عوارض قهوه فوری

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

قهوه گانودرما، شامل پودر قهوه فوری و پودر قارچ گانودرما (قارچ ری شی یا جان افزا) است. بعضی شرکت ها ممکن است مواد دیگری از جمله شکر یا پودرهای گیاهی به آن اضافه کنند.بعضی از طرفداران این نوشیدنی ادعا می کنند که قهوه ی حاوی قارچ گانودرما فواید بسیاری برای سلامتی دارد. همچنین بسیاری از کسانی که می خواهند وابستگی یا اعتیاد خود را به کافئین کاهش دهند، از این نوشیدنی استفاده می کنند. اما باید بدانید که این ادعاها صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و پشتوانه علمی درستی ندارند.

طرفداران این نوشیدنی و البته فروشندگان آن، ادعا می کنند که قهوه گانودرما می تواند باعث بهبود سیستم ایمنی، کاهش وزن، افزایش انرژی و کاهش خستگی، بهبود حافظه، کاهش کلسترول خون، کاهش التهاب، کاهش استرس، کند کردن روند پیری و بهبود گردش خون شود. همچنین گانودرما به عنوان یک منبع سرشار از آنتی اکسیدان معرفی می شود.

تا به امروز هیچ تحقیق جامعی پیرامون اثرات قهوه گانودرما بر سلامت افراد انجام نشده است. هر چند بعضی تحقیقات مقدماتی نشان داده اند که قارچ گانودرما (به تنهایی، بدون قهوه!) می تواند اثرات مفیدی بر سلامتی انسان داشته باشد.

به عنوان مثال، مقاله ای در سال ۲۰۱۶ منتشر شد که در آن پیشنهاد داده شد که می توان از تزریق عصاره قارچ گانودرما به عنوان یک درمان کمکی برای تقویت سیستم ایمنی بیمار، در برابر برخی تومور ها استفاده کرد. البته این درمان به عنوان یک درمان اولیه سرطان مورد پذیرش قرار نگرفت.

همچنین بعضی تحقیقات نشان داده اند که مصرف قهوه به تنهایی می تواند مزایایی داشته باشد. قهوه می تواند باعث بهبود بیماری های مزمنی نظیر دیابت و پارکینسون شود. اما در عوض با افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی گردد.

عوارض قهوه فوری

تحقیقی نیز در سال ۲۰۱۵ به انجام رسید که در آن هیچ مدرکی دال بر تاثیر مثبت قارچ گانودرما بر کاهش ریسک بیماری قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یافت نشد.

مصرف قارچ گانودرما می تواند عوارضی نظیر تهوع، خشکی گلو و خشکی بینی ایجاد کند. شما حتما باید قبل از مصرف قارچ گانودرما با پزشک خود مشورت کنید. مخصوصا اگر فشار خون بالا دارید یا از داروهای ضد انعقادی نظیر وارفارین استفاده می کنید.

همچنین مصرف زیاد قهوه می تواند باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، احساس تپش قلب به دلیل آریتمی ها، ناراحتی معده، اختلال خواب و اضطراب شود.

چندین مورد گزارش شده است که افراد به دنبال مصرف قارچ گانودرما دچار هپاتیت (التهاب کبد) شده اند. در یک مورد نیز فرد کاندید پیوند کبد شد!

همچنین همیشه به یاد داشته باشید که داروهای گیاهی هیچ وقت به اندازه داروهای تایید شده ی علمی، زیر ذره بین پزشکان و داروسازان نبوده اند. بسیاری از عوارض داروهای گیاهی به خوبی شناخته نشده اند. متاسفانه بسیاری از مردم فکر می کنند که داروهای گیاهی هیچ ضرری ندارند و می توان آن ها را به هر میزان که خواست مصرف کرد. موارد متعددی از ایجاد بیماری های کبدی، کلیوی، گوارشی و به دنبال مصرف خودسرانه داروهای گیاهی گزارش شده اند.

قهوه گانودرما بیز تاثیری در درمان ویتیلیگو، دیابت، سرطان و ندارد. فریب تبلیغات غلط را نخورید!

بنابراین ما پیشنهاد می کنیم که حتما قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی – از جمله گانودرما – با پزشک خود مشورت کنید و در صورت نیاز به صورت دوره ای از نظر ایجاد عوارض دارو بررسی شوید .

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه


هدف سایت اکسترن ارتقا دانش پزشکی مردم و نیز آموزش دانشجویان پزشکی است. در این سایت علاوه بر مطالب آموزشی، مقالات معتبر علمی در زمینه درمان و برخورد با بیماری ها، زندگی سالم، داروها و مکمل ها و روانشناسی منتشر می شود.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *