عوارض کاشت ناخن در بارداری

در دوران بارداری علاوه‌بر ضررهای ترکیبات شیمیایی به کاررفته در فرآیند کاشت ناخن، حاشیه‌های اين اقدام هم می‌تواند خطرساز باشد، زیرا ممکن است پوست و ناخن به این مواد حساسیت نشان بدهند و یا ناخن‌ دچار قارچ و عفونت شود که برای جنین ضرر دارد. هنگام کاشت ناخن از ماده‌ای به لیکوئید استفاده می‌کنند که گازی بدبو، تند و زننده از خود منتشر می‌کند. این گاز حتی برای افرادی که باردار نیستند هم آزاردهنده است. 

نکته‌ی مهم دیگر این‌ است که در نزديكی زایمان و زمان بستری در بیمارستان نباید سطح ناخن‌ها با هیچ موادی (لاک یا کاشت ناخن) پنهان شده باشد زیرا در صورت نیاز به بی‌هوشی پزشك تنها از روی کبودی زیر ناخن‌ها می‌تواند وضعیت فرد را کنترل و حساسیت به دارو بی‌هوشی را بسنجد. بنابراين بهتر است در دوران بارداری ناخن مصنوعی و کاشت ناخن را فراموش کنید.

مادران باردار به دلیل حساسیت‌های خاص دوران بارداری بهتر است مراقب خود باشند تا درگير بیماری جدیدی نشوند. از آنجایی که بیماری‌های پوستی و ناخن نیازمند مدت زمان طولانی‌تري برای درمان هستند پیشگیری در مرحله‌ی اول بهترین کار است. اقدامات پیشگیری‌کننده‌ی توصیه‌شده عبارتند از:

1) شستشوی منظم و تمیز پاها با آب و صابون واطمینان از خشکی آن

2)پوشیدن کفش دوش هنگام دوش گرفتن در مناطق عمومی و استخرهاعوارض کاشت ناخن در بارداری

3) اجتناب از پوشیدن کفش یا جوراب خیلی تنگ

4) پوشیدن جوراب‌های الیاف مصنوعی به علت سرعت بالای آن‌ها در کاهش رطوبت

5) تغییر کفش و جوراب حداقل چند بار در روز

6) استفاده از ناخن‌گیر تمیز و ضدعفونی‌شده

قارچ ناخن در ابتدا به شکل لکه‌های سفید یا زرد یا رگه‌هایی بر روی ناخن ظاهر می‌شود ولی در صورت مشاهده‌ی هرگونه تغییردر شکل، رنگ و ضخامت ناخن باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه كنيد تا درمان را آغاز کند.

معمولاً خط اول درمان قارچ ناخن، موضعی و استفاده از کرم ناخن است که البته قبل از استفاده باید از مجاز بودن آن در دوران بارداری از طریق پزشک اطمینان حاصل شود. در برخی موارد درمان موضعی کافی نیست و نیاز به درمان خوراکی است تا ناخن سالم رشد کرده و جایگزین ناخن آلوده شود. معمولاً این روند سه ماه یا یشتر زمان می‌برد. در موارد شدیدتر، لیزردرمانی و یا عمل جراحی برای برداشتن ناخن توصیه می‌شود که بعد از عمل جراحی، ناخن سالم جدید رشد می‌کند ؛ هرچند ممکن است یک سال زمان ببرد. روغن درخت چای را هم می‌توان به‌عنوان درمان کمکی در دوران بارداری استفاده كرد. ولی عصاره‌ی زراوند (آساروم) که برای درمان قارچ ناخن استفاده می‌شود در دوران بارداری مناسب و ايمن نیست.



دیگر رسانه ها



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشه

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *