عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین


قرص جوشان، قرصی است که پس از قرار گرفتن در آب به دلیل واکنش یک اسید آلی با باز ضعیف، گاز دی اکسید کربن را آزاد می کند. قرص جوشان در واقع از ترکیب نمک هایی از جمله کربنات‌ ها و تارتارات‌ ها با طعم دهنده‌ های شیمیایی به دست می آید.

بسیاری از مردم جهان با کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن مواجه می شوند. مطالعات نشان داده که مصرف قرص های جوشان می تواند برای درمان کمبود مواد معدنی و ویتامین ها مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

امروزه انواع قرص جوشان از جمله قرص جوشان مولتی ویتامین، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و قرص جوشان انرژی زا تهیه و عرضه می شود. در ایران، قرص های جوشان حتی بدون تجویز پزشک هم در داروخانه ها عرضه می شوند.

مصرف قرص جوشان ممکن است خطرات و عوارضی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم؛

عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین

در برخی موارد بسیار نادر، گزارش شده که مصرف قرص جوشان در نوزادان و کودکان باعث معده درد، تهوع و استفراغ و ایجاد زخم در لب و دهان شده است.

قبل از استفاده از قرص جوشان برای نوزادان و کودکان به پزشک متخصص مشورت کنید.

توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از زیاده روی در مصرف قرص جوشان اجتناب کنند، چون به دلیل مقادیر بالای نمک، می تواند باعث فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود.

تحقیقات نشان می دهد که زیاده روی در مصرف قرص جوشان ممکن است باعث کاهش اشتها، درد معده، سوزش سردل، رفلاکس اسیدی معده و خونریزی شدید معده و روده شود.

تحقیقات جدید در انگلیس نشان داده که انواع قرص های جوشان به دلیل مقادیر بالای نمک موجود در آن ها می توانند باعث فشار خون بالا شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.

در موارد نادر دیده شده که مصرف قرص های جوشان باعث ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک در افراد می شود. این واکنش های آلرژیک به صورت قرمزی پوست، تاول راش های پوستی، خارش، سرگیجه، خستگی و تنگی نفس در افراد نمود پیدا می کنند.

محققان می گویند که زیاده روی در مصرف قرص های جوشان خطر ابتلا به کم خونی را تشدید می کند. گاهی اوقات این کم خونی ناشی از خونریزی معده یا روده ناشی از مصرف قرص جوشان، ایجاد می شود.

در برخی مواد نادر، گزارش شده که مصرف قرص جوشان باعث زنگ زدن گوش در افراد شده است.

زیاده روی در مصرف انواع قرص های جوشان ممکن است باعث کاهش گلبول های سفید خون و در نتیجه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.

منابع : webmd

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.


We’re sorry,

We apologize for the inconvenience.

Please try clicking your browsers ‘back’ button or try reloading the home page.

.

سال‌هاست که افزایش اثربخشی دارو‌ها و فرآورده‌های شبه دارویی از قبیل مکمل‌های غذایی موضوع تحقیقات وسیع و بررسی‌های جهانی است. بدون تردید اثربخشی دارو رابطه مستقیمی با شکل دارو و راه مصرف آن دارد.

یکی از انواع اشکال دارویی که امروزه به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفته است، قرصهای جوشانن هستند. شاید قرصهای جوشانن ویتامین ث معروف‌ترین نوع از انواع قرصهای جوشانن باشند. امروزه انواع مختلفی از داروها نظیر آسپیرین‌ها، آنتی‌اسیدها، ترکیبات آهن، مکمل‌های دارویی نظیرکلسیم و گلوکز آمین نیز به صورت جوشان تولید می‌شوند که بنا به توصیه داروسازان در بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، التهاب و کنترل درد، زخم‌ها ، ناراحتی‌های معده و روده‌ای، آلرژی‌ها و پوکی استخوان کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرآیند جوشش این قرص ها از واکنش یک اسید آلی با یک قلیا نظیر بی‌کربنات یا کربنات در مجاورت آب حاصل می‌شود که نتیجه آن ایجاد گازکربنیک (CO2) است. گاز کربنیک حاصل، سبب انهدام قرص و ایجاد محلولی می‌شود که حاوی مواد موثر داروی مورد نظر است.

مزایای استفاده از قرصهای جوشانن در مقایسه با سایر اشکال دارویی به شرح زیر است:

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی داروها و مکمل‌های دارویی، ایجاد عوارض گوارشی است. بهترین مثال برای این موضوع، قرص‌های کلسیم هستند. هرچه سن افراد بالاتر می‌رود، مقدار اسید معده شان کمتر می‌شود و این موضوع ممکن است سبب شود که کلسیم در معده حل نشده باقی بماند و پس از مدتی دست نخورده از معده بگذرد. این مساله علاوه بر عدم جذب کلسیم، به بروز یبوست در فرد نیز منجر می‌شود. از سویی دیگر، زمانی ‌که کلسیم در معده حل می‌شود، گاز تولید می‌کند، در صورتی که با استفاده از شکل جوشان قرص‌های کلسیم، کلسیم پیش از مصرف، در آب حل می‌شود. بنابراین نه احتمال ایجاد یبوست وجود دارد و نه ایجاد گاز در معده.

عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین

جلوگیری از تغییر ماهیت دارو در دستگاه گوارش یکی از دغدغه‌های همیشگی داروسازان بوده است. این موضوع ممکن است به دلیل پایین بودن PH معده یا تداخلات دارویی یا غذایی بروز کند.

PH پایین (اسیدی) معده باعث می‌شود مواد فعال دارویی ماهیتشان عوض شود، یا فعالیت خود را از دست بدهند. قرصهای جوشانن به واسطه خاصیت بافری که دارند، PH معده را افزایش می‌دهند (باعث می‌شوند محیط معده کمتر اسیدی باشد)، بنابراین از تجزیه و غیرفعال شدن مواد موثره دارویی جلوگیری می کنند. این خصلت بافری (کربوناسیون) قرص های جوشان باعث می‌شود معده به سرعت تخلیه گردد. محتویات معده معمولا در عرض 2 دقیقه به داخل روده ی کوچک می‌ریزند و منجر به جذب حداکثر مواد فعال دارویی می‌شوند.

معمولا ظرفیت یک قرص 5 میلی‌گرم است. به عبارت دیگر یک قرص، 5 میلی‌گرم ماده موثره دارویی را همراه خود دارد.

در صورتی که یک قرص جوشان با قطر 5/2 سانتیمتر و وزن 5 گرم به راحتی می‌تواند بیش از 2 گرم مواد موثر دارویی محلول در آب را همراه خود داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که قرصهای جوشانن نسبت به قرص‌های معمولی جذب بسیاری از مواد فعال دارویی را تقویت می‌کنند (نظیر کافئین و دی‌سولفیرام) چرا که گاز کربنیک حاصله از واکنش اسید و باز می‌تواند نفوذپذیری مواد فعال دارویی را افزایش دهد. همچنین به حل شدن مواد دارویی که خیلی کم حل می‌شوند ، کمک می‌کند.

از نظر داروسازی، محلول‌های دارویی عموما دارای جذب سریع‌تری در مقایسه با اشکال جامد می‌باشند. بر این اساس می‌توان گفت جذب ماده دارویی موجود در قرصهای جوشانن سریع‌تر از قرص‌های معمولی است و افزایش سرعت جذب دارو به معنای تاثیرگذاری سریع تر آن است.

تعداد افرادی‌که قادر به بلع قرص‌ها نیستند، یا اصولا علاقه‌ای به بلع مواد دارویی ندارند، زیاد است. با توجه به این‌که قرصهای جوشانن به شکل محلول استفاده می‌شوند، لذا استفاده از آنها آسان‌تر است. این موضوع خصوصا در رابطه با بیماران مسن یا کسانی که از عوارض دهان و دندان رنج می‌برند، شایع‌تر می‌باشد.

قرصهای جوشانن، طعم بهتری نسبت به مایعات، مخلوط‌ها یا سوسپانسیون‌های دارویی دارند. پوشاندن طعم بد داروها با افزودن طعم‌دهنده‌ها به دست می‌آید. قرصهای جوشانن بعد از نگهداری طولانی مدت، طعم مناسب خود را حفظ می‌کنند. ضمن آن‌که به نظر مصرف‌کننده، قرصهای جوشانن ظاهر مناسب تری نسبت به قرص‌های معمولی دارند.

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

درمان و عوارض داروها

عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

زغال فعال نوع متخلخلی از زغال با سطح بسیار بزرگی است که با بسیاری از سموم واکنش می دهد. زغال فعال در ابتدا به عنوان درمانی در برابر

سندرم کلیپل ترنونه چیست؟ در مورد عوارض این بیماری چه اطلاعاتی دارید؟ این سندرم شرایطی نادر و منحصر به فرد است که بر رشد رگ های خونی، باف

در مورد کیست کلیه چه می دانید؟ افرادی که به این نوع کیست ها مبتلا هستند، در خطر چه عوارض و مشکلاتی هستند. کیست کلیه (کیست های کلیوی)

سوم مارچ برابر با ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، روز جهانی شنوایی با شعار «شنوایی خود را ارزیابی کنید» است. به مناسبت این روز، در سراسر دنیا بره هایی برای

لیپوماتیک یکی از جدیدترین، پیشرفته ترین و ایمن ترین روش های لیپوساکشن در کره ی جنوبی است و همچنین می توان یک روش جدید و نوین برشمرد که

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

موارد مصرف و عوارض جم فیبروزیل : این دارو در جهت کاهش کلسترول لیپوپروتنین کم چگال یا LDL و تری گلسیریدها و بالا بردن میزان سطح لیپوپروتنین پرچگال یا HDL در خون مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین در بیماری آنفلوآنزا پدیده طوفان سیتوکین را کاهش میدهد. جم فیبروزیل از جمله داروهای کاهنده چربی خون است که با تجاری Lopid نیز شناخته می شود.

همانطور که اشاره کرده ایم یکی از داروهای کاهنده چربی خون است که با تجاری Lopid نیز شناخته می شود. زمانی که پزشک برای شما این دارو را تجویز می کند باید مراقبت های پزشکی را انجام بدهید و دقت داشته باشید که به درمان افزایش سطح کلسترول خون نمی پردازد بلکه تنها کنترل شرایط را برعهده می گیرد می توان گفت افزایش چربی مفید یا HSLL به عنوان یکی از مزیت های این دارو به شمار می رود. این داروی کاهش دهنده چربی مضر خون به پیشگیری از بیماری عروقی کرونری در بیمارانی که پاسخ کافی به درمان با رژیم غذایی نمیدهند مصرف می گردد.

عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین

البته افرادی که مبتلا به کلسترول بالای خون هستند می توانند برای کاهش آن علاوه بر مصرف های دارویی از مواد غذایی طبیعی نیز استفاده نمایند. جذب جم فیبروزیل از دستگاه گوارش صورت می گیرد و اشکال دارویی آن شامل قرص و کپسول می باشد.  ذکر این نکته لازم است که کاهش میزان چربی مضر خون می تواند در کاهش حوادث عروقی و قلبی مثل سکته مغزی و قلبی و تنگی عروق کرونری تاثیر زیادی داشته باشد.

موارد مصرف و عوارض جم فیبروزیل : همیشه در خصوص عوارض جانبی داروها با پزشک مشورت های لازم را داشته باشید. معمولا عوارض جم فیبروزیل  شامل موارد زیر است:

معمولا اگر برای کاهش چربی خون در بزرگسالان این دارو تجویز گردد میزان آن 12 میلی گرم است که در 2 مقدار تقسیم می گردد که باید سی دقیقه پیش از صبحانه و شام مصرف شود. دقت داشته باشید که حتما باید میزان دوز دقیق مصرفی این دارو توسط پزشک تعیین گردد. لذا از مصرف خودسرانه داروها اکیدا خودداری نمایید و بدون تجویز پزشک دوز مصرفی دارو را زیاد یا کم نکنید.

موارد مصرف و عوارض جم فیبروزیل : 1) جم فیبروزیل به خوبی از راه های گوارشی جذب می گردد. 2) این دارو را حتما باید مطابق دستورات پزشک مصرف کنید و حتما رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید 3)در بیمارانی که اختلال های کبدی یا کلیوی داشته اند این دارو باید با احتیاط های لازم مصرف گردد 4) حتما طول دوره درمان با این دارو باید به صورت کامل سپری شود 5) اگر از داروهای دیگر کاهش چربی های مضر خون مثل کلستیرامین استفاده می کنید باید این دارو را حداقل با فاصله 1 ساعت از دیگر داروها مصرف کنید.

نکته)  در صورتی که 3 ماه از این دارو مصرف کردید ولی علائم بهبودی را دریافت نکرده اید یا اینکه افزایش یا اختلال قابل توجهی در نتایج حاصل از آزمونهای کار کبدی را نشان میدهد یا اگر تشخیص یا حدس ايجاد ميوزيت و تشخیص سنگ‌هاي صفراوي صورت گرفته است باید مصرف این دارو قطع گردد. در چنین شرایطی برای اینکه کاهش چربی خون انجام شود باید از رژیم غذایی مناسبی استفاده گردد تا وضعیت بیمار تثبیت گردد.

نکته) خانم های باردار و شیرده حتما باید در خصوص مصرف جم فیبروزیل با پزشک مشورت های لازم را داشته باشند.

جم فیبروزیل به کاهش کلسترول و تری گلیسیرید (اسیدهای چرب) در خون کمک می کند. سطوح بالای این نوع چربی ها در خون با افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز (شریان های مسدود شده) همراه است.

جم فیبروزیل همراه با رژیم غذایی برای درمان سطح کلسترول و تریگلیسیرید بسیار بالا در افراد مبتلا به پانکراتیت استفاده می شود.

جم فیبروزیل همچنین برای کاهش خطر سکته مغزی، حمله قلبی و یا سایر عوارض قلب در افرادی که کلسترول و تری گلیسیرید بالا دارند و دیگر روش های درمان برای آنها مفید نبوده است، استفاده میشود.

اگر از بیماری کبد، کلیه و کیسه صفرا رنج میبرید یا اگر از رپاگلیناید و سیمواستاتین استفاده میکنید نباید از جم فیبروزیل استفاده کنید.

درصورت داشتن هریک از موارد زیر از مصرف جم فیبروزیل پرهیز کنید:

برای اطمینان از اینکه جم فیبروزیل برای شما ایمن است، اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

 معلوم نیست که آیا جم فیبروزیل به جنین آسیب می رساند یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و از این دارو استفاده میکنید، به پزشک خود اطلاع دهید

اینکه جم فیبروزیل میتواند وارد شیر مادر شده و به نوزاد شیر خوار آسیب برساند تا کنون مشخص نشده است. در طول مصرف جم فیبروزیل از شیر دادن به نوزاد خودداری کنید.

جم فیبروزیل معمولا دو بار در روز، 3 دقیقه قبل از صبحانه و شام مصرف می شود. جم فیبروزیل را دقیقا طبق تجویز پزشک خود، مصرف کنید. این دارو را در مقادیر یا کمتر و یا طولانی‌تر از چیزی که توصیه‌شده است، مصرف نکنید.

جم فیبروزیل تنها بخشی از یک بره درمانی است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش و کنترل وزن نیز باشد. دستورالعمل های پزشک خود را کاملا دنبال نمایید.

هنگام استفاده از جم فیبروزیل ، ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر خون برای بررسی عملکرد کبد خود داشته باشید. ممکن است عملکرد کلیه شما نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

از خوردن غذاهایی که دارای چربی زیاد یا کلسترول هستند اجتناب کنید. درصورت عدم پرهیز از خوردن غذاهای دارای چربی و کلسترول زیاد، جم فیبروزیل در کاهش کلسترول خون موثر نخواهد بود.

از نوشیدن الکل اجتناب کنید. ممکن است با درمان شما تداخل داشته باشد.

در دمای اتاق و به‌دوراز گرما و رطوبت، نگهداری شود.

 به محض متوجه شدن، داروی فراموش شده را مصرف کنید. اگر به نوبت مصرف بعدی دارو زمان اندکی مانده است از مصرف داروی فراموش شده پرهیز کنید. از مصرف داروی اضافی جهت جبران نوبت از دست رفته خودداری کنید.

درصورت مصرف بیش از حد (اووردوز) فورا به مراکز درمانی یا اورژانس مراجعه نمایید.

در صورت بروز علایم واکنش آلرژیک از جمله کهیر، مشکل در تنفس، تورم صورت، دهان، لب ها و گلو به اورژانس مراجعه نمایید.

در موارد نادر، جم فیبروزیل می تواند موجب شرایطی شود که بافت عضلانی اسکلتی از کار افتاده و منجر به نارسایی کلیه گردد. درصورت داشتن علایمی از جمله: درد عضلانی غیر معمول، ضعف، تب، خستگی غیر معمول و یا ادرار تیره رنگ فورا به پزشک اطلاع دهید.

در مورد تمام داروهای دیگری استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. بعضی از داروهای دیگر می توانند خطر ابتلا به مشکلات عضلانی جدی را افزایش دهند و بسیار مهم است که پزشک شما درباره استفاده از هرکدام این دارو ها اطلاع داشته باشد:

این یک لیست کامل نیست. سایر داروها ممکن است با جم فیبروزیل واکنش دهند، ازجمله داروهای تجویزی و بدون نیاز به نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی.

اگر هنوز سوالی در رابطه با جم فیبروزیل دارید. میتوانید آن را در انجمن پرسش و پاسخ مطرح کرده و متخصصین مربوطه در وب سایت به آن جواب دهند.

مترجم:فاطمه فرجی

نوشته شده در 24 اسف 1396

مرجع : www.drugs.com

احتمال وقوع همه عوارض جانبی بسیار نادر است. ممکن است برخی از عوارض جانبی شایع این دارو در حین مصرف دیده شود. به هر حال اگر در رابطه با عوارض جانبی این دارو نگران هستید آن را با پزشک خود در میان بگذارید و دستورات پزشک خود را بطور کامل رعایت کنید.

وقتی این همه عوارض داره مگه دیوانه هستم استفاده کنم همون به بیماری کافیه

سلام پسری هستم ۲۱ساله دکتر برام قرص جم فیبرزیول ۳۰۰تجویز که کرده چه تایمی وچند عدد و چه مقدار(ماه)مصرف کنم.باتشکر

شما می توانید سوال های خود را در انجمن پرسش و پاسخ وب سایت داروی مطرح کنید و پزشکان و متخصصین داروی در این رابطه پاسخ دهند.

برای در این وب سایت شما بایستی قوانین وب سایت را در این رابطه مطالعه کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای سایت داروی محفوظ میباشد و استفاده از محتوا و امکانات آن وابسته به رعایت قوانین آن میباشد.

اثرات و عوارض مصرف جم فیبروزیل,نحوه مصرف و خوردن جم فیبروزیل,فواید داروی جم فیبروزیل,درمان با جم فیبروزیل,دوز مصرفی جم فیبروزیل,موارد کاربرد جم فیبروزیل,خطرات جم فیبروزیل,جم فیبروزیل و لاغری,جم فیبروزیل و کبد چرب,زمان مصرف جم فیبروزیل,مصرف همزمان جم فیبروزیل و آتورواستاتین,قرص جم فیبروزیل ۳۰۰ برای چیست,ایا جم فیبروزیل لاغر میکند,جم فیبروزیل خارجی,قرص آتورواستاتین ۲۰ جم فیبروزیل    Gemfibrozil اشکال دارویی     Cap: 2mg موارد و مقدار مصرف : هیپرتری گلیسیریدمی بزرگسالان: mg12 روزانه در ۲ دوز منقسم، نیم ساعت قبل از غذای صبح و عصر مصرف می شود. موارد منع مصرف و احتیاط : در صورت نقص عملکرد کبدی و یا کلیوی شدید، سیروز صفراری اولیه و حساسیت به دارو منع مصرف دارد. بی خطر و موثر بودن این دارو برای کودکان ثابت نشده است. مصرف در بارداری و شیردهی : در گروه C حاملگی قرار دارد. در دوران شیردهی نباید تجویز شود و در صورت لزوم استفاده باید نسبت به قطع شیردهی اقدام شود.

تداخلات مهم جم فیبروزیل در بیمارانی که ضد انعقادهای خوراکی دریافت می کند، دوز این داروها باید کاهش یابد و سپس مجدداً تنظیم شود. تجویز همزمان جم فیبروزیل و لوواستاتین باعث بروز رابدومیولیز، افزایش قابل توجه کراتینین و میوگلوبین اوری می شود، بنابراین اگر کنترل چربی خون بیمارانی توسط هر کدام از این داروها رضایت بخش نبود، تجویز همزمان این دو داروها هم با توجه به افزایش یافتن عوارض جانبی آنها توصیه نمی شود.

عوارض جانبی جم فیبروزیل شایع ترین: سوء هاضمه، درد شکمی، اسهال و ضعف. مهم ترین: کاهش اندک هموگلوبین، هماتوکریت و گلبولهای سفید خون. توصیه ها : دارو نیم ساعت قبل از غذا باید مصرف شود. بیمار باید از مصرف چربی ها بکاهد و ورزش کند. بیمار باید در صورت بروز اسهال، یبوست یا دفع مدفوع چرب، درد معده، تهوع یا استفراغ با پزشک تماس بگیرد. اگر پزشک به سنگ کیسه صفرا مشکوک باشد باید بررسی کند و در صورت وجود سنگ درمان را متوقف کند. سطح چربی سرم به صورت دوره ای در مدت درمان باید کنترل شود و در صورتیکه پس از ۳ ماه پاسخ مناسب ایجاد نشده بود باید داروی دیگری تجویز گردد. در ۱۲ ماه اول درمان با جم فیبروزیل شمارش سلول های خونی باید انجام شود. افزایش غیر طبیعی آنزیم های کبدی و بیلی روبین رخ می دهد که معمولاً با قطع دارو برگشت پذیر است، عملکرد کبدی به صورت دوره باید کنترل شود. جم فیبروزیل اثر بالا برنده قند خون متوسطی دارد بنابراین در طول درمان سطح گلوکز خون باید اندازه گیری و کنترل شود. مصرف این دارو می تواند باعث بروز خواب آلودگی و تاری دید شود بنابراین بیماران باید از انجام رانندگی و کارهای حساس پرهیز کنند.

شرایط نگهداری در دمای پایین تر از۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

عوارض جانبی کپسول جم فیبروزیل1

چرا مصرف مولتی ویتامین اهمیت دارد؟ و چه ساعتی مناسب ترین زمان برای مصرف و جذب ویتامین ها است؟ این سوالاتی هستند که خیلی ها به دنبال جواب آن هستند.  شما حتی اگر از یک بره غذایی مناسب برخوردار باشید در حد درصد کمی هم که باشد لازم است نیازهای تغذیه ای بدن از طرق مصرف مولتی ویتامین ها برطرف شود. اگر هم ورزشکار هستید و یا رژیم دارید مصرف مولتی ویتامین ها ضرورت بیشتری پیدا می کند.

متأسفانه اغلب مردم این‌کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا دو واحد میوه و سبزیجات مقدار کافی از ریز‌مغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که برای دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، باید حداقل ۵ واحد در روز میوه و سبزی مصرف شود. شاید به همین دلیل بعضی متخصصان برای مردم مولتی‌ ویتامین تجویز می‌کنند، چون اکثریت آن ها رژیم غذایی مناسبی ندارند.

همانطور که بارها به این نکته اشاره کرده ایم، مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید. مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان!

ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آن ها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K  هستند. در مورد مجموعه ای از ویتامین‌های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین‌ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می‌کنیم پس بهتر است این ویتامین‌ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی‌ها مصرف شوند.

ویتامین‌های محلول در آب مانند انواع ویتامین‌های B و C، الزاماً نیازی نیست همراه با غذا مصرف شوند، چه آنها را صبح بخورید چه شب، به راحتی جذب خواهند شد. دقت کنید که ویتامین C نباید قبل از خواب مصرف شوند چون ماده ای محرک است و شخص را بیدار نگاه می دارد.

عوارض قرص های جوشان مولتی ویتامین

معمولا برای خیلی‌ها پیش آمده که شنیده‌اند، صبح‌ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد. به عنوان مثال خیلی ها خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند زیرا کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید.

پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آن ها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آن ها بکاهد. اما در مجموع وعده نهار را می توان به عنوان بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین شناخت.

بهترین زمان برای استفاده از این قرص را می توان زمانی دانست که معده خالی باشد، چرا که هنگامی که معده خالی باشد بدن مقدار بسیار بیشتری آهن جذب خواهد کرد. اگر کسی پس از استفاده از قرص آهن به ویژه با معده خالی حالت تهوع پیدا کند می تواند آن را پس از غذا و قبل از خواب مصرف کرده و بلافاصله بخوابد.

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد. ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C  بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود.

خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد. ویتامین های محرک مثل ویتامین C، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین C خواب را برهم می زند اما این مورد تأیید نشده است.

فیبر زیاد (مانند پوست میوه و یا سبزیجات) در روده می‌تواند مانع جذب برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می‌کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم.

اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن صبح است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی‌شود.

از مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها خودداری کنید، بهترین راه حل برای تأمین ویتامین ها مواد غذایی، میوه و سبزیجات هستند. مصرف خودسرانه ویتامین می تواند به سلامتی آسیب برساند.

از ویتامین‌هایی استفاده کنید که برچسب شرکت‌های تولیدکننده مطمئن و معروف را دارند. به این ترتیب اطمینان خواهید داشت که محصول مربوطه، واقعا حاوی همان مواد و ترکیباتی است که روی برچسب آن چاپ شده است. سن، جنسیت و شرایط جسمی خود را همواره در نظر بگیرید و مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که فرمول آن مخصوص شرایط شما باشد. از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد هر نوع ماده مضر مثل قند، نشاسته، گلوتن یا رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی باشند.

در پایان

با توجه به نیاز بدن مولتی ویتامین ها و همچنین نیاز مبرم آن در شرایط خاص مانند بیماری، گروهی از سالمندان، برخی از کودکان، مبتلایان به بیماری های مزمن و همچنین کسانی که تحت رژیم های غذایی قرار دارند و یا ورزشکار هستند یا مبتلا به بیماری های گوارشی هستند توصیه می شود.

با این وصف از خوردن خودسرانه مولتی ویتامین ها خودداری کنید، زیرا پزشکان تأکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آن ها در بدنمان هم بشویم.  قرص‌های مولتی‌ ویتامین هم به هر حال دارو هستند و عوارض خاص خودشان را دارند و به همین دلیل توجهات ویژه‌ای را می‌طلبند.

تهیه و تدوین:اختصاصی elmezesh.com به روز رسانی: 97/3/2

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم پاسخ خواهیم داد.

چه مدت میشه مولتی ویتامین رو مصرف کرد ک ضرر نداشته باشه؟

کلاً زمانی میشه مصرف کرد که پزشک تشخیص بده و یا تغذیه ضعیف باشه، قانون خاصی نداره که چقدر باید مصرف بشه

ویتامین ها بر اساس حلالیت آن ها در آب و یا در چربی به دو گروه تقسیم می شوند، ویتامین های محلول در چربی و ویتامین های محلول در آب. ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است، روند جذب ویتامین های محلول در چربی مشابه جذب چربی

اگر از رفتن به سالن ورزشی، دویدن، یا تجهیزات ورزش خانگی خسته شده ‌اید، طناب زنی ورزش کم هزینه ای است که می توان آن را در یک فضای کوچک اجرا کرد. در طناب زدن دستگاه گردش خون و تنفس از راه فعالیت هوازی تقویت می­ شود و  آمادگی

تمرینات با وزنه از بخش های اصلی و بنیادی هر بره تمرینی است. هدف شما از تمرین هرچه باشد، کاهش وزن، افزایش وزن، عضله سازی یا حفظ فرم بدن، افزودن تمرینات با وزنه به بره تمرینی روزانه، شما را در رسیدن به هدف تان کمک خواهد کرد. ممکن است

آیا طناب زدن روی افزایش قد تأثیر دارد؟ سوالی که باعث شده شما در پی آن باشید تا به پاسخ آن دست یابید. بارها با این سوال مواجه می شویم و بسیاری معتقد بوده اند که ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال باعث افزایش قد می شود و تعدادی

یکی از واقعیت‌های رسیدن به تناسب اندام این است که اگر تمرین را متوقف کنید، تدریجا عضلاتی را که به سختی به دست آورده‌اید از دست خواهید داد. باور عمومی‌بر این است که این پدیده در مورد تمرینات قدرتی و هوازی روی می‌دهد و به آن اصل برگشت پذیری

آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌اید که واقعاً برای رشد عضلات بدن چه مقدار طول می‌کشد؟ چقدر زمان لازم است به اندام دلخواه خود و یا شاید از یک اندام معمولی برسید؟ چه مدت زمان می‌برد تا عضله‌سازی کنید؟ پاسخ این سوال بسیار آسان است. اینکه

بدنسازی و فیتنس امروزه به عنوان یکی از پرطرفدار ترین ورزش‌ها بین زن و مرد و از هر سنی تبدیل شده است. تناسب اندام به قدری اهمیت پیدا کرده که بحث‌های روز ورزش به طرف این رشته ورزشی گرایش پیدا کرده است. اما گذشته از اینکه بدنسازی و

نیازی نیست حتماً یک آدم خبره در تناسب اندام باشید تا بدانید که الکترولیت‌ها برای عملکرد ورزشی ضروری هستند. الکترولیت‌ها – مانند پتاسیم – نقش کلیدی در آبدار کردن عضلات و بافت‌های بدن ایفا می‌کند، که نتیجه آن کمک به انقباض عضلانی و تمدد اعصاب و همچنین افزایش سلامت

نگرانی بسیاری از ورزشکاران یا افراد گیاه خوار عدم دسترسی به اطلاعات کافی در مورد منابع پروتئین گیاهی است که ممکن است در رژیم خود پروتئین کافی دریافت نکنند. هر چند، بسیاری از کارشناسان معتقدند رژیم گیاهی اگر خوب طراحی شود می‌تواند تمام نیاز انسان به مواد مغذی را

با عضویت در خبره مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به شما ارسال می‌شود. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *