عوارض قرص فلوکستین چیست

فلوکستین چیست؟
فلوکستین داروی آشنا، کم عارضه و پرطرفدار در داروهای ضدافسردگی می باشد که در موارد متنوعی مانند پرخوری عصبی،افسردگی و وسواس اجباری تجویز می شود.
علت اصلی بروز افسردگی ناشناخته است اما هدف از درمان دارو همراه با مشاوره درمانی برطرف کردن علائم افسردگی نظیر خلق پایین، بی حالی،نداشتن انگیزه، افکار خطرناک ،اختلالات خواب و کاهش اشتها وجهت رساندن فعالیت و عملکرد روزانه ی فرد به سطح طبیعی، می باشد.

فلوکستین چگونه عمل می کند؟
سلول های مغزی که نورون دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.
سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود.
داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) كه فلوكستين يكي از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونين به داخل سلول ها منجر به باقي ماندن سروتونين در فضاي بين سلولي در مغز و در نتيجه تحريك بيشتر سلول هاي عصبي مي شوند.
در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

طریقه ی مصرف صحیح فلوکستین
این دارو در ایران بصورت کپسول ۱۰و ٢٠ ميلي گرم و شربت ٢٠ميلي گرم در ۵ میلی لیتر موجود می باشد.
فرم شربت برای درمان مشکلات افسردگی و وسواس در اطفال استفاده می شود.
اگر این دارو بصورت یک نوبت در روز تجویز شود می توانید آن را هر زمان که راحت هستید مصرف کنید زیرا مشاهده شده است که این دارو برخی از افراد را دچار خواب آلودگی و برخی از افراد را دچار بی خوابی می کند به همین دلیل بسته به شرایط خودتان زمان مشخصی در شبانه روز را برای مصرف این دارو تعیین نمایید.
ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
این دارو با غذا تداخلی ندارد و میتوانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
کپسول را باید بصورت کامل میل کنید و از بازکردن یا جویدن آن خودداری نمایید و در صورتی که با بلع کپسول مشکل دارید می توانید از پزشک خود بخواهید که فرم دارویی شربت را برایتان تجویز نماید.

توصیه های دارویی فلوکستین
پیش از شروع مصرف این دارو در صورت باردار یا شیرده بودن ،سابقه ی بیماری هایی نظیر تیروئید پر کار ،مشکلات کبدی ،صرع،دیابت،یبوست های مزمن،بیماری قلبی عروقی،چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری هارا به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که همزمان با مصرف این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی برای بیماری خود می باشید،پزشک تجویز کننده را مطلع نمایید.
از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتذایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق بره ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و سوالات خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض ناسبی برای بیمار در برداشته باشد که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت دارو می گویند و عوارضی همچون سردرد،تهوع،ضعف،حملات ترس و بی حالی در بر دارد.
از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
به دلیل این که مسمومیت با این دسته از داروها بسیار خطرناک می باشد دارو را به همان مقدار تجویز شده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.در صورت مصرف بیش از حد یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

آیا فلوکستین در کاهش وزن موثر است؟
برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

عوارض شایع فلوکستین
در مدت درمان با این دارو ممکن است احساس خستگی و کوفتگی،سوهاضمه و یا اسهال خفیف را تجربه کنید که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذایی سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه این علائم را کاهش دهید.
سردرد و تغییرات خلق و خو،عصبانیت و اضطراب،گیجی،ضعف وتاری دید نیزمی تواند از عوارض این دارو باشد.
مصرف این دارو ممکن است خشکی دهان ایجاد کند که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.
در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییروضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود کهبه مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامیبلند شويد.
در صورتی که مبتلا به دیابت هستید ،مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش قندخون شما شود لذا قندخون خودرا به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.
یک عارضه ی خاص: سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.
این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.
 

Reference:https://www.drugs.com

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

قرص فلوکستین در عین تأثیرگذاری بر روی بیماری ها مانند هر داروی دیگری دارای عوارض جانبی است که دانستن آن پیش از مصرف برای بیماران بهتر است.

فلوکستین یا پروزاک نوعی داروی ضد افسردگی از گروه بازدارنده‌های جذب مجدد سروتونین (SSRI) است که اغلب برای درمان افسردگی، اختلال دوقطبی، و دیگر بیماری‌های روانی استفاده می‌شود.

پروزاک همچنان که در درمان بیماری بسیار موثر عمل می‌کند، اما ممکن است دارای عوارض جانبی هم باشد که شدت آن از خفیف تا مرگ‌آور است.

عوارض قرص فلوکستین چیست

به علاوه، اگر درمان به وسیله فلوکستین نادرست باشد یا مصرف دارو به درستی قطع نشود، بیمار ممکن است دچار نشانه‌های ترک دارو شود.

فلوکستین به طور معمول برای درمان بسیاری از اختلال‌های اضطرابی که با اختلال دوقطبی به طور همزمان وجود دارند به کار برده می‌شود.

این اختلال‌ها عبارتند از: اختلال اضطراب فراگیر یا تعمیم‌یافته (GAD)، اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)، اختلال پنیک (PD)، و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

در حقیقت، مطالعه‌ای که در سال 215 در EBioMedicine منتشر شد نشان داد که ریسک ابتلا به اختلال اضطرابی که همزمان با اختلال دوقطبی روی می‌دهد، 7/42 درصد است.

در رابطه با اختلال دوقطبی، فلوکستین فقط وقتی که همزمان با الانزاپین(زیپرکسا) – داروی ضد روان‌پریشی – استفاده شود، تنها داروی ضد افسردگی موثر در درمان این اختلال است.

شواهدی در این خصوص منتشر شده است که نشان می‌داد ترکیب همزمان پروزاک و زیپرکسا، در مقایسه با زیپرکسا به تنهایی، نه تنها نرخ پاسخ را بهبود می‌دهد بلکه ریسک عود بیماری را هم کم می‌کند.

در مورد درمان اختلال افسردگی عمده (MDD) هم، وقتی به طور همزمان از فلوکستین و الانزاپین استفاده شود، نتایج مشابهی به دست می‌آید.

اما نکته‌ی منفی استفاده‌ی همزمان پروزاک و زیپرکسا این است که احتمال ایجاد و بروز عوارض جانبی هم افزایش پیدا می‌کند.

در سال 214، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و انستیتو ملی مراقبت و بهداشت بریتانیا (NICE) دستورالعمل جدیدی درباره‌ی استفاده‌ی صحیح از فلوکستین در درمان اختلال دو قطبی بزرگسالان و کودکان 1 تا 17 سال ارائه دادند. طبق این راهنمای جدید:

– دوز مناسب بزرگسالان عبارت از، 2 میلی‌گرم فلوکستین و 5 میلی‌گرم الانزاپین، روزی یک‌بار است.

– دوز مناسب برای کودکان، 1 یا 2 میلی‌گرم پروزاک و 5/2 میلی‌گرم زیپرکسا روزی یک‌بار است. درمان باید ابتدا با دوز 1 میلی‌گرم پروزاک شروع شود و در صورتی که بعد از یک هفته هیچ بهبودی در نشانه‌های بیماری دیده نشد، میزان مصرف را تا 2 میلی‌گرم افزایش داد.

همچنین یک داروی ترکیبی از پروزاک و زیپرکسا با نسبت مشخص و ثابت به سیمبیاکس هم وجود دارد که به شکل کپسول است.

این دارو که در سال 29 برای بزرگسالان و در 213 برای کودکان تأیید شد، معمولاً از پایین‌ترین دوز تجویز می‌شود و به تدریج دوز آن را افزایش می‌دهند تا زمانی که نشانه‌های افسردگی برطرف شود.

هدف اصلی درمان افسردگی و اختلال دو قطبی، تخفیف نشانه‌ها با کم‌ترین دوز ممکن است تا خطر عوارض جانبی کاهش پیدا کند.

آیا قرص فلوکستین باعث لاغری می شود؟پاسخ

وجود عوارض جانبی با مصرف فلوکستین اتفاق رایجی است. بعضی از این عوارض، خفیف و گذرا هستند و به تدریج که بدنتان با دارو سازگار شد از بین می‌روند.

عوارض جانبی مصرف فلوکستین ممکن است شامل این موارد باشد:

اگر هر یک از این مشکلات به طول انجامید یا شدیدتر شد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است واکنش به فلوکستین خیلی شدید باشد به طوری که نیاز باشد از اورژانس کمک بگیرید. به خصوص در مواردی که نشانه‌های حساسیت کشنده و واکنش‌های آلرژیک مانند آنافیلاکسی (شوک آلرژیک) وجود دارد به کمک اورژانس نیاز خواهد بود.

پس در صورتی که متوجه بعضی از علائم یا همه‌ی نشانه‌های زیر شدید فوراً با اورژانس تماس بگیرید یا به آن‌ها مراجعه کنید:

آنافیلاکسی در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به شوک، کما، نارسایی تنفسی و قلبی و مرگ شود.

استفاده خودسرانه از داروها عوارض جبران ناپذیری دارد.

عوارض استفاده خودسرانه آلپرازولام را بدانید.

مصرف فلوکستین یا دیگر داروهای ضد افسردگی ممکن است در بعضی کودکان، نوجوانان یا جوانان منجر به افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی شود.

این اتفاق به خصوص در ماه‌های اول شروع مصرف دارو یا هنگام تغییر دوز دارو رخ می‌دهد. در صورتی که متوجه تغییرات ناگهانی و شدید در خلق، رفتار، افکار و یا احساسات شُدید فوراً با پزشک تماس بگیرید.

یک بررسی در سال 216، 7 مطالعه را که روی 18526 نفر مصرف‌کننده‌ی داروهای ضدافسردگی انجام شده بود تحلیل کرد و نتیجه‌ی حاصل این بود که مصرف داروهای بازدارنده‌ی جذب مجدد سروتونین (SSRI) در کودکان و نوجوانان، ریسک افکار خودکشی و رفتارهای پرخاشگرانه را دو برابر می‌کند.

هرگز بدون مشورت با پزشک و به طور ناگهانی مصرف فلوکستین را قطع نکنید. کاهش مصرف دارو باید طبق تجویز و به صورت تدریجی انجام شود. قطع ناگهانی درمان می‌تواند منجر به ایجاد نشانه‌های ترک شود که معروف به سندروم قطع SSRI است.

علایم ترک دارو در خصوص داروهای ضد افسردگی مثل پاکسیل (پاروکستین) یا زولافت (سرترالین) معمول است، اما برای پروزاک هم ممکن است ایجاد شود، به خصوص اگر به مدت طولانی با این دارو تحت درمان باشید. علائم ترک SSRI به ندرت ممکن است خطرناک باشد، اما خیلی آزاردهنده است.

نشانه‌ها معمولاً عبارتند از:

اگر تصمیم به قطع مصرف فلوکستین دارید حتماً باید به تدریج این کار را انجام دهید، نباید بین هر کاهش دوز کم‌تر از دو تا شش هفته فاصله باشد. پزشک شما باید دستورالعمل خاص و دوز مناسب شما را مشخص کند.

تیم ترجمه نبض ما

عوارض قرص فلوکستین چیست

چند نمونه تست اختلال چند شخصیتی +علائم آن

بیش فعالی در بزرگسالی چیست؟

بیماری (پارافیلیا) مردانی که جوراب زنانه میپوشند+[ویدئو]

بالا رفتن سطح دوپامین با چند راهکار طبیعی

چه کسانی حس ششم دارند؟

درمان رفتار تکانشی چیست؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

سلام خسته نباشید ،پسرم 28 سال داره 7سال فلوکستین مصرف کرده حالا قطعشون کرده،گه گا هی فشارش بالا میرود و چه کار کنیم .آیا ب خاطر قطع فلو کستین است ؟در ضمن ناراحتی معده و روده تحریک پذیر دارد

من قرص فلوکستین ومتفورمین مصرف میکنم تکررادراردارم آیاممکن است ازعوارض این داروهاباشد؟

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قرص فلوکستین چیست؟ قرص فلوکستین یکی از داروهای ضدافسردگی است که برای درمان بیماری‌هایی چون افسردگی، اختلال وسواس فکری عملی و به‌‌کار برده می‌شود. در این مقاله شما را با موارد مصرف قرص فلوکستین، عوارض فلوکستین، تداخل دارویی، هشدارها و نکات مهم درباره‌ی مصرف آن آشنا خواهیم کرد.

عوارض قرص فلوکستین چیست

فلوکسِتین (fluoxetine) دارویی تجویزی است که به‌شکل کپسول، کپسول آهسته‌رَهِش (کپسول‌هایی که آهسته در بدن آزاد می‌شوند)، قرص و محلول فروخته می‌شود و همه‌ی اَشکالش هم خوراکی هستند. کپسول خوراکی فلوکستین با اسامی تجاری پروزاک (Prozac) و پروزاک ویکلی (Prozac Weekly) نیز شناخته می‌شود و هم در قالب داروی ژِنِریک در دسترس است. داروهای ژنریک معمولا به‌نسبت نمونه‌های برندشان ارزان‌ترند، اما در برخی موارد ممکن است که در همه‌ی دُزها یا اشکال در دسترس نباشند. کپسول خوراکی فلوکستین گاهی به‌عنوان بخشی از درمان‌های ترکیبی استفاده می‌شود. به این معنی که شاید لازم باشد فلوکستین را همراه با سایر داروها مصرف کنید. برای درمان اپیزودهای افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی نوع ۱ و افسردگی مقاوم به درمان، فلوکستین باید همراه با اولانزاپین مصرف شود. در اختلال افسردگی ماژور اپیزود افسردگی به افت خُلقی و سایر علائمی گفته می‌شود که هر بار چند هفته تا چند ماه طول می‌کشند.

موارد مصرف کپسول خوراکی فلوکستین عبارت‌اند از:

قرص فلوکستین به دسته‌ی داروهای مهارکننده‌ی انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) تعلق دارد. این دسته از داروها به‌نحو مشابهی کار می‌کنند و اغلب هم برای درمان بیماری‌های مشابهی تجویز می‌شوند. نحوه‌ی اثرگذاری فلوکستین به‌این‌ترتیب است که موجب افزایش مقدار ماده‌ی طبیعی سروتونین در مغز می‌شود. سروتونین به حفظ تعادل سلامت روان کمک می‌کند. ازاین‌رو افزایش ترشح سروتونین می‌تواند در درمان علائم افسردگی، اختلال وسواس فکری-عملی، بولیمیا نِرووزا و حملات پانیک مؤثر باشد.

عوارض جانبی کپسول خوراکی فلوکستین را در دو دسته‌ی عوارض شایع‌تر و عوارض‌تر وخیم‌تر برای‌تان گرد آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف قرص فلوکستین عبارت‌اند از:

این علائم درصورتی‌که خفیف باشند طی چند روز تا چند هفته از بین می‌روند. اما اگر شدیدتر باشند یا از بین نروند باید این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

قرص فلوکستین ممکن است در مواردی با عوارض جانبی وخیم‌تری همراه باشد که دراین‌صورت شاید نیاز به مراقبت‌های اورژانسی باشد. ازجمله‌ی این عوارض و علائم‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سلب مسئولیت: همان‌طور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد قرص فلوکستین آشنا کنیم. اما ازآنجاکه داروها روی هر فردی اثرات متفاوتی دارند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام عوارض جانبی احتمالی را شامل می‌شوند. آنچه در این مطلب می‌خوانید، نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های پزشکی باشد. برای اطمینان همیشه باید درمورد عوارض جانبی داروهای تجویزی با پزشک معالج خودتان که به سوابق پزشکی شما آگاهی دارد مشورت کنید.

کپسول خوراکی فلوکستین می‌تواند با برخی داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی تداخل داشته باشد و درنتیجه نحوه‌ی اثرگذاری آن تغییر کند. تداخل دارویی می‌تواند زیان‌آور باشد و مانع اثرگذاری درست دارو شود. برای اینکه هیچ تداخلی رخ ندهد، باید تمام داروها، ویتامین‌ها یا گیاهان دارویی‌ای را که مصرف می‌کنید به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

داروهایی که در زیر آمده‌اند، نباید با فلوکستین مصرف شوند. مصرف این داروها همراه با قرص فلوکستین می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های خطرناکی در بدن شود.

مصرف فلوکستین همراه با برخی داروهای خاص موجب افزایش خطر عوارض جانبی می‌شود، زیرا فلوکستین و این داروهای خاص عوارض جانبی یکسانی دارند. داروهایی که نباید به‌خاطر تشدید عوارض جانبی با فلوکستین مصرف شوند شامل داروهای سِروتونِرژیک‌ هستند، مانند:

مصرف این داروها همراه با قرص فلوکستین موجب افزایش خطر سندرم سروتونین می‌شود که می‌تواند کشنده باشد. اگر از این داروها مصرف می‌کنید، پزشک معالج‌تان درمان را با فلوکستینِ دز پایین آغاز خواهد کرد و وضعیت‌تان را ازلحاظ علائم سندروم سروتونین زیرنظر خواهد گرفت. این علائم شامل پریشان‌حالی، تعریق، پرش‌های عضلانی و گیجی هستند.

برخی از سایر داروهایی که مصرف هم‌زمان‌شان با فلوکستین موجب افزایش خطر عوارض جانبی می‌شود، عبارت‌اند از:

سلب مسئولیت: همان‌طور که گفتیم در این مطلب سعی داریم شما را با اطلاعات دارویی درمورد فلوکستین آشنا کنیم. اما ازآنجایی‌که داروها در بدن هر فردی به‌شکل متفاوتی روی هم اثر می‌کنند، نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات تمام تداخل‌های احتمالی را شامل می‌شوند. این اطلاعات نباید جایگزین توصیه‌های پزشکی شوند. برای اطمینان همیشه باید درمورد تداخل داروهای تجویزی با سایر داروها، ویتامین‌ها، گیاهان دارویی، مکمل‌ها و داروهای غیرتجویزی از پزشک معالج‌تان مشورت بگیرید.

قرص فلوکستین دارای هشدار جعبه‌ی سیاه است که جدی‌ترین هشدار از سوی سازمان غذا و دارو (FDA) محسوب می‌شود. هشدار جعبه‌ی سیاه به اطلاع پزشک و بیمار می‌رساند که داروی مذکور می‌تواند دارای عوارض خطرناکی باشد. گویا فلوکستین موجب افزایش افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه می‌شود. منظور از افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه اشتغال ذهنی به خودکشی یا انجام اعمال هشداردهنده‌ای است که درصورت عدم کنترل منجر به خودکشی خواهند شد. این خطر به‌ویژه در کودکان، نوجوانان و جوانان و همچنین در طول ما‌ه‌های اولیه‌ی درمان است. ضمنا این خطر در کسانی که سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به بیماری دوقطبی دارند یا افکار و رفتارهای خودکشی‌گرایانه داشته‌اند است. در آغاز مصرف فلوکستین و نیز زمان‌های تغییر دُز دارو باید پزشک معالج و خانواده‌ کاملا حواس‌شان به بیمار باشد و نسبت به تغییرات رفتاری یا وخیم‌ترشدن علائم افسردگی هشیار باشند.

قرص فلوکستین می‌تواند موجب ایجاد واکنش‌های شدید آلرژیک شوید. علائم این واکنش‌ها عبارت‌اند از:

اگر دچار چنین علائمی شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس مراجعه کنید. اگر هم به فلوکستین واکنش آلرژیک نشان دادید، دوباره مصرفش نکنید؛ چراکه مصرف دوباره‌ی آن می‌تواند کشنده باشد.

بنابراین اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، حتما این موضوع را با پزشک معالج‌تان در میان بگذارید. مصرف فلوکستین تنها زمانی جایز است که فواید احتمالی آن خطرات احتمالی ناشی از مصرف دارو را توجیه کنند. اگر حین مصرف دارو باردار شدید، سریعا این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید.

کپسول خوراکی فلوکستین برای درمان کوتاه‌مدت و بلندمدت بولیمیا نِرووزا، افسردگی ماژور و اختلال وسواس فکری-عملی تجویز می‌شود و برای درمان کوتاه‌مدت حملات پانیک نیز کاربرد دارد. این دارو درصورتی‌که بدون تجویز و خودسرانه مصرف شود با خطرات جدی همراه خواهد بود. درادامه چند پرسش رایج را بررسی می‌کنیم.

اگر پزشک معالج‌تان صلاح دیده باشد که شما فلوکستینو مصرف کنید و شما مصرف دارو را ناگهان قطع کنید یا اصلا مصرف نکنید، علائم‌تان رفع نخواهند شد. مصرف فلوکستین را نباید بدون مشورت با پزشک قطع کنید. قطع ناگهانی این دارو می‌تواند با علائم جدی همچون موارد زیر همراه باشد:

اگر فلوکستین سر وقت و منظم مصرف نشود، دارو درست عمل نخواهد کرد یا ممکن است عملکرد آن متوقف و ناقص شود. برای اینکه فلوکستین درست عمل کند، همیشه باید مقدار مشخصی از دارو در بدن‌تان موجود باشد.

مقادیر بیش‌ازحد فلوکستین در بدن می‌تواند خطرناک باشد. علائم بیش‌مصرفی یا اُوِردُز فلوکستین عبارت‌اند از:

اگر احساس می‌کنید که در مصرف قرص فلوکستین زیاده‌روی کرده‌اید، حتما این موضوع را به پزشک معالج‌تان اطلاع دهید. اما اگر علائم شدیدی دارید، درنگ نکنید و سریعا خودتان را به اورژانس برسانید.

به‌محض یادآوری دارو را مصرف کنید. اما اگر وقتی یادتان آمد که فقط چند ساعت به وعده‌ی بعدی مانده است، فقط یک دُز مصرف کنید. به این معنی که هرگز نباید برای جبران دُز فراموش‌شده دو دُز را یک‌باره مصرف کنید، چراکه این کار موجب ایجاد عوارض جانبی خطرناکی می‌شود.

اگر دارو درحال اثرگذاری باشد، پس باید علائم‌تان بهبود پیدا کنند. البته همان اول که شروع به مصرف دارو می‌کنید، ممکن است بهبودی احساس نکنید، زیرا یک تا چهار هفته طول می‌کشد تا اثرگذاری دارو آغاز شود.

اگر پزشک برای‌تان فلوکستین تجویز کرده است، ملاحظات زیر را مدنظر داشته باشید.

هم شما و هم پزشک معالج‌تان باید نسبت به وضعیت سلامتی‌تان حواس‌جمع باشید تا بر اثر مصرف این دارو آسیب نبینید. سلامت روانی و مشکلات رفتاری یکی از موضوعاتی است که باید حواس‌تان به آن باشد. شما و پزشک‌تان باید نسبت به هرگونه تغییرات رفتاری و خلقی غیرمعمول هشیار باشد، زیرا فلوکستین می‌تواند روی سلامت روانی و الگوهای رفتاری تأثیر بگذارد و درصورتی‌که کنترل نشود، مشکل‌تان را از آنچه هست خواهد کرد.

داروهای دیگری هم وجود دارند که بسته به وضعیت بیمار می‌توانند به‌جای قرص فلوکستین مصرف شوند. اما اینکه کدام داروهای جایگزین به‌کارتان خواهند آمد، باید از پزشک معالج‌تان بپرسید.

سلب مسئولیت: توجه داشته باشید که این اطلاعات نباید به‌هیچ‌وجه جایگزین مراجعه به پزشک و بهره‌مندی از دانش و تخصص پزشکی شوند. مصرف فلوکستین و هر داروی دیگری بدون اجازه‌ی پزشک قطعا توصیه نمی‌شود. ضمنا مطلب فوق شامل تمامی اطلاعات لازم نیست. آنچه درمورد موارد مصرف، اقدامات احتیاطی، هشدارها، تداخل‌های دارویی، واکنش‌های آلرژیک، عوارض جانبی و هر موضوع دیگری در این مطلب آمده است شامل تمامی جزئیات و حالات ممکن نیست. ذکر نکردن سایر اطلاعات به این معنی نیست که پس مثلا مصرف فلوکستین با فلان دارویی که اسمش اینجا نیامده، تداخلی ندارد یا مصرف فلوکستین برای سایر بیمارانی که در گروه هشدار ذکر نشده‌اند، می‌تواند مناسب باشد. بنابراین این مطلب را اکیدا جایگزین مشورت با پزشک نکنید.

عوارض قرص فلوکستین چیست

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مترجم گروه دانش و سلامت روزه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

تزریق پی آر پی (PRP)؛ موارد استفاده، روش انجام و عوارض جانبی آن

جاهای دیدنی بندر انزلی؛ آرامش خوش‌رنگ سرزمین دریا

معرفی کتاب قدرت هوش خلاق؛ ۱۰ روش به کارگیری نبوغ خلاقه‌تان


علت سوزش کف پا و راه های درمان آن

۶ راهکار برای بهینه‌سازی تبلیغات کلیکی که باید بدانید

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

عجایب هفتگانه جهان؛ ۷ بنای حیرت‌انگیز تمدن‌های کهن

mohammad آگوست 14, 218 سلامت نظری بدهید

قرص فلوکستین کم عارضه و پرطرفدارترین در داروهای ضدافسردگی می باشد، داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها از قبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی به خود و خودکشی کمک می نمایند.

قرص فلوکستین (Fluoxetine) یک داروی ضد افسردگی از گروه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین است که استفاده از آن برای درمان افسردگی،اختلال وسواسی اجباری، اختلال هراس و پرخوری عصبی پذیرفته شده‌است.حیطه اثر این دارو بسیار گسترده تر از موارد ذکر شده است و تنها پس از مصرف منظم آن اثرات مطلوب حتی ناخواسته ای  در هر مصرف کننده دارد.از فلوکستین با تجاری پروزاک، با عنوان “داروی قرن یاد و ستایش میشود.

فلوکستین برای درمان افسردگی، اختلال وسواسی جبری، بعضی از اختلالات خوردن و حملات ترس (حملات ناگهانی و غیرقابل پیش بینی ترس و نگرانی شدید) و بعضی از انواع سندرم پیش از قاعدگی استفاده می شود.قرص فلوکستین از خانواده ی داروهای مهار کننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) بوده و به افزایش سروتونین (ماده شیمیایی در مغز که به حفظ تعادل روانی کمک می کند) در مغز افراد می شود.

سایر موارد مصرف فلوکستین از قبیل استفاده برای درمان الکلیسم (اعتیاد به الکل)، اختلال نقص توجه، اختلال شخصیت مرزی،اختلالات خواب، سردرد، بیماری های روانی، اختلال استرس پس از سانحه، سندرم تورت، چاقی،مشکلات جنسی و فوبیا (ترس) مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو بسته بنظر پزشک ممکن است برای مشکلات دیگر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض قرص فلوکستین چیست

همچنین فلوکستین موارد تجویز متعددی همچون در انزال زودرس مردان و دیگر کاهش وزن دارد که البته به مقادیر مصرف آن و تحمل فرد بستگی دارد.

فلوکستین بسته به بیماری فرد در مقادیر(دوز) و دفعات مختلفی در روز مصرف می شود. برای مصرف فلوکستین بسته به بیماری و مشکل خاص شما پزشک دستور مصرف صادر می نماید و شما باید قبل از شروع مصرف فلوکستین آن را بدقت مطالعه نمایید.بسیار مهم است که مصرف دارو را تا زمانیکه پزشک تجویز کرده ادامه دهید،حتی اگر فکر می کنید که مشکل شما بهبود یافته است.

بعضی از بیماری ها زمانیکه دارو ناگهانی قطع شود، بدتر می شوند و باید کم کم اقدام به قطع دارو نمود.همچنین برای تاثیر اولیه دارو باید بین ۱ تا ۲ هفته صبر کرده و حدود ۴ تا ۵ هفته طول می کشد که دارو اثرات کامل خود را نشان دهد. بدون مشورت با پزشک اقدام به قطع مصرف دارو نکنید.

در بزرگسالان برای درمان افسردگی معمولا از این قرص  به میزان ۲۰ میلی گرم خوراکی یکبار در روز آغاز می شود و در موارد حاد و فوری تا ۶۰ میلی گرم افزایش می یابد .افزایش و کاهش مصرف فلوکستین باید تحت نظر پزشک بوده و کاملا به تدریج انجام شود . از قطع و ترک مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه شدیدا خودداری کنید .

حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین ۸۰ میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد .اولین علائم بهبودی معمولا بعد از ۱۴ روز مشاهده می شود .در صورتی که بعد از ۲۱ روز از مصرف فلوکستین ، علائمی از بهبودی مشاهده نمی کنید به پزشک اطلاع دهید .

دوز مصرف فلوکستین در بزرگسالان برای درمان اختلالات وسواس معمولا با ۱۰ میلیگرم خوراکی در روز آغاز شده و به مرور و با فاصله حداقل یک هفته ای به ۲۰ میلی گرم در روز افزایش پیدا میکند .

حداکثر دوز توصیه شده برای مصرف فلوکستین در درمان اختلالات وسواسی در بزرگسالان ۶۰ میلی گرم در روز است که باید در وعده های مختلف تقسیم شود .

میزان مصرف قرص برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه ۲۰ میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا ۲۰ میلیگرم ۱۴ روز قبل از شروع قاعدگی می باشد .

حداکثر میزان مصرف قرص  برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی و پریود ، ۸۰ میلی گرم و در موارد حاد می باشد .مقدار مصرف قرص  در کودک و نوجوان ۱۰ میلیگرم در روز بوده و می توان تا ۲۰ میلی گرم در روز به صورت افزایش با فاصله دو هفته ، افزایش داد .

حداکثر دوز مصرفی در کودکان و در شرایط بسیار حاد ۶۰ میلیگرم در روز میباشد که باید در وعده های مختلف روز تقسیم شود .

تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، مشکل در بینایی، کاهش اشتها، خستگی، عرق کردن و یا خمیازه کشیدن،ضعف، کاهش وزن، تغییر در میل و توانایی جنسی، گلو درد، گرفتگی عضلات و خشکی دهان ممکن است،هنگام استفاده از این دارو رخ دهد. اگر هر یک از عوارض ذکر شده، رخ داد، سریعا با پزشکتان در این باره مشورت نمایید.به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این منظور تجویز کرده که اعتقاد داشته سود این دارو از ضرر و عوارض جانبی آن برای شما می باشد و خیلی از افرادی که این دارو را مصرف می نمایند با مشکل و عوارض جانبی جدی روبرو نمی شوند.

اگر حین مصرف این دارو دچار عوارض جانبی نادر ولی جدی این بیماری از قبیل مدفوع خونی و سیاه،استفراغی که شبیه دانه های قهوه هست، تپش قلب، غش، تشنج، راش های پوستی و تغییر در مقدار ادرار شما رخ داد، سریعا به بیمارستان و یا پزشک خود مراجعه نمایید.

استفاده از این دارو در دوران بارداری میتواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود .در دوره مصرف این دارو اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید .در صورتی که در دوره مصرف دارو متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

یکی از عوارض جانبی مصرف فلوکستین ، کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن و لاغری است.ولی توجه داشته باشید که این فقط یکی از عوارض جانبی این دارو است و به هیچ عنوان نباید قرص را فقط برای لاغری و کاهش وزن مصرف کنید. فلوکستین داروی لاغری و کاهش وزن نیست و نوعی داروی ضد افسردگی است که تاثیرات زیادی بر روی بدن دارد.اگر دچار افسردگی نیستید ،مصرف این دارو می تواند برای شما و سیستم عصبی شما بسیار مضر و حتی خطرناک باشد .

درباره مفید بودن این دارو برای برطرف شدن مشکلات جنسی ممکن است افراد تاثیراتی از فلوکستین را مطالعه کنند که نسبت به مصرف آن راغب شوند، در حالی‌که ممکن است مطالب متناقض دیگری هم نوشته شده باشد.این است که حتما باید از مصرف خودسرانه انواع داروها پرهیز شود.یکی از عوارض قرص ممکن است کاهش میل جنسی باشد که پزشک در صورت لزوم این موضوع را کنترل می‌کند. در مواردی هم عکس قضیه اتفاق می‌افتد.

به این صورت که فرد افسرده چندان رغبت و تمایلی به مسائل جنسی ندارد، با مصرف فلوکستین و بهبود افسردگی، طبیعتا میل جنسی او نیز افزایش می‌یابد.در واقع این افزایش میل جنسی در نتیجه بهبود افسردگی بوده است.اگر افسردگی درمان شده اما میل جنسی کاهش یافته این موضوع دیگر جزو عوارض این قرص شناخته می‌شود.

گفت‌وشنودهای رایج بین مردم را رها کرده و از مصرف خودسرانه این دارو برای درمان چاقی، افزایش نشاط، اختلالات خواب یا بهبود عملکرد جنسی پرهیز کنید. همه تاثیرات فلوکستین باید طبق نظر پزشک باشد. اگر کسی افسرده نباشد و فلوکستین را فقط به عنوان داروی کاهنده وزن مصرف کند اتفاقا ممکن است عوارض جانبی زیاد و ناراحت‌کننده‌ای به همراه داشته باشد؛ چرا که این دارو اصولا به عنوان داروی کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شود.

به همین دلیل سطح قند خون خود را هنگام مصرف دارو به طور منظم کنترل نمایید و نتیجه آن‌ها را با پزشکتان در میان بگذارید.

مصرف فلوکستین با داروهای خواب آور و آرامبخش بسیار خطرناک است و میتواند باعث مرگ شود .در صورتی که داروهای آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ،داروهای ضدسرفه ، داروهای تشنج یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید ، قبل از تجویز قرص به پزشک خود اطلاع دهید .

تریپتوفان ، وارفارین، کومادین، یانوتون و سایر رقیق کننده های خون ، آمی تریپتیلین، بوزپیرین،دیزاپامین، لیتیوم، نوریتیپتیلین و سایر داروهای ضد اضطراب ، آدرال ، ریتالین ، تریپتان ، سوپاتریپتان، زولمیترپتان  ، فنتانیل، ترامادول ، آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)،سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیک و مصرف همزمان با این داروها را با مشورت پزشک استفاده کنید.

اولین اثرات درمانی قرص فلوکستین معمولا ۱۴ الی ۲۱ روز بعد از اولین مصرف دارو آشکار می شود.اگر بعد از ۳۰ روز مصرف قرص هیچگونه نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید ،به پزشک خود اطلاع دهید. البته توجه داشته باشید که عوارض جانبی مصرف قرص بسیار زودتر بروز کرده و ممکن است حتی یک ساعت بعد از مصرف اولین قرص فلوکستین ،عوارض جانبی مانند خواب آلودگی را تجربه کنید.

دوره درمان هر دارویی فقط توسط پزشک مشخص می شود و شما باید دقیقا طبق دستور پزشک عمل کنید.در حالت کلی دوره درمان با قرص فلوکستین ۶ الی ۱۲ ماه است .

بخوانید:

قرص نورتریپتیلین

قرص مترونیدازول

قرص کلردیازپوکساید

قرص سیپروفلوکساسین

قرص سیلدنافیل

منبع

برگرفته از: ستاره – ویکی پدیا – مجله پاموه – پزشکان بدون مرز

برچسب هااطلاعات دارویی

فوریه 9, 219

عوارض قرص فلوکستین چیست

فوریه 6, 219

فوریه 4, 219

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *