عوارض مصرف کلومیفن سیترات

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

دانشه فرزند: اگر تخمک تولید یا آزاد نمی کنید ممکن است برای شما داروهای تحریک کننده به منظور افزایش تولید تخمک تجویز شود.

کلومیفن سیترات یا شکل متداول آن، کلوماید یا سروفن (دو تجاری) برای کمک به تخمک سازی یا ساختن تخمک های بهتر برای تان تجویز می شود. این دارو ممکن است به حفظ بارداری هم کمک کند، زیرا تخمکی تولید می کند که جسم زرد آن پروژسترون بیشتری تولید می کند. معمولا کلوماید، 5 روز مصرف می شود. برخی پزشکان می خواهند که مصرف آن را در روز سوم از چرخه ماهیانه تان آغاز کنید و برخی دیگر دوز مصرفی را از روز چهارم یا پنجم شروع می کنند. زمان بندی دقیق مصرف این دارو اهمیتی ندارد و مهم این است که آن را قبل از این که تخمدان های تان شروع به ساختن یک فولیکول غالب کند شروع کنید.

معمولا پزشک در ماه اول یک یا دو قرص می دهد و از ماه دوم اگر همچنان به طور منظم تخمک گذاری نداشتید آن را به دو یا سه قرص افزایش می دهد. کلوماید به صورت قرص ها 5 میلی گرمی به فروش می رسد، بنابراین اگر پزشک دوز بالاتری مثلا 1 یا 15 میلی گرم در روز تجویز کرد باید بیش از یکی مصرف کنید. بعد از این که مصرف آن را متوقف کردید می توانید تخمک گذاری تان را از طریق دما سنج و بسته های پیش بینی تخمک گذاری (کیت تخمک گذاری) چک کنید.

عملکرد کلوماید این گونه است که به بدن پیغام می دهد که انگار به قدر کافی استروژن تولید نمی کند وقتی هیپوتالاموس فکر می کند که سطح استروژن کم است GNRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) ترشح می کند و باعث آزاد شدن FSH ( هورمون تحریک کننده فولیکول) در خون می شود. FSH تخمدان ها را تحریک می کند که استروژن تولید کنند و به این ترتیب فولیکول شروع به رشد می کند.

هشتاد درصد زنان با مصرف کلوماید در پاسخ به این تحریک، تخمک گذاری می کنند. کلوماید برای زنانی که تخمدان های شان توانایی کارکرد طبیعی دارد، اما به کمی تنظیم نیاز دارند تاثیرگذار است. اگر هم اکنون به طور منظم یک فولیکول بالغ آزاد می کنید کلوماید می تواند در افزایش تحریک تخمدان کمک تان کند، حتی ممکن است کلوماید باعث شود بیش از یک تخمک آزاد کنید. در مورد اخیر، کلوماید معمولا با روش IUI ترکیب شده است.عوارض مصرف کلومیفن سیترات

پزشک احتمالا هر ماه قبل از شروع مصرف کلوماید برای تان سونوگرافی تجویز می کند تا مطمئن شود که هیچ یک از تخمدان های تان کیست ندارند. اگر دارو برای ناتوانی تخمدان در رها کردن تخمک مصرف شود، بارداری ها بر اثر کلوماید بین سه تا شش ماه نخست درمان رخ خواهد داد.

یکی از نقاط ضعف کلوماید افزایش احتمال تولد چندقلوها است. بین 5 تا 1 درصد بارداری های کلوماید دوقلو، یکی از 4 تا سه قلو و یکی از 8 مورد چهار قلو هستند. چندقلویی ناشی از تاثیر بسیار خوب کلوماید و تحریک بیش از یک فولیکول برای رشد کردن است. برخی از پزشکان بدن شما را در مدت مصرف کلوماید از طریق سونوگرافی بررسی می کنند تا مطمئن شوند تعداد زیادی تخمک تولید نمی کنید. اگر تعداد زیادی تخمک تولید کنید ممکن است دچار سندرم بیش تحریکی تخمدان شوید که احتمال می رود منجر به تولید سطح بسیار بالای استرادیول شود و لازم باشد که در بیمارستان بستری شوید.

دکتر را خبر کنید: اگر در اثر مصرف کلوماید احساس ضعف شدید به همراه افزایش وزن ناگهانی، نفخ شدید شکم یا درد شکمی دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

کلوماید عوارض جانبی نه چندان جدی هم دارد مانند:

احتمال دارد علائمی شبیه زنان یائسه داشته باشید که استروژن تان کاهش می یابد. از جمله گر گرفتگی، سر درد، تهوع یا تاری دید. ممکن است برخی پزشکان به شما استروژن بدهند تا علائم تخفیف یابد.

کلوماید می تواند در تولید مخاط دهانه رحمی اختلال ایجاد کند، چون با تمام گیرنده های استروژنی از جمله آن هایی که درون دهانه رحم هستند درگیر می شود، به این ترتیب آن ها در پاسخ برای افزایش میزان استروژن طبق معمول مخاط تولید نمی کنند. از آنجایی که استروژن پوشش درون رحم را می سازد، برخی از زنانی که کلوماید مصرف می کنند پوشش ضخیم نمی سازند. اگر هر یک از این عوارض جانبی را دارید شاید لازم باشد که بعد از تولید فولیکول، استروژن مصرف کنید. اگر مخاط دهانه رحم کاهش یافته است شاید بهتر باشد دهانه رحم را یکسره دور بزنیم و اسپرم ها را مستقیما به داخل رحم تخلیه کنیم.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«ناباروری»
واقع در بخش
«پیش از بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-219 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

آیا شما هم به عنوان یک زن نابارور، هنوز هم روياي داشتن يک نوزاد را در خواب می‌بینید و امیدوار هستید که در يكي از ماه‌ها چرخه قاعدگی بدنتان به دلیل باردار شدن از بین برود؟ آیا شما هم مانند بسياری از زنان نابارور ديگر، بسياري از کیت‌های تشخيص بارداری را معیوب می‌دانید؟ آيا کیت‌های تشخيص بارداری، با وجود بهترین تلاش‌ها برای باردار شدن شما، باز هم جواب بارداری بودنتان را ناامیدکننده نشان می‌دهد؟ اگر پاسخ شما هم مانند بسياري از زنان نابارور به اين سوالات مثبت بوده و شما هم سخت در تلاش برای تشكيل یک خانواده جديد هستید، اما بدن شما به راه‌کارهای طبیعی ديگر جواب مثبت نمی‌دهد، باز هم امید خود را از دست ندهید و از علم پیشرفته پزشکی برای افزایش قدرت باروری خود استفاده کنید.

در ابتدا، لازم است به عنوان يک خانم نابارور به خاطر داشته باشيد كه در چنین حالتی ،کلومیفن سیترات تنها دارویی است که دکتر متخصص زنان و زايمان ممکن است برای اطمینان به بیماران نابارور خود تجویز نماید، که معمولا حاصل مصرف این دارو براي زنان بيمار، خبر خوب بارداری خواهد بود. در ادامه اين مقاله، در مورد چگونگی مصرف داروی کلومیفن سیترات براي زنان نابارور و این که اين دارو چگونه می‌تواند بر روند تخمک‌گذاری بدن فرد کمک کرده و رویاهای او را برای مادر شدن زنده نگه دارد، به طور مفصل صحبت خواهيم كرد.

برای اطلاع از دلیل ناباروری زنان این مطلب 8 دلیل ناباروری زنان را بخوانید عوارض مصرف کلومیفن سیترات

کلومیفن سیترات نوعی دارو است که پزشکان متخصص زنان و زايمان برای القاء عمل تخمک‌گذاری در بدن زنان نابارور، آن را تجویز كرده و بدین وسیله بدن بيماران خود را براي تولید تخمک‌های بيشتر تحریک مي‌كنند. این داروی محرک تخمک‌گذاری در بدن زنان، مانند هورمون استروژن عمل کرده و به بدن خانم‌هاي نابارور کمک می‌کند تا تخمدان‌ها را براي توسعه و انتشار تخمک بالغ و سالم  تحريک نماید. لازم است به عنوان يک خانم نابارور به یاد داشته باشید كه معمولا پزشکان متخصص زنان و زايمان داروی کلومیفن سیترات را در صورت وجود مشکلات ناباروری در بدن زنان، براي آن‌ها تجویز می‌کنند. با این حال، برخی دکترها ممکن است اين دارو را در شرایط زیر نیز براي بيماران خود تجويز کنند:

به عنوان يک خانم نابارور به خاطر داشته باشيد كه برای کمک به تاثیر این دارو بر مشکلات به وجود آمده در بدنتان، ممكن است دکتر متخصص زنان و زايمان مصرف داروی کلومیفن سیترات را به شرح زیر برای شما توصیه کند:

همانطور که مصرف تمام داروهاي شيميايي، در بدن انسان عوارضی بر جای می‌گذارد، مصرف داروی کلومیفن سیترات نیز عوارض جانبی زیادی را در بدن فرد مصرف‌کننده ایجاد خواهد نمود. مهم‌ترين این علائم عبارتند از:

علاوه بر اين موارد، لازم است به عنوان يک خانم نابارور یادتان باشد كه اگر شما هم يكي از عوارض جانبی زیر را در حين مصرف داروی کلومیفن سیترات سیترات در بدن خود تجربه کردید، بهترین کار مراجعه فوری به پزشک متخصص زنان و زايمان می‌باشد:

هر دوران حاملگی که با کمک مصرف داروی کلومیفن سیترات روی دهد، ممکن است نگرانی‌های زیر را با خود به همراه داشته باشد:

لازم است به عنوان يک خانم نابارور به خاطر داشته باشيد كه اگر دکتر معالج شما دارو کلومیفن سیترات سیترات را برای درمان مشکلتان تجویز کرده است، شما هم باید قبل از شروع مصرف نکاتی را به اطلاع دکتر خود برسانید. این اطلاعات عبارتند از:

اگر شما به عنوان یک بیمار از داروی کلومیفن سیترات سیترات براي درمان ناباروري استفاده می‌کنید، بايد دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی و نگهداری مناسب اين دارو را در منزل خود رعايت نماييد. این دستورالعمل‌ها عبارتند از:

این دارو نیز مانند هر داروی دیگري، نياز به نگهداری دقيق در منزل دارد. حتما، به عنوان يک خانم نابارور یادتان باشد كه قبل از شروع مصرف داروی کلومیفن سیترات در مورد جزئیات و تمام عوارض جانبی احتمالی آن، از جمله این که چگونه می‌تواند بارداری و زایمان شما را تحت تاثیر خود قرار دهد، با دکتر معالج خود بحث و صحبت نمایید. همچنین، بررسی کنید تا مصرف این دارو هیچ گونه عوارض جانبي در بدن کودک شما پس از تولد نداشته باشد

 گوگل پلاس  |    |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ |  اینستاگرام  |  الکسا  |  کانال تلگرام1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *