عوارض مصرف داروی کم کاری تیروئید

درمان کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی همواره از چالش های بیماران و پزشکان بوده است و از آنجایی که در موارد درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، بیماران به دنبال درمان های سنتی و گیاهی (با زالو، آلبالو، زعفران، رازیانه و ) هستند تا به درمان قطعی آن دست یابند.

در مقاله ای در گذشته به بررسی علائم کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدی پرداختیم و در این مقاله به بررسی درمان های موجود در طب سنتی و پزشکی امروزی برای درمان تیروئید می پردازیم.

در کم کاری تیروئید، هورمون های تیروئید یعنی T4 و T3 کاهش پیدا می کنند و غده تیروئید به هر علتی (کمبود ید، هاشیموتو و ) دیگر قادر به ساخت این هورمون ها نیست. به همین دلیل هورمون T4 بصورت مصنوعی ساخته شد لووتیروکسین گرفت و امروزه به عنوان درمان اصلی هیپوتیروئیدی مورد استفاده قرار می گیرد.

لووتیروکسین یک داروی خوراکی است که جذب آن از طریق روده بوده و به شدت تحت تاثیر رژیم غذایی قرار می گیرد. لووتیروکسین را باید با شکم خالی (ناشتا) مصرف کرد و از خوردن غذا حداقل تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف قرص خودداری نمود.

لووتیروکسین با داروهای زیادی تداخل دارد و جذب آن تحت تاثیر بعضی داروها کاهش می یابد. از جمله داروهایی که باعث کاهش جذب لووتیروکسین می شوند عبارتند از:

عوارض مصرف داروی کم کاری تیروئید

لیوتیرونین نوعی T3 مصنوعی است که در درمان کم کاری تیروئید مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان اصلی و همیشگی کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی) بر اساس منابع پزشکی امروزی استفاده از داروی لووتیروکسین است.

اگر عملکرد غده تیروئید در حد صفر باشد، نیاز روزانه به لووتیروکسین ۱٫۶ میکروگرم / کیلوگرم است. بنابراین در فردی با وزن طبیعی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم لووتیروکسین نیاز می باشد که بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از صبحانه مصرف شود. در هیپوتیروئیدی که به دنبال درمان پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی ناشی از گریوز ایجاد می شود، به دلیل وجود عملکرد خودمختار یا اتونوم زمینه ای نیاز به لووتیروکسین کم تر است (۷۵ تا ۱۲۵ میکروگرم).

در افراد بالغی که کمتر از ۶۰ سال سن دارند و شواهدی از بیماری قلبی نیز ندارند درمان با لووتیروسکین با دوز ۵۰ تا ۱۰۰ میکروگرم در روز آغاز می شود و بر اساس سطح TSH تنظیم می گردد.

بسیاری از خانواده ها از پزشکان می پرسند که آیا کم کاری تیروئید در کودکان درمان دارد؟ پاسخ به این سوال ساده است، بله! درمان کم کاری تیروئید در کودکان تفاوت چندانی بجز در دوز دارو با بزرگسالان نمی کند. یکی از عوارض مصرف لووتیروکسین که بطور نادری ایجاد می شد سودوتومور تومور یا افزایش فشار مغز است. بعضی کودکان به ندرت ماه ها بعد از مصرف لووتیروکسین دچار سودوتومور سربری می شوند. سودوتومور سربری ناشی از مصرف لووتیروکسین در بچه ها ایدیوسینکراتیک (به معنای نادر و غیرقابل پیش بینی) است.

زنانی که سابقه ابتلا به هیپوتیروئیدی یا ریسک بالای آن دارند باید قبل از حاملگی و در اوایل آن از سلامت غده تیروئید خود مطمئن شوند چرا که کم کاری تیروئید بارداری یا هیپوتیروئیدی مادر عوارض بدی بر روی تکامل عصبی جنین داشته و همچنین موجب زایمان زودرس یا پره ترم می شود. وجود اتوآنتی بادی های تیروئیدی (Anti TPO) به تنهایی نیز در یک بیماری که مشکل تیروئیدی ندارد، با سقط و زایمان زودرس مرتبط است.

بسیاری از مادران باردار مبتلا به کم کاری تیروئید میزان نرمال TSH و تفسیر TSH در آزمایش تیروئید را از پزشک خود می پرسند و اینکه آیا دوز داروی لووتیروکسین در بارداری باید تغییر کند یا خیر؟

در جواب به این سوالات باید گفت که دوز لووتیروکسین در بارداری یا حاملگی به میزان ۵۰ درصد افزایش داده می شود با هدف رسیدن TSH به کمتر از ۲٫۵ در سه ماهه اول و کمتر از ۳ در طی سه ماهه دوم و سوم.

در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تست های عملکردی تیروئید بلافاصله پس از تایید حاملگی و سپس هر ۴ هفته طی نیمه اول بارداری و با تواتر کمتر بعد از هفته ۲۰ حاملگی ( هر ۶ تا ۸ هفته) انجام می شود.

به زنان حامله باید تاکید کرد که حداقل ۴ ساعت بین مصرف لووتیروکسین و مصرف ویتامین و آهن باید فاصله بگذارند.

دوز لووتیروکسین مورد نیاز در افراد مسن ممکن است ۲۰ درصد کمتر از جوانان باشد. در افراد مسن بویژه بیماران قلبی دوز شروع لووتیروکسین ۱۲٫۵ تا ۲۵ میکروگرم در روز است که هر ۲ تا ۳ ماه همین مقدار به آن افزوده می شود تا TSH به سطح طبیعی برسد.

در مبتلایان به هیپوتیروئیدی درمان نشده ، جراحی اورژانس معمولا بی خطر است اگرچه جراحی های الکتیو باید تا زمان بهبودی (یوتیروئید شدن) به تعویق بیوفتد.

متاسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به کم کاری تیروئید، به دنبال درمان های معجزه آسا در طب سنتی، گیاهی، سوزنی، زالودرمانی و هستند و گمان می کنند که درمان هایی نظیر زعفران، رازیانه، عرق کاسنی، زالو و باعث درمان تیروئید می شوند. آیا درمان کم کاری تیروئید در طب سنتی از نظر دکتر خیراندیش، خدادادی، تبریزیان و.. که روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود از نظر علمی تایید شده است؟ قطعا نه! اگر درمانی قطعی برای این بیماری وجود داشت تا الان در همه ی کتب پزشکی وارد شده بود و پزشکان از این درمان های قطعی و دائمی برای کم کاری تیروئید استفاده می کردند و خود و بیمار را به زحمت نمی انداختند!

دقت بفرمایید که در کم کاری تیروئید که غده تیروئید از بین رفته و آتروفی شده و دیگر غده ای وجود ندارد که بخواهد هورمونی تولید کند. پس شما با مصرف لووتیروکسین، وظیفه غده تیروئید را به گردن گرفته اید و این وظیفه را تا زمانی که زنده هستید باید انجام دهید. پس به هیچ وجه داروی خود را قطع نکنید مگر با مشورت پزشک (زیرا بعضی اوقات کم کاری تیروئید گذرا و موقت است).

حال با این اوصاف به نظر شما درمان کم کاری تیروئید با زعفران یا زالو امری منطقی است؟ اگر نزد یکی از طبیبان سنتی رفتید و زعفران و رازیانه و عرق کاسنی و برایتان تجویز کرد، حتما از اون بپرسید که این مواد چگونه عملکرد تیروئید را بر می گردانند و مکانیسم عمل آن ها چیست؟ مطمئن باشید پاسخی منطقی دریافت نخواهید کرد!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *