عوارض نوسازی ملک تجاری

شرایط جدید وام مسکن 98چیست؟

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

نوشته‌شده توسط تیم محتوای کیلید در تاریخ
23 آذر 1397

متاسفانه بسیاری از مردم شهر به دنبال فرار کردن از پرداخت عوارض شهرداری ساختمان یا ملک خود هستند. در حالی که در تمام دنیا هر ساختمانی که ساخته می‌شود شامل یک عوارض شهرداری ساختمان می‌شود. این عوارض باید ابتدا توسط سازنده ساختمان به طور تمام و کمال پرداخت شود. هر واحد که در شهر ساخته می‌شود قانونا باید مشمول دریافت عوارض شهرداری ساختمان باشد. خواه آن ملک یک ملک تجاری باشد یا یک ملک مسکونی.

سازندگان محترم ساختمان‌ها باید به این نکته دقت داشته باشند که پیش از شروع به فعالیت ساخت وساز ابتدا هزینه عوارضی که باید پرداخت شود را در نظر بگیرند تا شاهد این همه ساختمان نیمه کاره در شهر زیبای خود نباشیم.عوارض نوسازی ملک تجاری

برخی از سازندگان پیش از ساخت ساختمان به مبلغ این عوارض شهرداری ساختمان دقت نکرده و این امر باعث می‌شود در حین کار در صورت عدم پرداخت عوارض، ساختمان آن‌ها نیمه کاره بماند و ظاهر زیبای شهر را از بین ببرد. همچنین یک ور شکستگی بزرگ رخ، که مدت‌ها نیاز دارد تا مشکل رفع شود به بار بیاورد. عوارض، یکی از مهم ترین منابع مالی و درآمدی سازمان شهرداری است که مبلغ آن توسط شهرداری به مردم ابلاغ می‌شود و این مقدار تعیین شده را باید بپردازند.

 

 

شاید برای شما جالب باشد این قوانین موجود در شهرداری توسط چه ارگانی ثبت و به سازمان شهرداری ابلاغ می‌شود. در این جا باید به شما بگوییم دو سازمان به طور مستقیم روی سازمان شهرداری تاثیرگذار هستند و قوانین را برای این سازمان وضع می‌کنند و این سازمان موظف به ابلاغ و اجرای این قوانین است. آن دو بخش مهم و تاثیر گذار بر شهرداری عبارتند از مجلس شورای اسلامی، مجلس تشخیص مصلحت نظام.

 

 

انواع مجوزها که برای ساخت مسکن به آنها نیاز دارید!

 

 

 

 

 

 

مراحل صدور پروانه ساختمان

 

 

هنگام تعیین عوارض شهرداری ساختمان باید به یک سری نکات مهم دقت و بر اساس آن ها عمل شود. از جمله نکاتی که در تعرفه عوارض شهرداری ساختمان باید به آن دقت شود موارد زیر هستند:

 

 

همه آنچه که باید درباره حق کمیسیون بنگاه بدانید

 

 

طبق ماده 2 قانون نوسازی و عمران شهر مصوب سال 1347 اجرا ابتدای سال 1348 کلیه اراضی و محدثات و ساختمان‌های واقع در محدوده قانونی شهر  باید عوارض نوسازی ملک خود را تمام و کمال در مدت تعیین شده پرداخت کنند.
مثال:

عوارض نوسازی یک قطعه زمینی که با ابعاد 2×1 به مساحت 2 متر مربع وجود دارد را محاسبه کنید.

مرحله اول :

جهت محاسبه عوارض نوسازی یک ملک باید به دنبال پیدا کردن چند متغیر باشید. زیرا این قطعه زمین فقط عرصه بوده و فاقد اعیانی است. به همین علت شما باید فقط ارزش زمین آن بخش ‌را بدست آورید جهت انجام این امر باید ارزش منطقه ای آن (p)که بالاتر آن را برای شما شرح دادیم را مشخص کنید.

ارزش منطقه ای: آخرین قیمت اعلامی برای عرصه و اعیانی طبق دفترچه ارزش معاملاتی دارایی موضوع تبصره ذیل ماده 64 قانون مالیات های مستقیم تعیین و مشخص می‌شود.

دقت داشته باشید برای سال‌های متفاوت طبیعتا دفترچه‌های متفاوت ارزش معاملاتی وجود دارد.

فرض کنید ارزش منطقه ای یا همان p آن قطعه زمینی که بالتر ذکر کردیم بر اساس دفترچه ارزش معاملاتی 15 ریال است.(15P)

مرحله دوم:

جهت تعیین و بدست آوردن عوارض نوسازی ارزش ملک که شامل ارزش زمین، ارزش ساختمان و ارزش تسهیلات می‌شود برای ملک خود باید بدست آورید و چون این ملک فاقد اعیانی است بدین جهت فقط ارزش زمین آن را را حساب کنید.
ارزش زمین مساحت ملک مورد نظر × ارزش منطقه ای (p)عوارض نوسازی ملک تجاری

3 2 × 15

45 1.5٪ × 3
عوارض نوسازی ملک مذکور برای یک سال قبل شامل کسر 1درصد جایزه خوش حسابی می‌شود.

در معادله بالا منظور از  1.5٪ چیست و از چه راهی به دست می‌آید؟
*طبق ماده 2 نوسازی، محاسبه عوارض نوسازی از ابتدای سال 1348 -1381 سالانه ماخذ 5در 1 است.

* ازابتدای سال 1382 لغایت سال 1388 بر اساس قوانین تجمیع عوارض (تبصره 2 ماده 5) و مالیات بر ارزش افزوده (تبصره 2 ماده 5) عبارت 5 در 1 به  1 درصد تبدیل شده است .

* از ابتدای سال 1389 براساس بند « د » جدول شماره 25 قانون بودجه سال 1389 عبارت یک درصد به یک و نیم درصد تغییر یافته است.

مرحله سوم:

طبق تبصره یک ماده ده قانون نوسازی و عمران شهری از عوارض مودیانی که عوارض متعلق هر ملک را ظرف مدت مشخص شده در قانون پرداخت عوارض نمایند 1 درصد عوارض آن سال به عنوان جایزه منظور و کسر خواهد شد.
(توضیحات: هدیه ذکر شده به بدهی‌های سال های قبل ملک شما تعلق نمی‌گیرد و اگر مودیان محترم عوارض عقب افتاده خود را تا پایان هر سال نپردازند، بر اساس ماده 14 قانون نوسازی از آغاز سال بعد ملزم به پرداخت صدی 9 زیان دیر کرد در سال بعد نسبت به مدت تاخیر خواهند بود.)

مقدار جایزه خوش حسابی 1٪ × عوارض نوسازی قبل از کسر هدیه خوش حسابی
45 1٪ × 45
عوارض نوسازی قابل پرداخت یک سال با احتساب 1٪ جایزه خوش حسابی جایزه خوش حسابی – عوارض نوسازی قبل ازکسر جایزه خوش حسابی

45 45 – 45

 

همان طور که در مقاله ذکر شد جهت پرداخت عوارض شهرداری ساختمان از فرمول خاصی استفاده می‌شود. شما موظف هستید عوارض شهرداری ساختمان را در مدت زمانی که برایتان تعیین می‌شود پرداخت کنید. میزان عوارض سالانه شهرداری را سازمان شهرداری تعیین می‌کند که آن‌ها هم از مجلس شورای اسلامی و مجلس تشخیص مصلحت نظام دستور می‌گیرند. یک سری اصطلاحات مخصوص در این امر وجود دارد که بهتر است قبل از هر چیز با آن ها آشنا شوید سپس به دنبال یادگیری فرمول محاسبه عوارض شهرداری ملک خود باشید. همچنین یک سری نکاتی بسیار مهم جهت تعیین مبلغ ملک شما وجود دارد که در بخش  نکاتی که باید در تعرفه عوارض شهرداری رعایت شود می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

5 Comments on “عوارض شهرداری که به ساختمان تعلق می‌گیرد چگونه محاسبه می‌شود؟”

در صورتی که بدهی سال قبل وجود داشته باشد و جریمه آن را محاسبه کنند، آیا نسبت به عوارض سال جاری می توان از جایزه خوش حسابی بهره مند شد؟

سلام شما فقط زمین خالی رو توضیح دادین اگه میشه واحد مسکونی رو هم توضیح بدین

سلام.بصورت انلاین و بدون حضور میشه با دادن اطلاعات از میزان مفاصاحساب و عوارض شهرداری و همیچنین دارایی ملک با خبر شد ؟؟

سلام. سوالم اینه که پرداخت عوارض شهرداری تا زمان صدور پایانکار و صدور سند مالکیت با سازنده هست یا مالک؟

مقالتون بسیار ساده و روان اطلاعات خوبی و انتقال میده، ممنون از شما

تهران ، کیلومتر 2 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت کلان داده شهر فناوران می‌باشد9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *