عوارض قرص ضد افسردگی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

عوارض قرص ضد افسردگی

یافته‌های یک تحقیق گسترده نشان می‌دهد که قرص‌های ضد افسردگی کارا و نتیجه‌بخش است. دانشمندان می‌گویند که این یافته یکی از بزرگترین مباحث دارویی را حل و فصل کرده است.

مطالعه ۵۲۲ آزمایش که در آن ۱۱۶ هزار و ۴۷۷ نفر شرکت کرده بودند دریافت که ۲۱ نوع معمول قرص‌های ضد افسردگی از دارونماها (قرص‌های ساختگی) در کاهش علایم افسردگی حاد در بزرگسالان موثر بوده است. در این مطالعه همچنین تفاوت‌های زیادی در تاثیر انواع داروها مشخص شده است.

نویسندگان این گزارش که در مجله پزشکی لنست منتشر شده، می‌گویند این نشان می‌دهد که افراد بیشتری می‌توانند از این داروها بهره ببرند.

در سال ۲۰۱۷ در انگلستان بیش از ۶۴.۷ میلیون نسخه از این داروها تجویز شده است که این دو برابر موارد تجویز (۳۱ میلیون) ۲۰۱۶ است. اما مباحثی درباره تاثیر آنها وجود داشت و برخی آزمایش‌ها نشان دهنده این بود که این داروها از پلاسیبوها (دارونما) تاثیر ندارند.

کالج سلطنتی روان‌شناسان در بریتانیا می‌گوید “بالاخره جنجال درباره قرص‌های ضد افسردگی پایان یافت”.

این مطالعه همچنین دریافته که میزان تاثیر قرص‌های ضد افسردگی نسبت به دارونماهای پلاسیبو از بیش از یک سوم تا بیش از دو برابر بوده است.

دکتر آندریا کیپرانی، پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت:”این تحقیق پاسخ نهایی به یکی از مباحث طولانی درباره نتیجه‌بخش بودن قرص‌های ضد افسردگی است.”

او می‎گوید:”ما دریافتیم که معمول‌ترین قرص‌های ضد افسردگی برای افسردگی متوسط تا حاد نتیجه‌بخش است و فکر می‌کنم این خبر خوشی برای بیماران و پزشکان است.”

کریستین تالبوت، کمدین بریتانیایی می‌گوید که او اولین بار سه و نیم سال پیش بعد از این که “صحبت درمانی” را بی‌تاثیر یافت، شروع به استفاده قرص‌های افسردگی کرد.

دکتر به او گفته بود که افسردگی‌اش به خاطر کمبود میزان سروتونین است که تصور می‌شود در کنترل خلق و خو، عواطف و خواب تاثیر دارد.

کریستین می‌گوید که او در اول برای استفاده قرص‌های ضد افسردگی میلی نداشت به دلیل این که نگران بود که مبادا این داروها حواس او را “بی‌حس” و یا کند بسازد.

اما او می‌گوید زمانی که شروع به گرفتن این دارو کرد، نتیجه‌اش “به طور آنی سودمند” بود.

او می‌گوید: “آنطور نبود که احساس کنم تغییر بزرگی در من به وجود آمده ولی واقعا احساس کردم که باری از دوشم کم شده. اضطراب کمتری داشتم و احساس آرامش می‌‎کردم.”

او می‌گوید که احساس کرده که “داغ ننگی” در گرفتن این داروها در میان مردم وجود دارد.

او می‌افزاید:”نمی‌دانم چرا مردم از آن می‌ترسند و یا درباره آن احساس شرمساری می‌کنند، چرا که این دارویی مثل دیگر داروهاست، تفاوتش فقط این است که این داروها برای سلامتی روان است نه برای مشکلات فیزیکی.”

قرص‌های ضد افسردگی – با بیشترین و کمترین میزان تاثیر

موثرترین:

با کمترین میزان تاثیر:

نویسندگان این تحقیق می‌گویند یافته‌های آنها می‌تواند برای تجویز داروی درست به پزشکان کمک کند اما به این معنا نیست که داروی همه باید تغییر کند.

به این دلیل که در این مطالعه کارایی آن در افراد مختلف با سنین و یا جنسیت متفاوت و یا شدت علایم و دیگر مشخصات نه بلکه اوسط اثر داروها در نظر گرفته شده است.

دلیل آن است که این تحقیق، بر تاثیر دارو بر افراد به طور متوسط تمرکز داشت و گروه سنی آنها یا جنسیتشان، شدت علائم بیماری و عوامل دیگر را در نظر نمی‌گرفت.

محققان می‌افزایند که اطلاعات حاصل از این مطالعه، دوره زمانی هشت هفته‌ای درمان را در نظر گرفته است، به همین دلیل ممکن است این یافته‌ها برای استفاده درازمدت از قرص‌های افسردگی صدق نکند.

آنها می‌گویند این یافته به این معنا هم نیست که داروهای ضد افسردگی همیشه باید نخستین گزینه درمان باشد.

دکتر کیپرانی می‌گوید:”درمان دارویی همیشه باید در کنار گزینه‌های دیگر مثل روان‌درمانی – اگر میسر باشد – در نظر گرفته شود.”

مطالب مرتبط به افسردگی:

پروفسور کارمینه پریانته از کالج سلطنتی روانشناسان می‌گوید:”این مطالعه بالاخره جنجال قرص‌های ضد افسردگی را حل کرد و به طور واضح نشان داد که این داروها در بهتر کردن خلق و خو و کمک به افراد دارای افسردگی نتیجه‌بخش است.”

او می‌گوید:”به خصوص این مطالعه، اطلاعات منتشر نشده‌ای را بررسی کرده که در اختیار شرکت‌های دارویی است، و نشان می‌دهد که موضوع تامین بودجه‌ تحقیقات توسط این شرکت‌ها، در نتیجه تحقیقات دخیل نبوده، و کارآمدی بالینی داروها، تحت تاثیر حامیان مالی آنها نیست.”

گلیان لوئیس استاد اپیدمیولوژی روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید که این تحقیق “عالی” “شواهدی قانع‌کننده” برای تاثیر قرص‌های ضد افسردگی ارایه کرده است.

او می‌افزاید:”درباره داروهای ضد افسردگی غالبا تبلیغات بدی شده است اما این مطالعه نشان می‌دهد که این داروها در مهار افسردگی افراد نقش دارد.”

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افسردگی بیماری جدی‌ای است که در موارد با روش‌های موجود، به‌طور مؤثر درمان می‌شود. در سال‌های گذشته داروهای ضدافسردگی فراوانی تولید شده است. انواع جدیدتر داروهای ضدافسردگی در مقایسه با انواع قدیمی‌تر، بهتر تحمل می‌شوند و تداخل‌های دارویی کمتری دارند. عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی عواملی هستند که مانع از درمان موفقیت‌آمیز بیمار می‌شوند. بعضی از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی با مصرف مداوم آنها برطرف می‌شود، ولی برای مدیریت و کنترل سایر عوارض جانبی باید دُز مصرف دارو را کاهش دهیم یا درمان‌های دیگری را نیز اضافه کنیم.

عوارض قرص ضد افسردگی

مدیریت درست عوارض جانبی و اجتناب از مصرف داروهایی که ممکن است با داروهای ضدافسردگی تداخل داشته باشند، موفقیت درمان را با استفاده از داروهای ضدافسردگی افزایش می‌دهد. همراه ما باشید، در این مقاله به بحث درمورد عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی بالقوه‌ی انواع اصلی داروهای ضدافسردگی می‌پردازیم.

داروهای ضدافسردگی رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود. سازوکار دقیق داروهای ضدافسردگی ناشناخته است.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (selective serotonin reuptake inhibitors) یا اس‌اس‌آرآی‌ها گسترده‌ترین نوع داروهای ضدافسردگی مورداستفاده هستند. آنها با افزایش سطح سروتونین (یکی از انواع هورمون های شادی) در مغز عمل می‌کنند. اس‌اس‌آرآی‌ها برخلاف MAOIs و TCAs، سطح نوراپی‌نفرین در مغز را به‌طور چشمگیری تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند. به‌علاوه اس‌اس‌آرآی‌ها نسبت‌به TCAs عوارض جانبی خفیف‌تر و تداخل‌های دارویی و ارتباط کمتری با خودکشی دارند.

SSRI باعث سردرد و حالت تهوع، استفراغ و اسهال مرتبط با دوز مصرف می‌شود. این عوارض جانبی با ادامه‌ی درمان بهبود می‌یابد.

بی خوابی، بی‌قراری و آشفتگی که با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کنند نیز با اس‌اس‌آرآی‌ها ارتباط داده شده‌اند. برای درمان بی خوابی می‌توان در زمان خواب از دوز پایین (۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم) ترازودون (Desyrel) استفاده کرد و برای کنترل آشفتگی نیز می‌توان دوز SSRI را کاهش داد یا از داروهای ضد اضطراب استفاده کرد.

SSRIs با اختلال عملکرد جنسی نیز ارتباط داده می‌شوند. برای درمان نشانه‌های اختلال عملکرد جنسی در مردان می‌توان از سیلدنافیل (sildenafil، یا Viagra)، یوهمبین (yohimbine، یا Pausinystalia yohimbe)، آمانتادین (amantadine، یا Symmetrel)، سیپروهپتادین (cyproheptadine) یا نئوستیگمین (neostigmine، یا Prostigmin) استفاده کرد.

درطول زمان، کاهش یا افزایش وزن با SSRI ارتباط داده شده است. ممکن است که بیمار در ابتدا دچار کاهش وزن شود، ولی به‌سرعت دوباره وزن خود را به‌دست بیاورد.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین/ نوراپی‌نفرین (SNRIs)، جدیدترین نوع داروهای ضدافسردگی هستند. SNRIs با افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین فعال در مغز کار می‌کنند. عصب‌ها سروتونین و نوراپی‌نفرین را تولید می‌کنند که در بافت‌های اطراف آزاد می‌شود و در این بافت‌ها به گیرنده‌های نزدیک موجود روی سایر عصب‌ها متصل می‌شوند و از این طریق، عصب‌های دیگر را تحریک می‌کنند. سروتونین و نوراپی‌نفرین آزادشده توسط عصب‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، جذب شده و دوباره آزاد می‌شود. SNRIs از جذب («بازجذب») سروتونین و نوراپی‌نفرین جلوگیری می‌کنند تا سروتونین و نوراپی‌نفرین بیشتری در بافت‌های اطراف اعصاب آزاد باشد.

تداخل‌های دارویی و عوارض جانبی مرتبط با SNRIs شبیه تداخل‌های دارویی و عوارض جانبی مشاهده شده درمورد SSRIs است. SNRIs، به‌ویژه در دوزهای بالا می‌توانند موجب افزایش فشارخون شوند. می‌توان فشارخون بالای ایجادشده توسط SNRIs را با کاهش دوز مصرف SNRIs کنترل کرد.

عوارض جانبی و اثرات سوء جدی داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای شامل موارد زیر است:

اثرات جانبی جدی‌تر شامل موارد زیر است:

MAOIs اولین گروه داروهای ضدافسردگی تولیدشده بودند. ولی این داروها به‌دلیل نگرانی‌هایی درمورد تداخل آنها با بعضی مواد غذایی و تداخل‌های دارویی متعدد، جذابیت خود را ازدست دادند. MAOIs ازطریق مهارکردن آنزیمی به مونوآمین اکسیداز، سطوح نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهند. آنزیم مونوآمین اکسیداز، نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین را تجزیه می‌کند. وقتی مونوآمین اکسیداز مهار می‌شود، نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین تجزیه نمی‌شوند و غلظت این ۳ پیام‌رسان عصبی در مغز افزایش پیدا می‌کند.

مونوآمین اکسیداز، تیرامین (tyramine) را نیز تجزیه می‌کند. تیرامین ماده‌ای شیمیایی است که در پنیر کهنه، شراب و سایر موادغذایی مانده و کهنه وجود دارد. ازآنجاکه MAOIs مونوآمین اکسیداز را مهار می‌کنند، موجب کاهش تجزیه‌ی تیرامین موجود در موادغذایی مصرف‌شده و افزایش سطح تیرامین در بدن می‌شوند. تیرامین زیاد موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش فشارخون ناگهانی (Hypertensive crisis که به حمله‌ی مغزی منتهی می‌شود) می‌شود.

بیمارانی که از MAOIs استفاده می‌کنند، باید به توصیه‌های تغذیه‌ای که باعث کاهش میزان تیرامین ورودی به بدن می‌شود، عمل کنند. جالب است که درصورت استفاده از سیستم ترانس‌دِرمال سلژیلین (selegiline transdermal system) (مهارکننده‌ی EMSAM و MAO) با دوز ۶ میلی‌گرم در ۲۴ ساعت، نیازی به رعایت کردن محدودیت‌های تغذیه‌ای نیست، زیرا در این دوز، EMSAM تیرامین را به میزان قابل‌توجهی مهار نمی‌کند. ولی در دوزهای بالاترِ سیستم ترانس‌درمال سلژیلین (EMSAM)، رعایت محدودیت‌های غذایی الزامی است.

نشانه‌های افزایش فشارخون ناگهانی عبارت است از:

سایر عوارض جانبی و اثرات سوء MAOIs شامل موارد زیر است:

MAOIs با چندین تداخل دارویی مهم ارتباط داده می‌شوند که موجب کاهش سودمندی آنها برای بیمارانی می‌شود که با داروهای مختلفی درمان می‌شوند. MAOIs با داروهایی تداخل دارند که فعالیت سروتونین در مغز را افزایش می‌دهند، نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهند، رگ‌های خونی را منقبض و تنگ می‌کنند یا مونوآمین اکسیداز را مهارمی‌کنند.

داروهایی که موجب افزایش سروتونین در مغز می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

ترکیب MAOIs با داروهایی که موجب سروتونین می‌شود عوارض جانبی زیر را ایجاد می‌کند:

ترکیب MAOIs با نوراپی‌نفرین یا داروهایی که رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند (اپی‌نفرین، آمفِتامین، سودوافدرین (pseudoephedrine)، افدرین (ephedrine)، فنیل پروپانول آمین و فنیل‌افرین (phenylephrine)) می‌تواند موجب افزایش فشارخون تا سطح خطرناکی شود.

آنتی‌بیوتیک لینزولید (Zyvox) و متیلن بلوی داخل وریدی (intravenous methylene blue) نباید با MAOIs ترکیب شوند، زیرا آنها نیز مونوآمین اکسیداز را مهار می‌کنند.

مصرف MAOIs باید دست‌کم ۲ هفته قبل از تجویز داروهایی که با MAOIs تداخل دارند، قطع شود. مصرف داروهایی که با MAOIs تداخل دارند، باید دست‌کم ۱ تا ۲ هفته قبل از تجویز MAOIs قطع شود. ازآنجاکه اثر فلوکستین برای چندین هفته پس از قطع مصرف آن ادامه پیدا می‌کند، مصرف MAOIs نباید تا دست‌کم پنج هفته پس از قطع مصرف فلوکستین شروع شود.

داروهای افسردگی یا همان داروهای ضدافسردگی داروهایی هستند که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند. انواع فراوانی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد، ازجمله:

عوارض جانبی به داروی تجویزشده بستگی دارد. قبل از مصرف هرگونه دارویی ابتدا باید تداخل‌های دارویی، هشدارها و اقدام‌های احتیاطی و ایمنی دوران بارداری و شیردهی را بررسی کنیم.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

عوارض قرص ضد افسردگی

مهارکننده های باز جذب سروتونین یه عارضه ی بد دیگه ای هم دارن ، رو سیستم اعصاب محیطی هم اثر میذارن؛ بعث میشن عصب عضلات مستعد بشه برای درد عصبی ، به خصوص توی ورزشکارایی که ورزش های انفجاری انجام میدن ، مثل دو سرعت .
این داروها عصب عضلات رو توی فشار قرار میدن.
جالب اینجاست که پزشک های محترمی که این دارو ها رو تجویز میکنن بعد از بهبودی بیمار بهش پیشنهاد ورزش کردن میدن. خیلی از این بیمارها باید تا آخر عمر این دارو ها رو مصرف کنن و همینطور به تجویز پزشک ورزش کنن.
ورزش کردن با درد عصبی یه کار به شدت رنج آوره ..
این عارضه ی دارو های ضد افسردگی رو خودم تجربه کردم
ممنون از مطلب خوبتون ، جای خالی اینجور مطالب توی وب خیلی حس میشه و شما به خوبی از پس این کار بر اومدید. امیدوارم ادامه پیدا کنه.

ما هم از توجه و همراهی شما و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌تون سپاسگزاریم.

روانشناسی

قانون مورفی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

قرص ضد استرس؛ معرفی داروهای ضد اضطراب و روش‌های جایگزین برای کاهش

بی انگیزه بودن؛ ۱۰ دلیل بی انگیزگی و راهکارهای مقابله با آن‌ها

قانون کارما چیست و چه نقشی در رفتار و اعمال انسان دارد؟

تکنیک EFT چیست؛ مراحل انجام ای اف تی برای کاهش استرس


معرفی کتاب خدا خانه دارد

منبع کنترل موفقیت‌ها و شکست‌های ما در زندگی چیست؟

بره سرمایه گذاری کبک چیست و چه شرایطی دارد؟

مدل شادی بن شاهار؛ چطور به شادی و موفقیت بیشتری در زندگی برسیم؟

چطور با مدل رنگین‌کمان بین کار و زندگی‌مان تعادل ایجاد کنیم؟

بهترین دانشگاه های جهان که تحصیل در آن‌ها آرزوی هرکسی است

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *