عوارض قرص سی لاکس چیست

قرص سی لاکس درمانی کوتاه مدت برای افراد مبتلا به یبوست می باشد. در این مقاله با تمام اطلاعات دارویی این قرص و همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف آن آشنا خواهید شد.

قرص سی لاکس به عنوان یک نوع قرص برای درمان یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ مصرف می شود. این قرص با کمک به تخلیه روده از تنبلی آن جلوگیری می کند. همانطور که می دانید هر نوع دارویی علاوه بر کاربردها و فوایدی که برای بدن دارند دارای عوارض جانبی نیز می باشند. در این مقاله به بررسی تمام اطلاعات دارویی قرص های سی لاکس و عوارض آن خواهیم پرداخت.

سی لاکس یک نوع داروی رایج و شناخته شده برای درمان یبوست است. مواد تشکیل دهنده یک عدد قرص سی لاکس شامل 6 میلی گرم برگ سنا و 1 میلی گرم دانه گشنیز می باشد. روغن فرار سنا موجود در این قرص به علت داشتن اثرات آنتی اسپاسمودیک که دارد از درد شکمی نیز جلوگیری می کند.

عوارض قرص سی لاکس چیست

این قرص همچون قرص بیزاکودیل در درمان یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. اما نوع مصرف ان متفاوت است. با توجه به این که اثرات سنا در قرص های سی لاکس 8 تا 1 ساعت پس از مصرف آن ظاهر می شود، از این رو بهتر است این قرص قبل از خواب مصرف شود. بیمار باید روزی حداقل 6 تا 8 لیوان آب برای کمک به دفع آرام مدفوع و همچنین جلوگیری از کاهش آب بدن استفاده نماید. این امر به ذلیل خروج زیاد آب یا مدفوع اهمیت دارد.

همه ی دارو ها طبق نظر پزشک باید مصرف شوند، اما میزان مصرف قرص سی لاکس به طور معمول 1 تا 2 قرص در روز و قبل از خواب است. توجه داشته باشید که مصرف سی لاکس برای کودکان فقط باید طبق نظر پزشک مصرف شود.

این قرص برای بیماران مبتلا به خون ریزی رکدوم با علت نا مشخص، درد های شکمی ناشناخته، تنگی و انسداد روده، آپاندیس و بیماری های التهاب روده نباید مصرف شود. استفاده طولانی مدت سی لاکس موجب وابستگی به آن می شود به همین دلیل از مصرف طولانی مدت آن خودداری نمایید. مصرف این قرص برای یبوست در بارداری و دوران شیردهی به دلیل احتمال ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر مادر، توصیه نمی شود.

همان طور که همه می دانند مصرف همه دارو ها عوارض جانبی را نیز به دنبال خواهند داشت. موارد زیر عوارض جانبی سی لاکس می باشند، اما به دلیل گیاهی بودن این قرص، عوارض جانبی جدی و فراوانی ندارد. اگر این موارد در بدن شما افزایش یافت به پزشک مراجعه نمایید.

سی لاکس درمانی کوتاه مدت برای افراد مبتلا به یبوست می باشد. در این مقاله با قرص سی لاکس و تمام اطلاعات دارویی و همچنین عوارض جانبی آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در مورد دارو های دیگر به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا







با بهترین بهترین مراکز خرید استانبول آشنا شوید




15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

قرص سی لاکس از داروهای گیاهی ملین است که حاوی سنا بوده و به منظور رفع یبوست‌های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ، به کار می‌رود. اگرچه چنین داروهایی به هنگام بروز یبوست می‌توانند مفید واقع شوند اما توجه داشته باشید که مصرف مداوم آن‌ها در کار روده‌ها اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین این دارو باید تا زمانی که عادت‌های روده، به حالت عادی بازگردد، استفاده شود.

قرص سی لاکس دارویی گیاهی بوده و حاوی اسانس زیره است.

یبوست: قرص سی-لاکس دارای اثرات قاطع ملین و مسهل است و برای رفع یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ به کار می رود . قرص سی-لاکس با کمک در تخلیه روده ، از تنبلی آن جلوگیری می کند .

 

قرص سی لاکس دارای اثرات قاطع ملین و مسهل است و برای رفع یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ به کار می رود. قرص سی لاکس با کمک در تخلیه روده، از تنبلی آن جلوگیری می کند. این قرص با افزایش تحریکات روده، موجب درمان یبوست می شود.
شایان ذکر است که در صورت نیاز روزمره به ملین ها باید علت یبوست بررسی گردد زیرا مصرف طولانی مدت ملین ها عموما منجر به کمبود الکترولیت ها (به خصوص پتاسیم) و عوارض مربوطه می گردد.

اين فرآورده براي درمـان كوتـاه مـدت يبوست مصرف مي شود.

ترکیبات موثره سنا یعنی ســنوزيدهــاي B و A تــــوسط بــاكتريهاي روده بــزرگ متــابوليزه شده و تبـديل بـه مــشتقات فعــال Rhein–anthrone مي گردنــد. ايــن تركيبات موجب تحريك و افزايش حركـات پريـستالتيك روده و در نتيجه كاهش جذب آب و الكتروليت ها شـده و همچنين ترشح مايعات در روده بزرگ را از طريق تحريك ترشح فعال كلرايد و مخاط افزايش مي دهنـد . اثـرات فـوق احتمـــالاً ناشـــي از افـــزايش بيوســـنتز و آزادســـازي پروستاگلاندينها است . روغنهاي فرار موجود در گـشنيز به علت داشتن اثرات آنتي اسپاسموديك مانع ايجاد درد و كرامپ شكمي ناشي از مصرف سنا مي گردد.

اين فرآورده حـاوي 6 ميلـي گـرم برگ سنا (Cassia obovata) (معـادل 15 ميلـي گـرم ســــنوزيد B ) و 1 ميلــــي گــــرم دانــــه گــــشنيز (Coriandrum sativum) در هر قرص مي باشد.عوارض قرص سی لاکس چیست

هيدروكسي آنتراسن گليكوزيدها (سنوزيد A و B ) و روغنهاي فرار نظير كورياندرول.


سی لاکس مانند ساير ملـين هـا در بيمــاران مبــتلا بــه تنگــي و انــسداد روده و ايلئــوم و دردهـاي شـكمي ناشـناخته، خـونريزي ركتـوم بـا علـت شخص، بيماري هاي التهـابي روده و آپانديـسيت و کودکان زیر 2 سال نبايـد مصرف شود.

1-مصرف اين فرآورده در دوران بارداري تنها هنگامي توصيه مي گردد كه رژيم غذايي مناسب و ملين هاي فيبري موثرواقع نشده اند .
2-به علت احتمال ترشح مشتقات آنتراكينون در شير مادر مصرف اين فرآورده در دوران شيردهي توصيه نمي گردد .



به عنوان ملین :


به عنوان مسهل :


همچنین بخوانید:



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

اثرات و عوارض مصرف سی-لاکس,نحوه مصرف و خوردن سی-لاکس,فواید داروی سی-لاکس,درمان با سی-لاکس,دوز مصرفی سی-لاکس,موارد کاربرد سی-لاکس,خطرات سی-لاکسقرص سی لاکس برای لاغری,ایا قرص سی لاکس لاغر می کند,سی لاکس در بارداری,عوارض قرص سی لاکس دینه,قرص سی لاکس جویدنی است,سی لاکس ویکی پدیا,شربت سی لاکس,سی لاکس در شیردهی,داروی ضد اسهال سی لاکس,بهترین دارو برای درمان یبوست

سی-لاکس    C-Lax اشکال دارویی     Tab: 75mg ترکیبات موجود: قرص سی لاکس حاوی برگ سنا و دانه گشنیز می باشد. موارد و مقدار مصرف : این دارو به عنوان ملین و مسهل استفاده می شود و در رفع یبوست های ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ کاربرد دارد. در بزرگسالان به عنوان ملین ۱ تا ۲ قرص در روز و به عنوان مسهل ۲ تا ۳ قرص بصورت یکجا و قبل از خواب مصرف شود. در کودکان بالاتر از ۶ سال ½ تا یک قرص و در کودکان ۲ تا ۶ سال ¼ تا ½ قرص در روز به عنوان ملین و یا طبق دستور پزشک معالج مصرف شود. عوارض جانبی : تحریک شدید روده، افزایش حرکات دودی روده، اسهال، از دست رفتن آب و الکترولیتها، آلبومین اوری و هماچوری ازجمله عوارض جانبی این دارو هستند که با افزایش مقدار مصرف و یا طولانی شدن دوره درمان تشدید می شوند. مصرف بیش از مقادیر تجویز شده ممکن است وابستگی به مسهل ایجاد کند. مصرف طولانی مدت آن در افراد مسن موجب تشدید ضعف و کاهش فشار خون وضعیتی می گردد. پیگمانتاسیون ملانوتیک مخاط روده از جمله عوارض جانبی دیگر این دارو است که شیوع ناچیز است و معمولاً چند ماه پس از قطع مصرف از بین خواهد رفت. در مقالات یک مورد هپاتیت نیز از مصرف مداوم فرآورده حاوی سنا گزارش شده است. تداخلات مهم : فرآورده های حاوی سنا با داروهای پایین آورنده پتاسیم خون مانند مدرهای تیازیدی، آدرنوکورتیکواستروئیدها، ریشه شیرین بیان و فرآورده های آن و گلیکوزیدهای قلبی تداخل داشته و مصرف همزمان آنها احتمال از دست رفتن بیش از حد پتاسیم و تشدید هایپوکالمی را سبب میشود. این دارو و سایر فرآورده های حاوی سنا به طور کلی جذب خوراکی داروها را به علت کاهش زمان عبور در روده ممکن است کاهش دهند. با توجه به احتمال ایجاد هایپوکالمی در مصرف طولانی مدت، اثرات ضد آریتمی داروهایی چون کینیدین را افزایش می دهد. توصیه ها : در طول درمان با این دارو مصرف حداقل ۶ تا ۸  لیوان آب در روز به منظور کمک به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از کاهش آب بدن ضروری است. این امر به علت خروج حجم زیادی از آب همراه با مدفوع اهمیت دارد. با توجه به اینکه اثرات این دارو ۶ تا ۸ ساعت پس از مصرف ظاهر می شود، بهترین زمان مصرف آن در هنگام خواب است. موارد منع مصرف و احتیاط : مصرف این دارو در بیماران مبتلا به انسداد روده و ایلئوم، التهاب های گوارشی و دردهای شکمی  ناشناخته، خونریزی مقعد به علت شخص، ناراحتی های التهابی روده و آپاندیسیت ممنوع است. مصرف  فرآورده های حاوی سنا در کودکان زیر۱۰ سال فقط با دستور پزشک مجاز است. چنانچه بیمار مبتلا به دردهای شکمی، تهوع و استفراغ است  نباید از این دارو استفاده کند. مصرف بیش از ۲ هفته این دارو باید با نظر پزشک صورت گیرد. مصرف طولانی مدت ممکن است باعث وابستگی و نیاز به افزایش مقدار مصرف دارو در بیمار شود.

موارد مصرف :

این دارو برای برطرف ساختن کوتاه مدت یبوست بکار می رود

اجزاء فرآورده :

عوارض قرص سی لاکس چیست

قرص سی لاکس حاوی ۶۰۰ میلی گرم برگ سنا Cassia obovata ( معادل ۱۵ میلی گرم سنوزید B) و ۱۰۰ میلی گرم دانه گشنیز Coriandrum sativum می باشد.

مواد موثره :

هیدروکسی آنتراسن گلیکوزید ( سنوزید A,B) ،روغن های فرار نظیر لینالول و کوریاندرول.

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر :

مطالعات در آزمایشگاه نشان داده است که سنوزیدهای A,B توسط باکتریهای روده بزرگ متابولیز شده ،‌تبدیل به مشتقات فعال Rhein-anthrone می گردند . این ترکیبات موجب تحریک و افزایش حرکات پریستالتیک روده و در نتیجه کاهش جذب آب و الکترولیتها شده و همچنین ترشح مایعات در روده بزرگ را از طریق تحریک ترشح فعال کلراید و مخاط افزایش می دهند . بر اساس گزارشات موجود، اثرات فوق احتمالا با افزایش بیو سنتز و آزاد سازی پروستا گلاندین ها ایجاد می شوند . روغنهای فرار اسانس زیره بعلت داشتن اثرات آنتی اسپاسمودیک مانع ایجاد درد و کرامپ ناشی از مصرف سنا می گردند .

تداخل دارویی

این دارو به دلیل تغییر رنگ و افزایش PH ادرار ممکن است با آزمایشهای تشخیصی ( مانند تعیین میزان اوروبیلینوژن ادرار و تعیین میزان استروژن به روش کوبر ) تداخل نماید . فرآورده های حاوی سنا با داروهای پایین آورنده پتاسیم خون مانند مدرهای تیازیدی ، آدرنوکورتیکوستروییدها ،‌ریشه شیرین بیان و گلیکوزیدهای قلبی تداخل اثر داشته و احتمالا ایجاد اختلالات قلبی و عصبی – عضلانی می نماید .

مقدارمصرف :

ملین : بزرگسالان ۲-۱ قرص در روز

کودکان بالاتر از ۶ سال ، ۱-۰/۵ قرص طبق دستور پزشک مصرف شود

مسهل : ۳-۲ قص بطور همزمان قبل از خواب مصرف شود

موارد احتیاط :

۱- دفع کلیوی ترکیبات آنتراکینونی موجب تغییر رنگ ادرار ( زرد قهوه ای به قرمز ) همراه با افزایش PH می گردد

۲- ملینها در خردسالان تا ۶ سال بجز با دستور پزشک نباید مصرف شود.

 

۱- مصرف سنا ایجاد درد و کرامپ شکمی می نماید ولی این فرآورده بدلیل داشتن اسانس زیره احتمالا این عارضه را ایجاد نمی نماید .

۲- مصرف طولانی مدت و دوزهای بالای این فرآورده موجب از بین رفتن کارایی روده ها ، اسهال و از دست دادن آب و الکترولیتها ( بویژه پتاسیم ) آلبومینوری و هماتوری می گردد .

۳-مقادیر زیاد سنا ممکن است ایجاد نفریت کند

۴-در افرادی که به مدت طولانی از ملین های آنتراکینونی استفاده نموده اند پیگمانتاسیون ملانوتیک مخاط روده ( Melanosis colic) مشاهده شده است . البته ۱۲-۴ماه پس از قطع مصرف دارو این عارضه از بین خواهد رفت

موارد منع مصرف :

۱-این فرآورده مانند سایر ملین ها در بیماران مبتلا به تنگی  و انسداد روده و ایلئوم ، دردهای شکمی ناشناخته ، خونریزی رکتوم با علت شخص ،‌بیماریهای التهابی روده و آپاندیسیت ممنوعیت مصرف دارد

۲-استفاده طولانی از ملین های آنتراکینونی ایجاد وابستگی می نماید لذا مصرف طولانی مدت آنها ممنوع می باشد .

مصرف سی لاکس در حاملگی وشیردهی

۱-مصرف این فرآورده در دوران بارداری تنها هنگامی توصیه می گردد که رژیم غذایی مناسب و ملین های فیبری موثرواقع نشده اند .

۲-به علت احتمال ترشح مشتقات آنتراکینون در شیر مادر مصرف این فرآورده در دوران شیردهی توصیه نمی گردد .

نکات قابل توصیه  :

۱- با توجه به اینکه اثرات سنا ۱۰-۸ ساعت پس از مصرف آن ظاهر می گردد بهتر است این فرآورده قبل از خواب مصرف شود

۲-مصرف حداقل ۸-۶ لیوان آّب در روز برای کمک به نرمش دن مدفوع و جلوگیری از کاهش آب بدن بیمار ضروری است این امر به علت خروج حجم زیادی از آب یا مدفوع اهمیت دارد .

 

آیا مصرف قرص سی لاکس درسه ماهه اول بارداری برای برطرف کردن یبوست بی ضرر است؟ این قرص اگر به اسهال منتهی نشود خطری ندارد ولی اگر به اسهال منجر شود باعث دفع ویتامین ها و مواد معدنی شده و جنین را با کمبود مواد لازم برای رشد مواجه می سازد بنابراین مصرف آنرا محدود کرده و سعی کنید هر وقت لازم است مصرف کنید چون علاوه بر خطر فوق مشکل دیگر این که روده ها را دچار تنبلی کرده و یبوست را همیشگی می سازد.

ثبت شده در ستاد ساماندهی سایتهای کشور


We’re sorry,

We apologize for the inconvenience.

Please try clicking your browsers ‘back’ button or try reloading the home page.

.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *