عوارض مصرف یدوکینول

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

قرص یدوکینول برای درمان آمیب روده ای مورد استفاده قرار می گیرد که نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کرد. در این مطلب ما قصد داریم تا شما عزیزان را با کاربردها و عوارض جانبی قرص یدوکینول آشنا کنیم.

قرص یدوکینول در درمان آمیب روده ای تاثیر گذار می باشد. آمیب در واقع انگلی است که در روده انسان زندگی می کند به غشای روده آسیب رسانده و از سلول های خونی تغذیه کرده و موجب پاره شدن دیواره روده شده و اسهال خونی را به وجود می آورد. در این مطلب با کاربردها و عوارض قرص یدوکینول در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

یدوکینول خودش به تنهایی در درمان آمیب روده ای در ناقلین بدون علامت و نشانه کیست آمیب و همراه با مترونیدازول برای درمان آمیب حاد مورد استفاده قرار می گیرد. از این دارو در درمان بالانتیدیاز و یا همان عفونت های ناشی از تک یاخته ها نیز استفاده می شود. در ادامه با عوارض و موارد استفاده قرص های یدوکینول با شما همراه خواهیم بود.

انگل آمیب بر خلاف بسیاری از میکروب هایی که عامل ایجاد اسهال می باشند با کلرزنی به آب از بین خواهند رفت، چون تک سلولی می باشد با کلر از بین نخواهد رفت و اگر در منطقه ای از بدن شایع شود و پراکنده شود برای مرگ انگل آن تنها راه جوشاندن آب است. یدوکینول در ترکیب شدن با مترونیدازول برای درمان بیماری روده ای مصرف می شود. این قرص فقط برای شکل کیست دار انگل مفید می باشد.عوارض مصرف یدوکینول

ضد آمیب روده ای ( اسهال خونی آمیبی )

داروی یدوکینول ضد تک یاخته است که بر تک یاخته ای ها مخصوصا آنتامبا هيستوليتيكا تاثیرگذار است. این دارو در مجرای داخلی روده و با مکانیسم ناشناخته ای اثر خود را می گذارد.

در بزرگسالان مقدار 63-65 میلی گرم و 3 بار در روز به مدت 2 روز باید مورد استفاده قرار گیرد و در کودکان 3-4 میلی گرم در 2 یا 3 مقدار به مدت 2 روز باید استفاده شود.

مهمترین عوارض جانبی که ممکن است مصرف یدوکینول به همراده داشته باشد عبارتند از:

اختلال حسی، سرگیجه حقیقی، فراموشی خاطره گذشته، آشفتگی، نوروپاتی محیطی، مسمومیت عصبی، ضعف و کسالت

کاهش بینایی، آتروفی چشمی، نوریت چشمی

کهیر، تغییر رنگ ناخن و موها، خارش پوست، پوستولی و پاپولی

یبوست، استفراغ، حالت تهوع، کرامپهای شکمی، اسهال،  بی اشتها شدن، خارش و تحریک ناحیه مقعد، گاستریت

آگرانولوسيتوز

تب و لرز، ریزش مو، بزرگ شدن تیروئید، دردهای عضلانی و کورک های منتشر

در این مقاله با کاربردها و عوارض قرص یدوکینول آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات در زمینه انواع دارو به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

موارد مصرف و عوارض یدوکینول : آمیب روده ی در اصل کیستهای روده می باشند که اگر فرد ضعیف شود بر او غلبه نموده و اسهال خونی را به دلیل ایجاد خونریزی های که می کنند در فرد پدید می آورد. در چنین شرایطی پزشکان قرص یدوکینول را برای بیمار تجویز می نمایند.

به بیانی دیگر می توان گفت که آمیب در اصل انگلی بوده که در روده انسان زندگی میکند و سپس آسیب های را به غشای روده وارد نموده و تغذیه آن به وسیله ی سلول های خونی است که منجر به پاره شدن دیواره روده می شود و اسهال خونی را پدید می آورد. این قرص نیز می تواند برای مصرف کنندگان عوارضی را در پی داشته باشد که نیاز است حتما پیش از مصرف از آنها مطلع باشید.

به صورت کلی می توانیم بگوییم که داروی یدوکینول برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

دقت داشته باشید که راه های منتشر شدن آمیب روده ی به طور عمده از میوه، سبزی های خام، آب الوده ، ماهی ریز قنات، انتقال مدفوع آلوده از دست به دهان است.غالبا برای درمان بیمارهای روده این دارو با مترونیدازول برای بیمار تجویز می شود.عوارض مصرف یدوکینول

نکته) این قرص تنها برای شکل کیست دار انگل مفید بوده است.

این قرص را باید پس از غذا مصرف کرد و پزشک میزان دقیق مصرف را مشخص می نماید ولی معمولا اگر برای بزرگسالان تجویز شده باشد به واسطه خوراکی و مقدار 65 میلی گرم در روز 3 بار برای 2 روز می باشد. ولی اگر برای کودکان باشد میزان دقیق پس از محاسبه وزن شان مشخص می گردد.

موارد مصرف و عوارض یدوکینول : فراموش نکنید که در روز نباید میزان مصرف یدوکینول از دو گرم باشد.

همانطور که می دانید مصرف این دارو نیز برای بیمار ممکن است منجر به بروز عوارضی شود که برای یدوکینول شامل موارد زیر می باشد:

نکته) این دارو با های تجاری Diquinol – Yodoxin شناخته می شود.

نکته) جذب این دارو به واسطه راه گوارش بسیار کم است و در روده اثرش را اعمال می نماید. عمدتا دفع آن نیز به واسطه مدفوع بوده و تنها ده درصد از طریق راه ادرار دفع می گردد.

1)خانم های شیرده و باردار حتما باید در خصوص مصرف این دارو با پزشک مشورت های لازم را داشته باشند.

2)برای اینکه تحریکات گوارشی کاهش داشته باشد بهتر است دارو پس از غذا مصرف گردد.

موارد مصرف و عوارض یدوکینول

3)بیمارانی که اختلالات تیروئیدی داشته اند بهتر است در زمان مصرف احتیاط های لازم را لحاظ کنند.

4)در صورت بروز مشکلات پوستی سریعا به پزشک اطلاع بدهید.

5)در فاصله های مشخص در زمان درمانهای طولانی باید به صورت منظم معاینه های چشمی را انجام بدهید.

6)بیمارانی حساسیت مفرط به ید ،کودکان  و افرادی که اختلال های نورولوژیک و نارسایی کلیه و کبد دارند نباید از این دارو مصرف کنند.

7)در زمان مصرف این دارو تا شش ماه پس از آن ممکن است در ازمایشهای مرتبط به تیروئید اختلالاتی دیده شود.

8)برای اینکه از عود عفونت پیشگیری کنید باید بهداشت کامل را رعایت نمایید و حتما قبل و بعد از دفع مدفوع و در زمان صرف غذا دست هایتان را با آب وصابون به صورت تمیز بشویید.

9)ممکن است در سه روز اول اسهال برای بیمار رخ بدهد. لذا اگر بروز اسهال تداوم پیدا کرد درمان قطع و درمان جدیدی شروع شود که البته این موضوع حتما با نظر پزشک صورت می گیرد.

1)پیش از مصرف دارو ،بروشور درون جعبه دارو را به دقت مطالعه کنید تا در مورد دارو اطلاعات کاملی را بدست بیاورید.

طراحی سایت و اجرا توسط اینتن

موارد و مقدار مصرف: ضد آمیب روده‌ای
بزرگسالان: از راه خوراکی، مقدار ۶۵۰-۶۳۰ میلی گرم سه بار در روز به مدت ۲۰ روز مصرف می‌شود. حداکثر مقدار مصرف نباید از g/day 2 تجاوز کند.
کودکان: مقدار معمول مصرف mg/kg/day 4-3 در دو یا سه مقدار منقسم است که به مدت ۲۰ روز مصرف می‌شود.
یدوکینول غالباً در ترکیب با مترونیدازول (۷۵۰ میلی گرم چهار بار در روز به مدت ۱۰-۵ روز از راه خوراکی) برای درمان بیماری خفیف تا متوسط روده‌ای و همراه با چند داروی دیگر برای درمان بیماری شدید مصرف می‌شود. این دارو فقط بر شکل کیست دار انگل مفید است. بنابراین ، مصرف آن فقط به موارد خفیف ناقلین بدون علامت محدود می‌شود.
فاصله زمانی دوره‌های اضافی درمان با یدوکینول نباید کمتر از ۳-۲ هفته باشد.
مکانیسم اثر
اثر ضد آمیب: یدوکینول یک ضد تک یاخته است که بر تک یاخته‌ای ها ، بخصوص آنتامبا هیستولیتیکا مؤثر است. این دارو عمدتاً در مجرای داخل روده و با یک مکانیسم ناشناخته اثر می‌کند.

اثر بر آزمایشهای تشخیصی
یدوکینول ممکن است غلظت ید پیوند یافته به پروتئین (PBI) را افزایش دهد و در نتیجه، با آزمونهای عملکرد تیروئید، تا شش ماه بعد از قطع مصرف دارو، تداخل کند.

اعصاب مرکزی: مسمومیت عصبی ، اختلال حسی، ضعف، سرگیجه حقیقی، کسالت، سردرد، آشفتگی، فراموشی خاطره گذشته، آتاکسی، نوروپاتی محیطی.
پوست: خارش، کهیر، ضایعات پاپولی و پوستولی، تغییر رنگ مو و ناخنها.
چشم: نوریت چشمی ، آتروفی چشمی، کاهش بینایی.
دستگاه گوارش: بی اشتهایی ، تهوع، استفراغ، کرامپهای شکمی، اسهال، افزایش حرکات روده‌ای، یبوست، درد و سوزش در اپی‌گاستر، گاستریت، خارش و تحریک مقعد.
خون: آگرانولوسیتوز.
سایر عوارض: بزرگ شدن تیروئید، تب، لرز، کورکهای منتشر، ریزش مو، درد عضلانی.
توجه: در صورت بروز علائم حساسیت مفرط یا مسمومیت، باید مصرف دارو قطع شود.

تظاهرات بالینی: تحت تأثیر قرار دادن عملکرد دستگاه تنفس و دستگاه قلبی ـ عروقی.
درمان: عمدتاً حمایتی است. اگر دارو به تازگی خورده شده باشد (طی چهار ساعت ) باید محتویات معده را با شستشوی معده یا ایجاد استفراغ تخلیه کرد. پس از آن، تجویز ذغال فعال جذب دارو را کاهش می‌دهد. مصرف مسهل ‌های نمکی یا اسموتیک ممکن است مؤثر باشد.

جذب: حدود هشت درصد مقدار مصرف شده جذب می‌شود.
پخش: مشخص نیست.
متابولیسم: به نظر می‌رسد بیشترین مقدار جذب شده در کبد به صورت گلوکورونید یا سولفات در می‌آید.
دفع: عمدتاً به صورت تغییر نیافته از طریق مدفوع دفع می‌شود. ترشح این دارو در شیر مشخص نیست.عوارض مصرف یدوکینول

موارد منع مصرف و احتیاط
موارد منع مصرف: حساسیت مفرط شناخته شده به ۸ـ هیدروکسی کینولین یا فرآورده‌های حاوی ید (این دارو حاوی ید است)، بیماری کبدی یا کلیوی، نوروپاتی چشمی (ممکن است این حالتها را تشدید کند).
موارد احتیاط:
الف ـ بیماری تیروئید.
ب ـ به دلیل خطر بالقوه آسیب عصبی و بینایی، مصرف طولانی مدت این دارو توصیه نمی‌ شود.

Tablet: 21mg

طبقه‌بندی فارماکولوژیک: (۸- هیدروکسی کینولین یددار).
طبقه‌بندی درمانی: ضد آمیب.
طبقه‌بندی مصرف در بارداری: رده C

عضویت در خبره مجله سلامت

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *