عوارض ونوستات ارلیستات

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

امروزه یکی از روش های سریع درمان چاقی, استفاده از داروهای کاهش وزن است. اگرچه این داروها ممکن است به راحتی در هر مغازه ایی یافت شود, با این وجود مصرف آن باید تحت نظر پزشک صورت گیرد. قرص ونوستات از جمله این داروها می باشد.

قرص ونوستات یا داروی ارلیستات جذب چربی در بدن را کاهش می دهد. به همین دلیل برای کمک به کاهش وزن استفاده می شود. همچنین این دارو به منظور کاهش خطر ابتلای دوباره به چاقی نیز تجویز می شود. در این مطلب با این دارو و عوارض و میزان تاثیر آن بر لاغری آشنا می شویم.

یکی از داروهای موثر در درمان چاقی و اضافه وزن, ونوستات می باشد. این دارو باید همراه با یک رژیم غذایی کم کالری استفاده شود. ونوستات تنها برای درمان چاقی در بزرگسالان تجویز می شود. این دارو تنها باید زیر نظر پزشک تهیه و مصرف شود. تهیه این دارو از مراکزی غیر از داروخانه ها و مراکز معتبر خطرناک است. چرا که ونوستات در این مراکز ممکن است حاوی مواد خطرناکی باشد, که سلامتی بیمار را به خطر می اندازد. در ادامه به  اطلاعات مهمی درباره قرص لاغری ونوستات می پردازیم.

عوارض ونوستات ارلیستات

قرص های ونوستات با مهار آنزیم های چربی سبب عدم هضم چربی می شوند و این چربی های گوارش نیافته از بدن دفع شده و لاغری اتفاق می افتد. بنابراین میزان تاثیر قرص چربی سوز ونوستات بر لاغری بسیار زیاد است به خصوص اگر مصرف آن همراه با رژیم غذایی کم کالری و ورزش باشد. علاوه بر لاغری مصرف ونوستات خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در افراد مبتلا به چاقی را تا 4 درصد کاهش می دهد. همچنین مصرف طولانی مدت این دارو در کاهش فشار خون بالا بسیار موثر است. با این وجود برخی بررسی ها نشان داده است استفاده از این دارو برای طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. به همین دلیل توصیه می شود از این دارو تا حد نیاز و به اندازه تعادل و زیر نظر پزشک استفاده شود.

در صورت مشاهده هریک از این علایم, مصرف این دارو را متوقف و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از عوارض جانبی داروی ونوستات به دلیل عمل مسدود سازی چربی در بدن رخ می دهند. این علائم که نشان دهنده عملکرد درست دارو در بدن هستند, موقتی می باشند و در طی درمان با قرص ونوستات ممکن است کاهش پیدا کنند. برخی از شایع ترین این علائم به شرح زیر است.

با توجه به مطالب بیان شده, از آن جایی که بسیاری از افراد به دنبال لاغری هستند, توصیه می شود ورزش برای لاغری را به جای مصرف قرص ونوستات دنبال کنند و در صورت ضرورت و مطابق نظر پزشک تنها از این دارو استفاده نمایند.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

ونوستات ®تنها داروی کاهش وزن است که اثر بخشی آن توسط یک مطالعه بالینی در ایران در گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران ثابت شده است این مطالعه به سر پرستی آقای دکتر استقامتی  دانشیار غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است .

همچنین تحقیقاتی نیز بر روی تاثیر این دارو در زنان چاق که مبتلا به پر مویی و کیست تخمدان هستند  در حال انجام است که بزودی نتایج آن منتشر خواهد شد.

این مطالعه بصورت کارآزمایی بالینی دوسوکور و تصادفی توسط مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم ولی عصـر دانشگاه علوم پزشکی تهران و به سرپرستی دکتر علیرضا استقامتی ، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران از خرداد 87 لغایت خرداد 88 انجام گرفته است .

 

مقدمه :چاقی و اضافه وزن به عنوان معضل فراگیر جهانی میتوانند زمینه ساز ابتلا به بیمـــاری های مختلف مثل فشارخون ، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی سرطان گردد. اثربخشی و سلامت داروهای موثر در کاهش وزن بعنوان یکی از مهمترین چالش های علم پزشکی تلقی میگردد.

عوارض ونوستات ارلیستات

هدف از این مطالعه مقایسه براند ونوستات و زنیکال در کنترل اضافه وزن و عوارض ناشی از آن بوده است .

 

روش اجراء :68 بیمار غیر دیابتیک ، بدون بیماری زمینه ای دیگر با شاخص ورودی BMI&gt3  انتخاب گردیدند و

به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شد و تحت درمان با دو داروی زنیکال و  ونوستات بصورت دوبار در

روز و قرص مکمل مولتی ویتامینروزانه قرار گرفتند .

متغیرهای این مطالعه شامل شاخص های آنتروپومتریک (قد، وزن، BMI،جنس، دورکمر و باســــن) و آزمایشات بیوشیمیائی شامل : CBC، FBS، لپتین، انسولین ناشتا، کورتیزول، تست های تیرویید و کبدی، چربی های خون

(TG، کلسترول  HOMA-IR, HDL, LDL بودند

 (Homeostasis model assessment of Insulin resistance)  HOMA-IR   همان شاخص مقاومت

به انسولین میباشد که به شکل زیر محاسبه میگردد.                        FBS  * Fasting Insulin   /   45     

متغیرهای فوق یکبار قبل از شروع مطالعه و یکبار در پایان مطالعه برای همه بیماران اندازه گیری گردید.

 

18 بیمار درطول مطالعه از آن انصراف دادند که 14 نفر آنها مصرف کننده زنیکال و 4 نفرمصرف کننده ونوستات بودند.برای همه بیماران رژیم کم کالری باتوجه به قد و وزن و جنس و فعالیتهای بدنی توسط متخصص تغذیه تجویز شد و همه بیماران توصیه به حداقل نیم ساعت پیاده روی درطول روز بطوری که ضربان قلبشان افزایش یابند شدند .

 

ماهانه بیماران توسط متخصص تغذیه و پزشک از نظر رعایت رژیم غذائی ، مصرف دارو  عوارض جانبی احتمالی مورد بررسی قرار میگرفتند .5 بیمار مطالعه را به پایان رساند که 3 نفر آنها داروی ونوستات و 2 نفر زنیکال مصـرف کرده بودند .

 

نتایج :  نتایج این مطالعه را می توان در دو قسمت بیان نمود :

از بعد از اینکه همه بیماران داروی ارلیستات را مصرف میکردند ، در همه آنها کاهش قابــل توجه در وزن ، دور کمرو باسن ، فشار خون BMI، چربی و قند خون و لپتین و HOMA-IRرخ داد.

کاهش قابل توجهی در سطح انسولین خون ، کورتیزون، HOMA-IRو افزایش قابل توجه در سطح HDLخون در بیماران مصرف کننده ونوستات رخ داد.

کاهش قابل توجه در TGدر بیماران مصرف کننده زنیکال بود.

از نظر مقایسه این دو دارو از نظر آمـاری تفاوت معنی داری در کاهش BMI  ، دور کمــر و باسن، لپتین، چربی های خون، فشار خون و HOMA-IR  وجــود نداشت البته کمی تاثیــر ونوستات روی انسولین ناشتا و HOMA-IR  کمی بود .

از نظر عوارض جانبی یبوست در 8 نفر، ریزش مو در 8 نفر، دفع بیش از حـد چربی در 6 نفر و سردرد در 2 نفر وجود داشت که البته هیچکدام از بیماران به علت عوارض جانبی از شرکت در مطالعه انصراف ندادند.

 

نتیجه گیری:این مطالعه نشان داد که  هر دو داروی ونوستات و زنیکال اثرات یکسان و قابل توجه در کاهش وزن و کاهش سطح چربی خون و لپتین و HOMA-IR  داشتند و از این جهت می توانند در کنترل اختلالات متابولیک مثل دیابت و هیپرلیپدمی و حتی بیماری های قلبی و عروقی تا حدی موثر باشند .

روش اجراي اين مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی شاهد دارrandomized clinical trial (RCT)،ازطريق تخصیص تصادفي و دو سوكور مي‌باشد.در این مطالعه،از افرادی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ،به روش نمونه گیری ساده ثبت به عمل آمد.پرسشه اطلاعات عمومی برای هر کدام از افراد ثبت شده تكميل شد.سپس ،دور كمر(بین پایین ترین دنده و ستیغ ایلیاک)و دور باسن افراد به وسیله متر نواری اندازه گیری شد. كليه افراد فرم رضايت ه كتبي شركت در مطالعه را تكميل کردند.قد و وزن افراد با حداقل لباس و بدون کفش توسط قدسنج و ترازو اندازه گیری شدو BMI  محاسبه شد. (²kg/m).نسبت دور کمر به دور باسنWHR)) برای هر فرد محاسبه شد.پس از معرفی افراد به آزمایشگاه چهر،نمونه خون افراد پس از 12 ساعت ناشتایی توسط کارشناس آزمایشگاه جمع آوری شد و غلظت سرمی گلوکزTG,LDL,HDL,کلسترول،لپتین،کورتیزول و انسولین اندازه گیری شد.در مراجعه دوم، یادآمد 24 ساعت خوراک 2 روزه توسط مجريان طرح تكميل شد .سپس با توجه بهBMI،سن و جنسیت افراد میزان انرژی مورد نیاز روزانه آنها محاسبه شد و با کاهش 8 کیلوکالری از میزان انرژی مورد نیاز روزانه و با توجه به عادات غذایی هر فرد بره غذایی هر یک از افراد به صورت اختصاصی تنظیم شد و نحوه استفاده از فهرست جانشینی گروههای غذایی به صورت تفصیلی آموزش داده شد.همچنین بره فعالیت بدنی کلیه شرکت کنندگان ،روزانه 3 دقیقه پیاده روی سریع روی سطح صاف تعیین شد. سپس افراد شرکت کننده در مطالعه به صورت تصادفی به 2 گروه دریافت کننده کپسول ونوستات و دریافت کننده کپسول زنیکال تقسیم شدند.به افراد هر 2 گروه قرصهای مکمل مولتی ویتامین نیز تحویل داده شد. افراد می بایست کپسول ها را به طور مرتب روزانه یک عدد همراه ناهار و یک عدد همراه شام و همچنین مکمل ها را به طور مرتب روزانه یک عدد و با حداقل 2 ساعت از مصرف کپسول ها به مدت 24 ماه مصرف کنند.توزیع مکمل ها ابتدای مداخله و پایان ماه 3 انجام شد. کپسول هااز زمان شروع مداخله ،به صورت ماهانه توزیع شد.همزمان با مراجعات ماهانه افراد برای اندازه گیریهای تن سنجی و تحویل کپسول ها و مکمل هاو پایش مصرف آنها،نحوه اجرای بره های غذایی و فعالیت بدنی افراد کنترل شدوعوارض احتمالی ناشی از مصرفکپسول ها ثبت شد. همچنین تغییرات لازم در میزان کالری بره غذایی افراد اعمال شد.کلیه افراد شرکت کننده در مطالعه ملزم به رعایت بره غذایی و فعالیت بدنی و مصرف کپسول ها ومکمل ها طبق توضیحات داده شده شدند و در صورت عدم رعایت از مطالعه خارج شدند.پس از پايان دورۀ مداخله،  وزن، دوركمر و دور باسن افراد اندازه‌گيري شد.نمونه‌هاي خون ناشتا جمع‌آوري و سطوح سرمی گلوكزTG,LDL,HDL, کلسترول،لپتین،کورتیزول و انسولین اندازه گیری شد.

جهت نمایش بهتر وب سایت از مرورگرهای فایر فاکس و کروم و اکسپلورر ورژن 1 استفاده نمایید

ارلیستات که با تجاری ونوستات ® در داروسازی ابوریحان تولید می شود و در بازار دارویی ایران موجود می باشد به عنوان تنها داروی مورد تایید دنیا برای کاهش وزن محسوب می گردد.

آدرس : تهران، خ تیر انداز، پلاک یک

7777173 21

info@venustat.ir

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *