عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

تحقیقات جدید هشدار داد که زیاده‌روی در مصرف ویتامین E چه بسا باعث ابتلای افراد به پوکی استخوان می‌شود.

این ویتامین شما را سکته می‌دهد!

استفاده بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به سکته را نزدیک به 2 درصد افزایش دهد.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

مطالعه روی 12 هزار نفر که نیمی از آن‌ها مکمل‌های ویتامین E مصرف کرده بودند نشان داد استفاده‌ی بیش از حد از مکمل‌های ویتامین E می‌تواند خطر سکته قلبی را تا 22 درصد افزایش دهد.

میزان مصرف مجاز این ویتامین 12 میلی گرم است، اما برخی افراد که بیش از اندازه این ویتامین را مصرف کرده بودند بین 5 تا 5 میلی گرم در روز این ویتامین را از طریق مکمل‌ها وارد بدن خود می‌کردند.

تحقیقات نشان داد این کار باعث پاره شدن رگ‌های مغزی می‌شود که در نهایت منجر به سکته شده و عواقب بسیار بدی را به همراه دارد. البته در نتایج این تحقیقات که در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شده آمده است مصرف ویتامین E می‌تواند خطر ابتلا به نوع خاصی از سکته مغزی را که بر اثر مسدود شدن رگ‌های خونی به وجود می‌آید تا 1 درصد کاهش دهد. اما در مجموع دانشمندان اعلام کردند مضرات مصرف بیش از حد مکمل‌های ویتامین E بسیار از فواید آن است.

میلیون‌ها نفر در بریتانیا از مکمل‌های ویتامین E استفاده می‌کنند که به شکل خالص یا به صورت ترکیب با ویتامین‌های دیگر به شکل قرص‌های مولتی ویتامین عرضه می‌شوند.

***

ویتامین E یکی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که به اعتقاد دانشمندان از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند و به قوی‌تر شدن و افزایش انعطاف دیواره‌های رگ‌های قلبی کمک شایانی می‌کند.

دانشمندان معتقدند بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به سکته قلبی ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی مناسب و چک کردن مرتب فشارخون است. سکته یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان است. مهم‌ترین علت بروز سکته مسدود شدن یا پاره شدن رگ‌های مغزی هستند به این ترتیب روند خون رسانی به سلول‌های مغزی متوقف شده و سلول‌های مغزی دچار آسیب جدی می‌شوند.

 

مصرف زیاد قرص‌های ویتامین E و سرطان ریه

یک کارشناس در مجله آمریکایی “مراقبت‌های تنفسی و حیاتی پزشکی” نوشت، مردم باید ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق مصرف میوه و سبزیجات به دست آورند.

دکتر “تیم بایرز” از دانشگاه کلرادو گفت: یک رژیم غذایی سالم و متعادل به این معناست که مردم همه نوع مواد غذایی و معدنی مفید را که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند، مصرف کنند.

گفته می‌شود ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر مولکول‌هایی به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ اما محققان آمریکایی حدس می‌زنند که ویتامین E در دوزهای بالا می‌تواند به عنوان یک اکسیدکننده

نیز عمل کند و باعث اکسیداسیون شود و در نتیجه به سلول‌ها آسیب بزند

همچنین در این مطالعه دیده شد که مصرف ویتامین C یا اسیدفولیک تأثیری در ابتلا به سرطان ریه ندارد اما مصرف ویتامین E در ابتلا به این سرطان موثر است.

محققان از دیدگاه‌هایی جدید، یافته‌های خود را ارزیابی کرده و به این نتیجه رسیدند که ظرف 1 سال، به ازای مصرف هر یک صد میلی گرم ویتامین E در روز، خطر ابتلا به سرطان ریه 7 درصد دیگر افزایش می‌یابد. مصرف ویتامین E در میان سیگاری‌ها چشمگیر است اما تنها به آن‌ها محدود نمی‌شود.

***

گفته می‌شود ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر مولکول‌هایی به رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند؛ اما محققان آمریکایی حدس می‌زنند که ویتامین E در دوزهای بالا می‌تواند به عنوان یک اکسیدکننده نیز عمل کند و باعث اکسیداسیون شود و در نتیجه به سلول‌ها آسیب بزند.

وی افزود، تحقیقات بارها و بارها نشان داده است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل ضمن تأمین تمامی ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را کاهش دهد. ترک سیگار مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری سرطان‌ها است. هیچ رژیم غذایی یا مکمل ویتامینی وجود ندارد که بتواند با اثرات سمی دود سیگار مقابله کند.

در سال 22 مطالعه روی 29 هزار مرد سیگاری در فنلاند نشان داد مصرف بتاکاروتن (که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود) خطر ابتلا به سرطان ریه را  18 درصد افزایش می‌دهد.

 

مضرات مصرف بیش از اندازه ویتامین E

همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید.

باعث رسوب کلسیم در استخوان‌ها می‌شود، موجب اختلال در ذخیره ویتامین آ در کبد می‌شود و نیز باعث می‌شود مدت زمان انعقاد خون زیاد شود و حتی مصرف بیش از اندازه آن (از 4 واحد) خطر مرگ به همراه دارد. مصرف طبیعی این ویتامین حتی بیش از اندازه این عوارض را به دنبال ندارد.

 

عوارض جانبی مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای

 

عوارض مصرف

1- حس سوزن سوزن شدن لب‌ها، زبان، پوست که می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد و خود به خود برطرف شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

2- احساس ناراحتی در معده، که اغلب ناشی از خود مکمل‌ها است و گاهی هم به خاطر زمان ناسب مصرف و یا هم‌زمانی مصرف با داروی دیگر است. ممکن است این حالت وقتی ایجاد شود که مکمل را با غذای خاصی می‌خورید.

همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این ویتامین این است که بدن

از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها

در بدن به وجود می‌آید

4- سردرد که اغلب بعد از خوردن مکمل‌ها عارض می‌شود.

5- لکه‌های قرمز روی پوست که همراه با خارش یا درد است.

 

برخی عوارض جدی‌تر عبارتند از

* علائم گیجی که نباید نادیده گرفته شود. ممکن است این حالت به خاطر دوز بالای مکمل یا زمان ناسب مصرف یا وجود بیماری زمینه‌ای باشد.

* علائم شدید یا حتی مرگبار مانند فلج، حمله قلبی و نارسایی کلیه، گرچه نادر است ولی در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

از میان ویتامین‌ها، علائم مسمومیت در اثر مصرف دوزهای بالای ویتامین‌های محلول در چربی رخ می‌دهد زیرا این ویتامین‌ها خودشان در بدن ذخیره می‌شوند. 4 ویتامین محلول در چربی عبارتند از : ویتامین A,K ,D,E.

لازم است در افراد آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان و سالمندان مصرف مکمل‌های غذایی با احتیاط بیشتری همراه باشد.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:

ایسنا

ویکی پدیا

پارسی طب

گیتی بهدادپور- کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

 

مطالب مرتبط:

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟ 

عوارض مصرف زیاد ویتامین A و D 

۵ دیدگاه

ارسال شده توسط: مصطفی آرایشگر

13 مهر 97 ساعت 16:35

ویتامین E، یکی از انواع ویتامین‌هایی است که کمبود آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود. منابع، فواید و حتی عوارض جانبی احتمالی ویتامین ای، موضوعاتی هستند که قصد داریم آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ویتامین E، یک ماده مغذی حیاتی برای سلامتی بوده و در انواع مختلفی از غذاها و مکمل‌ها یافت می‌شود. بهترین راه به دست آوردن این ویتامین، رژیم غذایی سالم است. کمبود ویتامین E نادر بوده و مصرف زیاد مکمل‌ها، نگران‌کننده است. افرادی که شرایط ویژه بهداشتی دارند یا داروهای خاص مصرف می‌کنند، باید در رابطه با مصرف مکمل‌ها، احتیاط کنند.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

ویتامین E، یک خانواده از ترکیبات محلول در چربی است. الیزابت سومر (Elizabeth Somer)، متخصص تغذیه و نویسنده راهنمای ویتامین‌ها و مواد معدنی، در این رابطه می‌گوید:

ویتامین E به طور طبیعی در هشت حالت مختلف، شامل چهار توکوفرول (آلفا، بتا، گاما و دلتا) و چهار توکوترینول ایجاد می‌شود.

بر اساس گزارش کتابخانه ملی دارویی ایالات متحده آمریکا، بهترین منابع غذایی این ویتامین شامل انواع آجیل؛ همانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی همانند آفتابگردان، گندم، گلرنگ، ذرت و روغن سویا است. دانه‌های خام و آفتابگردان، سبزیجاتی همانند اسفناج و بروکلی، حاوی ویتامین E هستند.

بر اساس اعلام موسسه ملی سلامت ایالات متحده آمریکا، رژیم غذایی پیشنهادی برای این ویتامین، 15 میلی گرم (22.4IU) در افراد بالای 14 سال است. زنان شیرده ممکن است اندکی به ویتامین E نیاز داشته باشند؛ بنابراین رژیم غذایی پیشنهادی برای زنان شیرده 19 میلی گرم (28.4IU) بوده و دوزهای زیر 1 میلی گرم (15IU) برای اکثر بزرگسالان، ایمن است.

رژیم غذایی پیشنهادی برای نوزادان تا سن 6 ماه، 4 میلی گرم (6IU) بوده و برای سنین 6 ماه تا 1 سال، 5 میلی گرم (7.5IU) است. رژیم غذایی پیشنهادی برای این ویتامین از سنین 1 تا 3 سال، 4 تا 8 سال و 9 تا 13 سال به ترتیب 6 میلی گرم (9IU) و 7 میلی گرم (1.4IU) و همچنین 11 میلی گرم (16.4IU) است.

اکثر مردم می‌توانند این ویتامین را به اندازه کافی از رژیم غذایی سالم دریافت کنند و نیازی به مکمل ندارند. همیشه قبل از مصرف مکمل با پزشک مشورت کنید؛ مخصوصا اگر شما دارو مصرف می‌کنید. از 25 دارو که دارای اثر متقابل با ویتامین E هستند، شناخته شده‌اند.

طبق اعلام موسسه ملی سلامت آمریکا، کمبود ویتامین ای بسیار نادر است. برخی از افراد نسبت به دیگران، مستعد ابتلا به کمبود این ویتامین هستند. نوزادان، افرادی که دچار سوء جذب چربی و abetalipoproteinemia (شرایطی که مانع جذب چربی‌های خاص رژیم غذایی می‌شود) هستند، احتمال بیشتری برای کمبود این ویتامین دارند.

آنمی، میوپاتی اسکلتی، آتاکسی، نوروپاتی محیطی، رتینوپاتی، اختلال در پاسخ سیستم ایمنی و آسیب عصبی، نشانه‌های احتمالی کمبود ویتامین E هستند.

وجود منابع ویتامین E در رژیم غذایی شما، می‌تواند منافع زیادی داشته باشد. همانند مواد مغذی محلول در چربی، ویتامین E عملکردی مشابه آنتی اکسیدان دارد؛ بدین معنا که از سلول‌ها در برابر مولکول‌های ناپایدار یا رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند.

سومر در مصاحبه با خبرگزاری Live Science گفت:

آن‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب حمایت می‌کنند و امکان دارد در کاهش احتمال ایجاد مشکلات سلامتی، همانند بیماری قلبی تا سرطان و حتی دمنتیا موثر باشند.

علاوه بر حفاظت از سلول‌ها، این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی بدن، حیاتی است. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، ویتامین E به سلول‌ها در نابود کردن عفونت، کمک خواهد کرد.

این ویتامین در محافظت از بینایی موثر است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط گروه اپیدمیولوژی و آمار بهداشتی دانشکده دارو چینگدائو، مشخص است که مصرف ویتامین E و سطوح بالای توکوفرول می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید مرتبط با سن، نقش داشته باشند.

ویتامین E دارای نقش مهمی در تولید هورمون پروستاگلاندین است؛ هورمونی که مسئول تنظیم بسیاری از فعالیت‌های بدن، همانند فشار خون و انقباض عضلانی است.

سومر همچنین افزود:

بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط کتابخانه ملی داروی ایالات متحده آمریکا، در سال 215، مشخص شده است که این ویتامین در بهبود عضلات، پس از فعالیت‌های ورزشی نقش دارد.

افراد مبتلا به بیماری کرون، فیبروز کیستی یا عدم توانایی ترشح صفرا از کبد به دستگاه گوارش، ممکن است برای جلوگیری از ایجاد مشکلات گوارشی، نیاز به محلول در آب یا مکمل‌های این ویتامین داشته باشند.

طبق اعلام کلینیک مایو، ممکن است برخی از افراد نسبت به ویتامین E یا مکمل‌های آن، حساسیت داشته باشند. مصرف مکمل این ویتامین می‌تواند باعث اسهال، تهوع، گرفتگی معده، ضعف، خستگی، سردرد، بثورات و یا سایر مشکلات شود.

بر اساس اعلام دانشکده هایگلندز گرجستان، این ویتامین در بدن به عنوان یک ویتامین محلول در چربی ذخیره شده و مازاد آن از طریق ادرار دفع نخواهد شد، ویتامین‌های محلول در آب نیز اینگونه هستند.

این ویژگی بدان معنا است که ویتامین E می‌تواند با گذشت زمان، به صورت لایه‌های سمی انباشته شود. این مشکل می‌تواند به دلیل مصرف زیاد ویتامین E ایجاد شود.

طبق اعلام کلینیک مایو، مصرف زیاد مکمل این ویتامین می‌تواند باعث ایجاد خونریزی بیش از حد و نشانه‌های زیاد دیگری همانند خستگی، حالت تهوع، اختلال بینایی و گوارشی شود.

ویتامین ای همچنین یک رقیق‌کننده خون (یا ضد انعقاد خون) هم هست؛ در نتیجه، طبق توصیه somer، دوزهای بالا از آن، پیش از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.

مطالعه‌ای در سال 25، توسط محققان موسسه پزشکی جان هاپکینز، مبنی بر نمایش تاثیرات مثبت مکمل‌های این ویتامین بر روی درمان بیماری‌های قلبی و سرطان انجام شد؛ در عوض آن‌ها متوجه شدند که مصرف دوزهای بالای این ویتامین در طول مطالعه، باعث افزایش مرگ و میر بیماران قلبی و سرطانی شد.

محققان نتیجه گرفتند که باید از مصرف دوزهای بالای این ویتامین دوری کرد. آن‌ها تحقیقات خود را در مجله Annals Of Internal Medicine منتشر کردند.

به همین ترتیب، مطالعه دیگری توسط محققان نشان داد، افرادی که مکمل‌های آنتی اکسیدان، همانند ویتامین E دریافت می‌کنند، در طول دوره مطالعه با افزایش احتمال خطر مرگ مواجه بودند. نتایج این مطالعه در سال 27، در مجله انجمن پزشکان آمریکا منتشر شد که بر 68 آزمایش تصادفی کنترل‌شده با تعداد شرکت‌کننده 23266 نفر، به مدت 3.3 سال متمرکز بود.

برچسب ها : رژیم غذایی کمبود ویتامین ویتامین

امتیاز

کپسول ویتامین E فایده ای هم داره یا بی مصرفه

ما که به بدنمون نمیرسه پس عوارضی از زیاد خوردنش توی هیچ کدوم از ما نیست

منباعش گیر نمیاد بادام کیلیویی 9 تومن

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین ای

بادام عادی تازه بادام هندی 14 بخدا

زیادش باعث ریزش مو هم میشه من تجربه شو داشتم

وارد کردن و اجباری است | در سایت ثبت کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

*

.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “7fe462a2fdea9bc4736f96952938d76e” ).getElementById(“a855dcbc23”).setAttribute( “id”, “comment” )

خرید هاست و دامنه از میزبان فا

طراحی سایت اینترنتی

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *