عوارض مصرف سويا

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه سویا می تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزایمر گردد.

در این تحقیق به افراد هر روز توفو (tofu) می دادند. لازم به ذکر است که توفو، یک غذای ژاپنی می باشد که با دانه سویا درست می شود. مشخص شد افرادی که از این رژیم استفاده می کردند، کم حافظه شده اند( مخصوصا افراد در رده سنی 65 سال).

سویا یکی از منابع پروتئینی در دنیا شناخته شده است، تا جایی که بعضی ها به جای گوشت از سویا استفاده می کنند.

محصولات سویا غنی از ماده ای به “فیتواستروژن” می باشد. فیتواستروژن اثراتی مشابه هورمون زنانه ی استروژن در بدن دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که فیتواستروژن نیز می تواند باعث نقصان در حافظه گردد.

عوارض مصرف سويا

استروژن و فیتواستروژن، رشد سلولی را افزایش می دهد. اما اگر بیش از اندازه در بدن وجود داشته باشند، موجب تخریب سلول ها می گردند.

البته اگر مقدار کافی فولات در بدنتان وجود دارد، هیچ نگران از دست دادن حافظه نباشید، زیرا فولات باعث افزایش قدرت حافظه می گردد.

در سال های اخیر، تعداد مصرف کنندگان سویا افزایش چشمگیری داشته است. زیرا سویا:

1- برای سلامتی مفید است.

2- به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

3- سرطان پروستات را دور می کند.

4- موجب کاهش عوارض یائسگی می گردد.

5- از بیماری پوکی استخوان و از دست دادن کلسیم استخوان ها جلوگیری می کند.

6- به عنوان آنتی اکسیدان نیز شناخته شده است.

7- تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن سویا در حد متعادل ممکن است از بیماری آلزایمر پیشگیری کند. همان طور که می دانید، هورمون استروژن در بدن باعث تاخیر در مراحل پیر شدن می شودد.

محققان می گویند که هنگامی که تولید هورمون استروژن در بدن کم شود، استروژن گیاهی موجود در سویا می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان، از تخریب مغز جلوگیری کند.

اما زیاد مصرف کردن سویا موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی می گردد. غیر از فیتواستروژن، سایر ترکیبات موجود در سویا عبارتند از: فیتات و چند ترکیب ناشناخته.

* این ترکیبات مانع جذب آهن گیاهی می گردند. فیتات از جذب روی و دیگر عناصر مغذی جلوگیری می کند. پس می توان گفت که گیاهخوارانی که به مقدار زیاد سویا مصرف می کنند، به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذی می شوند.

* اگر سویا را به همراه گوشت مصرف کنید، مطمئن باشید که دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن نخواهید شد، زیرا گوشت موجب جذب آهن می گردد.

* محققان گفته اند که اگر ویتامین C به مواد غذایی دارای سویا افزوده شود، ممکن است باعث جذب آهن گردد. به همین خاطر به گیاهخواران، مکمل عناصر معدنی و ویتامین ها می دهند.

* اخیرا گزارش شده است که سویا باعث تورم در غده تیروئید می شود. در نوزادانی که فقط با شیر سویا تغذیه می شدند، کم کاری غده تیروئید مشهود است.

مهم ترین دلیل بیماری آلزایمر، فراموشی می باشد که با عملکرد کم حافظه خود را نشان می دهد. این بیماری به علت جریان کم خون در مغز به وجود می آید، با وجود این هنوز عملکرد بیماری آلزایمر در افراد ناشناخته می باشد، اما محققان، علت وجود این بیماری را وجود یک پلاک یا توده ای در مغز می دانند که در اثر استرس، موجب تخریب سلول های مغزی و مرگ آن می شود.

مشخص شده که مصرف بیش از اندازه سویا موجب افزایش استروژن گیاهی در بدن می گردد و ممکن است این تخریب را به وجود آورد. برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، مصرف کردن اسید فولیک بسیار مفید می باشد.

کاهش قدرت حافظه یکی از علامت های مهم در بیماری آلزایمر می باشد. در این بیماری صحبت کردن به سختی صورت می گیرد، شخص افسرده و عصبی می شود که این افسردگی به علت تغییرات و تعادل بودن عناصر در مغز روی می دهد. فرد توهم دارد و خیال بافی می کند، راحت به خواب نمی رود، در شخصیت فرد تغییر ایجاد می شود، فرد به سختی می تواند کارهای خود را انجام دهد و به یک فرد دیگر برای کمک نیاز دارد، مثلا: در هوای سرد، فرد لباس گرم نمی پوشد و یا کلید را درون فر قرار می دهد و غیره.

عواملی که موجب پیشرفت پدیده فراموشی می شوند:

* ضربات وارده به مغز( شامل، تخریب مغز به دلیل سکته)

* سوء تغذیه

* عفونت

* مسمومیت

* سرطان مغز

* واکنش و یا اثرات برخی داروها

* افسردگی

موارد زیر برای کمک به افزایش حافظه موثرند:

* مصرف ویتامین های گروه B

* مصرف غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان می باشند، مانند: میوه جات و سبزیجات.

* ورزش منظم

*مطالعه و حل کردن جدول

* مصرف کم چربی

* مصرف روغن ماهی و ماهی. تحقیقات نشان داده است افرادی که در هفته، یک بار ماهی مصرف می کنند، 6 درصد بیماری آلزایمر را از خود دور می کنند.

* مصرف کافی سویا

عوارض مصرف سويا

شما می توانید 2 یا 3 واحد سویا بخورید، بدون هیچ گونه نگرانی! لازم به ذکر است که 1واحد سویا برابر است با نصف لیوان توفو، یا نصف لیوان دانه سویا، یا 1 لیوان شیر سویا.

اگر شما بیماری های زیر را دارید، کمتر سویا مصرف کنید:

* مشکلات تیروئید یا گواتر. سویا باعث بزرگ شدن تیروئید می گردد.

* فراموشی

* سرطان سینه

* سنگ کلیه(مخصوصا بیمارانی که دارای سنگ های اگزالات می باشند، زیرا سویا دارای اگزالات زیادی می باشد)

تمام نعمت هایی که خداوند به ما داده است، برای سلامتی مفید است. به یاد داشته باشید که در مصرف هیچ نوع ماده غذایی، هر چند مفید، نباید زیاده روی کنید.

مواد غذایی که از سویا به دست می آیند

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بیماری های مختلف

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا و کاهش پوکی استخوان

تهیه شیر و پنیر از سویا

مردم به تاثیر سویا شک دارند!

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

عوارض مصرف سويا

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه




خانه

موبایل

سویا یکی از انواع حبوبات است و بومی جنوب شرقی آسیا می‌باشد. دانه سویا بدلیل کاربردهای بسیار آن و خاصیت خوراکی‌اش بسیار معروف می‌باشد. مواد غذایی حاصل از سویا شامل شیر سویا، توفو، سس سویا و روغن سویا می‌باشد. دانه های سویا حاوی مقادیر زیادی اسید فیتیک، آلفا لینولیک اسید و ایزوفلاون می‌باشد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که دانه سویا با کاهش خطر سرطان سینه و پروستات در ازتباط است. در ادامه به بررسی خواص درمانی سویا و مضرات آن می‌پردازیم.فواید خوردن سویا و خواص درمانی آنسویا حاوی پروتئین، ایزوفلاون و فیبر بوده که همه این مواد برای سلامتی مفیداند. پروتئین درون سویا می‌تواند فوایدی برای بیماری های قلبی، کاهش اثرات یائسگی، کاهش وزن، ورم مفاصل، عملکرد مغز و بهبود توان در ورزش دارد. سویا ممکن است بتواند خطر سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات در مردان را کاهش دهد. بعضی از خواص درمانی و فواید سویا شامل:تاثیر بر کلسترول خون- تحقیقات نشان می‌دهد، اضافه کردن سویا به رژیم غذایی می‌تواند تاثیراتی بر سطح کلسترول خون داشته و کمی آنرا کاهش دهد. کاهش سطح کلسترول تا زمانیکه رژیم ادامه دارد، باقی می‌ماند.

عوارض مصرف سويا

 

تاثیر بر فشارخون بالا- تحقیقات نشان می‌دهد که سویا می‌تواند فشارخون را کاهش دهد، با اینحال تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان سویای لازم برای کاهش فشارخون مورد نیاز است.

 

تاثیر بر یائسگی- تحقیقات نشان می‌دهد که سویا گرگرفتگی را در زنان یائسه کاهش می‌دهد. البته تحقیقات بیشتری برای نتیجه گیری در این مورد نیاز است.

 

تاثیر سویا بر حساسیت- معمولا شیر سویا برای کودکان حساس به شیر عادی استفاده می‌شود، با این حال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

تاثیر سویا بر سرطان- تحقیقات محدود نشان می‌دهد که سویا می‌تواند خطر سرطان سینه، پروستات و روده بزرگ (colon) را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر سویا بر پیشگیری از سرطان مورد نیاز است.

 

تاثیر سویا بر دردهای دوره‌ای پستان- تحقیقات محدودی نشان می‌دهند که سویا می‌تواند بر دردهای دوره‌ای پستان که با سیکل قاعدگی در ارتباط اند تاثیر داشته و آن را کاهش دهد. با اینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

 

تاثیر سویا بر دیابت نوع 2- سویا ممکن است بتواند تاثیرات مفیدی بر سطح قندخون در افراد دیابتی داشته باشد. بااینحال تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.سایر مواردیکه ممکن است سویا در بهبود آنها نقشی داشته باشد اما هنوز ثابت نشده‌اند، شامل:    بهبود کیفیت ورزش    سنگ صفرا    بیماری های قلبی    التهاب    کم خونی فقر آهن    بیماری های کلیوی    سندرم متابولیک    آرتروز    عملکرد بهتر بدن در افراد میانسال    پیر شدن پوست    صدمه به نخاع    کاهش وزنمضرات سویا و موارد منع مصرفشویا تقریبا خوراکی مطمئن و بی خطری می‌باشد و می‌شود در رژیم غذایی بزرگسالان، کودکان و یا حتی نوزادان استفاده نمود. با اینحال:آلرژی و حساسیت به سویا معمول بوده و اگر شما به سویا و یا سایر اعضای خانواده سویا حساسیت دارید، نمی‌بایست آن را مصرف نمایید. نشانه‌های حساسیت به سویا متفاوت بوده و می‌تواند شامل آب ریزش بینی، التهاب دستگاه گوارش و یا افت فشار ناگهانی شود.

سویا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد و در افرادیکه داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، یا اختلالات خونریزی دارند می‌بایست با احتیاط و کم مصرف شود.

سویا ممکن است سطح قندخون را پایین بیاورد پس افراد دیابتی و یا کسانیکه قندخون پایینی دارند باید با احتیاط آنرا مصرف کنند.

افرادیکه دچار کم خونی، فیبروز کیستیک یا اختلالات تیروئید، معده، روده، سیستم ایمنی و قلبی دارند، باید با احتیاط مصرف شود.

افراد مبتلا به نقرس بهتر است مصرف سویا را کم و محدود نمایند.مصرف سویا در بارداری و شیردهیسویا به عنوان جزئی از رژیم غذایی در زنان باردار و شیرده معمولا بدون اشکال می‌باشد. با اینحال از مصرف زیاد سویا در دوران بارداری و شیردهی باید خودداری نمود.منبع : rastineh.ir


خوراکی های پرخاصیت

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

مصرف یک قاشق غذاخوری سویا سُس حاوی ۶۱ درصد میزان نمک مجاز توصیه شده در روز است

طبق گزارش جدید محققان، مصرف بیش از اندازه سویا سُس می تواند برای سلامت مضر باشد. نتایج مطالعه محققان استرالیایی نشان می دهد مصرف یک قاشق غذاخوری سویا سُس حاوی ۶۱ درصد میزان نمک مجاز توصیه شده در روز است.به گفته محققان درحالیکه بسیاری از افراد فکر می کنند سوشی یک غذای سالم است، اما باید بدانند که افزودن سویا سُس به این غذا دارای تاثیر منفی است.«سیان آرم استرانگ»، از بنیاد قلب استرالیا، در این باره می گوید: «غذاهای نظیر سوشی به خاطر سریع آماده شدن، تازه بودن و سالم بودن شان محبوبیت دارند اما بسیاری از ما از میزان نمک مخفی در سس مورداستفاده در آن ناآگاهیم.»

وی در ادامه اذعان می کند: «مصرف بیش از اندازه نمک موجب افزایش فشارخون شده و در نتیجه ریسک سکته، بیماری قلبی و کلیوی افزایش می یابد.»آرم استرانگ می افزاید: «یک قاشق غذاخوری از شورترین نوع سویا سُس حاوی حدود ۹۰ درصد از نمک مجاز مصرفی در روز است، درحالیکه یک قاشق غذاخوری سویا سُس با کمترین میزان نمک دارای کمتر از نیمی از این میزان نمک است.»محققان برای حفظ سلامت و کنترل فشارخون مصرف غذاهای کم نمک را توصیه می کنند.

بدانید : مقایسه گوشت و سویا

عوارض مصرف سويا

بدانید : تاثیر سویا در ناباروری مردان

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ seemorgh.com/healthمنبع : mehrnews.com

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

وجود پروتئین در ادرار اگر گاهی اتفاق بیفتد نگران کننده نیست، اما اگر به طور مداوم بروز کند ممکن است ناشی از وجود بیماری های جدی و خطرناک باشد. در این مقاله به مهم ترین علل وجود پروتئین در ادرار اشاره می کنیم

سرطان سینه یكی از شایع ‌ترین سرطان‌ها در میان زنان ایرانی محسوب می‌شود و سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است. زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سویا، گیاهی یک‌ساله است که میوه‌ای شبیه به لوبیا دارد. درحدود ۳۵۰۰ نوع سویای مختلف وجود دارد که هر کدام در آب و هوای مخصوص به خودشان رشد می‌کنند. سویا رنگ‌های مختلفی دارد. لوبیاهای زردرنگ، سویاهای رسیده هستند اما لوبیاهای سبز در داخل غلاف، سویاهای نارس هستند که به «اِدامامه» نیز معروفند. با اینکه سویا نوعی گیاه است اما غذای کاملی به حساب می‌آید و از نظر علمی فواید بسیاری دارد. در مطالب زیر، شما را با خواص سویا و معدود اثرات جانبی این خوردنی خوشمزه، آشنا می‌کنیم.

عوارض مصرف سويا

سویا یا لوبیای سویا (گلیسین ماکس)، نوعی از حبوبات و بومی آسیای شرقی می‌باشد. این گیاه، جزء مهمی از رژیم‌های غذایی آسیایی را تشکیل می‌دهد و هزاران سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه، سویا عمدتا در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی کشت می‌شود.
در آسیا، لوبیاهای سویا اغلب کامل و فراوری‌نشده مصرف می‌شوند اما در کشورهای غربی، محصولات سویای به‌شدت فراوری‌شده، بسیار متداول‌تر هستند.
انواع مختلفی از محصولات سویا از جمله آرد سویا، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا در بازار وجود دارد.
سویا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و موادی مغذی است که به حفظ سلامت مرتبط هستند، درعین‌حال نگرانی‌هایی درمورد اثرات طلوب آن نیز وجود دارد.

سویا به غیر از آب، عمدتا از پروتئین تشکیل می‌شود، اما حاوی مقادیر مناسبی کربوهیدرات و چربی نیز هست. جدول زیر، اطلاعاتی را درباره‌ی تمام مواد مغذی موجود در سویا نشان می‌دهد.
هر ۱۰۰ گرم سویای پخته یا آب‌پزشده:

سویا، یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. محتوای پروتئین سویا در وزن خشک، بین ۳۶ تا ۵۶٪ متغیر است. یک فنجان سویای آب‌پزشده (۱۷۲ گرم) حدود ۲۹ گرم پروتئین دارد. ارزش غذایی پروتئین سویا خوب است، گرچه کیفیت آن به اندازه‌ی پروتئین حیوانی، بالا نیست.
گلیسینین و کونگلیسینین، از پروتئین‌های اصلی موجود در سویا هستند که تقریبا ۸۰٪ از محتوای پروتئین کل آن را تشکیل می‌دهند. ممکن است که این پروتئین‌ها در برخی از افراد باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش جزئی در سطوح کلسترول می‌شود.
سویا حاوی پروتئین‌های بیواکتیوی مانند لسیتین و لوناسین نیز هست که ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشند.
نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از پروتئین گیاهی است که آن را برای رژیم‌غذایی گیاهخواری ایده‌آل می‌کند.

سویا غنی از چربی است. درواقع، سویا در دسته‌ی دانه‌های روغنی قرار می‌گیرد و اغلب برای ساخت روغن سویا به کار می‌رود. محتوای چربی آن حدود ۱۸٪ از وزن خشک این گیاه را تشکیل می‌دهد که عمدتا از اسیدهای چرب چند‌غیراشباع، تک‌غیراشباع و مقدار کمی چربی اشباع تشکیل شده‌ است.
نوع غالب چربی در سویا، اسید لینولئیک است که حدود ۵۰٪ از محتوای چربی کل آن را تشکیل می‌دهد.
نتیجه‌گیری: سویا به عنوان منبع خوبی از چربی در تولید روغن سویا به کار می‌رود.

سویای کامل و فراوری‌نشده، با داشتن کربوهیدرات کم، دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است. شاخص گلیسمی، مقیاسی است که نشان می‌دهد که هر ماده‌ی غذایی پس از مصرف، چگونه بر افزایش قند خون تأثیر می‌گذارد. این شاخص گلیسمی پایین باعث می‌شود تا سویا برای افراد مبتلا به دیابت، کاملا مناسب باشد.

سویا حاوی مقادیر مناسبی از فیبرهای محلول و حلول است. فیبرهای حلول، عمدتا آلفاگالاکتوزیدهایی مانند استاکیوز و رافینوز هستند. ممکن است که این فیبرها در افراد حساس باعث نفخ شکم و اسهال شوند.
آلفاگالاکتوزیدها، متعلق به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs هستند که ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را تشدید کنند.
علی‌رغم بروز عوارض جانبی ناخوشایند در برخی از افراد، فیبرهای محلول سویا به‌طور کلی سالم درنظر گرفته می‌شوند. آنها توسط باکتری‌های روده‌ی بزرگ تخمیر می‌شوند که به تشکیل اسیدهای چرب زنجیره‌‌کوتاهی مانند بوتیرات منجر می‌شود. این اسیدهای چرب، سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشند و خطر سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهند.
نتیجه‌گیری: سویا، کربوهیدرات پایینی دارد اما محتوای فیبر آن نسبتا بالاست. فیبر برای سلامت روده‌ی بزرگ، مفید است اما ممکن است که باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

سویا، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

نتیجه‌گیری: سویا منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، از جمله ویتامین K1، فولات، مس، منگنز، فسفر و تیامین.

سویا غنی از ترکیبات مختلف بیواکتیو است.

نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از ترکیبات مختلف گیاهی بیواکتیو است که عبارتند از ایزوفلاون‌ها، ساپونین‌ها و اسید فیتیک.

در بین تمام مواد مغذی گیاهی موجود در سویا، ایزوفلاون‌ها از همه مهم‌تر هستند. سویا نسبت به سایر مواد غذایی متداول، ایزوفلاون‌های بیشتری دارد.
ایزوفلاون‌ها، مواد مغذی گیاهی منحصربه‌فردی هستند که به هورمون جنسی زنانه (استروژن) شباهت دارند. درحقیقت، آنها به خانواده‌ای به فیتواستروژن‌ها (استروژن‌های گیاهی) تعلق دارند.
انواع اصلی ایزوفلاون‌های موجود در سویا عبارتند از ژنیستئین (۵۰٪)، دایدزین (۴۰٪) و گلیسیتین (۱۰٪).
برخی از افراد، دارای نوع خاصی از باکتری‌های روده هستند که قادر به تبدیل کردن دایدزین به ایکول است. ایکول، ماده‌ای است که بسیاری از اثرات مفید سویا، به‌خاطر وجود آن است.
انتظار می‌رود افرادی که به اصطلاح تولیدکننده‌ی ایکول هستند، بسیار از دیگران از مصرف سویا سود ببرند. درصد تولیدکنندگان ایکول در مردم آسیا و در میان گیاهخواران، بالاتر از جمعیت معمولی اروپاست.
نتیجه‌گیری: ایزوفلاون‌ها، یکی از ترکیبات گیاهی اصلی در سویا و مسئول بسیاری از اثرات سلامتی این گیاه هستند.

سویا مانند اکثر مواد غذایی کامل، دارای فوایدی برای بدن است.

سرطان، یکی از علل عمده‌ی مرگ‌و‌میر در جامعه‌ی مدرن است. خوردن محصولات سویا با افزایش بافت سینه در زنان مرتبط است که از نظر تئوری، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، اکثر مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.
مطالعات، اثری محافظتی را نیز دربرابر سرطان پروستات در مردان نشان می‌دهند.
تعدادی از ترکیبات سویا می‌توانند مسئول اثرات بالقوه‌ی آن در پیشگیری از سرطان باشند. این ترکیبات عبارتند از ایزوفلاون‌ها، لسیتین و لوناسین.
مصرف ایزوفلاون‌ها در سنین پایین‌تر می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه در سال‌های بعد جلوگیری کند.
به خاطر داشته باشید که تمام مطالعات انسانی در این زمینه، مطالعات مشاهده‌ای هستند. آنها رابطه‌ای بین مصرف سویا و سرطان نشان می‌دهند، اما منشأ را اثبات نمی‌کنند.
نتیجه‌گیری: سویا حاوی ترکیباتی گیاهی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنند.

یائسگی، دوره‌ای است که در آن عادت ماهیانه‌ی یک زن متوقف می‌شود. یائسگی، اغلب با علائم ناخوشایندی مانند تعریق، گُرگرفتگی و نوسانات خلقی همراه است. این علائم، به‌علت کاهش سطوح استروژن به وجود می‌آیند.
جالب توجه است که زنان آسیایی، به‌ویژه خانم‌های ژاپنی، کمتر از زنان غربی علائم یائسگی را تجربه می‌کنند. ممکن است عادات غذایی مانند مصرف غذاهای حاوی سویا در آسیا، علت این تفاوت باشد.
مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌ها (خانواده‌ای از فیتواستروژن‌های موجود در سویا) ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهند.
محصولات سویا بر همه‌ی زنان، چنین تأثیری نمی‌گذارند. به‌نظر می‌رسد که سویا تنها در افرادی که ایکول تولید می‌کنند، مؤثر است؛ یعنی خانم‌هایی که دارای نوعی از باکتری روده هستند که ایزوفلاون‌ها را به ایکول تبدیل می‌کند.
مشخص شده است که بسیاری از فواید سلامتی سویا به‌خاطر ایکول است. مصرف روزانه ۱۳۵ میلی‌گرم ایزوفلاون برای یک هفته، معادل ۶۸ گرم سویا در روز، علائم یائسگی را فقط در تولیدکنندگان ایکول کاهش می‌دهد.
معمولا برای درمان علائم یائسگی از درمان‌های هورمونی استفاده می‌شود. امروزه، مکمل‌های ایزوفلاون به‌طور گسترده‌ای، به عنوان یک درمان جایگزین به کار می‌روند.
نتیجه‌گیری: مصرف سویا ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کند.

پوکی استخوان، نوعی بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی، به‌ویژه در زنان سالمند تشخیص داده می‌شود. مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنانی که در دوره‌ی یائسگی هستند، کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد که این اثرات مفید توسط ایزوفلاون‌ها ایجاد می‌شوند.
نتیجه‌گیری: سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان یائسه، کاهش دهد.

گرچه سویا فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما برخی از افراد باید مصرف سویا را محدود نمایند یا به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

مصرف بالای سویا، ممکن است که عملکرد تیروئید را در برخی افراد سرکوب کند و در کم‌کاری تیروئید نقش داشته باشد.
تیروئید، غده‌ی بزرگی است که رشد را تنظیم و سرعت مصرف انرژی را توسط بدن کنترل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌های موجود در سویا ممکن است مانع تشکیل هورمون تیروئید در انسان‌ها و حیوانات شوند.
یک مطالعه‌ی ژاپنی روی ۳۷ فرد بزرگسال، پس از مصرف روزانه ۳۰گرم سویا به‌مدت ۳ ماه، علائم مربوط به سرکوب عملکرد تیروئید را گزارش کرد. این علائم شامل ناراحتی، خواب‌آلودگی، یبوست و بزرگ شدن تیروئید بودند که پس از پایان مطالعه، برطرف شدند.
در مطالعه‌ای دیگر، مصرف روزانه ۱۲ میلی‌گرم مکمل ایزوفلاون برای ۲ ماه، عملکرد تیروئید را در ۱۰٪ از بزرگسالان مبتلا به کم‌کاری تیروئید خفیف، سرکوب کرد. میزان ایزوفلاون‌های مصرف‌شده، نسبتا کم یا معادل ۸ گرم سویا در روز بود.
با این حال، مطالعات انجام‌شده روی بزرگسالان سالم، هیچ ارتباط معناداری بین مصرف سویا و تغییر در عملکرد تیروئید پیدا نکرده‌اند.
یک متاآنالیز از ۱۴ مطالعه، هیچ‌گونه اثر طلوب قابل‌توجهی را از مصرف سویا روی عملکرد تیروئید بزرگسالان سالم پیدا نکرد، درحالی که نوزادان متولدشده با کمبود هورمون تیروئید (کم‌کاری تیروئید مادرزادی) درمعرض خطر قرار داشتند.
به‌طور خلاصه، مصرف منظم محصولات سویا یا مکمل‌های ایزوفلاون ممکن است که به کم‌کاری تیروئید در افراد حساس منجر شوند، به‌خصوص در افرادی که از ابتدا غده‌ی تیروئید کم‌کاری دارند.
نتیجه‌گیری: محصولات سویا ممکن است عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کنند.

سویا مانند بسیاری از دانه‌های دیگر، حاوی فیبرهای حلول – عمدتا رافینوز و استاکیوز – است که ممکن است باعث نفخ شکم و اسهال در افراد حساس شوند. اگرچه این عوارض جانبی، خطرناک نیستند اما می‌توانند ناخوشایند باشند.
رافینوز و استاکیوز به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs تعلق دارند و ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS ) – که یک اختلال گوارشی رایج است – را تشدید کنند. اگر شما IBS دارید، اجتناب از مصرف سویا یا محدود کردن آن می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.
نتیجه‌گیری: مصرف زیاد سویا ممکن است در برخی افراد باعث نفخ شکم و اسهال شود.

آلرژی غذایی، وضعیتی شایع است که توسط واکنش سیستم ایمنی به برخی از اجزاءِ مواد غذایی ایجاد می‌شود.
آلرژی سویا به‌وسیله‌ی پروتئین‌های سویا (گلیسینین و کونگلیسینین) که در اکثر محصولات سویا وجود دارند، ایجاد می‌شود.
گرچه سویا، یکی از ۸ ماده‌‌ی غذایی آلرژی‌زای متداول است اما آلرژی سویا-چه در کودکان و چه در بزرگسالان- نسبتا غیرمعمول است.
نتیجه‌گیری: برخی از مردم به سویا آلرژی دارند و باید به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

سویا سرشار از پروتئین و همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات و چربی است.
سویا، یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید مانند ایزوفلاون‌هاست.
به همین دلیل، سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش دهد و علائم یائسگی را سبک‌تر کند.
جنبه‌ی منفی سویا این است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود و عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کند.

منبع: healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

عوارض مصرف سويا

مقاله مفید و جالبی بود.

ممنون دوست گرامی.

خیلی عالی. متشکر از مطلب مفیدتون

ممنون از همراهی شما.

ممنون. بسیار مفید واقع شد.

سپاسگزارم.

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

بهترین رمان های ایرانی؛ ۱۰ رمانی که حتما باید بخوانید

چطور به یک سخنران عالی تبدیل شویم؟

راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

برفک دهان؛ علائم،‌دلایل،‌ راه‌های تشخیص و درمان

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *