عوارض کمبود پروژسترون در بارداری

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و به سختی درمان می شود و در صورت ماندگاری طولانی به مدت چند ماه، باعث بروز لکه هایی بر روی پوست می شوند. درمان های موثر عبارتند از ایزوترتینوئین خوراکی، قرص های ضدبارداری و رتینوئید موضعی. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی آکنه کیستیک می پردازیم و راه های درمان

در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام،  بعضی از راه های طبیعی سفید کردن دندان را که شما شنیده اید، پیشنهاد می کنم. همچنین بررسی می کنیم هر متد شامل چه چیزهایی می شود، چطور روی دندان هایتان اثر می گذارد و ریسک های ممکن آن را چک می کنیم. اگر شما دنبال این نوع سفید کردن هستید، احتمالا دلایلی وجود داشته است: می خواهید بدانید که جایگزین طبیعی به جای استفاده از مواد شیمیایی مثل هیدروژن پراکسید وجود دارد یا خیر. می خواهید

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

عوارض کمبود پروژسترون در بارداری

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و

بیماری سپسیس (مسمومیت خون) یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که به علت پاسخ بدن به سم عفونت ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که

سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. اولین علائم سرطان کبد معمولا با گسترش بیماری ظاهر می‌شوند اما علائمی مبهم

در مورد خیریه کودکان فرشته‌ اند چه می دانید؟ این خیریه به تازگی اردویی در سیستان و بلوچستان دائر کرده بود که گزارش این عمل خیرخواهانه را در

در صورت داشتن نارسایی قلبی ، اینکه بدانید در معرض چه نشانه ها و علائمی قرار دارید، مهم است. با توجه به علائم خود، می توانید به پزشک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

پروژسترون هورمونی است که وظیفه تنظیم و تحریک اندام های مختلف بدن را بر عهده دارد. این هورمون در تخمدان ها، غدد فوق کلیوی و جفت (هنگام بارداری) تولید می شود. این هورمون بدن را برای بارداری، زایمان و سیکل قاعدگی آماده کرده و تاثیر زیادی بر میل جنسی شما نیز می گذارد. اگر بدن تان با کمبود هورمون پروژسترون دست و پنجه نرم کند، برای باردار شدن یا حفظ جنین با مشکل مواجه خواهید شد. میزان هورمون پروژسترون بدن در سیکل قاعدگی متغییر است.

 

علائم و نشانه های کمبود هورمون پروژسترون در زنانی که باردار نیستند عبارتند از:

 

عوارض کمبود پروژسترون در بارداری

برخی از علائم و نشانه های کمبود هورمون پروژسترون در بدن زنان باردار عبارتند از:

 

هورمون های پروژسترون و استروژن یکدیگر را کامل می کنند. کاهش سطح هورمون پروژسترون باعث بروز کمبود هورمون استروژن نیز خواهد شد. علائم و نشانه های کمبود هورمون استروژن عبارتند از:

پزشک با مطالعه نتیجه آزمایش خون از میزان هورمون پروژسترون بدن مطالع می شود. اگر میزان هورمون پروژسترون بدن تان پایین باشد، بارداری پر خطری خواهید داشت.

اگر سطح هورمون پروژسترون بدن تان بسیار پایین است، به احتمال زیاد جنین سقط خواهد شد. کاهش هورمون پروژسترون بدن می تواند زمینه ساز اختلالات و بیماری های زیر شود:

 

روش های مختلفی برای افزایش میزان هورمون پروژسترون وجود دارد. اگر قصد دارید بچه دار شوید، بهترین روش هورمون درمانی است. درمان های طبیعی افزایش میزان هورمون پروژسترون عبارتند از:

 

مطالعه بیشتر:

1- هورمون های دوران بارداری

2- هورمون HCG چیست و میزان بالا یا پایین آن به چه معناست؟

3- تغییرات هورمونی در دوران بارداری

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: healthywomen

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

این بخش در حال طراحی می باشد


درمان کمبود پروژسترون در طب سنتی چیه؟!

سلام 27 ساله هستم و متاهل هستم و فعلا قصد بارداری ندارم. همیشه پریود نظم داشتم. بعد از سونوگرافی و آزمایش خون که دادم مشخص شد کمبود پروژسترون دارم. دکتر برام قرص مدروکسی پروژسترون از روز 15 سیکل قاعدگی به مدت 1 روز تجویز کرد. سوالم اینه که میشه قرص مصرف نکنم و از منابع طبیعی، پروژسترون بگیرم. درمان کمبود پروژسترون در طب سنتی چیه؟


پاسخ مشاور نی نی نما:

منبع طبیعی مشخصی که پروژسترون داشته باشد وجود ندارد. بهتر است دوره درمان خود را طبق دستور پزشک کامل کنید. اما برخی مواد غذایی هستند که مصرف آنها باعث افزایش تولید پروژسترون می شود که شامل سویا، شیر گاو، گیاه پنج انگشت، حبوبات، مرکباتی مثل پرتقال و لیمو و کیوی، فلفل دلمه، کلم و انواع آجیلها و سبزیجات است. ورزش سبک و کاهش وزن و آرامش نیز میزان هورمون پروژسترون را در بدن تنظیم می کند و در تخمک گذاری هم موثر است.

پروژسترون هورمون اساسی در سلامت باروری است. از لحاظ سلامت چرخه قاعدگی، پروژسترون پس از تخمک گذاری هنگامی که هورمون جسم زرد باعث تحریک جسم زرد می شود و کیسه تخمک در تخمدان پس از تخمک گذاری پر می شود، نقشی اساسی بازی می کند. این جسم زرد تولید پروژسترون می کند.

عوارض کمبود پروژسترون در بارداری



علل کاهش پروژسترون چیست؟

هر زنی که علایم کاهش پروژسترون را تجربه کرده باشد میداند کاهش پروژسترون دلایل زیادی دارد. استرس، تغذیه، و ورزش نقشی مهم در مقدار پروژسترون بازی می کنند.


علائم کمبود پروژسترون

• لکه بینی قبل از دوره
• حساسیت به لمس پستان
• پریودی های نظم
•کیست تخمدان
•احتباس آب
• درجه حرارت پایین بدن
• هوس قند
• سقط جنین

غذاهای طبیعی برای افزایش مقدار پروژسترون
با وجودی که پروژسترون در هیچ ماده غذایی وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاهای طبیعی با افزایش تولید پروژسترون در بدن، باعث افزایش پروژسترون می شوند.


تخم مرغ

تخم مرغ شامل پروژسترون به مقدار زیاد است. زرده تخم مرغ منبع غنی از پروژسترون است. زنانی که با کمبود پروژسترون مواجه هستند باید تخم مرغ بخورند.


محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، که از شیر گاو تهیه شده اند حاوی مقادیر بالایی از پروژسترون هستند. شیر گاو به خصوص غنی از پروژسترون است.


مرغ

گوشت سفید مانند مرغ نیز حاوی هورمون پروژسترون در مقدار بالا است. مصرف مرغ خطرناک نیست.
یام یا سیب زمینی وحشی
یام و یا سیب زمینی وحشی حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی هستند که زمانی که در داخل بدن هستند مانند پروژسترون عمل می کنند. با این حال، این سیب زمینی نباید با سیب زمینی شیرین اشتباه گرفته شود. بنابراین در هنگام خرید به برچسب آن توجه کنید.


آووکادوها

محتوای فیبر آوکادو بسته به نوع آن متفاوت است. علاوه بر فیبر، آووکادو حاوی چربی های سالم است که به کاهش کلسترول کمک کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. آووکادو نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون در بدن ایفا می کند.


گیاه پنج انگشت 

عصاره گیاه پنج انگشت از مکمل های گیاهی موثر برای افزایش سطح پروژسترون است.

در مطالعات نشان داده شده است که عصاره این درختچه می تواند به کاهش بسیاری از علائم سندروم پیش از قاعدگی، حتی نسبت به داروهایی که برای این سندروم استفاده می شود، منجر شود. مجله Planta Medica در یک بررسی نشان داد که عصاره گیاه پنج انگشت در افزایش پروژسترون موثر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که عصاره chasteberry می تواند تولید پروژسترون را تحریک و به کاهش درد پستان (درد پستان مرتبط با چرخه قاعدگی) کمک کند.


فرآورده های سویا تخمیر شده

شما همچنین می توانید سطوح پایین پروژسترون را به طور طبیعی با خوردن فرآورده های تخمیری حاصل از سویا افزایش دهید. این ماده برای دوران یائسگی و هنگامی که سطح پروژسترون به طور قابل توجهی کاهش می یابد، بسیار مفید است. خوردن منظم محصولات تخمیری سویا به افزایش سطح پروژسترون و کمک به جلوگیری از بسیاری از علائم یائسگی کمک می کند.

میسو، ناتو و تمپه از جمله فرآورده های تخمیری حاصل از سویا هستند که پروژسترون را افزایش می دهند. محققان اعلام کردند که محصولات تخمیری سویا همچنین به کاهش کلسترول به طور طبیعی کمک می کند.


زردچوبه

در حال حاضر عامل فعال در زردچوبه کورکومین است که به خوبی به عنوان ضد التهاب، ضد ویروسی و ضد باکتری شناخته شده است. همچنین باعث افزایش پروژسترون در بدن می شود. این ماده می تواند علائم کاهش پروژسترون را کاهش دهد.


نارگیل

جای دادن نارگیل در رژیم غذایی ، و یا خوردن روزانه آن باعث افزایش سطح پروژسترون می شود. زیرا نارگیل نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون ایفا می کند.
به غیر از غذاها، ویتامین و مواد معدنی نیز به افزایش سطح پروژسترون در بدن شما کمک می کند.


غذاهای غنی از ویتامین B6

غذاهایی مانند گردو، غلات سبوس دار، غلات غنی شده و شیر سویا غنی از ویتامین B6 هستند و منابع خوبی از پروژسترون فیتو می باشند.


ویتامین ث

ویتامین C یک اسید اسکوربیک است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سیستم دفاعی کار می کنند، آن ها رادیکال های آزاد که مولکولهای ناپایدار هستند و می توانند به ساختارهای سلولی آسیب برساند، را از بین می برند. تخمدانها درست قبل از تخمک گذاری اسید اسکوربیک را جذب می کند؛ این اسید باعث تسهیل تخمک گذاری می شود. بنابراین مصرف ویتامین ث باعث افزایش قابل توجهی در میزان پروژسترون و افزایش سرعت حاملگی می شود. زنانی که ۷۵۰ میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند سطح پروژسترون خود را تا ۷۷ درصد افزایش می دهند.


روی

روی در اندام هایی از جمله غده هیپوفیز و تخمدان باعث افزایش تولید پروژسترون می شود. این ماده سطح فولیکول را با تحریک هورمون افزایش دهنده غده هیپوفیز افزایش می دهد و باعث تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان می شود.


ویتامین ای

ویتامین E باعث افزایش جریان خون لوتئال می شود و کیفیت تخمک را افزایش می دهد. زنان با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم ویتامین E نه تنها می توانند جریان خون جسم زرد را افزایش دهند (در ۸۳٪ از بیماران) بلکه مقدار پروژسترون را نیز می کنند (در ۶۷ درصد از زنان).
غذاهای حاوی پروژسترون باید به مقدار متوسط مصرف می شود. مصرف بیش از حد پروژسترون باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می شود. بنابراین، زنان یائسه، زنان در HRT باید پس از مشورت با پزشک این غذاها را مصرف کنند.
روش های طبیعی زیادی برای افزایش سطح پروژسترون در بدن شما و حفظ تعادل هورمونی وجود دارد. به دکتر خود مراجعه کنید و سطح هورمونی خود را به طور منظم بررسی کنید.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

دانشه فرزند: پروژسترون یک نوع هورمون زنانه است. آمپول پروژسترون شبیه به همان پروژسترونی است که بدن شما به طور طبیعی تولید می کند.

تزریق درون ماهیچه ای پروژسترون به صورت شیشه های مولتی دوز 5 میلی گرم در میلی لیتر عرضه می شود. پروژسترون موجود در روغن را باید زیر هود مخصوص مخلوط کرد بنابراین فقط داروسازی که داروها را ترکیب می کند می تواند آن را بسازد، این ها معمولا در داروخانه های تخصصی در زمینه داروهای باروری موجودند و این آمپول به دلیل عدم وقوع قاعدگی و خونریزی های رحم به دلیل کمبود پروژسترون تجویز می شود.

در صورتی که این آمپول در مورد عدم وقوع قاعدگی و تاخیر در پریود تجویز شده باشد معمولا پس از گذشت 1 روز الی دو هفته از تزریق باید قاعدگی اتفاق بیوفتد.

عوارض جانبی معمول در اثر مصرف این دارو عبارتند از:

راهنمایی: در صورت مشاهده هرگونه عوارض مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. گاهی ممکن است پزشک تشخیص دهد نفع دارو برای شما مهم تر از خطر عوارض است.

عوارض کمبود پروژسترون در بارداری

عوارض جانبی جدی مصرف این دارو عبارتند از:

تزریق آمپول پروژسترون به ندرت ممکن است باعث لخته شدن خون، تغییرات بینایی و شوک آنافیلاکسی گردد.

در موارد زیر بهتر است حتما قبل از تزریق با پزشک مشورت کنید:

هورمون پروژسترون برای لانه گزینی تخمک لقاح یافته در رحم و برای حفظ بارداری ضروری است. بنابراین پزشک ممکن است تشخیص دهد که شما برای حفظ بارداری خود نیاز به پروژسترون اضافی دارید و برای تان تزریق آمپول پروژسترون را در ابتدای بارداری تا هفته دوازدهم جهت پیشگیری از سقط جنین زودرس تجویز کند. بعد از هفته دوازدهم تزریق این آمپول می تواند خطرناک باشد. آمپول پرولوتون هم نوعی پروژسترون طولانی اثر است که بعد از هفته دوازدهم بارداری تزریق می شود.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«سه ماهه اول»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-219 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *