عوارض قرص prozac

خواص دارویی و گیاهی

عوارض قرص prozac
عوارض قرص prozac

قرص پروزاک یک داروی ضد افسردگی است که در بسیاری موارد این چنینی کاربرد دارد. ما در این مقاله از اطلاعات جامع دارویی آن نوشته ایم.

قرص فلوکستین (fluoxetine) با نام تجاری پروزاک (Prozac) یک مهار کننده باز جذب سروتونین (ssra)، یک داروی ضد افسردگی می باشد. از این داروی موثر در درمان اختلالات ذهنی و روانی، نارسایی های جنسی، پر اشتهایی های عصبی و پریودی به کار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با قرص پروزاک در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

قرص پروزاک مواد شیمیایی موجود در مغز را که ممکن است موجب بروز ترس و اضطراب، افسردگی، نشانه های وسواس شوند را کنترل و تحت تاثیر قرار می دهد. از این دارو در درمان افسردگی های دو قطبی نیز استفاده می کنند. و فقط در صورت تجویز پزشک اجازه مصرف آن را دارید.

اگر هر کدام از مشکلت زیر را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض قرص prozac

از جمله عوارض شایع قرص پروزاک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورتی که بعد از شروع مصرف قرص فلوکستین (پروزاک) هر یک از این علایم را مشاهده کردید فورا به پزشک خود مراجعه کنید و به او اطلاع دهید.

قبل از شروع به مصرف این دارو، در مورد هر داروی دیگری که مصرف می کنید حتی ویتامین ها و داروهای گیاهی به پزشک خود اطلاع بدهید.

نکات ذکر شده در مصرف قرص پروزاک را کاملا جدی بگیرید و سر خود به هیچ وجه از این دارو مصرف نکنید. در ضمن خوب است بدانید که این دارو هیچ ربطی به برنامه رژیمی ندارد و برای کاهش وزن استفاده نمی شود.

منبع : آرگا



موهاتو ابریشمی کن !



روغن خراطین و خواص شگفت انگیز آن !



چطور ارزان به آنتالیا سفر کنیم؟


معرفی بهترین رستوران های کوش آداسی مناسب با ذائقه شما


مردان زیبا چه ویژگی هایی دارند؟ (معیارهای زیبایی از دید خانم ها)



ایده های جذاب برای تزیین تم تولد مردانه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

فلوکستین چیست؟
فلوکستین داروی نام آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود.
علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها و…جهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.

فلوکستین چگونه عمل می کند؟
سلول های مغزی که نورون نام دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.
سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود.
داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) كه فلوكستين يكي از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونين به داخل سلول ها منجر به باقي ماندن سروتونين در فضاي بين سلولي در مغز و در نتيجه تحريك بيشتر سلول هاي عصبي مي شوند.
در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

طریقه ی مصرف صحیح فلوکستین
این دارو در ایران بصورت کپسول ۱۰و ٢٠ ميلي گرم و شربت ٢٠ميلي گرم در ۵ میلی لیتر موجود می باشد.
فرم شربت بیشتر برای درمان مشکلات افسردگی و وسواس در اطفال استفاده می شود.
اگر این دارو بصورت یک نوبت در روز تجویز شود می توانید آن را هر زمان که راحت هستید مصرف کنید زیرا مشاهده شده است که این دارو برخی از افراد را دچار خواب آلودگی و برخی از افراد را دچار بی خوابی می کند به همین دلیل بسته به شرایط خودتان زمان مشخصی در شبانه روز را برای مصرف این دارو تعیین نمایید.
ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
این دارو با غذا تداخلی ندارد و میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
کپسول را باید بصورت کامل میل کنید و از بازکردن یا جویدن آن خودداری نمایید و در صورتی که با بلع کپسول مشکل دارید می توانید از پزشک خود بخواهید که فرم دارویی شربت را برایتان تجویز نماید.

توصیه های دارویی فلوکستین
پیش از شروع مصرف این دارو در صورت باردار یا شیرده بودن ،سابقه ی بیماری هایی نظیر تیروئید پر کار ،مشکلات کبدی ،صرع،دیابت،یبوست های مزمن،بیماری قلبی عروقی،چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری هارا به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که همزمان با مصرف این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی برای بیماری خود می باشید،پزشک تجویز کننده را مطلع نمایید.
از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتذایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و سوالات خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی برای بیمار در برداشته باشد که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت دارو می گویند و عوارضی همچون سردرد،تهوع،ضعف،حملات ترس و بی حالی در بر دارد.
از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
به دلیل این که مسمومیت با این دسته از داروها بسیار خطرناک می باشد دارو را به همان مقدار تجویز شده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.در صورت مصرف بیش از حد یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

آیا فلوکستین در کاهش وزن موثر است؟
برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

عوارض شایع فلوکستین
در مدت درمان با این دارو ممکن است احساس خستگی و کوفتگی،سوهاضمه و یا اسهال خفیف را تجربه کنید که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذایی سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه این علائم را کاهش دهید.
سردرد و تغییرات خلق و خو،عصبانیت و اضطراب،گیجی،ضعف وتاری دید نیزمی تواند از عوارض این دارو باشد.
مصرف این دارو ممکن است خشکی دهان ایجاد کند که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.
در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییروضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود کهبه مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامیبلند شويد.
در صورتی که مبتلا به دیابت هستید ،مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش قندخون شما شود لذا قندخون خودرا به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.
یک عارضه ی خاص: سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.
این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.
 

عوارض قرص prozac

Reference:https://www.drugs.com

چنانچه در خصوص “فلوکستین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

فلوکستین یکی از داروهایی است که برای درمان افسردگی و برخی مشکلات روحی روانی تجویز می شود. ولی خب مصرف این دارو در کنار سودی که دارد، دارای عوارض جانبی نیز هست. از عوارض فلوکستین میتوان به تهوع، اسهال، خشکی دهان، درد عضله، اختلال عملکرد جنسی و … اشاره کرد. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره داروی فلوکستین اطلاعاتی را تقدیم می کنیم.

 

داروی فلوسکتین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواعسندرم پیش از قاعدگی و همچنین درمان الکلیسم (اعتیاد به الکل)، اختلال نقص توجه، اختلال شخصیت مرزی، اختلالات خواب، سردرد، بیماری های روانی، اختلال استرس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی، مشکلات جنسی و فوبیا (ترس) و …. تجویز می شود. این دارو باید تحت نظر پزشک استفاده شود.

داروی فلوکستین درکنار فوایدی که برای درمان بیماری دارد عوارضی هم دارد. برخی عوارض فلوکستین بر روی بخشهای مختلف بدن عبارتند از :

عوارض قرص prozac

اعصاب مرکزی: سردرد، عصبانیت، بی خوابی ، خواب آلودگی، اضطراب، لرزش، سرگیجه، خستگی، آشفتگی.

پوست: تعریق، بثورات پوستی، خارش، راش

دستگاه گوارش: تهوع، اسهال، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، سوء هاضمه، یبوست، درد شکم، استفراغ، نفخ

ادراری ـ تناسلی: اختلال عملکرد جنسی

عضلانی اسکلتی: درد عضله و سایر عوارض مثل بیقراری، کاهش وزن، اختلالات جنسی، عدم تعادل، افزایش افکار و میل به خودکشی و . . .

به طور کلی از عوارض فلوکستین میتوان به مواردی مانند کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن، ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد، تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، گرفتگی عضلات و خشکی دهان و …. اشاره کرد. اگر این عوارض را مشاهده کردید باید با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو را پزشک برای این برای شما تجویز کرده که در حالت طبیعی سودش از ضررش بیشتر است. اما اگر پزشک ببیند که این دارو به شما نمی سازد و عوارضش بیشتر از سودش هست باید آن را قطع کند.

عوارض جانبی نادر ولی جدی فلوکستین هم عبارتند از: مدفوع خونی و سیاه، استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار.

یکی دیگر از عوارض فلوکستین تاثیر روی سطح قندخون است. به همین خاطر سطح قندخون خود شما هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل می شود و باید نتیجه آنها با پزشکتان درمیان گذاشته شود.

و همچنین یکی دیگر از عوارض فلوکستین آن است که ممکن است سطح سروتونین خون را افزایش داده و باعث مشکلی نادری بنام سندرم سروتونین شود. خطر ابتلا به این سندرم نادر زمانیکه از سایر داروهای افزایش سروتونین بهمراه این دارو استفاده کنید بیشتر است. اگر مبتلا به هریک از عوارض جدی دارو همچون تپش قلب، توهم، عدم توانایی جهت یابی، تهوع، اسهال، یبوست شدید، کشیدگی عضلات، تب غیرقابل توضیح و بیقراری و پریشانی غیرمعمول شدید و …. شدید باید سریعا نزد پزشک رفته یا به بیمارستان مراجعه کنید.

هنگام مراجعه  به پزشک و همچنین داروساز باید نام تمام دارویی که مصرف می کنید را به او بگویید.

امیدواریم از اطلاعاتی که در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره عوارض فلوکستین تقدیم تان می کنیم بهره کافی را برده باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

تصویر امنیتی *

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختلف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

 قرص فلوکستین یک داروی ضد افسردگی است که موارد درمانی دیگری هم دارد و همچنین با عوارضی همراه است که در ادامه به هر آنچه لازم است در مورد این دارو بدانید، اشاره می شود

نام دارو : فلوکستین Fluoxetineنام های تجاری : پروزاک Prozac و سارافم Sarafemفلوکستین برای درمان افسردگی، حمله هراس، اختلال وسواس اجباری، اختلال خوردن و سندروم پیش از قاعدگی در حالت شدید تجویز می شود. فلوکستین به بهبود خلق و خو، خواب، اشتها و سطح انرژی کمک می کند و همچنین باعث می شود علاقه فرد به فعالیت های روزمره بیشتر می شود. فلوکستین ترس، اضطراب، افکار ناخواسته و تعداد حملات هراس را کاهش می دهد. به علاوه فلوکستین نیاز به انجام برخی فعالیت های تکراری و مداوم وسواس گونه را کم می کند. این دارو علائم مربوط به سندروم پیش از قاعدگی، مانند تحریک پذیری، افزایش اشتها و افسردگی را بهبود می دهد. به علاوه رفتارهای مربوط به پرخوری عصبی را کمتر می کند. 

بیشتر بدانید : همه چیز درباره یک ضدافسردگی معروف: فلوکستین

قبل از شروع مصرف داروی فلوکستین راهنمای مصرف دارو را با دقت مطالعه کنید و اگر در مورد دارو سوالی دارید از پزشک خود بپرسید. فلوکستین داروی خوراکی است که باید بلعیده شود و درست طبق دستور پزشک مصرف شود، معمولا یک بار در روز و هنگام صبح. اگر قرار باشد فلوکستین را دو بار در روز مصرف کنید، پزشک توصیه می کند یک بار صبح و یک بار عصر بخورید. اگر در حال مصرف فلوکستین برای کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی هستید، پزشک به شما توصیه می کند هر روز یا 2 هفته قبل از شروع قاعدگی این دارو را مصرف کنید. اگر از شکل مایع فلوکستین (شربت فلوکستین) مصرف می کنید، بهتر است میزان آن را با دقت اندازه گرفته و با دقت بیشتری مصرف کنید. به این منظور از قاشق غذاخوری برای خوردن شربت استفاده نکنید. میزان مصرف دارو طبق شرایط پزشکی فرد و چگونگی واکنش بدن فرد به دارو تعیین می شود. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی فلوکستین پزشک توصیه می کند مصرف دارو را به میزان کم شروع کرده و به تدریج مصرف آن را افزایش دهد. در زمان مصرف دارو با دقت توصیه پزشک را دنبال کنید. بهتر است این دارو را به طور خیلی منظم مصرف کنید. لازم است دوره مصرف دارو را کامل کنید، حتی اگر احساس می کنید بهبود پیدا کرده اید. بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید. اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی متوقف کنید، برخی شرایط بدتر خواهد شد. بهتر است میزان مصرف دارو را به تدریج کاهش دهید. اثر بخشی دارو ممکن است 1 تا 2 هفته طول بکشد. گاهی ممکن است اثر بخشی کامل دارو بین 4 تا 5 هفته طول بکشد. اگر شرایط بیماری بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد، به زشک اطلاع دهید. 

برخی عوارض فلوکستین عبارتند از: 

عوارض قرص prozac

در صورت مشاهده مداوم این عوارض یا بدتر شدن آنها به پزشک اطلاع دهید. به یاد داشته پزشک با در نظر گرفتن تمام مزیت ها و عوارض این دارو، فلوکستین را تجویز کرده است. به علاوه بسیاری از مصرف کنندگان این دارو هیچ عارضه ای مشاهده نمی کنند. 

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک اطلاع دهید: 

در صورت بروز هر یک از عوارض جدی زیر بلافاصله به پزشک اطلاع دهید: 

اگر به دیابت مبتلا باشید، فلوکستین می تواند بر روی سطح قند خون تاثیر بگذارد. بنابراین در زمان مصرف داروی فلوکستین قند خون خود را به طور منظم چک کرده و نتیجه را به پزشک اطلاع دهید. گاهی لازم است پزشک در رژیم غذایی، میزان مصرف دارو و ورزش شما تغییراتی ایجاد کند. قرص فلوکستین ممکن است میزان مصرف سروتونین را افزایش داده و به ندرت منجر به بروز شرایطی خطرناک به نام سندروم سروتونین شود.  در صورتی که در حال مصرف سایر داروهای حاوی سروتونین باشید، خطر بروز سندروم سروتونین بیشتر خواهد شد. بنابراین قبل از شروع مصرف فلوکستین، در موردتمام داروهایی که مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک اطلاع دهید: 

در زمان مصرف فلوکستین توسط مردها به ندرت پیش می آید که فرد دچار نعوظ 4 ساعته یا طولانی تر می شود. در صورت بروز این مشکل مصرف دارو ر متوقف کرده و بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید. واکنش حساسیتی جدی نسبت به فلوکستین به ندرت مشاهده شده است، با این حال در صورت مشاهده هر یک از علائم واکنش حساسیتی به پزشک مراجعه کنید، علائم واکنش حساسیتی به فلوکستین عبارتند از: 

موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی فلوکستین نیستند، در صورت مشاهده هر گونه عارضه ای که در این لیست به آن اشاره نشده به پزشک مراجعه کنید. 

قبل از شروع مصرف داروی فلوکستین اگر به این دارو حساسیت دارید یا هر گونه حساسیت دارویی و غذایی دیگری دارید، به پزشک اطلاع دهید. فلوکستین حاوی ترکیبات غیر فعالی است که ممکن است منجر به بروز واکنش های حساسیت یا سایر مشکلات شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف فلوکستین در مورد سوابق پزشکی و بیماری های خود با پزشک صحبت کنید، به ویژه اگر دچار هر یک از بیماری های زیر بوده اید: 

قرص فلوکستین ممکن است باعث سرگیجه و خواب آلودگی شود. الکل و ماری جوانا نیز سرگیجه و خواب آلودگی را تشدید می کنند. بنابراین در زمان مصف این دارو از رانندگی یا انجام هر کاری که نیاز به هوشیاری دارد، اجتناب کنید. از نوشیدن الکل اجتناب کنید و اگر از ماری جوانا ستفاده می کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید. فلوکستین ممکن است باعث بروز شرایطی شود که بر روی ضربان قلب تاثیر می گذارد که طولانی شدن QT یا QT prolongation نامیده می شود. طولانی شدن QT به ندرت منجر به بروز عارضه جدی و گاهی مرگبار ضربان سریع و نامنظم قلب می شود که با علائم دیگری مانند سرگیجه و ضعف شدید همراه است و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد. اگر دچار بیماری های خاصی باشید یا در حال مصرف داروهای دیگری که بر روی ضربان قلب تاثیر می گذارند، باشید، خطر بروز طولانی شدن QT در زمان مصرف فلوکستین بیشتر خواهد شد. قبل از شروع مصرف فلوکستین در مورد تمام داروها، مکلمل و ویتامین هایی که مصرف می کنید، با پزشک خود صحبت کنید و اگر هر یک از بیماری های زیر را دارید، به پزشک اطلاع دهید: 

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون هم عواملی هستند که خطر طولانی شدن QT را افزایش می دهند. اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید (از جمله داروهای ادرار آور) یا مبتلا به شرایط خاصی هستید، مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ، خطر طولانی شدن QT افزایش پیدا می کند. در مورد مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. شکل مایع  فلوکستین  (شربت فلوکستین ) حاوی الکل است، بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، دچار اعتیاد به الکل می باشید یا مبتلا به بیماری کبد هستید، در مصرف فلوکستین احتیاط کنید. برخی داروها ( مانند مترونیدازول و دیسولفیرام ) زمانی که با الکل ترکیب شوند، ممکن است واکنش خیلی جدی در پی داشته باشند. در مورد خطرات مصرف این نوع داروها با پزشک مشورت کنید. قبل از انجام هر گونه جراحی در مورد تمام داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، داروهای با نسخه و بدون نسخه و مکمل ها و داروهای گیاهی، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. 

افراد سالمند ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو حساسیت بیشتری داشته باشند، به ویژه خونریزی و QT طولانی. به علاوه احتمال کاهش سطح سدیم خون در سالمندان بیشتر است، به ویژه اگر در حال مصرف داروهای ادرار آور هستند. 

در دوران باردای فلوکستین تنها در صورت نیاز مصرف می شود. فلوکستین ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب بزند. به علاوه اگر مادر در 3 ماهه آخر بارداری فلوکستین مصرف کند، نوزاد متولد شده ممکن است دچار علائم ترک دارو شود که عبارتند از: 

در صورت مشاهده هر یک از این علائم در نوزاد تازه متولد شده خود حتما به پزشک اطلاع دهید. از آنجایی که مشکلات روحی و خلقی درمان نشده ( مانند افسردگی، اختلال هراس، اختلال وسواس اجباری ) شرایط خیلی جدی هستند، مصرف این دارو سر خود و بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. اگر در زمان مصرف فلوکستین قصد باردار شدن دارید یا فکر می کنید باردار شده اید، بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و در مورد مزیت ها و خطرات مصرف این دارو در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید. 

فلوکستین وارد شیر مادر می شود و می تواند تاثیرات ناخوشایندی بر روی نوزاد داشته باشد. در مورد مصرف داروی فلوکستین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید. 

 بیشتر بدانید : درمان افسردگی بدون داروی ضد افسردگی!!

بیشتر بدانید : آیا قرص های ضد افسردگی اعتیاد آورند؟

بیشتر بدانید : برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

بیشتر بدانید : اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ


نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

InChI=1S/C17H18F3NO/c1-21-12-11-16(13-5-3-2-4-6-13)22-15-9-7-14(8-10-15)17(18,19)20/h2-10,16,21H,11-12H2,1H3 YKey:RTHCYVBBDHJXIQ-UHFFFAOYSA-N Y


فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است. حیطه اثر این دارو بسیار گسترده‌تر از موارد ذکر شده‌است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای در هر مصرف‌کننده دارد. از فلوکستین با نام تجاری پروزاک، با عنوان «داروی قرن» یاد و ستایش می‌شود.

فلوکستین در سال ۱۹۸۶ در آلای لی‌لی اند کامپنی ساخته شد و اداره مواد غذائی و داروئی ایالات متحده آمریکا در ۱۹۸۷ سودمندی آن را برای درمان افسردگی تأیید کرد.[۱][پیوند مرده] همچنین فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون در انزال زودرس مردان و دیگر کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد برخلاف باور رایج فلوکستین اولین داروی اس‌اس‌آرآی نیست و پیش از آن زیملدین و ایندالپین و فلووکسامین ساخته شده بودند که دو مورد اول به دلیل عوارض نامطلوب‌شان به سرعت از بازار خارج شدند.[۲][۳]

علی‌رغم ورود داروهای جدیدتر این گروه فلوکستین همچنان یک داروی پرطرفدار است و در سال ۲۰۰۷ در بیش از ۲۲ میلیون نسخه برای آن در ایالات متحده تجویز شده‌است. مدت حق انحصاری تولید فلوکستین در سال ۲۰۰۱ پایان یافته و هم‌اکنون شرکت‌های مختلف داروسازی به تولید آن می‌پردازند.

عوارض قرص prozac

فلوکستین مهارگر بازجذب انتخابی سروتونین است هرچند در مقادیر بالاتر می‌تواند بازجذب دوپامین و نوراپی‌نفرین را نیز مهار کند. همچنین آگونیست گیرنده σ۱ (سیگما ۱) و مهارگر کانال کلر وابسته به کلسیم است.[۴][۵]

رویاهای نامعمول، سردرد، افزایش زمان انزال، اضطراب، خشکی دهان، علائم شبه سرماخوردگی، لرزش، حالت تهوع، عصبانیت، تعریق، خواب آلودگی، عوارض پوستی.[۶]

فلوكستين در چهار شکل كپسول، قرص و شربت در بازار وجود دارد که تمام اشکال آن نیز خوراکی است. فلوکستین به عنوان قرص در ترکیب با داروهای ضد افسردگی مانند اختلالات دو قطبی و افسردگی‌های حاد مصرف می‌شود.

فلوکستین مقدار سروتین (ماده ترشح شده از مغز که باعث شادی می‌شود) را افزایش می‌دهد. سروتین برای حفظ تعادل سلامت روان شما موثر است. افزایش سروتونین به درمان علائم افسردگی، اختلال وسواسی-اجباری، عصبی بیولوژیک و حملات هراس کمک می‌کند.

:مقدار دوز، فرم دارویی و چگونگی مصرف دارو، بستگی به موارد زیر دارد

دوز بزرگسالان (سنین 18 تا 64 سال) 60 میلی‌گرم در روز نکته: سالمندان بالای 64سال و کودکان زیر 18 سال نباید از فلوکستین استفاده کنند.

عوارض قرص prozac

کپسول فلوکستین باعث خواب آلودگی نمی‌شود، اما می‌تواند عوارض جانبی دیگر را ایجاد کند. این عوارض عبارت است از :

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است در عرض چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آن‌ها شدیدتر شدند و از بین نرفتند هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

مصرف فلوکستین با داروهای خاص، خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که فلوکستین و سایر داروهای دیگر می‌توانند عوارض جانبی مشابهی ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای سروتونرژیک مانند:

نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

این دارو می‌تواند واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. این علائم عبارتند از:

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

معصومه راهی هستم،کارشناس مترجمی زبان انگلیسی،مدت ۴ سال سابقه ترجمه دارم و اعتقاد دارم تنها راه رسیدن به موفقیت انجام کاریست که بهش علاقه داری

I m masoomeh rahi and im bachelors degree in english translation.i translated in 4 years and i believe that the only way to success is to love what to do

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قرص فلوکستین چیست؟ قرص فلوکستین یکی از داروهای ضدافسردگی است که برای درمان بیماری‌هایی چون افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی و … به‌‌کار برده می‌شود. در این مقاله شما را با موارد مصرف قرص فلوکستین، عوارض فلوکستین، تداخل دارویی، هشدارها و نکات مهم درباره‌ی مصرف آن آشنا خواهیم کرد.

عوارض قرص prozac

فلوکسِتین (fluoxetine) دارویی تجویزی است که به‌شکل کپسول، کپسول آهسته‌رَهِش (کپسول‌هایی که آهسته در بدن آزاد می‌شوند)، قرص و محلول فروخته می‌شود و همه‌ی اَشکالش هم خوراکی هستند. کپسول خوراکی فلوکستین با اسامی تجاری پروزاک (Prozac) و پروزاک ویکلی (Prozac Weekly) نیز شناخته می‌شود و هم در قالب داروی ژِنِریک در دسترس است. داروهای ژنریک معمولا به‌نسبت نمونه‌های برندشان ارزان‌ترند، اما در برخی موارد ممکن است که در همه‌ی دُزها یا اشکال در دسترس نباشند. کپسول خوراکی فلوکستین گاهی به‌عنوان بخشی از درمان‌های ترکیبی استفاده می‌شود. به این معنی که شاید لازم باشد فلوکستین را همراه با سایر داروها مصرف کنید. برای درمان اپیزودهای افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی نوع ۱ و افسردگی مقاوم به درمان، فلوکستین باید همراه با اولانزاپین مصرف شود. در اختلال افسردگی ماژور اپیزود افسردگی به افت خُلقی و سایر علائمی گفته می‌شود که هر بار چند هفته تا چند ماه طول می‌کشند.

موارد مصرف کپسول خوراکی فلوکستین عبارت‌اند از:

قرص فلوکستین به دسته‌ی داروهای مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تعلق دارد. این دسته از داروها به‌نحو مشابهی کار می‌کنند و اغلب هم برای درمان بیماری‌های مشابهی تجویز می‌شوند. نحوه‌ی اثرگذاری فلوکستین به‌این‌ترتیب است که موجب افزایش مقدار ماده‌ی طبیعی سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین به حفظ تعادل سلامت روان کمک می‌کند. ازاین‌رو افزایش ترشح سروتونین می‌تواند در درمان علائم افسردگی، اختلال وسواس فکری-عملی، بولیمیا نِرووزا و حملات پانیک مؤثر باشد.

عوارض جانبی کپسول خوراکی فلوکستین را در دو دسته‌ی عوارض شایع‌تر و عوارض‌تر وخیم‌تر برای‌تان گرد آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف قرص فلوکستین عبارت‌اند از:

این علائم درصورتی‌که خفیف باشند طی چند روز تا چند هفته از بین می‌روند. اما اگر شدیدتر باشند یا از بین نروند باید این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

قرص فلوکستین ممکن است در مواردی با عوارض جانبی وخیم‌تری همراه باشد که دراین‌صورت شاید نیاز به مراقبت‌های اورژانسی باشد. ازجمله‌ی این عوارض و علائم‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلب مسئولیت: همان‌طور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد قرص فلوکستین آشنا کنیم. اما ازآنجاکه داروها روی هر فردی اثرات متفاوتی دارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام عوارض جانبی احتمالی را شامل می‌شوند. آنچه در این مطلب می‌خوانید، نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های پزشکی باشد. برای اطمینان بیشتر همیشه باید درمورد عوارض جانبی داروهای تجویزی با پزشک معالج خودتان که به سوابق پزشکی شما آگاهی دارد مشورت کنید.

کپسول خوراکی فلوکستین می‌تواند با برخی داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و درنتیجه نحوه‌ی اثرگذاری آن تغییر کند. تداخل دارویی می‌تواند زیان‌آور باشد و مانع اثرگذاری درست دارو شود. برای اینکه هیچ تداخلی رخ ندهد، باید تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی‌ای را که مصرف می‌کنید به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

داروهایی که در زیر آمده‌اند، نباید با فلوکستین مصرف شوند. مصرف این داروها همراه با قرص فلوکستین می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های خطرناکی در بدن شود.

مصرف فلوکستین همراه با برخی داروهای خاص موجب افزایش خطر عوارض جانبی می‌شود، زیرا فلوکستین و این داروهای خاص عوارض جانبی یکسانی دارند. داروهایی که نباید به‌خاطر تشدید عوارض جانبی با فلوکستین مصرف شوند شامل داروهای سِروتونِرژیک‌ هستند، مانند:

مصرف این داروها همراه با قرص فلوکستین موجب افزایش خطر سندرم سروتونین می‌شود که می‌تواند کشنده باشد. اگر از این داروها مصرف می‌کنید، پزشک معالج‌تان درمان را با فلوکستینِ دز پایین آغاز خواهد کرد و وضعیت‌تان را ازلحاظ علائم سندروم سروتونین زیرنظر خواهد گرفت. این علائم شامل پریشان‌حالی، تعریق، پرش‌های عضلانی و گیجی هستند.

برخی از سایر داروهایی که مصرف هم‌زمان‌شان با فلوکستین موجب افزایش خطر عوارض جانبی می‌شود، عبارت‌اند از:

سلب مسئولیت: همان‌طور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد فلوکستین آشنا کنیم. اما ازآنجایی‌که داروها در بدن هر فردی به‌شکل متفاوتی روی هم اثر می‌کنند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام تداخل‌های احتمالی را شامل می‌شوند. این اطلاعات نباید جایگزین توصیه‌های پزشکی شوند. برای اطمینان بیشتر همیشه باید درمورد تداخل داروهای تجویزی با سایر داروها، ویتامین‌ها، گیاهان دارویی، مکمل‌ها و داروهای غیرتجویزی از پزشک معالج‌تان مشورت بگیرید.

قرص فلوکستین دارای هشدار جعبه‌ی سیاه است که جدی‌ترین هشدار از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) محسوب می‌شود. هشدار جعبه‌ی سیاه به اطلاع پزشک و بیمار می‌رساند که داروی مذکور می‌تواند دارای عوارض خطرناکی باشد. گویا فلوکستین موجب افزایش افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه می‌شود. منظور از افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه اشتغال ذهنی به خودکشی یا انجام اعمال هشداردهنده‌ای است که درصورت عدم کنترل منجر به خودکشی خواهند شد. این خطر به‌ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان و همچنین در طول ما‌ه‌های اولیه‌ی درمان بیشتر است. ضمنا این خطر در کسانی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری دوقطبی دارند یا افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه داشته‌اند بیشتر است. در آغاز مصرف فلوکستین و نیز زمان‌های تغییر دُز دارو باید پزشک معالج و خانواده‌ کاملا حواس‌شان به بیمار باشد و نسبت به تغییرات رفتاری یا وخیم‌ترشدن علائم افسردگی هشیار باشند.

قرص فلوکستین می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های شدید آلرژیک شوید. علائم این واکنش‌ها عبارت‌اند از:

اگر دچار چنین علائمی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید. اگر هم به فلوکستین واکنش آلرژیک نشان دادید، دوباره مصرفش نکنید؛ چراکه مصرف دوباره‌ی آن می‌تواند کشنده باشد.

بنابراین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتما این موضوع را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید. مصرف فلوکستین تنها زمانی جایز است که فواید احتمالی آن خطرات احتمالی ناشی از مصرف دارو را توجیه کنند. اگر حین مصرف دارو باردار شدید، سریعا این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

کپسول خوراکی فلوکستین برای درمان کوتاه‌مدت و بلندمدت بولیمیا نِرووزا، افسردگی ماژور و اختلال وسواس فکری-عملی تجویز می‌شود و برای درمان کوتاه‌مدت حملات پانیک نیز کاربرد دارد. این دارو درصورتی‌که بدون تجویز و خودسرانه مصرف شود با خطرات جدی همراه خواهد بود. درادامه چند پرسش رایج را بررسی می‌کنیم.

اگر پزشک معالج‌تان صلاح دیده باشد که شما فلوکستینو مصرف کنید و شما مصرف دارو را ناگهان قطع کنید یا اصلا مصرف نکنید، علائم‌تان رفع نخواهند شد. مصرف فلوکستین را نباید بدون مشورت با پزشک قطع کنید. قطع ناگهانی این دارو می‌تواند با علائم جدی همچون موارد زیر همراه باشد:

اگر فلوکستین سر وقت و منظم مصرف نشود، دارو درست عمل نخواهد کرد یا ممکن است عملکرد آن متوقف و ناقص شود. برای اینکه فلوکستین درست عمل کند، همیشه باید مقدار مشخصی از دارو در بدن‌تان موجود باشد.

مقادیر بیش‌ازحد فلوکستین در بدن می‌تواند خطرناک باشد. علائم بیش‌مصرفی یا اُوِردُز فلوکستین عبارت‌اند از:

اگر احساس می‌کنید که در مصرف قرص فلوکستین زیاده‌روی کرده‌اید، حتما این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید. اما اگر علائم شدیدی دارید، درنگ نکنید و سریعا خودتان را به اورژانس برسانید.

به‌محض یادآوری دارو را مصرف کنید. اما اگر وقتی یادتان آمد که فقط چند ساعت به وعده‌ی بعدی مانده است، فقط یک دُز مصرف کنید. به این معنی که هرگز نباید برای جبران دُز فراموش‌شده دو دُز را یک‌باره مصرف کنید، چراکه این کار موجب ایجاد عوارض جانبی خطرناکی می‌شود.

اگر دارو درحال اثرگذاری باشد، پس باید علائم‌تان بهبود پیدا کنند. البته همان اول که شروع به مصرف دارو می‌کنید، ممکن است بهبودی احساس نکنید، زیرا یک تا چهار هفته طول می‌کشد تا اثرگذاری دارو آغاز شود.

اگر پزشک برای‌تان فلوکستین تجویز کرده است، ملاحظات زیر را مدنظر داشته باشید.

هم شما و هم پزشک معالج‌تان باید نسبت به وضعیت سلامتی‌تان حواس‌جمع باشید تا بر اثر مصرف این دارو آسیب نبینید. سلامت روانی و مشکلات رفتاری یکی از موضوعاتی است که باید حواس‌تان به آن باشد. شما و پزشک‌تان باید نسبت به هرگونه تغییرات رفتاری و خلقی غیرمعمول هشیار باشد، زیرا فلوکستین می‌تواند روی سلامت روانی و الگوهای رفتاری تأثیر بگذارد و درصورتی‌که کنترل نشود، مشکل‌تان را از آنچه هست بیشتر خواهد کرد.

داروهای دیگری هم وجود دارند که بسته به وضعیت بیمار می‌توانند به‌جای قرص فلوکستین مصرف شوند. اما اینکه کدام داروهای جایگزین به‌کارتان خواهند آمد، باید از پزشک معالج‌تان بپرسید.

سلب مسئولیت: توجه داشته باشید که این اطلاعات نباید به‌هیچ‌وجه جایگزین مراجعه به پزشک و بهره‌مندی از دانش و تخصص پزشکی شوند. مصرف فلوکستین و هر داروی دیگری بدون اجازه‌ی پزشک قطعا توصیه نمی‌شود. ضمنا مطلب فوق شامل تمامی اطلاعات لازم نیست. آنچه درمورد موارد مصرف، اقدامات احتیاطی، هشدارها، تداخل‌های دارویی، واکنش‌های آلرژیک، عوارض جانبی و هر موضوع دیگری در این مطلب آمده است شامل تمامی جزئیات و حالات ممکن نیست. ذکر نکردن سایر اطلاعات به این معنی نیست که پس مثلا مصرف فلوکستین با فلان دارویی که اسمش اینجا نیامده، تداخلی ندارد یا مصرف فلوکستین برای سایر بیمارانی که در گروه هشدار ذکر نشده‌اند، می‌تواند مناسب باشد. بنابراین این مطلب را اکیدا جایگزین مشورت با پزشک نکنید.

عوارض قرص prozac

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

مقاله صوتی

9،000 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

مترجم گروه دانش و سلامت روزنامه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

سلام ، والا من نميدونستم فلوكسيتين گلو درد دارد . پس از اينكه دكتر براي من تجويز كرد پس از حدود يك ماه دچار گلو درد شدم يطوري كه در بلع غذا مشكل دارم.و دليل آن را نميدونستم

نوشته جامع و بدون حشو و زوائد بود. سودمند و لازم بود. تخصصی و علمی بود. به اصطلاح سمبلی نبود . لازم برای مردم عادی و هم متخصصین ای. بهرروی تعهد در آن پیدا بود و کار جدی و بدرد خوری بنظرم میباشد

سپاسگزارم. امیدوارم در سال جدید هم «چطور» رو همراهی کنید.

خواص خوراکی ها

میوه کاکتوس؛ خواص، عوارض و نحوه مصرف آن

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

طرز تهیه جوانه گندم در خانه؛ آموزش مرحله به مرحله

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

آخرین مطالب

خواص زغال اخته برای سلامتی و نحوه مصرف آن

کتاب مدیر یک دقیقه ای؛‌ راهنمایی برای مدیریت صحیح منابع انسانی

۵ روش برای داشتن یک برنامه زمانی بهینه به کمک تکنولوژی

کثیف‌ترین نقاط در بیمارستان و مطب پزشکان کجاست؟

استرس و اضطراب چه تأثیری بر ناباروری افراد دارد؟

ترین های جهان

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند


گران‌ترین ساعت‌های مچی و جیبی دنیا


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین انیمیشن های جهان برای کودکان و بزرگسالان

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.


قرص پروزاک یک داروی ضد افسردگی است که در بسیاری موارد این چنینی کاربرد دارد. ما در این بخش از دلگرم از اطلاعات جامع دارویی آن نوشته ایم.قرص فلوکستین (fluoxetine) با نام تجاری پروزاک (Prozac) یک مهار کننده باز جذب سروتونین (ssra)، یک داروی ضد افسردگی می باشد. از این داروی موثر در درمان اختلالات ذهنی و روانی، نارسایی های جنسی، پر اشتهایی های عصبی و پریودی به کار می گیرند.


قرص پروزاک مواد شیمیایی موجود در مغز را که ممکن است موجب بروز ترس و اضطراب، افسردگی، نشانه های وسواس شوند را کنترل و تحت تاثیر قرار می دهد. از این دارو در درمان افسردگی های دو قطبی نیز استفاده می کنند. و فقط در صورت تجویز پزشک اجازه مصرف آن را دارید.

عوارض قرص prozac


چند نکته مهم که باید قبل از مصرف این دارو بدانید:

اگر هر کدام از مشکلت زیر را دارید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک خود مشورت کنید:


قرص پروزاک باید به آهستگی و آرامی از راه دستگاه گوارش هضم شود، پس از جویدن و خرد کردن آن بپرهیزید.اثرات مثبت این دارو بعد از گذشت چهار تا پنج هفته از شروع مصرف خود را نشان می دهد، پس از قطع ناگهانی دارو بدون اطلاع و مشورت پزشک جدا خودداری بفرمایید تا از عوارض جبران ناپذیر آن در امان باشید.اگر صرفا تجویز این دارو برای رفع اختلالات پریودی شما باشد، بسته به نظر پزشک دو هفته از قبل از شروع سیکل پریودی یا با شروع پریودی، مصرف این دارو شروع می شود.سر خود و بدون تجویز پزشک این دارو را برای هر مشکلی مثل زود انزالی مصرف نکنید، مصرف سر خود این دارو خطرات جبران ناپذیری دارد که شاید حتی فکر خود کشی را در ذهن شما بیندازد.


مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران حاملگی موجب مشکلات شدید ریوی در جنین می شود. برای شروع و یا قطع اینگونه داروها حتما با پزشک خود مشورت کنید.تاثیرات این قرص به شیر مادر منتقل می شود و خطران جبران ناپذیری را بر روی نوزاد شیر خوار می گذارد، لذا در دوران شیردهی برای مصرف قرص پروزاک از پزشک خود مشورت بگیرید.





اگر شما همچنین از داروی الانزاپین (Zyprexa) استفاده می‌کنید، راهنمای دارو Zyprexa را بخوانید و تمام هشدارها و دستورالعمل‌های ارائه‌شده به بیمار در مورد این دارو را مطالعه کنید.اگر شما همچنین پیموزید یا تیوریدازین را مصرف می‌کنید، یا اگر از فرم تزریقی متیلن بلو استفاده می‌کنید، نباید از این دارو استفاده کنید.اگر شما از یکی از مهار کننده های مونوآمین اکسیداز در ۱۴ روز گذشته، مانند ایزوکاربوکسازید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، rasagiline، سلجیلین، یا ترانیل سیپرومین استفاده کرده اید، از این دارو استفاده نکنید.

قبل از اینکه این دارو را مصرف کنید، باید حداقل 14 روز پس از توقف مصرف مهارکننده MAO صبر کنید. قبل از مصرف تیوریدازین یا یک MAOI باید 5 هفته پس از توقف مصرف فلوکستین صبر کنید و بعد شروع به استفاده از آن داروها کنید.بعضی از جوانان وقتی برای اولین شروع به استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌کنند، دچار افکار مربوط به خودکشی می‌شوند. در مورد تغییرات خلق‌وخو و یا نشانه‌هایتان هشیار باشید.

هرگونه نشانه‌های جدید و یا بدتر شدن شما، مانند تغییرات خلقی یا رفتاری، اضطراب، حملات هراس، خواب کم، یا اگر احساس می‌کنید تحریک‌پذیر هستید و یا اگر دچار هیجان، رفتار خشونت‌آمیز، پرخاشگری، بی‌قرار، شدید (ذهنی یا جسمی) افسرده هستید یا افکاری در مورد خودکشی یا صدمه زدن به خودتان دارید را به پزشک خود گزارش دهید.



به پزشک خود در مورد همه داروهای ضدافسردگی دیگری که مصرف می‌کنید، به‌ویژه Celexa، Cymbalta، Desyrel، Effexor، Lexapro، Luvox، Oleptro، Paxil، Pexeva، Symbyax، Viibryd یا زولوفت اطلاع دهید.بعضی از داروها می‌توانند با فلوکستین تداخل ایجاد کنند و باعث ایجاد یک بیماری جدی به نام سندرم سروتونین شوند. اطمینان حاصل کنید که پزشک شما در مورد تمام داروهای دیگر که استفاده می‌کنید اطلاع دارد. قبل از هرگونه تغییر در نحوه و زمان مصرف داروهای خود، از پزشک خود در این زمینه سؤال کنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطری ندارد، در موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید:


• سیروز کبدی؛


• بیماری‌های کلیوی؛


• دیابت؛


• گلوکوم زاویه‌دار؛


• تشنج و یا صرع؛


• اختلال دوقطبی (افسردگی -‌مانیا)؛


• سابقه مصرف مواد مخدر یا افکار خودکشی؛


• اگر شما با الکتروشوک (ECT) درمان شده‌اید.

بعضی از جوانان وقتی برای اولین شروع به استفاده از داروهای ضدافسردگی می‌کنند، دچار افکار مربوط به خودکشی می‌شوند. پزشک شما باید شمارا برای پایش میزان پیشرفت در درمان به‌طور منظم ویزیت کند. خانواده یا سایر مراقبین شما نیز باید به تغییرات خلق‌وخو و یا نشانه‌هایتان توجه داشته باشند.مصرف پروزاک در دوران بارداری ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی ریه یا سایر عوارض در کودک شود.

بااین‌وجود، اگر مصرف داروهای ضدافسردگی را متوقف کنید، ممکن است عود مجدد افسردگی را تجربه کنید. اگر حامله شدید، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید. بدون مشاوره با پزشک خود، شروع به مصرف این دارو در دوران بارداری خود نکنید.این دارو می‌تواند از طریق شیر مادر به کودک شیرخوار انتقال‌یافته و به یک کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر شما در حال تغذیه نوزاد با شیر مادر هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.از این دارو برای درمان افراد زیر ۱۸ سال، استفاده نکنید.






چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟


عوارض قرص prozac

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.اگر دوز داروی هفتگی پروزاک را فراموش کردید، به‌محض این‌که به یاد آوردید، دوز ازدست‌رفته را بلافاصله مصرف کنید و 7 روز بعد دوز بعدی را مصرف کنید. بااین‌حال، اگر تقریباً زمان برای دوز بعدی هفته به‌طور منظم برنامه‌ریزی‌شده است، از مصرف دوز فراموش‌شده اجتناب کنید و یک مورد بعدی را بر اساس دستورالعمل مصرف کنید. برای جبران دوز ازدست‌رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.


اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت، تماس بگیرید.

در هنگام مصرف این دارو باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

مصرف الکل یا نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند بعضی از عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

قبل از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) برای درد، آرتریت، تب و تورم، از پزشک خود سوال کنید. این داروها شامل آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و … است. استفاده از NSAID به همراه Prozac ممکن است باعث مستعد شدن شما برای خونریزی شود.مصرف داروی پروزاک ممکن است تفکر یا پاسخ‌دهی شمارا مختل کند. اگر شما در حال رانندگی و یا در حین انجام هر کاری هستید که نیاز دارد که به گوش باشید، هوشیار باشید.





عوارض جانبی این دارو

اگر شما نشانه هایی از یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند: راش پوستی یا کهیر (با یا بدون تب یا درد مفاصل)؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو، را مشاهده کنید با اورژانس پزشکی تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید:

• بینایی مبهم، دوبینی، درد یا تورم چشم و یا دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها؛

• نشانه‌های سطح بالای سروتونین در بدن مانند تحریک، توهم، تب، افزایش ضربان قلب، رفلکس بیش‌ازحد فعال، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، از دست دادن هماهنگی در حرکات بدن، غش کردن؛

• نشانه‌های سطوح پایین سدیم در بدن مانند سردرد، سردرگمی، بی‌حسی، ضعف شدید، استفراغ، از دست دادن هماهنگی در حرکات بدن، احساس ناپایداری؛

• واکنش سیستم عصبی شدید مانند بسیار سفت شدن عضلات، تب بالا، عرق کردن، سردرگمی، ضربان قلب سریع یا نامنظم، لرزش، احساس مثل‌اینکه شما ممکن است غش کنید؛

• واکنش شدید پوست مانند تب، گلودرد، تورم در چهره یا زبان شما، سوزش در چشمانتان، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش که به‌خصوص در صورت یا بدن شما گسترش می‌یابد و موجب پوسته‌پوسته شدن و تاول می‌شود.



• مشکلات خواب (بی خوابی)، رویاهای عجیب و غریب؛
• سردرد، سرگیجه، تغییرات بینایی؛
• لرزش یا تکان بدن، احساس اضطراب یا عصبی؛
• درد، ضعف، خمیازه، احساس خستگی؛
• ناراحتی معده، از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، اسهال؛
• خشکی دهان، عرق کردن، گرگرفتگی؛
• تغییر در وزن یا اشتها؛
• بینی دردناک، درد سینوس، گلودرد، علائم آنفلوآنزا؛
• کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، یا مشکل در ارگاسم.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری ممکن است رخ دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.




چه داروهایی این دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

مصرف این دارو همراه با داروهای دیگر شمارا خواب‌آلود و یا سرعت تنفس شمارا کاهش می‌دهد و ممکن است باعث عوارض جانبی خطرناک و یا مرگ شود. قبل از مصرف این دارو همراه با یک قرص خواب، داروهای ضد درد مخدر، یک شل کننده‌ی عضلانی، یا یک دارو برای اضطراب یا تشنج، با دکتر خود مشورت کنید.بسیاری از داروها می‌توانند با پروزاک تداخل ایجاد کنند. ذکر همه واکنش‌های احتمالی در اینجا امکان‌پذیر نیست.

با پزشک خود در مورد تمام داروهای مصرفی فعلی خود و یا داروهایی که شروع و یا متوقف کرده‌اید، به‌ویژه موارد زیر مشورت کنید:


• هر داروی ضدافسردگی دیگر؛


• مخمر سنت جان؛

• تریپتوفان (گاهی اوقات L-تریپتوفان نامیده می‌شود)؛

• داروهای مصرفی برای رقیق کردن خون مانند وارفارین، کومادین، یانوتون؛

• داروهای مصرفی برای درمان اضطراب، اختلالات خلقی، اختلالات فکر، یا بیماری‌های روحی مانند آمیتریپتیلین، بوزپیرن، دیزپارمین، لیتیوم، نوریتیپتیلین و … .

• داروهای مصرفی برای درمان ADHD یا نارکولپسی مانند Adderall، Concerta، Ritalin، Vyvansse، Zenzedi و …؛

• داروهای مصرفی برای درمان سردرد میگرنی مانند رزا تریپتان، سوپاتریپتان، زولمیت پرپتان و …


• داروهای ضد درد مانند فنتانیل، ترامادول.

این لیست کامل نیست. بسیاری از داروهای دیگر اگر همراه با این دارو استفاده شود، می‌تواند با آن تداخل پیدا کند. این داروها شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه ، ویتامین‌ها ، و محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک یا به مراقب سلامت خود ارائه دهید.

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

پاموه – مجله سلامت و پزشکی و دارویی – پاموه » سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

فلوکستین Fluoxetine نوعی داروی ضد افسردگی و بازدارنده سروتونین انتخابی است . فلوکستین Fluoxetine مستقیما روی مغز و مواد شیمایی مغز تاثیر می گذارد و برای درمان افسردگی ، اضطراب ، ترس و وسواس مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از فلوکستین Fluoxetine  برای درمان افسردگی و ناراحتی های قبل از قاعدگی و افسردگی بعد از زایمان میتوان استفاده کرد .

گاهی از داروی فلوکستین همراه با داروی Olanzapine (اولانزاپین) برای درمان افسردگی ناشی از اختلال دوقطبی استفاده می شود .

در صورتی که از پیموزید یا ترییدیدین استفاده می کنید نباید از کپسول فلوکستین استفاده کنید . در صورتی که در 14 روز گذشته از داروهایی مانند : ایسوکاربوکازید، لینزولید، متیلن بلو Methylene blue، فنلزین و داروهایی از این خانواده استفاده کرده اید ، نباید از فلوکستین استفاده کنید .

هرگونه بدتر شدن علائم بیماری خود را به پزشک گزارش دهید . تغییرات خلقی و رفتاری شدید ، اضطراب ، وحشت ، تمایل به حمله کردن به دیگران و آسیب رسانی ، تمایلات خودکشی ، شنیدن صداهایی که درواقعیت وجود ندارند ، دیدن چیزها و یا اشخاصی که در واقعیت وجود ندارند و … از علائم مهمی هستند که باید به پزشک خود گزارش دهید .

عوارض قرص prozac

در صورتی که از داروهای ضدافسردگی دیگری استفاده می کنید ، در زمان تجویز کپسول فلوکستین به پزشک خود اطلاع دهید . برخی از داروهای میتواند با کپسول فلوکستین تداخل ایجاد کرده و باعث بیماری خطرناکی به نام سندرم سروتونین شوند .

در صورتی که شرایط زیر را دارید حتما قبل از تجویز کپسول فلوکستین به پزشک خود اطلاع دهید :

فهرست

استفاده از فلوکستین در دوران بارداری میتواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود . در صورتی که از کپسول فلوکستین استفاده می کنید اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید . در صورتی که در زمان مصرف کپسول فلوکستین متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

فلوکستین از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می شود و در زمان شیر دهی نباید از کپسول فلوکستین استفاده کنید . در هر صورت جهت مصرف این دارو در دوران شیردهی حتما باید طبق نظر پزشک متخصص رفتار کنید .

کپسول فلوکستین را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید و از کاهش و یا افزایش دوز مصرفی کپسول فلوکستین شدیدا خودداری کنید . هیچگاه به صورت خودسرانه ، مصرف کپسول فلوکستین را قطع نکنید . قطع مصرف کپسول فلوکستین و ترک این دارو به صورت ناگهانی می تواند خطرناک باشد . در صورتی که از کپسول فلوکستین استفاده می کنید ، کپسول را به هیچ عنوان باز نکنید و نجوید .

اثرات مصرف فلوکستین بعد از 14 روز مشخص می شود . در صورتی که با شروع مصرف فلوکستین علائم بهبودی مشاهده نمی کنید ، ناامید نشده و مصرف دارو را قطع نکنید . در صورتی که بعد از 21 روز از مصرف فلوکستین علائم بهبودی مشاهده نشود باید به پزشک متخصص اطلاع دهید .

در صورتی که مصرف یک دوز از قرص فلوکستین را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کرده و سرساعت بعدی داروی خود را مصرف کنید.

در صورتی که به صورت اشتباهی و یا به قصد خودکشی با قرص فلوکستین ، دارو را بیش از حد مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . مصرف زیاد فلوکستین میتواند باعث مسمومیت کشنده شود . در صورتی که قصد خودکشی با فلوکستین را دارید بهتر است بدانید که بعد از بهبود ، عوارض جانبی شدیدی را تا آخر عمر باید تحمل کنید .

مصرف فلوکستین با داروهای خواب آور و آرامبخش بسیار خطرناک است و میتواند باعث مرگ شود . در صورتی که داروهای آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ،داروهای ضدسرفه ، داروهای تشنج یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید ، قبل از تجویز کپسول فلوکستین به پزشک خود اطلاع دهید .

تریپتوفان ، وارفارین، کومادین، یانوتون و سایر رقیق کننده های خون ، آمی تریپتیلین، بوزپیرین، دیزاپامین، لیتیوم، نوریتیپتیلین و سایر داروهای ضد اضطراب ، آدرال ، ریتالین ، تریپتان ، سوپاتریپتان، زولمیترپتان  ، فنتانیل، ترامادول ، آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیک و …

در زمان مصرف فلوکستین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز بالا نیاز دارند خودداری کنید .فلوکستین  خواب آور است . در زمان مصرف فلوکستین  هرگونه علائم بدتر شد و مخصوصا وجود تمایلات و افکار خودکشی را به پزشک گزارش دهید . معمولا زمانی که مصرف کننده های فلوکستین تصمیم به خودکشی می گیرند از همین دارو برای خودکشی استفاده می کنند. در صورتی که یکی از نزدیکان شما از فلوکستین  استفاده می کند اخلاق و رفتار او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه رفتار مشکوک را به پزشک گزارش دهید . در صورتی که از تصمیم به خودکشی با شما صحبت میکند ، این صحبت ها را کاملا جدی بگیرید .

این دارو مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود .

سوالات

در بزرگسالان برای درمان افسردگی معمولا از فلوکستین  به میزان 20 میلی گرم خوراکی یکبار در روز آغاز می شود و در موارد حاد و فوری تا 60 میلی گرم افزایش میابد . افزایش و کاهش مصرف فلوکستین باید تحت نظر پزشک بوده و کاملا به تدریج انجام شود . از قطع و ترک مصرف فلوکستین  به صورت خودسرانه شدیدا خودداری کنید . حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین 80 میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد . اولین علائم بهبودی معمولا بعد از 14 روز مشاهده می شود . در صورتی که بعد از 21 روز از مصرف فلوکستین ، علائمی از بهبودی مشاهده نمی کنید به پزشک اطلاع دهید .

دوز مصرف فلوکستین در بزرگسالان برای درمان اختلالات وسواس معمولا با 10 میلیگرم خوراکی در روز آغاز شده و به مرور و با فاصله حداقل یک هفته ای به 20 میلی گرم در روز افزایش پیدا میکند . حداکثر دوز توصیه شده برای مصرف فلوکستین در درمان اختلالات وسواسی در بزرگسالان 60 میلی گرم در روز است که باید در وعده های مختلف تقسیم شود .

میزان مصرف فلوکستین  برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه 20 میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا 20 میلیگرم 14 روز قبل از شروع قاعدگی می باشد . حداکثر میزان مصرف فلوکستین  برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی و پریود ، 80 میلی گرم و در موارد حاد می باشد .

مقدار مصرف فلوکستین  در کودک و نوجوان 10 میلیگرم در روز بوده و می توان تا 20 میلی گرم در روز به صورت افزایش با فاصله دوهفته ، افززایش داد . حداکثر دوز مصرفی در کودکان و در شرایط بسیار حاد 60 میلیگرم در روز میباشد که باید در وعده های مخلف روز تقسیم شود .

 

ساختار ملکولی فلوکستین

بروزرسانی مطلب در تاریخ : 97/3/23

یکی از عوارض جانبی فلوکستین خواب آلودگی و کاهش قدرت تمرکز است .مصرف الکل نیز می تواند باعث خواب آلودگی و کاهش قدرت تمرکز شود که تداخل عوارض این دو می تواند خطرناک باشد مخصوصا اگر شب و قبل از خواب مصرف شود.علاوه براین مصرف الکل می تواند باعث افزایش علائم افسردگی شده و تاثیرات داروی فلوکستین را کاهش دهد .

فلوکستین خواب آور است و در روزهای اول مصرف این دارو بهتر است از رانندگی ، دوچرخه سواری ، شنا ، ژیمناستیک و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز حواس بالا دارد خودداری کنید.بعد از گذشت چند روز از مصرف این دارو ، تاثیرات آن را بر روی خودتان مشاهده کرده و می توانید بر طبق آن برنامه ریزی کنید.بسیاری از کسانی که فلوکستین مصرف می کنند ، با تنظیم زمان مناسب مصرف ، براحتی به کارهای روزانه خود می رسند و رانندگی می کنند.اگر شغل شما رانندگی است و یا نیاز به تمرکز حواس بالایی دارد ، در زمان تجویز فلوکستین به پزشک خود این موضوع را یاداوری کنید و از او راهنمایی های لازم را بگیرید .

یکی از عوارض جانبی مصرف فلوکستین ، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن است.ولی توجه داشته باشید که این فقط یکی از عوارض جانبی این دارو است و به هیچ عنوان نباید فلوکستین را فقط برای لاغری و کاهش وزن مصرف کنید. فلوکستین داروی لاغری و کاهش وزن نیست و نوعی داروی ضد افسردگی است که تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد.اگر دچار افسردگی نیستید ، مصرف این دارو می تواند برای شما و سیستم عصبی شما بسیار مضر و حتی خطرناک باشد .

بله . در مواردی مشاهده شده است که مصرف فلوکستین می تواند باعث بروز برخی از مشکلات جنسی شود. مانند :

این عوارض جانبی برگشت پذیر هستند و معمولا بین 3 هفته تا یک ماه بعد از قطع مصرف فلوکستین از بین می روند.

اولین اثرات درمانی فلوکستین معمولا 14 الی 21 روز بعد از اولین مصرف دارو نمایان می شود.اگر بعد از 30 روز مصرف فلوکستین هیچگونه نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید ، به پزشک خود اطلاع دهید.البته توجه داشته باشید که عوارض جانبی مصرف فلوکستین بسیار زودتر بروز کرده و ممکن است حتی یک ساعت بعد از مصرف اولین قرص فلوکستین ، عوارض جانبی مانند خواب آلودگی را تجربه کنید.

دوره درمان هر دارویی فقط توسط پزشک مشخص می شود و شما باید دقیقا طبق دستور پزشک رفتار کنید.در حالت کلی دوره درمان با فلوکستین 6 الی 12 ماه است .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

جستجوهای مرتبط :

نحوه مصرف فلوکستین,فلوکستین و لاغری,کپسول فلوکستین 20 میلی گرمی,نحوه قطع مصرف فلوکستین,مصرف فلوکستین در شب,عوارض فلوکستین در دراز مدت,فلوکستین را کی بخوریم, زمان مصرف فلوکستین, چرا فلوکستین باید صبح مصرف شود, ساعات مصرف قرص فلوکستین, درمان افسردگی با فلوکستین, فلوکستین درشب, کی با فلوکستین لاغر شده, طریقه مصرف فلوکستین برای لاغری

مهدی حسینی هستم . سعی می کنم به صورت روزانه ، مطالب مربوط به سلامت و پزشکی رو از بهترین سایت های پزشکی جهان ترجمه کنم و در این سایت قرار بدم .

لیست داروهایی که برای رانندگی خطرناک هستند

لیست داروهای ضد اضطراب و ضد استرس + انتخاب مناسب

عوارض قرص prozac

درمان فشار خون بالا – لیست داروهای کاهش فشار خون

لیست عوارض جانبی آسپرین + جایگزین های گیاهی و خانگی

آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه ایمیل معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما ایمیل خواهد شد.

این نام و آدرس ایمیل را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

من میخوام برای دخترم که استرس واصتراب یکمی شدید داره و به تنفسش هم زده قرص فلوکستین بدم به نظر شما چه کار کنم عوارض بدی داره؟

من امروز یک فلوکستین ۱۰ مصرف کردم قبلا هم سابقه تیک عصبی در چشم داشتم و الان احساس میکنم که انگار تیکم برگشته میخواستم میتونه از فلوکستین باشه ؟؟؟ اگه از اونه یعنی استفاده نکنم دیگه؟؟؟؟؟

با سلام و وقت بخیر
تیک عصبی از عوارض جانبی فلوکستین هست ولی شما به هیچ عنوان نباید خودسرانه مصرف دارو رو قطع کنید. با پزشکتون این موضوع رو مطرح کنید.

سلام .طریقه مصرف فلوکستین برای لاغری می خواستم بدونم

من خیلی وقته دارم این دارو رو مصرف می کنم .الان میخوام قطعش کنم ولی نمی دونم نحوه قطع مصرف فلوکستین چطور هست و عوارض جانبی قطع ناگهانی این دارو چی ممکنه باشه ؟

از فلوکستین برای درمان زودانزالی هم استفاده می شه ؟ نحوه مصرف فلوکستین برای زود انزالی چطوری ؟

سلام دوستان
کیا با فلوکستین لاغر شدن ؟ من شنیدم از این دارو برای لاغری استفاده می کنن منم میخوام تست کنم / نحوه مصرف فلوکستین برای لاغری چطوریه؟ عوارض فلوکستین در دراز مدت چی می تونه باشه ؟

باسلام میخواستم بگم اخه این قرص رو برای درمان زودانزالی به طوریکه سه ساعت قبل استفاده شود تجویزمیکنند اخه پس استفاده نکنیم?یاشماراه حل بهتری برای این موضوع دارید?من22سالمه خیلی اذیت میشم

وای من الان ی دونه خوردم واسه کاهش اشتها داروی اعصابم میخورم گلو سوزش شدیدی پیدا کرده حالا چیکار کنم

من الان ٥ تا قرص فلوكستين ٥٠ خوردم
قبلا هم خودكشي كردم
ميميرم؟

بهترین قرص انتخاب،کردی نه نمیمیری

سلام
دوست من با این قرص خواست خودکشی کنه که ناموفق بود تا چه تعداد قرص عوارض زیاد نیست؟و چند نمونه از عوارض چیه؟
به ایمیلم جواب بدید ممنون میشم

من پنج ساله واسه لاغری فلوکستین مصرف میکنم خیلی ازمشکلاتم حل شده خیلی قرص خوبیه افسردگی میل جنسی لاغری عالیه

منکه با فلوکستین خودکشی کردم هیچیمم نشد

خودکشی با فلوکستین یکی از روش های نامطمئن خودکشی هست و درصد شکستش بالای 90 درصد هست و اگه زیاد مصرف بشه می تونه عوارض جانبی بدی داشته باشه .

عوارض فلوکستین در کودکان چیه ؟ چه عوارضی روی کبد داره ؟ من این قرص رو به بچم دادم ولی بعدا شنیدم عوارض بدی داره .
قیمت فلوکستین خارجی چنده و از کجا گیر بیارم ؟ من به بچم کپسول فلوکستین 10 دادم . نحوه قطع مصرف فلوکستین به چه شکله و چقدر طول می کشه تا عوارضش از بین بره ؟ خودم هم از 20 گرمی همین قرص استفاده می کنم عوارض فلوکستین ۲۰ چقدر جدی هست ؟

سلام . من برای لاغری به توصیه یکی از دوستانم از کپسول فلوکستین 20 میلی گرمی خیلی وقته دارم استفاده می کنم . عوارض فلوکستین در دراز مدت چیه ؟ چون احساس میکنم مشکل جنسی پیدا کردم . نحوه قطع مصرف فلوکستین چطور باید باشه ؟ من همیشه فلوکستین در شب مصرف می کردم . فلوکستین خارجی هم نتونستم پیدا کنم .

ممنون

من 6 ساله دارم ققرص های متعددی برای اعصابم مصرف میکنم …..و به این نتیجه رسیدم که هیچ کدوم و تا از لحاظ عصبی خیلی دچار مشکل شدی نباید مصرف کنی الان نمیتونم از شر این قرص ها راحت بشم …مخصوصا کلونازپام …..به نظر من اصلا. …اگر پزشک هم بهتون داروی اعصاب میده نخورید …و بجاش به مسافرت و طبیعت گردی برید یا استخر وسونا ….هر دکتری که به شخصی قرص آرامبخش بده به نظر من خائنه …..شما هم خواهر عزیز بخاطر لاغری قرص خوردی دیگه تموم شده الان قصه نخور ….به نظر من طی 3 ماه دوز مصرفی رو کم کم بیار پایین و بعدش دیگه نخور …به عوارض جانبی که تو اینترنت نوشته برای ترک قرص توجه نکن اینا بدترت میکنه

منم همیشه اضطراب دارم و عصبی ام و ۱ سال کلونازپام استفاده میکردم عوارض شدید بود تا یه روز تصمیم گرفتم نخوردم ولی ۲۶ شب نتونستم بخوابم و صبح ک میشد از خستگی ۲ ساعت خواب میرفتم

فلوکستین شب نباید مصرف کرد اختلال خواب میاره،فقط روز مصرف کنید ،دارو باید ب ندرک قطع بشه اگر 20اش میخوردی بکنش 10 و از هر روز خوردن بکنش یک روز در میان در هفته بعد قطع اش کن

نکته بسیار مهم :

تمام توصیه های دارویی ، گیاهی و پزشکی موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست.شما به هیچ عنوان مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروها و گیاهان دارویی نیستید.این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
قوانین | حریم شخصی | تماس با ما : 09144029928

هیچ محصول و یا دارویی برای فروش نداریم.لطفا سوال نفرمایید.

در صورتی که هرگونه مشکل پزشکی فوری و اورژانسی دارید این سایت هیچ کمکی به شما نمی کند.

آدرس بیمارستان های تهران و شماره هایی که ممکن است نیاز داشته باشید.(کلیک)

عوارض قرص prozac
عوارض قرص prozac
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *