عوارض متفورمین قبل بارداری


URL: http://tumj.tums.ac.ir/article-1-1163-fa.html

مقدمه: یکی از ویژگی های اصلی بیماران مبتلا به (Polycystic oy syndrome: PCOS)، ناباروری بعلت عدم تخمک گذاری می باشد. یکی از داروهای موثر و البته مورد بحث در تخمک گذاری و بارداری در این بیماران متفورمین می باشد. ما در این مطالعه میزان اثربخشی متفورمین را بر تخمک گذاری و بارداری در زنان مبتلا به PCOS مقاوم به کلومیفن سیترات را بررسی نمودیم و نیز عوامل احتمالی موثر بر پاسخ دهی را نیز مدنظر داشتیم.

مواد و روش ها: این مطالعه که بصورت یک مطالعه توصیفی (Case series) طراحی شده است 31 زن مبتلا به PCOS مقاوم به درمان با کلومیفن سیترات مراجعه کننده به درمانگاه زنان و نازایی بیمارستان شریعتی در طی سال های 138 و 1381 را از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی ساده انتخاب و بررسی نموده است. داده های مربوط به پروفایل هورمونی و ویژگی های زمینه ای، تخمک گذاری و بارداری و عوارض دارویی در بیماران جمع آوری گردید.

عوارض متفورمین قبل بارداری

یافته ها: در 19 زن (61.3%) تخمک گذاری و در 9 زن (29%) بارداری مشاهده گردید. تخمک گذاری با سن و مدت ناباروری ارتباط معنادار داشت (بترتیب P.44 و P.2). باردار شدن نیز با سن و مدت ناباروری ارتباط معنادار آماری داشت (بترتیب P.28 و P.27). در 6 نفر (19.4%) از بیماران عارضه گوارشی (تهوع یا اسهال) دیده شد.

نتیجه گیری و توصیه ها: به نظر می رسد که استفاده از متفورمین در بیماران مقاوم به کلومیفن سیترات در القا تخمک گذاری و بارداری موثر باشد ولی وجود عوارض گوارشی بعنوان عامل بازدارنده در مصرف این دارو نیز باید مدنظر قرار گیرد.

بلوار کشاورز، خیابان قدس، خیابان ایتالیا، پلاک ۴۹، طبقه هفتم، مجله دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تلفکس  ۳-۴۲۹۱۰۷۰۲

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 219 All Rights Reserved | Tehran University Medical Journal TUMS Publications

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

می دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد. بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا

عوارض متفورمین قبل بارداری

ورم طحال چیست و چه علائمی دارد؟ با روش های درمان آن آشنایی دارید؟ طحال متورم شده (اسپلنومگالی) شرایطی است که طحال رشد بیشتری نسبت به اندازه طبیعی

اگر شما به دنبال خرید یا ساخت خانه جدید هستید، ممکن است بخواهید برای موقعیت خانه در ساختمان و البته ارتباط آن با محیط اطراف، از تعیین محل

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از

موتور جستجوی دکتریاب امکان جستجوی بهترین متخصصان پزشکی و روانپزشکی در رشته های مختلف را فراهم کرد. اگر در تهران یا سایر شهرهای ایران بدنبال بهترین متخصص پزشکی

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

زمينه و هدف: سندروم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) در 2-2% زنان در سنين باروري ديده مي شود و از علايم باليني شايع آن مي توان به مقاومت به انسولين، عدم تخمک گذاري به دليل هيپرآندروژنيسم و در نتيجه ناباروري اشاره كرد. همچنين در صورت ايجاد بارداري احتمال بروز سقط خودبخودي افزايش مي يابد. اين مطالعه با هدف بررسي اثر تداوم مصرف متفورمين تا پايان سه ماهه اول بارداري بر روند بارداري انجام شد.روش بررسي: تعداد 76 زن با سابقه ناباروري به علت PCOS که در طي سال هاي 84-1383 تحت درمان هاي ناباروري همراه با مصرف متفورمين بوده و باردار شده بودند در سه کلينيک مجزا تحت پروتکل هاي خاص درماني به سه گروه A (مصرف متفورمين تا پايان هفته 8 بارداري)، گروه B (مصرف متفورمين تا پايان هفته 12 بارداري) و گروه C (قطع مصرف متفورمين بلافاصله پس از تشخيص بارداري يعني هفته 6-5 بارداري) قرار گرفته، پيامد و عوارض بارداري و جنيني تا انتهاي بارداري و زايمان مورد بررسي قرار گرفتند. پس از جمع آوري داده ها در نرم افزار آماري SPSS ويرايش 9 ذخيره و فرضيه هاي طرح از طريق آزمون هاي آماري X2، t، مک نمار، ANOVA و Kruskal Wallis بررسي شدند. p&lt.5 به عنوان سطح معني داري در نظر گرفته شد.نتايج: ميانگين سني نمونه ها28.72±3.57  سال و مدت ناباروري 3.38±2.19 سال، نمايه توده بدني 25.7±5.28 kg.m2 و سابقه سقط .4±.65 بود. رابطه آماري معني داري بين سابقه سقط قبلي و بروز سقط فعلي با کاهش سقط در گروه B از 4% به 8% با آزمون مك نمار(p&lt.1)  و در گروه A از 32% به 4% (p.2) مشاهده شد. در گروه C عليرغم کاهش ميزان سقط از 23.1% به 4.2% اين تفاوت از نظر آماري معني دار نبود. همچنين هيچ مورد ناهنجاري جنيني در گروهها مشاهده نشد.نتيجه گيري: با توجه به مطالعه فعلي و مرور مطالعات قبلي به نظر مي رسد مصرف متفورمين علاوه بر اثرات درماني در ناباروري، در صورت تداوم مصرف در طول بارداري مي تواند اثرات مفيدي نيز بر روند بارداري داشته باشد. اثبات اثرات مفيد متفورمين در بارداري و بي ضرر بودن مصرف آن مستلزم انجام طرح هاي تحقيقاتي با ثبت اطلاعات دقيق در حجم نمونه زيادي از بيماران PCOS، با توجه به طول مدت مصرف متفورمين قبل از بارداري و ادامه آن در طول بارداري و ثبت دقيق پيامد بارداري مي باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

عوارض متفورمین قبل بارداری

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط


داروهاي كاهش دهنده انسولين مثل متفورمین و یا نوع خارجی آن که به گلوکوفاژ معروف است براي القاء تخمك گذاري در زناني كه به تخمدان پلي كيستيك مبتلا هستند ، به دليل كم هزينه بودن، عوارض جانبي كمتر، و كمترين خطر چند قلويي در مقايسه با داروهاي ديگر، ارجح مي باشند. متفورمین با تنظیم وضعیت متابولیسم درون تخمدان باعث تنظیم سیکل می شود.

این داروی خوارکی باعث افزایش میزان تخمک گذاری می شود. این دارو زمانی استفاده می گردد که مقاومت به انسولین، علت ناباروری باشد. مقاومت به انسولین در ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک نقش دارد.

تفاوت متفورمین با گلوکوفاژ خارجی در میزان سازگاری افراد با آنهاست برخی با مصرف متفورمین ایرانی دچار عوارضی مثل سردرد و ضعف و تهوع می شوند که با مصرف نوع خارجی آن که کمی هم گرانتر است این عوارض در آنها کاهش می یابد.

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی متفورمین
اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از متفورمین استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف متفورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.
گاه بیمار هنگامی که از متفورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.
همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی (مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید متفورمین موقتاً قطع شود.
همچنین گاه ممکن است متفورمین سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.
متفورمین یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از متفورمین باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. متفورمین همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

عوارض متفورمین قبل بارداری


موارد احتیاط و منع مصرف
در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز متفورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به متفورمین وجود دارد.
در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از متفورمین ممنوع است.
متفورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که متفورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.
متفورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.

metformin-2
نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف
مصرف منظم متفورمین در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. متفورمین معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.
با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب متفورمین و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.

نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به متفورمین متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف متفورمین را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.

هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.
در مواقعی که یک نوبت متفورمین فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.

نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف متفورمین اجتناب شود.

عوارض جانبی
۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.
۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

تداخلات دارویی
۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با متفورمین می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.
۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفویدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.
۳- داروهایی که ممکن است با متفورمین واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید


لطفاً روی بخش مورد نظر کلیک کنید

 دنیای زنانه، آشپزی، نوزاد و کودک، ناباروری، بارداری، زایمان، تغذیه و پرسش و پاسخ 

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

“),t.close},t.write(‘

سه ماه زمان زیادی برای بارداری نیست. در ضمن متفورمین متابولیسم قند را تنظیم می کند و در نهایت به طور غیر مستقیم سبب می شود تخمک گذاری برایتان اتفاق بیفتد. ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

عوارض متفورمین قبل بارداری

2

مدت تجویز آهن اضافی ضرورتی ندارد، ولی بعد از این باید علاوه بر رعایت رژیم غذایی، قرص آهن نیز مصرف شود. 2- سبزیجات: سبزیجات می توانند مقدار زیادی از ویتامین ها از جمله ویتامین هایA وC و مواد معدنی و فیبر را فراهم کنند. یکی از مشکلات خانم های باردار در دوران باردای یبوست است که با مصرف سبزی ها این مشکل برطرف می شود. نیاز به ویتامینC در حاملگی 7 درصد از زمان غیر حاملگی است که یک رژیم

، سوال های زیادی در ذهن افراد ایجاد می شود. حاصل کار نیز این چنین می شود که یک زن سوال خود را در گوگل تایپ می کند، اما با پاسخ های بی اساس روبه رو می شود. فقط این نیست که علم روز بد گزارش داده می شود. مشکل این است که اغلب با خرافات و فرهنگِ قومی کشورها آمیخته می شود. دانش عامی مردم نیز حتی اسیر این اتفاق می شود. خوردن سبزی در فرهنگ های سنتی نقاط مختلف جهان پیشنهاد می شود، اما

های باردار تقریباً از بین می رود و انرژی و اشتها خود را باز می یابند. در حقیقت خانم های باردار دراین مرحله از بارداری از همیشه احساس گرسنگی بیشتری می کنند.در این ماه ها بسیاری از خانم ها برحسب عقاید اشتباهی مثل آنکه باید به اندازه 2 نفر غذا بخورند، پرخوری می کنند، درصورتی که اصل فراموش نشدنی خوب خوردن است نه زیاد خوردن.ددر این زمان آنها باید روزانه 3 کالری بیشترتر از زمان شروع بارداری مصرف کنند

سوال مخاطب نی نی بان: 22 ساله هستم و 17 مرداد در هفته ششم به دلیل بارداری پوچ سقط جنین داشتم. 15 شهریور اولین بار بعد از حاملگی پریود شدم و خونریزی ام نسبتا زیاد و از پریودهای قبل از بارداریم و به صورت کشدار و لخته های کوچک است. آیا طبیعی است؟ پاسخ دکتر ویدا یوسفیان، متخصص زنان: در صورتی که فرم پریود تغییر کند به دنبال علت آن می گردیم. با توجه به پوچ بودن حاملگی، شما باید

جا به شما کمک می کنم . همین طور هم شد. او گفته است: شب انتخابات ریاست جمهوری سال 84 ما تا نیمه شب خدمت دکتر احمدی نژاد بودیم. آن زمان نتیجه آرا مشخص شده بود و معلوم شد که او رئیس جمهور شده و به ایشان عرض کردم که اگر گفتی امام خامنه ای عاقبت به خیر می شوی . به گفته رامین، ثمره هاشمی، بذرپاش، علی احمدی، زریبافان، چمران و چند نفر دیگر، حاضران آن جلسه بودند. پایان ماه عسل محمدعلی

برایم بسیار دلنشین بود و غارنوردی یکی از همان کارها بود. *چه ماه هایی از سال مناسب غارنوردی است؟ بقیه ایام مشغول چه کاری هستید؟ مناسب ترین زمان پیمایش غارهای موجود در ایران در فصول خشک و کم آب سال، بین ماه های تیر تا آبان است. هر چند در باقی ماه ها و فصول هم بعضی از غارها را می توان پیمایش یا در مناطقی اقدام به اکتشاف کرد. زمان هایی که بره غارنوردی کمتر داریم به فعالیت های

سوال مخاطب نی نی بان: من شش ماه باردارم اما دو هفته است که درد زیر شکمم خیلی زیاد شده و احساس سفتی در پایین شکم دارم. هر هفته هم آمپول پرولوتون می زنم و روری 3 تا قرص ایزوپرین می خورم، ولی اصلا دردم آرام نمی شود حتی واژن و کشاله رانم خیلی درد می کند. پاسخ دکتر الهه رجایی، متخصص زنان، زایمان و نازایی: دردهای زیر شکم از علائم زایمان زودرس هست. لازم است به خودتان استراحت عمومی و

: در خصوص تغذیه ماه به ماه بارداری می خواستم بدونم تو هر ماه چه چیزی بهتره خورده بشه واز چه چیز هایی صرف نظر کنیم و همچنین خوردن کندور در چه زمانی از بارداری و به چه میزان مصرف شود بهتر است. پاسخ: هر خانم باردار احتیاجات غذایی خود را باید از این 5 گروه مواد غذایی فراهم کند: 1- نان، غلات و حبوبات 2- سبزیجات 3- میوه ها 4- گوشت مرغ ، ماهی، تخم مرغ. 5

سوال مخاطب نی نی بان: 19 ساله هستم و یک سال پیش بارداری پوچ بدون کورتاژ داشتم. یک سال است اقدام به بارداری کردم. تنبلی تخمدان و پریود منظم دارم. شوهرم سالم و مشکلی ندارد. در این یک سال از hmg.hcg لتروزل کلومفین متفورمین با دز بالا استفاده کردم. فولیکول به ابعاد 2.25.24 داشتم. اضافه وزن ندارم. باید عکس رنگی بگیرم؟ یا آی یو آی کنم؟ پاسخ دکتر لیدا نیکوکار، متخصص زنان: در صورتی که

سوال مخاطب نی نی بان: آیا قرص پاروکستین در بارداری مشکل دارد؟ پاسخ ازدکتر فریبا الماسی، متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ لاپاراسکوپی: این قرص برای درمان بیماری افسردگی تجویز می شود. توصیه من به شما این است که اگر این قرص با تجویز پزشک بوده است و شرایط بارداری شما باخبر بوده و قرص را تجویز کرده است، جای نگرانی نیست. اگر با تجویز پزشک زیر نظر متخصص مصرف شود، سودش از ضررش است

&gt غافلگیر شدن ناگهانی و تعجب زیاد یک غافلگیری ناگهانی مشابه بیرون پریدن ناگهانی دوست تان از پشت نیمکت و حتی غافلگیری تبریک تولدتان و یا یک خبر بد، می تواند سیستم عصبی را تحت تأثیر زیادی قرار دهد. در صورت وارد شدن شوک عصبی مانند موارد فوق، سیستم عصبی در یک وضعیت فرا محرک قرار می گیرد و فشار خون به طور ناگهانی افت می کند و منجر به سرگیجه و گیجی و منگی سر می شود. حتی در حالت شدید ممکن است فرد

سوال مخاطب نی نی بان: در هفته 15 بارداری هستم. می خواستم بدونم از چه ماهی خوابیدن روی شکم یا به پشت برای جنین ضرردارد؟ آیا همش باید به پهلو بخوابم؟ پاسخ از دکتر اعظم امیری، متخصص زنان و زایمان: مادر عزیز به طور کلی توصیه می شود،مادران باردار در سه ماهه آخر بارداری به مدت طولانی طاق باز نخوابند، یعنی بهتر است به پهلو باشید. اما خوابیدن به صورت طاق باز برای کوتاه مدت مشکلی

سوال مخاطب نی نی بان: من در هفته نهم بارداری هستم. آیا مشکلی دارد در این هفته کفش پاشنه 5 سانتی (البته پاشنه کفشم باریک نیس و معمولی است) برای در مهمانی بپوشم؟ باتوجه به اینکه قرار نیست زیاد راه بروم و می نشینم. پاسخ دکتر سید محمد هاشم علوی، متخصص زنان و زایمان: کفش های پاشنه بلند سبب افزایش قوس کمر و فشار آمدن به ستون فقرات می شود و کمر درد را در زنان باردار تشدید می کند

سوال مخاطب نی نی بان: هشت روز پریودم را عقب انداختم بی بی چک زدم مثبت شد. آزمایش بتا دادم عددش 752 بود. دکتر گفت مشکوک به بارداری هستی. احتمال دارد باردار نباشم یا خارج از رحمی باشد؟ پاسخ دکتر میترا موسوی نسب، متخصص زنان و زایمان: با توجه به عدد بتا شما صد در صد باردار هستید. اما این که بارداری تان داخل رحمی است یا خارج رحمی این پزشک معالج شما است که با توجه به سونوگرافی که انجام

سوال مخاطب نی نی بان: رنگ کردن مو برای خانم بارداری واقعا ضرر دارد؟ هفته هشتم بارداری هستم. پاسخ دکتر داود بکتاش، متخصص پوست و مو: معمولا توصیه می شود که مادران باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری شان سراغ رنگ موهای شیمیایی و غیرطبیعی نروند چون در این دوران جنین در حال رشد و تکامل است و ممکن است به دلیل جذب مواد شیمیایی رنگ مو و ورودشان به بدن مادر، جنین دچار آسیب شده و

سوال مخاطب نی نی بان: من یک بار در زمان دو ماهگی سقط داشتم، الان باردارم هستم و چهار ماه دارم. خیلی کمر درد و شکم درد دارم. چه باید بکنم؟ پاسخ دکتر فاطمه زارعی متخصص زنان و زایمان : قبل از اینکه داروی خاصی تجویز بشود باید آزمایش بدهید تا علت اصلی درد مشخص شود. در صورت نبودن مشکل خاص با تجویز پزشک می توانید از شیاف های هورمونی استفاده کنید. کمردرد یکی از دردهای رایج در دوران

از استفاده از گاز طبیعی، سبب کاهش نزولات جوی شده که در جای خود قابل تأمل است. به گزارش فارس، بیشترین آلودگی مربوط به ریزگردهای منطقه دشت جنوبی شهرستان آبیک است که طی دو سال اخیر مسؤولان کشوری از جمله رئیس و معاون سازمان جنگل ها و مراتع کشور، مسؤولان استانی از جمله استاندار پیشین قزوین به همراه رئیس سازمان های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مسؤولان وقت و فعلی شهرستان آبیک

سوال مخاطب نی نی بان: من 32 سالم است و 9 ماه پیش یک حاملگی پوچ داشتم بعد از سقط و آزمایش تیروییدم کم کار بوده و من الان 5 ماه است قرص تیروئید می خورم و الان اقدام به بارداری کردم پریودهای من منظم بوده و 21 روزه دو ماه است که 25 روزه می شدم که این بار تست بتا دادم حامله هستم و تست بتای من 25 بود. با این حساب که من نمی دانم 21 روزه باید پریود می شدم یا 25 روزه که اگر 21 روزه پریود می شدم الان 1

سوال مخاطب نی نی بان: 24 ساله هستم. دوقلو باردار بودم که به علت مشکل کروموزومی یکی از دو جنین را در هفته 13 با آمپول کاهش دادم. الان که در هفته 15 هستم به مدت دو روز هست که ترشحات زیاد و شفاف نارنجی رنگ دارم. سونو انجام دادم و قل باقی مانده مشکلی نداشت. آیا این ترشحات از جذب جنین بیمار است یا سقط قل سالم ؟ در قسمت پایین شکم هم دردی شبیه به پریود دارم. پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان

&gt دوست عزیز این مساله را خیلی به تاخیر انداخته اید و همان دو ماه قبل باید پیگری می کردید و سونوگرافی می کردید و نزد متخصص زنان می رفتید. به هر حال در اسرع وقت به متخصص زنانی که در دسترس هست مراجعه کنید تا برای تان دارو تجویز شود و تحت نظرشان بمانید تا در زمان تعیین شده سونوگرافی تکرار شود و اگر بقایای جنین دفع نشد لازم است کورتاژ شوید. برای عضویت در خبره نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی است یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.

سوال مخاطب نی نی بان: من ماه پنج بارداری هستم امروز اشتباها قرص کلسیم را دو بار خوردم. یکی ظهر یکی شب با قرص آهن. می خواستم ببینم برای جنینم ضرری نداره مصرف دو بار یک قرص در یک روز. پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: خیر نگران نباشید این مساله مشکل خاصی ایجاد نمی کند. برای عضویت در خبره نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی است یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.

سوال مخاطب نی نی بان: من در هفته 34 بارداری دومم هستم می خواستم بدانم میتونم بجای قرص pregnacare از قرص pregnazon استفاده کنم؟ پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: دوست عزیز انواع مولتی ویتامین ها در حال حاضر برای خانم های باردار وجود دارد. ولی بهتر است قبل از مصرف هر دارویی آن را به پزشک تان نشان دهید تا دوز ویتامین های محلول در چربی به خصوص ویتامین آ چک شده و سپس می توانید با خیال راحت دارو را مصرف کنید. برای عضویت در خبره نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی است یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.

سوال مخاطب نی نی بان: من 31 خرداد تا 7 تیر آخرین دوره قاعدگیم بود. الان باردار هستم. وقتی اولین سونوگرافی را در 27 مرداد انجام دادم و تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی من را پرسیدند من به اشتباه تاریخ آخرین روز را گفتم یعنی 7 تیر و سن جنین من را 7 هفته و 3 روز ثبت کردند. الان نمی دانم دقیقا چند هفته است جنینم؟ پاسخ دکتر کتایون برجیس، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ نازایی: دوست عزیز در

. این طور نیست که در انتخابات تخلفات نباشد. شخصاً این موضوع را در تیر ماه سال 88 مطرح کردم. ولی سوال مهم این است که این تخلفات آیا آن قدر گسترده می شود که نتیجه را تغییر دهد یا تخلفاتی کوچک است؟ در هر صورت، تکلیف شورای نگهبان این بوده که موارد تخلف را برای رسیدگی در اختیار مرجع قضایی قرار دهد و در عین حال، یکی از این تخلفات، خرید و فروش رأی است. در پاسخ دقیق به سوال شما می توانم بگویم خرید و

به گزارش شیعه نیوز ، بچه فروشی هر روز ابعاد تازه ای می یابد و معتادان بیش از سایرین اقدام به فروش بچه هایشان می کنند؛ اقدامی که در قبالش، رقم های بسیار اندکی دریافت می کنند و این گونه فاجعه ای رقم می خورد که گاهی میان خبرها، اشاره ای کوتاه به آن می شود اما این اتفاق چگونه رقم می خورد؟ بچه فروشی در چند سال اخیر مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و برخی مسئولان نیز در قبال این پدیده شوم موضع

هفته ه همشهری جوان – فرزام محمدعلیها: تا همین چند ماه پیش رضا عنایتی با 86 گل بهترین گلزن تاریخ لیگ فوتبال ایران بود؛ بازیکنی که در بیست و پنج سالگی در لباس ابومسلم خودش را در فوتبال ایران نشان داد و همه از این می گفتند که خیلی دیر وارد فوتبال شده است. اما رضا عنایتی دیر وارد شدنش به فوتبال حرفه ای را با ماندگاری اش در این سال ها جبران کرده است؛ مهاجمی که در طول مصاحبه تا دلتان بخواهد از

به شما می گوید بهترین اتفاق زندگی اش هستید. با این حال کم کم اوضاع تغییر می کند. 1. از خانواده و دوستان تان جدا می شوید. “چرا باید خاله ات را ببینی؟ ماه قبل او را دیدی. “او هنوز در بیمارستان است. “همین که گفتم، ماه قبل او را دیدی. وقتی را که دور از خودشیفته سپری می کنید ممکن است دچار سردرگمی شود. مهمل بافی یکی از نشانه های بارز خودشیفتگی

تان از پشت نیمکت و حتی غافلگیری تبریک تولدتان و یا یک خبر بد، می تواند سیستم عصبی را تحت تأثیر زیادی قرار دهد. در صورت وارد شدن شوک عصبی مانند موارد فوق، سیستم عصبی در یک وضعیت فرا محرک قرار می گیرد و فشار خون به طور ناگهانی افت می کند و منجر به سرگیجه و گیجی و منگی سر می شود. حتی در حالت شدید ممکن است فرد حالت تهوع پیدا کرده و غش کند. ایستادن ناگهانی زمانی که به طور ناگهانی

سوال مخاطب نی نی بان: 28 سال سن دارم و بارداری اولم هست. در هفته 27 بارداری هستم. شکمم خیلی بزرگ نشده، می خواستم بدانم این امکان وجود دارد که جنینم خوب رشد نکرده باشد و وزن نگرفته باشد. پاسخ دکتر زینب السادات موسوی فخر، متخصص زنان و زایمان: باید سونوگرافی انجام بدهید و وضعیت سلامتی جنین بررسی بشود اگر جنین سالم باشد و صدای قلبش شنیده شود مشکلی وجود ندارد. به نظر نمی رسد مشکل خاصی

سوال مخاطب نی نی بان: بارداری اولم است و 28 ساله هستم. به دلیل رحم تک شاخم در سه ماهگی سرکلاژ انجام دادم.الان در هفته 28 هستم. دکتر از ماه سوم برایم قرص ایزوپرین (ایزوکسوپرین) 1 روزی یک عدد تجویز کرد برای جلوگیری از انقباضات رحمی .الان به دلیل دوری راه دکترم را عوض کردم و گفته ایزوپرین را قطع و از شیاف cyclogest شبی یک عدد استفاده کنم. طبق نظر کدام عمل کنم ؟تا الان لکه بینی نداشتم.

“),t.close},t.write(‘

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *