عوارض مصرف آجیل سویا

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه سویا می تواند موجب از دست دادن حافظه و آلزایمر گردد.

در این تحقیق به افراد هر روز توفو (tofu) می دادند. لازم به ذکر است که توفو، یک غذای ژاپنی می باشد که با دانه سویا درست می شود. مشخص شد افرادی که از این رژیم استفاده می کردند، کم حافظه شده اند( مخصوصا افراد در رده سنی 65 سال).

سویا یکی از منابع پروتئینی در دنیا شناخته شده است، تا جایی که بعضی ها به جای گوشت از سویا استفاده می کنند.

محصولات سویا غنی از ماده ای به “فیتواستروژن” می باشد. فیتواستروژن اثراتی مشابه هورمون زنانه ی استروژن در بدن دارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که فیتواستروژن نیز می تواند باعث نقصان در حافظه گردد. عوارض مصرف آجیل سویا

استروژن و فیتواستروژن، رشد سلولی را افزایش می دهد. اما اگر بیش از اندازه در بدن وجود داشته باشند، موجب تخریب سلول ها می گردند.

البته اگر مقدار کافی فولات در بدنتان وجود دارد، هیچ نگران از دست دادن حافظه نباشید، زیرا فولات باعث افزایش قدرت حافظه می گردد.

در سال های اخیر، تعداد مصرف کنندگان سویا افزایش چشمگیری داشته است. زیرا سویا:

1- برای سلامتی مفید است.

2- به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

3- سرطان پروستات را دور می کند.

4- موجب کاهش عوارض یائسگی می گردد.

5- از بیماری پوکی استخوان و از دست دادن کلسیم استخوان ها جلوگیری می کند.

6- به عنوان آنتی اکسیدان نیز شناخته شده است.

7- تحقیقات دیگری نشان داده است که خوردن سویا در حد متعادل ممکن است از بیماری آلزایمر پیشگیری کند. همان طور که می دانید، هورمون استروژن در بدن باعث تاخیر در مراحل پیر شدن می شودد.

محققان می گویند که هنگامی که تولید هورمون استروژن در بدن کم شود، استروژن گیاهی موجود در سویا می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان، از تخریب مغز جلوگیری کند.

اما زیاد مصرف کردن سویا موجب بروز مشکلات جدی در سلامتی می گردد. غیر از فیتواستروژن، سایر ترکیبات موجود در سویا عبارتند از: فیتات و چند ترکیب ناشناخته.

* این ترکیبات مانع جذب آهن گیاهی می گردند. فیتات از جذب روی و دیگر عناصر مغذی جلوگیری می کند. پس می توان گفت که گیاهخوارانی که به مقدار زیاد سویا مصرف می کنند، به مرور زمان دچار کمبود عناصر مغذی می شوند.

* اگر سویا را به همراه گوشت مصرف کنید، مطمئن باشید که دچار کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن نخواهید شد، زیرا گوشت موجب جذب آهن می گردد.

* محققان گفته اند که اگر ویتامین C به مواد غذایی دارای سویا افزوده شود، ممکن است باعث جذب آهن گردد. به همین خاطر به گیاهخواران، مکمل عناصر معدنی و ویتامین ها می دهند.

* اخیرا گزارش شده است که سویا باعث تورم در غده تیروئید می شود. در نوزادانی که فقط با شیر سویا تغذیه می شدند، کم کاری غده تیروئید مشهود است.

مهم ترین دلیل بیماری آلزایمر، فراموشی می باشد که با عملکرد کم حافظه خود را نشان می دهد. این بیماری به علت جریان کم خون در مغز به وجود می آید، با وجود این هنوز عملکرد بیماری آلزایمر در افراد ناشناخته می باشد، اما محققان، علت وجود این بیماری را وجود یک پلاک یا توده ای در مغز می دانند که در اثر استرس، موجب تخریب سلول های مغزی و مرگ آن می شود.

مشخص شده که مصرف بیش از اندازه سویا موجب افزایش استروژن گیاهی در بدن می گردد و ممکن است این تخریب را به وجود آورد. برای جلوگیری از بیماری آلزایمر، مصرف کردن اسید فولیک بسیار مفید می باشد.

کاهش قدرت حافظه یکی از علامت های مهم در بیماری آلزایمر می باشد. در این بیماری صحبت کردن به سختی صورت می گیرد، شخص افسرده و عصبی می شود که این افسردگی به علت تغییرات و تعادل بودن عناصر در مغز روی می دهد. فرد توهم دارد و خیال بافی می کند، راحت به خواب نمی رود، در شخصیت فرد تغییر ایجاد می شود، فرد به سختی می تواند کارهای خود را انجام دهد و به یک فرد دیگر برای کمک نیاز دارد، مثلا: در هوای سرد، فرد لباس گرم نمی پوشد و یا کلید را درون فر قرار می دهد و غیره.

عواملی که موجب پیشرفت پدیده فراموشی می شوند:

* ضربات وارده به مغز( شامل، تخریب مغز به دلیل سکته)

* سوء تغذیه

* عفونت

* مسمومیت

* سرطان مغز

* واکنش و یا اثرات برخی داروها

* افسردگی

موارد زیر برای کمک به افزایش حافظه موثرند:

* مصرف ویتامین های گروه B

* مصرف غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان می باشند، مانند: میوه جات و سبزیجات.

* ورزش منظم

*مطالعه و حل کردن جدول

* مصرف کم چربی

* مصرف روغن ماهی و ماهی. تحقیقات نشان داده است افرادی که در هفته، یک بار ماهی مصرف می کنند، 6 درصد بیماری آلزایمر را از خود دور می کنند.

* مصرف کافی سویا

عوارض مصرف آجیل سویا

شما می توانید 2 یا 3 واحد سویا بخورید، بدون هیچ گونه نگرانی! لازم به ذکر است که 1واحد سویا برابر است با نصف لیوان توفو، یا نصف لیوان دانه سویا، یا 1 لیوان شیر سویا.

اگر شما بیماری های زیر را دارید، کمتر سویا مصرف کنید:

* مشکلات تیروئید یا گواتر. سویا باعث بزرگ شدن تیروئید می گردد.

* فراموشی

* سرطان سینه

* سنگ کلیه(مخصوصا بیمارانی که دارای سنگ های اگزالات می باشند، زیرا سویا دارای اگزالات زیادی می باشد)

تمام نعمت هایی که خداوند به ما داده است، برای سلامتی مفید است. به یاد داشته باشید که در مصرف هیچ نوع ماده غذایی، هر چند مفید، نباید زیاده روی کنید.

مواد غذایی که از سویا به دست می آیند

سویا از تعریق شبانه در خانم ها جلوگیری می‌کند

فواید سویا برای بدن

فواید سویا برای بیماری های مختلف

نقش سویا در كاهش عوارض دوران یائسگی

سویا و کاهش پوکی استخوان

تهیه شیر و پنیر از سویا

مردم به تاثیر سویا شک دارند!




خانه

موبایل

سعی کنید آجیلی را که انتخاب می‌کنید شور نباشد و کمتر بوداده شده باشدعوارض مصرف آجیل سویا

 

اگر به خوردن آجیل علاقه مند هستید و در عین حال می خواهید تا برای خودتان و عزیزانتان در طول تعطیلات به دلیل مصرف آجیل مشکلی پیش نیاید این مطلب را مطالعه کنید.

 

آجیل یکی از خوراکی هایی است که در ایام عید نوروز در اکثر خانه های ایرانی مصرف می شود. این ترکیب خوراکی از چندین ماده متفاوت تشکیل شده است که از این میان می توان به :پسته ، بادام ، کشمش و. اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با بایدها و نبایدها و همچنین خواص و در عین حال مظرات آجیل آشنا کنیم.

 

چه چيز آجيل است و چه چيز نيست؟

آجيل معمولا به ميوه هاي دانه اي شکلي گفته مي شود که بر روي درخت هاي شکوفه اي و يا بوته هاي مستقيم رشد مي کنند. يکي از اشتباهات در مورد آجيل اين است که مردم اغلب تصور مي کنند بادام زميني نيز جزء اين گروه مي باشد. بادام زميني شايد خوشمزه باشد، اما از انواع آجيل نيست و مانند نخود و لوبيا نوعي بنشن(حبوبات) است. (دانه اي خوردني که درون يک پوسته مي رويد) و اغلب در زير زمين رشد مي کند.

 

هر چند آجيل سويا نيز داراي خواص بسيار زيادي است اما عموما نمي توان آنها را در زير گروه آجيل قرار داد. آجيل سويا معمولا از خشک کردن و يا حرارت دادن دانه هاي سويا بدست مي آيد به همين دليل به زير گروه حبوبات تعلق دارد.

 

وقتی برای خرید آجیل عید به خشکبارفروشی می‌روید، معمولا چند گزینه عمده پیش رو دارید. به عبارت دیگر، خیلی از فروشنده‌ها، از قبل چند نوع ترکیب مختلف برای آجیل نوروزی شما آماده کرده‌اند، این جند دسته عبارت اند از:

۱)‌ آجیل شور: این نوع آجیل تشکیل شده از پسته، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، مغز بادام، مغز فندق و بادام هندی. بعضی‌ها بادام منقا را هم به این جمع اضافه می‌کنند. متاسفانه این نوع آجیل، رایج‌ترین و پرطرفدارترین نوع آجیل در ایام نوروز است. این‌که چرا می‌گوییم متاسفانه، پاسخ ساده و روشنی دارد. کافی است به صفتی که کلمه آجیل را همراهی می‌کند، دقت کنید: «شور!» چه کسی است که این روزها در باره عوارض ناشی از افزایش مصرف نمک و خطرات زیان‌بار آن چیزی نشنیده باشد یا مطلبی نخوانده باشد؟

 

۲)‌ آجیل شیرین: شامل مغز گردو، کشمش، توت خشک، مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام و بادام هندی. اگرچه از این نوع آجیل کمتر از بقیه آجیل‌ها در ایام نوروز استقبال می‌شود اما حضور مغز گردو در این ترکیب یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می‌آید.

 

۴) آجیل مشکل‌گشا: بعضی‌ها معتقدند که حضور آجیل مشکل‌گشا، حتی در حجم کم، در کنار ظرف اصلی آجیل یا روی سفره هفت‌سین، برای صاحبخانه خوش‌یمن خواهد بود و به همین خاطر، کمی هم از این نوع آجیل تهیه می‌کنند. آجیل مشکل‌گشا عبارت است از ترکیب مغز فندق، مغز پسته، مغز بادام، توت خشک، کشمش، نخودچی و نقل.

 

۵) سلیقه شخصی: همه ما برای خرید آجیل نوروزی یک گزینه دیگر را هم پیش‌روی خود داریم و آن هم سبک شخصی خودمان است؛ به این معنی که ما می‌توانیم از هر کدام از اقلام آجیل به میزان دلخواه و به سلیقه شخصی خودمان خرید کنیم و آنها را با هم ترکیب کنیم. در بین اقلام مختلف آجیل، معمولا مشتریان بیشترین استقبال را از پسته به عمل می‌آورند و بعد از آن به ترتیب انواع تخمه، بادام، بادام هندی و مغز فندق مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

۶) آجیل‌های وارداتی: این‌روزها در آجیل‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده خشکبار، آجیل‌های هندی، تایلندی و ژاپنی هم پیدا می‌شود که به خاطر تنوع رنگی و طعم تندشان مشتریانی هم برای خودشان دست و پا کرده‌اند. در این نوع آجیل‌ها انواع رشته، ذرت، نخود و باقلا هم پیدا می‌شود. البته بعید به نظر می‌رسد که کسی بخواهد میز پذیرایی عید خود را با آجیل‌های رنگی شرق آسیا تزیین کند.

 

از خرید و مصرف آجیل های رنگ شده خودداری کنید

 

توصیه‌هایی برای خرید آجیل سالم

آجیل از آن دسته مواد غذایی است که همه ما عادت کرده‌ایم که آن را به شکل باز یا، به اصطلاح، فله‌ای خریداری کنیم. شاید شما هم مثل خیلی‌های دیگر اصلا روحتان خبر نداشته باشد که می‌شود آجیل‌ را به شکل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی تهیه کرد.

 

البته خیلی‌ها هم این نکته را می‌دانند اما با این وجود ترجیح می‌دهند که خرید خود را به شکل فله‌ای انجام بدهند و برای این کارشان هم دلایل متعددی دارند از جمله این‌که: آجیل باز ارزان‌تر از انواع بسته‌بندی‌شده است، می‌شود آن را به حداقل میزان دلخواه خریداری کرد، می‌شود آن را قبل از خرید، چشید و امتحان کرد و دیگر هیچ هزینه اضافی هم بابت بسته‌بندی آن پرداخت نمی‌شود.

 

اما واقعیت چیز دیگری است. شرایط نگهداری، نحوه تهیه و فرآوری، میزان و نوع رنگ به‌کاررفته و بسیاری از عوامل دیگر وجود دارند که در سلامت آجیل نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا می‌کنند. تهیه آجیل بسته‌بندی شده و دارای پروانه بهداشتی به این معنی است که خریدار می‌تواند از بابت این جوانب، آسوده‌خاطر باشد.

 

نکته بسیار مهم دیگر این است ‌که آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند. واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولاتشان هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند.

 

اما اگر به هر دلیلی ترجیح می‌دهد که خرید خود را به همان شکل سنتی انجام بدهید، تلاش کنید تا هنگام انتخاب و خرید آجیل نوروزی، نکات زیر را حتما رعایت کنید:

۱) سعی کنید تا حد امکان آجیل عید خود را از فروشگاه‌های معتبر که اجناسی با کیفیت مرغوب و تازه عرضه می‌کنند، بخرید. از خرید گذری یا خرید از دستفروشان خودداری کنید.

 

عوارض مصرف آجیل سویا

۲) هنگام خرید آجیل به تازگی آن توجه داشته باشید. آجیل تازه نباید هیچ‌گونه بوی طبوعی داشته باشد؛ نه بوی نا، نه بوی ماندگی، نه بوی تند و نه بوی ترشیدگی.

 

۳) به ظاهر آجیل خوب دقت کنید. وجود حفره‌ یا کپک زدگی از نشانه‌های کهنگی آجیل است. اگر در میان آجیل، بقایای حشرات مرده یا زنده را دیدید، بدانید که آجیل کهنه و فاسد است.

 

۴) مقداری از آجیل را در مشت خود بریزید و کمی منتظر بمانید. سپس آجیل را خالی کنید و ببینید که آیا روی دست شما رنگ پس داده است یا نه. پس دادن رنگ، نشانه غیربهداشتی بودن آجیل است. طبق دستورالعمل‌های مقامات بهداشتی، به کار بردن هر نوع رنگ، حتی رنگ‌های مجاز خوراکی، در تولید آجیل‌ها ممنوع است. بد نیست بدانید که در تولید و تهیه آجیل‌های بسته‌بندی‌شده و دارای پروانه بهداشتی، از هیچ‌گونه رنگی استفاده نمی‌شود و در صورت لزوم هم از رنگ‌های طبیعی مانند زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند.

 

۵) یک نکته دیگر در مورد رنگ آجیل؛ از خرید پسته‌هایی که پوست بسیار زرد و براق یا مغز قرمز رنگ‌شده دارند، خودداری کنید. دور تخمه‌های پررنگ را هم خط بکشید. آنها را به زور رنگ‌های مصنوعی به این شکل درآورده‌اند.

 

۶) از لب‌خندان‌ها هم پرهیز کنید. می‌دانید چطور پسته‌ها را به شکل لب‌خندان درمی‌آورند؟ آنها را در ظرف‌های آب گرم می‌ریزند تا باد کنند، بعد آنها را داخل ظرف آب سرد می‌ریزند تا پوست‌شان به اصطلاح بترکد. این اختلاف دمای ناگهانی، یا به اصطلاح شوک حرارتی، روی کیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه برآن موجب نم‌کشیدن پسته هم می‌شود. این پسته‌ها زودتر فاسد می‌شوند.

 

۷) تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب خوبی برای خرید نیستند. مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، کیفیت خود را نیز از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

 

۸ ) همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، واقعا چه کسی است که از مضرات نمک اطلاع نداشته باشد؟ پس سعی کنید آجیلی را که انتخاب می‌کنید شور نباشد و کمتر بوداده شده باشد.

 

۹) از خرید و مصرف آجیل های رنگ شده خودداری کنید.

 

۱۰) رنگ هایی که برای رنگ کردن تخمه ، بادام و غیره استفاده می شود، عمدتاً غیرمجاز بوده و گاهی حساسیت های شدیدی را در مصرف کننده ایجاد می کند.

 

۱۱) نگهداری طولانی آجیل، تغییرات شیمیایی را در پی داشته و باعث ایجاد بوی کهنگی با طعم طلوب می شود. بنابراین از مصرف آجیل کهنه جداً خودداری کنید.

 

۱۲) در صورتی که بر روی آجیل مانند پسته، فندق و پسته شامی، سوراخ هایی مشاهده کردید، از مصرف این گونه تنقلات بایستی خودداری کنید؛ چرا که علامت آفت زدگی بوده و در داخل سوراخ ها لارو حشرات، به صورت کرم هایی به اندازه دانه برنج وجود دارد.

 

۱۳) ممکن است در مراکز عرضه آجیل، محصولاتی را که کهنه یا آفت زده هستند، مجدداً بو داده و یا مخلوط کنند؛ در هنگام خریداری به این موضوع توجه کنید.

 

۱۴) نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب، موجب کپک زدگی و قارچ زدگی آن ها می شود که هم موجب تغییر شکل ظاهری، بو و طعم طبوع می شود و هم در اثر ترشح بعضی از سموم ، عوارض مختلفی در مصرف کننده ایجاد می کند.

 

۱۵) مغز گردو نیز نسبت به آفات انباری و کپک ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط ناسب به سرعت به این گونه عوامل آلوده می شود. بنابراین از مصرف آنها باید جداً خودداری کنید.

روغن فراوان موجود در مغز گردو، در اثر کهنگی، تغییر حالت داده و طعم طبوع و گاهی هم طعم صابون پیدا می کند و مصرف آن عوارض مختلفی را به بار می آورد.

 

۱۶) از مصرف مغز گردوهای سیاه شده که عمدتاً به دلیل رشد کپک ها و قارچ ها بوده، و در اثر رشد این عوامل سموم خطرناکی مانند مایکوتوکسین ها در آن جا ایجاد می شود، بایستی جداً خودداری کنید.

 

۱۷) برای تهیه نخودچی نیز ممکن است از نخودهای آفت زده استفاده شده باشد. لذا در هنگام خریداری دقت کنید، علامت آفت زدگی( سوراخ های مرئی) در آن ها دیده نشود.

 

۱۸) آرد نخودچی را که دارای مجوز بسته بندی از وزارت بهداشت بوده، از مراکز مطمئن و به صورت بسته بندی شده ، تهیه و مصرف کنید.

 

۱۹) چنانچه در هنگام مصرف تخمه ، پسته و بادام، دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن ها است که بایستی از مصرف این گونه تنقلات جداً خودداری کنید.

 

۲۰) تخمه آفتاب گردان نیز ممکن است با رنگ مشکی شیمیایی رنگین شود؛ در هنگام خرید و مصرف به این موضوع نیز توجه کنید که از مصرف آن ها باید خودداری شود.

 

۲۱) آفلاتوکسین یکی از سموم مترشحه از نوعی کپک است که در هنگام برداشت یا فرآوری یا حمل و نقل ناسب ، در پسته یا فندق یا پسته شامی به وجود می آید که بایستی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به این موضوع توجه کنند.

 

۲۲) قنادی ها و کارگاه های تولید کننده گز، سوهان، حلواشکری، باقلوا و بستنی بایستی برای تامین سلامت مصرف کنندگان نهایت دقت را انجام دهند که از مغز پسته های کهنه، آفت زده و کپک زده که باعث بالارفتن سموم مترشحه از کپک ها( افلاتوکسین) می شود، جداً خودداری کنند.

 

۲۳) از مصرف محصولاتی مانند معجون که حاوی مغز پسته، بادام، گردو و از این قبیل هستند، به لحاظ طمئن بودن سلامت این مواد جداً خودداری کنید.

 

۲۴) انواع آجیل بایستی در جای خشک و خنک نگهداری شوند.

 

۲۵) از خریداری و مصرف انواع پسته ، مغز گردو و که توسط دوره گردها عرضه می شوند، به دلیل اینکه عمدتاً از محصولات آلوده تهیه یا مخلوط شده اند، خودداری کنید.

 

آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین را دارند

 

خواص کلي

هر کدام از انواع آجيل ها داراي خواص بيشماري مي باشند. داراي چربي هاي اشباع شده گياهي بوده که کلسترول خون را پايين آورده و از بروز حملات قلبي جلوگيري ميکنند.

بيشتر آنها داراي پروتئين مي باشند. نوع پروتئيني که در آجيل ها يافت مي شود ”آرجيني” دارد. اين ماده يکي از پيش نيازهاي توليد اکسيد نيتريک است که به سلامت رگ هاي خوني و کاهش فشار خون کمک مي کند.

در آخر بايد اضافه کرد که اغلب انواع آجيل ها منبع مناسبي از ويتامين و فيبر ميباشند و باعث مي شوند که عملکرد بدن شما روان و بدون مشکل باشد.

 

گردو را به آجیل خود اضافه کنید

این روزها در اکثر ظرف‌های آجیل نوروزی جای گردو بدجوری خالی است اما بد نیست بدانید که بهترین و مفیدترین نوع آجیل، همین گردو است. یک فنجان مغز گردو دارای ‌٧۶٠ کیلوکالری انرژی،‌ ‌٣٠ گرم پروتئین، ‌‌٧١ گرم چربی سالم و ‌‌۵ میلی‌گرم قند و مقادیر قابل‌توجهی کلسیم،‌ فسفر، آهن، پتاسیم، سدیم، ویتامین آ و چند نوع ویتامین‌ ب است. مغز گردو منبعی غنی از چربی‌های سالم، غیراشباع و فاقد کلسترول است و سیستم عصبی، ‌سیستم عضلانی و ‌عضلات قلب را تقویت می‌کند. گردو حاوی مقدار زیادی انرژی است و می‌تواند منبع خوبی برای تامین انرژی سالمندان و کودکان باشد.

 

گردو از نظر میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در بین آجیل‌ها منحصر به فرد است. مصرف گردو نه تنها میزان کلسترول مضر را کاهش می‌دهد، بلکه باعث کاهش التهاب رگ‌های خونی می‌شود. اسیدهای چرب موجود در گردو بی‌نظمی‌های ضربان قلب را کم می‌کند، میزان تری گلیسرید خون و خطر تشکیل لخته را پایین می‌آورد، سرعت سخت شدن شریانها، خطر فشارخون بالا و خطر ابتلا به سرطان پوست و پروستات را کاهش می‌دهد و همچنین موجب کاهش اختلالات رفتاری در جوانان می‌شود. حالا خودتان قضاوت کنید؛ آیا واقعا جای گردو در ظرف آجیل شما خالی نیست؟

 

از همه این‌ها گذشته، گردو می‌تواند آجیل محبوب دیابتی‌ها به حساب بیاید. تحقیقات نشان داده است که یک رژیم غذایی روزانه نسبتا کم چرب که شامل ۳۰ گرم گردو باشد، منحنی چربی خون بیماران دیابت نوع ۲ را بهبود می‌بخشد. گردو می‌تواند مقاومت سلول‌ها را هم نسبت به انسولین کمتر کند و به این ترتیب راحت‌تر وارد سلول شود.

و اما یک نکته مهم که باید در مورد شرایط نگهداری گردو بدانید این است که وقتی گردو در معرض حرارت قرار می‌گیرد، چربی آن اکسید می‌شود و کیفیت و طعم آن تغییر می‌کند.

 

عوارض مصرف بیش از حد آجیل در کودکان

مصرف بی‌رویه آجیل در کنار مصرف شیرینی و شکلات، باعث بروز مشکلات گوارشی مثل ‌درد‌های شکمی، تهوع و استفراغ در کودکان می‌شود. ضمن این که، مانع مصرف وعده‌های اصلی غذا می‌شود و به این ترتیب تداوم این وضعیت به مدت ۲ هفته طی تعطیلات نوروزی، ممکن است به بروز مشکلات جدی در تغذیه کودکان منجر شود.

 

ریزه‌خواری کودکان در ایام تعطیلات نوروزی، پدیده شایعی است که می‌تواند باعث بروز انواع ناراحتی‌های گوارشی، مخصوصا سوءجذب غذایی شود. با مصرف مواد غذایی متنوع در بین وعده‌های اصلی غذایی، ممکن است حالت سوءجذب ایجاد بشود که اولین علامت آن احساس ترشی در حلق و گلو و بروز دل‌درد است.

 

علت این است که درون معده، در مرحله اول، غذاهای نشاسته‌ای مراحل هضم را طی می‌کنند و در آخر کار چربی‌ها وارد روده می‌شوند. اما وقتی مقدار زیادی مواد خوراکی و تنقلات به همراه هم خورده شود، عملا کار معده مختل می‌شود. برای رفع این مشکل باید غذاهای زودهضم در وعده‌های اصلی گنجانده شده تا مشکل مواد سنگین مصرف‌شده در طی روز، به نحوی جبران شود. در غیر این صورت، پس از گذشت چند روز، کودک شدیدا احساس سنگینی می‌کند و ممکن است حتی دچار تب شود.

 

تنظیم صحیح رژیم غذایی کودک در ایام تعطیل، یکی از مهم‌ترین وظایف والدین است. بعضی از کودکان با مصرف بی‌رویه تنفلات آسیب شدیدی به معده‌شان وارد می‌کنند که عوارض آن می‌تواند بسیار سخت و طاقت فرسا باشد.

 

نگهداری از آجیل

آجیل و خشکبار معمولا در ماه مرداد و شهریور به عمل می‌آید. آن را خام نگه‌می‌دارند و اگر هوا گرم باشد برای نگهداری آن حتما به سردخانه نیاز است. خشکبار خام را به تدریج بین عرضه‌کنندگان پخش می‌کنند و آنها نیز آن را با توجه به میزان فروش و استقبال مشتری کم‌کم بو‌ می‌دهند و به فروش می‌رسانند. اگرچه آجیل خام را می‌شود تا یکی، دو سال در شرایط سردخانه‌ای نگه‌داری کرد، اما آجیل بوداده را بهتر است ظرف چند هفته مصرف کنید. گرما و رطوبت احتمال رشد قارچ را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث فاسد شدن آجیل شود. به همین دلیل است که شرایط نگه‌داری آجیل‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

اگر آجیل‌ نوروزی‌تان زیاد آمد و ‌خواستید آن را برای استفاده‌‌های بعدی کنار بگذارید، سعی کنید آجیل را با پوست درون ظرف‌های دربسته قرار بدهید. البته در این حالت هم نمی‌توانید آجیل را از ۶ ماه داخل یخچال نگه‌داری کنید. اما در همین شکل می‌توانید آنها را برای ۱ سال و در فریزر منزل نگه‌داری کنید. به خاطر داشته باشید که اگر آنها را از پوست‌شان جدا کنید، چیزی از دو هفته تازه نمی‌مانند البته به شرطی که آنها را در یک محل خشک و خنک قرار داده باشید.

 

 آجيل ها داراي چربي هاي اشباع شده گياهي بوده که از بروز حملات قلبي جلوگيري ميکنند

 

عوارض شیرینی‌ها نسبت به آجیل

مصرف شیرینی‌ها نیز از قواعد کلی مورد ذکر در مورد آجیل پیروی می‌کند. با این تفاوت که زیاده‌روی در مصرف شیرینی‌جات عوارض بیشتری را در مقایسه با مصرف بی رویه آجیل به همراه خواهد داشت.

 

باید تاکید کرد که مصرف شکر در دنیا سه برابر میزان مورد نیاز آن است به عبارتی باید مصرف شکر را به یک سوم کنونی تقلیل داد که قطعا کاهش مصرف شیرینی از راهکارهای موثر در این راستا خواهد بود.

شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند.

 

مصرف بی‌رویه شیرینی در اطفال با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد موجب کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز جهت رشد این گروه می‌شود؛ همچنین استفاده از برخی ترکیبات نظیر رنگ‌ها، کاکائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی‌ها بر عوارض آن می‌افزاید.

 

مراقب دندانهای خود باشید

مشکلات دندانی از جمله مشکلاتی است که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکلات در کودکان ایجاد می‌شود به ویژه چنانچه بعد از هر بار مصرف به بهداشت دندانها و مسواک زدن توجه نشود به همین دلیل توصیه می‌شود در این ایام به بهداشت دندانها توجه بیشتری شود و استفاده از مسواک به وعده‌های غذایی محدود نشود و بعد از مصرف آجیل و شیرینی هم مسواک زدن را فراموش نکنیم.

 

آب بنوشید

تغییر دیگری که در ایام تعطیلات سال نو به طور معمول در تغذیه افراد رخ می‌دهد کاهش چشمگیر مصرف آب است.

در حقیقت به علت دید و بازدید و گذراندن زمان طولانی در خارج از خانه مصرف آب در افراد کاهش می‌یابد و این امر می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی انسان ایجاد کند که بارزترین آنها، بروز یبوست است. آب یکی از مهمترین و مفیدترین موادی است که از بروز یبوست پیشگیری می‌کند و با کاهش مصرف آن، این عارصه به خصوص در کسانی که مستعد ابتلا به آن هستند ناراحتی ایجاد می‌کند. همچنین مصرف آب برای تعدیل واکنش‌های داخلی بدن و حفظ شادابی و سلامتی پوست نیز ضروری است. پس توصیه می‌شود برای نوشیدن آب خود بره‌ریزی منظم داشته باشیم و این ماده حیات بخش را در ایام نوروز فراموش نکنیم.

 

منبع:yjc.ir


تغذیه و تناسب اندام

اسباب بازی های فکری و جالب

شامپو،مایع دستشویی،مواد خوراکی (زیر قیمت بازار)

ویژه تبلیغات در بیتوته

تجهیزات مراکز بازی تا 35 درصد تخفیف

خرید انلاین محصولات زناشویی،6 درصد تخفیف

تخفیف های ویژه /سوپر مارکت اینترنتی

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این عوارض مصرف آجیل سویا

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سویا، گیاهی یک‌ساله است که میوه‌ای شبیه به لوبیا دارد. درحدود ۳۵۰۰ نوع سویای مختلف وجود دارد که هر کدام در آب و هوای مخصوص به خودشان رشد می‌کنند. سویا رنگ‌های مختلفی دارد. لوبیاهای زردرنگ، سویاهای رسیده هستند اما لوبیاهای سبز در داخل غلاف، سویاهای نارس هستند که به «اِدامامه» نیز معروفند. با اینکه سویا نوعی گیاه است اما غذای کاملی به حساب می‌آید و از نظر علمی فواید بسیاری دارد. در مطالب زیر، شما را با خواص سویا و معدود اثرات جانبی این خوردنی خوشمزه، آشنا می‌کنیم.عوارض مصرف آجیل سویا

سویا یا لوبیای سویا (گلیسین ماکس)، نوعی از حبوبات و بومی آسیای شرقی می‌باشد. این گیاه، جزء مهمی از رژیم‌های غذایی آسیایی را تشکیل می‌دهد و هزاران سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرد. امروزه، سویا عمدتا در آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی کشت می‌شود.
در آسیا، لوبیاهای سویا اغلب کامل و فراوری‌نشده مصرف می‌شوند اما در کشورهای غربی، محصولات سویای به‌شدت فراوری‌شده، بسیار متداول‌تر هستند.
انواع مختلفی از محصولات سویا از جمله آرد سویا، پروتئین سویا، توفو، شیر سویا، سس سویا و روغن سویا در بازار وجود دارد.
سویا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و موادی مغذی است که به حفظ سلامت مرتبط هستند، درعین‌حال نگرانی‌هایی درمورد اثرات طلوب آن نیز وجود دارد.

سویا به غیر از آب، عمدتا از پروتئین تشکیل می‌شود، اما حاوی مقادیر مناسبی کربوهیدرات و چربی نیز هست. جدول زیر، اطلاعاتی را درباره‌ی تمام مواد مغذی موجود در سویا نشان می‌دهد.
هر ۱۰۰ گرم سویای پخته یا آب‌پزشده:

سویا، یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی است. محتوای پروتئین سویا در وزن خشک، بین ۳۶ تا ۵۶٪ متغیر است. یک فنجان سویای آب‌پزشده (۱۷۲ گرم) حدود ۲۹ گرم پروتئین دارد. ارزش غذایی پروتئین سویا خوب است، گرچه کیفیت آن به اندازه‌ی پروتئین حیوانی، بالا نیست.
گلیسینین و کونگلیسینین، از پروتئین‌های اصلی موجود در سویا هستند که تقریبا ۸۰٪ از محتوای پروتئین کل آن را تشکیل می‌دهند. ممکن است که این پروتئین‌ها در برخی از افراد باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. مصرف پروتئین سویا منجر به کاهش جزئی در سطوح کلسترول می‌شود.
سویا حاوی پروتئین‌های بیواکتیوی مانند لسیتین و لوناسین نیز هست که ممکن است خواص ضدسرطانی داشته باشند.
نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از پروتئین گیاهی است که آن را برای رژیم‌غذایی گیاهخواری ایده‌آل می‌کند.

سویا غنی از چربی است. درواقع، سویا در دسته‌ی دانه‌های روغنی قرار می‌گیرد و اغلب برای ساخت روغن سویا به کار می‌رود. محتوای چربی آن حدود ۱۸٪ از وزن خشک این گیاه را تشکیل می‌دهد که عمدتا از اسیدهای چرب چند‌غیراشباع، تک‌غیراشباع و مقدار کمی چربی اشباع تشکیل شده‌ است.
نوع غالب چربی در سویا، اسید لینولئیک است که حدود ۵۰٪ از محتوای چربی کل آن را تشکیل می‌دهد.
نتیجه‌گیری: سویا به عنوان منبع خوبی از چربی در تولید روغن سویا به کار می‌رود.

سویای کامل و فراوری‌نشده، با داشتن کربوهیدرات کم، دارای شاخص گلیسمی بسیار پایینی است. شاخص گلیسمی، مقیاسی است که نشان می‌دهد که هر ماده‌ی غذایی پس از مصرف، چگونه بر افزایش قند خون تأثیر می‌گذارد. این شاخص گلیسمی پایین باعث می‌شود تا سویا برای افراد مبتلا به دیابت، کاملا مناسب باشد.

سویا حاوی مقادیر مناسبی از فیبرهای محلول و حلول است. فیبرهای حلول، عمدتا آلفاگالاکتوزیدهایی مانند استاکیوز و رافینوز هستند. ممکن است که این فیبرها در افراد حساس باعث نفخ شکم و اسهال شوند.
آلفاگالاکتوزیدها، متعلق به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs هستند که ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر (IBS) را تشدید کنند.
علی‌رغم بروز عوارض جانبی ناخوشایند در برخی از افراد، فیبرهای محلول سویا به‌طور کلی سالم درنظر گرفته می‌شوند. آنها توسط باکتری‌های روده‌ی بزرگ تخمیر می‌شوند که به تشکیل اسیدهای چرب زنجیره‌‌کوتاهی مانند بوتیرات منجر می‌شود. این اسیدهای چرب، سلامت روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشند و خطر سرطان روده‌ بزرگ را کاهش می‌دهند.
نتیجه‌گیری: سویا، کربوهیدرات پایینی دارد اما محتوای فیبر آن نسبتا بالاست. فیبر برای سلامت روده‌ی بزرگ، مفید است اما ممکن است که باعث مشکلات گوارشی در برخی افراد شود.

سویا، منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.

نتیجه‌گیری: سویا منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، از جمله ویتامین K1، فولات، مس، منگنز، فسفر و تیامین.

سویا غنی از ترکیبات مختلف بیواکتیو است.

نتیجه‌گیری: سویا، منبعی غنی از ترکیبات مختلف گیاهی بیواکتیو است که عبارتند از ایزوفلاون‌ها، ساپونین‌ها و اسید فیتیک.

در بین تمام مواد مغذی گیاهی موجود در سویا، ایزوفلاون‌ها از همه مهم‌تر هستند. سویا نسبت به سایر مواد غذایی متداول، ایزوفلاون‌های بیشتری دارد.
ایزوفلاون‌ها، مواد مغذی گیاهی منحصربه‌فردی هستند که به هورمون جنسی زنانه (استروژن) شباهت دارند. درحقیقت، آنها به خانواده‌ای به فیتواستروژن‌ها (استروژن‌های گیاهی) تعلق دارند.
انواع اصلی ایزوفلاون‌های موجود در سویا عبارتند از ژنیستئین (۵۰٪)، دایدزین (۴۰٪) و گلیسیتین (۱۰٪).
برخی از افراد، دارای نوع خاصی از باکتری‌های روده هستند که قادر به تبدیل کردن دایدزین به ایکول است. ایکول، ماده‌ای است که بسیاری از اثرات مفید سویا، به‌خاطر وجود آن است.
انتظار می‌رود افرادی که به اصطلاح تولیدکننده‌ی ایکول هستند، بسیار از دیگران از مصرف سویا سود ببرند. درصد تولیدکنندگان ایکول در مردم آسیا و در میان گیاهخواران، بالاتر از جمعیت معمولی اروپاست.
نتیجه‌گیری: ایزوفلاون‌ها، یکی از ترکیبات گیاهی اصلی در سویا و مسئول بسیاری از اثرات سلامتی این گیاه هستند.

سویا مانند اکثر مواد غذایی کامل، دارای فوایدی برای بدن است.

سرطان، یکی از علل عمده‌ی مرگ‌و‌میر در جامعه‌ی مدرن است. خوردن محصولات سویا با افزایش بافت سینه در زنان مرتبط است که از نظر تئوری، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. با این حال، اکثر مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.
مطالعات، اثری محافظتی را نیز دربرابر سرطان پروستات در مردان نشان می‌دهند.
تعدادی از ترکیبات سویا می‌توانند مسئول اثرات بالقوه‌ی آن در پیشگیری از سرطان باشند. این ترکیبات عبارتند از ایزوفلاون‌ها، لسیتین و لوناسین.
مصرف ایزوفلاون‌ها در سنین پایین‌تر می‌تواند از ابتلا به سرطان سینه در سال‌های بعد جلوگیری کند.
به خاطر داشته باشید که تمام مطالعات انسانی در این زمینه، مطالعات مشاهده‌ای هستند. آنها رابطه‌ای بین مصرف سویا و سرطان نشان می‌دهند، اما منشأ را اثبات نمی‌کنند.
نتیجه‌گیری: سویا حاوی ترکیباتی گیاهی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنند.

یائسگی، دوره‌ای است که در آن عادت ماهیانه‌ی یک زن متوقف می‌شود. یائسگی، اغلب با علائم ناخوشایندی مانند تعریق، گُرگرفتگی و نوسانات خلقی همراه است. این علائم، به‌علت کاهش سطوح استروژن به وجود می‌آیند.
جالب توجه است که زنان آسیایی، به‌ویژه خانم‌های ژاپنی، کمتر از زنان غربی علائم یائسگی را تجربه می‌کنند. ممکن است عادات غذایی مانند مصرف غذاهای حاوی سویا در آسیا، علت این تفاوت باشد.
مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌ها (خانواده‌ای از فیتواستروژن‌های موجود در سویا) ممکن است علائم یائسگی را کاهش دهند.
محصولات سویا بر همه‌ی زنان، چنین تأثیری نمی‌گذارند. به‌نظر می‌رسد که سویا تنها در افرادی که ایکول تولید می‌کنند، مؤثر است؛ یعنی خانم‌هایی که دارای نوعی از باکتری روده هستند که ایزوفلاون‌ها را به ایکول تبدیل می‌کند.
مشخص شده است که بسیاری از فواید سلامتی سویا به‌خاطر ایکول است. مصرف روزانه ۱۳۵ میلی‌گرم ایزوفلاون برای یک هفته، معادل ۶۸ گرم سویا در روز، علائم یائسگی را فقط در تولیدکنندگان ایکول کاهش می‌دهد.
معمولا برای درمان علائم یائسگی از درمان‌های هورمونی استفاده می‌شود. امروزه، مکمل‌های ایزوفلاون به‌طور گسترده‌ای، به عنوان یک درمان جایگزین به کار می‌روند.
نتیجه‌گیری: مصرف سویا ممکن است به کاهش علائم یائسگی کمک کند.

پوکی استخوان، نوعی بیماری است که با کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی، به‌ویژه در زنان سالمند تشخیص داده می‌شود. مصرف محصولات سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنانی که در دوره‌ی یائسگی هستند، کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد که این اثرات مفید توسط ایزوفلاون‌ها ایجاد می‌شوند.
نتیجه‌گیری: سویا ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان یائسه، کاهش دهد.

گرچه سویا فواید متعددی برای سلامتی دارد، اما برخی از افراد باید مصرف سویا را محدود نمایند یا به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

مصرف بالای سویا، ممکن است که عملکرد تیروئید را در برخی افراد سرکوب کند و در کم‌کاری تیروئید نقش داشته باشد.
تیروئید، غده‌ی بزرگی است که رشد را تنظیم و سرعت مصرف انرژی را توسط بدن کنترل می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌های موجود در سویا ممکن است مانع تشکیل هورمون تیروئید در انسان‌ها و حیوانات شوند.
یک مطالعه‌ی ژاپنی روی ۳۷ فرد بزرگسال، پس از مصرف روزانه ۳۰گرم سویا به‌مدت ۳ ماه، علائم مربوط به سرکوب عملکرد تیروئید را گزارش کرد. این علائم شامل ناراحتی، خواب‌آلودگی، یبوست و بزرگ شدن تیروئید بودند که پس از پایان مطالعه، برطرف شدند.
در مطالعه‌ای دیگر، مصرف روزانه ۱۲ میلی‌گرم مکمل ایزوفلاون برای ۲ ماه، عملکرد تیروئید را در ۱۰٪ از بزرگسالان مبتلا به کم‌کاری تیروئید خفیف، سرکوب کرد. میزان ایزوفلاون‌های مصرف‌شده، نسبتا کم یا معادل ۸ گرم سویا در روز بود.
با این حال، مطالعات انجام‌شده روی بزرگسالان سالم، هیچ ارتباط معناداری بین مصرف سویا و تغییر در عملکرد تیروئید پیدا نکرده‌اند.
یک متاآنالیز از ۱۴ مطالعه، هیچ‌گونه اثر طلوب قابل‌توجهی را از مصرف سویا روی عملکرد تیروئید بزرگسالان سالم پیدا نکرد، درحالی که نوزادان متولدشده با کمبود هورمون تیروئید (کم‌کاری تیروئید مادرزادی) درمعرض خطر قرار داشتند.
به‌طور خلاصه، مصرف منظم محصولات سویا یا مکمل‌های ایزوفلاون ممکن است که به کم‌کاری تیروئید در افراد حساس منجر شوند، به‌خصوص در افرادی که از ابتدا غده‌ی تیروئید کم‌کاری دارند.
نتیجه‌گیری: محصولات سویا ممکن است عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کنند.

سویا مانند بسیاری از دانه‌های دیگر، حاوی فیبرهای حلول – عمدتا رافینوز و استاکیوز – است که ممکن است باعث نفخ شکم و اسهال در افراد حساس شوند. اگرچه این عوارض جانبی، خطرناک نیستند اما می‌توانند ناخوشایند باشند.
رافینوز و استاکیوز به دسته‌ای از فیبرها به FODMAPs تعلق دارند و ممکن است علائم سندرم روده‌ی تحریک پذیر (IBS ) – که یک اختلال گوارشی رایج است – را تشدید کنند. اگر شما IBS دارید، اجتناب از مصرف سویا یا محدود کردن آن می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.
نتیجه‌گیری: مصرف زیاد سویا ممکن است در برخی افراد باعث نفخ شکم و اسهال شود.

آلرژی غذایی، وضعیتی شایع است که توسط واکنش سیستم ایمنی به برخی از اجزاءِ مواد غذایی ایجاد می‌شود.
آلرژی سویا به‌وسیله‌ی پروتئین‌های سویا (گلیسینین و کونگلیسینین) که در اکثر محصولات سویا وجود دارند، ایجاد می‌شود.
گرچه سویا، یکی از ۸ ماده‌‌ی غذایی آلرژی‌زای متداول است اما آلرژی سویا-چه در کودکان و چه در بزرگسالان- نسبتا غیرمعمول است.
نتیجه‌گیری: برخی از مردم به سویا آلرژی دارند و باید به‌طور کلی از آن اجتناب کنند.

سویا سرشار از پروتئین و همچنین منبع خوبی از کربوهیدرات و چربی است.
سویا، یک منبع غنی از ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی مفید مانند ایزوفلاون‌هاست.
به همین دلیل، سویا ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش دهد و علائم یائسگی را سبک‌تر کند.
جنبه‌ی منفی سویا این است که می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود و عملکرد تیروئید را در افراد مستعد، سرکوب کند.

منبع: healthline

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

عوارض مصرف آجیل سویا

مقاله مفید و جالبی بود.

ممنون دوست گرامی.

خیلی عالی. متشکر از مطلب مفیدتون

ممنون از همراهی شما.

ممنون. بسیار مفید واقع شد.

سپاسگزارم.

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

بهترین رمان های ایرانی؛ ۱۰ رمانی که حتما باید بخوانید

چطور به یک سخنران عالی تبدیل شویم؟

راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

برفک دهان؛ علائم،‌دلایل،‌ راه‌های تشخیص و درمان

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

آجیل سویا (سویا بو داده)،لوبیا سویا که به آن دانه سویا هم گفته می شود امروزه به یکی از رایج ترین مواد غذایی در دنیا تبدیل شده است.

سویا فواید زیادی برای بدن دارد که ما در این مقاله به طور کامل خواص آجیل سویا را برای سلامتی و لاغری، بارداری، بدنسازی، کودکان و پوست و مو شرح می دهیم.

 

سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یکدیگر وجود دارد . رنگ دانه سویا بر حسب انواع مختلف متفاوت است و برنگهای زرد ، سفید ، سیاه ، خاکستری و خالدار دیده می شود .عوارض مصرف آجیل سویا

به عنوان یک واقعیت شگفت‌آور در مورد سویا بایستی گفت که این گیاه بیش از ۵۰۰۰ سال قبل در چین به منظور افزایش میزان نیتروژن در خاک، کشت می‌شد. طی گزارش دیگری عنوان شده است که سویا به عنوان یک محصول صنعتی در مجله وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ثبت شده است.

همچنین گفته می‌شود از آنجا که حیوانات چندان استفاده‌ا‌ی از سویا نمی‌کردند، بنابراین بازاریابان تصمیم به یافتن بازار جایگزین آن گرفتند که همانا غذای انسانی می‌باشد. اما این را هم باید گفت که این تنها یک فرض بوده و می‌تواند کاملاً سطحی باشد.

سویا قرنهاست که غذای مردم آسیا مخصوصا چین بوده است . چینی ها آن را همراه با برنج بعنوان غذای اصلی خود مصرف می کنند . ایالات متحده آمریکا بزرگترین تولید کننده سویا می باشد و تقریبا دو سوم محصول کل دنیا را تولید می کند . سویا در ایران ب (لوبیا روغنی ) ، ( لوبیا چینی ) سوژا و دانه سویا و آجیل سویا معروف است .

آجیل سودا یا همان دانه سویا جزء حبوبات و از خانواده نخود است که امروزه اصلی‌ترین ماده غذایی دنیاست. دانه سویا به‌صورت روغن، شیر، توفوو پروتئین سویا نیز فراوری می‌شود. دو نوع اصلی دانه سویا که کشت می‌شوند زرد و سیاه هستند.

به دانه سویا در زبان چینی و ژاپنی ادامامی گفته‌می‌شود. دانه سویا چربی و کالری پایینی دارد و منبع خوبی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین و مواد معدنی ضروری دیگر است. دانه سویا در خیلی از وضعیت‌ها و علائم پزشکی نیز مفید است.

دانه سویا را به شکل‌های مختلف مصرف‌می‌کنند، به صورت آجیل سویا بوداده، نمکی ،سرکه ای،لیمویی،گلپر،فلفلی و طعم های گوناگون دیگر.همچنین دانه سویا معمولا به‌عنوان جایگزین گوشت استفاده‌می‌شوند. این دانه، فواید سلامتی زیادی دارد و منبع مکمل خوبی به‌ویژه برای گیاه‌خواران است.

دانه‌ی سویا می‌تواند به شکل‌های مختلف مصرف‌شود و غذاهای متعددی از آن‌ ساخته‌شود. بعضی از محصولات سویا این‌ها هستند:

آجیل سویا:دانه های بوداده سویا با طعم های فلفلی،ساده،لیمویی،نمکی،سرکه ای،گلپر و

کشک سویا: به توفو معروف است

ادامامی: دانه‌های سبز سویا هستند

سوپ میسو: یک سوپ سنتی ژاپنی

ناتو:یک غذای سنتی ژاپنی از دانه تخمیرشده سویا

دانه‌ی سویا: دانه‌های ترد و سبز سویا

پنیر سویا: جایگزین پنیر، ساخته‌شده از دانه سویا

کریسپ سویا: چیپس سویا تهیه‌شده از آرد سویا

آرد سویا: آرد تهیه‌شده از دانه سویای بوداده

شیرسویا: تهیه‌شده از دانه‌های رسیده سویا

مغز سویا: یک میان‌وعده ترد

ماست سویا: تهیه‌شده از شیرسویا

تمپه: تهیه‌شده از دانه‌های تخمیرشده سویا

سس سویا: سس سویا فرآوری شده از دانه خام سویا که برای تحریک اشتها بکار می رودو ملین ، خنک کننده و ضد سم است.

ارزش غذایی دانه یا لوبیا سویا ( ۱۰۰ گرم )

سویا تراریخته نوعی سویاست که DNA آن را با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک تغییر داده اند تا بتوانند مقادیر بالاتر با کیفیت بهتر و مواد مغذی را تولید کنند.

یکی از مزایای سویا تراریخته این است که می توان از آن مقادیر بیشتری روغن سویا تولید کرد.

بهتر است بدانید که سویای تراریخته می تواند باعث آسیب کبد، واکنش های آلرژیک و افزایش مرگ و میر نوزادان شود.

اما اگر شما به سلامتی خود اهمیت می دهید و یا گیاهخوار هستید به شما پیشنهاد می کنیم که سویا و روغن سویا را ارگانیک تهیه کنید.

 

 

دانه‌ سویا و آجیل سویا سرشار از فایده برای تمام بدن است و این فایده شامل حال پوست و مو نیز می‌شود. خواص دانه سویا و آجیل سویا برای سلامتی بدن در اینجا آمده‌اند:

وقتی بحث حفظ سلامتی پوست به‌میان می‌آید، هیدراته بودن پوست یک ضرورت است. دانه سویا برای پوست مختلط مانند یک مرطوب‌کننده عمل‌می‌کند و برای خلاصی از خشکی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست نیز مفید است. اگر پوست‌تان چرب است، می‌توانید از آجیل سویا برای رفع چربی اضافه پوست‌تان استفاده‌کنید.،

دانه‌ی سویا می‌تواند علائم مشخص پیری مانند تغییررنگ پوست، چین‌وچروک، نقطه‌های سیاه، خطوط و غیره را نیز کاهش‌دهد. هنگامی که پیرمی‌شویم، بدن‌مان شروع به ازدست دادن استروژن می‌کند. استروژن هورمونی حیاتی است که قابلیت ارتجاعی پوست را حفظ‌می‌کند. فیتواستروژن‌های (استروژن‌های گیاهی) موجود در دانه‌ی سویا به تولید استروژن در بدن و درنتیجه کاهش چین‌وچروک و خطوط کمک‌می‌کند

سویا حاوی ویتامین E است که می تواند باعث پاکسازی سلول های مرده پوست شود.

دانه‌ی سویا را له‌کرده، با مقداری آب مخلوط‌کنید و روی پوست‌تان بگذارید. بگذارید ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بماند تا پوست‌تان را مرطوب‌کند. برای کسب نتیجه عالی، از این ترکیب سه‌بار در هفته استفاده‌کنید

اگر ناخن‌های شکننده‌ای دارید، دانه‌ی سویا می‌تواند بهترین چیز برای‌تان باشد. به‌مدت شش‌ماه، سویا را به رژیم غذایی خود اضافه‌کنید. این کار ناخن‌های‌تان را تقویت‌کرده و آنها را براق هم می‌کند. دانه‌ی سویا به مرطوب‌کردن ناخن و درمان عفونت‌های قارچی آن هم معروف استعوارض مصرف آجیل سویا

آجیل سویا به عنوان یکی نرم کننده طبیعی مو عمل کرده و موها را صاف و براق می کند.

آرد دانه سویا را با آب مخلوط کنید و بر روی موها بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

دانه‌ی سویا برای داشتن موی صاف، نرم و براق نیز به‌کارمی‌رود. می‌توانید به‌مدت سه‌ماه، عصاره دانه‌ی سویا را به‌طورمنظم روی موهای‌تان بگذارید و به نتیجه دلخواه‌تان برسید

روغن سویا، مانند جلبک و ماهی روغنی، سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است. این ویژگی، دربرابر خیلی از بیماری‌های قلبی‌عروقی از بدن محافظت‌می‌کند

آجیل سویا حاوی مقادیر بالای ویتامین B و اسید فولیک است که برای زنان باردار مفید بوده و از نقص لوله عصبی در جنین پیشگیری می کند.

دانه سویا منبع غنی از ویتامین های C و E و K و همچنین مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مس است که برای رشد جنین در دوران بارداری ضروری می باشند.

دانه سویا منبع خوبی از ایزوفلاون هاست که از اجزای اساسی سیستم تولید مثل هستند، در طول دوره یائسگی که میزان استروژن به طور قابل توجهی کاهش می یابد ایزوفلاون ها قادر به اتصال به سلول های گیرنده استروژن هستند و می توانند علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و گرسنگی را کاهش دهند.

سویا اسیدفیتیک دارد که مانند یک آنتی‌اکسیدان عمل‌می‌کند. این اسید می‌تواند با بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، دیابت، التهاب، تومور و غیره مبارزه‌کند.

دانه‌ی سویا سرشار از آهن و روی است. این دانه، به انبساط مویرگ‌ها، نرم‌کردن سلول‌های قرمز خون و تحریک تامین خون برای گوش کمک‌می‌کند. این می‌تواند مانع ازدست‌دادن شنوایی در افراد مسن شود

دانه سویا توانایی افزایش پروفایل لیپیدی خون را دارد. شیرسویا چربی غیراشباع بالا و کلسترول صفر دارد. اسیدهای چرب تک‌غیراشباع و چندغیراشباع موجود در دانه‌ی سویا از انتقال کلسترول در جریان خون جلوگیری‌می‌کند. اگر می‌خواهید غلظت تری‌گلیسیرید خون (LDL) را پایین‌آورده و سطح (HDL) را بالاببرید، مصرف منظم سویا را امتحان‌کنید.

آجیل سویا حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث کاهش اشتها شده و به لاغریو  کاهش وزن افراد کمک می کند.شیرسویا که از دانه‌‌ سویا گرفته‌می‌شود، در مقایسه با شیرهای دیگر قند کمتری دارد. شیر کامل سویا مانند شیربدون چربی، ۸۰ کالری دارد. اسید چرب تک‌غیراشباع موجود در این شیر می‌تواند از جذب چربی در روده جلوگیری‌کرده و به کاهش وزن کمک‌کند

دانه سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است که اگر زیاد خورده شود به چاقی و افزایش وزن کمک می کند.

دانه‌ی سویا حاوی آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی قوی مانند اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۳ است که می‌توانند از رگ‌های خونی دربرابر ضایعات و خونریزی جلوگیری‌کنند. این ماده مغذی در تشکیل جداره رگ‌های خونی موثر است و به دفاع از سلول‌های جداره دربرابر حمله رادیکال‌های آزاد و رسوب کلسترول کمک‌می‌کند. فرآیند دفاع، روان‌بودن و انعطاف‌پذیری رگ‌های خونی را تقویت‌کرده و ازاین طریق به تنظیم فشارخون بدن کمک‌می‌کند.

مصرف سویا به جلوگیری از بروز سرطان پروستات کمک می کند. اگرچه این تاثیر بسته به سطح پیشرفت بیماری، متفاوت است اما به گفته ی محققان، تاثیرات پیشگیرانه ایزوفلاون در مردان بالای ۶۰ سال است؛ بدین معنا که در این رده ی سنی هر چه ایزوفلاون بیشتری مورد استفاده قرار بگیرد، احتمال ابتلابه سرطان پروستات کمتر خواهد شد. این در حالی است که این تاثیر در بین مردان جوان تر مشاهده نمی شود.

سویا منبعی عالی از فیتواستروژن است. فیتواستروژن یک هورمون گیاهی منحصربه‌فرد است که از تولید تستسترون در مردان جلوگیری‌می‌کند. سطح پایین تستسترون به کاهش خطر سرطان پروستات کمک‌می‌کند

اکثر زن‌ها مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری به دلیل افزایش سن و ضعیف‌شدن استخوان‌ها اتفاق‌می‌افتد. فیتواستروژن موجود در دانه‌ سویا می‌تواند جذب کلسیم توسط بدن را تقویت‌کرده و مانع ازدست‌رفتن تراکم استخوان شود. برای بهره‌مندی بیشتر، شیرسویای غنی‌شده با ویتامین D و کلسیم اضافی مصرف‌کنید.

برای کاهش کلسترول کل و کسترول بد در بدن‌تان، دانه سویا را به‌عنوان یک پروتئین رژیمی میل‌کنید. دانه‌ی سویا سرشار از چربی خوب و چربی‌های چندغیراشباع است که سطح LDL یا کلسترول بد را کاهش‌می‌دهد. روزانه، ۵۰ گرم دانه سویا مصرف‌کنید تا کلسترول LDL خود را تا ۳ درصد پایین‌بیاورید.

آجیل سویا حاوی مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان است که اثر رادیکال های آزاد در بدن را کاهش داده و به پیشگیری و درمان انواع سرطان های کولورکتال و کولون و سرطان پستان در زنان کمک می کند.

دانه سویا به جلوگیری از دیابت نوع ۲ کمک‌می‌کند. این دانه‌ی می‌تواند ازطریق افزایش سنتز گیرنده‌های انسولین، مقاومت انسولین را کاهش‌دهد. اما این اتفاق فقط درحضور دیگر مکمل‌های رژیمی مانند چربیهای‌چندغیراشباع اتفاق‌می‌افتد. مصرف مناسب آجیل سویا می‌تواند خطر دیابت نوع ۲ و دیگر مشکلات سلامتی مزمن را کاهش‌دهد. سویا می‌تواند از دیگر مشکلات مربوط به سوخت‌وساز انسولین و قندخون جلوگیری‌کند

لوبیا سویا حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای ببهبود هضم غذا، درمان معده درد و سلامت دستگاه گوارش مفید است.

مقادیر بالای فیبر موجود در دانه سویا باعث افزایش حرکات روده شده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که ایزوفلاون های موجود در سویا عملکرد آنزیم تیروئید پراکسیداز را که برای تولید هورمون های تیروئید ضروری است، مهار می کند و می تواند باعث کم کاری تیروئید و بزرگ شدن تیروئید شود.

شیر سویا که از لوبیا سویا خام به دست می آید بهترین جایگزین شیر گاو در نوزادان و کودکان می باشد.

شیر سویا و توفو که از دانه سویا به دست می آیند حاوی اسید آمینه هایی هستند که باعث افزایش انرژی و استقامت در هنگام ورزش می شود.

آجیل سویا حاوی مقادیر زیادی انواع ویتامین های B نی باشد که در بهبود متابولیسم موثر است و باعث تبدیل کربوهیدرات ها و چربی ها به انرژی شده و در نتیجه باعث بهبود استقامت در تمرینات بدنسازی می شوند.

دانه سویا پس از تمرینات بدنسازی از اکسیداسیون آنتی اکسیدان های بدن جلوگیری می کند.

پودر سویا حاوی مقادیر بالای آرژنین و پروتئین است و می تواند قبل و بعد از تمرینات بدنسازی استفاده شود تا باعث افزایش عضله سازی و تقویت عضلات شود.

دانه سویا، لسیتین دارد که ماده مغذی ضروری برای مغز است. مصرف آجیل سویا می‌تواند به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک‌کند. همچنین دانه‌ سویا حاوی لسیتین و فیتواسترول هایی است که عملکرد سلول های عصبی در مغز را افزایش می دهند و برای پیشگیری از آلزایمر مفید هستند.

منیزیم موجود در دانه سویا می‌تواند خطر سردرهای میگرنی را کاهش‌دهد. بنابراین، اگر مستعد سردردهای بسیارشدید هستید، به گنجاندن دانه‌ سویا در رژیم غذایی منظم‌ خود فکرکنید

دانه سویا غنی از اسید های چرب امگا ۳ و فولات است که از آرتروز پیشگیری کرده و علائم آن را کاهش می دهد.

دانه سویا سرشار از پروتئین است که می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت‌کرده و خستگی را کاهش‌دهد. آجیل سویا را به‌عنوان مکمل پروتئینی مصرف کرده و از کلسترولی که به‌وسیله گوشت وارد بدن می‌شود جلوگیری‌کنید

سویا یک منبع بسیار مهم پروتئین است که برای عملکرد متابولیک بدن ضروری بوده و به سلامت کلی بدن کمک می کند.دانه سویا یکی از بهترین منابع پروتئین و جایگزین گوشت و مخصولات لبنی برای گیاهخواران و خام گیاهخواران می باشد.

ساپونین‌های موجود در دانه سویا مانند آنتی‌اکسیدان عمل‌می‌کند و رادیکال‌های آزاد بدن را دفع‌می‌کند. دانه سویا همچنین رشد سلول‌های تومور را کاهش‌داده و عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت‌می‌کند.

بیماران مبتلا به فشارخون بالا تمایل به مصرف سدیم و پتاسیم بیشتردارند. غذاهای سرشار از پتاسیم می‌توانند سدیم اضافی را از بدن دفع‌کنند. این می‌تواند فشارخون بدن را پایین‌بیاورد. دانه‌ی سویا مقدار مناسبی پتاسیم دارد. بنابراین، اگر دچار فشارخون بالا هستید، می‌توانید برای تامین پتاسیم موردنیاز بدن‌تان، دانه‌ سویا مصرف کنید

دانه سویا منبعی عالی از ویتامین‌های گروه B، C، و E است. این تخم‌ها سرشار مواد معدنی مانند کلسیم، منگنز، فسفر، منیزیم، آهن و مس نیز هستند. ویتامین K و فولات به تولید سلوا‌های خونی کمک‌می‌کنند و اسیدفولیک برای رشد جنینی ضروری است. زنان باردار می‌توانند برای اطمینان از دریافت مقدار موردنیاز موادمغذی برای رشد جنین، آجیل سویا مصرف‌کنند.

فولات که به مقادیر فراوان در دانه ی سویا یافت‌می‌شود، به تولید سروتونین کمک‌می‌کند. سروتونین برای رهایی از افسردگی و بهبود خلق‌وخو مفید است

با مصرف آجیل سویا سنگ کیسه صفرا را شکسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده کنید در بدن شما سنگ کیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ کیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر دهید.

همچنین آجیل سویا ، مدر ، تب بر و ضد سم است .

اخیراً افراد نسبت به عواض جانبی مصرف دانه سویا بر سلامت کلی فرد هوشیار و آگاه شده‌اند. اصولاً این عوارض جانبی، عواقب بعدی مصرف طولانی مدت آجیل سویا و محصولات آن است. بسیاری از تحقیقات و مناظرات داغی در مورد عوارض جانبی و خطراتی که محصولات سویا بر روی سبک زندگی فعال فرد دارند، در حال انجام است.

در ادامه به برخی از عوارض دانه سویا و سایر مشتقات آن از جمله آجیل سویا می پردازیم:

مصرف آجیل سویا فعالیت استروژن (هورمونی که تاثیر منفی بر روی سلولهای جنسی مردان دارد) را افزایش می دهد.

طبق اظهارات دکتر جورج چاوارو(Jorge charo) نکات جالب بسیاری در رابطه با میزان استروژن و ایزوفلاوونز و تاثیر منفی آن بر ناباروری وجود دارد. اما هنور نکات قابل توجه ای در این رابطه با انسان مشاهده نشده است. بنابراین برای نگران شدن هنوز زود است.

افرادی که میزان سویای بیشتری مصرف نموده اند، سلولهای جنسی در آنها حدود ۴۱ میلیون کمتر از کسانی است که سویا نخورده اند. طبق مشاهدات میزان اسپرم طبیعی بین ۸۰ تا ۱۲۰ میلی لیتر می باشد.همچنین محققان در این آزمایشات دریافتند که ارتباط بین سویا و تعداد اسپرمها در بین مردان چاق از دیگر افراد است.

مردان چاق استروژن بیشتری نسبت به مردان لاغر تولید می کنند و سویا میزان آن را افزایش می دهد. همچنین مشاهده شده است که تاثیر سویا بر افرادی که سولهای جنسی زیاد و طبیعی دارند از مردانی است که سلولهای جنسی آنها کمتر است.

سویا می تواند یکی از عوامل موثر بر تولید مثل آقایان، خصوصاً در مردانی با اضافه وزن باشد.زمانیکه بیماران اضافه وزن داشته باشند، چاقی آنها هورمونهای مردانه را به هورمون زنانه تبدیل می نماید. بنابراین امکان دارد که ترکیب این منبع استروژن(سویا) و استروژنی که با تبدیل آندروژن به استروژن بدلیل اضافه وزن فرد بوجود آمده است در این بیماران تاثیرگذار باشد.

اگرچه کاهش میزان اسپرم در بین مردانی که از میزان بالای اسپرم برخوردارند است اما این موضوع تا زمانیکه سلولهای جنسی در حد طبیعی باشند باعث نازایی نمی گردد. اما توجه به این موضوع در صورت چاق بودن شما و مصرف بالای سویا مهم است.

در نهایت این که متخصصان معتقدند که مصرف ۲۵ گرم سویا در روز، برای مردان مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

متداول‌ترین اثر جانبی محصولات سویا، بروز چندین علائم حساسیتی نسبت به سویا است که مردم از آن رنج می‌برند. افراد مبتلا به آسم، افراد مبتلا به تب یونجه، و کودکانی که به شیر گاو حساسیت دارند به احتمال بسیار زیاد به محصولات سویا نیز حساسیت نشان می‌دهند.

علائم نشان دهنده ی آلرژی به سویا

افرادی که به آجیل سویا آلرژی دارند معمولاً با علائمی مانند افت فشارخون، مشکلات تنفسی، مشکلات گوارشی و حالت اختناق مواجه می شوند.علاوه بر این ها یکی دیگر از مباحث که در خصوص آجیل سویا وجود دارد وجود ماده ای به «لسیتین» (به غیر از افزودنی های مجاز) می باشد. این مواد می توانند دلیل اصلی افت فشارخون، سردرد و حتی سرگیجه و استفراغ شوند.

ایزوفلاون‌ها یا استروژن مفید سویا که پیش از این در مود آنها بحث کردیم، مسبب ابتلا به یک عارضه‌ی پزشکی ب هیپرپلازی آندومتر (ضخیم شدن پوشش داخلی رحم و افزایش خطر ابتلا به سرطان رحم و سرطان گردن رحم) است.

مصرف طولانی مدت سویا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان‌های وابسته به هورمون‌ها را افزایش دهد، که شناخته‌ترین نمونه‌ی آن سرطان سینه و سرطان تخمدان می‌باشد. نکته‌ای که در بالا بدان اشاره شد، حاکی از آن است که سویا به میزان زیادی با عملکردهای هورمونهای موجود در بدن تداخل ایجاد می‌کند. وجود هورمون‌ها برای سیستم سالم بدن بسیار مهم می‌باشد. مصرف پروتئین سویا و ایزوفلاون می‌تواند به کاهش و کم کردن سرعت عملکرد هورمون‌هایی مثل هورمون تیروئید بیانجامد.

علف کش‌های شیمیایی به شدت بر روی محصولات سویا پاشیده می‌شوند. مشخص شده است که بعضی از این علف‌کش‌ها سرطان‌زا می‌باشند.

حتی سویایی که به روش ارگانیک پرورش داده شده باشد، حاوی مواد ضد مغذی مانند ساپونین، سویاتوکسین (soyatoxin)، فیتاتها، تریپسین بازدارنده، گواتروژن یا گواترزا (goitrogens)، و فیتواستروژن است. این مواد می‌توانند عادت ماهانه خانمها را تغییر دهند. تغذیه نوزاد یا کودک با سویا بسیار خطرناک است.

سویا همچنین جهت جذب مواد معدنی در بدن خوب نیست. مطالعات مختلفی نشان می‌دهند که سویا از جذب برخی مواد معدنی مهم مانند روی، پتاسیم و کلسیم، ممانعت بعمل آورده و در نتیجه، فرد ممکن است از کمبود مواد معدنی و ویتامین رنج برده و دچار بیماری‌های مربوط به آن شود.

افراد مبتلا به نارسایی کلیه، دیابت، کم کاری تیروئید، سرطان مثانه، و غیره، باید از مصرف سویا در رژیم غذایی خود اجتناب کنند، به این دلیل که می‌تواند علائم مربوط به این عارضه را بدتر سازد.

سویا حاوی مقادیر فراوانی اگزالات یعنی مواد شیمیایی که نقش مهمی در تشکیل سنگ کلیه دارند، است.

۱/۱درصد شیرخواران به طور کلی به سویا حساسیت دارند ولی شیرخوارانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند در ۳۵ ۱۰درصد موارد به سویا حساسیت دارند. شیرخواران زیر ۶ ماه کمتر سویا را از شیرخواران بالای ۶ ماه که عدم تحمل شیر گاو دارند تحمل می کنند.

عدم تحمل سویا در شیرخواران زیر ۶ ماه با سابقه فامیلی آلرژی مثبت با تظاهرات شدید گوارشی از قبیل اسهال خونی یا حساسیت غیر وابسته به Ige گزارش شده است. اگر نوزادی در واکنش به خوردن غذای حاوی سویا دچار تنگی نفس شود و به آن توجه نکنند، احتمال ابتلای او به آسم زیاد خواهد بود. پرهیز کامل و طولانی از خوردن غذاها و فرآورده های حاوی سویا تنها راه پیشگیری از بروز حالات آزاردهنده آن است.

عفونت گوش هم یکی دیگر از عوارض عدم تحمل سویا است. این عارضه به خصوص در نوزادان مشاهده می شود، چرا که به خاطر مسدود شدن راه هوا گوش نمی تواند آلودگی های خود را به طور عادی تخلیه کند. خارش مداوم پوست معمولا به اگزما و کهیر منجر خواهد شد.علایم شدیدتر را می توان با کمک داروهای آنتی هیستامین سرکوب کرد.

ممکن است بیماری بدون خوردن داروهای آنتی هیستامین هم فقط با گذاشتن یخ روی نقاط خارش دار پوستش احساس راحتی کند. کرم ها و پماد های بسیاری هم هستند که اگر به طور موضعی روی نقاطی که دچار اگزما شده یا کهیر زده اند مالیده شوند، به تسکین خارش و سوزش آن ها کمک می کنند.

به جای مصرف ترکیبات سویا فرآوری شده (مانند پروتئین سویا جداسازی شده)، بایستی سویای کامل (برشته شده، سبز، جوانه زده، تخمیر شده، پخته شده، و غیره) مصرف نمایید، به این دلیل که نسبت به مکمل‌های غذایی موجب تقویت بیشتری برای سیستم قلبی ـ عروقی خواهد بود.

غذاهای حاوی سویای فرآوری شده (به عنوان مثال، همبرگر گیاهی، توفو، غذاهای بدون گوشت، ناگت بدون مرغ، بستنی سویا و شکلات انرژی‌زا) ممکن است میزان پروتئین بالایی داشته باشند، اما ایزوفلاون در آنها کم است. در کشورهای شرقی، سویا معمولا به عنوان غذای کامل مصرف می‌شود.

محصولات سویایی که از سویای ارگانیک تهیه شده را مورد استفاده قرار دهید. حدود ۹۰٪ از محصولات سویا که در بازارهای آمریکا در دسترس مردم قرار دارد، از سویای اصلاح شده ژنتیکی (GM) سویا تهیه شده‌اند.

اکثر افرادی که در ایالات متحده و اروپا زندگی می‌کنند، سویای تخمیر شده مصرف نمی‌کنند. سویای تخمیر شده از دانه‌های سویای ارگانیک می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان (تراکم پایین استخوان)، بیماری‌های قلبی عروقی، جنون، و انواع مختلفی از سرطان کمک کند. محصولاتی از سویا که به طور سنتی تخمیر شده باشند شامل سس سویا، ناتو، تمپه، و میسو می‌باشند. محصولات تخمیر نشده و فرآوری شده سویا مثل شیر سویا، پنیر، همبرگر و بستنی نبایستی در فهرست غذاهای سالم گنجانده شوند.

مردم چین و ژاپن در حدود ۲۰۰-۱۰۰ گرم سویا در روز مصرف می‌کنند. متوسط مصرف روزانه سویا توسط آمریکایی‌ها کمتر از یک دهم مقدار مصرف شده توسط چینی‌ها یا ژاپنی‌ها است. ممکن است به همین دلیل باشد که مطالعات انجام شده در ایالات متحده، فواید سویا در سلامتی را در رژیم غذایی آسیایی تأیید نمی‌کنند. ممکن است افراد مجبور به مصرف سویای کامل به صورت منظم‌تر باشند.

در سرتاسر آسیا مصرف مرتب سویا به چندین نسل قبل برمی‌گردد، اما در گذشته این ماده‌ی غذایی بخشی از رژیم غذایی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نبوده است. حتی امروزه، بخش ثابتی از رژیم غذایی موجود در کشورهای غربی مانند ایالات متحده محسوب نمی‌شود. بنابراین، نتایج مطالعات صورت گرفته ممکن است نسبت به کشورهای مختلف، متفاوت باشد.

سنت‌های آشپزی مختلف که از سویا بهره می‌برند، ممکن است منجر به ایجاد تفاوت‌های متابولیک مهمی در جمعیت آسیایی و غیر آسیایی شده باشند. مطالعات نشان داده است که، در حدود ۵۰-۶۰ درصد از بزرگسالان در ژاپن، چین و کره می‌توانند در طول فرایند هضم سویا، دیادزئین (daidzein) (ماده مغذی گیاهی ایزوفلاون موجود درسویا) را به ایکول (equol) (یک ماده مغذی گیاهی ب ایزوفلاون) تبدیل کنند. در مقابل، تنها ۳۰-۲۵% از بزرگسالان ایالات متحده می‌تواند دیادزئین را به این روش سوخت و ساز نمایند.

در انتهای مقاله اشاره ای کوچک به یکی از فرآورده های دانه سویا  یعنی روغن سویا و برخی خواص بی نطیر آن میکنیم .

حدس می‌زنیم پاسخ این سئوال را که «آیا دانه سویا و آجیل سویا برای شما مفید می‌باشد و یا مضر؟» متوجه شده باشید که بحث در مورد فواید سویا در سلامت و خطرات ناشی از مصرف آن بی‌پایان است، به این دلیل که استدلالات هر دو طرف محکم بوده و با نکات واقعاً قابل قبولی از خود دفاع می‌کنند. بنابراین، قضاوت آن با شماست، و طرفی را برگزینید که فکر می‌کنید برای شما مناسب‌تر است.

مارا از نظرات و تجربیات خود بهره مند سازید

 

خیلی خوب بود.فقط من شنیده بودم سویا باعث عقیمی میشه ولی بعد از مشاوره با دکتر فهمیدم مصرف بی رویه سویا خام ممکنه باعث عقیمی بشه ولی مصرف درست آجیل سویا یعنی روزی به اندازه یه مشت خطری نداره.بازم ممنون از مقاله هاتوون.

سلام ممنون از راهنماییتون .بله همونطور که شما هم فرمودین مصرف بی رویه هر چیزی باعث ایجاد مشکل میشه.توی این مقاله هم در باره عقیمی مردان در اثر مصرف بیش از حد آجیل سویا صحبت شده ولی همونطور که اشاره کردین مصرف متعادل آجیل سویا علاوه بر اینکه ضرری نداره بلکه سود هم داره

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

آجیلانه

در فروشگاه اینترنتی آجیلانه علاوه بر ارائه تازه ترین و با کیفیت ترین انواع محصولات خشکبار مجموعه ای از مقالات مفید در زمینه فواید و مضرات خشکبار و تاثیر آن بر بدن را از منابع روز دنیا استخراج کرده و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

آدرس شما:

عضویت در خبره

با خیالی راحت خریدی امن داشته باشید

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *