عوارض قرص فشار خون بالا

فشار خون بالا می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامتی همچون حمله قلبی، نارسایی قلبی، سکته و بیماری کلیه شود. درمان فشار خون بالا در اوایل بیماری برای پیشگیری از سایر مشکلات ضرورت دارد. نمونه‌های مختلفی از داروهای فشار خون می‌توانند به درمان فشار خون بالا کمک کنند. این داروها ضد پرفشاری خون یده می‌شوند. آنها در چند رده مختلف تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام بطور متفاوتی عمل کرده و عوارض جانبی مختلفی دارند.

بخاطر تعدد گزینه‌های در دسترس یافتن بهترین دارو برای شما نیازمند مقداری زمان و شکیبایی است. پزشک شما با شما کار خواهد کرد تا بهترین بره درمانی را برای شما پیدا کند که ممکن است شامل یک یا چند دارو باشد.

همانطور که گفته شد داروهای فشار خون در چندین گروه مختلف طبقه بندی می‌شوند که نحوه عملکرد و عوارض آنها با هم متفاوت است

دیورتیک‌ها یا مدرها بخشی از داروهای رایج برای درمان فشار خون بالا هستند. آنها به کلیه‌ها کمک می‌کنند تا آب و سدیم یا نمک اضافی را خارج کند. این کار حجم خون مورد نیاز برای عبور در سرتاسر بدن را کاهش می‌دهد که در نتیجه فشار خون را پایین می‌آورد.

چندین نوع دیورتیک وجود دارد: تیازید، نگهدارنده پتاسیم و دیورتیک‌های حلقه‌ای. دیورتیک‌های تیازید معمولا عوارض جانبی کمتری نسبت به سایرین دارند. بخصوص وقتی که در دوزهای پایین تجویز می‌شوند که معمولا برای درمان اولیه فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرند.عوارض قرص فشار خون بالا

نمونه‌هایی از دیورتیک‌های تیازید عبارتند از:

نمونه‌هایی از دیورتیک‌های محافظ پتاسیم عبارتند از:

نمونه‌هایی از دیورتیک‌های حلقه‌ای عبارتند از:

نمونه‌هایی از دیورتیک‌های ترکیبی عبارتند از:

یکی از اثرات جانبی دیورتیکها کاهش پتاسیم است که از طریق ادرار همراه با سدیم از بدن دفع می‌شود. پتاسیم برای حرکت ماهیچه‌ای و نیاز است و کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به سرگیجه، ضعف، گرفتگی ساق پا و حتی مشکلاتی برای قلب شود. بنابراین به بیمارانی که در حال مصرف دیورتیک هستند، توصیه می‌شود که در حین مصرف دارو از غذاهای غنی از پتاسیم همانند آب پرتقال یا موز استفاده کند یا مکمل پتاسیم برای آنها تجویز خواهد شد.

بعدها برخی از دیورتیک‌ها برای مشکل کمبود پتاسیم تغییر کردند. این داروهای فشار خون به عنوان داروهای نگهدارنده پتاسیم شناخته می‌شوند. آنها شامل آمیلورید (میدامور)، اسپیرونولاکتون (آلداکتون و تریامتر (دیرنیوم).

در نهایت، دیورتیک‌های ترکیبی وجود دارد که شامل نگهدارنده پتاسیم و یک دیورتیک سنتی است. این داروها شامل آمیلورید هیدروکلراید و هیدروکلروتیازید HCTZ (مدورتیک)، اسپیرونولاکتون و HCTZ (آلداکتازید)، و تریامترن و HCTZ (دیازید، ماکسزید) هستند.

بتابلوکرها بوسیله مسدود کردن عملکردهای شمیایی در بدن که قلب شما را تحریک می‌کنند، عمل می‌کنند. این امر به قلب شما اجازه می‌دهد تا با سرعت و نیروی کمتری تپش داشته باشد. قلب خون کمتری را در رگهای خونی با هر نبض پمپاژ می‌کند بنابراین فشار خون کاهش می‌یابد. نمونه‌های این داروهای فشار خون بتابلوکر عبارتند از :

مهار کننده‌های ACE بدن را از ساختن هورمونی به آنژیوتانسین دو که موجب باریک شدن رگهای خونی می‌شود، باز می‌دارند. این داروهای پایین آورنده فشار خون به عروق خونی جمع شده کمک می‌کنند تا گشاد شده و خون بیشتری را عبور ‌دهند. نمونه‌هایی از مهار کننده‌های ACE عبارتند از:

این رده از داروها نیز رگهای خونی را از آنژیوتنسین دو حفاظت می‌کنند. برای بستن رگهای خونی، آنژوتنسین دو باید با یک گیرنده متصل شود. این داروها از این رویداد جلوگیری می‌کنند. در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد. نمونه‌هایی از داروهای ARB عبارتند از:

برای حرکت کردن همه عضلات نیازمند کلسیم هستند تا در داخل و بیرون سلولهای عضله جریان یابد. مسدود کننده‌های کانال کلسیم کمک می‌کنند تا کلسیم وارد سلولهای صاف عضله قلب و رگهای خونی نشود. این موجب می‌شود نبض با نیروی کمتری بزند و به آرام کردن رگهای خونی کمک می‌کند. در نتیجه فشار خون کاهش می‌یابد. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

در حالت عادی، بدن هورمونهایی می‌سازد که کاتکولامین یده می‌شوند. این هورمونها می‌توانند به بخشهایی از سلولها به گیرنده‌های آلفا متصل شوند. وقتی این امر رخ می‌دهد، رگهای شما باریک شده و قلب شما سریعتر و با نیروی بیشتری می‌زند. این اعمال موجب بالا رفتن فشار خون می‌شود.

آلفا بلوکرها بوسیله مسدود کردن کاتکولامین از اتصال به گیرنده‌های آلفا عمل می‌کنند. در نتیجه جریان خون می‌تواند در طول رگهای خونی با آزادی بیشتری جریان یابد و قلب شما به طور نرمال می‌زند. این امر به پایین آوردن فشار خون کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از آلفا بلوکرها عبارتند از:

آلفا- بتابلوکرها اثر ترکیبی دارند. آنها اتصال هورمونهای کاتکولامین را هم به گیرنده آلفا و هم گیرنده بتا مسدود می‌کنند. به عبارت بهتر آنها می‌توانند سفتی رگ‌های خونی را همانند آنچه بتابلوکرها انجام می‌دهند، کاهش دهند. همچنین سرعت را کاهش می‌دهند و نیروی ضربان قلب را مثل کمتر می‌کنند یعنی همان کاری که بتابلوکرها انجام می‌دهند.

نمونه‌هایی از آلفا- بتابلوکرها عبارتند از:

این داروها مغز را از ارسال پیامها به سیستم عصبی برای انتشار کاتکولامین‌ها باز می‌دارند. در نتیجه قلب پمپاژ شدید انجام نمی‌دهد و خون براحتی جریان نمی‌یابد، که فشار خون را پایین می‌آورد.

نمونه هایی از داروهای آنتاگونیست مرکزی عبارتند از:

داروهای باز کننده عروق عضلات دیواره رگها را شل می‌کنند بخصوص در سرخرگهای کوچکی به عروق. این کار رگهای خونی را عریض‌تر می‌کند و به خون اجازه می‌دهد که به راحتی در میان رگها جریان پیدا کند. در نتیجه فشار خون پایین می‌آید.

نمونه‌هایی از داروهای فشار خون باز کننده عروق عبارتند از:

آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون بوسیله مسدود کردن یک ماده شیمیایی که آلدوسترون یده می‌شود، عمل می‌کنند. این عمل مقدار مایعاتی که بدن شما نگه می‌دارد، کاهش می‌دهد که به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از آنتاگونیست‌های گیرنده آلدوسترون به قرار زیر هستند:

یک نوع جدیدتر از داروی فشار خون مهار کننده‌های رنین مستقیم یده می‌شوند. این داروها یک ماده شیمیایی در بدن را که رنین یده می‌شود، مسدود می‌کنند. این عمل رگهای خونی را عریض کرده که منجر به کاهش فشار خون می‌شود.

تنها یک نوع از این دارو در حال حاضر در ایالات متحده در دسترس است:

برای اکثر افراد، نخستین انتخاب برای فشار خون بالا یک دیورتیک تیازید است. برای افراد دیگر، یک دیورتیک به تنهایی برای کنترل فشار خون کافی نیست. در این موارد، یک دیورتیک ممکن است با یک بتا بلوکر، بازدارنده ACE، مسدود کننده گیرنده آنژیوتانسین دو یا مسدود کننده کانال کلسیم، ترکیب شود. افزودن یک داروی دوم ممکن است فشار خون را با سرعت بیشتری نسبت به استفاده تنهایی از دیورتیک پایین بیاورد. همچنین به شما اجازه می‌دهد که از هر دارو مقدار کمتری مصرف کنید که عوارض جانبی کمتری هم خواهد داشت.

اگر پزشک شما فکر می‌کند که نیاز به بیش از یک دارو برای مدیریت فشار خون دارید، ممکن است یک داروی ترکیبی تجویز کند. برای مثال آنها ممکن است یک بتا بلوکر با یک دیورتیک تجویز کنند یا یک ARB همراه با یک مسدود کننده کانال کلسیم. استفاده از این داروهای ترکیبی ممکن است راحت‌تر از مصرف چندین داروی مختلف در روز باشد.

بسیاری از داروهای ترکیبی برای درمان فشار خون بالا در دسترسی هستند. نمونه‌های آن به قرار زیر هستند:

نوع داروهای فشار خون که پزشک تجویز می‌کند ممکن است بستگی به مشکلات دیگری که شما دارید، داشته باشد. برای مثال اگر شما بیماری عروق کرونر داشته باشید، پزشک ممکن است یک بتا بلوکر تجویز کند. بخاطر اینکه بتابلوکر می تواند فشار خون را پایین بیاورد و در مجموع خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر را کاهش دهد.

اگر دیابت دارید، پزشک شما ممکن است یک مهار کننده ACE یا یکی از داروهای فشار خون گروه ARB را انتخاب کند. این به خاطر این است که این داروها می‌توانند کلیه‌های شما را از صدمه دیابتی بوسیله کاهش فشار خون در کلیه‌هایتان حفظ کنند.

یکی از اثرات جانبی دیورتیکها کاهش پتاسیم است که از طریق ادرار همراه با سدیم از بدن دفع می‌شود. پتاسیم برای حرکت ماهیچه‌ای و نیاز است و کمبود این ماده معدنی می‌تواند منجر به سرگیجه، ضعف، گرفتگی ساق پا و حتی مشکلاتی برای قلب شود. بنابراین به بیمارانی که در حال مصرف دیورتیک هستند، توصیه می‌شود که در حین مصرف دارو از غذاهای غنی از پتاسیم همانند آب پرتقال یا موز استفاده کند یا مکمل پتاسیم برای آنها تجویز خواهد شد.

بعدها برخی از دیورتیک‌ها برای مشکل کمبود پتاسیم تغییر کردند. این داروهای فشار خون به عنوان داروهای نگهدارنده پتاسیم شناخته می‌شوند. آنها شامل آمیلورید (میدامور)، اسپیرونولاکتون (آلداکتون و تریامتر (دیرنیوم).

در نهایت، دیورتیک‌های ترکیبی وجود دارد که شامل نگهدارنده پتاسیم و یک دیورتیک سنتی است. این داروها شامل آمیلورید هیدروکلراید و هیدروکلروتیازید HCTZ (مدورتیک)، اسپیرونولاکتون و HCTZ (آلداکتازید)، و تریامترن و HCTZ (دیازید، ماکسزید) هستند.

دیورتکیها می‌تواند منجر به کاهش پتاسیم شود که به عنوان هیپوکالمیا شناخته می‌شود که در نهایت می‌تواند بر عملکرد ماهیچه‌ای اثر بگذارد از جمله عضلات قلب. همچنین افزایش خطر ابتلا به نقرس با دیورتیکها و نیز امکان بروز ضعف، تشنگی، کاهش آب بدن و افزایش ادرار است. تغییر در سطح قند خون نیز ممکن است انجام شود. واکنشهای پوستی، گاهی اوقات شدید نیز می‌تواند همراه با مصرف دیورتیکهای تیازید بوجود آید (همچون هیدروکلروتیازید). دیورتیکهای نگهدارنده پتاسیم همچون اسپیرونولاکتون (آلداکتون) می‌توانند موجب بزرگی سینه در زنان شوند.

بتابلوکرها موجب کاهش تپش قلبی شده و بنابراین مقداری عوارض جانبی دارند که می‌تواند به دلیل مکانیسم عملشان باشد. سرگیجه، ضعف، خستگی و غش ممکن است روی دهد. بتابلوکرها بر سیستم تنفسی هم اثر می‌گذارند، عوارض جانبی دیگر شامل تنگی نفس، دشواری در تنفس و درد قفسه سینه است. بتابلوکرها را نباید بصورت ناگهانی قطع کرد چون موجب حمله قلبی یا مرگ ناگهانی می‌شوند.

شایعترین عوارض جانبی بازدارندگان آنژیوتنسین نیز موردی است که همیشه رخ نمی‌دهد یعنی سرفه خشک. معمولا با مصرف دارو ادامه از بین می‌رود اما ممکن است چند هفته طول بکشد. مهار کننده‌های ACE می‌توانند فشار خون را بیش از حد کاهش دهند و منجر به کاهش فشار خون شوند که به نوبه خود منجر به سردرد، سرگیجه، غش کردن و کاهش عملکرد کلیه می‌شود.عوارض قرص فشار خون بالا

معمولترین عارضه جانبی مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتنسین افزایش سطح پتاسیم در خون است که به عنوان هیپر کالمیا شناخته می‌شود. سرگیجه همراه با خستکی نیز بسیار شایع است. همچنین مشکلاتی همراه با آنژیوتنسین همچون معده درد و اسهال نیز گزارش شده است.

حداکثر یک سوم بیماران عوارض جانبی زیر را با مسدود کننده‌های کانال کلسیم تجربه می‌کنند: ورم مچ پا و دیگر اندامها، سرخ شدن و سرگیجه. عوارض شایع دیگر شامل سوزش سردل و تهوع

یک عارضه جانبی شایع موقت اما ناخوشایند این سری از داروهای فشار خون، افت فشار خون موضعی است. این یک افت ناگهانی در فشار خون هنگام ایستادن است. این می‌تواند به حدی شدید باشد که موجب سرگیجه یا حتی غش شود. علاوه بر این مسدود کننده‌های آلفا می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب، سردرد، تهوع و ضعف شود.

متیل دوپا خیلی خوب تحمل می‌شود اما بعضی از بیماران ممکن است سرگیجه، خواب آلودگی، ضعف، سردرد و خشکی دهان را تجربه کنند.

حداکثر ۴۰ درصد بیمارانی که کلونیدین (کاتاپرس) مصرف می‌کنند خشکی دهان و حدود یک سوم خواب آلودگی، سردرد و منگی را تجربه خواهند کردند. سایر عوارض جانبی رایج شامل یبوست، سرگیجه و واکنشهای موضعی پوست با استفاده از پچ پاتو کاتاپرس است. استفاده از رسپرین با اثرات جانبی ممکن از جمله کابوس، گرفتگی بینی، افسردگی و عدم توانایی خوابیدن ارتباط دارد. اسهال، سوزش سردل نیز ممکن است بوجود بیاید. گوانادرال و گوانتیدین نیز می‌توانند باعث اسهال و سایر مسائل مربوط به دستگاه گوارش شوند علاوه بر اینکه می‌توانند باعث سرگیجه و خواب آلودگی شوند.

مصرف مینوکسیدیل ممکن است باعث افزایش رشد موهای بدن و همچنین افزایش وزن و سرگیجه شود. هیدرالازین با سردرد، ضربان قلب، تورم اطراف چشم و دردهای مفاصل مربوط است.

انتخاب بهترین دارو بستگی به چند چیز دارد، از جمله سلامت کلی بیمار، سن، قومیت و اینکه آیا آنها دارای مشکلات پزشکی مشترک یا حساسیت دارویی دارند یا خیر.

به عنوان مثال، در یک بیمار مبتلا به فشار خون بالا دارای آسم، ممکن است داروهای بتا بلوکر مناسب نباشد چون این داروها می‌توانند مشکلات تنفسی را تشدید کنند. به همین صورت در بیماران مبتلا به یبوست (برای مثال سالمندان) بهتر است از استفاده از برخی مسدود کننده‌های کانال کلسیم به همراه دیورتیکها خودداری شود چون هر دوی این طبقه بندی‌های دارویی می‌توانند از عملکرد مناسب روده جلوگیری کنند.

گروه‌های خاصی از بیماران هستند که نیازمند استفاده از یک رده خاص از داروهای فشار خون هستند. اینها شامل موارد زیر هستند:

داروی مناسب فشار خون برای زنان باردار یکی از قدیمی‌ترین داروهای فشار خون در بازار است یعنی متیل دوپا. این دارو که از طریق سیستم مرکزی فشار خون را پایین می‌آورد، کمترین خطر را برای مادر و جنین در حال رشد دارد. گزینه‌های مطمئن دیگر شامل لابتالول، بتابلوکرها و دیورتیکها. دو رده دارویی که هرگز نباید استفاده کرد شامل بازدارنده‌های ACE و مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتنسین ۲.

با افزایش سن، خطر افزایش خون  سیستولیک که می‌تواند بوسیله آترواسکلروز شدید، تشدید شود به وجود می‌آید. بر اساس یک پژوهش، داروی دیورتیک کلروتالیدون (هیگروتون) فواید چشمگیری برای بیماران سالمند مبتلا به پرفشاری خون سیستولیک دارد. در کنار داروی دیورتیک، بعضی از مسدود کننده‌های کانال کلسیم، بازدارنده‌های ACE و مسدود کننده های گیرنده آنژیوتنسین ۲ نیز ممکن است انتخابهای خوبی باشند. با این حال مسدود کننده‌های بتا ممکن است برای فشار خون در افراد بالای ۶۰ سال دارند مناسب نباشند اگر چه آنها ممکن است در صورت وجود بیماری قلبی در شخص، انتخاب خوبی باشند. همچنین ممکن است در بیماران سالمند ترجیحا دو داروی کاهش فشار خون داده شود که یکی را با دوز بالا و یکی را با دوز پایین تجویز می‌کنند.

بعضی از داروهای فشار خون را قطعا نباید در دوران بارداری استفاده کرد چون آنها به مادر و جنین در حال رشد صدمه می‌زنند. این داروها شامل بازدارنده‌های ACE و مسدود کننده‌‌های گیرنده آنژیوتنسین ۲ هستند. رسپرین نیز ممکن است در طول بارداری مضر باشد و فقط وقتی باید استفاده شود که هیچ گونه جایگزینی وجود نداشته باشد.

داروهای مطمئن برای استفاده شامل متیل دوپا و بطور بالقوه بعضی از دیورتیکها و بتا بلوکرها از جمله لابتالول هستند.

بعضی از داروهای فشار خون در واقع می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. نمونه‌های موثر رایج شامل بتابلوکرهای قدیمی همچون پروپرانولول (ایندیرال) و آتنولول (تنورمین) است. به چندین این داروها موجب چنین چیزی می‌شوند از جمله بخاطر اینکه می‌توانند باعث ایجاد خستگی در بیماران شوند و از این رو کمتر تمایل به ورزش کردن دارند. مینوکسدیل (لونیتن) که تنها وقتی استفاده می‌شود که داروهای فشار خون دیگر موثر نباشند نیز موجب افزایش وزن می‌شوند. افزایش وزن نیز به عنوان اثرات جانبی دکسازوسین (کاردورا) در نظر گرفته می‌شود. دیورتیکها نیز احتمالا موجب کاهش وزن می‌شوند.

در سالهای اخیر به لحاظ آمار فروش داروی والزارتان (دیووان) مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین ۲ در بالای لیست داروهای فشار خون قرار می‌گیرد. به دنبال آن متوپرولول مسدود کننده بتا، ترکیبی عموی از والزارتان و HCTZ، اولمزارتان (بنیکار) و المیزارتان و HCTZ (بنیکار HCTZ) قرار گرفته‌اند.

از نظر تجویز توسط پزشک در کشور ایران داروهای کاپتوپریل (کاپوتن)، لوزارتان، بیزوپرولول (زبتا)، آملودیپین بیسیلات (نورواسک) و هیدروکلروتیازید معمولی (HCTZ) رواج دارد.

بر اساس یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۸، دو رده دارویی آلفا بلوکرها و آگونیست‌های آلفا۲ باعث نوسان و تغییر پذیری شدید در فشار خون شده و خطر مرگ را افزایش می‌دهد. آلفا بلوکرهایی که شامل دوگزازوسین و پرازوسین هیدروکلراید هستند که بوسیله انقباض عروق خونی عمل می‌کنند. آگونیست‌های آلفا مانند متیل دوپا که با هدف قرار دادن فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک عمل می‌کنند و به این ترتیب کاهش دهنده انقباض رگهای خونی هستند. بر اساس نتایج تحقیق دکتر کلمنت و همکارانش این دو دارو را نباید برای درمان فشار خون استفاده کرد.

همچنین یک تحقیق انجام انتشار یافته در سال ۲۰۱۷ نشان داد که کسانی که داروی هیدروکلرتیازید مصرف می‌کردند تا ۷ برابر از سایرین احتمال ابتلا به سرطان پوست را داشتند. به خصوص اینکه این داروی فشار خون باعث افزایش خطر ابتلا به دو سرطان سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول پایه را افزایش می‌دهد.

فشار خون بالا یک بیماری جدی است که باید برای پیشگیری از مشکلات برای سلامتی، درمان شود. اگر وجود این همه داروهای فشار خون شما را برای انتخاب کردن گیج کرده است، نگران نباشید. پزشک شما تنها کسی است که می‌تواند بگوید که کدام یک از داروهای فشار خون برای شما عملکرد بهتری دارد. آنها می‌توانند با کمک یک بره درمانی فشار خون شما را کنترل کنند.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما – فشار خون بالا همانند اغلب بیماری‎‌ها قابل پیشگیری و درمان است فقط کافی است افراد آگاهی‌ درستی در مورد آن داشته باشند چرا که هرگونه باور نادرست و اطلاعات کذب در خصوص بیماری‌ها عواقب خطرناکی به همراه دارد.

به همین منظور به سراغ دکتر محمد حسین نجفی ، متخصص بیماری‌های قلبی وعروقی رفته‌ایم تا درخصوص روش‌های مقابله با فشار خون بالا و عواقبی که این بیماری به همراه دارد اطلاعات مفیدی کسب کنیم با ما همراه شوید.

فشار خون نرمال در رنج طبیعی ۱۲۰ ماکسیموم بر روی ۸۰ مینیموم است. از فشار خون ۱۲۰ تا ۱۴۰ در ماکسیموم و ۸۰ تا ۹۰ مرحله مقدماتی فشار خون گفته می‌شود و از ۱۴۰ تا ۱۶۰ و از ۹۰ تا ۱۰۰ مرحله اول فشار خون است به همین ترتیب فشار خون بالا به مرحله دوم وسوم طبقه بندی می‌شود.عوارض قرص فشار خون بالا

شایع ترین علامت فشار خون بالا بی علامت بودن است. اگر از افرادی که مبتلا به فشار خون بپرسیم که چه علائمی دارند اغلب می‌گویند که علامتی ندارند و زمانی که بیمار با سردرد صبحگاهی و اختلالات دیگر به پزشک مراجعه کند نشان دهنده آن است که فشارخون بالا باعث عارضه شده که معمولا در موارد بسیار شدید این علائم ظاهر می‌شوند و فشارخون علامت دار می‌شود.

در ۹۰ درصد از موارد هیچ علتی برای فشار خون بالا وجود ندارد و تنها در ۱۰ درصد از موارد می‌توان برای آن علتی پیدا کرد. تئوری‌های خاصی در زمینه فشار خون وجود دارد. از جمله اختلال عملکرد کلیه در ترشح نمک که باز هم در حد تئوری است و به طور قاطع در مورد آن صحبت نمی‌شود.

از طرفی علل ثانویه‌ای وجود دارد مانند مصرف کورتون و غددی که در بدن شروع به ترشح بیش از اندازه می‌کنند که بسیار نادر بوده و پزشک در موارد خاصی به این علل ثانویه فکر کرده و آن را دنبال می‌کند.

 در مواقعی فرد دچار فشار خون بالای ناگهانی می‌شود و دلیل آن این است که  در زمان صبح افراد تحت تأثیر موادی که داخل بدن ترشح می‌شود قرار دارند و تا ۱۲ ظهر فشار خون آنها بالا می‌رود معمولا از این ساعت تا ۱۲ شب این فشار ثابت مانده و در ساعت های بعدی کاهش می‌باید.

همزمان با این علت احساس خشم و عصبانیت تحت تأثیر ترشح برخی از مواد داخلی در بدن می‌تواند باعث افزایش ناگهانی فشار خون شود.

به همین علت بسیاری از افرادی که دچار پارگی عروق مغزی می‌شوند افرادی هستند که یا قرص فشار خون را منظم مصرف نکرده‌اند و یا تحت تأثیر یک مسأله هیجانی دچار افزایش ناگهانی فشار خون شده‌اند.

 

سرفه خشک پایدار، سطوح پتاسیم بالا، کاهش عملکرد کلیه  واکنش آلرژیک غیر معمول (angioedema) به ویژه درافراد با پوست تیره . این داروها نباید همراه با مسدود کننده گیرنده آنژیوتنسین (ARB)مصرف شود.

 

 

 

فشار خون بالا به قاتل رئی مشهور است. همیشه به بیماران می‌گوییم اینگونه نیست که بی علامت بودن بیماری فشارخون بالا به معنی بی عارضه بودن آن باشد بلکه فشارخون تحت عنوان قاتل رئی تمامی اعضای بدن را دچار عارضه می‌کند.

فشار خون در مغز در سنین بالا ایجاد آلزایمر می‌کند و همچنین باعث بروز سکته مغزی می‌شود که در دو حالت ایجاد می‌شود: سکته‌های مغزی ناشی از لخته خون و سکته‌های مغزی ناشی از پارگی رگهای مغزی. از طرف دیگر فشار خون بر روی قلب قادر به گشاد کردن رگ های قلبی به مرور زمان بوده و ایجاد سکته قلبی می‌کند.

در مراحل بالاتر فشار خون بالا فرد را مبتلا به نارسایی قلبی می‌کند. به علاوه این بیماری ( فشار خون بالا) اثرات سوء بسیاری بر کلیه دارد بطوریکه در درازمدت باعث کم کاری کلیه شده به گونه‌ای که فرد مبتلا نیازمند دیالیز می‌شود و بهتر است بدانید دومین علت فشار خون در تمام دنیا بعد از دیابت فشار خون بالا است.

سوالات خود را در زمینه قلب و عروق می توانید از دکتر بپرسید و در سریع ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید

در نهایت فشار خون در چشمها می‌تواند باعث بروز خونریزی در شبکیه شده و یکی از علل کوری باشد همچنین یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی‌های جنسی فشار خون بالا است.

روش‌های متفاوتی برای درمان فشار خون وجود دارد از روش‌های غیردارویی گرفته تا روش‌های دارویی. از نظر دارویی حتما دارو باید تحت نظر و تجویز متخصص بر اساس شدت بیماری ، سن بیمار و عوامل خطر مصرف شود. بخش دیگر درمان بر اساس روش‌های غیردارویی است.

مهمترین این روش‌ها استفاده از ورزش منظم است که اگر همراه با کاهش وزن باشد به خوبی قادر به کاهش فشارخون است. یکی دیگر از راه‌های کاهش فشار خون مصرف کم  نمک است و همیشه یکی از توصیه‌های مهم پزشکان به بیماران مبتلا به فشار خون بالا پرهیز از افزودن نمک اضافی به غذا است .

 

برای درمان فشار خون بالا با عرقیات گیاهی می توانید از دم کرده ی دارچین و گل گاو زبان استفاده کنید. چای ترش هم در پایین آوردن فشار خون تاثیر بسزایی دارد .

از دیگر عرقیات گیاهی مفید در پایین آوردن فشار خون مصرف روزانه عرق بید مشک است .  استفاده از گل گاو زبان، دمنوش نسترن ، بادرنجبویه و لیمو امانی هم می توانند فشار خون را پایین بیاورند.

البته باید دقت کرد که در مصرف این نوع عرقیات به هیچ وجه افراط نکرد و در حد روزانه یک الی دو فنجان میل کرد.

استفاده از برخی از گیاهان و مواد غذایی برای کاهش فشار خون خیلی توصیه نمی‌شود زیرا طول مدت پایین آوردن فشار خون توسط این مواد پایین است و فرد ممکن است یکی دو ساعت بعد از مصرف این مواد مجدد دچار فشار خون بالا شود.

مصرف میوه‌جات به دلیل اینکه غنی از پتاسیم هستند می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند ولی باز هم به تنهایی کمکی به درمان نمی‌کنند و تأثیر موقتی دارند.

در دنیای امروز داروها ترکیبی هستند به این معنی که اگر سابق بیمار مجبور به استفاده چند قرص برای درمان مشکل خود بود امروز تمامی فوائد دارویی در یک قرص جمع شده است. طبیعی است بر اساس عمر دارو پزشک تعیین می‌کند که دارو در چند مرحله و به چه صورت مصرف شود تا اثر مطلوب را بگذارد.

نکته مهمی که در مصرف دارو های فشار خون وجود دارد این است که مصرف داروهای فشار باید منظم باشد زیرا در غیر این صورت بیمار دچار افزایش ناگهانی فشار خون می‌شود و در این حالت به این دلیل که مغز آمادگی فشار خون بالا را ندارد یکی از عروق آن پاره می‌شود و سکته مغزی رخ می‌دهد. بنابراین مصرف منظم دارو در درمان فشار خون از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

متورال یکی از داروهایی است که می تواند تعداد ضربان قلب را کاهش دهد. در بعضی مواقع می توان از اثرات ضد فشار خون این دارو استفاده کرد اگر چه در مقایسه با دیگر داروهای فشار خون از این دارو کمتر استفاده می شود.

متورال شامل قرص های ۵۰ میلی گرمی می باشد. این دارو عمدتا در بیمارانی که دارای فشار خون بالا و ضربان قلب بالا و تپش قلب می باشند تجویز می شود. همچنین این دارو در بیمارانی که نارسایی قلبی دارند هم تجویز می شود و طول عمر این بیماران را افزایش می دهد. البته این دارو حتما باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود

گفت وگو : اعظم صفایی

متخصص قلب و عروق و فشار خون

پزشک ها متخصص مرتبط

عوارض قرص فشار خون بالا

آیا نبض همان ضربان قلب است؟

علائم و درمان روماتیسم قلبی چیست

روش های تشخیص تاکی کاردی و انواع آن

درمان خانگی واریس پا و تخمدان

آیا تاکی کاردی خطرناک است؟

مراحل برداشتن رگ های واریسی در اتاق عمل

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

اگر فشار خون کسی پایین باشه و همش غش کنه خطرناکه؟ مخصوصا در دوران پریود ؟

من اگه جای شما بودم حتما به متخصص فشار خون مراجعه می کردم

دکتر فشار خون خوب میشناسید فرشته جون؟

فشار خون بالا کشنده است؟

بله دکتر محمد حسین نجفی مطبشون نزدیک حسینیه ارشاد هست

پدر من از فشار خون بالا سکته کرد و سال پیش به رحمت خدا رفت لطفا به این معضل رسیدگی کنید تا زمان دارید.

تفاوت دستگاه های فشار خون را هم توضیح دهید. سپاس گزارم

با سلام. من چند روز پیش بطور ناگهانی مشکل فشار خون بالا پیدا کردم و ناچار شدم به مرکز درمانی مراجعه کنم . که با تشخیص دکتر از قرص زیر زبانی استفاده کردم و بعد از حدود 2 ساعت که فشار خونم چک میشد و کم کم فشارم به حد نرمال نزدیک میشد به منزل برگشتم . اما مشکل اینجاس که ازان روز تا الان استخوان جمجمه ی سرم بشدت درد می کنه . بطوریکه احساس میکنم تمام وجودم از پایین به بالا قصد داره از قسمت بالای سرم بیرون بپره .این درد از عوارض ه اون مشکل ه ؟دکتر همون روز گفتن که طبیعیه .

با سلام لطفا سوال خود را از متخصص قلب و عروق در بخش مشاوره پزشکی بپرسید:

https://nabzema.com/faq

باسلام 48سال سن دارم وده سال قرص فشارمصرف میکنم مدتی است قرص جدیدمصرف میکنم به اسم لوزارکه باعث سرفه شدیدمیشودولی ناگفته نماندازوقتی که این قرص رامصرف میکنم خیلی فشارتنظیم شده ولی سرفه شدیددارم شب وروزبه نظرشماخوردن قرصهاراقطع کنم یادرمان دارد خواهشامن راراراهنمای کنیدممنون ازبریه خوبتون

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

سلام آمیلودیپین و دیورتیک

دکتر فریبا هندسی

متخصص قلب و عروق

سلام

تجویز دارو بدون ویزیت حضوری کاملا غیر علمی و‌غیر قانونی است

سلاموضعیت شما با ویزیت و بررسی دقیق قابل راهنمایی صحیح استتوسط هر کدام از همکاران کاردیولوژیست

سلام

مصرف همزمان سوتالول با متوهگزال و پروپرانولول بي مورد است1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *