عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

خواص دارویی و گیاهی

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

به گزارش نبض ما به نقل از هفته نامه سلامت، بعضی از کارخانه ها نیز این ویتامین را به محصولاتشان اضافه می کنند. خود بدن زمانی می تواند مقدار کمی ویتامین D تولید (سنتز) کند که اشعه ماورای بنفش خورشید با پوست تماس پیدا کند. بنابراین، ویتامین d از 3 منبع به دست می آید؛ نور خورشید، مواد غذایی و مکمل ها. آنچه در این مطلب می خوانید پاسخ های پزشکان به 10 پرسش رایج مردم درباره ویتامین D است. با ما همراه شوید.

این ویتامین دریافت شده از نظر بیولوژیکی بی اثر است و از طریق دو «هیدروکسیلاسیون» در بدن فعال سازی می شود. اولین مرحله در کبد انجام می گیرد که ویتامین D را به «25- هیدروکسی ویتامین D» {OH(D)25} یا «کلسی دیول» تبدیل می کند. مرحله دوم در کلیه اتفاق می افتد و در قالب «1.25- دی هیدروکسی ویتامین d » یا «کلسی تریول» فعال می شود. ویتامین D باعث جذب کلسیم در روده می شود، غلظت سرم کلسیم و فسفر را در راستای کانی سازی طبیعی در بافت استخوان حفظ می کند و از تشنج هایپوکلسمیک (کمبود کلسیم) جلوگیری خواهدکرد.

این ویتامین برای رشد استخوانی و نوسازی استخوان ها نیز لازم است. استخوان ها بدون ویتامین d کافی می توانند ضعیف، شکننده یا بدشکل شوند. غلظت سرمی OH(D)25، یکی از بهترین شاخص ها برای تعیین وضعیت ویتامین D است. این شاخص، وضعیت ویتامین d تولیدشده زیر پوست و دریافت شده از مواد غذایی و مکمل را نشان می دهد.

اگر سطح شاخص ویتامین d در بدن، کمتر از 20 نانومل بر لیتر (mmol/L) یا کمتر از 12 نانوگرم بر میلی لیتر (ng/ml) باشد، نشان دهنده کمبود ویتامین d است و منجر به نرمی استخوان در نوزادان و کودکان، و نرم استخوانی یا استئومالاسی در بزرگسالان می شود.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

قرارگرفتن این شاخص در فاصله 30 تا کمتر از 50 نانومل بر لیتر یا 12 تا کمتر از 20 نانوگرم بر میلی لیتر، نشان دهنده این است که سطح این ویتامین به طور کلی برای سلامت استخوان و سلامت عمومی در افراد سالم، ناکافی است. برابر بودن سطح ویتامین d با 50 نانومل بر لیتر یا بالاتر از آن، به ما نشان می دهد سطح این ویتامین به طور کلی برای سلامت استخوان و سلامت عمومی در افراد سالم، کافی است. اگر این میزان بیشتر از 125 نانومل بر لیتر یا 50 نانوگرم بر میلی لیتر باشد، بیشتر از سطح عادی است و می تواند با عوارض جانبی همراه شود.

مقدار مجاز توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین d، با 2 واحد IUs (واحد بین المللی) یا mcg (میکروگرم) تعیین می شود. این میزان برای حفظ سلامت استخوانی و متابولیسم طبیعی کلسیم در افراد سالم کافی است. 400 واحد معادل است با 10 mcg؛ 600 واحد معادل با 15 mcg. 800 واحد معادل با 20 mcg.

 

این ویتامین کارکردهای مختلفی در بدن دارد. شاید بتوان حیاتی ترین کارکردهای این ویتامین را این گونه بیان کرد؛ تنظیم جذب کلسیم و فسفر و کمک به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن. دریافت ویتامین D به اندازه کافی، برای رشد طبیعی و تکامل استخوان ها و دندان ها لازم است و مقاومت بدن را در مقابل برخی بیماری ها تقویت می کند. استعمال ویتامین D یا «کلسی پوترین» (نوعی ترکیب مصنوعی از ویتامین D) روی پوست، بیماری پسوریازیس را در بعضی افراد درمان می کند. استفاده از این ویتامین کنار کرم های حاوی کورتیکواستروییدها، اثربخشی آنها را در درمان پسوریازیس افرایش می دهد.

ویتامین d برای جلوگیری از ابتلا به نرمی استخوان و درمان آن موثر است. افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید از نوع خاصی از این ویتامین به نام «کلسیتریول» استفاده کنند. یکی از بیماری هایی که سطح فسفات را در خون پایین می آورد، نشانگان فانکونی است. استفاده از ویتامین D خوراکی در درمان این بیماری موثر است. در برخی موارد، سطح کلسیم در خون به علت پایین بودن سطح هورمون پاراتیرویید، کاهش می یابد و مصرف ویتامین d خوراکی، سطح کلسیم را در خون این افراد افزایش می دهد.

به علاوه، مطالعات نشان داده اند مصرف ویتامین D3، خطر پوسیدگی دندان ها را 49 درصد کاهش می دهد و مصرف ویتامین D2 نیز این خطر را تا 36 درصد در نوزادان، کودکان و بزرگسالان پایین می آورد.

5- دلایل کمبود ویتامین d در بدن چیست؟

عوامل متعددی در ابتلا به کمبود این ویتامین نقش دارند؛ عواملی مانند:

• آلودگی هوا
• زندگی کردن در شهرهای بزرگی که ساختمان های بلندش جلوی نور خورشید را می گیرند.
• بیرون نیامدن از خانه به اندازه کافی.
• داشتن پوست تیره که مانع از جذب اشعه های خورشید می شود.
• شیردادن به نوزاد برای مدت زمان طولانی.
• چاق بودن که معمولا نیاز بدن به این ویتامین را افزایش می دهد.
• برخی افراد بدون توانایی پردازش ویتامین D متولد می شوند و بعضی ها دچار مشکلات و بیماری هایی هستند که از هضم مناسب ویتامین D جلوگیری می کند.

استفاده از این ویتامین، در قالب مصرف خوراکی یا تزریق به عضله در مقادیر توصیه شده، معمولا بی خطر و ایمن است. بیشتر افراد بعد از مصرف این ویتامین با عوارض جانبی مواجه نمی شوند، مگر اینکه در استفاده از آن زیاده روی کرده باشند. بعضی از این عوارض بدین ترتیب هستند؛ ضعف، خستگی، خواب آلودگی، سردرد، بی اشتهایی، خشکی دهان، طعم فلز در دهان، حالت تهوع، استفراغ و…

مصرف ویتامین d برای دوره های طولانی و در دوزهای بیشتر از 4 هزار واحد روزانه، احتمالا غیرایمن است و می تواند سطح کلسیم را در خون به بیش از حد مجاز برساند. با این حال، افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، معمولا زیر نظر پزشک از دوز بیشتری در دوره های کوتاه مدت استفاده می کنند. اگر میزان ویتامین D مصرفی در طول دوران بارداری یا شیردهی کمتر از 4 هزار واحد روزانه باشد، احتمالا خطری برای مصرف کننده ندارد. این میزان اصلا نباید بیشتر شود زیرا برای خانم های باردار و شیرده مشکل ایجاد می کند و حتی می تواند آسیب جدی به نوزاد وارد کند.

ویتامین d می تواند سطح کلسیم را افزایش دهد و خطر سخت شریان ها را در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی شدید بالاتر ببرد. بنابراین، این بیماران باید درباره منع مصرف این ویتامین با پزشک خودشان مشورت کنند.

تعداد بسیار کمی از مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند. ماهی های چرب (مثل ماهی سالمون، تن و خال مخالی) و روغن کبد ماهی در گروه بهترین منابع غذایی از این ویتامین قرار می گیرند. مقدار کمی از ویتامین D در جگر گاو و تخم مرغ یافت می شود. در جدول زیر، مقدار دقیق ویتامین d موجود در مواد غذایی آمده است:

• روغن کبد ماهی کاد (یک قاشق غذاخوری): 1360 واحد بین المللی (IU) در هر وعده مصرفی.
• اره ماهی پخته شده (85 گرم): 566IU در هر وعده مصرفی.
• ماهی سالمون پخته شده (85 گرم): 447 IU در هر وعده مصرفی.
• ماهی تن (85 گرم): 154 IU در هر وعده مصرفی.
• جگر گاو (86 گرم): 42 IU در هر وعده مصرفی.
• تخم مرغ بزرگ: 41 IU در هر وعده مصرفی.

برای درمان کمبود ویتامین D، 2 راه اصلی وجود دارد؛ استفاده از مکمل خوراکی یا تزریق عضلانی ویتامین D3. یکی از سوالاتی که همواره ذهن بسیاری از افراد را مشغول می کند، این است که کدام یک از این روش ها ایمن تر و موثرتر هستند؟

گروهی از محققان ایرانی در سال 2013 میلادی با انجام بررسی های دقیق درباره این 2 روش درمانی، نتایج قابل اطمینانی دست پیدا کردند؛ یافته های آنها نشان داد هر 2 رژیم درمانی، سطح ویتامین D را در خون تا حد زیادی افزایش می دهند. این محققان براساس یافته هایشان نتیجه گرفتند هر 2 روش از نظر 3 ویژگی ایمنی، اثربخشی و عملی بودن، با هم یکسان هستند.

محققان کانادایی هم اعلام کرده اند تفاوتی نمی کند از کدام گروه (تزریقی یا خوراکی) مکمل های ویتامین D استفاده کنید، فقط باید حواستان باشد این مکمل ها را حتما زیر نظر پزشک مصرف کنید تا دچار عوارض جانبی ناشی از زیاده روی در دریافت آنها نشوید. این محققان، تجویز قرص های خوراکی هزار تا 50 هزار واحدی یا تجویز آمپول های تزریقی را تنها به شرایط بیمار وابسته می دانند و معتقدند کاری که مصرف ماهیانه یک قرص 50 هزار واحدی ویتامین دی می کند، درست مانند همان کاری است که مصرف روزانه قرص های هزار واحدی یا آمپول های تزریقی دوره ای آنها می کنند.

خبر خوب برای والدین هم اینکه به تازگی، انواع قرص های جوشان حاوی ویتامین D و کلسیم برای بچه ها یا افرادی که نمی توانند به راحتی با قرص و آمپول ارتباط برقرار کنند، به بازار آمده تا آنها هم بتوانند کمبودهای خود را در این زمینه با راه های ساده تری برطرف کنند.

خیلی از افراد می خواهند بدانند مکمل های این ویتامین را چطور مصرف کنند و سوالات مختلفی در این زمینه دارند؛ آیا باید مکمل را همراه با مواد غذایی خورد؟ با توجه به اینکه ویتامین D نوعی ویتامین محلول در چربی است، آیا باید همراه با چربی خورده شود؟ آیا باید مکمل را همراه با وعده غذایی بخوریم؟ آیا مکمل این ویتامین با معده خالی هم جذب می شود؟

پاسخ کلی به چنین سوالاتی، این است که اصلا اهمیتی ندارد چطور مکمل ویتامین D را مصرف کنید. تحقیقات علمی، نتایج متناقضی را در این زمینه نشان می دهند و نباید فقط به یکی از آنها توجه کرد. بنابراین، مهم ترین نکته این است که این ویتامین مورد نیاز بدن را هر روز به آن برسانید.

متخصص داخلی کیست؟

کمبود چه ویتامینی خطرناک است؟

علائم اسپاسم عضلانی و درمان های گیاهی آن

علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

۸ تغییر آزار دهنده بدن پس از چهل سالگی

علت درد زیر شکم بعد از نزدیکی

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


تاثیر چاقی در فشار خون بالا


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت


فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ


شایع ترین سرطان در بین زنان


آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

مطالب پیشنهادی


بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو


ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

مجله دانستنیها و سبک زندگی

ویتامین D برای رشد و توسعه‌ی کودکان مهم است. کمبود ویتامین D می‌تواند به نرمی استخوان منجر شود، بیماری که در آن بافت‌های استخوان رسوب نمی کنند، و به نرم شدن استخوان و ناهنجاری‌های اسکلت منجر می‌شود.

ویتامین D نه تنها برای استخوان مورد نیاز است بلکه برای سیستم ایمنی بدن نیز مورد نیاز است، و در برابر عفونت‌ها از بدن حمایت می‌کند و از آرتریت زودهنگام نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات انجام شده روی بزرگسالان نشان می‌دهد که میزان مناسب ویتامین D در بدن فرد می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

اگر شما نیز از جمله مادرهای نگران هستید، که درباره میزان مصرف کودکان مطمئن نیستید، پس مهم است که میزان مصرف مناسب ویتامین D را بسته به سن فرزندان بدانید.

– نوزادان زیر ۱۲ ماه، به ۱۰ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

– کودکان بالای ۱ سال به ۱۵ میکرو گرم ویتامین D در روز نیاز دارند.

کمبود خفیف ویتامین D موجب بروز نشانه‌های جدی نمی‌شود، ولی ممکن است شاهد این باشید که کودکان به راحتی خسته می‌شود و درد عمومی بدن دارد.

در ادامه شما را با برخی علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در کودکان آشنا می‌کنیم.

۱. کودک‌تان با کمبود ویتامین  Dممکن است به گرفتگی عضلات و مشکلات تنفسی دچار شود. این مشکلات به کمبود کلسیم نیز مرتبط هستند.

۲. استخوان جمجمه و پای آن‌ها نرم است، که به این دلیل ممکن است خمیده به نظر برسد. کودکانی که از کمبود ویتامین D رنج می‌برند ممکن است از دردهای شدید در پا و عضلات‌شان رنج ببرندکه به‌خاطر ضعف است. چنین شرایطی را نرمی استخوان می‌گویند.

۳. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند رشد کمی خواهند داشت. وزن آن‌ها نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. رشد کلی آن‌ها پایین خواهد بود.

۴. کودکانی که کمبود ویتامین D دارند دیرتر دندان در می‌آورند.

۵. کج خلق‌تر هستند.

۶. مستعد عفونت‌های مختلف مانند عفونت‌های تنفسی هستند.

۷. با نرم شدن قفسه سینه، تنفس تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

۸. وقتی نرمی استخوان تشدید شود، موجب کمبود کلسیم در خون شود. لازم است در این شرایط کودک بلافاصله در بیمارستان بستری شود.

۹. در آخر این‌که، اگرچه بسیار نادر است، ویتامین D باعث ضعیف شدن عضلات قلب می‌شود.

دلیل اصلی کمبود ویتامین D به خاطر مصرف نامناسب (کم) مواد مغذی در رژیم غذایی است، دیگر دلایل آن عبارتند از:

– کمبود نور آفتاب؛ پوستی که پوشیده شده باشد نمي تواند ویتامین D را سنتز کند.

– پوست تیره

– پوشیدن لباس‌های رنگ تیره

– مشکلات سلامتی

رژیم غذایی متعادل برای کودکان که ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسبی را شامل شود بسیار مهم است.

– ماهی‌های چرب

– پنیر

– زرده تخم مرغ

– شیر سویا

– شیر خشک

– غلات صبحانه

– تمام محصولات لبنی

– آب میوه (پرتقال)

– روغن کبد ماهی

به منظور جلوگیری از کمبود ویتامین D، بهتر است با مشورت پزشک، به تمام نوزادان از بدو تولد مکمل ویتامین D داده شود.

– بهتر است به واسطه‌ی مصرف دوز متعادلی از ویتامین D در زمان بارداری و شیردهی مادر، از کمبود ویتامین D، به ویژه در شیرخوارها، جلوگیری شود.

– اجازه دهید کودک‌تان برای یک دوره زمانی کوتاه بدون محافظت در آفتاب بازی کند.

– خوراکی‌هایی برای کودک‌تان آماده کنید که سرشار از مولتی ویتامین باشد. این کار باعث جبران ویتامین‌های ناکافی می‌شود. همنین، شما می‌توانید به صورت روزانه مکمل ویتامین D به کودک‌تان بدهید.

– شما می‌توانید از پزشک اطفال وقت بگیرید و کودک‌تان را از نظر کمبود ویتامین D بسنجید.

بهتر است درمان به صورت مقتضی انجام شود. ممکن است کمبود ویتامین D خفیف یا شدید باشد:

– درمان با دوزهای بالای ویتامین D پیشنهاد می‌شود. این درمان می‌تواند از مشکلات استخوانی جلوگیری کند.

– این درمان می‌تواند به صورت خوراکی یا تزریق عضلانی باشد.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

– ویتامین D تزریق شده تا ۶ ماه در بدن باقی می‌ماند. این روش برای کودکانی که از مصرف خوراکی ویتامین D خوش‌شان نمی‌آید مؤثر است.

– ممکن است پزشک مصرف مکمل کلسیم و فسفر را نیز توصیه کند.

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای زمان محدود نیز می‌تواند مفید باشد.

– رژیم غذایی سالم یک ضرورت است که باید رعایت شود.

 

منبع: momjunction

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

برای داشتن یک تناسب اندام و لاغر کردن در وهله اول باید از یک رژیم لاغری مناسب پیروی کنید. در این مطلب درباره رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن و…

ویتامین د یا ویتامین دی (به انگلیسی: Vitamin D) را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

منبع اصلی دریافت این ویتامین بجز منابع گیاهی مثل غلات و حیوانی مثل ماهی ساردین، شیر و تخم مرغ، نور آفتاب است، بطوری که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ماندن در زیر نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین را تأمین می‌کند. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در کهنسالی می‌گردد.[۱]

دریافت ویتامین دی و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد کهنسال می‌شود. همچنین ویتامین دی باعث پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند راشیتیسم در کودکان، استئومالاسی در بزرگسالان و پوکی استخوان در کهنسالی می‌شود. همچنین این ویتامین به رشد و استحکام استخوان‌ها و رشد سلول‌ها کمک زیادی می‌کند. نیاز روزانه برای این ویتامین برای هر فرد بالغ ۱۰ میکروگرم یا حداکثر ۲۰۰۰ واحد در روز می‌باشد. در دوران کودکی و پیری این میزان بالاتر است.[۲][۳] همچنین مصرف ویتامین دی در سلامت مغز و جلوگیری از آلزایمر مؤثر است.[۴]

شیوع کمبود ویتامین دی به خصوص در زنان و کودکان ایرانی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است.[۵] از عوارض مصرف کم این ویتامین در دوران کودکی بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود کلسیم و فسفر در زمان رشد استخوان‌ها، استخوان‌های فرد دارای املاح کمی خواهد بود و نخواهد توانست وزن فرد را تحمل کند و در نتیجه انحنا خواهد یافت. عوارض دیگر آن بزرگی جمجمه، زائده‌های دکمه مانند بر روی ستون فقرات و برجستگی سینه می‌باشد. همچنین مچ دست و پا پهن می‌شود که توسط رادیوگرافی قابل تشخیص است.در دوران بزرگسالی کمبود این ویتامین در بدن باعث بوجود آمدن بیماری استئومالاسی می‌شود. این بیماری به این شکل است که با کاهش تراکم استخوانی دردهای شدیدی در قسمت پا و کمر احساس می‌شود و همچنین استخوان‌های بلند به راحتی شکسته می‌شوند. اگر فرد در این دوران شروع به دریافت ویتامین دی کند، این عارضه رفع می‌شود.در دوران کهنسالی کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری پوکی استخوان به ویژه در زنان می‌شود. عامل اصلی تأثیرگذار تغییرات هورمونی در بدن است. اما در این دوران این بیماری میزان ویتامین دی در بدن کاهش می‌یابد ولی دریافت این ویتامین در دوران بیماری کمک چندانی به بهبود آن نمی‌کند، بلکه برای پیشگیری از این بیماری باید از دوران جوانی کلسیم و فسفر همراه با ویتامین دی مصرف شود.[۲]

همچنین کمبود این ویتامین در بدن باعث عوارضی چون دیر دندان درآوردن و دیر نشستن و دیر راه افتادن در کودکان می‌شود، همچنین بدفرم شدن لگن که در دخترها باعث تنگی لگن شده و به ناچار باید از طریق سزارین زایمان کنند.[۶] همچنین کمبود این ویتامین باعث افزایش احتمال ابتلاء به سرطان سینه یا پروستات می‌شود. کمبود این ویتامین باعث می‌شود که دستگاه ایمنی بدن ضعیف شده و باعث می‌شود فرد مبتلا به سرطان و دیابت و حتی عفونت گردد.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

عواملی مثل مصرف برخی داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال یا فنی توئین یا رشد سریع کودک یا برخی اختلالات در جذب این ویتامین در بدن یا نرفتن زیر نور آفتاب یا نخوردن غذاهای حاوی این ویتامین باعث کمبود ویتامین دی در بدن می‌شود.

افراد زیر بیشتر از بقیه افراد جامعه در خطر کمبود ویتامین دی می‌باشند:

انستیتوی پزشکی (IOM) میزانی برای مصرف ویتامین D پیشنهاد داده‌است. دریافت این میزان ویتامین D از طریق رژیم غذایی (بهمراه یا بدون مکمل‌ها) باید برای حفظ سلامتی شما کافی باشد. این میزان:

استفاده بیش ازحد از این ویتامین مخصوصاً اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد منجر به مسمومیت می‌گردد. مسمومیت با ویتامین D به ندرت رخ داده و اغلب در کسانی مشاهده می‌شود که مقادیر بیش از حد این ویتامین را از طریق مکمل دریافت می‌کنند.[۹] استفاده از قرص و آمپول ویتامین دی به‌طور مستمر باعث مشکلاتی مانند رسوب کلسیم در بافت‌های نرم مثل کلیه‌ها، ریه‌ها، قلب و گوش می‌شود که در کلیه‌ها باعث سنگ کلیه، در ریه‌ها و قلب منجر به عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و حتی کری می‌انجامد. همچنین عوارضی مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تأخیر در رشد در طفل‌های شیرخوار، مشکلات گوارشی و شکنندگی استخوان نیز از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین دی می‌باشد.[۱۰]

با توجه به اینکه نور خورشید یکی از منابع اصلی تولید ویتامین دی در بدن است، افزایش استفاده از ضدآفتاب‌ها میزان این ویتامین را کاهش می‌دهد و افزایش نرخ اوتیسم در تمام دنیا این نگرانی را ایجاد کرده که شاید ارتباطی بین این دو وجود داشته باشد.[۱۱]

مطالعه جدید نشان داده‌است پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می‌شود، می‌تواند در ترمیم آسیب‌های سلول‌های عصبی و درمان بیماری ام اس مؤثر باشد.[۱۱]

انواع مختلفی از ترکیبات ویتامین D برای درمان در دسترس هستند. دو شکل ویتامین دی که بیشتر در دسترس هستند ارگوکلسیفرول (vitamin D2) و کوله کلسیفرول (vitamin D3) هستند. از آنجا که ویتامین دی۳ فرم طبیعی ویتامین بوده وممکن است ویتامین دی را به شکل مؤثرتری افزایش دهد، بیشتر توصیه می‌گردد.

افرادی که کمبود شدید ویتامین D دارند، می‌توانند از طریق تابش لامپ‌های UV ویتامین D مورد نیاز خود را تأمین کنند.
دکتر Michael F. Holick پرفسور طب، جامعه‌شناس و بیوفیزیکدان دانشگاه مدیکال سنتر بوستوند، عنوان می‌کن: این روش برای افرادی مناسب است که نمی‌توانند ویتامین D جذب کنند و یا این که در ماه‌های زمستان نمی‌توانند به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرند.
این روش شبیه به آفتاب گرفتن است اما تخت‌های مربوط به آن کوچکتر است. هر لامپ حدود ۲۴ اینچ تا ۱۶ اینچ است.
این لامپ‌ها نیز، خطر ابتلا به سرطان پوست را به همراه دارند و به هنگام استفاده از آن‌ها باید از چشم‌ها محافظت کرد، این روش با توصیه پزشک می‌تواند روش مؤثری باشد. [۱۲]

کلسیم و ویتامین D دو ماده مغذی مختلف، اما مهم برای بدن هستند. هر کدام وظایفی به عهده دارند. کلسیم عنصری است که نقش ۹۹ درصدی در استخوان‌سازی بدن بخصوص در دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ را به عهده دارد. ویتامین D نیز به عنوان یکی از ویتامین‌های محلول در چربی در جذب کلسیم از طریق روده‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین باعث می‌شود کلسیم نتواند در بدن به عمل برسد. در نتیجه جذب کلسیم کاهش و بدن با اختلالات متعددی مواجه می‌شود. به همین دلیل این دو ماده مغذی به هم وابسته هستند و مصرف همزمان آن‌ها ضروری است.

حداقل ۸۰٪ کودکان ایرانی به درجات شدید و بیش از ۹۰٪ از آن‌ها به درجات متفاوتی دچار کمبود ویتامین دی هستند.[۱۳]

آیا می‌دانید ویتامین D3‌ چیست؟ با عوارض کمبود ویتامین D3 چه قدر آشنا هستید؟ ویتامین D3 یکی از دو نوع مهم ویتامین دی است. فواید ویتامین دی ۳ و نقش مهم این ویتامین در اعمال حیاتی بدن با پیشرفت علم و انجام مطالعات بیشتر در حال شناخته شدن است. زمانی که در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، ویتامین D3 به طور طبیعی در پوست ساخته می‌شود. با وجود اینکه این ماده به نام ویتامین شناخته می‌شود، دی ۳ درون بدن به هورمون تبدیل می‌شود و در جریان خون به گردش در می‌آید تا به جذب کلسیم و فسفری که در منابع غذایی هضم شده درون بدن وجود دارد، کمک کند. اگر دوست دارید با علائم کمبود ویتامین D3 آشنا شوید و بدانید ویتامین D3 در چه مواد غذایی وجود دارد این مقاله را تا پایان بخوانید.

کلسیم برای ساخت و استحکام‌بخشی به دندان و استخوان‌های به کار می‌رود و برای رشد و تراکم استخوان ضروری است. کلسیم می‌تواند درون بافت‌های بدن ذخیره شود تا در زمان نیاز، مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این عنصر با انتقال پیام‌های عصبی به مغز، در تولید هورمون‌های بدن نقش دارد. تقریباً ۹۹% از ذخیره ویتامین دی بدن شما، برای تنظیم کلسیم بدن استفاده می‌شود و بخش باقی مانده آن برای تقویت سیستم ایمنی و قدرت ماهیچه‌های بدن به کار می‌رود.

ویتامین دی به غیر از تنظیم میزان کلسیم و فسفر خون، مزایای دیگری نیز در حفظ سلامت کلی بدن دارد.  ویتامین دی در عملکرد صحیح سیستم ایمنی شراکت دارد و در فرآیند تقسیم سلولی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. همچنین حفاظت از استخوان و دندان‌ها را بر عهده می‌گیرد. ویتامین دی برای رشد کودکان مفید است و در شکل‌گیری استخوان‌ها و همچنین سیستم ایمنی تأثیرگذار است بنابراین کمبود ویتامین D3 در بدن کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد و باید سریع پیگیری شود. همچنین کمبود ویتامین D3 در بارداری علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای مادر، برای سلامت جنین و استحکام استخوان‌های او خطرآفرین است.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

ویتامین دی در دو شکل ظاهر می‌شود: ویتامین دی ۲ یا ergocalciferol و ویتامین دی ۳ یا cholecalciferol. تفاوت اصلی این دو در منها و نحوه ساختشان است. ویتامین دی ۲ توسط گیاهان ساخته می‌شود ولی ویتامین D3 بیشتر در انسان و حیوان دیده شده است و نسخه فعال آن به طور طبیعی در پوست بدن تولید می‌شود و آن هم زمانی که در زیر نور آفتاب قرار گیرد.

تولید ویتامین دی ۲ ارزان‌تر و ساده‌تر است و زمانی که می‌بینید برخی از خوراکی‌ها مانند غلات و آب پرتقال غنی از ویتامین دی است، در بیشتر مواقع از ویتامین دی ۲ استفاده شده است و در واقع به عنوان منبع کم کیفیت ویتامین دی به شمار می‌رود.

با وجود اینکه هر دو نوع ویتامین دی برای بدن لازم است، دی ۳ به عنوان منبع با کیفیت ویتامین دی شناخته می‌شود و برای سلامت بدن اهمیت بیشتری دارد. از آنجایی که منبع این نوع ویتامین در جانوران وجود دارد، برای افراد گیاه‌خوار و وگان تأمین سطح مورد نیازشان از طریق رژیم غذایی دچار مشکل می‌شود.

ویژگی‌های شخصی و خصوصیات بیولوژیکی افراد مختلف با هم متفاوت است و میزان ویتامین دی بدن در افراد مختلف به زمان سال، شغل و میزان حضور در فضای بسته و باز، نوع پوشش و همچنین نوع پوست بستگی دارد. اگر می‌خواهید میزان دقیق ویتامین دی بدن خود را بدانید، از طریق آزمایش خون و تست ویتامین d3می‌توانید از آن مطلع شوید و سپس در صورت لزوم و تحت نظر پزشک، برای مصرف قرص‌های ویتامین دی و یا مصرف مواد غذایی مربوطه اقدام کنید.

ویتامین دی ۳ از نظر شیمیایی در دسته استروئیدهای دارای حلقه کربنی باز قرار می‌گیرد ولی به طور کلی آن را نوع طبیعی ویتامین دی می‌شناسند که از باقی انواع ویتامین دی، به طور زیستی قابل دسترس‌تر است. ویتامین د ۳ به طور طبیعی از ۷-دی هیدروکلسترول که در لایه اپیدرم پوست یافت شده است، به دست می‌آید. زمانی که بدن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، نوعی واکنش چرخه الکترونی برانگیخته می‌شود و در نتیجه آن ۷-دی هیدروکلسترول به ویتامین دی ۳ تبدیل می‌شود.

بارزترین نشانه‌های کمبود ویتامین D3 احساس ناراحتی در استخوان‌ها و ضعف ماهیچه است. عوارض کمبود ویتامین D3 در کودکان به شکل آسم و تنگی نفس و در افراد پیر به شکل کم شدن عملکرد شناختی خود را بروز می‌دهد. رژیم‌های سخت گیاهخواری و یا خام خواری، یکی از رایج‌ترین دلایل کاهش ویتامین دی۳ است به این دلیل که چربی حیوانی که در لبنیات به میزان کافی وجود دارد، یکی از منابع خوب ویتامین دی محسوب می‌شود. همچنین در صورتی که کمتر در نور خورشید قرار دارید، ساعات بیشتری از روز را در فضای بسته سپری می‌کنید و یا شهر زندگی‌تان اغلب ابری و بارانی است، ممکن است دچار کمبود ویتامین D3 باشید.

تأثیر ویتامین D3 با مصرف ویتامین دی ۳ و قرص‌های مکمل بر روی حفظ سلامت دندان‌ها دیده می‌شود همچنین با ایفای نقش ویتامین D3 در بدن، کمک می‌کند تا استخوان‌ها سختی معمول خود را به شکل طبیعی حفظ کنند.

زمانی که میزان مورد نیاز ویتامین دی در بدن وجود داشته باشد، سلامت سیستم عصبی تضمین می‌شود. همچنین بر اساس مطالعاتی که انجام شده، گفته شده است که رابطه‌ای بین بیماری آلزایمر و کمبود ویتامین دی وجود دارد. البته نمی‌توان به طور قطعی گفت که میزان کافی از ویتامین دی، از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند ولی باید گفت حدود ۹۰ درصد از افراد دارای این بیماری، دارای میزان پایینی از ویتامین دی هستند.

بیماری‌های خود ایمنی در دهه‌های اخیر شایع‌تر شده است. ویتامین دی در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد و بیمار خود ایمنی حالتی است که بدن و سیستم ایمنی برانگیخته می‌شوند و به بافت و اندام‌های خودی حمله می‌کنند، در صورتی که این فرآیند در حالت طبیعی رخ نمی‌دهد. اغلب خانم‌ها داروهای مولتی ویتامین و قرص‌های ویتامین دی مصرف می‌کنند و مصرف این مکمل‌ها می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌ها نقش داشته باشند ولی نبود آنها را تضمین نمی‌کنند.

سرماخوردگی و آنفولانزا بیماری‌های رایجی است که در فصول مختلف بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. در بیشتر مواقع این بیماری در زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده باشد و توان مقابله با ویروس و عوامل بیماری را از دست بدهد و مدت زمان بیشتری را برای مبارزه نیاز داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد ویتامین دی ۳ از منابع حیوانی تأمین می‌شود، پس انتظار نداشته باشید که بتوان آن را در میوه و سبزیجات بیابید. تخم مرغ، شیر، جگر گوسفند، ماهی‌هایی مانند سالمون، ساردین و شاه ماهی از منابع اصلی ویتامین دی ۳ هستند. گفته می‌شود غذا و میوه‌هایی که در معرض نور آفتاب خشک می‌شوند هم مفید هستند ولی تأثیر آنها کاملاً اثبات نشده است.

خرید انواع گوشت و مواد پروتئینی از سوپرمارکت دیجی‌کالا

بیشتر بدانید: همه آنچه در مورد ویتامین D باید بدانید

 − 
1
 = 
سه

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

سلام و عرض ادب و احترام عالی بود با تشکر از شما خانم حقیقت.

سلام و عرض ادب
چند وقت پیش آزمایش دادم و کمبود ویتامین دی ۳ داشتم
مطالب شما خیلی کاربردی و بروز بود
تشکر میکنم از زحمات شما

یا حق

سلام
خوب بود مطالب رو بی منبع نمیگذاشتید فکر کنم همه ما باید به سمتی بریم که برای هرچی منبع معتبر بخوایم .
در کل مطالب خوب ولی خیلی با احتیاطی بود

ویتامین‌ها مواد مغذی و مفیدی هستند که برای عملکرد سالم بدن انسان ضروری محسوب می‌شوند. ویتامین D یک ویتامین منحصر به فرد است که از طریق یک منبع زیست محیطی یا همان نور خورشید در دسترس است. هنگامی که اشعه‌های خوب ماوراء بنفش (UVB) نور خورشید بر روی پوست ما می‌تابد، ویتامین D در پوست تولید می شود و سپس به وسیله خون جذب می‌شود و به تمام اندام‌های بدن می‌رسد. با توجه به اهمیت ویتامین D در رشد و سلامت بدن توجه به مصرف کافی ویتامین D برای کودکان ضروری است. در این مقاله از کودکت به اهمیت ویتامین D برای کودکان و اثرات کمبود این ویتامین بیشتر صحبت می‌کنیم.

همانطور که از اسم این مشکل پیداست هنگامی که میزان ویتامین D که بدن ما پایین‌تر از سطح مورد نیاز ما باشد، یعنی به کمبود ویتامین D دچار هستیم. شواهد پزشکی نشان می‌دهد ویتامین D برای استحکام استخوان‌ها، تقویت ماهیچه‌ها، افزایش سیستم ایمنی بدن و تولید انسولین در بدن ضروری است، بنابراین کمبود این ویتامین در بدن می‌تواند ما را با مشکلات جدی روبرو کند.

تغذیه کودک یک موضوع بسیار مهم است و برای رشد مطلوب و سلامت بدن کودکان تعادل در کسب ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است. جالب است بدانید این ویتامین D است که کودک شما را قادر می‌سازد تا با قدرت و انرژی خوب و بدون مشکل بازی و فعالیت کند.

استخوان‌ها برای استحکام و جلوگیری از سایش و پارگی و همچنین تحمل وزن بدن نیاز به کلسیم و فسفر دارند. در واقع این ویتامین D است که اطمینان می‌دهد این مواد به طور کامل به استخوان‌ّها می‌رسد. ویتامین D باعث جذب کلیسم غذا از طریق روده، پالایش آن در خون و ذخیره آن‌ در استخوان‌ها می‌شود. کلسیم برای عملکرد همه‌ی سلول‌های بدن مهم است.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

نکته مهم دیگر در مورد اهمیت ویتامین D برای کودکان این است که این ویتامین مسئول باز کردن درب سلول‌های بدن برای رسیدن مولکول‌ها و تولید انرژی است، که در نهایت منجر به انقباض ماهیچه و تولید نیرو و قدرت می‌شود.

علت اصلی کمبود ویتامین D قرار نداشتن در معرض نور خورشید یا محدود بودن دریافت نور خورشید است. با این وجود در بسیاری از کشورهایی که در مدار مناسب برای دریافت نور خورشید هستند باز هم مشاهده می‌شود کمبود ویتامین D یک مشکل شایع است. برای درک علت کمبود ویتامین D باید بدانیم ویتامین D چگونه در بدن تولید، فرآوری، ذخیره و مصرف می‌شود.

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم، اپیدرم (لایه بالایی پوست) کلسترولی به نام پرو ویتامین D3 را به ویتامین D3 تبدیل کرده و به خون وارد می‌کند و آن را به کبد می‌فرستد. همچنین ویتامین D که از غذا و مکمل‌ها به بدن ما می‌رسد از طریق معده جذب و به کبد منتقل می‌شود.

کبد ویتامین D3 را به یک شکل قوی‌تری از کلسیدیول (calcidiol) تبدیل می‌کند که همچنان غیرفعال است. سپس آن را به کلیه‌ها می‌فرستد تا به شکل کلسیتیرول (calcitriol) در بیاید، کلسیتیرول شکل فعال و آماده به کار ویتامین D است.  بنابراین می‌توانیم بهتر متوجه شویم که اگر اختلالی در این فرآیند رخ دهد با وجود جذب نور خورشید کافی بازم هم با ممکن است با کمبود ویتامین D مواجه شویم.

داشتن پوست تیره، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها و لباس‌هایی که مانع از رسیدن پرتوهای خوب خورشید به پوست می‌شوند. فصل‌های مختلف سال که نو.رخورشید کمتر می‌تابد، آلودگی هوا، سبک زندگی که کودکان بیشتر در فضای داخل خانه بازی می‌کنند، همه این‌ها می‌توانند بر روی کمبود ویتامین D برای کودکان و بزرگسالان موثر باشند.

کمبود مصرف ویتامین D از طریق مواد غذایی، مانند رژیم غذایی گیاهخواری، عادت‌های غذایی (مصرف کم غذاهای حاوی ویتامین D)، حساسیت‌های غذایی مانند حساسیت به شیر و … هم از موارد دیگر به شمار می‌روند.

کمبود ویتامین D در شیر مادر یکی از مهمترین عوامل کمبود ویتامین D برای کودکان است که از شیر مادر تغذیه می‌‌کنند.

مشکلات جذب مانند بیماری‌های لوزالمعده، بیماری سلیاک، انسداد مجاری صفراوی می‌توانند از جذب این ویتامین جلوگیری کنند. همچنین بیماری‌های مزمن کبد، بیماری کلیوی و .. هم می‌تواند مانع از جذب کافی ویتامین D مورد نیاز سایر ارگان‌های بدن شود.

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین D در سنین مختلف متفاوت است:

توقف رشد یا تاخیر در رشد: در اثر کمبود ویتامین D نوزاد ممکن است با وجود مصرف ذای خوب و نداشتن مشکلات و بیماری‌های خاص فرزند شما به قد و وزن و سایر نقاط عطف رشد نرسیده باشد.

عدم تحرک یا بی حوصلگی: ممکن است نوزاد مثل قبل سرحال و بازیگوش نباشد و اغلب اوقات بدون دلیل خاصی بی تحرک و بی حوصله باشد.

تشنج: یکی از علت‌های تشنج در نوزادان کمبود ویتامین D است که نیاز به درمان‌های پزشکی و دارویی فوری دارد.

کاردیومیوپاتی یا ضعف ماهیچه‌های قلب: همانطور که می‌دانید ویتامین D روی قدرت ماهیچه‌های اثر می‌گذارد، بنابراین کمبود این ویتامین می‌تواند باعث ضعف در ماهیچه‌ها به خصوص ماهیچه‌های قلب شود.

دردها: یکی از مشکلات کمبود ویتامین D برای کودکان دردهای مکرر در دست‌ها، پاها و بدن است که با مراحل پیشرفت جسمانی کودک تناسبی ندارد.

ضعف در ماهیچه‌ها: ضعف در ماهیچه‌ها می‌تواند باعث تاخیر در راه رفتن، مشکل در بالا رفتن از پله و .. شود.

نرمی استخوان: خمیدگی زانوها، خارج شدن پاها از حالت طبیعی، پرانتزی شدن پاها، مشکلات در مچ دست و استخوان درد مزمن (بیش از ۳ ماه) از جمله مشکلات شایع کمبود ویتامین D برای کودکان است.

رشد کم: با وجود رژیم سالم، سبک زندگی فعال و هیچ مشکل پزشکی، کمبود ویتامین D می‌تواند باعث رشد کم یا تاخیر در رشد کودک شود.

شکستگی استخوان: شکستگی‌های آسان از آسیب‌های جزئی می‌تواند نشان دهنده عدم جذب کلسیم به علت کمبود ویتامین D باشد.

عفونت‌های مکرر دستگاه تنفسی: ویتامین D نقش مهمی در عملکرد ریه‌ها و سیستم ایمنی دارد و کمبود این ویتامین می‌تواند باعث عفونت‌های مکرر شود.

تاخیر در دندان درآوردن: مانند سایر تاخیرها در نقاط عطف رشد کمبود کلسیم که ارتباط مستقیم با کمبود ویتامین D دارد می‌تواند موجب تاخیر در زمان دندان درآوردن کودک یا پوسیدگی زودرس آن‌ شود.

آزمایش خون غیر طبیعی: پایین بودن سطح کلسیم یا فسفات پلاسما همچنین افزایش  سطح آلکالین فسفاتاز می‌تواند از نشانه‌های کمبود ویتامین D در کودکان باشد.

پس از کاهش یا توقف سنتز ویتامین D بدن ممکن است با کمبود ویتامین D مواجه شود. از آنجایی که زمان زیادی برای جبران یا پر کردن دوباره آن در بدن لازم است، باید از راه‌های درمان کمبود ویتامین D استفاده کنیم که عبارتند از:

برای استفاده از مکمل‌های دارویی ۲ راه وجود دارد که حتما باید با نظر متخضض انجام شود.

– مکمل های روزانه با دوز پایین

– دوره‌های درمانی با دوز بالا

برای استفاده از مکمل‌های دارویی ویتامین D برای کودکان، ویتامین D هم به صورت قرص و هم به صورت مایع در دسترس است و همچنین در ترکیب با کلسیم نیز موجود است. شما می‌توانید قرص را پودر کنید یا کپسول را باز کنید و با غذا مخلوط کنید.

شیر گاو، ماست، پنیر و لبنیات غنی که منابع مفید کلسیم هستند، اما در صورت مصرف ضعیف یا دوست نداشتن کودکان، باید مکمل‌های دارویی را در نظر بگیرید.

کودکان و افرادی که دارای پوست تیره هستند، می‌توانند در معرض نور خورشید قرار بگیرند و به کرم ضد آفتاب نیاز ندارند، البته کلاه و عینک آفتابی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. کودکان را به فعالیت‌ در فضای باز را تشویق کنید تا به اندازه کافی ویتامین D دریافت کنند.

با وجود اینکه گیاهان ویتامین D را سنتز می‌کنند اما این شکل از ویتامین D نمی‌تواند توسط بدن انسان جذب شود بنابراین تنها راه دریافت ویتامین D استفاده از غذاهای حیوانی است. تنها فرآورده حیوانی که کودکان می‌توانند در ماه‌های اولیه زندگی استفاده کنند شیر است که منبع غنی از ویتامین D محسوب نمی‌شود.

بهترین غذاها برای بچه‌های بزرگتر عبارتند از:

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ساردین و .. . سرخ کردن ماهی مقدار ویتامین D فعال را حدود ۵۰ درصد کاهش می دهد، در حالی که پختن ماهی بر میزان ویتامین D تاثیر نمی‌گذارد.

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان

گوشت و زرده تخم مرغ از دیگر غذاهایی محسوب می‌شوند که سرشار از زرده تخم مرغ هستند.

بله. مصرف بیش از حد ویتامین D باعث مسمویت می‌شود، ویتامین‌های B و C محلول در آب هستند و مقدار اضافی آن به صورت ادرار یا عرق کردن از بدن خارج می‌شود، اما ویتامین‌های A، D، E و K محلول در چربی هستند که در بدن ذخیره می‌شوند و در صورت مصرف زیادی می‌توانند باعث بروز مشکل و بیماری در فرد شوند.

اگر شما هم تجربه یا دانشی در مورد اهمیت ویتامین دی برای کودکان دارید حتما از طریق وبسایت کودکت با ما و سایر والدین در میان بگذارید.

 

برای نوشتن دیدگاه وارد حساب کاربری خود شوید

عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
عوارض مصرف قرص ویتامین دی در کودکان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *