عوارض قرص متوکلوپرامید در زنان شیرده

خواص دارویی و گیاهی

مقدمه: شير مادر بهترين غذاي اوليه براي نوزاد نارس مي باشد. بهترين شاهد مفيد بودن شير مادر کاهش شيوع آنتروکوليت نکروزان با شير مادر در نوزادان نارس است. يکي از مشکلات شايع مادران به ويژه مادران نوزادان نارس استرس ناشي از کمبود شير مي باشد. يکي از روش هاي مورد استفاده براي افزايش شير مادران استفاده از داروهها مي باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف بررسي اثر متوکلوپراميد بر افزايش شير مادران نوزادان نارس انجام شد.روش کار: اين مطالعه کارآزمايي باليني بر روي 6 مادر که نوزاد آنها 34-28 هفته بوده و در بخش مراقبت هاي ويژه نوزادان بستري بودند، انجام شد. مادران را به صورن نصادفي در دو گروه مورد و شاهد قرار داديم. به مدت 1 روز گروه مورد از متوکلوپراميد 1 ميلي گرم و گروه شاهد از داروننما از روز سوم مطالعه و به ميزان سه بار در روز استفاده کردند.يافته ها: از 6 مادر مورد مطالعه، 25 مادر در گروه مورد و 24 مادر در گروه شاهد تا پايان مطالعه شرکت داشتند. دو گروه مورد و شاهد از نظر متغيرهاي ميانگين سن، سطح تحصيلات، سن حاملگي و وزن نوزاد مطابقت داده شد. تجزيه و تحليل دادده ها توسط نرم افزار SPSS (نسخه 15) انجام شد. شير دوشيده شده دو گروه مورد و شاهد در روز اول مطالعه اختلاف معني داري نداشت (p&gt.16) ولي در 5 روز آخر، اختلاف شير دوشيده شده در دو گروه معني دار بود (p&lt.7).نتيجه گيري: متوکلوپراميد باعث افزايش حجم شير مادران نوزادان نارس مي شود.

 

نسخه قابل چاپ

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

پیوندهای مرتبط

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

فهرست

متوکلوپرامید انقباضات عضلات دستگاه گوارش فوقانی را افزایش داده و میزان فعالیت معده را افزایش می دهد . از این دارو برای درمان تهوع و استفراغ که ممکن است هر دلیلی ایجاد شده باشد ، استفاده می شود . مثلا تهوع و استفراغ به دلیل عمل جراحی ، استفاده از داروهای شیمی درمانی ، تهوع به دلیل پرتو درمانی ، ریفلاکس معده ، بازگشت محتویات معده به مری ، زمانی که تخلیه معده به هر دلیلی دچار مشکل شده باشد و به به صورت آهسته انجام شود ، فلج معده دیابتیک و

مصرف طولانی مدت و با دوزهای بالا از متوکلوپرامید می تواند باعث بروز اختلالات حرکتی و تیک های عصبی شود که معمولا همیشگی هستند .  علائم این اختلال می تواند شامل این موارد شود : حرکات غیر قابل کنترل و غیر ارادی لب ، صورت ، زبان ، چشم ، بازوها ، پاها و هرچه قدر مدت طولانی تری از متوکلوپرامید استفاده کنید و دوزهای مصرفی بالاتر باشد ، احتمال بروز این اختلالات حرکتی است .
اگر به متوکلوپرامید حساسیت دارید و یا دچار انسداد در معده و روده و خونریزی معده و روده هستید ، نباید این دارو را مصرف کنید . قبل از مصرف متوکلوپرامید اگر هرگونه بیماری کلیوی ، کبدی ، نارسایی احتقانی قلبی ، فشار خون بالا ، دیابت ، پارکینسون یا افسردگی دارید به پزشک خود اطلاع دهید . در دوره مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید .

بسیاری از داروها می توانند با متوکلوپرامید تداخل ایجاد کنند . در زمان تجویز این دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک توضیح دهید . داروهای گیاهی و مکمل نیز می توانند با این دارو تداخل ایجاد کنند .

قبل از مصرف متوکلوپرامید در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود گزارش دهید :

متوکلوپرامید در گروه B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای جنین مضر باشد . در هر صورت در دوران بارداری قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید .

متوکلوپرامید از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند به نوزاد آسیب برساند . در دوران شیردهی نباید از این دارو استفاده کنید و یا اگر مجبور به مصرف متوکلوپرامید هستید نباید به نوزاد شیر بدهید . در هر صورت شما باید طبق دستور پزشک رفتار کنید .

متوکلوپرامید را معمولا باید 3 دقیقه قبل از غذا مصرف کنید .

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، داروی خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با متوکلوپرامید ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با متوکلوپرامید می تواند کشنده باشد و یا عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

این دارو مانند سایر داروها می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود . پزشک شما به این دلیل متوکلوپرامید را برای شما تجویز کرده است زیرا معتقد بوده که فواید مصرف این دارو از عوارض آن برای شما است .

در صورتی که با مصرف این دارو دچار حساسیت و آلرژی شدید ، با اورژانس تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به متوکلوپرامید عبارتنداز : خارش و قرمز شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب و

میزان مصرف هر دارویی باید توسط پزشک مشخص شود و اطلاعات موجود در این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی می باشد .

مصرف برای درمان ریفلاکس معده در بزرگسالان : 1 الی 15 میلیگرم به صورت خوراکی 4 بار در روز به صورت 3 بار 3 دقیقه قبل از وعده های غذایی و یک وعده قبل از خواب

این دارو می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود . ممکن است با تغییر ساعات مصرف دارو بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز متوکلوپرامید ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک توضیح دهید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©

گلوکوزامین سولفات – عوارض جانبی – موارد مصرف glucosamine

سرترالین – عوارض – تداخل و نحوه مصرف Sertraline زلفت

عوارض داروها و قرص های اعصاب و روان ، ضد افسردگی ، آرامبخش و ضد اضطراب

آسیترتین – عوارض جانبی – تداخل دارویی acitretin

هیدروکسی کلروکین – عوارض جانبی – تداخل دارویی hydroxychloroquine

آسبوتولول – عوارض جانبی – تداخل دارویی acebutolol

آدرس شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما خواهد شد.

این و آدرس را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

سلام. تروخدا کمکم کنین. من رابطه پرخطر داشتم و روز بعدش متوکلوپرامید و دوتا اچ دی ساعت ۱۰ صبح خوردم و حالت تهوع و دل درد گرفتم و نتونستم دومین دوره قرص اچ دیمو بخورم . این مشکل اسهال و دل دردم هنوز دارم یعنی الان چهارمین روزیه که دل درد و اسهال دارم چیکار کنم به دکتر چی بگم؟ شما میتونین راهنماییم کنین که دیگه نرم دکتر؟

از هیچی نترس نگران هیچ چیزی هم نباش توی کشور ب این بزرگی یعنی میشه فقط همون ینفری ک تو باهاش خوابیدی مریض باشه؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی

فواید و خواص فلفل دلمه ای+جدول ارزش غذایی

ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در دوران بعد از جوانی

آزیترومایسین – عوارض جانبی و تداخل دارویی –

پروپرانولول propranolol – موارد مصرف – تداخل

دیفنوکسیلات – عوارض – تداخل – نحوه مصرف

سلکوکسیب – عوارض – تداخلات – موارد مصرف
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *