عوارض نقرس در بارداری

بیماری نقرس در بارداری شایع نیست، اما امکان پذیر است. علائم نقرس شامل ورم و درد مفاصل معمولا در انگشت شست است. متاسفانه مصرف داروهای نقرس در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد. البته بیمار می تواند با تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی در دوران بارداری نقرس را درمان کند.

 

 

باید مطمئن شوید که روزانه تقریبا 8 لیوان آب می نوشید. در دوران بارداری، مقدار آب در جریان خون افزایش می یابد. مقداری از این آب به بافت ها رسیده، ذخیره شده و درنتیجه منجر به ورم می شود.

عوارض نقرس در بارداری

همچنین می تواند منجر به ایجاد کم آبی در بدن زنان باردار شده که نقرس را بدتر می کند. زنان باردار با افزایش مقدار آب مصرفی باید این از دست دادن آب را جبران کنند.

آب با رقیق کردن کریستال های اسید اوریک و خارج کردن آن ها به عملکرد طبیعی کلیه ها کمک می کند.  این کار باعث کاهش میزان اسید اوریک رها شده در بافت ها شده و در نتیجه علائم نقرس و تعداد حملات این بیماری را کاهش می دهد.

در دوران بارداری باید همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. همچنین به خاطر داشته باشید که بعد از فعالیت های بدنی و در هوای گرم آب بیشتری نیاز دارید.

 

از هر گونه رژیم غذایی یا خوراکی هایی که حاوی مقدار زیادی نمک هستند خودداری کنید. نمک حاوی مقادیر زیادی سدیم بوده و سدیم آب و مایعات بدن را در خود جذب کرده و در بافت ها ذخیره می کند. در نتیجه التهاب ناشی از نقرس شدت می یابد.

به همین خاطر باید از اضافه کردن نمک به وعده های غذایی خود خودداری کنید. همچنین باید از غذاهای آماده که مقادیر زیادی نمک دارند دوری کنید. هر نوع میان وعده حاوی نمک مانند چیپس سیب زمینی و چوب شور نیز توصیه نمی شود.

 

کربوهیدرات های مرکب از جمله غلات کامل، میوه ها و سبزیجات می توانند به کاهش علائم نقرس کمک کنند. از کربوهیدرات های فراوری شده و تصفیه شده از جمله مواد پخته شده با آرد سفید، آب نبات، نوشیدنی های شیرین و هر ماده غذایی که حاوی شربت ذرت است، جدا خوداری کنید.

سعی کنید در کنار هر وعده غذایی مقداری سبزیجات نیز میل کنید و همچنین در طول روز چند وعده میوه به عنوان میان وعده بخورید.

در غذاهای خود آرد گندم را جایگزین آرد سفید کنید تا غلات کامل بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

سعی کنید پاستای معمولی و برنج سفید را با پاستای غلات کامل و برنج قهوه ای عوض کنید.

 

بهترین راه درمان نقرس خودداری از مصرف محصولات لبنی و سایر مواد غذایی پرچرب است. محصولات لبنی کم چرب زیر را امتحان کنید:

ماست کم چرب

شیر کم چرب

پنیر کم چرب

بستنی کم چرب یا ماست یخ زده

یکی از بهترین راهکارها برای درمان نقرس در دوران بارداری این است که میزان گوشت قرمز مصرفی خود و سایر منابع پورین را تا جایی که ممکن است کاهش دهید.

اسید اوریک محصول متابولیسم پورین است. بنابراین کاهش مصرف مواد غذایی حاوی پورین برای جلوگیری از حملات نقرس در دوران بارداری ضروری است.

مواد غذایی سرشار از پورین عبارت اند از: گوشت قرمز، گوشت گاو، بیکن، بره، گوشت گوزن و آهو، بوقلمون، اردک، خوک، جوجه و گوشت اندام ها مانند جگر، مغز و قلوه و همچنین غذاهای دریایی از جمله ماهی کولی، ساردین، خرچنگ، سالمون، ماهی تن و صدف. منابع دیگر پورین عبارت اند از عدس، مارچوبه، گل کلم، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، جو دو سر، نخود فرنگی، اسفناج و قارچ.

به هیچ عنوان نباید این مواد غذایی را کاملا از رژیم غذایی خود حذف کنید اما سعی کنید میزان مصرف خود را به 15 میلی گرم در روز کاهش دهید.

 

انواع توت ها بهترین نوع میوه برای بیماران مبتلا به نقرس است چرا که سرشار از آنتی اکسیدانی به آنتوسیانین می باشد. این آنتی اکسیدان با رادیکال های آزادی که به علت آسیب بافت و سلول ناشی از کریستال های اسید اوریک آزاد شده اند مبارزه می کند. توت ها اثر ضد التهابی قوی دارند به همین دلیل به راحتی التهاب مفاصل ناشی از نقرس را از بین می برند.

به طور کلی انواع توت ها قابلیت این را دارند که درد و التهاب را به طور طبیعی کاهش دهند. همچنین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد این آنتی اکسیدان ها قابلیت کاهش غلظت اسید اوریک در خون را دارند.

آنتوسیانین ها در همه انواع توت از جمله تمشک، بلوبری، توت فرنگی و گیلاس به مقدار زیاد وجود دارند.

 

ویتامین C آنتی اکسیدان قوی است که به پیوند بافت و کلاژن در مفاصل آسیب دیده بعد از اینکه دچار التهاب و آسیب شدند، کمک می کند. ویتامین C همچنین با کاهش سطح اسید اوریک در خون عملکرد کلیه را بهبود می بخشد و اینگونه به درمان ویتامین C کمک می کند.  

بعدی

قبلی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین عوامل ایجاد کننده نقرس و راهکار‌های درمان این عارضه توضیحاتی را داد.

وی بیان کرد: وراثت در ایجاد نقرس نقش دارد و این بیماری در مردان نسبت به زنان مشاهده می‌شود.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی با اشاره به شیوع نقرس در زنان یائسه افزود: از عوامل اصلی که در ایجاد نقرس دخالت دارند می‌توان به اختلال در کارکرد کبد و کلیه‌ها،به هم خوردن تعادل هورمون، تنظیم نبودن سوخت و ساز بدن، استرس و حالات روانی اشاره کرد.

عظمایی درباره عوامل دیگری که موجب بروز نقرس می‌شوند، عنوان کرد: مصرف غذا‌های حاوی پورین، فشار و کلسترول خون بالا، دیابت نوع یک و ۲، چاقی، چربی کبد، بیماری‌های کلیوی و نارسایی کلیه هم جزء عواملی هستند که در ایجاد نقرس نقش دارند.

وی در خصوص مهم‌ترین علائم نقرس تصریح کرد: علائم این عارضه به شکل تورم، قرمزی و درد شدید مفصل شست پا بروز پیدا می‌کند؛ البته ممکن است این نشانه‌ها در زانوها، مچ و قوزک پا هم دیده شود.

عوارض نقرس در بارداری

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: در مبتلایان به نقرس رسوبات بلوری اسید اوریک در بافت‌های دیگر مانند زیر پوست، آرنج و مچ دست به صورت برجستگی مشاهده می‌شود که به شکل التهاب و درد بروز پیدا می‌کند.

عظمایی درباره پرهیزهای غذایی برای مبتلایان به نقرس، اسیداوریک بالا و سیاتیک اظهار کرد: این افراد باید از مصرف گوشت قرمز، دل، قلوه، جگر، مغز، کله‌پاچه، خاویار، دوغ ترش، ماست بدون مصلح، چای پررنگ، قهوه، باقلا، لوبیاچیتی، غذا‌های ترش و پرادویه، آبگوشت به ویژه آبگوشت با گوشت گاو، کنسرو ماهی با تخم مرغ، خیارشور، گوشت‌های زیاد سرخ شده، سوسیس، کالباس و پیتزا خودداری کنند.

وی بیان کرد: مبتلایان به نقرس باید از عصبانیت، استرس و اضطراب، پرخوری، کم‌تحرکی و نوشیدن کم مایعات پرهیز کنند؛ این افراد همچنین نباید اضافه وزن داشته باشند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره موثرترین درمان‌های نقرس افزود: مبتلایان به نقرس باید از عوامل ایجادکننده این عارضه پرهیز کنند، گیاه سورنجان به علت داشتن ماده‌ای به «کلشی‌سین» بهترین داروی نقرس  و سیاتیک است. عظمایی تاکید کرد: از دیگر راهکار‌های درمان نقرس می‌توان به پاکسازی روده‌ها، حجامت، زالو‌درمانی روی انگشت پا، زنبور‌درمانی بر روی محل درد و استحمام زیاد اشاره کرد و مبتلایان به نقرس باید روزانه پنج تا شش لیوان مایعات به ویژه آب معدنی و آب چشمه مصرف کنند. این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مبتلایان به نقرس برای درمان بیماری خود باید ۲۵ گرم سورنجان، ۲۰ گرم رازیانه، ۱۰ گرم کاکل ذرت، ۱۰ گرم دُم گیلاس، ۱۵ گرم تخم گشنیز، ۲۵ گرم خارخاسک، ۲۰ گرم میوه قره‌قات و ۵۰ گرم ترنجبین را با هم مخلوط کنند سپس یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را در قوری بریزند و به آن چهار تا پنج لیوان آب اضافه کنند و بگذارند این مخلوط به خوبی دَم بکشد این دمنو‌ش باید در طول روز میل شود.

عظمایی اظهار کرد: افرادی که دچار نقرس هستند باید ساق پا و پاهایشان را از بالا به پایین با روغن گل محمدی ماساژ دهند همچنین ماساژ محل درد، ساق پا و کف پا‌ها با ترکیب روغن بابونه و زیتون برای مبتلایان به نقرس مفید است؛ برای تهیه این ترکیب افراد باید پنج گرم روغن بابونه را با ۴۰ گرم روغن زیتون با هم مخلوط کنند. وی بیان کرد: مبتلایان به نقرس برای بهبود بیماری خود باید ۳۰ گرم زرشک سیاه (زرشک آبگیری)، ۲۰ گرم خارخاسک، ۱۰ گرم لیموعمانی، ۲۰ گرم عناب و ۲۰ گرم ناخُنک را با هم ترکیب کنند سپس ۲ قاشق غذاخوری از این مخلوط را در یک قوری بریزند و به آن چهار تا پنج لیوان آب اضافه کنند و بگذارند به خوبی دَم بکشد این دمنوش باید در طول روز مصرف شود. این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: افرادی که دچار نقرس هستند باید ترکیب سرنجان، هلیله سیاه، پوست هلیله زرد و مقدار خیلی کمی صبر زرد را با عسل مخلوط و این ترکیب را به شکل قرص درست  و  روزانه ۳ بار، هر بار ۲ عدد قرص را به مدت یک هفته مصرف کنند.

وی تصریح کرد: نوشیدن آب میوه‌های طبیعی مانند آب انگور، گیلاس و آلبالو و مصرف میوه‌هایی مانند هندوانه، سیب درختی و لیمو شیرین برای افرادی که دچار نقرس هستند، مفید است، همچنین مصرف سالاد کاهو و ترخون در بهبود نقرس نقش موثری دارد. عظمایی تاکید کرد: مصرف آب شاتوت، هویج و خیار برای مبتلایان به نقرس مفید است، افرادی که دچار این عارضه هستند باید در رژیم غذایی روزانه خود سیب درختی زرد را بگنجانند، سیب درختی زرد به علت داشتن اسید مالیک باعث خنثی شدن اسید اوریک خون می‌شود، همچنین مصرف میوه‌های حاوی ویتامین C مانند نارنگی، پرتقال، لیمو ترش و کلم بنفش برای مبتلایان به نقرس ضروری است. وی یادآور شد: اگر زنان باردار دچار نقرس شدند باید پیش از انجام هر نوع روش درمانی نخست با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

 

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

نقرس یکی از انواع بیماری های ورم مفاصل می باشد که با درد همراه است. نقرس در اثر افزایش اسید اوریک در خون به وجود می آید. یکی از عوامل افزایش دهنده ی اسید اوریک، دریافت زیاد مواد غذایی حاوی اسید آمینه ی “پورین” است.

اسید اوریک اضافی موجود در خون به شکل کریستال هایی در مفاصل ته نشین شده و باعث قرمزی، متورم و گرم شدن، درد و التهاب یک یا چند مفصل می گردد که در انگشت شست پا، پاشنه پا، قوزک پا، زانو و آرنج ظاهر می شود.

حدود 95 درصد از مردان و 5 درصد از زنان دچار نقرس می شوند. زنان قبل از یائسگی، جزو گروه درگیر با نقرس می باشند.

1- افزایش تولید اسید اوریک به وسیله بدن

2- کاهش خروج اسید اوریک توسط کلیه ها

عوارض نقرس در بارداری

3- افزایش دریافت غذاهای پورین

4- بیماری های حاد

5- ضربه روحی

6- جراحی

7- تب

8- کمبود آب بدن

9- خوردن بیش از حد شام

1- بعضی از داروها مانند: آسپرین

بعضی مشکلات احتمال بروز نقرس را افزایش می دهند. این مشکلات و بیماری ها شامل: افزایش فشار خون ، دیابت نوع 1 و 2 ، کلسترول بالا ، مشکلات گوارشی ، کاهش توده عضلانی، چاقی ، مصرف غذاهای پورین دار، گرسنگی یا کم خواری، بیماری های کلیوی و لوسمی (سرطان خون) و پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی) و ناهنجاری در هموگلوبین.

– آب زیادی بنوشند( روزی 2 تا 3 لیتر). حتماً 1 لیوان آب، قبل از خواب بنوشند، زیرا این کار به کم شدن اسید اوریک کمک می کند.

– وزن خود را ایده آل و ثابت نگه دارند.

– اگر اضافه وزن دارند، وزن خود را کم کنند، اما برای کاهش سریع وزن نباید گرسنه بمانند یا کم خواری کنند،، زیرا کاهش سریع وزن، باعث افزایش اسید اوریک و به دنبال آن بدتر شدن نقرس می گردد. حداکثر کاهش وزن مجاز 5 گرم در هفته می باشد.

– از خوردن غذاهای پورین دار اجتناب کنند.

– از ریختن روغن زیاد در غذا جدا خودداری کنند.

1) درمان با گیلاس وتوت فرنگی

گیلاس و توت فرنگی شیرین یا ترش، در درمان نقرس بسیار مهم است. شما در حدود 1 تا 25 عدد گیلاس یا توت فرنگی در روز مصرف کنید. این میوه ها اگر تازه باشند بهتر است، ولی کنسرو شده هم ایرادی ندارد.

2) درمان با آب سبزیجات

آب هویج همراه با خیار و چغندر، بهترین درمان کننده نقرس می باشد. روزانه 5 میلی لیتر آب سبزیجات (آب چغندر و آب خیار هر کدام 1 میلی لیتر و آب هویج 3 میلی لیتر) بنوشید.

3) درمان با لوبیا

آب لوبیا را بگیرید و هر روز 15 میلی لیتر از آن را بنوشید.

4) درمان با سیب

سیب به عنوان یکی از بهترین درمان کننده های نقرس شناخته شده است. سیب دارای اسید مالیک می باشد که باعث خنثی کردن اثر اسید اوریک می گردد. پیشنهاد شده که بعد از هر وعده غذا، 1 عدد سیب مصرف شود.

5) درمان با موز

مصرف موز 3 تا 4 عدد در روز برای درمان نقرس پیشنهاد شده است.

6) درمان با لیموترش

ویتامین C به عنوان درمانی برای مفصل دردناک شناخته شده است. نصف لیمو ترش را در 1 لیوان آب بریزید و 3 بار در هفته میل کنید.

7) درمان با میوه

3 تا 4 عدد میوه در روز مصرف کنید.

8) درمان با غذاهای طبیعی

میوه و سبزیجات و دانه ها و یا جوانه ها برای درمان نقرس بسیار مفید می باشد.

9) درمان با آب ولرم

1) درمان با حمام نمک

دو بار در روز پای خود را در آب و نمک بگذارید. برای این کار 25 تا 5 میلی گرم نمک را در آب داغ حل کنید.

11) درمان با هوای تازه، ورزش کردن و کم کردن استرس

گیلاس، توت فرنگی و آلبالوی تازه (به میزان 25 گرم در روز مجاز شناخته شده است)

عوارض نقرس در بارداری

موز

گوجه فرنگی

کرفس،بامیه، کلم

جعفری

سبزیجات برگ سبز

آناناس

غذاهای دارای ویتامین C مانند: کلم قرمز، فلفل قرمز، نارنگی، پرتقال و دیگر مرکبات و سیب زمینی

آب میوه و آب

لبنیات کم چرب

کربوهیدرات های پیچیده از قبیل: نان، ماکارونی، برنج، غلات، میوه ها و سبزیجات

شکلات

نوشیدن قهوه یا چای

نوشیدن نوشابه های گازدار

مصرف اسیدهای چرب ضروری از قبیل: تن، ماهی سالمون، آجیل و دانه ها

مصرف سویا به جای گوشت قرمز

کره و یا مارگارین کم چرب

تخم مرغ

گل کلم، مارچوبه، قارچ ، نخود، اسفناج ، نان های سبوس دار ، مرغ، بوقلمون و لوبیا (این غذاها بهتر است هفته ای 1 بار مصرف شوند، نه بیشتر!)

گوشت گوسفند ، گوشت گوساله، جگر، قلوه، سالمون، بوقلمون، ماهی قزل آلا و اردک.

قلب(دل گوسفند)، شاه ماهی، مخمر، ساردین و نان های شیرین

– از زیاد مصرف کردن ویتامین C بپرهیزید، زیرا این ویتامین افزایش دهنده تولید اسید اوریک می باشد.

– از زیاد مصرف کردن ویتامین B3 بپرهیزید (از 5 میلی گرم در روز) . زیادی نیاسین جلوی خروج اسید اوریک را از بدن می گیرد.

– از مصرف کردن مکمل های آهن جدا بپرهیزید. زیادی آهن در خون باعث ورود اسید اوریک در مفاصل می باشد.

تغذیه در نقرس

تغذیه مناسب در بیماری نقرس

رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید

تأثیر ورزش در التهاب مفاصل ( آرتریت)

رژیم غذایی در بیماری آرتروز

گیلاس و آلبالو ، دارویی برای درد مفاصل و نقرس

سالادی برای نقرسی ها

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *