عوارض مصرف قرص زنیکال

خواص دارویی و گیاهی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

محققان از خطرناک بودن داروی لاغری زنیکالل میگویند . این دارو که اداره‌دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است .

پژوهشگران علوم پزشکی شرکت داروسازی روش اعلام کردند تجویز داروی زنیکال سبب بروز حالات پیش سرطانی دردستگاه گوارشی می‌شود.این دارو که اداره‌ دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است . منبع :iransalamat.com

پژوهشگران علوم پزشکی شرکت داروسازی روش اعلام کردند تجویز داروی زنیکال سبب بروز حالات پیش سرطانی دردستگاه گوارشی می‌شود.این دارو که اداره‌ دارو و غذای آمریکا اف.دی.ای هم آنرا تایید کرده‌است در برخی افراد سبب بروز حالات پیش سرطانی کولون شده است . منبع :iransalamat.com

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید


اورلیستات چیست

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 5
.

ی
ǘ “takhfif”
.
* ی ј
ی 92
1 .
 


ǘ

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  21تهران، صندوق پستی 111-15655فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 


ی magiran.com
ʝ
 
 

 

1391/3/16 :زیاد خوردن، زندگی ماشینی، تحرک کم و ورزش نکردن از عواملی هستند که خیلی از امروزی ها را با معضل چاقی دست به گریبان کرده است. مردم برای درمان چاقی حاضرند مبالغ گزافی را بپردازند
قبل از خوردن هر داروی لاغری
این مطالب را بخوانید
 
واحد امور دارویی
شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه
دکتر مژگان نیک روش
طیبه دیدار
 
پیشگفتار:
زیاد خوردن، زندگی ماشینی، تحرک کم و ورزش نکردن از عواملی هستند که خیلی از امروزی ها را با معضل چاقی دست به گریبان کرده است. مردم برای درمان چاقی حاضرند مبالغ گزافی را بپردازند و به رژیم های عجیب و غریب و ورزش های سخت روی آورند. برخی از افراد هم سراغ مصرف قرص و کپسول های لاغری می روند. استفاده از این محصولات درحالی رو به افزایش است که بسیاری از مردم از عوارض و عواقب مصرف خودسرانه این محصولات آگاه نیستند. به شما توصیه می شود قبل از اینکه به سراغ محصولات لاغری بروید با ما همراه باشید و اطلاعات خودتان را درباره این محصولات افزایش دهید.
پزشک چه وقت داروی ضدچاقی تجویز می کند؟
بهترین راه کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش منظم است. اما اگر شما جزوء افرادی باشید که برای کاهش وزن تلاش می کنید و اضافه وزن برای شما مشکلات پزشکی ایجاد کرده باشد، داروهای کاهنده وزنی که پزشک تجویز می کند ممکن است به شما کمک کند. پزشک در صورتی که این معیارها را داشته باشید امکان دارد به دارودرمانی برای شما اقدام کند:
ü    سایر روش های کاهش وزن در شما موفق نباشد.
ü    عنوان معیار چاقی شما (BMI)شما بالاتر از 24 باشد و شما دچار عوارض پزشکی چاقی مثل فشارخون بالا، قطع نفس در هنگام خواب و دیابت باشید.
ü    عنوان معیار چاقی شما بالاتر از 3 باشد.
 
قد×قد(برحسب متر)/وزن(برحسب کیلوگرم)BMI
محصولات لاغری:
محصولات لاغری را می توان به دو دسته کلی شیمیایی و گیاهی تقسیم کرد. به طور کلی داروهای لاغری از طریق 4 مکانیسم موجب لاغری می شوند:
1- برخی داروها بر روی سیستم اشتها و مرکز ان در مغز اثر گذاشته و موجب کاهش اشتها و در نتیجه کم خوراکی می شوند.
2- برخی دیگر ترموژنیک بوده و با افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن موجب لاغری می شوند.
3- دسته دیگر با افزایش دفع آب بدن، سبب لاغری می شوند.
4- گروهی از داروها هم سبب کاهش جذب چربی و در نتیجه دفع چربی موجود در مواد غذایی می شوند.
داروهای شیمیایی:
درحال حاضر تنها سه داروی سیبوترامین، اورلیستات و تینوایت که به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش وزن مورد تائید قرار گرفته در داروخانه های ایران وجود دارد.
سیبوترامین:
سیبوترامین هیدروکلراید، دارویی است که به تجاری مریدیا(®meridia) شهرت دارد. این دارو در سال 1997 مورد تائید اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. این دارو با اثر بر روی مرکز اشتها درهیپوتالاموس مغز سبب کم خوراکی می گردد. توصیه شده است که این دارو بیش از مدت تعین شده(معمولا 1تا3 ماه) مصرف نشود، زیرا نه تنها اثری ندارد بلکه در برخی موارد افزایش وزن هم خواهد داشت. در ضمن این دارو قابلیت ایجاد وابستگی دارد و می تواند اعتیاد دارویی ایجاد کند. سیبوترامین عوارض جانبی معمولی نظیر خشکی دهان، سردرد، یبوست و بی خوابی را به همراه دارد. مصرف این دارو در افرادی که دارای سابقه بیماری های قلبی، بیماری های کبدی، کلیوی، سنگ کیسه صفرا، بیماریهای غده تیرویید و آب سیاه هستند توصیه نمی شود. خانم های باردار و شیرده و بچه های زیر 16 سال و افراد بالای 65 سال هم نباید از این داروی لاغری استفاده کنند.
اورلیستات:
اورلیستات با اسم تجاری زنیکال(®xenical) معروف ترین داروی لاغری بود که در سال 1999 توسط سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا مورد تائید قرار گرفت. این دارو از جذب چربی ها در روده جلوگیری می کند. از آن جایی که اورلیستات سبب دفع ویتامین های محلول در چربی می گردد، بنابراین حتما باید در طول درمان با این دارو مولتی ویتامین تجویز شود. این دارو در آمریکا بدون نسخه برای کاهش وزن فروخته می شود.
در سه هفته اول مصرف زنیکال عوارضی چون دفع مکرر مدفوع، اسهال، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی های روده ای بروز می کند. مصرف این دارو برای کودکان، زنان باردار و شیرده، افراد مبتلا به دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا، بیماریهای قلبی-عروقی و پرکاری تیروئید توصیه نمی شود و البته در افرادسالم هم حتما باید تحت نظر پزشک تجویز شود.
تینوایت:
داروی دیگری که در برخی داروخانه ها جهت لاغری یافت می شود قرص ®tenuate است. ژنریک این دارو دی اتیل پروپیون هیدرو کلراید است که از نظربیوشیمیایی حاوی آمین(مشابه مت آمفتامین) است و در سال 196 مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت. این دارو بر روی مغز اثر کرده و سبب مهار اشتها می شود. در صورت ابتلا به بیماریهایی نظیر فشارخون بالا، پرکاری تیروئید، آب سیاه، دیابت، مشکلات روحی، آترواسکلروز، حاملگی و شیردهی باید از مصرف آن اجتناب نمود. از عوارض استفاده از آن اختلال در بینایی، خشکی دهان، بی خوابی، بدخلقی و ناراحتی معده اشاره کرد که در روزهای اول استفاده از آن ظاهر می گردد.
مصرف این دارو نباید بیش از 8تا12 هفته به طول بینجامد زیرا دارو اعتیاد آور است و وابستگی ایجاد می کند. امروزه استفاده از تینوایت بخاطر ایجاد وابستگی، تداخلات دارویی و غذایی گسترده، محدود شده است.
 
پودرهای لاغری:
یکی از محصولات پرطرفدار لاغری، پودرهای فیبردار از جمله پودرهای موسوم به”فایبرکلیر” است. مصرف روزانه دو تا سه لیوان از محلول این پودر با آب، سبب حجیم شدن معده و در نتیجه کاهش اشتهای افراد می گردد. از طرف دیگر به علت خاصیت ملین بودن فیبر، حجم مدفوع را افزایش داده و در نتیجه آب بدن را کاهش می دهد و احساس کاذب لاغر شدن به مصرف کننده می دهد. در صورت مصرف طولانی مدت این پودرها موجب دفع املاح، ویتامین های بدن و اختلال در سیستم گوارش بدن می گردد.
 
 
 
 
 
داروهای گیاهی:
محصولات گیاهی مانند کارویل، دایت فورمولا، پسیلیوم، اسلیم کوئیک و قطره لیمو و زیره معمولا در داروخانه ها جهت درمان افزایش وزن به فروش می رسند. داروهای گیاهی هرچند بی عارضه نیستند اما به نظر می رسد کم عارضه تر از داروهای شیمیایی مشابه باشند.
سایر داروها:
از داروهایی  مختلفی مثل مت فرمین و ال-کارنیتین که کاربرد درمانی دیگری دارند هم گاهی اوقات به عنوان داروی لاغری استفاده می شود.
داروهای بدون تائید وزارت بهداشت و درمان:
داروی سوپر اسلیم و اسلیم دایت که به طور غیرقانونی در بازار برای کم کردن وزن وجود دارد مورد تائید وزارت بهداشت نیستند ، ترکیبات سازنده آنها معلوم نیست و دارای عوارض خطرناک می باشند. از طرف دیگر داروهای لاغری زایمکس، زنادرین و حتی قرص سرکه سیب هم که استفاده از آنها در میان افرادی که اضافه وزن دارند رایج است به تائید هیچ مرجع بهداشتی نرسیده اند. البته فهرست داروهای غیرمجاز لاغری در بازار بسیارگسترده تر از موارد ذکر شده می باشد.
چه باید کرد؟
برای لاغر شدن به اراده خوب، رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم احتیاج دارید. درصورتی که استفاده از هرنوع دارویی لازم بود، آن دارو فقط و فقط باید با دستور پزشک تهیه و مصرف شود. هرگز تحت تاثیر تبلیغات وسوسه کننده رسانه ها و شبکه های مختلف قرار نگیرد. ضمنا از خرید و مصرف داروهایی که اطرافیانتان آن را پیشنهاد می کنند، جدا پرهیز کنید زیرا ممکن است مکانیسم بدن شما با آن ها فرق داشته باشد و آن دارو هیچ کمکی به شما نکند.دریافت فایل پیوستزیاد خوردن، زندگی ماشینی، تحرک کم و ورزش نکردن از عواملی هستند که خیلی از امروزی ها را با معضل چاقی دست به گریبان کرده است. مردم برای درمان چاقی حاضرند مبالغ گزافی را بپردازند

قبل از خوردن هر داروی لاغری

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *