عوارض پودر واجبی در بارداری

نوره یا واجبی که به پودر نظافت هم معروف است یک پودر سفید رنگ می باشد که جهت زدودن موهای زائد بدن از آن استفاده می شود. در دین مقدس اسلام و در روایات منقول از ائمه اطهار (سلام الله علیها) تاکید فراوانی بر استفاده از نوره یا واجبین شده است. منظور این نوشتار استفاده از نوره های طبیعی (بدون دستکاری در ترکیب اصلی آن و بدون اسانس و ) است که می توانید از عطاری های معتبر تهیه نمایید. خواص نوره طبیعی علاوه بر زدودن موهای زائد ، شامل سلامتی بدن و نشاط فرد است.

همانطور که گفته شد با شروع دوران حاملگی زنان و بروز تغییرات هورمونی در بدن این افراد، رشد موهای زائد در قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها افزایش می‌یابد. البته، لازم است به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که مشکل افزایش رشد مو بعد از گذشت 6 ماه از زمان تولد نوزاد، خود به خود از بین می‌رود. اگر دوست دارید به عنوان یک زن حامله از کرم‌های موبر برای از بین بردن موهای زائد بدن خود در دوران بارداری استفاده کنید، نکات ایمنی مرتبط با این کرم‌ها را بررسی کنید که عبارتند از:

سوال کاربران عزیز دلگرم در رابطه با استفاده از واجبی در زمان بارداری

من هفته 2 بارداری هستم. آیا استفاده از پودرهای موبر برای موهای روی شکم و ناحیه تناسلی در بارداری ضرر دارد یا نه؟عوارض پودر واجبی در بارداری


پاسخ متخصص پوست و مو:

در طی دوران بارداری می توانید قسمت تناسلی را اپیلاسیون کنید و این کار از نظر علمی هیچ اشکالی و مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی کند. ما فقط توصیه می کنیم که خانم های باردار از مواد شیمیایی در این دوران استفاده نکنند. پودرهای موبر حاوی یک سری مواد شیمیایی هستند که می توانند مضر باشند بنابراین این نوع ترکیبات را نباید مورد استفاده قرار دهید ولی موم گذاشتن برای رفع موهای زائد و یا بند انداختن در طول بارداری هیچ مشکلی ندارد.

البته بهترین روش موزدایی برای این دوران شیو کردن با استفاده از تیغ است ولی اگر تمایل دارید اپیلاسیون هم مشکلی برایتان پیش نمی آورد. بعضی از خانم ها هم هستند که می خواهند با استفاده از لیزر در این دوران موزدایی کنند. ما معمولا استفاده از لیزر را در بارداری توصیه نمی کنیم و بهتر است قبل از باردار شدن این کار را انجام دهند. هرچند که لیزر کردن از نظر تئوری در طول بارداری اشکالی ندارد و خطری برای مادر و جنین ایجاد نمی کند ولی بهتر است قبل از بارداری این کار را انجام دهید.

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشه

پودر موبر یا واجبی یا نوره پودری است که برای از بین بردن موهای زائد بدن بکار می رود که یکی از مواد سازنده آن آهک است.

از تحقیقات انجام شده می توان نتیجه گرفت که استفاده از پودرهای موبر علاوه بر پاگیزگی بدن خواص پزشکی فراوانی دارند. نوره (واجبی) گذاشتن حتی یک روز در میان هم مفید است و اشکالی ندارد اما متعارف آن ۱۵ روز یک بار است. زدودن موهای زائد بدن با استفاده از نوره، جدای از مسأله پاکیزگی آن،خواص زیادی دارد که در طب سنتی اسلامی به آن سفارش فراوانی شده است.


فواید نوره
به طور کلی فوایدی که برای نوره کشیدن در طب سنتی آمده است را می توان به صورت زیر بیان داشت:


۱- تقویت بدن

عوارض پودر واجبی در بارداری


۲- تقویت قوای جنسی


۳- موثر در درمان غلبه سودا


۴- پیشگیری از جنون، خوره، پیسی و آکله


۵- موثر در درمان بیماری های پوستی


۶- رفع دلگیری و پریشانی


۷- موثر در درمان لاغری (باعث فربگی بدن میشود)

۸- پیشگیری از سرطان سینه (در صورت استفاده برای موهای زیر بغل) و سرطان خون (در صورت بوئیدن) و سرطان پوست.

نوره کشیدن در احادیث اسلامی
نوره کشیدن مستحب است و آن پاکیزگی و امان از بیماریهاست.
بسیار کراهت دارد که ۴۰ روز نوره کشیدن را ترک کنند.
مستحب است موقع نوره کشیدن قدری نوره بر سر بینی خود گذارد و آن را ببوید و این دعا را بخواند: (صل الله علی سلیمان ابن داوود کما امر بالنوره)
موی بدن وقتی بلند شود آب پشت را قطع می کند و مفاصل را سست می نماید و باعث ضعف و تنبلی و سل می شود.
نوره آب پشت را زیاد می کند و بدن را قوی می نماید و پیه کلیه ها را زیاد می کند و بدن را بانشاط و سرحال و سالم می نماید.
یکبار نوره کشیدن در تابستان بهتر است از ده بار نوره کشیدن در زمستان
هر کس حمام رود و نوره بمالد بعد از سر تا قدم خود حنا استعمال کند این عمل او امان از جنون و جذام و برص و اکله است تا دفعه دیگر که نوره بکشد و فقر را هم از او دور می کند.
 نوره کشیدن پاک کننده بدن است و دفع دلگیری و پریشانی خاطر می کند.
نوره کشیدن از اخلاق پیغمبران است.


فواید واجبی

نوره و پودر واجبی خاصیت تمیز کنندگی و ضد عفونی کنندگی است و باعث می شود موهای کل اعضای بدن با ان رفع شود. فواید پودر موبر و نوره به علت وجود آرسنیک در آن است که متأسفانه امروزه این ماده در کارخانجات از آن جدا شده و به خارج از کشور صادر می شود. یکی از فواید پودر موبر رفع موهای زاید است. یکی دیگر از فواید پودر موبر کم شدن موهای بدن است. از دیگر خواص پودر موبر می توان به خاصیت لایه برداری و سفید کنندگی پوست اشاره کرد.


عوارض واجبی

خیلی نگذارید روی پوست بماند. وقتی موها برداشته شد آن را تمیز کنید. زیاد ماندن آن باعث آسیب به پوست می شود.

اکثر پودرهای موبر بوی تندی دارد. باید درزهای مکان پوشیده نباشد چون ممکن است مشکل تنفسی بگیرید. همچنین بعد از استفاده اسفند دود کنید. البته پودرهای موبر بی بو هم در بازار موجود است.

زیاد ماندن این خمیر روی ناخن موجب شکنندگی آن می شود.

طرز استفاده از پودر موبر
 بدن برای استفاده از موبر باید خشک باشد.
برای خمیر کردن این پودر از آب نسبتا داغ استفاده شود.
کافیست آرام آرام به پودرتان آب اضافه کنید تا خمیری نسبتا غلیظ تهیه شود. مانند حنا که به سر میمالیم. نباید خمیر شل باشد و بقولی شر بگیرد و آویزان شود. هر چه غلیظ تر بهتر. البته در حدی هم غلیظ نباشد که خاصیت چسبندگی اش کم باشد.
وقتی خمیر درست شد آن را به قسمت های مو دار مثل زیر بغل ، دست ها ، ناحیه تناسلی و .. بمالید. باید یک لایه نازک به تمام پوست بمالید و جایی خالی نماند. همچنین اگر رقیق باشد فایده ندارد.
 حدود ۵-۱۰ دقیقه باید صبر کنید.
برای فهمیدن زمان برداشتن آن کافیست هر چند دقیقه یکبار یک سانت از موها را با کاردک بکشید اگر دیدید که موها کامل کنده نمی شود باز کمی صبر کنید و مجددا امتحان نمایید.


سم شناسی واجبی

بیمارستان لقمان حکیم در تهران، بزرگترین مرکز سم‌شناسی ایران در یک بره چند ساله رابطه میان آمیخته شیمیایی واجبی موجود در بازار ایران در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ و شمار مسمومیت‌های گزارشی مرتبط با آرسنیک را پژوهش کرد. برآیند این بره پژوهشی نشان داد در سال ۱۹۹۹ با گسترش واجبی بدون آرسنیک در بازار شمار مسمومین به شدت کاهش یافته است. از همان سال دسترسی واجبی از طرح قدیم در زندان‌ها محدود شد. در واجبی طرح جدید از سولفید یا سولفید باریوم به عنوان جایگزین آرسنیک استفاده می‌کنند. شاید علت این مقدار آماری که بیان‌گر مسمومیت بوده، برآمده از خورده شدن چنین واجبی‌ هایی بوده باشد وگرنه بو کشیده شدن آرسنیک، پیامد ناگوار مسمومیتی‌ای را به همراه ندارد.


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *