیا مصرف کنید. برنج قهوه ای یا کوینولا در شام به جای سیب زمینی یا ماکارونی انتخاب کنید.

چربی کم برای شما خوب است، هنگامی که از نوع سالم باشد. مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی چربی های اشباع نشده می باشند را انتخاب کنید: آووکادو، گردو، مرغ بدون پوست، روغن کانولا و روغن زیتون. از چربی های ترانس اجتناب کنید، که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده، سیب زمینی سرخ کرده، شیرینی کراکر، کیک، چیپس، و چوب مارگارین یافت می شود. چربی های اشباع شده موجود در گوشت قرمز، بستنی، پنیر، و روغنی پخته کالا را کمتر مصرف کنید.

همان چربی امگا ۳ که برای قلب شما خوب هستند می توانند همچنین به کاهش تری گلیسیرید شما، کمک کنند. دفعه بعدی که خواستید بیرون از خانه غذا بخورید، ماهی به جای یک همبرگر یا استیک سفارش بدهید. حداقل دو بار در هفته ماهی بخورید. ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، قزل آلای دریاچه، ماهی تن آلباکور، ساردین و غیره دارای امگا ۳ بالایی هستند.

• گردو• اسفناج• کلم پیچ• کلم بروکسل• سبزی های سالاد• لوبیا

شما می توانید این مورد را از پزشک خود بپرسید. کپسول می تواند به شما مقداری امگا ۳ فشرده بدهد، اما هر کسی به آنها نیاز ندارد. شما ممکن است با انتخاب رژیم های غذایی سالم قادر به کاهش تری گلیسیرید در خود باشید. دوز های بالای امگا ۳ در برخی از افراد می تواند باعث خونریزی شود . اگر پزشکتان مصرف آن را برای شما بی خطر دانست، نگاهی به کپسول هایی با EPA و DHA بیندازید، که دو نوع قدرتمند از امگا ۳ می باشند.

یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای کاهش تری گلیسیرید خود انجام دهید قطع مصرف نوشیدنی های شیرین می باشد. سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین بسته بندی شده با فروکتوز، یک عامل افزایش دهنده تری گلیسیرید به حساب می آیند.

وزن اضافی، به ویژه در ناحیه دور کمر شما نشان از افزایش تری گلیسرید است. یکی از بزرگترین چیزهایی که شما می توانید انجام دهید تا سطح تری گلیسرید شما پایین بیاید، متوقف کردن آن است.

با شروع تمرینات منظم که می تواند در شما در شکل بگیرد ، تری گلیسیرید شما در همان زمان کاهش می یابد. هدف تان را بر روی ۳۰ دقیقه ورزش در پنج روز هفته قرار دهید، و مطمئن شوید که بدن شما به تعرق افتاده و قلب شما پمپاژ بیشتری می کند. شما می توانید تری گلیسیرید خود را ۲۰تا ۳۰٪ کاهش دهید. اگر شما تازه شروع به ورزش کرده اید، سعی کنید شنا، و یا یک پیاده روی سریع در هر روز داشته باشید.

یک آزمایش خون ساده می تواند تری گلیسیرید بالا را نشان دهد. پزشکتان ممکن است برای مشکلات مرتبط با سلامت نگاهی به آزمایش خون شما بیندازد. این موارد شامل بیماری های کلیوی، کم کاری غده تیروئید ، دیابت و چاقی می شود. در اینجا مقدار عددی تری گلیسیرید در آزمایش خون آورده شده است:

• عادی – کمتر از ۱۵۰ میلی گرم / دسی لیتر• مرز – ۱۹۰- ۱۵۵ میلی گرم / دسی لیتر• بالا – ۴۹۹ – ۲۰۰ میلی گرم / دسی لیتر• بسیار بالا – بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم / دسی لیتر

اگر تغییر در شیوه زندگی به اندازه کافی کمک کننده نیست، پزشکتان ممکن است مصرف یک داروی تجویزی را به شما توصیه نماید. فیبرات، نیاسین، استاتین، و روغن ماهی با دوز بالا تعدادی از گزینه های مورد نظر می باشند. پزشکتان با بررسی سطح چربی های خونی شما تصمیم خواهد گرفت که چه روشی برای شما مناسبتر است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

متخصص قلب و عروق ،فلوشيپ آنژيوپلاستي ،عضو انجمن قلب آمريكا ،مدير گروه قلب ايفمارك (مركز پزشكي منتخب فيفا) ،هيات علمي دانشگاه آزاد علوم پزشكي واحد تهران

مطلب قبلی

همه چیز در مورد سی تی اسکن قلب

مطلب بعدی

مواد غذایی منجمد اکیدا ممنوع!

سلام

فنوفیبرات استفاده کنید

سلام

این درد عضلانیه و جای نگرانی نداره

سلام

فنوفیبرات ۲۰۰ تا سه ماه استفاده کنید

سلام

این لنف ادم هست

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

به کلینیک لنف دکتر شهپر حقیقی مراجعه کنید 

ادرس در اینترنت هست

یادگیری کامل رگ های قلب انسان [راحت و سریع]

آیا واسکولیت کشنده است؟

علل پایین بودن تری گلیسیرید چیست؟

میزان طبیعی کلسترول خون

آخرین مطالب

چگونه فشار خون خود را به زیر ۱۲۰ برسانیم؟

به جای چند قرص، فقط یک پلی پیل بخورید!

متخصص قلب ، واریس و فشار خون

آنژیوپلاستی کرونر چیست؟

مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی چیست؟

محبوب ترین ها

درمان چربی خون چیست؟

درمان سکته قلبی خفیف

دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

راهنمای جامع انتخاب تغذیه در بیماران قلبی

مراقبت ­های بعد از عمل قلب باز

آدرس مطب: خیابان شریعتی، بالاتر از حسینیه ارشاد، ابتدای خیابان قبا، پلاک 6، ساختمان قبا، طبقه پنجم،واحد 13

شماره تماس: 22874899

روزهای حضور دکتر: روزهای زوج از ساعت 14:30 الی 18 عصر

مطالب بیشتر خوانده شده

درمان چربی خون چیست؟

درمان سکته قلبی خفیف

دقیق ترین دستگاه فشار خون کدام است؟

آیا به دنبال یک برنامه غذایی برای کاهش تری گلیسیرید خود هستید؟ اگر بعد از دادن آزمایش خون متوجه شده اید مقدار تری گلیسرید خون شما بالاست و پزشک به شما گفته است که اگر آن را کاهش ندهید، دچار سکته قلبی می شوید، می توانید به توصیه های زیر عمل کنید.

ما در اینجا توصیه های غذایی مناسبی را برای کاهش تری گلیسرید خون بیان کرده ایم.

تری گلیسرید، نوعی چربی موجود در بدن است. وقتی شما بیش از حد مورد نیاز خود، انرژی دریافت می کنید (یا غذا می خورید)، این کالری اضافی به تری گلیسرید تبدیل می شود و در سلول های چربی بدن شما ذخیره می شود.

تری گلیسریدها به عنوان یک منبع ذخیره انرژی برای بدن عمل می کنند. هنگامی که شما به مقدار زیادی انرژی نیاز داشته باشید، بدن این چربی ها را تجزیه می کند و به انرژی تبدیل می کند تا سلول ها بتوانند از آن استفاده کنند.

اما افزایش مقدار تری گلیسرید در خون می تواند سرخرگ ها را مسدود کند و به پانکراس آسیب برساند.

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

مقدار طبیعی تری گلیسرید خون کمتر از 150 میلی گرم در دسی لیتر است. اگر مقدار تری گلیسرید بیشتر از 200 شود، نشان می دهد خیلی بالاست. تری گلیسرید معمولاً در کنار سایر چربی های خون یعنی LDL کلسترول و HDL کلسترول اندازه گیری می شود.

– چاقی که مهم ترین عامل خطر است.

– دیابت، مشکلات تیروئید و بیماری های کلیوی .

– ارث و ژنتیک

– مصرف بعضی داروها مثل استروژن، قرص های ضدبارداری، بتابلوکرها و استروئیدها

– مصرف زیاد مواد غذایی شیرین و چرب

– نوشیدن الکل

رژیم غذایی و ورزش، بهترین راه برای کاهش تری گلیسرید خون هستند.

اگر شما نمی توانید با ورزش و رژیم غذایی، تری گلیسرید خود را کاهش دهید، بایستی تحت نظر پزشک از دارو استفاده کنید.

در اینجا یک سری توصیه های غذایی را برای شما بیان می کنیم:

1- کمتر غذا بخورید و بیشتر فعالیت کنید:

اگر می خواهید تری گلیسرید خود را کاهش دهید، باید مقدار انرژی که می سوزانید بیشتر از مقداری باشد که دریافت می کنید.

2- شیرینی، شکلات، قند و شکر را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

کربوهیدرات های پیچیده بهتر از کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر هستند. منابع غذایی کربوهیدرات های پیچیده شامل: نان و غلات سبوس دار، سبزی ها، میوه ها و حبوبات است.

کربوهیدرات های پیچیده از نظر مواد مغذی، غنی هستند و دارای انواع ویتامین، املاح و آنتی اکسیدان ها هستند.

3- قند و شکر همانند یک سم برای شماست.

شکر هیچ ماده مغذی ندارد و فقط کالری دارد. خیلی سریع هم تبدیل به تری گلیسرید می شود.

نوشابه ها، دسرهای شیرین، شیرینی ها، شکلات، کیک، کلوچه، آب نبات، آدامس، آب میوه های مصنوعی، ژله، کرم کارامل و… همگی دارای قند هستند.

هنگام خرید مواد غذایی، اگر برچسب غذایی داشت، آن را بخوانید. در بین مواد طعم دهنده و شیرین کننده، هر کدام به پسوند «اوز» (ose) یا «اول» (ol) ختم می شد، احتمالاً نشان دهنده ی نوعی قند است.

4- غذاهایی را که دارای مقدار زیادی انرژی و کربوهیدرات هستند، نخورید.

گوشت لخم، میوه ها و سبزی ها، لبنیات کم چرب باید قسمت عمده غذای دریافتی شما را تشکیل دهند.

5- مقدار و نوع چربی مصرفی خود را در نظر داشته باشید.

چربی های اشباع و جامد را مصرف نکنید، مثل روغن نباتی جامد، کره، مارگارین، چربی گوشت، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، خامه و سس مایونز.

روغن های گیاهی مایع را می توانید مصرف کنید. مصرف اسیدهای چرب اُمگا -3 (در ماهی و روغن تخم کتان) برای شما مفید است.

6- به هیچ عنوان الکل ننوشید، زیرا الکل خیلی سریع مقدار تری گلیسرید خون را افزایش می دهد.

7- برای کاهش مقدار تری گلیسرید خون می توانید رژیم غذایی DASH یا TLC را امتحان کنید. برای کسب اطلاعات درباره هر کدام از این رژیم ها روی آن ها کلیک کنید.

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه

سایت تبیان

انواع چربی های خون

برای کاهش چربی‌ خون باید…

کلسترول خوب را افزایش دهید

چگونه HDL- كلسترول را افزایش دهیم؟

رژیم غذایی همانند دارو در كاهش كلسترول خون مؤثر است

به مقدار کافی چربی بخورید

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید

توصیه های غذایی برای کاهش کلسترول خون بالا

مواد غذایی کاهش دهنده کلسترول خون

انواع چربی ها و منابع غذایی آنها

عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید
عوامل کاهش دهنده تری گلیسیرید
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *