عوامل ابتلا به تیروئید

عوامل ابتلا به تیروئید
عوامل ابتلا به تیروئید

مشکلات تیروئیدی مانند کم کالری و پرکاری تیروئید عوامل متعددی دارند که لازم است برای جلوگیری از بروز مشکلات تیروئید، از عوامل بوجود آورنده این مشکلات آگاه شوید

گاهی دلایلی که چندان به چشم نمی آیند مانند مصرف برخی داروها گرفته تا مواد غذایی، التهاب ناشی از وجود ویروس ها، یائسگی و غیره اما در بروز این اختلالات دخیل هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با این عوامل مشکل زا بیشتر آشنا کنیم.

 

تیروئیدیت تحت حاد نوعی اختلال است که با نام های تیروئیدیت دردناک، تیروئیدیت دکرون، تیروئیدیت گرانولوماتوز و تیروئیدیت ویروسی نیز شناخته می شود. در این نوع تیروئیدیت، یک ویروس عامل بروز پرکاری تیروئید می شود. این التهاب معمولا در پی یک عفونت ویروسی مانند آنفلوانزا، عفونت گوش، سینوزیت یا زکام حاد بروز می کند، زمانی که ویروس از طریق مجاری گوش، حلق و بینی (بینی، دهان، گلو و گوش ها) به تیروئید می رسد، تیروئیدیت تحت حاد با تب، درد، قرمزی، احساس داغی و ورم در ناحیه گردن خود را نشان می دهد. این نوع التهاب تیروئید باعث بروز پرکاری تیروئید می شود که به حالت طبیعی باز می گردد و گاهی به کم کاری تیروئید تبدیل می شود. بر حسب علائمی که این مشکل بروز می دهد، اگر التهاب بسیار دردناک باشد، پزشک کورتون تجویز می کند. این داروها التهاب را کاهش داده و باعث افت میزان هورمون تیروئیدی می شوند.

 

عوامل ابتلا به تیروئید

موادغذایی گواتر زا به مواد غذایی گفته می شود که حاوی ید اندک و ویتامین ها و مواد معدنی کمی (مانند برخی از سبزیجات و میوه ها) هستند. این مواد غذایی مانع از تثبیت ید در غده تیروئید می شوند. در بین این مواد غذایی می توان به کلم ها، ریشه مانیوک یا کاساوا که به خوبی پخته نشده است، سیب زمینی شیرین، سویا یا بادام زمینی اشاره کرد. این مواد غذایی باعث افزایش اندازه غده تیروئید (که با وجود گواتر قابل مشاهده می شود) و پرکاری تیروئید می شوند.

 

برخی داروها می توانند عاملی برای کم کاری یا پرکاری تیروئید باشند. به عنوان مثال داروی لیتیوم (برای مقابله با اختلال دوقطبی )، اینترفرون (مقابله با هپاتیت ویروسی و ام اس) و همچنین رادیوتراپی هایی که برای مقابله با سرطان های ناحیه گردن یا سینه انجام می شوند، باعث بروز کم کالری تیروئید می شوند.

برعکس داروهایی مانند آمیودارون که دارویی سرشار از ید است و برای مقابله با اختلالات ضربان قلب تجویز می شود و همچنین اثرات رادیوگرافی یا اسکن ها جزو عوامل ایجاد کننده پرکاری تیروئید هستند.

در نهایت باید بدانید که برخی داروهایی که برای کاهش وزن تجویز می شوند، حاوی هورمون های تیروئیدی مصنوعی هستند. مصرف این داروها نیز خطر پرکاری تیروئید و سکته قلبی را افزایش می دهد.

اگر نگران قرص های ضدبارداری هستید، باید بگوییم که امروزه این قرص ها باعث بروز اختلالات تیروئیدی نمی شوند، چون دوز استروژن آنها به خوبی کنترل می شود. اما خانم هایی که از کم کاری تیروئید رنج می برند و از قرص های ضدبارداری استفاده می کنند گاهی به دوز بالایی از هورمون های تیروئیدی نیاز پیدا می کنند. در نتیجه لازم است که با مشورت پزشک، داروهای خود را با دقت انتخاب کنند.

 

با افزایش سن، توانایی بدن در تولید هورمون ها دچار مشکل می شود و هورمون های تیروئیدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین افزایش سن از جمله عوامل بروز اختلالات هورمونی محسوب می شود و یائسگی نیز تاثیر بسزایی در این مسئله دارد.

در واقع بیماری های تیروئیدی در بین خانم های یائسه بیشتر است، چون استروژن تولیدشده از طریق تخمدان ها نقش حفاظتی در برابر این اختلالات را دارد. زمانی که میزان هورمون استروژن دچار افت می شود و میزان هورمون های تیروئیدی نیز کاهش می یابد، مسئله کم کاری تیروئید خود را نشان می دهد.

 

ندول ها یا همان گره ها نوعی کیست واقع در غده تیروئید هستند که ممکن است یک یا چندین عدد باشند. اندازه آنها نیز بر حسب شدت و ضعف شان متفاوت است. زمانی که این ندول ها هورمون ترشح می کنند، میزان کلی هورمون های تیروئیدی افزایش پیدا می کند. بنابراین این ندول های سمی باعث بروز پرکاری تیروئید می شوند.

معمولا این ندول ها با انجام سونوگرافی تیروئید قابل تشخیص هستند. این گره ها به دلیل مصرف دخانیات، کمبود ید در مواد غذایی و عوامل ژنتیکی تحریک می شوند. به گفته متخصصان 5 درصد ندول ها مسئول بروز سرطان تیروئید هستند که خوشبختانه در 95 درصد موارد قابل درمان است.

 

ید یکی از عناصر ضروری برای عملکرد خوب غده تیروئید محسوب می شوند، البته به شرطی که به میزان کافی به بدن برسد. کمبود ید از عوامل ابتلا به کم کاری تیروئید است. معمولا کمبود ید در کشورهای در حال توسعه رواج دارد، اما در کشورهای پیشرفته به ندرت دیده می شود. خوشبختانه در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ید به نمک مصرفی افزوده می شود که بهترین روش برای مقابله با کمبود آن محسوب می شود.

 

در صورت ابتلا به بیماری های خودایمنی، دستگاه ایمنی بدن بی دلیل به مقابله با برخی از سلول های خودی می پردازد که سلول های تیروئیدی را نیز در بر می گیرد. تیروئیدیت هاشیموتو عامل کم کاری تیروئید می شود. به این ترتیب که بدن آنتی بادی هایی تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند و در نتیجه باعث بروز التهاب تیروئیدی یا تیروئیدیت حاد می شوند.

بیماری بازدو یا گریوز نیز باعث بروز پرکاری تیروئید ناشی از تحریک بیش از اندازه غده تیروئید می شود. گفتنی است که پرکاری تیروئید مربوط به بیماری های خودایمنی کمتر از کم کاری تیروئید رواج دارد، اما در مقایسه با آن شدیدتر و جدی تر است، چون پرکاری تیروئید باعث سرعت بخشیدن به عملکرد ارگان های دیگر نیز می شود، به عنوان مثال ضربان قلب را بالا می برد (که ممکن است منجر به سکته قلبی شود) و همچنین باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می شود. در نتیجه فرد با سرعت بیشتری لاغر می شود و خستگی زیادی احساس می کند. پرکاری تیروئید همچنین خطر بیرون زدن چشم از حدقه و در نتیجه تشنج چشمی را بالا می برد.

 

تیروئید برای عملکرد درست ید را در خود فیکس می کند، اما زمانی که این ید رادیواکتیوی شود باعث نابودی سلول های تیروئید می شود که تولیدکننده هورمون ها هستند. بنابراین مشکل کم کاری تیروئید پیش می آید. ممکن است ید رادیواکتیوی در اثر حوادث هسته ای از قبیل چرنوبیل یا حادثه اخیر یعنی فوکوشیما آزاد شود.

 

زایمان نیز می تواند عاملی برای بروز کم کاری تیروئید موقتی یا دائمی شود. در این صورت بعد از سه تا شش ماه از زایمان، تیروئیدیت پست پارتوم (بعد از زایمان) بروز می کند. این نوع تیروئیدیت می تواند با گواتر، افزایش قابل مشاهده حجم غده تیروئید در گردن همراه باشد.

به گفته متخصصان تیروئیدیت پست پارتوم یک بیماری خود ایمنی ناشی از زایمان است، یعنی بدن خانم ها شروع به تولید آنتی بادی هایی می کند که به سلول های خودی آسیب می رساند. گاهی مادرهای جوان نیاز به درمان های هورمونی پیدا می کنند تا وضعیت به حالت عادی برگردد.

 

یکی از دلایل کم کاری تیروئید به فقدان غده تیروئید مربوط می شود. در این صورت فرد از زمان تولد از کم کاری تیروئید رنج می برد. زمانی که تیروئید به طور کامل وجود نداشته باشد، صحبت از کم کاری کامل به میان می آید. کم کاری تیروئید مادرزادی نیز شامل انتقال بیماری از مادری که در حین بارداری دچار کم کاری بوده است، به فرزند می باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علائم تیروئید که ممکن است حتی توسط پزشک تان نادیده گرفته شود

گردآوری: گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع: tebyan.net

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

زنجبیل در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد از جمله تسکین دردهای قاعدگی اما در مورد تاثیر آن بر روی نیروی جنسی مطالب زیادی بیان نشده است

اگر شما میخواهید ورزش کگل Kegel را به سادگی فرا بگیرید و بدرستی انجام دهید، به جای مناسبی آمده اید. ما سعی کرده ایم، بصورتی بسیار مختصر و مفید این ورزش را به شما و بخصوص خانم ها، یاد بدهیم

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

کم کاری تیروئید چیست و چه عوارضی برای بدن دارد؟ آیا درمان کم کاری تیروئید به روش‌های طبیعی امکان‌پذیر است؟ در ادامه شما را با ۱۳ روش طبیعی برای کاهش و رفع عوارض کم کاری تیروئید،‌ پیشگیری و درمان آن آشنا می‌کنیم.

عوامل ابتلا به تیروئید

اگر از خستگی مداوم و بی‌دلیل رنج می‌برید شاید بهتر است مراقب عملکرد غده‌ی تیروئید خود باشید. این غده‌ی پروانه‌ای شکل که در جلوی گردن و زیر سیب آدم قرار دارد، با ترشح هورمون، سوخت‌وسازِ بدن را کنترل می‌کند. از جمله بیماری‌های مرتبط با این غده، کم کاری تیروئید است. این بیماریِ خاموش ممکن است سال‌ها در بدن فرد مبتلا باقی بماند ولی به درستی تشخیص داده نشود، چرا که علائم آن پراکنده و مبهم است و به همین دلیل پزشک در تشخیص بیماری گمراه می‌شود.

بیشتر مواقع کم کاری تیروئید، به مشکلات تیروئيد مربوط نمی‌شود، بلکه عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن، این بیماری را ایجاد می‌کند. آزمایش آنتی‌بادی،‌ راه مناسبی برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن و تشخیص کم کاری تیروئید است. به گفته‌ی دکتر داتیس خرازیان (Dr. Datis Kharrazian) نود درصد افرادی که کم کاری تیروئید دارند مبتلا به هاشیموتو هستند. هاشیموتو یک بیماری خودایمنی است که در آن، سیستم ایمنی بدن به بافت‌های غده‌ی تیروئيد حمله می‌کند و آنها را از بین می‌برد. بنابراین برای درمان بیماری‌های تیروئید یا هر بیماری خودایمنی دیگر، ابتدا باید منشاء بیماری کشف شود و نباید علائم بیماری را با دارو سرکوب کرد. برای درمان کم کاری تیروئید و یا پیشگیری از بروز آن، در این مقاله ۱۳ روش ساده و طبیعی ارائه شده است.

اولین خط دفاعی برای درمان کم کاری تیروئید تغییر رژیم غذایی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری از خستگی مفرط و کدر شدن مغز (Brain fog) -گیجی، فراموشی و عدم تمرکز رنج می‌برند. برای رفع خستگی و کسب انرژی، افراد به استفاده از قند و کافئین رو می‌آورند. این دو ماده بسیار مضر هستند و علاوه بر ایجاد سایر بیماری‌ها و نوسان در قند خون، عملکرد تیروئید را نیز دچار مشکل می‌کنند.

یک رژيم غذایی مناسب، فاقد کافئین و قند (کربوهیدرات) است. مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل آرد نیز باید کاهش پیدا کند چرا که این مواد عملکردی شبیه قند در بدن دارند. همچنین باید استفاده از کربوهیدرات‌هایی که به غلات مربوط می‌شوند را به حداقل رساند و از سبزیجات غیرنشاسته‌ای استفاده کرد.

چون هورمون تیروئید برای انتقال به تمام بافت‌های بدن نیاز به پروتئین دارد، باید در هر وعده‌ی غذایی از پروتئین استفاده کنید. این ماده به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند. مغزها، کره‌ی مغزها، محصولات دامیِ بدون آنتی‌بیوتیک ( ارگانیک، گوشت دام‌های محلی و علف‌خوار، تخم مرغ و ماهی‌های پرورشیِ سالم) و حبوبات حاوی پروتئین هستند.

سویا و مشتقات آن مانند توفو (پنیر سویا)، شیر سویا، گوشت جایگزین (گوشت مصنوعی)،‌ خوراکی‌های انرژی‌زا و… حاوی پروتئین هستند، اما این محصولات حتی اگر به صورت ارگانیک و بدون اصلاح ژنتیکی باشند باز هم در عملکرد گیرنده‌های هورمونی و چرخه‌ی بازخورد در سیستم غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کنند.

چربی دوست شما است و کلسترول ماده‌ی سازنده‌ی مسیرهای هورمونی بدن است. اگر به میزان کافی چربی و کلسترول مصرف نکنید، عدم تعادل هورمونی در بدن تشدید می شود. با مصرف چربی‌های طبیعی و سالم مانند روغن زیتون، روغن حیوانی، آووکادو، تخم کتان، ماهی، مغزها، کره‌ی مغزها، پنیر و ماست پرچربِ بدون هورمون و آنتی‌بیوتیک و شیر نارگیل، در میزان هورمون‌های تیروئید بدن خود، تعادل ایجاد کنید.

شاید کمبود مواد مغذی در بدن منجر به کم کاری تیروئید نشود، اما اگر میزان این ریزمغذی‌ها و مواد معدنی در بدن کافی نباشد علائم این بیماری تشدید می‌شود. مواد مغذی در درمان کم کاری تیروئید عبارتند از ویتامین D، آهن، اسید چرب امگا۳، سلنیوم، روی، مس، ویتامین A ،B و یُد.

ترکیب مولکولی بافت تیروئید تقریبا به ترکیب گلوتن شبیه است. در افرادی که مبتلا به هاشیموتو هستند، مصرف گلوتن ممکن است باعث افزایش حملات دستگاه ایمنی بدن به بافت تیروئيد شود.

گواتر بیماری تورم غده‌ی تیروئيد است. به آن دسته از مواد غذایی که در ایجاد گواتر نقش دارند، گواترزا یا گواتریژن (Goitrogens) گفته می‌شود. این مواد عبارتند از: انواع کلم (بروکلی، بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، کلم قمری)، شلغم، ارزن، اسفناج، توت فرنگی، هلو، شاهیِ آبی، بادام‌ زمینی، تربچه و سویا. استفاده از این مواد به صورت پخته منعی ندارد چون پخت‌وپز مواد گواترزا را غیرفعال می‌کند، همچنین می‌توان از تربچه و شاهیِ آبی در حد اعتدال استفاده کرد.

گلوتاتیون (Glutathione) یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و در کاهش علائم هاشیموتو موثر است. این آنتی‌اکسیدان با تنظیم سیستم ایمنی بدن به کاهش بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند، بافت تیروئید را التیام می‌بخشد و از آن محافظت می‌کند.

غذاهای کمی حاوی گلوتاتیون هستند، اما برخی از مواد غذایی به تولید گلوتاتیون در بدن کمک می‌کنند: مارچوبه، کلم بروکلی، هلو، آووکادو، اسفناج، سیر، کدو، گریپ فروت و تخم مرغ خام از این جمله‌اند. ماده‌ی گیاهی موجود در کلم بروکلی، گل کلم و کلم (خوراکی‌های گواترزا) به افزایش ذخیره‌ی گلوتاتیون کمک می‌کند.

همانطورکه در بیماری هاشیموتو، سیستم ایمنی به غده‌ی تیروئید حمله می‌کند، غذاهایی که باعث التهاب می‌شوند، در بدن به عنوان مهاجم شناخته شده و واکنش‌های خودایمنی را در بدن افزایش می‌دهند. برای کاهش علائم بیماری‌های خودایمنی، مراقب حساسیت‌های غذایی خود باشید.

پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفیدی هستند که در روده‌ی ما زندگی می‌کنند. در حدود ۲۰٪ از عملکرد تیروئيد به میزان کافی این باکتری‌ها در روده بستگی دارد. برای حفظ میزان این باکتری‌ها باید از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده کنید.

التهاب سیستمیک، پاسخ التهابی بدن به برخی از عوامل بیماری‌زا است. مصرف موادغذایی فرآوری‌شده، یکی از عوامل ایجادکننده‌ی این نوع التهاب در بدن است. اغلب التهاب‌های سیستمیک و بیماری‌های خودایمنی به یکدیگر مرتبط هستند. کاهش مصرف موادغذایی فرآوری‌شده از ابتلا به این نوع التهاب و بروز بیماری‌های خودایمنی جلوگیری می‌کند.

سندروم خستگی آدرنال در نتیجه‌ی کاهش فعالیت غده‌ی آدرنال ایجاد می‌شود. ارتباط تنگاتنگی میان تیروئید و غده‌ی آدرنال وجود دارد و معمولا در درمان کم‌کاری تیروئید، عملکرد این غده نیز بررسی می‌شود.

غده‌ی تیروئيد بسیار حساس است و به عوامل استرس‌زا واکنش نشان می‌دهد. تمرینات آرام‌بخشی مثل یوگا با کاهش استرس و ایجاد تعادل در انرژی و افزایش سوخت‌وساز بدن، علائم کم کاری تیروئید را کاهش می‌دهند.

تیروئيد به اشعه حساس است. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مربوط به غده‌ی تیروئيد، در مطب دندان‌پزشکی از یقه‌ی محافظ استفاده کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

عوامل ابتلا به تیروئید

مرسي توضيحاتتون اميد بخش و كامل بود بسيار سپاس❤️❤️❤️

بند ۶ و ۷ با هم در تضاد هستند

درود بر شما
خیلی هم در تضاد نیستن، کلم بروکلی و اسفناج رو می‌تونید به‌صورت آب‌پز و بقیه رو متعادل یا خیلی کم مصرف کنید.

سلام من حنانه هستم ۱۴ سالمه از قم
من دچار بیماری کم کاری تیروئید شده ام و این کم کاری من را چاق کرده است
سه ماهه که دارم قرص لووتیروکسین میخورم ولی اصلا به بدنم اثر نزاشته و بدتر شده
رژیم غذایی ام را کنترل و هرچقدر هم که ورزش میکنم نمیتونم کاهش وزنم را ببینم و ۴ کیلو اضافه کرده ام
در این هفته های آخر سرگیجه ی شدید داشته ام واین سرگیجه ها دچار سر درد شده اند
لطفا یه نظری به من بدهید تا بتونم این کم کاری را درست کنم
با تشکر

سلام حنانه عزیز
بهتره نکاتی رو که در این مقاله بهشون اشاره شده در نظر داشته باشید و روند درمان‌تون رو تحت نظر پزشک مجرب ادامه بدین. براتون آرزوی سلامتی دارم.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

آخرین مطالب

ماساژ ریلکسی با ۵ روش ساده اما معجزه‌آسا

سردرد صبحگاهی و مهم‌ترین دلایل آن

قرص باکلوفن چیست؛ عوارض و تداخل دارویی آن چگونه است؟

کتاب بهانه ممنوع؛ اثری از وین دایر برای رسیدن به موفقیت

نشانه‌های سوء استفاده عاطفی چیست و درمقابل آن چه باید کرد؟

ترین های جهان

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

عوامل ابتلا به تیروئید
عوامل ابتلا به تیروئید
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *