عوارض مصرف شير سويا

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه سویا می تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزایمر گردد.

در این تحقیق به افراد هر روز توفو (tofu) می دادند. لازم به ذکر است که توفو، یک غذای ژاپنی می باشد که با دانه سویا درست می شود. مشخص شد افرادی که از این رژیم استفاده می کردند، کم حافظه شده اند( مخصوصا افراد در رده سنی 65 سال).

سویا یکی از منابع پروتئینی در دنیا شناخته شده است، تا جایی که بعضی ها به جای گوشت از سویا استفاده می کنند.

محصولات سویا غنی از ماده ای به “فیتواستروژن” می باشد. فیتواستروژن اثراتی مشابه هورمون زنانه ی استروژن در بدن دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که فیتواستروژن نیز می تواند باعث نقصان در حافظه گردد.

عوارض مصرف شير سويا

استروژن و فیتواستروژن، رشد سلولی را افزایش می دهد. اما اگر بیش از اندازه در بدن وجود داشته باشند، موجب تخریب سلول ها می گردند.

البته اگر مقدار کافی فولات در بدنتان وجود دارد، هیچ نگران از دست دادن حافظه نباشید، زیرا فولات باعث افزایش قدرت حافظه می گردد.

در سال های اخیر، تعداد مصرف کنندگان سویا افزایش چشمگیری داشته است. زیرا سویا:

1- برای سلامتی مفید است.

2- به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

3- سرطان پروستات را دور می کند.

4- موجب کاهش عوارض یائسگی می گردد.

5- از بیماری پوکی استخوان و از دست دادن کلسیم استخوان ها جلوگیری می کند.

6- به عنوان آنتی اکسیدان نیز شناخته شده است.

7- تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن سویا در حد متعادل ممکن است از بیماری آلزایمر پیشگیری کند. همان طور که می دانید، هورمون استروژن در بدن باعث تاخیر در مراحل پیر شدن می شودد.

محققان می گویند که هنگامی که تولید هورمون استروژن در بدن کم شود، استروژن گیاهی موجود در سویا می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان، از تخریب مغز جلوگیری کند.

اما زیاد مصرف کردن سویا موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی می گردد. غیر از فیتواستروژن، سایر ترکیبات موجود در سویا عبارتند از: فیتات و چند ترکیب ناشناخته.

* این ترکیبات مانع جذب آهن گیاهی می گردند. فیتات از جذب روی و دیگر عناصر مغذی جلوگیری می کند. پس می توان گفت که گیاهخوارانی که به مقدار زیاد سویا مصرف می کنند، به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذی می شوند.

* اگر سویا را به همراه گوشت مصرف کنید، مطمئن باشید که دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن نخواهید شد، زیرا گوشت موجب جذب آهن می گردد.

* محققان گفته اند که اگر ویتامین C به مواد غذایی دارای سویا افزوده شود، ممکن است باعث جذب آهن گردد. به همین خاطر به گیاهخواران، مکمل عناصر معدنی و ویتامین ها می دهند.

* اخیرا گزارش شده است که سویا باعث تورم در غده تیروئید می شود. در نوزادانی که فقط با شیر سویا تغذیه می شدند، کم کاری غده تیروئید مشهود است.

مهم ترین دلیل بیماری آلزایمر، فراموشی می باشد که با عملکرد کم حافظه خود را نشان می دهد. این بیماری به علت جریان کم خون در مغز به وجود می آید، با وجود این هنوز عملکرد بیماری آلزایمر در افراد ناشناخته می باشد، اما محققان، علت وجود این بیماری را وجود یک پلاک یا توده ای در مغز می دانند که در اثر استرس، موجب تخریب سلول های مغزی و مرگ آن می شود.

مشخص شده که مصرف بیش از اندازه سویا موجب افزایش استروژن گیاهی در بدن می گردد و ممکن است این تخریب را به وجود آورد. برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، مصرف کردن اسید فولیک بسیار مفید می باشد.

کاهش قدرت حافظه یکی از علامت های مهم در بیماری آلزایمر می باشد. در این بیماری صحبت کردن به سختی صورت می گیرد، شخص افسرده و عصبی می شود که این افسردگی به علت تغییرات و تعادل بودن عناصر در مغز روی می دهد. فرد توهم دارد و خیال بافی می کند، راحت به خواب نمی رود، در شخصیت فرد تغییر ایجاد می شود، فرد به سختی می تواند کارهای خود را انجام دهد و به یک فرد دیگر برای کمک نیاز دارد، مثلا: در هوای سرد، فرد لباس گرم نمی پوشد و یا کلید را درون فر قرار می دهد و غیره.

عواملی که موجب پیشرفت پدیده فراموشی می شوند:

* ضربات وارده به مغز( شامل، تخریب مغز به دلیل سکته)

* سوء تغذیه

* عفونت

* مسمومیت

* سرطان مغز

* واکنش و یا اثرات برخی داروها

* افسردگی

موارد زیر برای کمک به افزایش حافظه موثرند:

* مصرف ویتامین های گروه B

* مصرف غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان می باشند، مانند: میوه جات و سبزیجات.

* ورزش منظم

*مطالعه و حل کردن جدول

* مصرف کم چربی

* مصرف روغن ماهی و ماهی. تحقیقات نشان داده است افرادی که در هفته، یک بار ماهی مصرف می کنند، 6 درصد بیماری آلزایمر را از خود دور می کنند.

* مصرف کافی سویا

عوارض مصرف شير سويا

شما می توانید 2 یا 3 واحد سویا بخورید، بدون هیچ گونه نگرانی! لازم به ذکر است که 1واحد سویا برابر است با نصف لیوان توفو، یا نصف لیوان دانه سویا، یا 1 لیوان شیر سویا.

اگر شما بیماری های زیر را دارید، کمتر سویا مصرف کنید:

* مشکلات تیروئید یا گواتر. سویا باعث بزرگ شدن تیروئید می گردد.

* فراموشی

* سرطان سینه

* سنگ کلیه(مخصوصا بیمارانی که دارای سنگ های اگزالات می باشند، زیرا سویا دارای اگزالات زیادی می باشد)

تمام نعمت هایی که خداوند به ما داده است، برای سلامتی مفید است. به یاد داشته باشید که در مصرف هیچ نوع ماده غذایی، هر چند مفید، نباید زیاده روی کنید.

مواد غذایی که از سویا به دست می آیند

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بیماری های مختلف

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا و کاهش پوکی استخوان

تهیه شیر و پنیر از سویا

مردم به تاثیر سویا شک دارند!

شیر سویا از لوبیا سویا یا دانه سویا خام به دست می آید و به دلیل مقادیر بالای پروتئین که دارد به عنوان یکی از بهترین منابع جایگزین شیر گاو برای گیاهخواران و افراد وگن و همچنین یا کسانی که به لاکتوز و شیر گاو حساسیت دارند، شناخته می شود.

شیر سویا فواید زیادی برای سلامتی دارد که ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص شیر سویا را برای سلامتی کل بدن، کودکان، دوران بارداری و شیردهی، بدنسازی و پوست و مو شرح داده ایم. همچنین در آخر این مقاله نیز با آموزش درست کردن شیر سویا خانگی آشنا خواهید شد.

نکته مهم : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 2 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

پروتئین های موجود در شیر سویا الاستیسیته پوست را بهبود بخشیده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

همچنین فیتو استروژن های موجود در شیر سویا با رفع چین و چروک به جوان سازی پوست صورت کمک می کنند.

عوارض مصرف شير سويا

ماسک شیر سویا برای پوست صورت

مقداری شیر سویا خانگی را به آرامی بر روی پوست صورت و گردن بمالید، بگذارید 2 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

شیر سویا باعث بازسازی سلول های پوست شده و لکه های قهوه ای پوست را درمان می کند.

شیر سویا سرشار از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و ریزش مو را درمان می کند.

شیر سویا باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود و پروتئین های موجود در آن موخوره را درمان می کند.

نوشیدن روزانه شیر سویا باعث افزایش آبرسانی موها شده و به عنوان یک نرم کننده طبیعی موی سر عمل می کند.

شیر سویا برای تقویت ناخن و درمان ناخن های شکننده مفید است، همچنین شیر سویا قارچ های ناخن را درمان می کند.

ریبوفلاوین و بعضی از آنزیم های موجود در شیر سویا انرژی که ورزشکاران در طی تمرینات سخت بدنسازی از دست داده اند را بازیایی می کنند.

شیر سویا غنی از پروتئین های گیاهی است باعث افزایش عضله سازی در تمرینات بدنسازی می شود.

نوزادان زیر 1 سال بهتر است که با شیر مادر تغذیه شوند چون تمام اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی دیگر را که برای رشد به آن نیاز دارند، تامین می کند.

اما بعد از یک سالگی می توانید شیر سویا را که غنی از کلسیم، آهن و پروتئین است به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید، روزانه یک فنجان یا دو فنجان شیر سویا برای کودک نو پا مفید می باشد.

توجه داشته باشید که زیاده روی در مصرف شیر سویا در نورادان و کودکان می تواند باعث ایجاد واکنش های آلرژیک شود.

شیر سویا حاوی مقادیر زیادی ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، فولات و کلسیم است که برای باردار و شیرده و رشد مطلوب جنین در دوران بارداری مفید هستند.

ایزوفلاون های موجو در شیر سویا به حفظ سطح استروژن در زنان یائسه کمک می کنند، تحقیقات نشان داده که نوشیدن روزانه 2 لیوان شیر سویا عوارض یائسگی را در زنان کاهش می دهد.

با وجود همه ی این فواید زیاده روی در مصرف شیر سویا ممکن است باعث آسیب به جنین شود، پس حتما قبل از مصرف شیر سویا با پزشک خود مشورت کنید.

تحقیقات نشان داده که بین مقادیر بالای تستوسترون و احتمال ابتلا به سرطان پروستات رابطه ی مستقیمی وجود دارد؛ فیتواستروژن موجود در شیر سویا می تواند تولید تستوسترون در مردان را کم کرده و خطر ابتلا به سرطان پروستات در آقایان را کاهش دهد.

شیر سویا فیبر بالایی دارد و می تواند باعث افزایش حرکات روده و در نتیجه پیشگیری و درمان یبوست شود.

شیر سویا می تواند با کاهش اشتها باعث لاغری شود اما اگر شیر سویا را با انواع میوه ها و عسل ترکیب کنید و روزانه دو تا سه لیوان از آن را بنوشید می تواند باعث چاقی و افزایش وزن شود.

فیبر و ایزوفلاون های موجود در شیر سویا باعث کاهش چاقی متابولیک در مردان و زنان می شود، همچنین شیر سویا با کاهش اشتها باعث کاهش دور کمر و کاهش چربی شکم در افراد چاق شده و به کاهش وزن و لاغری کمک می کند.

شیر سویا حاوی مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع است که باعث افزایش گیرنده انسولین در بدن شده و باعث کنترل سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

شیر سویا کلسترول و چربی پایینی دارد و می تواند باعث کاهش کلسترول در افراد دیابتی و پیشگیری از بیماری های قلبی شود.

مقادیر بالای کلسیم موجود در شیر سویا باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

تحقیقات انجام شده نشان داده که مصرف شیر سویا خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان را کاهش می دهد، همچنین شیر سویا رشد تومور را کاهش می دهد.

شیر سویا حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می تواند سدیم زیادی بدن را دفع کند و باعث کاهش فشار خون بالا شود.

شیر سویا کلسترول و چربی های اشباع شده ندارد به همین دلیل می تواند به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

همچنین اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 موجود در شیر سویا به انعطاف پذیری رگ های خونی و سلامت قلب کمک می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم شیر سویا به دلیل مقادیر قابل توجه منیزیم که دارد، احتمال ابتلا به سردرد و میگرن را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین B، ویتامین D و منیزیم موجود در شیر سویا به کاهش استرس و اضطراب کمک کرده و افسردگی را درمان می کند.

مقادیر بالای پروتئین موجود در شیر سویا به افزایش تولید آنتی بادی ها در بدن کمک کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

شیر سویا ممکن است باعث شکر و طعم دهنده ی مصنوعی باشد که برای افراد مبتلا به دیابت مضر است.

هنگام خرید شیر سویا از ارگانیک بودن آن اطمینان حاصل کنید، چون ممکن است از سویا تراریخته برای تولید شیر سویا استفاده کرده باشند.

شیر سویا ممکن است باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک در بعضی افراد شود.

شیر سویا مقادیر بالایی فیتو استروژن دارد که باعث کاهش ید در بدن می شود. کاهش ید در بدن به کاهش عملکرد غده ی تیروئید و در نتیجه کم کاری تیروئید منجر می شود.

طبیعت شیر سویا گرم است. شیر سویا منبع خوب پروتئین، قند، فیبر، مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی  و ویتامین های فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K می باشد.

شیر سویا را می توان برای تهیه ماست سویا، پنیر سویا یا توفو و انواع شیک و بستنی خانگی استفاده کرد.

عوارض مصرف شير سويا

بهترین مقدار مصرف شیر سویا در روز 1 لیوان می باشد اما اگر دوست داشته باشید می توانید روزانه تا 2 لیوان شیر سویا هم مصرف کنید.

لوبیا سویا خام را از شب قبل به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید تا پوست آن ها به راحتی جدا شود.

دانه های سویای بدون پوست را با 4 لیوان آب در مخلوط کن بریزید و بگذارید خوب مخلوط شود تا مایعی صاف و یکدست حاصل شود.

این مایع به دست آمده را از صافی رد کنید، یک فنجان آب به آن اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه بر روی اجاق گاز و با حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. همزمان بر روی حرارت آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

شیر سویا آماده است اگر دوست داشته باشید می توانید مقداری شکر یا شیره خرما به آن اضافه کنید تا شیرین تر شود.

شیر سویا را در ظرفی شیشه ای بریزید و به مدت 3 تا 4 روز در یخچال نگهداری کنید.

منابع : organicfacts – drhealthbenefits – livestrong

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بسیاری از افراد شیر سویا را به‌طور مرتب روزانه مصرف می‌کنند. برخی به‌علت مشکلاتی که لبنیات در دستگاه گوارش‌شان ایجاد می‌کند و برخی دیگر به‌خاطر گیاه‌خواربودن شیر سویا می‌نوشند. خواص شیر سویا برای سلامتی بسیار زیاد است. خصوصا به‌افراد مسن برای پیشگیری از پوکی استخوان، کاهش کلسترول و لاغری بسیار کمک می‌کند. در این مطلب با ما همراه شوید تا خواص شیر سویا را بهتر بشناسید و با عوارض احتمالی آن آشنا شوید.

عوارض مصرف شير سويا

شیر سویا از دانه‌ی سویا استخراج می‌شود. شیر سویا کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند در دستورالعمل غذاهای مختلف جایگزین شیر بشود. شیر سویا برای کسانی که از بیماری عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند، منبع خوبی از پروتئین محسوب می‌شود. شیر سویا در طعم‌های وانیلی، شکلاتی و وجود دارد. مصرف شیر سویای نمکی هم در برخی کشورها مانند چین و هندوستان رواج دارد.

وجود مقدار فراوانی از پروتئین‌ها و ویتامین‌های باکیفیت شیر سویا را به مکملی مناسب برای حضور در رژیم گیاهخواری تبدیل کرده است. سویا یکی از حبوبات است که از آن فراورده‌های غذایی مختلفی تهیه می‌شود. بسیاری از محصولات سویا به‌خاطر پروتئین بالا در رژیم غذایی گیاه‌خواران جایگزین گوشت می‌شوند. سویا و محصولات آن از مواد اولیه‌ی آشپزی آسیایی است.

از شیر سویا می‌توان در تهیه‌ی توفو استفاده کرد که نوعی خوراکی جایگزین پنیر است. گفته می‌شود استفاده از شیر سویا از سال ۸۲ میلادی در چین آغاز شده است. سویا در برخی دیگر از کشورهای آسیایی مانند ژاپن و مالزی نیز به‌طور گسترده‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه سویا در سرتاسر جهان استفاده می‌شود و محصولات مختلف آن در کشورهای فراوانی وجود دارد.

شیر سویای غنی‌نشده یا معمولی یکی از منابع خوب فیبر، انرژی، پروتئین، قند و چربی است. شیر سویا محتوی مواد معدنی فراوان است. از جمله‌ی آنها می‌توان به کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و زینک (روی) اشاره کرد. شیر سویا منبع خوبی از ویتامین‌هاست. ویتامین‌هایی مانند فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B۶، ویتامین B۱۲، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین K نیز در شیر سویا یافت می‌شوند. همچنین شیر سویا محتوی اسیدهای چرب تک‌اشباع‌نشده و چنداشباع‌نشده است. تمام این مواد مغذی به حفظ سلامت کمک می‌کنند.

شیر سویا سدیم کمی دارد و برای مبتلایان به فشار خون بالا گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود. منگنز موجود در شیر سویا برای عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌های بدن ضروری است. تیامین موجود در شیر سویا برای عملکرد مناسب عضلات، اعصاب و تأمین کربوهیدرات و انرژی سلول‌ها ضروری است. فیبر حاصل از منابع غذایی گیاهی برای پیشگیری از بیماری‌های گوارشی و یبوست موردنیاز است. شیر سویا چربی‌های اشباع ناچیزی دارد. مصرف محصولات با چربی‌های اشباع بالا موجب افزایش کلسترول خون و درنتیجه افزایش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود.

قیمت مقرون‌به‌صرفه و افزایش محبوبیت سویا در سرتاسر جهان موجب شده مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای برای یافتن سایر خواص سویا برای سلامتی آغاز بشود.

ارزش تغذیه‌ای شیر سویا چه غنی‌شده یا معمولی ممکن است متغیر باشد. بااینکه مقدار پروتئین شیر سویا قابل‌مقایسه با پروتئین موجود در شیر گاو است، اما سایر مواد مغذی شیر سویا کمتر از شیر گاو است. بنابراین غنی‌کردن شیر سویا با انواع ویتامین ها و مواد معدنی یک اقدام رایج در تولید صنعتی شیر سویا است. شیر سویای غنی‌شده به‌خاطر دارابودن کلسیم و ویتامین‌ها می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر باشد. این امر در کسانی که به لبنیات حساسیت دارند یا کسانی که رژیم گیاه‌خواری دارند، اهمیت چشمگیرتری پیدا می‌کند. پروتئین‌ها و ایزوفلاون‌های موجود در شیر سویا (چه غنی‌شده یا معمولی) خاصیت فیتوکمیکالی داشته و می‌توانند از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند. ارزش تغذیه‌ای شیر سویا ممکن است بسته به شرکت تولیدکننده متغیر باشد.

شیر سویا از جنبه‌های مختلف می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر گاو باشد. شیر سویا منبع خوبی از پروتئین و کلسیم است. پروتئین و کلسیم فواید زیادی برای سلامتی دارند. یکی از مزایای شیر سویا نداشتن لاکتوز است. لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر است. بسیاری از کودکان و بزرگ‌سالان قادر به هضم لاکتوز نیستند و مصرف آن می‌تواند موجب بروز علائمی مانند اسهال، استفراغ، نفخ شکم و گرفتگی‌ها شود.

شیر سویا کاملا بدون لاکتوز است. درحالی‌که شیر گاو بدون لاکتوز بین ۷۰ تا ۹۹٪ بدون لاکتوز است. شیرهای بدون لاکتوز محتوی ماده‌ای هستند که موجب تجزیه‌ی اسید لاکتیک در مصرف‌کنندگان می‌شود. بنابراین افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، شیر سویا را یک نوشیدنی خوب برای تأمین پروتئین و کلسیم موردنیازشان می‌دانند.

علاوه‌براین شیر گاو محتوی پروتئینی به‌ «کازئین» است. این پروتئین در برخی افراد موجب بروز مشکلاتی مانند بدترشدن حساسیت‌ها، افزایش مخاط و مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود کودکانی که عفونت مداوم گوش یا برونشیت مزمن دارند، مصرف شیر گاو را کاهش بدهند. همچنین به کودکان مبتلا به آسم یا مشکلات سینوس (سینوزیت) گفته می‌شود که شیر مصرف نکنند. زیرا موجب بروز مشکلات مرتبط با این پروتئین می‌شود. اینها در حالی است که پروتئین برای رشد و عملکرد مناسب کودک ضروری است. در اینجاست که ارزش شیر سویا به‌عنوان جایگزینی برای شیر گاو مشخص می‌شود.

کمک به سلامت قلب یکی از خواص شیر سویا است. شیر سویا محتوی پروتئین‌هایی است که برای رشد ضروری‌‌اند. پروتئین‌های شیر سویا از اسیدهای آمینه‌ای تشکیل شده‌اند که در پیشگیری از مشکلات سلامتی مختلف مؤثرند. اسیدهای آمینه و ایزوفلاون‌های تشکیل‌دهنده‌ی پروتئین‌های سویا می‌توانند به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک بکنند. سایر مطالعات نشان می‌دهند مصرف ایزوفلاون‌های سویا سطح کلسترول سرم را در مردان مسن کاهش می‌دهد. مصرف شیر سویا می‌تواند به حفظ فشار خون سالم در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک بکند. بنابراین مصرف شیر سویا راهی مؤثر جهت بهبود سلامت قلبی-عروقی است.

شیر سویا می‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از یائسگی را بهبود بدهد. مطالعات نشان می‌دهند ایزوفلاون‌های سویا می‌توانند به تثبیت سطح استروژن در دوران یائسگی کمک بکنند. مصرف شیر سویا می‌تواند از بیماری‌هایی که در اثر کاهش طبیعی هورمون استروژن رخ می‌دهند، جلوگیری بکند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون‌های سویا می‌تواند در کاهش برخی بیماری‌ها مزمن مخصوصا بیماری‌های دستگاه قلبی-عروقی مؤثر باشد.

شیر سویا در تسکین پوکی استخوان در زنان یائسه مؤثر است. خطر پوکی استخوان در زنانی که در دوران یائسگی قرار دارند، افزایش می‌یابد. پوکی استخوان باعث شکنندگی استخوان‌ها شده و کمبود کلسیم می‌تواند به پیشرفت این بیماری کمک بکند.

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی محتوی پروتئین‌های جانوری ترشح کلسیم به ادرار را افزایش می‌دهند، درحالی‌که پروتئین‌های سویا این تأثیر را ندارند. ازجایی‌که غنی‌کردن شیر سویا با کلسیم روبه‌افزایش است، می‌توان گفت که شیرسویا می‌تواند مانند مکملی برای بدن محسوب بشود. درمان با جایگزینی هورمون به‌کمک ایزوفلاون‌های سویا به‌طور طبیعی صورت گرفته و می‌تواند به حفظ توده و تراکم استخوان کمک بکند. درنتیجه خطر شکستگی‌ها را در زنان یائسه کاهش بدهد.

یکی دیگر از خواص شیر سویا پیشگیری از سرطان است. براساس مطالعه‌ای شیر سویا می‌تواند سطح استروژن سرم و خطر سرطان پستان را کاهش بدهد. سرطان پستان در میان زنان رایج بوده و سطح هورمون استروژن با بروز آن در ارتباط است. مخصوصا زنان یائسه در معرض خطر سرطان پستان هستند و از محصولات سویا مانند شیر سویا برای خاصیت جایگزینی استروژن استفاده می‌کنند. نتایج مطالعه‌ای نشان داد، مردانی که شیر سویا مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار دارند.

فعالیت آنتی‌اکسیدانی ایزوفلاون‌های سویا می‌تواند در برابر برخی بیماری‌های مزمن مؤثر باشد. توفو خاصیت آنتی‌اکسیدانی و محافظت از کبد را داراست و می‌تواند آسیب‌ها و استرس اکسیداتیو را کاهش بدهد. یک مطالعه نشان می‌دهد که شیرسویا در پیشگیری از آسیب‌های کبدی ناشی از استرس اکسیداتیو مؤثر است. همچنین براساس یک مطالعه‌ای دیگر خاصیت آنتی‌اکسیدانی شیر سویا به افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی و کاهش علائم یائسگی در زنان کمک می‌کند.

براساس یافته‌های جدید انستیتوی سلامت و تغذیه در ژاپن پروتئین‌های شیر سویا می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک بکند. کاهش کلسترول خون خطر مشکلات و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. درنتیجه افرادی که اکنون نیز مشکل کلسترول بالا دارند، می‌توانند از خواص شیر سویا برای سلامتی برخوردار شوند.

مصرف شیر سویا که سرشار از ایزوفلاون‌هاست موجب کاهش چاقی ناشی از سوخت‌وساز در مردان و زنان می‌شود. علاوه‌براین شیر سویا باعث کاهش اندازه دور کمر در افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن می‌شود. تأثیرات هورمونی ایزوفلاون‌های سویا از آدیپوژنز (چربی‌زایی) پیشگیری و از بزرگ‌شدن بافت چربی در افراد جلوگیری می‌کند. مصرف ایزوفلاون‌های سویا نه‌تنها می‌تواند از چربی‌زایی جلوگیری کند، بلکه باعث کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود.

متأسفانه ممکن است طعم شیر سویا به‌نظرتان عجیب بیاید. بنابراین باید انواع شیر سویا مختلف را امتحان کنید تا طعم موردعلاقه‌تان را پیدا کنید و بتوانید به‌طور روزمره از آن محصول استفاده کنید. این امر برای متقاعدکردن کودکان به خوردن شیر سویا سخت‌تر است.

علاوه‌براین شیر سویا محتوی مقدار کمی کلسیم است. بنابراین اگر می‌خواهید از شیر سویا به‌عنوان جایگزین شیر گاو استفاده کنید، باید از شیر سویای غنی‌شده با کلسیم یا مکمل های غذایی کلسیم استفاده کنید. میزان کلسیم موجود در شیر سویای غنی‌شده می‌تواند تا ۳ برابر شیر سویای معمولی باشد.

برخی‌اوقات شیر سویا را به‌وسیله‌ی جلبک دریایی غلیظ‌تر می‌کنند. مصرف جلبک دریایی موجب بروز مشکلات گوارشی در برخی افراد می‌شود. بنابراین پیش از مصرف منظم و زیاد، بهتر است اول شیر سویا را روی خودتان امتحان کنید.

ممکن است مصرف زیاد شیر سویا عوارض جانبی منفی‌ای بر جای بگذارد. به‌عنوان مثال می‌توان به مشکلات معده مانند جمع‌شدن باد معده اشاره کرد. برخی معتقدند محصولات سویا می‌تواند ریشه‌ی برخی اختلالات تیروئید (کم کاری تیروئید، پرکاری تیروئید و )، مشکلات دستگاه تولیدمثلی و بروز علائم ناشی از آلرژی در برخی افرادی بشود که از سنین پایین از آن استفاده می‌کرده‌اند.

فارغ از دلیل‌تان برای شروع به خوردن شیر سویا باید مراقب باشید که مصرف آن نه یک باره، بلکه آرام آرام شروع کنید. زیرا تغییرات ناگهانی در رژیم غذایی‌تان می‌تواند بر گوارش و فرایندهای آن تأثیر منفی بگذارد. بنابراین مصرف شیر سویا را کم‌کم افزایش بدهید تا بدن‌تان بتواند به‌تدریج با این تغییر کنار بیاید و واکنش‌های منفی احتمالی به حداقل برسد.

مقدار کالری شیر سویا طعم‌دار ممکن است از شیر سویا معمولی باشد. زیرا شیر سویا طعم‌دار یا شیرین‌شده کالری بیشتری از شیر سویای شیرین‌نشده دارد. بنابراین کسانی که شیر سویا را برای کالری کمترش مصرف می‌کنند، باید به این موضوع توجه و از شیر سویای شیرین‌نشده استفاده کنند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

عوارض مصرف شير سويا

خواص خوراکی ها

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

بهترین رمان های ایرانی؛ ۱۰ رمانی که حتما باید بخوانید

چطور به یک سخنران عالی تبدیل شویم؟

راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

برفک دهان؛ علائم،‌دلایل،‌ راه‌های تشخیص و درمان

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت


بهترین کشور برای تحصیل کدام است؟

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

عوارض مصرف شير سويا

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه




خانه

موبایل

خواص شیر سویا

عوارض مصرف شير سويا

تاریخچه ی تهیه ی شیر سویا به 4 هزار سال قبل بازمی‌ گردد که چینی‌ ها توانستند شیر سویا را به روش خانگی تولید کنند. جالب است بدانید شیر سویا نزد چینی ‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چرا که سویا جزو 4 دانه مقدس چینی‌ ها به‌ حساب می ‌آید و شیر سویا استخراج آبی پروتئین ‌های دانه سویا است.مهندس حمید خسروی، متخصص صنایع غذایی و مشاور کارخانجات مواد غذایی در صنعت لبنیات و سویا درباره ی فرآیند و خواص تغذیه ‌ای این نوشیدنی چنین می گوید:فرآیند تولیدفرآیند تولید شیر سویا روش‌ های مختلفی دارد، اما روشی که در ایران از آن استفاده می ‌شود، به این شکل است که ابتدا دانه‌ های سویا را تمیز و مواد اضافه را جدا می‌ کنند. سپس آن را در آب خیس می‌ کنند و در اثر این خیساندن، برخی قندهای طلوب مانند رافینوز و استاکیوز که عوامل ایجاد‌کننده ی نفخ هستند، تا حدی از دانه خارج می ‌شوند. دانه خیس‌ شده، خرد می ‌شود و در اثر خرد شدن محصولی به اسلاری به دست می ‌آید.در مرحله ی بعدی به اسلاری، بخار تزریق می‌ شود و دمای آن تا 12 درجه سانتیگراد بالا می ‌رود. هدف از این فرآیند حرارتی، غیر فعال کردن مواد طلوب دانه سویا است. مواد طلوب، موادی هستند که باعث می ‌شوند پروتئین ‌های موجود در سویا جذب بدن نشوند.پس از آن، مرحله بوگیری انجام می ‌شود؛ به این شکل که بخاری را که به اسلاری تزریق شده بود و دمای آن را به 12 درجه سانتی ‌گراد رسانده شده، از آن جدا می‌ شود. با انجام این فرآیند، بوی لوبیایی سویا تا حد ممکن کم می شود.آخرین مرحله نیز سانتریفیوژ کردن اسلاری است. در سانتریفیوژ، شیر یا عصاره سویا از پسماند یا فیبر آن که اصطلاحا به آن اُکارا می ‌گویند، جدا می ‌شود. این ماده همان ماده اولیه ‌ای است که از آن فرآورده ‌های شبه لبنی یا فرآورده‌ های شیری سویا تهیه می ‌شود که خواروبار جهانی(fao) سوی ‌میلک یا شیر سویا را بر آن نهاده است.

شیر سویا هیچ ربطی به شیر گاو ندارداز آن جا که اسم این محلول پروتئینی را از ابتدا شیر سویا گذاشتند، بسیاری از افراد آن را با شیر گاو مقایسه می‌ کنند؛ در حالی که شیر سویا یک محصول کاملا گیاهی است و هیچ ارتباطی به شیر گاو ندارد. تنها شباهت این محلول، رنگ شیری آن است که البته کمی از شیر گاو کدرتر است.مقالاتی نیز در این زمینه نوشته شده و آن را با شیر مادر و شیر گاو مقایسه کرده ‌اند اما این محصول، همان‌ طور که گفتم، فقط از لحاظ ظاهری شبیه شیر گاو است؛ در غیر این صورت، نه از نظر طعم و مزه و نه خواص تغذیه ‌ای هیچ شباهتی به شیر گاو ندارد. مزه شیر سویا هم کاملا مشابه طعم غلات است؛ مانند طعم غذاهای مخصوص کودکان یا مزه‌ ای شبیه غلات صبحانه که ممکن است هر ذایقه‌ ی آن را نپسندد؛ به‌ خصوص ذایقه ایرانی که به این طعم‌ ها عادت ندارد. به همین دلیل در همه جای دنیا، انواع مختلف طعم‌ ها را به شیر سویا اضافه می‌ کنند تا ذایقه مردم به مرور زمان به آن عادت کند. البته اگر کسی ارزش غذایی شیر سویا را بداند، بعید است که آن را وارد رژیم‌ غذایی ‌اش نکند.پس مقایسه ی شیر گاو با شیر سویا مقایسه ی خوبی نیست و هیچ جای دنیا چنین حرفی را نمی ‌زنند. هر کدام از آن ها مزایای خودشان را دارند. پروتئین شیر گاو پروتئین بسیار مناسب و کاملی است. کلسیمی هم که در شیر گاو هست در شیر سویا وجود ندارد. در عوض شیر سویا، فاکتورهایی دارد که جذب کلسیم را افزایش می ‌دهد. به همین دلیل هم در دوران یائسگی خانم‌ ها باید هم از کلسیم استفاده کنند هم از فاکتورهایی که جذب کلسیم را بالا می ‌برد. پس هم به شیر گاو احتیاج داریم هم به شیر سویا.ارزش غذایی شیر سویااولا که محصولات سویا جزو مواد غذایی عملکردی هستند که نقش و ویژگی آن ها فراتر از نقش تغذیه ‌ای‌ شان است؛ یعنی خواصی شبیه خواص دارویی دارند و این نکته ی بسیار مهمی در ارزش غذایی سویا است. اگر بخواهم آن را با فرآورده‌ های حیوانی مقایسه کنیم باید بگوییم سویا اولین گیاهی است که خواص آن به شدت به فرآورده‌ های حیوانی نزدیک است. به دلیل این که پروتئین بسیار بالایی دارد. این پروتئین از لحاظ ارزش غذایی به جز دو اسیدآمینه ی متیونین و سیستئین، بسیار غنی و تقریبا شبیه گوشت هستند.اما خواص اصلی سویا مربوط به گروهی از مواد به ایزوفلاونویید‌ها است. ایزوفلاونوییدها که خاصیت آنتی ‌اکسیدانی نیز دارند، دارای خاصیت فیتواستروژنیک هستند. بنابراین علاوه بر پروتئین بالایی که سویا دارد وجود دو خاصیت آنتی‌ اکسیدانی و فیتواستروژنیک آن، این ماده غذایی را بسیار خاص کرده است.شیر سویا و پیشگیری از بیماری ‌هاخواص اصلی سویا، کاهش بیماری ‌های قلبی، کاهش کلسترول خون و پوکی ‌استخوان، کنترل وزن و کاهش عوارض یائسگی است.به‌ علاوه، چون سویا شبیه شیر است اما لاکتوز ندارد؛ برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، بسیار مفید است.همچنین سویا فیبر بسیار بالایی دارد که حجم مدفوع را بالا و کلسترول را پایین می ‌آورد. در نتیجه، مصرف‌ کنندگان آن دچار یبوست نمی ‌شوند و خطر بیماری‌ های ناشی از یبوست و سرطان روده در آن ها کاهش می ‌یابد.

شیر سویا و کاهش عوارض یائسگیهمان ‌طور که گفته شد، شیر سویا حاوی موادی به فیتواستروژن است. فیتواستروژن یعنی استروژن بسیار ضعیف. عوارض یائسگی از جمله پوکی ‌استخوان به دلیل کمبود یا عدم ترشح هورمون استروژن در بدن اتفاق می‌ افتند. همان‌ طور که بالا بودن استروژن در بدن نیز برخی مشکلات دیگر را برای خانم‌ ها ایجاد خواهد کرد. فیتواستروژن موجود در شیر سویا موجب می ‌شود حالتی در بدن ایجاد شود مانند این که استروژن در بدن وجود دارد. در نتیجه، هم پوکی استخوان و هم عوارض یائسگی ایجاد نمی‌ شود. البته به شرط آن که خانم‌ها قبل از یائسگی شروع به مصرف شیرسویا کرده باشند.شیر سویا و پوکی استخوانتحقیقات یک محقق ایرانی نشان می ‌دهد که شیر سویا در درمان پوکی استخوان در دراز مدت نقش مؤثری می ‌تواند داشته باشد.علیرضا احمدی، عضو انجمن ژنتیک ایران گفت: شیر سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاوینی است که این ترکیبات می‌ توانند به عنوان هورمون‌ های جنسی عمل کنند. در حقیقت کمبود هورمون ‌های جنسی در یائسگی باعث مختل شدن جذب کلسیم شده و به دنبال آن پوکی استخوان ظاهر می ‌شوند. در بسیاری از کشورها از قبیل مالزی، ‌چین، ژاپن و کشورهای شرق آسیا مصرف شیر سویا را در بره غذایی دانش ‌آموزان ابتدایی قرار داده ‌اند که با بررسی‌ های انجام شده می ‌بینیم که میزان مبتلایان به پوکی استخوان در این کشورها بسیار کم است و این به علت بره تغذیه‌ ای مناسب آن ها است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که در دراز مدت خود را نشان می ‌دهد و فرد هنگامی متوجه بیماری خود می ‌شود که نمی ‌تواند آن را درمان کند و دچار شکستگی ‌های شدیدی می ‌شوند که درمان و ترمیم آن در برخی موارد امکان ‌پذیر نیست. این تحقیقات در پژوهشگاه زنان دانشگاه الزهرا به اتمام رسیده و نتیجه آن روی انسان به‌ صورت کامل مشاهده شده است که ترکیبات شیر سویا توانسته این علائم را کنترل و درمان کند.شیر سویا در مقابل سقط جنینمحققان می ‌گویند مصرف شیر سویا در زنانی که از طریق ivf یا کاشت تخمک، بارور شده‌ اند می ‌تواند تا 6 برابر سبب موفقیت روند بارداری شود و در زنانی که تلاش کرده ‌اند از این طریق بارور شوند اما موفق نشده‌ اند شانس باروری را افزایش دهد.طبق بررسی ‌‌ها زنانی که شیر سویا مصرف می ‌کنند احتمال بارور شدن شان از طریقivf پنجاه درصد و در سایرین 9 درصد است. از سوی دیگر شیر سویا احتمال سقط جنین را به شدت کاهش می ‌دهد.عوارض شیر سویا:مهم‌ ترین مساله‌ای که سویا می‌ تواند ایجاد کند، حساسیت است. زیرا بعضی‌ ها به این مواد حساسیت دارند. بنابراین وقتی شیر سویا را برای اولین بار استفاده می‌ کنند، مانند افرادی که به بادمجان یا گوجه ‌فرنگی حساسیت دارند، دچار کهیرهای پوستی و گرفتگی صدا می ‌شوند.منابع: هفته ه سلامت – salamatiran.com


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *