عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

BCAA چیست؟ اسید آمینه شاخه دار Branched chain amino acids از سه اسید آمینه شاخه دار (لوسین , ایزولوسین و والین ) به نسبت لوسین 2 یا 3 , ایزولوسین 1 و والین 1 تشکیل شده است. های دیگر مکمل BCAA : (لوسین , ایزولوسین , والین , بی سی دبل ای) بافت هدف: اسید []

BCAA چیست؟ اسید آمینه شاخه دار Branched chain amino acids از سه اسید آمینه شاخه دار (لوسین , ایزولوسین و والین ) به نسبت لوسین 2 یا 3 , ایزولوسین 1 و والین 1 تشکیل شده است. های دیگر مکمل BCAA : (لوسین , ایزولوسین , والین , بی سی دبل ای) بافت هدف: اسید []

اسید آمینه شاخه دار Branched chain amino acids

از سه اسید آمینه شاخه دار (لوسین , ایزولوسین و والین ) به نسبت لوسین 2 یا 3 , ایزولوسین 1 و والین 1 تشکیل شده است.

های دیگر مکمل BCAA : (لوسین , ایزولوسین , والین , بی سی دبل ای)

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

بافت هدف: اسید آمینه های ضروری در عضله یافت میشود ، و در عضله اسکلتی اکسید می شوند در رژیم غذایی غنی از پروتئین وجود دارد.

کاربرد: جلوگیری از تخریب عضلات ، به عنوان سوخت در تمرینات( استقامتی)

قبل و در طول تمرین مصرف شوند , از اثرات کاتابولیکی جلوگیری می کند، بعد از تمرین عضله سازی و سنتز پروتئین می کند ، بهبود عملکرد ، ریکاوری ، استقامت عضلانی

 دُز مصرفی:  6 تا 14 گرم در هر روز

عوارض: تا کنون هیچگونه عوارض جانبی گزارش نشده است.

کاربرد , اثرات و یافته های جدید مکمل BCAA

مصرف این مکمل برای جلوگیری از خستگی مرکزی مفید می باشد.

به طور مستقیم با کورتیزول مقابله می کند.

آسیب عضله را کم می کند و باعث جلوگیری از آتروفی عضله می شود.

در ورزشکاران پرورش اندام و کسانی که به دنبال هایپرتروفی (حجم) عضله می باشند , مصرف این مکمل قبل از تمرین به دلیل مهار آزاد سازی سروتونین سبب مهار آزاد سازی هورمون رشد می شود و توصیه نمی شود.

مصرف این مکمل در ورزشکاران پرورش اندام حین تمرین , بعد از تمرین و اوج ترشح هورمون کورتیزول (لحظات گرسنگی و یا ساعت 5 تا 7 صبح و قبل از صبحانه و حین تمرینات هوازی ترشح این هورمون به اوج می رسد ) توصیه می شود و در هر فردی با توجه به نیازهای او و مصرف مکمل های دیگر او می تواند متفاوت باشد.

مصرف بی سی دبل ای و کربوهیدرات و آب به صورت نوشابه ی ورزشی در حین تمرین بسیار مفید است.

تمرین ورزشی باعث افزایش رادیکال آزاد می شود که بی سی دبل ای می تواند برای جلوگیری از افزایش بسیار زیاد آن مفید باشد.

مصرف قبل از تمرین  می تواند نشانگرهاي آسیب عضلانی همانند، کراتین کیناز، و لاکتات دهیدروژناز را در ورزشکاران تمرین کرده ي استقامتی و قدرتی کاهش دهد.

باعث  ساخت عضله و ریکاوری می شود.

مصرف مکمل BCAA سرکوب ایمنی ناشی از ورزش را محدود می کند.

این اسید آمینه در سنتز گلوتامین موثر است.

اگر به دنبال خرید مکمل از فروش معتبر به صورت اورجینال هستید ، پیشنهاد می کنم وارد صفحه زیر شوید :

خرید مکمل اورجینال 

یافته های علمی BCAA 
از آنجا که پروتئین کامل، به ویژه پروتئین وي، حاوي مقادیر کافی ایزولوسین و والین و به طور ویژه تر لوسین است به نظر نمی رسد مصرف مکمل بی سی دبل ای ،قبل و بعد از تمرین اگر به میزان کافی پروتئین هاي کامل با کیفیت بالا مصرف شود، مزایاي بیشتري ایجاد می کند.

در ورزشکاران در طول بهبود از آسیب است پژوهش هاي اولیه به نظر مثبت می رسند که بی سی دبل ای می توانند تحلیل عضلانی یا آتروفی همراه با بی حرکت و کاهش در فعالیت بدنی را محدود کنند. این مکمل کاربرد جدید
بهترین اثر این مکمل در ترکیب با کربوھدیرات است. یافته ها نشان داده اند.
لوسین+کربوبسیار موثر بر انابولیسم عضله می باشد.

 

پنج مکمل برتر  BCAA سال 217 از سایت بادی بیلدینگ

 

BCAA Energy (EVLUTION NUTRITION)

 

(BCAA 5 EVLUTION NUTRITION)

 

(Xtend SciVation )

 

 

(AMINOx BSN )

 

(Amino Build Next Gen Muscle Tech )

 

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

قیمت مکمل های BCAA

 

 

 

از همین نویسنده بخوانید:

آرژنین – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

کراتین – فواید و مضرات مصرف آن در بدنسازی

آشنایی با تمرينات پايه بدنسازی

 


مطلب قبلی


مطلب بعدی

جان تازه منچستر با مورینیو
217-12-17
 / 
توسط علی محمدخانی

چربی سوزی سریع شکم و پهلو با خوراکی‬‎ های طبیعی
217-12-24
 / 
توسط علی محمدخانی

کارشناسی ارشد رفتار حرکتی -مربی رسمی فدراسیون بدنسازی

ارتباط با ( علی محمدخانی) در اینستاگرام


Name *


Email *


Website

: ehsan.saberi@dr.com

تلفن : 919343216

: v.baghaei1993@gmail.com

تلفن : 9193174357


*

و خانوادگی *


تلفن همراه

تمامی حقوق و مطالب این سایت متعلق به گروه ورزشی sportforall می باشد . کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد

این سایت متعلق و یا وابسته به هیچ نهاد و ارگان دولتی نمی باشد

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

حتما تا به حال اسم بی سی ای ای (BCAA) را شنیده اید، اما آیا همه چیز را درباره این امینو اسید های حیاتی می دانید؟ یکی از نکات ریزی که در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنید، مصرف گروهی از آمینو اسیدها به آمینو اسید های شاخه دار (Branched-Chain Amino Acids) یا BCAA است. این آمینو اسیدها می توانند تأثیرات بسیار زیادی در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما داشته باشند. لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) با بقیه آمینو اسیدها متفاوت هستند. در ادامه با این تفاوت ها و دلایل اصلی حضور آن ها در رژیم غذایی ما آشنا خواهیم شد.

حتما تا به حال اسم بی سی ای ای (BCAA) را شنیده اید، اما آیا همه چیز را درباره این امینو اسید های حیاتی می دانید؟ در این مقاله با ما همراه شوید تا با اثرات بی شمار آن ها از جمله ماهیچه سازی و چربی سوزی آشنا شوید.

هرکسی که به باشگاه می رود، هدفش ورزشکار حرفه ای شدن، شرکت در مسابقه و یا رسیدن به اندامی مانند مدل ها نیست، اما این بدین معنی نیست که آن ها نباید به نکات کوچکی که باعث بروز تغییرات بزرگ در بدن می شود، بی توجه باشند. کافی است به تعداد افرادی که هرسال تصمیم می گیرند در بدن خود تحولی ایجاد کنند، توجه کنید. رعایت چنین نکات کوچکی به آن ها کمک خواهد کرد نتایج متفاوتی بگیرند.

بدون توجه به اینکه هدف شما چربی سوزی یا ماهیچه سازی باشد، در هر صورت بدست آوردن ظاهری متناسب، نیازمند آن است که به رژیم غذایی و تمرینات خود، توجه ویژه ای داشته باشید. یکی از نکات ریزی که در رژیم غذایی خود باید به آن توجه کنید، مصرف گروهی از آمینو اسیدها به آمینو اسید های شاخه دار (Branched-Chain Amino Acids) یا BCAA است. این آمینو اسیدها می توانند تأثیرات بسیار زیادی در حجم ماهیچه ها، قدرت بدنی، چربی سوزی و عملکرد ورزشی شما داشته باشند.

لوسین (Leucine)، ایزولوسین (Isoleucine) و والین (Valine) با بقیه آمینو اسیدها متفاوت هستند. در ادامه با این تفاوت ها و دلایل اصلی حضور آن ها در رژیم غذایی ما آشنا خواهیم شد.

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

متحول کردن ظاهر بدن بدون ماهیچه سازی و افزایش حجم ماهیچه ها نتیجه ای نخواهد داشت و مصرف بی سی اِی اِی به فرآیند ماهیچه سازی در بدن شما کمک خواهد کرد.

در مرتبه اول، بی سی ای ای نقش آجرهای سازنده پروتئین ماهیچه ای را ایفا می کند. در واقع ماهیچه از پروتئین و پروتئین از کنار هم قرار گرفتن آمینواسیدهای متفاوت در فرآیندی به سنتز پروتئین ساخته شده است. اما همه آمینواسیدها به طور مستقیم در این فرآیند نقش ایفا نمی کنند.

آمینواسیدها پس از وارد شدن به بدن، توسط روده جذب شده و مستقیماً به کبد فرستاده می شوند و در آن زمان، کبد مشخص خواهد کرد که قبل از فرستاده شدن آن ها به دیگر بخش های بدن، از آن ها چه استفاده ای شود. اگر بدن به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد، کبد از این آمینواسیدها به جای ماهیچه سازی و ترمیم بافت، برای تأمین انرژی استفاده خواهد کرد.

اما بی سی ای ای پس از آزاد سازی توسط کبد، در فرآیند های مرتبط با ماهیچه سازی و ترمیم ماهیچه ها شرکت داده می شوند. در چنین شرایطی فیبرهای ماهیچه ای با توجه به نیاز خود از، آن ها استفاده خواهند کرد. برای مثال از آن ها برای ماهیچه سازی استفاده می کنند.

در فرآیند سنتز پروتئین، لوسین مهم ترین و با ارزش ترین آمینو اسید شاخه دار برای تحریک رشد ماهیچه ها است. همانند استارت خودرو، لوسین فرآیند سنتز پروتئین را آغاز می کند. به بیانی دیگر، لوسین فرآیند mTOR را آغاز می کند که منجر به سرعت بخشیدن به سنتز پروتئین و در نهایت رشد ماهیچه ها می شود.

بی سی اِی اِی ممکن است نقشی در ترشح انسولین و هرمون رشد (GH) نیز داشته باشد. زیرا باعث کاهش سطح کورتیزول (Cortisol) در حین تمرینات می شود. لازم است بدانید کورتیزول هورمونی کاتابولیک است و باعث اختلال در ترشح تستسترون و تخریب بافت ماهیچه ها می شود. مصرف جرعه جرعه بی سی اِی اِی حین تمرینات، علاوه بر جلوگیری از تخریب ماهیچه ها، باعث می شود سرعت بازسازی آن ها افزایش یابد.

لوسین و ایزولوسین می توانند نقشی کلیدی در لاغر شدن شما داشته باشند. تحقیقاتی که در سال 1997 بر روی کشتی گیران  انجام شد، نشان داد  مصرف بی سی اِی اِی در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث کاهش میزان چربی بدن به خصوص چربی ناحیه شکمی می شود.

علاوه بر این طبق تحقیقاتی که در یکی از مؤسسات برزیل انجام شد، شش هفته مصرف لوسین در کنار رژیم غذایی مناسب، باعث افزایش سرعت چربی سوزی می شود. محققان می گویند افزایش سطح سنتز پروتئین باعث افزایش سطح مصرف انرژی می شود که بدن این نیاز را با استفاده از منابع چربی خود تأمین می کند.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان ژاپنی انجام شده است، افرادی که در کنار غذاهای پرچرب، ایزولوسین مصرف می کنند، میزان جذب چربی کمتری دارند. دلیل چنین کاهشی، فعال شدن ریسپتورهایی به PPARs است که باعث افزایش چربی سوزی و کاهش ذخیره سازی چربی می شوند. PPARs علاوه بر افزایش فعالیت ژن های موثر در فرآیند چربی سوزی، باعث کاهش فعالیت ژن های موثر در فرآیند ذخیره چربی می شود.

بی سی اِی اِی بسیاری از نیازهای فیبرهای ماهیچه را برطرف می کند. منبعی سریع برای انرژی، یکی از این نیازها است. به خصوص حین انجام تمرینات سخت. هرچقدر شدت و زمان تمرین باشد، میزان بی سی اِی اِی بیشتری به عنوان منبع انرژی استفاده خواهد شد. به همین دلیل است که میزان 6 گرم بی سی اِی اِی در بسیاری از مکمل های مخصوص قبل از تمرین گنجانده شده است. زیرا سوخت مناسب برای ماهیچه، به معنی توان آن برای انجام تمرینات است.

والین نقشی کلیدی در تأمین انرژی جهت انجام تمرینات ایفا می کند. حین انجام تمرینات، مقادیر زیادی تریپتوفان (Tryptophan) توسط مغز استفاده می شود. این ماده در مغز به 5-هیدروکسی تریپتامین (5-Hydroxytryptamine یا 5-HTP) یا سروتونین (Serotonin) تبدیل می شود. میزان زیاد سروتونین باعث فرستاده شدن پیغام کوفتگی بدن به مغز می شود که در نهایت منجر به کاهش توان ماهیچه ها و پایداری آن ها می گردد.

اما والین نسبت به تریپتوفان با سرعت بیشتری جذب مغز می شود که در نتیجه منجر به جذب میزان کمتری تریپتوفان، تولید میزان کمتری سروتونین و در نهایت تأخیر در ارسال پیغام کوفتگی می گردد. بنابراین شما خواهید توانست تمریناتی طولانی تر و سخت تر انجام دهید.

انجام تمرینات سخت، تأثیر منفی بر سیستم امینی بدن شما می گذارد و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری افزایش می یابد؛ به خصوص زمانی که رژیم غذایی با میزان کالری مصرفی کمی را دنبال می کنید. در چنین شرایطی مصرف بی سی اِی اِی با سرعت بخشیدن به فرآیند ترمیم ماهیچه ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا می شود.

طی تحقیقاتی که در دانشگاه میلان انجام شد، محققان ایتالیایی متوجه شدند موش هایی که به آن ها بی سی اِی اِی داده شده است، میزان بیشتری میتوکندری (mitochondria) دارند. همچنین در این نمونه ها ژن SIRT1 فعالیت طولانی تر داشته است. اگرچه هنوز چنین تأثیراتی بر روی انسان به اثبات نرسیده است، اما اثبات آن گواه دیگری بر ضرورت مصرف بی سی اِی اِی خواهد بود.

مصرف صحیح بی سی اِی اِی می تواند با توجه به سه متغیر میزان مصرف، نسبت لوسین به ایزولوسین به والین و زمان بندی تعیین کنید. یک نمونه ازین تقسیم بندی به صورت زیر است:

میزان مصرف: بهترین میزان مصرف بی سی اِی اِی حدود 5 تا 1 گرم است.

نسبت: تعیین این متغیر بسیار مهم است. لوسین اصلی ترین آمینواسیدی است که به افزایش حجم ماهیچه ها کمک می کند. اما این بدین معنی نیست که مصرف آن، نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. برای گرفتن بهترین نتیجه از مصرف بی سی اِی اِی، باید نسبت مصرف خود را در مکمل مخصوص قبل از تمرین به صورت 2 به 1 به 1 (میزان لوسین دو برابر میزان ایزولوسین و والین باشد) تعیین کنید. برای مکمل مخصوص پس از تمرین بهتر است میزان لوسین باز هم افزایش یابد و نسبت ها به 3 به 1 به 1 تغییر کند تا ازین طریق رشد ماهیچه ها و بازسازی آن ها سریع تر انجام شود. فراموش نکنید که تمامی نسبت های بالا باید با توجه به میزان 5 تا 1 گرم بی سی اِی اِی مشخص شود.

زمان بندی مصرف:

بسیاری از افراد می گویند مصرف بی سی اِی اِی قبل از تمرین نتیجه زیادی نخواهد داشت و اگر پس از تمرین مکمل هایی مانند پروتئین وِی مصرف می کنید، مصرف بی سی اِی اِی پس از تمرین زیاده روی خواهد بود. ما کاملاً با چنین دیدگاهی مخالف هستیم. زیرا مصرف 5 تا 1 گرم بی سی اِی اِی قبل و بعد از تمرین، بدون در نظر گرفتن میزان و نوع پروتئینی که مصرف می کنید، به شما کمک بسیار زیادی خوهد کرد.

مصرف بی سی اِی اِی قبل از شروع تمرین، منبع انرژی بسیار مناسبی را در اختیار ماهیچه های شما قرار خواهد داد و علاوه بر آن، مدت زمان بیشتری تمرین خواهید کرد. مصرف بی سی ای ای پس از تمرین، باعث افزایش فرآیند سنتز پروتئین و سطح انسولین و GH می شود. همچنین سطح ترشح کوتیزول را کاهش می دهد.

زمان مناسب دیگری برای مصرف بی سی اِی اِی، در هنگام خوردن وعده های غذایی است که در آن ها میزان پروتئین کمتر از 3 گرم می باشد. طبق تحقیقات حدود 3 گرم لوسین، برای داشتن بهترین چرخه سنتز پروتئین لازم است. منابع پروتئین حیوانی مانند لبنیات، گوشت قرمز، تخم مرغ و آبزیان در هر 3 گرم خود، حدوداً حاوی 3 گرم لوسین هستند. بنابراین اگر میان وعده و یا وعده اصلی شما حاوی کمتر از 3 گرم پروتئین است، با مصرف حداقل 5 گرم بی سی اِی اِی، از اختلال در سنتز پروتئین جلوگیری خواهید کرد.

منابع

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

متن نظر*

(نمایش داده نمیشه)

شماره تماس

(اختیاری)

سلام ممنون از مطالب خوب شما .امیدوارم .فقط دوست عزیز من متوجه درصد مصرف بی سی ای ای رو که عنوان کرده بودید ۳به۱به ۱ نشدم .میتونم خواهش کنم منظورتون چیه . .

درود بر شما همراه گرامی، از لطف و حسن توجه شما ممنون. در رابطه با سوال شما، منظور از 3 به 1 به 1 میزان ترکیب لوسین، ایزولوسین و والین می باشد. به بیان ساده تر، برای مکمل بعد از تمرین، سه واحد لوسین، یک واحد ایزولوسین و یک واحد والین باید با هم ترکیب شوند. یادآور می شویم میزان مصرف خود را بین 5 تا 1 گرم حفظ کنید.

سلام خسته نباشید.متشکرم از مطالب مفیدتون.
میخواستم بدونم آمینو ۲۰۰۲ سوپر وی برای خانمی که ورز‌ش نمیکنه و میخواد لاغر بشه همراه با رژیم غذایی مناسبه؟؟؟

سلام. آمینواسید های موجود در 22 یا 2222 به صورت طبیعی در منابع پروتئینه وجود دارند و مصرف آن ها به صورت خالص تنها در صورتی پیشنهاد می شود که شخص فعالیت فیزیکی و تمرینی بالایی دارد. در غیر این صورت مصرف آمینو به صورت خالص تاثیر چندانی نخواهد داشت زیرا در نبود فعالیت فیزیکی، بدن به صورت طبیعی قدرت جذب کمتری خواهد داشت

سلام
آیا این درسته که میگن هر اسکوپ پروتئین وی گلد اپتیموم ۵ گرم bcaa و ۴ گرم گلوتامین داره ؟
اگه درست باشه همون یه اسکوپ کافیه دیگه

. طبق جدول ارزش غذایی که روی ON Gold وجود داره هر اسکوپ 24 گرم پروتئین وِی، 5.5 گرم بی سی ای ای و 4 گرم گلوتامین داره. ازین رو یک اسکوپ نیاز بی سی ای ای بدن رو تامین میکنه اما از طرفی باید فاکتور جذب بدن رو هم در نظر بگیرید. برای همین بسیاری از ورزشکاران در کنار پروتئین گلد، بی سی ای ای هم مصرف می کنند تا بدن شانس جذب بیشتری داشته باشد.

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

سلام.
چرا بعضی از مربی های بدنسازی، مصرف آمینو اسید رو یه جورایی توصیه نمی کنند؟
من آمینو اسید 32 بیوتچ دارم که 5 عددی هست.

با سلام
ممنون از مطالب ارزشمند
میخواستم بدونم استفاده همزمان آمینو و وی و گلوتامین لزومی داره یا مثلا مصرف تنها وی کفایت میکنه؟ با فرض اینکه BCAA هم استفاده بشه

سلام خسته نباشید آیا این مکمل ها برای سنین ۱۶تا۱۷ ضرر داره برای چربی سوزی ؟

با سلام و احترام
مرسی از این مقاله کامل

خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون
من اینجور ک فهمیدم این bcaa ها هم ب حجم گیری کمک میکنه هم باعث انرژی میشه؟؟؟میشه گینر و bcaa رو برای افزایش حجمی خیلی بهتر توی ی دوره کنار هم استفاده کرد؟؟و این فکر من درسته ک bcaa ی جورایی توی انرژی و این چیزا مثل کراتینه؟؟؟؟؟

خسته نباشید و مرسی از سایت خوبتون
من اینجور ک فهمیدم این bcaa ها هم ب حجم گیری کمک میکنه هم باعث انرژی میشه؟؟؟میشه گینر و bcaa رو برای افزایش حجمی خیلی بهتر توی ی دوره کنار هم استفاده کرد؟؟و این فکر من درسته ک bcaa ی جورایی توی انرژی و این چیزا مثل کراتینه؟؟؟؟؟

اگر میخواهید در جریان آخرین اخبار بلاگ و آخرین تخفیف ها و قرار بگیرید:

رویال بادی به عنوان مرجع تخصصی بدنسازی با ارائه کاملترین مجموعه اختصاصی بره های تمرینی و مقالات انگیزشی و کاربردی برای ورزشکاران می کوشد تا گامی در جهت تامین دانش لازم برای علاقه مندان این رشته مهم بردارد. آموزش کامل انجام همه حرکات بدنسازی برای اولین بار در رویال بادی رونمایی خواهد شد و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

آمبلیوپی یا تنبلی چشم وضعیتی است که در آن، بینایی یک یا هر دو چشم فرد کم می شود و حتی با استفاده از عینک هم نمی توان این شرایط را تصحیح کرد. این یک اختلال رشدی است و زمانی رخ می دهد که چشم و مغز، هماهنگی مناسبی برای تولید تصاویر بصری نداشته باشند. در صورتی که این ضعف بینایی در مراحل اولیه خود درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود. در این مقاله از بخش چشم و چشم

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

در مورد اختلال اوتیسم چقدر اطلاعات دارید؟ از چه زمانی میتوان تشخیص داد که کودکی به اختلال اوتیسم مبتلا است؟ چگونه می توانیم ارتباطی موثر و درست با

علائم اولیه بارداری چیست؟ آیا می دانستید، هنگامی که عادت ماهانه تان به تاخیر می افتد، ممکن است چند هفته از بارداری تان گذشته باشد؟ حاملگی با بارور

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

 سلام ببخشید من سنم 17 و وزنم 62 کیلو گرم هست میخوام دقیقا ده کیلو چاق بشم ! بدنسازی هم کار میکنم . میخوام بدونم اگه فقط یه ماه بخوام این معجوون های چاقی مثل افلاطون و 7 و مصرف کنم و بعد که 1

 

معاون سازمان غذا و دارو:مکمل ۳ دلاری تا پارسال در بازار ایران ۷۰ دلار فروخته می‌شدخبرگزاری فارس: معاون سازمان غذا و دارو از افزایش واردات مکمل‌ها از ۲۵ میلیون دلار به بالای ۶۰۰ میلیون دلار طی ۶ سال خبر داد و گفت: در گذشته که مکمل‌ها قیمت گذاری نمی‌شدند، یک مکمل که با قیمت ۳دلار وارد کشور می‌شد به قیمت ۷۰ دلار به دست مشتری می‌رسید.خبرگزاری فارس: مکمل ۳ دلاری تا پارسال در بازار ایران ۷۰ دلار فروخته می‌شدبه گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، محمدرضا شانه ساز شب گذشته در بره تلویزیونی نبض در شبکه خبر سیما در نشستی با موضوع بررسی عوارض مکمل های بدنسازی افزود:‌ این اقلام در حدود سال 8 با تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی به صورت گسترده و قاچاق وارد بازار کشور شدند و وزارت بهداشت بعد از این زمان بود که برای ساماندهی بازار این محصولات وارد عمل شد و بره ریزی کرد.وی گفت: متأسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی درباره اثربخشی این محصولات خیلی بزرگنمایی کردند و همین مسئله باعث افزایش بی‌رویه و بسیار گسترده این محصولات در کشور شد به طوری که میزان واردات این محصولات از حدود 25 میلیون دلار در سال 84 به حدود 6 میلیون دلار در سال 9 رسید.معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: وزارت بهداشت اقدامات زیادی برای ساماندهی بازار مکمل‌ها انجام داده است و از حدود 2 سال قبل توزیع این اقلام فقط توسط شرکتهای مجاز توزیع دارو امکانپذیر است و اگر هر مکملی در جایی غیر از داروخانه توزیع شود، قاچاق و تقلبی محسوب می‌شود.وی گفت:‌ بر اساس ابلاغیه جدید وزارت بهداشت به دانشگاههای علوم پزشکی در هفته گذشته از اول تیر هر مکملی که در خارج از داروخانه و بدون برچسب اصالت دارو باشد، قطعاً قاچاق و تقلبی محسوب می‌شود.شانه ساز افزود:‌ اقدام دیگر وزارت بهداشت قیمت‌گذاری این محصولات از سال پیش بود زیرا بر اساس قانون با مکمل‌ها نیز باید مانند دارو رفتار کنیم، مسئولیت قیمت گذاری این اقلام نیز با کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت است اما در گذشته مکملی را داشتیم که با قیمت 3 دلار وارد کشور می‌شد و به قیمت 7 دلار در بازار قانونی فروخته می‌شد.معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: مکمل های دارویی که مورد مصرف ورزشکاران نیز قرار می‌گیرند اگر در جای خود مصرف شوند می‌توانند اثراث مثبتی هم داشته باشند اما به هیچ وجه مصرف این اقلام را بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌کنیم.وی گفت: مکمل‌هایی که از منابع معتبر و شرکتهای مجاز وارد کشور می‌شوند مورد تأیید وزارت بهداشت هستند و عوارض آنها کنترل شده است اما مکمل‌های غیر مجاز اصطلاحاً پدر و مادرشان معلوم نیست و مشخص نیست که در کجا، در شرایطی و با چه موادی تولید شده‌اند اما مکمل‌های مجاز تمام مستنداتشان قابل پیگیری است و اگر برای کسی مشکل به وجود بیاروند، شرکت تولید کننده، وارد کننده، داروخانه، پزشک تجویز کننده همگی مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند.شانه ساز در پاسخ به این پرسش مجری بره که آیا مکمل‌هایی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند، مشکلی ندارند، گفت: ظاهراً شما اصرار دارید که پای داروخانه‌ها را هم به موضوع مکمل‌های غیر مجاز و عوارض آن برای ورزشکاران باز کنید اما اقلامی که در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند مشکلی ندارند و اگر برای کسی مشکلی هم به وجود بیاورند قابل پیگیری است.معاون سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش مجری که آیا وزارت بهداشت در زمینه توزیع مکمل هایی غیر مجاز در باشگاههای ورزشی مسئولیت دارد یا نه،‌گفت: ظاهراً از نظر شما متولی همه چیز وزارت بهداشت است، مسئولان وزارت بهداشت از سال 8 نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و هشدار داده‌اند اما مسئولیت رسیدگی به این مسئله وزارت بهداشت نیست و سازمان تربیت بدنی باید پاسخگو باشد.

 

رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد:یرقان در کمین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازیسلامت نیوز: رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد با هشدار نسبت به عوارض جدی مکمل های بدنسازی برای کبد تاکید کرد: در صورتی که ورزشکاران با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه شدند سریعا مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایند در غیراینصورت با خطر مرگ روبرو خواهند شد.                این فوق تخصص بیماری های گوارش وکبد تاکید کرد:« مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه می شوند که در صورت مشاهده این عوارض باید سریعا مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایند.»وی هشدار داد:« در صورتی که ورزشکاران به عوارض یاد شده توجهی نکنند و مصرف مکمل ها را ادامه دهند با خطر مرگ روبرو خواهند شد.»دکتر ملک زاده در پایان گفت:« تاکید می کنم ما مصرف هیچ نوع دارو و مکمل و هورمونی را برای زیبایی اندام توصیه نمی کنیم.»    وی خاطرنشان کرد:« بیشترین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی در رده های سنی 19 تا 34 سالگی هستند لذا از وزارت بهداشت تقاضا داریم از این کارهای غیرعلمی جلوگیری کند و نظارت بیشتری داشته باشد.»     دکتر رضا ملک زاده در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مصرف مکمل ها همچنین می تواند موجب ابتلای فرد به سوء هاضمه شود و افرادی که از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند دچار سوزش و رفلاکس می شوند.»     رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد تاکید کرد:« عمده ترین عوارض مصرف استروئیدهای آندروژنیک آسیب های جدی به کبد است و ما تقریبا هر ماه 2 تا 3 بیمار داریم که به دلیل خارش شدید و ابتلا به یرقان به ما مراجعه می کنند که بعد از بررسی مشخص می شود این افراد از مکمل هایی که از گروه آندروژن ها هستند استفاده کرده اند در نتیجه اثرات طلوبی بر کبد آنها گذاشته و دچار کلستات شده اند.»وی افزود:«متاسفانه در برخی موارد مشکلات کبدی این افراد بهبود یافتنی نیست و تا آخر عمر فرد را درگیر می کند تا اینکه بیمار را از پا درآورد و اگر سلامت این افراد نیز برگشت پذیر باشد 2 تا 3 سال درگیر بیماری خواهند بود و تبدیل به آدم های ضعیف و آسیب پذیر خواهند شد.»     دکتر رضا ملک زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مکمل های بدنسازی طیفی از داروها هستند که بیشترین نوع مکمل های مصرفی که ما در کلینیک با آن روبرو هستیم از خانواده آندروژن ها است. در واقع داروهایی که ورزشکاران برای دوپینگ استفاده می کنند نیز از خانواده آندروژن ها است.»وی ادامه داد:« متاسفانه مربیان و مسئولان باشگاه های بدنسازی از اینکه به ورزش کردن و سلامت ورزشکاران اهمیت دهند توصیه به مصرف پودرهای پروتئینی و هورمونی می کنند که مصرف آن مشکلات جدی برای سلامت جوانانی که برای تناسب اندام مراجعه می کنند بوجود می آورد.»بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): داروها:یرقان در کمین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی::.

عوارض مصرف مکمل بی سی ای ای

 

ورزش و مكملهاي غذاييمتخصصین تغذیه معتقدند که غذا بهترین منبع مواد مغذی است.در صورتی که غذاهای متنوعی از غلات،سبزیجات،میوه جات،لبنیات و گوشت مصرف کنید،به قرص های ویتامین و مواد معدنی نیاز پیدا نمی کنید.با این وجود در صورتی که نوعی بیماری یا نیازهای تغذیه ای خاصی دارید که با منابع معمول غذایی قابل رفع نیست یا اینکه اصولاً از یک نوع مواد غذایی خاص استفاده نمی کنید(مثلاً از شیر تا سایر محصولات لبنی مصرف نمی کنید). ممکن است مکمل برای شما سودمند باشد.شزایط زیر احتمالاً نیاز به مکمل دارد:کمبود لاکتات:افراد مبتلا به کمبود لاکتات قادر به هضم شیر و برخی فرآورده های شیر نیستند در صورتی که این افراد به اندازه کافی از سایر مواد غذایی محتوی کلسیم فراوان (نظیر اسفناج،کلم و باقلا)استفاده نکنند،مصرف یک مکمل کلسیمی مفید خواهد بود.به طور مشابه افرادی که آلرژی به شیر دارند یا از شیر و محصولات آن خوششان نمی آید نیز احتمالاً از مکمل کلسیمی سود خواهند برد.رژیم گیاهخواری،ویتامین B12،آهن،روی و مکمل های کلسیمی ممکن است مورد نیاز باشند.کمبود ویتامین یا مواد معدنی:در صورت تشخیص کمبود ویتامین یا یک ماده معدنی بخصوص،استفاده از مکمل در درمان این کمبود کمک کننده می باشد.اما چگونه میتوانید بفهمید که نیازهای خاص دارید یا اینکه رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی کلیدی است؟به عنوان یک ورزشکار شما از ارزیابی تغذیه ای برای بررسی عادات غذایی اخیرتان،تشخیص مواردی که به طور مناسب رعایت می کنید،برای نشان دادن راههای بهبود و شناسایی نیاز خود به مکمل ها سود خواهید برد.تجربه نشان میدهد ورزشکاران از مکملهایی استفاده میکنند که رژیم غذایی آنها بطور کامل این نیازها را تأمین نموده و در مورد مواد مغذی که کمبود دارند از مکمل مناسب استفاده نمی نمایند یک ارزیابی تغذیه ای میتواند خلاءهای تغذیه ای شما را پرکند.بسیاری از ورزشکاران حرفه ای ادعا می کنند که از مصرف مکملها سود برده اند مع الوصف در مورد ادعای این ورزشکاران دو نکته را باید به خاطر داشت:نخست آنکه بسیاری از این ورزشکاران حرفه ای از طریق انجام فعالیت های بسیار شدید و طاقت فرسا به بدنشان فشار می آورند.ممکن است در برخی مراحل تمرین خود به مواد مغذی اضاقی نیاز داشته باشند.بسیاری از تبلیغاتی که رای مکمل ها میشوند،اغواکننده و فریبنده هستند و فوایدی برای آنها ذکر میشود شاید مصرف یک قرص از اینکه در روز سه لیوان شیر بنوشید و یک ظرف لوبیا بخورید،ساده تر به نظر برسد ولی مصرف مکملها یک راه حل ساده نیست.قسمت دشوار در ارزیابی دعوی سازندگان مکمل این است که بر خلاف داروها و مواد غذایی لازم نیست که سازندگان مکمل به طور قانونی بی خطر بودن یا موثر بودن مصرف آنها را اثبات نمایند.این بدان معنی است که شما به عنوان یک مصرف کننده باید در اینکه از مکمل استفاده کنید یا خیر،بسیار محتاط باشید قبل از مصرف یک مکمل غذایی،به سوالات زیر پاسخ دهید:آیا مصرف مكملها قانونی است؟بسیاری از مواد موجود در مکملهای غذایی برای ورزشکاران شرکت کننده در مسابقات ممنوع بوده و جزو موارد دوپینگ محسوب میشوند.بنابراین مراقب باشید که اشتباهاً از مکملی استفاده نکنید که باعث محرومیت شما از ورزش شود و برچسب روی مکمل را با دقت مطالعه کنید تا بدانید واقعاً چه چیزی در این مکمل وجود دارد.آیا مصرف مكملهاي غذايي بی خطر است؟بعضی مکملهای غذایی(حتی مواد مغذی آلی)در صورتی که بیش از حد توصیه شده دریافت شوند،دارای عوارض سمی خواهند بود.سایر مواد نیز ممکن است باعث عدم تعادل و کمبود شوند که به چگونگی تداخل عمل آنها با سایر مواد مغذی در بدن بستگی دارد.بر خلاف داروها،مکملهای غذایی قبل از اقدام به فروش تحت آزمونهای امنیتی وسیع قرارنمي گیرند لذا احتمال بروز عوارض پيش بيني نشده در آنها وجود دارد .یک نمونه از مکمل گیاهی وجود دارد که میتوانند عوارضی جانبی خطرناکی داشته باشد و 2 مورد مرگ در اثر مصرف آن گزارش شده است.آیا مصرف مكملهاي غذايي موثر است؟به منظور تعیین اثربخشی یک ماده غذایی،مطالعات کیفی زیادی مورد نیاز هستند.یک مطالعه منفرد روی تعداد کمی از افراد کافی نیست. لذا بدرستي به اين سوال نمي توان پاسخ داد .آیا مصرف مكمل براي ورزشكاران ضروري است ؟با وجودی که مکمل ممکن است قانونی،بی خطر و موثر باشد(به عنوان بهبود دهنده کارآیی)لازم است تعیین کنید که آیا واقعاً به آن نیاز دارید.به عنوان مثال در بسیاری از دوندگان مسافتهای طولانی زن ذخایر آهن پایین است و میتوانند از مکمل آهن بهره ببرند،ولی در صورتی که ذخایر شما طبیعی باشند،این مکمل برای شما ضروری نمیباشد.کراتین ممکن است برای ورزشکاران درگیر در ورزشهای قدرتی تا حدی ارزشمند باشد ولی در صورتی که یک ورزشکار استقامتی هستید نیاز به آن ندارید و عوارض جانبی احتمالی آن توجیه پذیر نیست.این مطلب را همیشه در نظر داشته باشید که هیچ رژیم غذایی وجود ندارد که موجب قهرمانی یک ورزشکار عادی گردد.فقط رژیم غذایی صحیح و منطقی،شرایط را برای حداکثر آمادگی جسمانی و انجام مطلوبی فعالیت مهیا میکند.

 

 بدنسازی کلیه ام را از من گرفتبازخوانی پرونده پزشکی آقای مسعود با حضور دکتر شهناز اتابک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری دکتر شهرام آگاه فوق تخصص گوارش و کبد دکتر ربابه شیخ الاسلام متخصص اپیدمیولوژی تغذیه دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی

 

اسمش مسعود است. فقط ۲۷ سال دارد و ۱۳ ماه پیش هر ۲ کلیه اش را از دست داده است. خودش می گوید: «ماجرا از ۷ سال پیش شروع شدوقتی جذب اندام متناسب یکی از دوستانم شدم و تصمیم گرفتم برای اینکه اندام و هیکلی مثل او داشته باشم، به باشگاه بروم و ورزش بدنسازی انجام دهم.» اما مگر می شود ورزش کنی و کلیه هایت را از دست بدهی؟ مگر می شود ورزش کنی و زخم معده بگیری؟ مگر می شود ورزش کنی و مجبور باشی تا آخر عمر کورتون مصرف کنی؟ نمی شود. می دانیم که نمی شود، می دانیم و به همین دلیل پای صحبت های مسعود می نشینیم تا بدانیم این همه بلا چطور سرش آمد.    چگونه کارهای 1 هفته را در 1 روز انجام دهیم؟! چگونه کارهای 1 هفته را در 1 روز انجام دهیم؟!    در سال نو ساعت های کاری خود چنانچه مایلید تبلیغات شما در اینجا نمایش داده شودبا ما تماس بگیریدمسعود ۲۷ ساله که بر اثر مصرف داروهای بدنسازی دو کلیه اش را از دست داده، می گوید:بدنسازی ام به بدن سوزی تبدیل شد!چه شد پس از رفتن به باشگاه، این همه مشکل برایتان پیش آمد؟باشگاه رفتن و ورزش کردن مشکلی نداشت، خود من بودم که باعث ایجاد کلی دردسر شدم.چطور؟۲ ماه از باشگاه رفتنم نگذشته بود که تصمیم گرفتم مصرف داروهای بدنسازی را شروع کنم. خیلی دلم می خواست زودتر به اندام دلخواهم برسم. با وجود اینکه هم باشگاهی ها و مربی ها به من گفتند مصرف دارو برایم زود است و ممکن است عوارض داشته باشد، به حرف هیچ کدامشان اهمیتی ندادم و سراغ داروهای بدنسازی رفتم.چه داروها یا مکمل هایی مصرف می کردید؟انواع مکمل های پروتئینی و ویتامینی، کراتین، اکسی، متان، آمینو و قرص های اشتهاآور.این مکمل ها را از داروخانه تهیه می کردید؟متاسفانه نه. آنها را از یک مغازه در خیابان فلاح می خریدم که انواع و اقسام پودرها و مکمل های بدنسازی را می فروخت و فروشنده اش ادعا می کرد محصولاتش اصل است.مصرف این داروها تحت نظر پزشک یا مربی ورزشی بود؟نه. تمام آنها را سرخود مصرف می کردم و پس از مدتی که دیدم خوب جواب می دهد، دوز مصرف را بالا بردم.مصرف این همه داروی نیروزا و اشتهاآور، انرژیتان را بیش از اندازه بالا نمی برد؟چرا، در آن روزها آنقدر انرژی داشتم که بعد از وزنه زدن در باشگاه، کلی به کیسه بوکس مشت می کوبیدم تا انرژی ام تخلیه شود. اگر باز هم انرژی داشتم، به دیوار هم مشت می کوبیدم. داروهای اشتهاآور آنقدر اشتهایم را زیاد می کردند که اگر فقط چند دقیقه غذا خوردنم دیر می شد، دست وپایم می لرزید و به حدی عصبی می شدم که اگر کسی حرفی می زد یا کوچک ترین اتفاقی می افتاد، بلافاصله کنترلم را از دست می دادم و دعوا راه می انداختم.این ورزش بدنسازی فایده ای هم داشت؟به جز چند مسابقه ای که دادم و مقام هایی که آوردم؛ هیچ! متاسفانه بدنسازی برای من دقیقا به بدن سوزی تبدیل شد.عوارض داروهای بدنسازی، چند وقت پس از مصرف آنها سراغتان آمد؟چند ماه بعد از مصرف، دچار ناراحتی های شدید گوارشی مانند دل درد، دردمعده و زخم معده شدم. ۳ سال بعد هم که دست وپایم شروع به ورم کرد و اصلا متوجه نبودم خیلی کمتر از گذشته دستشویی می روم. مدام حالت تهوع داشتم و حس می کردم غذا در گلویم گیر می کند. اوایل این مشکلات را چندان جدی نمی گرفتم اما بالاخره به اصرار اطرافیان به متخصص ارتوپد مراجعه کردم.چرا ارتوپد؟چون دست وپایم به شدت باد کرده بود و فکر می کردم مشکل گرفتگی عروق و ارتوپدی دارم. متخصص ارتوپد بعد از درخواست چند عکس و آزمایش و مشاهده آنها گفت که اصلا دچار گرفتگی رگ نیستم و مشکل ارتوپدی ندارم.بعد چه کردید؟۳ ماه گذشت و بعد از اینکه دیدم وضعیتم بسیار وخیم شده، به پزشک عمومی مراجعه کردم. برایم آزمایش خون نوشتند و وقتی آزمایش دادم، مسوول آزمایشگاه گفت هفته آینده برای گرفتن جواب به آنجا بروم، اما همان روز غروب از آزمایشگاه با من تماس گرفتند و خواستند مرا ببینند.چرا؟ظاهرا علایم خطرناکی در آزمایش خونم دیده شده بود. کراتنین و اوره خونم به شدت بالا بود. بعدها متوجه شدم به دلیل مصرف داروهای بدنسازی، کلیه هایم دچار مشکل شده اند و به دلیل پایین آمدن حجم و تعداد دفعات دفع ادرار، دچار افزایش اوره و کراتنین خون شده ام و دست وپایم ورم کرده است. رییس آزمایشگاه از من پرسید آیا قبلا دیالیز می شده ام و وقتی با جواب منفی من روبرو شد، گفت حتما اشتباه شده و باید سریع به پزشک مراجعه و آزمایش ها را تکرار کنم.این کار را انجام دادید؟بله، آزمایش ها دوباره تکرار شد و بعد از ۴۸ ساعت که جواب آنها آمد، پزشکم گفت که مشکل شدید کلیه پیدا کرده ای و باید به سرعت بستری شوی.و بعد؟متاسفانه بعد از بستری و نمونه برداری از کلیه ها، مشخص شد هر دو کلیه ام صد درصد از کار افتاده اند و باید تا پیدا شدن کلیه ای جدید برای پیوند، دیالیز شوم.چه مدتی دیالیز می شدید؟حدود ۶ ماه. یعنی قرار بود فقط ۱ ماه دیالیز شوم اما از آنجا که عفونت معده هم پیدا کرده بودم، پزشک معالجم تشخیص داد باید تا رفع عفونت معده منتظر ماند.واقعا هر روز دیالیز به اندازه یک عمر برایم می گذشت و هرگز عذاب و درد آن روزها از یادم نمی رود. تنها شانسی که آوردم، این بود که خیلی زود یک کلیه برایم پیدا شد و به لطف خدا کار پیوند کلیه به خوبی انجام گرفت.آیا بعد از پیوند هم مشکلی داشتید؟معلوم است که دارم؛ من امروز آدمی با یک کلیه و عضو پیوندی هستم و دیگر هرگز نمی توانم زندگی عادی گذشته ام را داشته باشم. با اینکه ۱۳ ماه از پیوندم می گذرد، هنوز و هر روز در حال مصرف دارو هستم؛ داروهایی که باید تا آخر عمر مصرفشان کنم. ماهی یا دو ماهی یکبار باید نزد پزشک بروم و ویزیت شوم. به هیچ وجه نباید کلیه?ام سرما بخورد. باید به شدت مواظب باشم تا ضربه ای به آن نخورد. دیگر نمی توانم با دوستانم به کوه یا اسکی بروم. حتی نمی توانم ورزش های دلخواهم را انجام دهم. به علت کورتون هایی که مصرف می کنم، سیستم ایمنی بدنم به شدت ضعیف است و یک سرماخوردگی ساده می تواند برایم به خطرناک ترین بیماری دنیا تبدیل شود. بودن در مکان های شلوغ و آلوده به دلیل احتمال ورود ویروس و میکروب به بدن، تقریبا برایم ممکن نیست. در یک کلام بگویم که من دیگر آن آدم سابق نیستم.چرا باید کورتون مصرف کنید؟برای اینکه سیستم دفاعی بدن علیه عضو پیوندی جدید وارد عمل نشود و آن را مانند یک دشمن از بین نبرد و از کار نیندازد.حرف آخر؟از تمام جوان ها می خواهم بدون فکر و از روی هیجان و احساساتشان به سراغ داروهای بدنسازی نروند. از تمام کسانی که این مطلب را می خوانند خواهش می کنم عمر و آینده شان را با رویاهای بیهوده هدر ندهند و از حال و روز امثال من درس عبرت بگیرند.نگاه فوق تخصص گوارش و کبدداروهای بدنسازیزخم گوارشی می آورنددکتر شهرام آگاهعضو هیات علمی دانشگاه علوم?پزشکی تهرانداروهای مختلفی که بی رویه و بدون تجویز پزشک و حتی گاهی بدون اطلاعات علمی برای افزایش غیرطبیعی حجم عضلات یا افزایش انرژی بدن استفاده می شوند، عوارض متعددی برای تمام ارگان های بدن مانند دستگاه گوارش و کبد دارند. این داروها بسیار متنوع هستند و شایع ترین آنها ویتامین ها و موادمعدنی است؛ درست همان داروها و مکمل هایی که آقای مسعود مدتی بی رویه آنها را استفاده می کرده است. مهم ترین مشکلی که مصرف بی رویه ویتامین ها و موادمعدنی ایجاد می کند، عوارض گوارشی است. برخی از مینرال ها می توانند باعث ایجاد سوءهاضمه یا تحریک معده شوند. به همین دلیل هم این بیمار در ماه های اول پس از مصرف دچار معده درد شده بوده است. مصرف ویتامین ها در حجم بالا عوارضی مانند تهوع و دردهای شکمی دارد. ویتامین های محلول در آب از طریق کلیه دفع می شوند اما ویتامین های محلول در چربی قابل دفع از طریق کلیه ها نیستند و می توانند باعث ایجاد مسمومیت های متعددی شوند. هورمون های آنابولیزان هم که از مواد نیروزا محسوب می شوند و برخی افراد در بدنسازی آنها را مصرف می کنند، خطرناک ترین داروهای نیروزا هستند. مهم ترین عارضه این داروها، ایجاد مشکلات جدی کبدی، تومورهای عروقی در کبد و برخی از انواع سرطان های کبد است. داروهایی که این بیمار مصرف می کرده، مانند خیلی از داروهای بدنسازی، بر متابولیسم بدن تاثیر می گذارند. ممکن است محرک سیستم عصبی یا عضلانی باشند و با تاثیراتی که بر عروق دارند، گاهی می توانند باعث ایجاد زخم های خاصی در نقاط مختلف بدن مانند دستگاه گوارش هم بشوند. مثلا یکی از عارضه های این داروها در بدن بیمار، ایجاد زخم معده بوده است. برخی از موادمخدر هم در تهیه این داروهای بدنسازی به کار می روند که مشکلاتی برای فرد ایجاد می کنند. نکته مهم این است که داروهای بدنسازی، غیرقانونی تهیه می شوند و می توانند حاوی هر ماده ناشناخته و مضری باشند. به همین دلیل پرهیز از مصرف آنها به شدت توصیه می شود زیرا هیچ راهی برای فرار از عوارض مصرفشان وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت.نگاه متخصص پزشکی ورزشیخیلی از این داروها آلودگی دارنددکتر احمد باقری مقدمعضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهرانمصرف مکمل ها شرایط خاصی دارد و فقط ورزشکارانی در سطح بالا که ورزش های قهرمانی و ملی انجام می دهند و در مواردی که فعالیت های ورزشی سنگین و شدید دارند، می توانند برخی از مکمل های گروه A را تحت نظر پزشک تیم مصرف کنند. در سایر موارد، استفاده از مکمل های دارویی و غذایی به هیچ وجه به هیچ فردی توصیه نمی شود و رژیم های غذایی مناسب می توانند پاسخگوی نیاز هر ورزشکاری در هر رشته ای باشند. متاسفانه استفاده از مکمل ها و ترکیب های دارویی که گاهی افراد غیرحرفه ای و غیرپزشک هم آنها را تجویز می کنند، در میان ورزشکاران بدنسازی رایج شده است. به همین دلیل شاهد رشد روز افزون تعداد افرادی هستیم که به دلیل ابتلا به عوارض داروهای بدنسازی، روانه مراکزدرمانی می شوند. ویتامین ها، کلسیم و کراتین جزو مکمل های مجاز هستند و می توانند تحت نظر پزشک مصرف شوند اما سایر مکمل ها مانند آنچه این بیمار مصرف می کرده، ۲ مشکل اساسی دارند؛ آنها از مواد هورمونی و آنابولیک تشکیل شده اند و مصرفشان در حجم بالا بسیار خطرناک است زیرا می توانند باعث ایجاد عوارض قلبی، روانی، هورمونی و کلیوی شوند. دوم اینکه مصرف بی رویه مکمل ها، حتی انواع مجازشان، عوارض خطرناکی برای بدن دارد. متاسفانه در مورد این بیمار، مصرف بیش از حد مکمل های پروتئینی در کنار سایر داروها و احتمالا دریافت سمومی که به صورت مشخص و شخص در مکمل ها وجود دارد، باعث ایجاد اختلال در عملکرد کلیه ها و در نهایت هم از دست دادن آنها شده است. افراد غیرحرفه ای و غیرپزشک متوجه علایم و عوارض مصرف داروهای بدنسازی نمی شوند. اگر مسعود با نظر پزشک دارو و مکمل مصرف می کرد، حتما پس از مشاهده ناراحتی های اولیه مانند ناراحتی های گوارشی، متوجه بروز عوارض این داروها می شد و شاید دیگر کارش به پیوند کلیه نمی کشید. به همین دلیل ما اصرار می کنیم ورزشکاران سرخود سراغ مکمل ها و داروهای بدنسازی نروند. در نهایت بد نیست این موضوع را هم بدانید که براساس نتایج تحقیقات، درصد بالایی از داروهای بدنسازی موجود در تمام کشورها، حتی کشورهای اروپایی و آمریکا، دارای آلودگی هستند. در کشورهای غربی، الزام حقوقی به نوشتن محتویات مواد مصرفی روی برچسب کالاها وجود ندارد. به همین دلیل مواد ممنوعه موجود در مکمل ها و داروهای بدنسازی روی برچسب اطلاعات محصول درج نمی شود، بنابراین وقتی مکملی غیرقانونی وارد کشور می شود، ممکن است محتوی انواع آلودگی های هورمونی و آنابولیک باشد. به همین دلیل خرید این مواد از فروشگاه های غیرمجاز توصیه نمی شود. حتی داروخانه ها هم باید این مکمل ها را با تاییدیه وزارت بهداشت بفروشند و خرید مکمل بدون تاییدیه حتی از داروخانه ها هم توصیه نمی شود.نگاه متخصص اپیدمیولوژی تغذیهدکتر ربابه شیخ الاسلامدبیر جشنواره می گوید:مربیان ورزشی هم باید سوگند بخورندسلامت: با وجود ابعاد وسیع مشکلی که در مورد بدنسازی و عوارض داروها و مکمل های پرخطر وجود دارد، فکر می کنید صفحه «میزگرد تناسب اندام» مانند صفحه «زیر ذره بین روغن» موفق می شود؟اول باید موفقیت را معنی کرد. من هم اکنون هم احساس موفقیت می کنم چون در ۴ ماه گذشته که یک موج اطلاع رسانی را با همکارانم در به سایت ایران، هفته ه سلامت، صدا?و?سیما، پرشین?بلاگ و سلامت نیوز ایجاد کردیم، عده زیادی از متخصصان کشور که در مطب یا کلینیک های خود شاهد عوارض روش های نادرست بدنسازی هستند، به کمیته علمی جشنواره پیوسته اند. علاوه بر این، فدراسیون پزشکی ورزشی کشور که جزو حامیان این جشنواره است، فهرست مکمل های مجاز را اعلام کرده و بخشه ای نیز صادر کرده اند که در نظارت هایی که در سالن های بدنسازی انجام می شود با کسانی که مکمل های غیرمجاز مصرف می کنند، به شدت برخورد خواهدشد. اداره کل نظارت بر دارو نیز کمیته ای را برای نگاه مجدد به مکمل ها تشکیل داده که امیدوارم نتیجه کارشان به زودی منتشر شود.آیا اعضای کمیته علمی جشنواره همه از بخش سلامت هستند؟نه و این خود یک موفقیت بزرگ دیگر است؛ ما متولیان سلامت را با متولیان ورزش، به خصوص ورزش همگانی به همکاری دعوت کرده ایم. اگر به سایت جشنواره مراجعه کنید، حامیان را خواهید یافت. از وزارت بهداشت، دفتر آموزش بهداشت و ارتقای سلامت اولین مشوق ما بود و بعد کم کم فدراسیون های ورزشی هم به گروه حامیان پیوستند. البته هنوز هم از همه متخصصان گروه پزشکی، انجمن های علمی مربوطه، متولیان ورزشی، دانشکده های تربیت بدنی و دعوت می کنیم با مراجعه به سایت و آشنایی با محورهای جشنواره و همایش علمی، در این حرکت اطلاع رسانی ملی شریک شوند.حامیان جشنواره تاکنون کمک مالی برای برگزاری این جشنواره داشته اند؟متاسفانه تاکنون هزینه ها را برگزارکنندگان پرداخت کرده اند و هیچ کمک مالی ای نداشته ایم. فقط مدیر محترم برج میلاد با در اختیار گذاشتن سالنی بزرگ برای برگزاری جشنواره به ما کمک کرده اند که لازم می دانم صمیمانه از ایشان و همکارانشان تشکر کنم. ضمنا معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران نیز قول مساعدت هایی را برای اطلاع رسانی وسیع از طریق خانه های سلامت، شورایاری ها و به ما داده اند ولی به دلیل مشکلات مالی در کل کشور، نتوانسته ایم حتی برای چاپ پوستر و کارهای معمول در هر همایش و جشنواره ای از حمایت متولیان سلامت و فدراسیون ها برخوردار شویم.شما از مدیریت هفته ه «سلامت» خواستید در ایجاد این موج اطلاع رسانی به شما کمک کند. از ما چه انتظاری دارید؟هفته ه «سلامت» با سابقه درخشانی که دارد مورد توجه، علاقه و اعتماد مردم است بنابراین ایجاد این صفحه و مصاحبه با اعضای هیات علمی جشنواره و بیان دلسوزانه پزشکان و متخصصانی که شاهد عوارض مختلف استفاده نابجا از مکمل ها و سایر مواد هستند و همچنین نوشتن شرح حال خود افرادی که در شرایطی از این مکمل ها و مواد استفاده کرده و دچار مشکل شده اند، می تواند در رساندن پیام به خصوص به جوانان و خانواده ها موثر باشد. ما همه می دانیم سلامت، نعمتی است که فقط وقتی آن را از دست بدهیم، می فهمیم چقدر بزرگ است. دست اندرکاران هفته ه «سلامت» باید از هر طریق ممکن این موج اطلاع رسانی را تقویت کنند. مصاحبه با متولیان ورزش های همگانی و تلاش برای متقاعدکردن آنها به برگزاری دوره های بازآموزی برای مربیان ورزشی می تواند از اقدام های موثر باشد.شما گفته اید مربیان ورزشی نیز باید در زمان دریافت گواهیه شان سوگنده داشته باشند و خود را به سوگند خود متعهد بدانند؟بله، همان طور که گروه پزشکی برای دریافت مدرک پزشکی خود سوگند یاد می کنند باید این آیین برای مربیان ورزشی که مردم نوجوانان و جوانان خود را به آنها می سپارند، اجرا شود. تعداد مربیان ورزشی در کشور بسیار زیاد است؛ چرا نباید سازمانی مانند نظام پزشکی که بر کار پزشکان نظارت می کند و تسهیلاتی هم برای آنها فراهم می کند، برای مربیان نیز وجود داشته باشد؟از کتاب جشنواره به «باید ها و نباید های تناسب اندام و بدنسازی» بگویید.قرار شده تمام اعضای هیات علمی در نگارش این کتاب سهیم باشند. گروه هدف مردم و جوانان هستند بنابراین کتاب باید ساده و برای عموم قابل درک باشد. در این کتاب مردم از زبان متخصصان سلامت کشور با تهدیدها و عوارضی که ممکن است فرد را حتی تا پای مرگ بکشاند یا تا آخر عمر وابسته و ناتوان کند، آشنا می شوند. امیدوارم این کتاب برای پایان جشنواره آماده شود.شنیده ایم دبیرخانه جشنواره دائمی خواهدبود. آیا هدف خاصی از این اقدام دارید؟بله، اگر بخواهیم با موج گسترده تبلیغات رسانه های خارجی که تلاش دارند با ساخت فیلم های جذاب روی جوانان تاثیر بگذارند به طوری که تنها آرزویشان داشتن بازو های قوی و هیکلی با عضله های نمایان و مثلا بسیار پرقدرت باشد و بتوانند رقیب را با یک مشت از پا دربیاورند و از آن سو سودجویان و فروشندگان مکمل های انسانکش که غیر از سودهای کلان و نجومی به چیزی نمی اندیشند، نباید فقط به برگزاری یک جشنواره و مسابقه قانع باشیم و راه را با تفکر برای بره ریزی های آتی میان مدت و بلندمدت، شناخت نقاط قوت و ضعف خودمان، تغییر در کریکولوم های آموزشی مربیان و آماده کنیم.آیا با سازمان ورزش و جوانان هم ارتباط برقرار کرده اید؟بله، ما بره بلندمدت خود را به این سازمان داده ایم زیرا در این سازمان با پتانسیل های موجود، کارهای مثبت فراوانی می توان انجام داد. در ضمن، مدیران این سازمان به مسوولیت خطیر خود آگاه اند و منتظر هستیم نشستی با این عزیزان داشته باشیم.نگاه فوق تخصص کلیه و مجاری ادراریدکتر شهناز اتابکهشدار می دهد:خطر داروهای بدنسازی برای کبد و کلیهسلامت: ایشان کی به شما مراجعه کرد؟متاسفانه زمانی به من مراجعه کرد که کلیه هایش را به دلیل مصرف بی رویه داروهای بدنسازی از دست داده بود و دیگر نمی شد کاری جز دیالیز تا پیدا شدن کلیه پیوندی برایش انجام داد.آیا از دست دادن کلیه ها برای تمام این افراد، اتفاق می افتد؟ما نمی توانیم بگوییم ظرفیت نهایی هر کلیه چقدر است اما اگر ظرفیت کلیه های فردی کم باشد و داروهای بدنسازی مصرف کند، امکان از دست رفتن کلیه ها وجود خواهد داشت.یعنی به نظر شما ظرفیت کلیه های این بیمار پایین بوده است؟دقیقا همین طور است و به همین دلیل نمی توانم قاطع بگویم تمام افرادی که دارو و مکمل های بدنسازی مصرف می کنند، حتما کلیه هایشان را از دست می دهند اما نباید از این نکته هم غافل بود که داروهای بدنسازی، عوارض و آثار منفی کم و زیادی بر کلیه ها و کبد مصرف کنندگان خواهند داشت.افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند، باید چه ملاحظاتی در زندگی خود داشته باشند؟باید تا آخر عمر داروهای مختلفی از جمله کورتون مصرف کنند. قدرت سیستم ایمنی بدن آنها از دیگران بسیار پایین تر است. باید تمام حواسشان به نوع زندگی و رژیم غذایی شان باشد تا به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی و داشتن عضو پیوندی دچار عفونت و بیماری های عفونی نشوند.حرف آخر؟متاسفانه این روزها زیاد با جوان هایی مانند این بیمار مواجه می شویم و متاسفیم از اینکه می بینیم جوان ها از روی هیجان، دست به کارهایی می زنند که باعث به خطر افتادن سلامت و حتی جانشان می شود. به عنوان یک پزشک، به تمام افرادی که تمایل به داشتن اندامی متناسب با مصرف داروهای بدنسازی دارند، توصیه می کنم دست از این تمایلشان بکشند و بدانند خطرهای ناشی از مصرف این داروها، خیلی جدی تر از چیزی است که فکر می کنند. هرگز نباید داروهای بدنسازی را سرخود مصرف کرد وگرنه عاقبتی جز آنچه در این پرونده می خوانند، نخواهد داشت.    ندا احمدلو

aftabir

 

 مصرف مکمل فقط برای حرفه ای هاوقتی بحث مبارزه با دوپینگ مطرح می شود بلافاصله در ذهن ورزشکاران این جمله نقش می بندد که در ورزش علمی امروز دنیا بدون مصرف مکمل عذایی نمی توان به رقابت پرداخت و در سطح دنیا و المپیک افتخارآفرین بود.

 

وقتی بحث مبارزه با دوپینگ مطرح می شود بلافاصله در ذهن ورزشکاران این جمله نقش می بندد که در ورزش علمی امروز دنیا بدون مصرف مکمل عذایی نمی توان به رقابت پرداخت و در سطح دنیا و المپیک افتخارآفرین بود. این حرف درستی است و به واقع در ورزش علمی امروز دنیا که همه اجزای آن با علم به روز می شود، نقش تغذیه علمی هم غیرقابل انکار است، اما تغذیه هم ساز و کاری دارد و ورزشکاران باید به هوش باشند و به صورت خودسر سراغ مکمل هایی نروند که عوارض جسمی زیانبار و بعضا غیرقابل جبرانی برای آنها در پی داشته باشد. در این رابطه ذکر چند نکته زیر را ضروری می دانم:۱ـ در درجه اول همه ورزشکاران باید دقت داشته باشند که مصرف مکمل غذایی تنها به ورزشکاران حرفه ای آن هم پس از انجام معاینات دقیق پزشکی و پیکرسنجی توصیه می شود و فردی که با هدف حفظ سلامتی و با قهرمانی محدود به ورزش می پردازد، اساسا نیازی به مصرف مکمل ندارد؛ چرا که تغذیه روزمره هم کالری مورد نیاز بدن این ورزشکاران را تامین می کند.  ۲ـ ورزشکاران حرفه ای هم به هیچ عنوان نباید به صورت خودسر اقدام به مصرف مکمل کنند. آنها باید تحت نظر متخصص تغذیه یا متخصص پزشکی ورزشی که اشراف کامل به مباحث دوپینگ داشته باشد، مکمل غذایی مصرف کنند؛ چرا که فرآیند تجویز این مکمل ها بر عکس شیوه مصرف آنها به هیچ عنوان ساده نیست و ممکن است عوارض خطرناکی برای بدن ورزشکار داشته باشد. در نتیجه، این متخصص است که می داند ورزشکار چه رشته ای به چه میزان کالری نیاز دارد و چگونه باید کالری مورد نیاز بدنش را تامین کند. علاوه بر این، پس از انجام آنتروپومتری (پیکرسنجی) و انجام پاره ای آزمایش ها و معاینات عمومی نظیر اندازه گیری میزان آب، چربی و پروتئین ورزشکار و دیگر معاینات عمومی، مکمل مجاز و میزان مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود. به عبارتی پس از مطالعه ساختار بدن یک ورزشکار به او مکمل تجویز می شود.۳ـ در شرایطی که مصرف خودسرانه این مکمل ها ممکن است عوارضی چون به خطرافتادن سلامت کلیه و کبد و حتی گرفتگی عروق مغز و قلب را به دنبال داشته باشد و ما این موضوع را بارها مشاهده کرده ایم، برخی مربیان که هیچ شناختی از مبحث دوپینگ و عوارض آن ندارند نسبت به تجویز این مکمل ها اقدام می کنند. این در حالی است که از نظر وزارت بهداشت و وزارت ورزش این امر تخلف محسوب می شود و برخورد قانونی لازم با متخلفان صورت می گیرد. مربی یک ورزش از جمله بدنسازی یا هر ورزش دیگری تنها در یک صورت حق این کار را دارد که همزمان متخصص تغذیه یا پزشک باشد.۴ـ مصرف مکمل علاوه بر خطر مثبت شدن نمونه دوپینگ یک ورزشکار، تیغ دولبه ای است که به مراتب بیش از آن منفعتی که به بدن ورزشکار می رساند، برای بدن او عوارض دارد و سلامتش را به خطر می اندازد و نباید صرف مشاهده این مکمل ها در ویترین برخی اماکن، نسبت به تهیه آنها اقدام کرد.۵ـ آموزش را مهم ترین محور مبارزه با دوپینگ در بین ورزشکاران می دانیم و در راه مبارزه با دوپینگ این مهم یک اصل محسوب می شود. با وجود این، به همه ورزشکاران توصیه می کنیم از مصرف هرگونه مکمل بدون هماهنگی با متخصص پزشکی ورزشی و تغذیه خودداری کنند و براحتی خود را در عوارض جسمی و حتی اجتماعی دوپینگ گرفتار نکنند.    دکتر رضا سعیدی‌    افسر مبارزه با دوپینگaftabir

 

مطالبی که ورزشکاران باید در مورد انها بدانند:پروتئین:برای تولید بافت های جدید و حفظ بافت های موجود از جمله عضلات، سلول های قرمز خون و مو-پوست ناخن ضروری اند.در ۲ دسته هستند.۱-حیوانی.گوشت ۲.گیاهی سویاچربی:جربی اشباع و غیر اشباع (۱-گوشت قرمز)۲(امگا۳)کربو هیدرات:منبع اصلی انرژی عضلات بدن و قبل از تمرین مصرف شود مانند پیچیده( سیب زمینی-برنج سفید-ماکارونی) ساده (هلو -موز-عسل- پرتقال)مولتی ویتامین:تمام ویتامین های بدن در یک کپسول یا در سافت ژل قرار داده شده است به اندازه سروینگ ان توجه کنیدمواد معدنی:سدیم -روی-منیزیم-پتاسیم-کلسیم-هورمون تستسترون:هورمونی هست در بیضه ها و اندکی هم در غدد کلیوی تولید میشود هر چقدر سطح ای هورمون بالا باشد قدرت-توده عضلانی-تقسیم چربی و میل جنسی و شادابی افزایش پیدا میکندبرای بالا بردن سطح این هورمون چه کار کنم:این هورمون یک انابولیک است برای افزایش ان بایدخواب کافی- عدم مصرف الکل- سیگار- افزایش چربی غیر اشباع و اندک کمی هم چربی اشباع و در اخر استفاده از زد ام ای و ال ارژنین و گلوتامین و امگا ۳.۶.۹ استفاده شود هورمون استروژن:هورمونی است در بدن مردان بسیار کم وجود دارد که ان در بدن دختران هستویتامین.A-E-C:کاربرد انها در بدنسازی:ویتامین A به کار مطلوب چشم ها کمک می کند.تولید مثل.افزایش جذب پروتئینویتامین C     برای سیستم ایمنی بدن موردنیاز است.افزایش تولید کلاژن-چربی سوزی——– E: بعد از تمرین کارایی دارد برای به گردش اوردن خون- برای سلامتی پوست- جلوگیری از رادیکالهای ازادلوازم مورد نیاز تمرین: – کمربند-2- دستکش-3- کفش مناسب-4- لباس مناسب-5- استفاده از باندهای مخصوص برای بانداژ مفاصلدرد عضلانی:یا اسپاسم موقعی رخ میدهد که بدن در حالت کمبود پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی و اب اشامیدنی قرار بگیرد یعنی دهیدراته بشود پتاسیم-کلسیم-منیزیم- ویتامین سی مصرف شودنکته:شایان ذکر است که بعضی از این دردها به علت درست تمرین کردن است اگر بعد از ۲ روز خوب شود هیچ مشکلی ندارد اگر درد باعث انقباض شود و اگر درد باعث تیر کشیدن شود بد استخواص اب:دفع سموم -تنظيم کردن دماي بدن-جذب و انتقال مواد غذايي-چربي سوزي وکاهش وزنروغنکاري مفصل ها -اکسيژن رساندن به عضلات وارگانهاي اعضاي بدن-از بدن از اب تشکيل شده 7%خواص سویا:برای دوران قائدگی-جلوگیری از سرطان پروستات- سرطان پستان-کاهش گلیسرید مفید استتیپ های بدنی افراد:مزومورف-اکتومورف-اندومورفتشخیص مکمل های غذایی اصل:دارای لیبل ان شرکت باشد-سرتاسر باشد قوطی-دارای پیمانه باشد-دارای طمع خود باشد و بدبو وچوماله شده نباشد-و و کد اصالت خورده باشدغذای قبل از تمرین و بعد از تمرین:غذای قبل ازتمرین باید حاوی چربی پائین، کربوهیدرات بالا  و پروتئین در حد متوسط باشد.بعد از تمرین جایگزین کردن گلیکوژن از دست رفته ی عضلات مواد کربوهیدراتی سریع الجذب مثل خرما  یا  عسل استفاده کرد و سپس از مواد پروتئینیراههای اب کردن چربی ران و باسن:با رژیم درست-تمرین داشتن بدنسازی و درکنار تمرین هوازی کوهنوردی بهترین راه برای اب کردن باسنکدام ماهی بهتر است برای بدنساز ها:بهترین ماهی سالمون(ازاد)-قزل الاانواع سیستم های تمرینی:نزولی-تری ست-ماموت ست-اریب-صعودی-پیش خستگی-صاف-دوبل-زمانی-تکرارها-هرمی-ادامه داربهترین سیستم برای دوران حجم:هرمی-سوپرستBcaa چیست:امینو اسید لوسین ایزو لوسن و والین که مانع شکسته شدن عضلات میشوند  در دوران کات و خشک کارایی دارد  روزی ۱۰-۱۲ گرمHMB  چیست:از اسید آمینه لوسین ساخته شده است- آنتی کاتابولیک است– هرچه شخصی غیر ورزیده تر باشد، تأثیر گذارتر است– از تخریب غشا و دیواره سلولها بعد از فعالیت سنگین جلوگیری می کند.در هر وعده غذایی ۱ گرم مصرف شود. تا روزی ۱۰ گرم میشود استفاده کردامینو اسید چیست:سنگ بنای پروتئین است به ۲ دسته هستند ضروری و غیر ضروری  البته ضروری ها بدن نمیتواند بسازد باید از طریق غذا وارد کنیمعوارض سریع کاهش وزن و افزایش وزن:کاهش :معده درد-استریا-کمبود ویتامین در بدن-ریزش مو-چین وچرک پوست-پایین امدن سطح تستسترون-در خانم ها میل جنسی کمتر-عصبیافزایش:پفکی-استریا-چربی زیاد-تپش قلب-بی حوصله گی وخستگی شدید-کراتین چیست:کراتین ماده ای است که در طی سوخت ساز پروتئین به وجود میاید که در گوشت ماهی و قرمز یافت میشودگلوتامین چیست:۷۰٪ در صد عضلات از گلوتامین تشکیل شده است- مقدار توصیه شده ۵-۱۵گرم روزانه می باشد.- در تمریناتی که تحمل آستانه لاکتات اهمیت دارد، باعث ثبات ورزشکار در آستانه لاکتات می شود. در فصل مسابقه توصیه می شود.ال کارنیتین چیست:ساعت مختلف شبانه روز و تاثیر انها: از۱۹ تا ۲۳ در ارامش کامل باید باشید. ساعت ۲۳ تا ا شب در خواب عمیق برای عمل پاکسازی کبد از سم ها-از ۱ تا ۳ هورمون جنسی همان تستسترون ترشح میشود بهترین ساعت.خواص چای سبز:چربی سوزی بهتر-سلامت پوست-سیستم ایمنی بدنچند روز مفید است تمرین در هفته: بهتر است برای مبتدی ها ۳ الی ۴ روز در هفتهبهترین ساعت برای تمرین چه موقعی؟ از ساعت ۱۵ تا ۱۹ بهترین زمان و صبح ساعت ۱۰

 

ال-آرژینین اسید آمینه ای است که نقشهای متعددی در بدن ایفا میکند.این اسید آمینه به بدن کمک میکند که سم آمونیاک را دفع نماید. ال-آرژینین همچنین به ساخته شدن ترکیباتی همچون کراتین،ال-گلوتامات و ال- پرولین منجر میشود و در صورت نیاز بدن میتواند به گلوکز و گلیکوژن نیز تبدیل شود.ال-آرژینین برای ساخته شدن اکسید نیتریک بکار میرود : ماده ای که باعث شل شدن عروق میشود.بعضی مطالعات نشان میدهند که ال-آرژینین با اثر روی انبساط عروق به کنترل اترواسکلروز و ناتوانی جنسی مرد9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *