عوارض قرص ویتامین c جویدنی

خواص دارویی و گیاهی

عوارض قرص ویتامین c جویدنی
عوارض قرص ویتامین c جویدنی

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: دریافت ویتامین C در روز، اثرات جانبی مضری مانند ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد.

به گزارش مشرق، دکتر مهیار منصوری ، با بیان اینکه پیشگیری از سرطان به مجموعه اعمالی گفته می‌شود که می‌توانند احتمال بروز بیماری سرطان را کاهش دهند، افزود: بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری است و چنانچه بیماری‌های سرطان به موقع تشخیص داده شوند، قابل درمان است.

وی ادامه داد: از آنجاکه امروزه بسیاری از سرطان‌ها زود تشخیص داده می‌شوند، می‌توان بیمار را تا حد زیادی زنده نگهداشت و بیمار می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد. این کار با انجام خودآزمایی و غربالگری امکان‌پذیر است.

منصوری با بیان اینکه آنتی اکسیدان‌ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند، اضافه کرد: آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از تشکیل رادیکال‌های آزاد در سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و از اثرات رادیکال‌های آزاد می‌کاهند.

وی با اشاره به اینکه از آنتی اکسیدان‌های مهم بدن می‌توان ویتامین E را نام برد، اظهار کرد: اگر چه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد، ولی آنتی اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های E ، C و بتاکاروتن هستند. سلنیوم نیز بعنوان یک ماده معدنی نقش آنتی اکسیدانی مهمی دارد که بدن قادر به تولید این ویتامین‌ها و ماده معدنی نیست؛ بنابراین باید از طریق غذا آنها را دریافت کرد.

این فوق تخصص آنکولوژی و خون با تاکید بر اینکه اکسیدکننده‌ها به اشکال مختلفی وجود دارند که معروف‌ترین و خطرناک‌ترین آن‌ها رادیکال‌های آزاد هستند، افزود: مهم‌ترین آنتی‌اکسیدها شامل لوتوین و زیگانتین
است که در تخم‌مرغ وجود دارند و این مواد علاوه بر جلوگیری از سرطان، باعث پیشگیری از بروز آب مروارید نیز می‌شوند.

وی، دومین آنتی اکسیدان را ویتامین C عنوان کرد و گفت: نام دیگر این ویتامین، اسید اسکوربیک بوده که محلول در آب است و در تمامی مایعات بدن وجود دارد. به همین دلیل یکی از اولین خطوط دفاعی بدن محسوب می‌شود، اما نمی‌تواند در بدن ذخیره شود. برای دریافت این ویتامین باید به طور منظم و پیوسته میوه و سبزی مصرف کرد و نیاز روزانه آن ۶۰ میلی‌گرم است.

منصوری، دریافت ویتامین C به مقدار بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز در بعضی افراد، اثرات جانبی مضری مثل ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال دارد، گفت: مهم‌ترین منابع تامین ویتامین C مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی هستند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

عوارض قرص ویتامین c جویدنی

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

ویتامین c (اسید اسکوربیک/Vitamin C) به بافت ها و استخوان های بدن برای رشد و ترمیم کمک می کند. ویتامین ث از انواع ویتامین های محلول در آب بوده و باقی مانده ویتامین های محلول در آب بدن از بدن از طریق ادرار خارج می شوند، پس برای تامین نیاز بدن به ویتامین C میبایست این ویتامین بطور مداوم مصرف شود، چراکه امکان ذخیره آن در بدن وجود ندارد. 

افراد ویتامین ث را اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند. هرچند مدارک کمی برای تایید اثر این ویتامین برروی پیشگیری و درمان سرماخوردگی وجود دارد، اما بدلیل باور شایع بین مردم، این ویتامین برای این منظور استفاده می شود.

خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C هنوز کاملا مشخص نشده اند. درحالیکه بعضی تحقیقات نشان می دهند این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی دارد، با اینحال مدارک کافی برای موثر دانستن این ویتامین در درمان سرطان، سکته مغزی، آسم و خیلی دیگر از بیماری وجود ندارد. تحقیقات نشان می دهند که این ویتامین در درمان آب مروارید و کلسترول بالای خون بی تاثیر است.

اطلاعات متفاوتی درباره رابطه ویتامین ث و بیماری های قلبی وجود دارد. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف ویتامین c و بعضی مواقع مصرف این ویتامین به همراه ویتامین E ممکن است کمی خطر ابتلا به بعضی از انواع بیماری های قلبی را کاهش دهد. با اینحال هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود بوده و تحقیقات بیشتری لازم است.

تنها مدرک قطعی که درباره خواص این ویتامین وجود دارد، این است که ویتامین c برای رشد و ترمیم بافت های بدن، درمان زخم ها و جای زخم و همچنین ترمیم و حفظ سلامت غضروف های استخوانی، استخوان و دندان ها مفید می باشد.

همچنین بنظر می رسد که ویتامین ث به بدن برای جذب مواد معدنی نیز کمک می نماید.

میزان توصیه شده (RDA) مصرف ویتامین ث که شامل ویتامیی که از منابع طبیعی و یا از مکمل ها دریافت می کنید، می شود، بقرار جدول زیر است:

۱۹ سال و بیشتر ۸۵ میلی گرم در روز

۱۹ سال و بیشتر ۱۲۰ میلی گرم در روز


هرچند خیلی از افراد میزان بیشتری از آنچه در جدول بالا آمده ویتامین c دریافت می کنند، ولی فایده مصرف بیشتر این ویتامین مشخص نمی باشد. بعضی تحقیقات نشان می دهند که میزان بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم در روز در بدن استفاده نشده و از طریق ادرار دفع می شود. مقادیر بالای ویتامین c فقط میبایست در صورت کمبود این ویتامین در بدن و با دستور پزشک مصرف شود.

اکثر افراد ویتامین ث کافی را از منابع غذاییشان دریافت می کنند. هرچند که اکثر میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین c هستند، اما بهترین منابع این ویتامین شامل:

پختن غذاهای حاوی ویتامین c و یا نگهداری طولانی مدت آنها می تواند میزان ویتامین ث موجود در آنها را کاهش دهد. بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین c مصرف خام آنها است.

عوارض و خطرات جدی بدلیل مصرف زیاد ویتامین ث بسیار نادر بوده چراکه بدن میزان زیاد ویتامین c را دفع کرده و آن را ذخیره نمی کند. با اینحال مقادیر بالای ۲۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه نمی شود چرا که این میزان باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.

مصرف کم ویتامین C می تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منابعU.S. National Library of Medicine/webmd

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات پزشکی

تغذیه و سلامتی

سلامت عمومی

پوست و مو

تغذیه و سلامتی

عوارض قرص ویتامین c جویدنی

تغذیه و سلامتی

پوست و مو

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آفرین

ویتامین سی تزریقی ضرری نداره واسه بدن؟؟ و اینکه تزریقش خیلی دردناکه؟؟

با تشکر بسیار مفید بود

سلام میشه لینک داخل مطلبو چک کنید.برای من
مشکل داشت.ممنون

سلام.ممنون بابت مطالب و وبسایت زیبایی که دارید

سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از
دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم

مفید بود مرسی

خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب مفید

خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب مفید

سلام.وبسایت خیلی خوب و جامعی دارید.ممنون

خسته نباشید مرسی به خاطر این مطلب مفید

سلام ببخشید ویتامین سی باید داخل دو تا سرنگ تزریق بشه چون پنج میلی گرم هستش؟

سلام خسته نباشید
یه سالی میشه هر روز لثه هام خونریزی میکنه
حتی تو طول روز هم خونریزی میکنه اصلا بند نمیاد
چیکار کنم؟؟؟؟؟

خسته نباشید ممنون به خاطر این مطالب زیبا

ضمن عرض سلام وتشکر فراوان بخاطر مطالب مفیدتان،لطفا اگه ممکنه ویتامین ث موجود در خوراکی ها با ذکر….. میلی گرم رو ذکر بفرمائید.

تشکر فراوان از شما های که این سایت را با مطالب بسیار ارزنده و موفید در معرض دید عموم گذاشتین.

از یه جهت خوبه این مطلب

بسیار خوب بود

بزرگترین خدمت به بشریت افزودن دانایی اوست و کسانیکه چنین مینمایند

ویتامین سی باپایین آوردن مس خون باعث بهبودی سرماخوردگی می شود.

سلام
من ۳۰ سالمه و دچار فشار خون بالا هستم یعنی فشار خونم همیشه رو ۲۰ هستش…میخواستم بدونم مصرف قرص ویتامین سی همراه داروهای فشارخون که مصرف میکنم مشکلی ایجاد نمیکنه؟؟؟
ممنون میشم ج بدید.

با سلام خیر قرص ویتامین در صورت مصرف کنترل شده مشکلی ایجاد نمی کند

سلام ، خیلی ممنون خداقوت

آیا این ویتامین در بدن سازی تاثیر دارد .

اره خيلي عاليه اما دردشم نبايد ار يادت بره زمون تزريق

اره لعنتی خیلیییییی درد داره

یا خدا
مگه تزریقی هم داریم ویتامین ث؟؟؟؟؟

mer30 az etelaatetun vaghean khaste nabashd

مطالب بسيار مفيد و آموزنده هستند
باتشكرفراوان

سپاس از شما

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
ویتامین C یک ماده مغذی بسیار اساسی است اما مصرف بیش از اندازه آن خطرناک است.

به گزارش ایسنا، ویتامین C از ویتامین‌هایی است که محلول در آب است و باعث رشد و نمو طبیعی بدن می‌شود. همچنین کمک می‌کند تا بدن آهن را جذب کند اما با وجود این که این ویتامین یک ماده بسیار ضروری و حیاتی برای بدن است نباید به مقدار زیاد مصرف شود. به دلیل این که بدن نمی‌تواند ویتامین C را تولید یا ذخیره کند بسیار مهم است که این ویتامین در برنامه غذایی قرار بگیرد.

در اغلب افراد نوشیدن یک لیوان آب پرتقال به همراه خوردن توت فرنگی و فلفل قرمز یا کلم بروکلی می‌تواند ویتامین C کافی برای بدن را تامین کند.

پزشکان توصیه می‌کنند بزرگسالان حداکثر 2 هزار میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنند اما مصرف بیش از حد این ویتامین باعث می‌شود که به سادگی از طریق ادرار از بدن خارج شود.عوارض قرص ویتامین c جویدنی

اگرچه ممکن است خطرناک بودن مصرف بیش از اندازه ویتامین C غیرمحتمل باشد اما طبق گفته پزشکان عوارضی نظیر سردرد، بی‌خوابی، ایجاد سنگ کلیه، آفتاب سوختگی، حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات را به همراه دارد.

همواره به یاد داشته باشید که رژیم غذایی سالم و حاوی میزان کافی ویتامین C مصرف کنید تا از خطرات درامان باشید.

همشهری آنلاین:
زنان پس از نماز عید قربان در «مسجد پادشاهی» در لاهور پاکستان سلفی می‌گیرند.

همشهری آنلاین:
شمار کشته‌شدگان سیل در سه ایالت کارناتاکا، کرالا و مهاراشترا در جنوب غربی هند به ۱۷۵ نفر رسید.

همشهری آنلاین:
الخاندرو جیاماتی که تا پیش از این در گواتمالا رئیس سازمان زندان‌های این کشور بود به ریاست جمهوری این کشور رسید. رئیس جمهور فعلی این کشور نیز قبلا بازیگر کمدین بود.

یک بازیکن برزیلی به‌دست عده‌ای ناشناس در یک رستوران به قتل رسید.

زهرا اشرف‌زاده-  البرز – خبرنگار:
روزانه ۱۵۰۰ تن زباله در البرز تولید می‌شود. مقصد این زباله‌ها مرکز دفن زباله استان یعنی حلقه‌دره کرج است.  دفن این زباله‌ها با صرف هزینه، انرژی و نیروی انسانی همراه است و مشکلات زیست‌محیطی زیادی نیز در پی دارد.

همشهری آنلاین:
ساکنان شهر یه در میانمار سگ‌هایشان را از سیلابی که شهر زیر خود گرفته است، نجات می‌ٔهند.

همشهری آنلاین:
مدیر بخش بین‌الملل سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان به ارائه توضیحاتی درباره این بخش پرداخت.

همشهری آنلاین:
جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان (icff) که به آن جشنواره فیلم کودک نیز می‌گویند، یک جشنواره سینمایی ایرانی است.

همشهری آنلاین:
شرکت سامسونگ در همکاری با شرکت شیائومی یک لنز فوق‌العاده ۱۰۸ مگاپیکسلی را برای تلفن‌های هوشمند معرفی می‌کند.

همشهری آنلاین:
ده‌ها هزار رومانیایی شنبه شب و در سالروز سرکوب اعتراضات مردمی سال گذشته توسط پلیس، تجمعی مسالمت‌آمیز را علیه دولت سوسیال دموکرات این کشور برگزار کردند.

همشهری آنلاین:
شاید شما نیز همچون بسیاری دیگر از کاربران گوشی‌های اندرویدی، اطلاعات چندان زیادی درباره سیستم‌عامل اندروید نداشته باشید.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2018 HamshahriOnline, All rights reserved

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین C ویتامینی محلول در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن برعهده دارد و مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. شما باید به‌طور روزانه غذاهای حاوی ویتامین سی مصرف کنید تا از این طریق این ویتامین موردنیاز بدن‌تان را تأمین کنید. با ما باشید تا در این مقاله بیشتر با این ویتامین مفید برای بدن آشنا شویم.عوارض قرص ویتامین c جویدنی

بدن شما خودش ویتامین C تولید نمی‌کند و حتی قادر هم نیست که این ویتامین را ذخیره کند؛ درنتیجه بسیار مهم است که در رژیم غذایی روزانه‌تان مقدار زیادی میوه‌ و سبزیجات حاوی ویتامین C مصرف کنید. مزایای ویتامین C عبارت‌اند از:

در طول ۱۰ سال گذشته، بیش از ۱۰۰ مطالعه‌ درباره‌ی ویتامین سی انجام شده است و هر کدام از آنها فهرست مزایای این ویتامین را طولانی‌تر کرده‌اند. ازآنجاکه ویتامین C در بدن تولید نمی‌شود، کمبود این ویتامین مشکل بسیار رایجی در میان افراد مختلف است.

کمبود ویتامین C در بدن خودش را به شیوه‌های مختلفی نشان می‌دهد. اگرچه علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین C چندان دردسرساز نیستند، اما نتیجه‌ی کمبود طولانی‌مدت ویتامین C می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ به‌همین‌دلیل لازم است کاملا مراقب آن باشید. کمبود شدید ویتامین C می‌تواند منجر به بیماری اسکوروی (نتیجه‌ی شکسته شدن کلوژن‌ها) شود.

اسکوروی باعث ایجاد احساس خستگی و درماندگی در شما ‌می‌شود، روی قدرت استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما تأثیر می‌گذارد و سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. امروزه، اسکوروی به‌ندرت مشاهده می‌شود، چراکه فقط مقدار بسیار کمی ویتامین C برای جلوگیری از این بیماری کافی است.

در قرن هجدهم از مرکبات برای درمان دو میلیون ملوان مبتلا به اسکوروی استفاده شد. البته باید توجه داشت که علایم مخفی‌تر و پنهان کمبود ویتامین C همچنان بسیار مهم هستند:

مشکلات مربوط به ویتامین C می‌تواند با گذشت زمان بیشتر هم شود و ممکن است به مشکلات جدی سلامتی تبدیل شود. مشکلات طولانی‌مدت ناشی از کمبود ویتامین سی عبارت‌اند از:

غذاهای قرمزی بخورید که خام و نپخته هستند، سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات را هرچه سریع‌تر پس از قاچ‌کردن بخورید و میوه‌ها و سبزیجات را به‌جای اینکه بجوشانید، بخارپز کنید. توجه داشته باشید که میوه‌های تازه و ارگانیک بهترین منبع غذایی هستند.

غذا‌ها در حالت طبیعی‌شان بهترین منبع تغذیه برای بدن شما هستند، درنتیجه اگرچه اکثر افراد برای جذب ویتامینِ بیشتر به سراغ مکمل های غذایی می‌روند، ما به شما توصیه می‌کنیم که بهترین منبع برای کسب انواع ویتامین ها و مواد معدنی یا مغذی منابع غذایی تازه و خام هستند.

سعی کنید ۲ یا ۳ مورد از غذاهای زیر را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید؛ این کار به شما کمک می‌کنید تا سطح بهینه‌ی ویتامین C بدن‌تان را حفظ کنید.

مطالعه‌ی جامعِ انجام‌شده‌ای بر روی بیش از ۴۰۰۰ زن در سن ۴۰ تا ۷۴ نشان می‌دهد، زنانی که ویتامین C بیشتری دریافت می‌کنند، احتمال بروز چین‌وچروک و خشکی پوست‌ آنها کاهش پیدا می‌کند، زیرا این ویتامین می‌تواند به‌طور طبیعی سرعت فرایند پیری پوست را کاهش دهد. از ویتامین C برای تولید پروتئین مهمی که در ساخت پوست به‌کار می‌رود، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شود. این ویتامین به بهبود زخم نیز کمک می‌کند.

علاوه‌براین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ویتامین C در کرم‌های پوستی می‌تواند باعث کاهش مدت زمان قرمزی پوست در روند‌های درمان پوست مانند برطرف کردن چروک یا زخم شود. حفظ سلامت پوست با استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست است.

برای اینکه بدن‌تان مواد غذایی مورد نیازش را دریافت کند و عملکرد مناسبی داشته باشد، سیستم گوارش‌ شما باید این مواد را از غذاهایی که می‌خورید یا مکمل‌های مصرفی‌تان دریافت کند تا آنها در جریان خون جذب شوند. سپس سلول‌های شما این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب می‌کنند و به بدن‌تان کمک می‌کنند تا تورم را کاهش دهد و باعث بهبود بیماری‌ها شود. جذب ویتامین C‍ می‌تواند باعث افزایش میزان آهنی شود که بدن بزرگسالان و کودکان دریافت می‌کند.

ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس می‌شود که نوعی آماس مفصلی دردناک است. در این بیماری شصت پا به دلیل افزایش اسیداوریک و شکل‌گیری کریستال در مفصل، سفت، متورم و دردناک می‌شود.

مطالعه‌‌ای طولانی‌مدت بر روی مردان بالای ۴۰ سال که روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۹۹ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کرده‌اند، نشان داده است که خطر ابتلا به نقرس در این افراد ۳۱٪ کاهش پیدا کرده است. در این مطالعه افرادی که در روز بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت می‌کنند، نصف افراد دیگری که مکمل دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دارند.

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند جلوی آسیب‌های ناشی از مولکول‌های خطرناک که رادیکال‌های آزاد نامیده‌ می‌شوند و نیز مواد شیمیایی خطرناک و آلودگی‌هایی مانند دود سیگار را بگیرد.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند در بدن ساخته شوند و در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و ورم مفاصل نقش دارند. هنگامی‌که بدن‌تان غذا را تجزیه می‌کند یا زمانی‌که در معرض دود سیگار، تنباکو یا تشعشع قرار می‌گیرید، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند.

مدت‌هاست دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین C باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود و نقش مهمی در توانایی بدن‌تان برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس‌ها دارد. شما می‌تواند روزانه با مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C مانع از ابتلا به سرماخوردگی شوید و با مصرف ۴۰۰۰ میلی‌گرم در روز، سرماخوردگی خود را درمان کنید. همچنین شواهد بسیار خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ویتامین C در زمانِ سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌تواند خطر ابتلا به عوارض بیشتر مانند ذات‌الریه و عفونت ریه را کاهش دهد.

تحقیق تازه‌ای نشان داده است که مصرف ویتامین C می‌تواند به افرادی که سیستم ایمنی‌شان به‌خاطر فشارهای روحی و روانی ضعیف شده است کمک کند. با توجه به این واقعیت که فشار روحی به یکی از شرایط رایج در زندگی ما تبدیل شده است، مصرف کافی ویتامین C می‌تواند به‌عنوان ابزاری ایده‌آل برای سلامت کلی‌مان درنظر گرفته شود.

مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند اثر ضدسرطانی داروهایی را که در شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، افزایش دهد. همچنین مشخص شده است که ویتامین C می‌تواند تنها سلول‌هایی را هدف بگیرد که به این دارو‌‌ها احتیاج دارند؛ برخلاف دیگر دارو‌ها که به سلول‌های عادی نیز آسیب می‌زنند. محققان بر این باورند که ویتامین C می‌تواند درمانی ایمن و مقرون‌به‌صرفه برای انواع مختلف سرطان و نیز درمانی برای سرطان تخمدان و ریه باشد.

نتایج مطالعه‌ای منتشرشده در مجله‌ی تغذیه‌ی بالینی آمریکا نشان داده است، افرادی که در خون‌شان ویتامین C کافی وجود دارد، ۴۲٪ کمتر از افراد دیگر دچار سکته‌ی مغزی می‌شوند. مصرف میوه و سبزیجات باعث افزایش سطح ویتامین C خون‌ می‌شود، پس سعی کنید میزان میوه و سبزیجاتی را که در روز مصرف می‌کنید افزایش دهید.

ممکن است مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی‌تان باعث بهبود عملکرد فیزیکی و تقویت ماهیچه‌هایتان شود. این موضوع به‌ویژه در افراد مُسن صادق است. مصرف مکمل‌های دارای ویتامین C می‌تواند باعث افزایش جذب اکسیژن هنگام انجام تمرینات ورزشی شود. برخی از مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود.

پیش از ورزش‌های سنگین مانند ماراتن، مصرف ویتامین C ممکن است از عفونت‌های تنفسی فوقانی که گاهی‌وقت‌ها پس از این نوع ورزش‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری کند. این ویتامین همچنین می‌تواند عملکرد ریه‌ها و مجاری تنفسی شما را بهبود بخشد.

مشخص شده است که مصرف ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در هر روز ممکن است تولید هیستامین‌ها را که باعث تحریک افراد مبتلا به آسم می‌شود کاهش دهد؛ به‌این‌ترتیب به بهبود علائم آسم کمک می‌کند.

همان‌طور که پیش از این گفتم بهترین منبع ویتامین C میوه‌ها و سیزیجات محلی و تازه هستند. اگر مجبور هستید که از مکمل‌ها استفاده کنید، مطمئن شوید که مکمل انتخابی‌تان کیفیت بالایی دارد، از مواد طبیعی درست شده است و فاقد مواد اعتیادآور و مواد مصنوعی دیگری است که می‌توانند در درازمدت به شما آسیب بزنند.

به‌یاد داشته باشید که برخی از غلات‌های گیاهی و نوشیدنی‌ها با ویتامین C غنی‌سازی شده‌اند؛ به این معنا که این ویتامین یا مواد معدنی دیگر به این مواد غذایی افزوده‌ شده‌اند. با بررسی نوشته‌ی روی محصول از میزان ویتامین C موجود در محصول اطمینان حاصل کنید. پختن غذاهای حاوی ویتامین C مانند بروکلی با فلفل‌ها می‌تواند باعث کاهش میزان ویتامین C آنها شود. فریز کردن، قرار داد آنها در ماکروویو و بخارپز کردن‌شان نیز می‌تواند باعث کاهش سطح ویتامین C شود.

بهترین منابع ویتامین C میوه‌ها و سبزیجات خام و پخته‌‌نشده هستند.

رژیم غذایی پیشنهادی برای ویتامین‌ها نشان می‌دهد که افراد مختلف در هر روز باید چه میزان از هر ویتامینی را دریافت کنند. این میزان برای ویتامین C به شرح زیر است:

برای نوزادان:

عوارض قرص ویتامین c جویدنی

برای کودکان:

برای جوانان:

برای بزرگسالان:

ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود (مقادیر اضافه‌ دفع می‌شود)، درنتیجه لازم نیست نگران افزایش میزان این ویتامین در بدن‌تان باشید. مقدار اضافه‌ی ویتامین C در بدن ازطریق ادرار دفع می‌شود، درواقع بدن شما نسبت به اینکه به چه چیزی نیاز دارد و به چه چیزی نیاز ندارد، بسیار هوشمند عمل می‌کند. البته برای جلوگیری از دل‌پیچه و اسهال باید مراقب باشید که میزان ویتامین C دریافتی‌ روزانه‌تان از ۲۰۰۰ میلی‌گرم تجاوز نکند. در مطالعه‌ای که به‌تازگی انجام شده است، میان سنگ‌کلیه و مکمل‌های ویتامین C ارتباطی وجود دارد. این مطالعه کشف کرده است، در مردانی که از مکمل‌های ویتامین C استفاده می‌کنند، احتمال سنگ‌سازی کلیه دو برابر افرادی است که از این مکمل‌ها استفاده نمی‌کنند. این نتایج درمورد مردانی که ویتامین C مورد نیازشان را از میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنند، صادق نیست.

ویتامین‌های محلول در آب را باید به‌صورت روزانه مصرف کنید تا در سطح مناسبی باقی بمانند. میوه‌های سرشار از ویتامین C و سبزیجات خام بخورید یا آنها را در مقدار بسیار کمی آب بپزید تا مقدار زیادی از ویتامین‌شان از دست نرود.

آلمینیوم با ویتامین C برهم‌کنش دارد، چراکه این ویتامین می‌تواند میزان آلمینیومی را که بدن شما جذب می‌کند افزایش دهد. درنتیجه ویتامین C را دو ساعت قبل یا چهار ساعت بعد از داروی ضدرفلاکس معده مصرف کنید. ویتامین C می‌تواند سرعت خارج شدن استروژن‌ها را از بدن کاهش دهد، درنتیجه مصرف این ویتامین همراه با استروژن ممکن است باعث افزایش اثرات و عوارض جانبی استروژن‌ها شود.

ازآنجاکه ویتامین C نوعی آنتی‌اکسیدان است، این نگرانی وجود دارد که اثربخشی بعضی از دارو‌ها را برای درمان سرطان کاهش دهد. همچنین استفاده از مقدار زیاد ویتامین C ممکن است باعث کاهش مدت‌زمان ماندگاری دارو‌های ایدز در بدن شود. این مورد شامل دارویی‌هایی مانند آجنراس، ویراسپت و فورتواس می‌شود. مصرف زیاد ویتامین C ممکن است باعث کاهش اثربخشی وارفارین شود که برای جلوگیری از لخته‌شدن خون استفاده می‌شود.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

17،000 تومان14،000 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

با سلام
مصرف این قرص با قرص ویتامین ب کمپلکس می تواند تداخل داشته باشد ؟
طریقه مصرف هر دو قرص ؟

سلام بر شما
بهتره از پزشک‌تون سوال کنید.

رژیم و تغذیه

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

افزایش تستوسترون؛ روش‌های طبیعی، رژیم غذایی و مکمل‌ها

برای افزایش پلاکت خون چه بخوریم و چه نخوریم؟

بهترین مکمل های افزایش وزن و افزایش حجم عضلات

انواع رژیم لاغری؛ ۹ رژیم لاغری مؤثر و پرطرفدار

آخرین مطالب

چطور دختران را برای دوران بلوغ آماده کنیم؟

زمان نگهداری مواد غذایی؛‌ غذای مانده تا کی قابل‌خوردن است؟

ازدواج بدون رابطه جنسی؛ دلایل و نکاتی برای درمان آن

حرکات یوگا برای کاهش استرس؛‌ ۳۱ روز تمرین برای آرامش جسم و روح

کتاب قدرت بیان برایان تریسی؛ راهنمایی برای افزایش تأثیر کلام

ترین های جهان

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

بهترین سریال های خارجی دنیا که بیننده را معتاد خود می‌کنند

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

15 نکته درباره ویتامین C

اسید اسکوربیک یا ویتامین C یکی از محبوب ‌ترین و مشهورترین داروهایی است که افراد سالم و بیمار هر دو به یک اندازه از مصرف آن لذت می ‌برند.

ویتامین C در گروه ویتامین‌ها قرار دارد و به شکل قرص‌های 100 و 250 میلی ‌گرمی و قرص جوشان 1000 میلی ‌گرمی، پودر 500 میلی‌ گرمی و آمپول 500 میلی ‌گرمی در داروخانه‌های کشور موجود است. اما قرص جوشان آن به ویژه در فصول سرد سال طرفدار بیشتری پیدا می ‌کند.

ویتامین C، ویتامین محلول در آب است که از اجزای ضروری برای ساخت و نگهداری کلاژن و بافت محیطی بین سلولی است. مصرف این دارو سبب تقویت دستگاه ایمنی و افزایش سرعت بهبود زخم می ‌شود، همچنین از تشکیل نیتروزآمین‌ها و نیتروز اوره‌های سرطان‌زا جلوگیری می ‌کند.

موارد مصرف ویتامین C در پیشگیری و درمان بیماری اسکوروی، کمک به درمان سوختگی‌های شدید، بهبود شکستگی یا زخم بیماری‌های مزمن است. عوارض قرص ویتامین c جویدنی

اسیداسکوربیک نیز مانند داروهای دیگر عوارضی از خود نشان می ‌دهد که اغلب دستگاه عصبی، پوست، گوارش و ادراری را درگیر می ‌کند. شایع‌ترین این علایم شامل سرگیجه، درد در محل  تزریق، اسهال ، سوزش سردل ، افزایش دفع ادرار یا تخریب دندان‌ها با مصرف طولانی مدت قرص‌های جویدنی است.

افراد دچار کمبود آنزیم G6PD* باید از مصرف زیاد این دارو بپرهیزند، زیرا احتمال بروز کم‌خونی در این افراد با مصرف اسیداسکوربیک وجود دارد.

ویتامین C تزریقی در معرض نور به تدریج تیره می‌ شود، اما تغییر رنگ جزیی تأثیری در اثر درمانی آن ندارد.

ویتامین C تزریقی را می ‌توان به صورت رقیق شده یا رقیق نشده استفاده کرد.

از محلول خوراکی ویتامین C می ‌توان همراه غذا استفاده کرد.

قرص‌های جوشان این ویتامین را باید در یک لیوان‌ آب حل و بلافاصله مصرف کرد.

ویتامین C را در ظروف غیرفلزی مقاوم در برابر هوا، دور از حرارت و نور خورشید در دمای 15 تا 30 درجه سانتی‌ گراد نگهداری کنید.

مصرف زیاد این دارو در دوران بارداری توصیه نمی ‌شود. همچنین سیگاری‌ها و افرادی که قرص ضد بارداری مصرف می ‌کنند، نیاز به مصرف ویتامین بیشتری به صورت مکمل دارند.

درباره این ویتامین، مهم ترین توصیه‌ای که‌ به خانواده‌ها گفته می ‌شود، این است که برای تأمین ویتامین C لازم به منابع غذایی طبیعی توجه بیشتری نشان دهند تا دارو.

ویتامین C می‌ تواند سبب افزایش توان جذب آهن شود.

*پی نوشت:

منبع: هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

چربی، ویتامین C را بی‌خاصیت می‌كند

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟ 

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای 

تاثیر مركبات در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

 

InChI=1S/C6H8O6/c7-1-2(8)5-3(9)4(10)6(11)12-5/h2,5,7-10H,1H2/t2-,5+/m0/s1 YKey:CIWBSHSKHKDKBQ-JLAZNSOCSA-N Y


ویتامین ث vitamin C یا ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید ریز مغذی حیاتی برای گونه‌های پیشرفته پستانداران (انسان، میمون‌ها و مانند این‌ها)، شمار اندکی از گونه‌های دیگر پستانداران (به‌ویژه خوکچه هندی و خفاش‌ها)، تعدادی از گونه‌های پرندگان و برخی ماهی‌هاست. تقریباً بجز موارد که در بالا ذکر شد بقیه جانداران این ویتامین را در بدن خود می‌سازند.[۱]

در سده نوزدهم و در جریان مبتلا شدن بسیاری از دریانوردان به بیماری اسکروی این دریانوردان چاره کار را در مصرف مرکبات دیدند و بالاخره در سال ۱۹۲۸ این ویتامین در میوه پرتقال کشف شد و اسید اسکوربیک نام گرفت.

این ویتامین که از ویتامین‌های محلول در آب است،در میوه‌ها مخصوصاً میوه‌های ترش و مرکبات و دیگر میوه‌ها و گیاهان سبزیجات و صیفی‌ها موجود است. در برابر حرارت و مواد قلیایی و طول زمان از بین می‌رود. این ویتامین در واکنش‌های شیمیایی بدن یک حمل‌کننده الکترون است و از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها است که نقش مهمی در سلامتی بدن و دستگاه ایمنی دارد.[۲]
عوارض قرص ویتامین c جویدنی

ویتامین c جامدی سفید رنگ و محلول در آب و غیر سمی است که مصرف آن سامانه ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. دارای استر حلقوی است و در محیط آبی آبکافت می‌شود و اسید می‌سازد؛ به همین دلیل به ان «اسید آسکوربیک» می‌گویند.

ویتامین ث آنتی‌اکسیدان است، یعنی از آسیب رادیکال آزاد به سلول‌ها و بافت‌های بدن جلوگیری کرده و باعث تقویت دستگاه ایمنی می‌شود. این ویتامین موجب محافظت پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید می‌شود. همچنین این ویتامین به افزایش قدرت ایمنی بدن استحکام لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند.[۲] این ویتامین همچنین باعث ساخت کلاژن (قوی‌ترین بخش بافت پیوندی که تمام اعضای بدن را در کنار هم نگه می‌دارد)[۳] شده و در پیشگیری از بالارفتن کلسترول خون و ایجاد لخته‌های خونی در رگ مؤثر است.[۴] اشاره شده‌است که این ویتامین برخلاف تفکر همگان کمکی در پیشگیری از بروز سرماخوردگی نمی‌کند و فقط طول دوره بیماری را کوتاه و به تخفیف عوارض آن کمک می‌کند.[۵] همچنین مصرف این ویتامین باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود و به افرادی که دچار کم‌خونی هستند توصیه می‌گردد.
ویتامین ث به عقیده برخی کارشناسان احتمال بروز سکته مغزی در افراد غیر سیگاری را تا ۳۰٪ و در افراد سیگاری تا ۷۰٪ کاهش می‌دهد. به اعتقاد این محققان آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین ث احتمالاً سلول‌ها را از فشار اکسیدی که در سکته مغزی مؤثر هستند، حفظ می‌کند. البته به گفته دانشمندان ویتامین ث که از طریق مصرف طبیعی کسب شود، اثرش بسیار بیشتر است.[۶][۷] همچنین در تحقیق دیگری دانشمندان مصرف این ویتامین را در تراکم استخوانی افراد مؤثر دانسته‌اند.[۸] در پژوهشی دیگر نیز گفته شده‌است که تزریق مقدار زیادی ویتامین ث به افرادی که دچار سرطان هستند باعث می‌شود که رشد سرطان در آن‌ها را متوقف کند. این ویتامین می‌تواند زنجیره‌ای مخرب در درون سلول بیمار بوجود آورد. گفته شده که تزریق این ویتامین به موش‌هایی که دچار تومور بودند، اندازه تومورهای آنان را به نصف کاهش داده‌است.[۹] این ویتامین از اکسید شدن سلول‌های چرب حاضر در غشاء سلولی توسط عوامل اکسیدکننده جلوگیری می‌کند؛ با تداوم اکسید شدن سلول‌های چرب و ایجاد تغییراتی در سلول و ماده ژنتیکی سلول باعث بروز برخی سرطان‌ها می‌شود.[۱۰]
محققان مصرف این ویتامین را به کسانی که از بیماری‌های قلبی رنج می‌برند نیز توصیه کرده‌اند. زیرا کمبود ویتامین ث باعث تصلب شریان شده و کمبود آن در بیماران قلبی همراه با خشکی و سفتی رگ‌ها می‌شود و باعث بوجود آمدن درد در این افراد می‌گردد.[۱۱]

کمبود ویتامین ث سبب می‌شود که اسپرم‌ها به هم چسبیده و این حالت سبب ۱۶ درصد موارد ناباروری در مردان می‌شود. نگهداری طولانی مدت در یخچال‏، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می ‏شوند؛ از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. شیر مادر دارای مقادیری از ویتامین ث است و به همین جهت بانوان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند.[۱۲]

ویتامین ث مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌است.[۲][۶] اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی، خون‌ریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‌شود.[۲] در پژوهشی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود چربی در غذا باعث می‌شود که ویتامین ث خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد. دانشمندان می‌گویند وقتی مخلوط از بزاق و مواد غذایی در معده با شیره آن مخلوط می‌شوند، ویتامین ث موجود در مواد غذایی می‌تواند رادیکال‌های آزاد، یعنی همان موادی که سرطان‌زا هستند را از بین ببرد؛ رادیکال‌های آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به مقدار زیاد وجود دارند. اما در یک تحقیق، هنگامی که مقدار بیشتری چربی به همین مخلوط غذایی اضافه شد دیده شد که دیگر ویتامین ث نمی‌تواند این واکنش شیمیایی را انجام دهد. کمبود ویتامین ث سبب می‌شود که اسپرم‌ها به هم بچسبند و این حالت سبب ۱۶٪ موارد ناباروری در مردان می‌شود.[۱۳]

اسکوربوت، نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث می‌شود.

افراد زیر در معرض کمبود ویتامین ث[۱۴] هستند:[۱۵]

معمولاً اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‌شود.[۶] اما مصرف خیلی زیاد آن باعث تکرر ادرار، سنگ کلیه و اسهال می‌شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین به صورت دارو باعث بروز اختلالات گوارشی، خطر ابتلاء به سنگ اگزالات در مجاری ادراری و اعتیاد بدن به مقدار زیاد مصرف این دارو می‌شود.[۴][۱۶]

بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل تند، توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است.[۲] نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند.[۴] همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها ۲ سبزی‌های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین ث می‌باشد.[۱۰]

ویتامین C که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته شده است یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در برخی از غذاها یافت می‌شود و به برخی از مواد نیز اضافه می‌گردد. همچنین شما می‌توانید ویتامین C را به صورت مکمل نیز دریافت کنید. انسان‌ها بر خلاف بیشتر حیوانات، قادر به سنتز ویتامین C در داخل بدن خود نیستند به همین خاطر باید آن را از طریق مواد غذایی به دست آورند. ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن،ال-کارنیتین و انتقال دهنده‌های عصبی خاص مورد نیاز است. این ویتامین همچنین در متابولیسم پروتئین نیز نقش دارد.

ویتامین C ، خواص آنتی اکسیدان داشته و در جریان خون باعث خنثی کردن اثرات شیمیایی مربوط به آسیب رساندن به بافت های بدن ، می شود. این ویتامین قدرت ایمنی بدن را افزایش داده و باعث استحکام لثه ها و دندان ها و تراکم استخوان ها می شود.

اطلاعات متفاوتی درباره رابطه ویتامین C و بیماری های قلبی وجود دارد. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که مصرف ویتامین C و بعضی مواقع مصرف این ویتامین به همراه ویتامین E ممکن است کمی خطر ابتلا به بعضی از انواع بیماری های قلبی را کاهش دهد. با اینحال هنوز برای نتیجه گیری قطعی زود بوده و تحقیقات بیشتری لازم است.

تنها مدرک قطعی که درباره خواص این ویتامین وجود دارد، این است که ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت های بدن، درمان زخم ها و جای زخم و همچنین ترمیم و حفظ سلامت غضروف های استخوانی، استخوان و دندان ها مفید می باشد. همچنین بنظر می رسد که ویتامین C به بدن برای جذب مواد معدنی نیز کمک می نماید.عوارض قرص ویتامین c جویدنی


افراد ویتامین C را اغلب برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند. هرچند مدارک کمی برای تایید اثر این ویتامین بر روی پیشگیری و درمان سرماخوردگی وجود دارد، اما به دلیل باور شایع بین مردم، این ویتامین برای این منظور استفاده می شود.

بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‌سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‌کنند بدست بیاورند. این ویتامین هم به صورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم به صورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: فلفل سبز , توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع گیاهی دارای ویتامین C و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین C است.

نگهداری طولانی مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‌شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین C می‌باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‌شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‌شود. همچنین در میان سبزی‌ها سبزی‌های تیره برگ ویتامین C بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‌ها دارای ویتامین C می‌باشد.بهترین شکل مصرف منابع حاوی ویتامین C مصرف خام آنها است.

مقدار توصیه شده ویتامین C دربرخی کشورهای اروپایی و آمریکایی 100 تا 120 میلی گرم است، در حالی که ما می دانیم با مصرف 22 میلی گرم در روز گلبولهای سفید اشباع شده و می توانند فعالیتهای خود را انجام دهند و 30 میلی گرم آن می تواند به راحتی به تمام نیازهای بدن پاسخ دهد.

توجه : بطور متوسط ویتامین C مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده‌ است.



نقش ویتامین C در بیماری آرتریت

نقش ویتامین C در بدن ، با تشکیل کلاژن در غضروف ، استخوان ها ، رگ های خونی و عضله و جذب آهن ، بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت می توان گفت که تشکیل کلاژن از اصلی ترین نقش های ویتامین C می باشد. کلاژن نوعی ماده پروتئینی است که سلول ها را درکنار هم قرار داده و از اختلال و آسیب به بافت ها جلوگیری می کند. ویتامین C که از مهم ترین آنتی اکسیدان ها به شمار می رود ، از آسیب رسانی رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کند. تولید رادیکال های آزاد به مرور زمان می تواند سبب بروز پیری زودرس و همچنین بیماری های دردناکی همچون آرتریت گردد.

خواص ویتامین C و دیابت

افراد دیابتی بسیار بیشتر از افراد عادی در خطر ابتلا به عوارض مختلف قلبی و عروقی ، چشمی و کلیوی هستند. ویتامین C ، بر اثر ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی ، جایگزینی برای گلوکوز بوده و در پیش گیری از عوارض دیابت بسیار موثر است. از این رو ویتامین C تکمیلی ، بر روی میزان قند و چربی در بیماران دیابتی موثر است. این ویتامین ، میزان قند و چربی خون را به مقادیر بالایی کاهش می دهد. مخصوصا در دیابت نوع دوم. به همین دلیل ، ویتامین ث موجود در کپسول مکمل اسید هیالورونیک خوراکی ( هیالورونان ) ، برای بیماران دیابتی مفید و موثر است.


خواص ویتامین C و تقویت سیستم ایمنی

از آنجائیکه اهمیت بالای سیستم ایمنی بدن و تقویت آن در هنگام ایجاد بیماری های واگیر و گسترش آن مشخص است ، انسان به منظور مقابله با عوامل بیماری زا به سیستم ایمنی یا دفاعی مجهز است. سیستم ایمنی بدن یکی از پیچیده ترین سیستم های دفاعی بدن به شمار میرود از این رو تقویت و حفظ آن اهمیت زیادی دارد. بنابراین مصرف برخی مواد غذایی سالم و غنی و استفاده از ویتامین ها ، در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند. ویتامین C ، باعث افزایش میزان تولید گلبول های سفید خون و پادتن می شود. به ویژه اینتر فرون که پادتن مخصوص پوشش دهنده سلول ها بوده و مانع از ورود ویروس به داخل سلول ها می شود. ویتامین ث باعث کاهش احتمال بیماری قلبی و عروقی شده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می کند.

توجه : افرادی که در مصرف مواد غذایی روزانه خود ، از ویتامین C بیشتری استفاده می کنند ، به میزان بسیار کمتری به بیماری های پروستات ، سرطان سینه و بیماری های روده مبتلا می شوند.


خواص ویتامین C و سلامت پوست ، مو و ناخن

خواص و نقش انواع ویتامین ها ، در حفظ سلامتی و و طراوت بدن ، کاملا مشخص است . اما تاثیر و معجزه برخی از ویتامین ها در سلامت ، زیبایی و تداوم آن بسیار بیشتر از بقیه می باشد. مواد مغذی که وارد بدن انسان می شوند ، همگی مسئول نگهداری و حفظ کلاژن هستند. کلاژن ماده ای است که باعث استحکام و حفظ پوست می شود. آنتی اکسیدان کلاژن دارای خاصیت کشسانی بوده و با تقویت جریان خون ، استحکام خاصی به پوست می بخشد. از جمله فواید مهم ویتامین C در بدن :
کمک به سلامت مو : یکی از مهم ترین و موثر ترین مواد غذایی در جهت رشد و تقویت موها می باشد.
تقویت ناخن : به صورت تقویت بافت پیوندی ، پوست و دیواره سلول های خونی به استحکام ناخن ها کمک کرده و همچنین مانع از ریشه ریشه شدن ناخن ها می شود.
تقویت پوست : یکی از دشمنان اصلی سلامت پوست ، اشعه فرابنفش نور خورشید است که سبب تخریب و آسیب رسانی به پوست می شود. عامل اصلی پیری پوست و پیری سلول ها ، تولید رادیکال های آزاد است. ویتامین Cبه عنوان یک آنتی اکسیدان و خواص احیاء کننده در سلامت پوست بسیار موثر است. مصرف موضعی ویتامین C روی پوست ، باعث افزایش سطح پوستی این ویتامین شده و باعث خنثی کردن عوارض و اثرات اشعه فرابنفش بر روی پوست می شود.

نقش ویتامین C در بهبود رشد ذهنی و جسمی

تغذیه صحیح و مناسب علاوه بر تاثیرات مستقیم بر کارکرد فیزیکی بدن ، نقش مهمی نیز بر مغز و ذهن انسان دارد. کمبود مواد مغذی و ویتامین ها باعث اختلالات و بیماری هایی در فرد می شود ، مخصوصا در سنین رشد. کمبود این ویتامین ها هشدارهایی را به همراه دارد مانند : خستگی ، بی حوصلگی ، افسردگی ، افزایش ابتلا به بیماری های گوناگون ، کاهش مقاومت در مقابل بیماری ها ، کاهش توان یادگیری و طولانی شدن دوره نقاهت بیماری. کمبود ویتامین سی باعث علائمی همچون خستگی بیش از حد ، رفتارهای عصبی و افسردگی می شود. به همین دلیل ویتامین C نقش بسیار موثری در بهبود رشد ذهنی و جسمی افراد مخصوصا در سنین رشد دارد.


ویتامین C و تقویت قدرت باروی

مصرف ویتامین C در محافظت در برابر آلودگی های محیطی مفید می باشد. مخصوصا آلاینده های شیمیایی که باعث کاهش تعداد اسپرم می شود. ویتامین سی سبب ترمیم آسیب های وارد شده به DNA شده و باعث کاهش چسبندگی اسپرم ها می شود. ویتامین سی نقش مهمی در تقویت قدرت باروری دارد.


مصرف کم ویتامین C می تواند باعث کم خونی، خونریزی لثه ها، کاهش توانایی بدن در مقابله با عفونت ها، کاهش توانایی بدن در درمان زخم ها، موهای خشک و ترک خورده، التهاب لثه ها، خونریزی بینی، افزایش وزن بدلیل کاهش سوخت و ساز، پوست خشک و خشن، مفاصل دردناک و ورم کرده و … شود.
افراد زیر در معرض کمبود ویتامین C هستند:

عوارض و خطرات جدی بدلیل مصرف زیاد ویتامین ث بسیار نادر بوده چراکه بدن میزان زیاد ویتامین c را دفع کرده و آن را ذخیره نمی کند. با اینحال مقادیر بالای ۲۰۰۰ میلی گرم در روز توصیه نمی شود چرا که این میزان باعث ناراحتی معده و اسهال، سوزش معده و حتی در بعضی موارد سنگ کلیه می شود.

مکمل‌های ویتامین C پتانسیل تداخل با برخی از داروها را دارند. افرادی که داروهایی را به صورت منظم مصرف می‌کنند بهتر است قبل از خوردن ویتامین C و مکمل‌های آن با پزشک خود مشورت نمایند.

موارد مصرف و عوارض ویتامین ب کمپلکس (Vitamin B Complex)


فواید مصرف و عوارض کمبود ویتامین B12


موارد مصرف و عوارض قرص ویتامین B1



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

ویتامین C یک ماده مغذی محلول در آب است که بالاترین غلظت آن در میوه‌ها( به‌خصوص مرکبات)، سبزیجات سبز و گوجه‌فرنگی یافت می‌شود. نوشیدنی ویتامین C برای ساختار استخوان، جذب آهن، یکپارچگی پوست و عملکرد ایمنی بدن ضروری است. اسکوربیک نام بیماری کمبود ویتامین C است که بسیار نادر بوده و می‌تواند مرگبار باشد. ویتامین C همچنین به‌عنوان اسید اسکوربیک شناخته‌شده است که اگر چه در برخی غذاها به‌صورت طبیعی یافت می‌شود اما به‌ عنوان یک مکمل غذایی به شکل قرص جوشان ویتامین ث و یا قرص جویدنی ویتامین ث در بازار موجود است. از آنجا که بدن ما برخلاف بدن بسیاری از حیوانات قادر به تولید ویتامین C نیست بنابراین ویتامین ث باید به‌ عنوان یک ماده غذایی ضروری از منابع خارجی دریافت شود. تأمین میزان مناسب ویتامین ث برای بدن بسیار ساده خواهد بود. با خوردن یک لیوان آب‌ پرتقال در وعده صبحانه، مقداری فلفل دلمه در اسنک عصرانه و یک فنجان توت‌فرنگی برای دسر می‌توانید میزان ویتامین ث مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. توجه داشته باشید که بدن ما ویتامین C اضافی را ذخیره نمی‌کند بلکه هر آنچه را که ما به آن نیاز نداریم از طریق ادرار حذف می‌کند. این بدان معناست که هر روز باید غذاهای غنی از ویتامین C را بخوریم تا مطمئن شویم که بدن ما به‌اندازه کافی از ویتامین C برخوردار است. کمبود زیاد ویتامین C در بدن ممکن است موجب کبودشدن پوست، خونریزی لثه، طولانی شدن مدت‌زمان بهبودی زخم، شکستگی دندان‌ها و مفاصل، و عفونت در بدن شود.

بر اساس نکات پزشکی در مورد ویتامین ث میزان مجاز مصرف این ویتامین برای مردان 90 میلی‌گرم در روز و برای زنان 75 میلی‌گرم در روز است. در دوزهای بالاتر از 400 میلی‌گرم تقریباً تمام ویتامین C از طریق ادرار دفع می‌شود. نگرانی محدودی در مورد عوارض جانبی برای میزان مصرف 2000 میلی‌گرم در روز وجود دارد. مصرف بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند موجب تهوع، اسهال و درد شکمی شود. چنین دوزهای بالایی ممکن است با اندازه­گیری آزمایشات پزشکی خاص برای میزان قند خون و سطح گلوکز موجود در ادرار و خون در مدفوع به دست آید. ویتامین C برای بیوسنتز کلاژن‌ها، آل کارنیتین و برخی از نوروترانسمیترهای بدن موردنیاز است، ویتامین C در سوخت‌وساز پروتئین در بدن نیز دخیل است. کلاژن جزء ضروری بافت همبند است که نقش حیاتی در بهبود زخم دارد. ویتامین C همچنین یک آنتی‌اکسیدان فیزیولوژیکی مهم است و نشان داده‌شده است که دیگر آنتی‌اکسیدان‌های بدن ازجمله آلفا توکوفرول(ویتامین E) را بازسازی می‌کند.

شاید این سؤال برای شما مطرح‌شده که آمپول ویتامین C برای چیست؟ تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین C با محدود کردن اثرات مضر رادیکال‌های آزاد از طریق فعالیت آنتی‌اکسیدان می‌تواند در جلوگیری یا کاهش پیشرفت برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر بیماری‌ها(که استرس اکسیداتیو در آن‌ها نقش عینی ایفا می‌کند) کمک‌کننده باشد. ویتامین C علاوه بر عملکرد بیوسنتز و آنتی‌اکسیدان نقش مهمی در عملکرد ایمنی دارد و جذب غلیظ آهن و شکل آهن موجود در غذاهای گیاهی را بهبود می‌بخشد. عدم مصرف مناسب نوشیدنی ویتامین C موجب ایجاد اسکوربیک می‌شود که با خستگی یا ضعف، ضعف بافت همبند و شکنندگی مویرگی مشخص می‌شود. جذب ویتامین C از روده با حداقل یکی از حامل‌های فعال وابسته به دوز خاص تنظیم می‌شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویتامین C اکسیدشده یا اسید دهیدروآسکربیک از طریق بعضی از تسهیل‌کننده‌های گلوکز وارد سلول بدن شده و سبب کاهش اسید آسکروبیک در بدن می‌شود.

قرص جویدنی ویتامین ث باعث ایجاد غلظت بافت و پلاسما می‌شود و بدن به‌شدت آن را کنترل می‌کند. تقریباً 70 تا 90 درصد ویتامین C در مصرف متوسط 30 تا 180 میلی‌گرم در روز جذب می‌شود. بااین‌حال در دوزهای بالاتر از 1 گرم جذب به کمتر از 50 درصد در روز کاهش می‌یابد و مابقی اسید آسکوربیک غیرمتابولیزه از طریق ادرار دفع می‌شود. مقدار کل ویتامین C موردنیاز برای بدن از 300 میلی‌گرم تا حدود 2 گرم است. سطوح بالای ویتامین C(غلظت میلومولار) در سلول‌ها و بافت‌ها حفظ می‌شود و بیشترین مقدار آن در لکوسیت­ها(گلبول‌های سفید خون)، چشم‌ها، غده فوقانی، غده هیپوفیز و مغز وجود دارد. مقدار نسبتاً کمی از ویتامین C در مایعات خارج سلولی مانند پلاسما، گلبول‌های قرمز و بزاق یافت می‌شود.

ویتامین C خواص زیادی برای بدن دارد. ویتامین ث آهن را از غذاهای گیاهی نظیر غلات و سبزیجات جذب می‌کند. لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد. سبب تولید بافتی در بدن می‌شود که برای محافظت از عضلات و استخوان‌ها مفید است. همچنین ویتامین C برای پوست بسیار مفید بوده و سبب کاهش کبودی در پوست شده و در بهبود زخم بسیار کمک‌کننده خواهد بود. ویتامین ث احتمال خطر برخی از سرطان‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند علائم پیری را از بین ببرد چراکه سرشار از آنتی‌اکسیدان است. در ادامه بیشتر در مورد ویتامین C و فواید آن صحبت خواهد شد. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:عوارض قرص ویتامین c جویدنی

بهترین راه برای دریافت روزانه دوز توصیه‌شده ویتامین C از طریق غذا است چراکه به‌سادگی و با خوردن 5 وعده میوه و سبزی در روز می‌توان حدود 200 میلی‌گرم ویتامین C موردنیاز بدن را تأمین کرد. اما متأسفانه تقریباً 50 درصد مردم از مکمل‌هایی نظیر ویتامین C جوشان، قرص جویدنی ویتامین ث و سایر نمونه‌ها برای تأمین ویتامین ث موردنیاز بدن خود استفاده می‌کنند.

آیا می‌دانید که بیشترین ویتامین C در کدام میوه است؟ شاید اولین تصویری که در ذهنتان پدیدار می‌شود پرتقال است، شما درست فکر می‌کنید اگرچه انواع میوه‌ها و همین‌طور سایر مرکبات نیز منبع غنی ویتامین C هستند. ویتامین C که به‌عنوان اسید اسکوربیک شناخته‌شده است یک ویتامین محلول در آب است، به این معنی که اگر بیش‌ از حد مصرف شود از طریق ادرار دفع می‌شود(برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی مانند A و D که بیشتر در بافت‌های چربی و کبد ذخیره‌شده و به‌آرامی حذف می‌شوند). از آنجا که بدن ویتامین C تولید نمی‌کند بنابراین باید آن را به‌طور طبیعی و از طریق غذا و یا مصرف مکمل‌های خوراکی مثل نوشیدنی ویتامین C، قرص ویتامین C جوشان و یا تزریق ویتامین C به دست آورید. مردان بالای 19 سال به 90 میلی‌گرم ویتامین C در روز و زنان 75 میلی‌گرم ویتامین C در روز نیاز دارند. بنابراین اگر رژیم غذایی روزانه شما حاوی چند واحد میوه و سبزی در روز باشد نیازی به مصرف مکمل‌های ویتامینه نخواهید داشت. اگر چه مقدار اضافی ویتامین C از طریق ادرار دفع می‌شود اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از 2000 میلی‌گرم ویتامین C در روز  ممکن است منجر به تهوع، اسهال و سنگ کلیه شود.

با توجه به اینکه ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است بنابراین بدن ما قادر به تولید و یا ذخیره آن نخواهد بود لذا ما باید به‌صورت روزانه این ویتامین را از بهترین منابع طبیعی آن یعنی میوه‌ها و سبزی‌ها دریافت کنیم. اما بیشترین ویتامین C در کدام میوه است؟

 احتمالاً می‌دانید که ویتامین ث در مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ‌فروت، لیموشیرین و خصوصاً لیموترش وجود دارد درواقع بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سبز برگ غنی از ویتامین C هستند. مقدار زیادی از ویتامین ث در انواع توت‌ها نظیر توت‌فرنگی و تمشک یافت می‌شود و زغال‌اخته، پاپایا، کیوی، گواوا، آناناس، آلو و هندوانه نیز منابع خوبی برای ویتامین ث هستند. همچنین ویتامین C در موز، سیب و گلابی نیز وجود دارد. بهتر است این میوه‌ها را تازه و خام بخورید زیرا ویتامین C در اثر گرما تجزیه‌شده و از بین می‌رود.

فلفل دلمه بزرگ‌ترین منبع ویتامین C است. همچنین ویتامین ث در سبزیجات برگ سبز نظیر کلم پیچ، گل‌کلم، کلم برو کلی، کلم بروکسل، برگ چغندر، نعنا و نخودفرنگی نیز یافت می‌شود. گوجه‌فرنگی و یا رب ، قارچ، سیب‌زمینی شیرین و کدوحلوایی نیز سرشار از ویتامین C هستند. یک فنجان قهوه خام حاوی 117 میلی‌گرم ویتامین C است که می‌توان بیشترین میزان ویتامین C برای مردان و زنان را تأمین کند. ترکیبی از میوه‌ای مثل کیوی و یک سبزی تمام ویتامین C موردنیاز بدن در یک روز را فراهم می‌سازد.

ویتامین ث در مرکباتی نظیر پرتقال، گریپ­فروت، انواع لیمو، توت­فرنگی، تمشک، زغال‌اخته، پاپایا، کیوی، آناناس، آلو و هندوانه و همچنین در سبزیجاتی نظیر نخودفرنگی، انواع کلم، فلفل دلمه، برگ چغندر، سیب‌زمینی شیرین و کدوحلوایی یافت می‌شود.

فقط توجه داشته باشید که نوع طبخ غذا در میزان جذب ویتامین C تأثیر دارد از این‌ رو بهتر است این مواد غذایی را به‌صورت خام، بخارپز شده و یا در ماکروویو طبخ کنید تا بیشترین میزان ویتامین‌ها در آن حفظ شوند. همچنین ویتامین C می‌تواند در جذب بهتر سایر ویتامین‌های موجود در انواع مواد غذایی مؤثر باشد. فلفل قرمز موجود در سالاد اسفناج سبب جذب بهتر آهن اسفناج در بدن می‌شود. از کلم برو کلی می‌توانید در کنار لوبیای پخته‌شده استفاده کنید تا اسیدفولیک موجود در لوبیا بهتر جذب بدن شود. همچنین می‌توانید با ترکیب توت‌فرنگی و جو دو سر یک میان وعده مقوی تهیه کنید که علاوه بر تأمین ویتامین C موردنیاز بدن، پروتئین، چربی، فسفر، آهن، کلسیم و ویتامین‌های A و B موجود در جوی دوسر نیز به بدن برسد. همانند تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در غذاها، ویتامین C نیز در انواع غذاها یافت می‌شود و در نظر گرفتن آن در رژیم غذایی بهترین راه برای تأمین آن است زیرا که بدن برای پردازش آن‌ها طراحی‌شده است. مصرف ترکیبی از این مواد غذایی علاوه بر تأمین ویتامین ث سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی را نیز وارد بدن می‌کند.

همان‌طوری که می‌دانید ویتامین C یکی از ضروری­ترین ماده­ها در رژیم غذایی است که نقش بسیار مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن ازجمله التیام زخم، جلوگیری از آسیب سلول‌ها، ساخت کلاژن و تولید نوعی پیام‌های شیمیایی به نام انتقال‌دهنده‌های عصبی، ایفا می‌کند.

ویتامین C را می‌توان در بسیاری از غذاهای سالم نظیر مرکبات و آب‌میوه، فلفل سبز و قرمز، کلم برو کلی، توت‌فرنگی و جوانه‌های کلم بروکسل یافت. شما همچنین می‌توانید ویتامین C را از مکمل‌های غذایی دریافت کنید. قرص جویدنی ویتامین ث، قرص خوراکی، کپسول‌های جوشان، قرص ویتامین C جوشان و نوشیدنی ویتامین C انواع مکمل‌های در دسترس از ویتامین C هستند. همچنین ویتامین C به شکل آمپول نیز در دسترس است که اغلب با تجویز پزشک مورداستفاده قرار می‌گیرد. آمپول ویتامین C می‌تواند به‌صورت تزریق وریدی داخل رگ، عضله و یا به‌صورت زیرپوستی تزریق شود.

قرص‌های ویتامین ث به دو صورت جویدنی و بلعیدنی تولیدشده که در صورت نیاز و با تجویز پزشک می‌توان از آن‌ها استفاده کرد اما بهتر است از این قرص‌ها برای مدت‌زمان طولانی استفاده نکنید مگر اینکه به تجویز پزشکتان باشد. قرص‌های بلعیدنی باید با یک لیوان آب خورده شوند. اگر قرص جویدنی ویتامین ث را تهیه‌ کرده‌اید کافی است آن را در دهان گذاشته و به‌ آرامی بجوید تا ویتامین ث موجود در آن توسط بزاق دهان جذب بدن شود. قرص جویدنی ویتامین ث نمونه‌ای از مکمل‌های ویتامین C است که با انواع طعم از میوه‌های مختلف نظیر پرتقال، گیلاس، انگور و تمشک و غیره در بازار ایران موجود است.

نکات پزشکی در مورد ویتامین ث بیان می‌کند که این ویتامین برای رشد و ترمیم بافت‌های عضلاتی، تشکیل پروتئین در بدن، سلامت دندان‌ها و غضروف‌ها ضروری است. همچنین ویتامین ث یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی برای بدن است که می‌تواند از بدن در برابر اثرات جدی و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کند. با توجه به اینکه افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن با روند پیری در بدن رابطه‌ی مستقیم داشته و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی نظیر انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی و مشکلات التهابی شود لذا با مصرف قرص جویدنی ویتامین ث می‌توان جلوی پیشرفت این بیماری‌ها را گرفت.

مصرف روزانه قرص جویدنی ویتامین ث برای افرادی که در شهرهایی با غلظت آلودگی بالا زندگی می‌کنند یا افرادی که به‌صورت روزانه از دخانیاتی نظیر سیگار یا قلیان استفاده می‌کنند و یا افرادی که شغل‌های پراسترس دارند ضروری است. از آنجایی‌ که برخی از افراد به دلیل مشکلات معده‌ای یا روده‌ای از خوردن سبزی و میوه عاجزند لذا قرص جویدنی ویتامین ث می‌تواند برای آن‌ها بسیار مؤثر بوده و میزان ویتامین ث موردنیاز بدنشان را تأمین کند. برخی قرص ویتامین C خارجی در بازار موجود بوده که با ویتامین‌های دیگری نظیر زینک ترکیب‌شده و یک  فرآورده کامل را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. قرص ویتامین C خارجی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و یا کاهش مدت‌زمان سرماخوردگی، افزایش رشد جسمی و ذهنی، حفظ سلامت پوست و مو، جلوگیری از ریزش مو، تقویت ناخن‌ها، تقویت قدرت باروری، تقویت دید در تاریکی، تقویت قوای بویایی و چشایی و ایجاد شادابی و رفع خستگی بسیار مؤثر خواهد بود. مصرف طولانی‌مدت قرص‌های ویتامین ث می‌تواند تمام اثرات دارویی آن را آزاد کند و خطر عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

برخی مکمل‌های ویتامین C به‌صورت قرص جوشان ویتامین ث در بازار موجود هستند که با طعم‌های مختلف پرتقال، لیمو، توت‌فرنگی و سایر میوه‌ها در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. قرص جوشان ویتامین ث نوعی قرص پودری محلول در آب است که به‌راحتی می‌تواند در یک لیوان آب حل‌شده و به‌صورت نوشیدنی ویتامین C مورداستفاده قرار گیرد. مهم‌ترین نکته‌ای که زمان استفاده از ویتامین C جوشان باید موردتوجه قرار دهید این است که قبل از استفاده از قرص جوشان ویتامین ث تمام راهنمایی‌های موجود بروی برچسب راهنمای محصول را مطالعه کرده و از میزان دوز مصرفی روزانه آن آگاه شوید.

اگرچه ویتامین C در بدن‌سازی، در دوران بارداری، برای افزایش رشد جسمی و سلامت پوست و مو و سایر توانایی‌های بدنی مفید است اما روزانه نباید بیشتر از یک عدد قرص جوشان ویتامین ث با دوز 500 مصرف شود زیرا استفاده بیش از این مقدار در روز ممکن است بدن را با مشکلات کبدی و کلیوی همراه سازد. بهتر است قرص جوشان ویتامین ث سه ماه در سال و به شکل نوشیدنی ویتامین C مورداستفاده قرار گیرد. قرص جوشان ویتامین ث نسبت به قرص‌های بلعیدنی یا جویدنی سریع‌تر جذب بدن شده و سرعت تأثیرپذیری آن‌ها بیشتر است.

به دلیل PH محلول حاصل از حل شدن قرص جوشان در آب این قرص سریع‌تر از معده به روده کوچک تخلیه‌شده لذا برای افرادی که دچار مشکلات معده‌ای هستند انتخاب مناسبی خواهد بود. ازآنجایی‌که اغلب قرص‌های جوشان برای قابلیت حل شدن در آب حاوی ماده‌ای به نام بی‌کربنات هستند و همین‌طور مقداری نمک نیز در این قرص‌ها موجود است لذا ترکیب نمک و بی‌کربنات موجود در این قرص‌ها ممکن است سبب بروز فشارخون بالا شده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را در افراد افزایش می‌دهد. به‌طورکلی توجه داشته باشید که در اغلب قرص‌های محلول در آب، نمک وجود دارد لذا مصرف بیش از حد قرص­های جوشان ممکن است احتمال ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی و یا مرگ ناشی از مشکلات عروقی را تا یک‌پنجم افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است مصرف قرص جوشان ویتامین ث احتمال بروز فشارخون در افراد را هفت برابر افزایش دهد بنابراین سعی کنید بدون مشورت پزشک از قرص جوشان ویتامین ث استفاده نکنید.

اما آمپول ویتامین C برای چیست؟ همان‌طوری که می‌دانید بسیاری از مردم ویتامین C را برای سلامت عمومی و یا تقویت سیستم ایمنی بدن خود و یا برای درمان بیماری کمبود ویتامین C مصرف می‌کنند. کمبود ویتامین ث می‌تواند منجر به مسمومیت شود. بیماری کمبود ویتامین C با علائمی نظیر تورم و خونریزی لثه، خستگی، طولانی شدن مدت‌زمان بهبود زخم، درد مفصلی، مشکلات دندان و نمایان شدن لکه‌های رنگی بروی پوست همراه خواهد بود. علائم بیماری کمبود ویتامین C گاهی اوقات ممکن است با مصرف کمتر از 10 میلی‌گرم ویتامین C در روز ظاهر شود. امروزه بیماری کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کمتر رخ می‌دهد اما افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند یا فقط تعداد محدودی از مواد غذایی را مصرف می‌کنند بدنشان با مشکل جذب مواد مغذی روبه‌رو شده و علائم بیماری کمبود ویتامین C در آن‌ها پدیدار می‌شود.

اما در جواب این سؤال که آمپول ویتامین C برای چیست می‌توان گفت که آمپول ویتامین C توسط اداره غذا و داروی آمریکا برای درمان بیماری کمبود ویتامین C تأییدشده است و همچنین برای کمک به درمان زخم‌های جدی تروما یا سوختگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با این‌ حال به‌ طور معمول تزریق ویتامین C تنها زمانی استفاده می‌شود که لازم است سطح ویتامین ث بدن به‌ سرعت افزایش یابد و یا بدن به دلیل جذب ضعیف و یا دلایل دیگر قادر نخواهد بود مکمل‌های خوراکی را جذب کند. آمپول ویتامین C گاهی اوقات برای شرایط دیگری نظیر سرطان، سلامت عمومی، عملکرد ایمنی و کاهش وزن نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در اوایل دهه 1970 برخی از محققان نشان داده‌اند که با استفاده از دوزهای بالای آمپول ویتامین C همراه با داروهای ضد سرطان می‌توان درمان سرطان را بهبود بخشید. تزریق ویتامین C داخل وریدی می‌تواند سطح بالایی از ویتامین C را در بدن تولید کند. محققان بر این باورند که دوز بالای ویتامین C می‌تواند همانند سمی برای سلول‌های سرطانی باشد، بدون اینکه به سلول‌های سالم بدن آسیب برساند. برخی از محققان بر این باورند که ویتامین C می‌تواند عوارض جانبی داروهای سرطانی را کاهش دهد. با این‌ حال منافع بالقوه تزریق ویتامین C در درمان سرطان هنوز بحث‌برانگیز است. در یک بررسی سیستماتیک محققان شواهدی برای تعیین اینکه آیا تزریق ویتامین C داخل وریدی برای درمان سرطان سودمند است کشف کرده‌اند اما کافی نبوده است.

اما پاسخ دیگری که به سؤال آمپول ویتامین C برای چیست می‌توان داد این است که، برخی از افراد از آمپول ویتامین C برای سلامت عمومی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند. از آنجایی‌که مصرف روزانه قرص‌های مکمل برای بعضی از افراد خسته‌کننده است و یا به دلیل مشکلات معده و روده از خوردن آن‌ها معذوریت دارند از این‌ رو تزریق آمپول ویتامین ث برای آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

اگر چه ویتامین C در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند اما مصرف ویتامین C به‌صورت قرص جوشان ویتامین ث و یا آمپول آن یک موضوع بحث‌برانگیز است خصوصاً برای افرادی که به‌اندازه کافی در رژیم غذایی خود از ویتامین C استفاده می‌کنند. هیچ جواب قطعی در مورد اینکه ویتامین C احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد، از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند و یا مانع از بروز سرماخوردگی می‌شود، پیدا نشده است. از آمپول ویتامین C گاهی اوقات برای کاهش وزن نیز استفاده می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌ اندازه کافی از ویتامین C استفاده نمی‌کنند بدنشان قادر به سوزاندن چربی نخواهد بود. این بدان معناست که اطمینان از مقدار مصرف مجاز ویتامین C مهم است. با این‌حال هیچ تحقیق علمی مبنی بر اینکه مصرف ویتامین C به‌صورت خوراکی یا تزریقی سبب کاهش وزن می‌شود وجود ندارد.

برای درمان بیماری کمبود ویتامین C تزریق روزانه 200 میلی‌گرم آمپول ویتامین ث طی یک هفته مؤثر خواهد بود. تزریق یک گرم ویتامین ث در روز برای بهبود زخم کفایت می‌کند. برای دیگر موارد انواع مختلفی از دوزهای آمپول ویتامین C مورداستفاده قرار می‌گیرد که معمولاً 10 تا 100 گرم و در فواصل زمانی مختلف و به‌صورت روزانه یا دوره‌ای تجویز می‌شود. تزریق آمپول ویتامین C در دوزهای معمولی با هیچ‌گونه عوارض جانبی همراه نخواهد بود اما در دوزهای بالاتر شایع‌ترین عوارض آن درد و تورم در محل تزریق است. همچنین تهوع و درد در محل تزریق نیز از دیگر عوارض جانبی آمپول ویتامین C شناخته‌شده است. بنابراین قبل از تزریق دوزهای بالاتر ویتامین C با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی آن صحبت کنید.

ازآنجایی‌که برخی از بیماران به دلیل مشکلات معده و روده از خوردن میوه و سبزیجات و یا قرص‌های مکمل عاجزند ازاین‌رو پزشکان برای سلامت عمومی و افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن این افراد آمپول ویتامین C را تجویز می‌کنند. تزریق روزانه 200 میلی‌گرم آمپول ویتامین ث برای درمان بیماری کمبود ویتامین C مؤثر خواهد بود.

ویتامین ث جذب آهن مواد غذایی را در بدن افزایش می‌دهد و در صورت مصرف دوزهای بالاتر ویتامین C بدن شما ممکن است آهن بیشتری را جذب کند. توجه داشته باشید که سطح بالایی از آهن در بدن سبب بروز مشکلات بالقوه خواهد شد. اگر بیماری کلیوی دارید دوزهای بسیار بالاتر ویتامین C ممکن است به آسیب کلیوی منجر شود. تزریق دوزهای بالای ویتامین C باعث افزایش احتمال ابتلا به سنگ کلیه می‌شود. همچنین بعد از هر تزریق خطر ابتلا به عفونت نیز وجود دارد.

ویتامین C می‌تواند با بعضی داروها تداخل داشته باشد. از آنجایی‌ که ویتامین C می‌تواند حالت اسیدی ادرار را بیشتر کند لذا در برخی موارد این تغییرات می‌تواند اثر برخی داروهای خاص را از بین ببرد. آمپول ویتامین ث به‌ نوبه‌ی خود می‌تواند سطوح برخی از داروها را در بدن شما تغییر دهد و سبب کاهش اثربخشی یا افزایش اثر جانبی داروها شود. فلوفنازین، منیزیم سالیسیلات، مکسیلتین و سولزالات ازجمله داروهایی هستند که نباید هم‌زمان با ویتامین C مصرف شوند. این نگرانی وجود دارد که دوز بالای ویتامین C می‌تواند اثراتی از پرتودرمانی را در بدن ایجاد کند از طرفی می‌تواند عوارض جانبی  برخی از داروهای شیمی‌درمانی را کمتر کند.

متأسفانه رژیم غذایی بسیاری از افراد جامعه فاقد مواد مغذی کافی و موردنیاز بدن است ازاین‌رو مصرف مکمل‌های غذایی برای این افراد ضرورت می‌یابد. خوشبختانه مصرف مکمل‌های غذایی یک راه آسان و مؤثر برای پر کردن شکاف‌های تغذیه‌ای و رفع نیازهای مواد مغذی بدن است بااین‌وجود بسیاری از ما اطلاعاتی در مورد بهترین زمان مصرف این مکمل‌ها نداریم و ناآگاهانه از این ویتامین‌ها در زمان نامناسب استفاده می‌کنیم. زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌ها به نوع ویتامین بستگی دارد. برخی از ویتامین‌ها بهتر است زمان صبح و با معده خالی مصرف شوند درصورتی‌که برای جذب برخی از مکمل‌ها نیاز است تا آن‌ها را به همراه غذا مصرف کنید. علاوه بر زمان مصرف، تداخل دارویی این مکمل‌ها با سایر داروها نیز باید موردتوجه قرار گیرد. شما ممکن است یک قوطی کامل از مکمل‌ها را در اختیار داشته باشید که قصد دارید برای تقویت استخوان‌ها و یا سلامت قلبتان از آن‌ها استفاده کنید اما باید بدانید که یکی از مهم‌ترین مسائل هنگام خوردن مکمل‌های ویتامینه زمان و نحوه استفاده از این ویتامین‌ها و پروبیوتیک­ها است.

اکثر مکمل‌ها نظیر مولتی‌ویتامین، بکمپلکس، ویتامین E و ویتامین C را می‌توان در وعده صبحانه و به همراه غذا مصرف کرد. مصرف این ویتامین‌ها در وعده صبحانه نه‌تنها سبب تقویت جسمی ما در طول روز خواهد شد بلکه به خاطر سپردن زمان مصرف این مکمل‌ها را برای ما ساده‌تر خواهد کرد چراکه اغلب ما صبحانه را در خانه میل می‌کنیم. توجه داشته باشید که کلسیم نباید با مولتی‌ویتامین مصرف شود زیرا که کلسیم در جذب آهن دخالت می‌کند لذا اگر قصد استفاده از مولتی‌ویتامین را در وعده صبحانه دارید بهتر است لبنیات یا مکمل‌های حاوی کلسیم را در وعده‌های دیگر غذایی نظیر نهار و شام استفاده کنید. از طرفی ویتامین C در افزایش جذب آهن مؤثر خواهد بود بنابراین نوشیدن یک لیوان آب‌پرتقال یا قرص جوشان ویتامین ث در وعده صبحانه به همراه قرص مولتی‌ویتامین در جذب آهن بسیار مؤثر خواهد بود. ویتامین C نیز همانند ویتامین B یک ماده محلول در آب است لذا برای جذب آن در بدن نیازی به رژیم غذایی چرب نخواهد بود. از طرفی در برخی موارد نیز لازم است تا برخی از مکمل‌ها در یک وعده غذایی پرکالری و چرب مصرف شوند چراکه این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند و برای جذب بهتر باید با غذاهای چرب مصرف شوند. به‌طور کل مهم‌ترین نکته در زمان مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها این است که آن‌ها را با غذا میل کنید تا جذب و انحلال آن در بدن راحت‌تر صورت گیرد.

اگرچه ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است اما استفاده از آن با وعده‌های غذایی مانع از بروز مشکلات گوارشی خواهد شد ازاین‌رو بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث و یا سایر مکمل‌های حاوی ویتامین C در وعده صبحانه و یا نهار است.

اگر قصد دارید که از ویتامین‌هایی نظیر ویتامین ث استفاده کنید باید بگوییم که بهترین زمان مصرف قرص ویتامین ث و سایر مکمل­ها مثل مولتی‌ویتامین، بکمپلکس و ویتامین E، وعده نهار است. اگر مصرف برخی از ویتامین‌ها در وعده صبحانه مشکل است می‌توانید از آن در وعده‌های بزرگ‌تر مثل نهار استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که مصرف مولتی‌ ویتامین‌های حاوی آهن با قرص‌های کلسیم مجاز نخواهد بود. یکی از بهترین زمان‌ها برای مکمل‌های حاوی کلسیم در وعده شام و یا بعد شام است زیرا بدن در شب بهتر می‌تواند کلسیم را جذب کند. شکل مکمل کلسیمی تعیین می‌کند که آیا باید با غذا، بین غذا و یا با معده خالی مصرف شود. به‌طور مثال برای جذب بهتر کربنات کلسیم در بدن باید آن را به همراه غذا مصرف کنید. از سوی دیگر سیترات کلسیم را می‌توان با یا بدون غذا استفاده کرد و برای جذب بهتر نیازی به غذا یا اسید معده ندارد بنابراین می‌توانید این شکل از کلسیم را در زمان خواب و با معده خالی و یا در بین وعده‌های غذایی نهار تا شام استفاده کنید.

به‌طورکلی بهترین زمان مصرف اکثر ویتامین‌ها و مواد معدنی در زمان صبح است و بهتر است همراه با غذا مصرف شوند با این‌حال مصرف برخی از مکمل‌ها نظیر کلسیم در شب و قبل از خواب بهتر خواهد بود. بنابراین مکمل‌هایی مثل ویتامین C جوشان، ویتامین D و برخی ویتامین‌های گروه B بهتر است در وعده صبحانه مصرف شوند و مکمل‌هایی مثل منیزیم، کلسیم و ویتامین B3 بهتر است در زمان شب و قبل از خواب مصرف شوند.

تقسیم میزان دوز مجاز روزانه ویتامین C، جذب این ویتامین را در بدن بهبود می‌بخشد و سطح خون را در تمام طول روز حفظ می‌کند و ناراحتی‌های گوارشی را در برخی افراد از بین می‌برد. اگر معده حساسی دارید استفاده از قرص جوشان ویتامین ث یا آمپول ویتامین C بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ویتامین C جذب کلسیم را افزایش می‌دهد اما ممکن است در جذب ویتامین B12 تداخل ایجاد کند بنابراین بهتر است از مصرف هم‌زمان این ویتامین‌ها اجتناب کنید. مصرف 250 میلی‌گرم نوشیدنی ویتامین C و دو بار در روز(در وقت صبحانه و نهار) کفایت می‌کند. ویتامین ث به کارکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و نقش مهمی در محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد بازی می‌کند. این ویتامین محلول در آب است و لازم نیست حتماً در یک وعده غذایی خاص مصرف شود اگر چه مصرف این مکمل به همراه یک وعده غذایی می‌تواند کمک‌کننده باشد و ناراحتی‌های گوارشی را کاهش دهد.

ویتامین C یک ماده ضروری برای بدن است لذا کمبود آن در بدن می‌تواند بسیار خطرناک بوده و مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند. اگرچه به دلیل دسترسی به محصولات تازه و یا وجود مکمل‌های غذایی نظیر قرص جوشان ویتامین ث، بیماری کمبود ویتامین C در کشورهای توسعه‌یافته بسیار نادر است اما هنوز هم 7 درصد از بزرگ‌سالان در کشورهایی مثل ایالات‌متحده از بیماری کمبود ویتامین C رنج می‌برند. نام بیماری کمبود ویتامین سی ، Scurvy است و شایع‌ترین عوامل بروز این بیماری در بدن رژیم غذایی ضعیف، مصرف الکل، بی‌اشتهایی، بیماری‌های شدید روانی، مصرف دخانیات و دیالیز است. اگرچه بروز علائم بیماری کمبود ویتامین C در بدن می‌تواند چندین ماه طول بکشد اما با مشاهده برخی از علائم ضعیف آن باید مراقبت‌های لازم آغاز شود. متداول‌ترین نشانه‌های بیماری کمبود ویتامین C عبارت‌اند از:

کمبود ویتامین C می‌تواند سبب بروز برجستگی‌های پوستی بروی بازوها، ران و یا باسن شود اما این علائم به‌تنهایی نمی‌توانند دلیلی برای وجود بیماری کمبود ویتامین C در بدن باشند. 

کبودی پوست بخاطر کمبود ویتامین c

خواص آنتی‌اکسیدانی ویتامین C و نقش آن در سنتز کلاژن سازی نشان می‌دهد که این ویتامین یک مولکول حیاتی برای سلامت پوست است و در حفظ سلامت مفاصل نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود. کلاژن نوعی پروتئین است که در تولید بافت‌های همبند در پوست، مو، مفاصل، استخوان‌ها و عروق خونی مورداستفاده قرار می‌گیرد. ویتامین C نقش کلیدی در تولید کلاژن ایفا می‌کند. پوست سالم حاوی مقدار زیادی ویتامین C، به‌خصوص در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست است. تحقیقات نشان می‌دهد که مکمل‌های اسید اسکوربیک اثرات مفیدی بر سلول‌ها پوستی داشته و برخی مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند در پیشگیری و درمان مشکلات پوستی ناشی از تابش اشعه ماوراءبنفش مؤثر باشد. ویتامین C پوست را سالم نگه می‌دارد و از آن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید و قرار گرفتن در معرض آلودگی‌هایی مانند دود سیگار یا اوزون محافظت می‌کند.عوارض قرص ویتامین c جویدنی

ویتامین C خشک شدن پوست شما را متوقف می‌کند و حتی می‌تواند چروک‌ها را کندتر کند. یکی دیگر از فواید ویتامین C برای پوست این است که تولید کلاژن را ترویج می‌دهد و پوست را جوان و شاداب نگه می‌دارد. مصرف بالای ویتامین C برای پوست بسیار مؤثر بوده و سبب افزایش سلامت آن خواهد شد درحالی‌که مصرف پایین ویتامین C با افزایش خطر ابتلا به خشکی پوست و افزایش 10 درصدی چین‌ و چروک همراه خواهد بود. مصرف کم ویتامین C می‌تواند با پوست خشک و آسیب‌دیده همراه باشد.

 کبودشدن در پوست زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی در زیرپوست شکسته شوند لذا خونریزی در ناحیه اطراف آن اتفاق می‌افتد با مصرف ویتامین  C می‌توان از بروز این مشکلات پوستی جلوگیری کرد. مصرف ویتامین C برای پوست و مقابله با زخم‌های پوستی نیز بسیار مؤثر بوده و به کنترل تورم کمک می‌کند. همچنین ویتامین ث سبب رشد بافت‌ها شده و زمان بهبودی زخم‌ها را سریع‌تر می‌سازد.

اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد به دنبال ساخت عضلات و تقویت آن‌ها هستید باید بگویم که 80 درصد موفقیت در بدن‌سازی و تقویت عضلات به تغذیه مرتبط خواهد بود.  حتی بهترین برنامه‌های تمرینی بدن‌سازی نیز نمی‌توانند آسیب ناشی از تغذیه نامناسب را جبران کنند. متأسفانه امروزه 70 درصد از رژیم غذایی ما را غذاهای فرآوری شده تشکیل می‌دهند در صورتی‌ که می‌توانیم بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق یک رژیم غذایی مناسب به دست آوریم. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری برای بدن است که برای رشد و ترمیم بافت‌ها در تمام قسمت‌های بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد.

زمانی که می‌خواهید وزنه‌ای را بلند کنید بدن شما برای بهبود عملکرد خود به مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و چربی نیاز دارد. برای رشد و تقویت عضلات خود می‌توانید از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید. بنابراین ویتامین‌هایی نظیر ویتامین C در بدن‌سازی مهم بوده و باید در رژیم غذایی موردتوجه قرار گیرند. بدن‌سازان و سایر ورزشکاران ساعات زیادی را صرف تقویت و رشد عضلات خود می‌کنند. قهرمانان بدن‌سازی زمان آماده‌سازی در عرصه‌های رقابتی رژیم‌های سختی می‌گیرند تا بتوانند چربی را در بدن کاهش داده و بر حجم عضلاتشان بی افزایند. این هدف با داشتن یک تغذیه سالم و یک رژیم غذایی با پروتئین بالا شکل می‌گیرد. با افزایش حجم عضلانی ماهیچه‌ها متابولیسم بدن افزایش‌یافته و منجر به از دست رفتن چربی در بدن خواهد شد. ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز همانند پروتئین‌ها مهم هستند. اگر بدن شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد قادر به عملکرد بهینه نخواهد بود و کوچک‌ترین کمبودی در بدن می‌تواند دستاوردهای شما و زمان ریکاوری شما را تحت تأثیر قرار دهد. مصرف ویتامین C در بدن‌سازی سبب توقف التهابات عضلات و افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد شد. برخی از دیگر ویتامین‌ها نیز در بهبود عضلات و کاهش استرس ناشی از تمرین مؤثر خواهند بود. بدن انسان برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها به ویتامین C نیاز دارد. این مواد مغذی ضروری قدرت دفاعی بدن را تقویت کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. علاوه بر این از طریق رشد و ترمیم بافت، منجر به بهبود سریع‌تر عضلات بعد از ورزش خواهد شد. بنابراین با توجه به اهمیت ویتامین C در بدن‌سازی اطمینان یابید که به میزان کافی از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید.

مصرف ویتامین C در بدن‌سازی سبب توقف التهابات عضلات و افزایش سیستم ایمنی بدن خواهد شد. علاوه بر این ویتامین C از طریق رشد و ترمیم بافت عضلات، منجر به بهبود سریع‌تر عضلات بعد از ورزش خواهد شد.

یکی از پروتئین‌های اصلی برای رشد طبیعی کودک در دوران بارداری کلاژن است. این ماده بخش حیاتی از بافت همبند بدن کودک شما را تشکیل داده و در رشد اندام‌های کودک مؤثر خواهد بود، بنابراین تعجبی ندارد که مصرف ویتامین ث در بارداری ضرورت می‌یابد. خوشبختانه رعایت یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی می‌تواند مقدار زیادی از ویتامین ث در بارداری را تأمین کند. از طرفی مکمل‌های ویتامین C نیز در کاهش خطر عوارض بارداری مانند تشنج بارداری، محدودیت‌های رشد داخلی رحم و کم‌خونی مادر کمک‌کننده خواهند بود.

ویتامین C  نه‌تنها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و کاهش خطر ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری خواهد شد بلکه مصرف ویتامین ث در بارداری برای رشد فیزیکی کودک ضروری است. با تولید کلاژن کودک رشد طبیعی داشته و میزان مصرف ویتامین ث در استحکام استخوان‌های مادر و کودک و بهبود زخم بدن مادر نقش بالقوه‌ای را ایفا می‌کند. همچنین ویتامین ث در بارداری سیستم ایمنی کودک را تقویت خواهد کرد.

یکی از مزایای مهم ویتامین ث در بارداری تأثیر آن بر جذب آهن غیر هم‌جنس است. با کمک منابع گیاهی حاوی ویتامین C، آهن توسط بدن کودک جذب و ذخیره‌شده و به رشد و یادگیری کودک در 6 ماه اول زندگی کمک خواهد کرد. مقدار مجاز ویتامین ث در بارداری برای مادران 14 تا 18 سال 80 میلی‌گرم و برای زنان بالای 18 سال 85 میلی‌گرم در روز است و مصرف بیش‌تر از این مقدار می‌توانند خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.

ویتامین C به‌طور عمده برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در جلوگیری از سرماخوردگی مفید باشد اما نکات پزشکی در مورد ویتامین ث عنوان می‌کند که دوزهای بالای این ویتامین میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و ازاین‌رو سبب کاهش مدت‌زمان بهبودی خواهد شد. اگرچه میوه‌ها و سبزی‌ها منبع غنی ویتامین ث هستند اما برخی از افراد می‌توانند از مکمل‌های آن که به شکل  ویتامین C جوشان، قرص جویدنی ویتامین ث و آمپول ویتامین ث موجود است، استفاده کنند. ازجمله فواید ویتامین C برای پوست این است که نقش مهمی در سنتز کلاژن سازی ایفا می‌کند و تولید کلاژن را گسترش می‌دهد. همچنین در حفظ سلامت پوست و مفاصل بسیار کمک‌کننده خواهد بود. بیماری کمبود ویتامین C ممکن است با علائمی نظیر خشکی و خشن بودن پوست، کبودی، شکستگی استخوان، درد و تورم مفاصل و خونریزی و تورم لثه‌ها و فاسدشدن دندان‌ها همراه باشد. ویتامین C در بدن‌سازی نقش مهمی را در ساخت بافت و ترمیم عضلات بازی می‌کند. همچنین مصرف ویتامین ث در بارداری برای رشد جنین و جلوگیری از کم‌خونی مادر، مؤثر خواهد بود.

سلامت نیوز: بيشتر پزشکان و متخصصان تغذيه، مصرف موادغذايي غني از ويتامين C را توصيه مي کنند.به گفته آن ها، اين ماده مغذي براي بدن مفيد است.ميوه هايي مانند پرتقال و ليموترش، مقدار زيادي ويتامين C دارد که براي سلامت دندان نيز مفيد است اما مصرف بيش از حد آن مي تواند عوارض جانبي داشته باشد که در اين مطلب به نقل از «Readers Digest»، به آن اشاره شده است.درد در قسمت تحتاني کمر:يکي از عوارض مهم مصرف زياد اين ويتامين، احساس درد خفيف در قسمت تحتاني کمر و پهلوهاست. در مرحله ابتدايي اين درد خفيف است اما به مرور زمان تشديد مي شود.وجود خون در ادرار:يکي از بدترين عوارض جانبي، مشاهده خون در ادرار است که مي تواند با کمي درد معده همراه باشد. هرچند که در اغلب موارد درد حس نمي شود.حالت تهوع:آيا اخيرا با احساس خستگي و حالت تهوع از خواب بيدار مي شويد؟ آيا هرازگاهي حالت تهوع پيدا مي کنيد؟ احتمالا دچار عوارض جانبي مصرف ويتامين C شده ايد.سردردهاي متداول:خيلي از افراد از سردرد شکايت مي کنند. برخي به علت آب و هوا و برخي به علت استرس، دچار سردردهاي متداول مي شوند. اما آيا مي دانيد يکي از علت هاي شايع سردرد، مصرف بيش از حد ويتامين C است؟احساس سوزش معده يا سردل:در صورت احساس سوزش معده يا سردل که عارضه جانبي عمده مصرف ويتامين C است، بهتر است با پزشک مشورت کنيد.

منبع:روزنامه خراسان

عوارض قرص ویتامین c جویدنی
عوارض قرص ویتامین c جویدنی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *