عوارض قرص سیتریزین 10 در بارداری

در هر بارداری ۳ تا ۵ درصد احتمال ریسک داشتن جنینی با نقایص مادرزادی وجود دارد. این ریسک پس زمینه یده می‌شود. این مقاله در مورد اینکه آیا مصرف سیتریزین خطر بروز نقایص مادرزادی بر اساس ریسک پس زمینه را افزایش می‌دهد، صحبت می‌کند. این اطلاعات نباید جای مراقبت های پزشکی و توصیه های مرکز بهداشتی شما را بگیرد.

سیتریزین یک آنتی هیستامین است. آنتی هیستامین ها داروهایی برای درمان آلرژی و علائم سرماخوردگی هستند. سیتریزین می‌تواند برای درمان علائم سرماخوردگی مثل عطسه، آبریزش بینی و چشم و خارش گلو مصرف شوند. سیتریزین تحت عنوان ‌های تجاری “زیرتک” و “ری آکتین” به فروش می‌رسند. “زیزال – Xyzal ” داروی تجویزی است که شامل عناصر فعالی به  لِووسیتریزین است. شباهت بین سیتریزین و لِووسیتریزین نشان دهنده تاثیر همانند آنها بر بارداری است.

همیشه باید پیش از هرگونه تغییر در داروهای مصرفی خود با پزشکتان مشورت کنید. ارزیابی خواص داروهای درمان علائم آلرژی در بارداری بسیار اهمیت دارد. در بانوان مبتلا به آسم، درمان علائم آلرژی ممکن است علائم آسم را نیز کاهش دهد و نیاز به داروهای اضافی برای درمان آسم نباشد. درمان آلرژی همچنین می‌تواند منجر به خواب بهتر و بهبود عاطفی شود.

در یک انسان بالغ سالم، معمولا حدود دو روز برای خارج شدن تمام سیتریزین از بدن زمان نیاز است.عوارض قرص سیتریزین 1 در بارداری

 

بعید به نظر می‌رسد. در مطالعات مربوط به بیش از ۱۳۰۰ نوزاد متولد شده از مادرانی که سیتریزین را در سه ماهه اول بارداری مصرف کرده‌ بودند، ریسک افزایش نقایص مادرزادی مشاهده نشده است.

انتظار نمی‌رود سیتریزین باعث ایجاد مشکلات بخصوصی در بارداری گردد. مطالعات صورت گرفته بر روی تعداد محدودی از بارداری ها، هیچ گونه افزایش سقط جنین، زایمان زودرس (تولد نوزاد پیش از هفته ۳۷ بارداری) و یا نوزاد کم وزن هنگام تولد را نشان نداده‌اند.

توجه داشته باشید که مادران باردار مبتلا به اختلال شدید کلیوی نباید از ستریزین استفاده کنند، زیرا ستریزین در بدن توسط کلیه ها دفع می شود. 

 

ستریزین (Cetirizine) یک مسدودکننده قدرتمند و انتخابی از گیرنده H1 هیستامین است و برای از بین بردن علائم رینیت آلرژیک (ورم غشاء مخاط بینی)، ورم ملتحمه آلرژیک و استفاده می شود. همچنین فعالیت آنتی کولینرژیک پایین را نشان می دهد، به همین دلیل دهان خشک به عنوان یکی از عوارض جانبی این دارو به حساب می آید. سیتریزین 1 یکی از داروهایی است که به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کنند و اگر برخی از آنها ایجاد شود، معمولا ملایم و گذرا هستند. به همین دلیل، در صورت استفاده از دوزهای توصیه شده، به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کند. تنها مورد منع مصرف، حساسیت به دارو است. در مورد استفاده از این دارو در طی بارداری تاکنون نتایج ناسبی گزارش نشده است. لذا می توانید قرص سیتریزین 1 را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید. البته ستریزین نباید در بیماران مبتلا به اختلال شدید کلیوی استفاده شود، زیرا ستریزین توسط کلیه ها از بدن حذف می شود. بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیوی در معرض انباشت این دارو در خون هستند، چرا که در این حالت کلیه ها قادر به حذف این دارو از بدن نیستند. این دارو باید با احتیاط در مادران مبتلا به تشنج های ناشی از صرع تجویز شوند. گزارش های مربوط به کلستازی (اختلال در جریان صفرا) ناشی از سیتیازین گزارش شده است و اگر نشانه هایی از قبیل: خارش عمومی (خارش در سراسر بدن)، زردی، ادرار تیره یا مدفوع رنگی مشاده کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید زیرا این علائم معمول کلستازی است. مطالعات حیوانی اثرات مستقیم و غیرمستقیم سیتریزین در بارداری بر جنین، در حین زایمان و پس از زایمان نشان نمی دهد، به همین دلیل FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) این دارو را در گروه B طبقه بندی کرده است. در حال حاضر هیچ اطلاعات کافی در مورد استفاده از آن در طول بارداری وجود ندارد.

تولید کننده این دارو توصیه می کند از مصرف این دارو در هنگام شیردهی اجتناب شود، زیرا مقدار مشخصی از این دارو به شیر مادر منتقل می شود.

علائم مصرف بیش از حد سیتیزین عبارتند از:

 

مطالعه بیشتر:

1- آیا می‌توان از داروهای ضد حساسیت در دوران بارداری استفاده کرد؟

2- پیشگیری و درمان آلرژی و حساسیت در دوران بارداری

3- آیا مصرف داروهای ضد حساسیت در بارداری ایمن است؟

4- با آلرژی در دوران بارداری چه کنیم؟

 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

مصرف دارو در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

مشاوره متنی
شروع از 9،9 تومان


ویزیت ویدئویی
شروع قیمت از 19،5 تومان


نوبت حضوری
رزرو آنلاین و قطعی نوبت حضوری

عوارض قرص سیتریزین 1 در بارداری


۱۵:۲۲:۵۴ ۱۳۹۴/۱۱/۲۵


۱۷:۰۴:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶


۱۷:۰۴:۵۶ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶

دکتر شبنم میردامادی
(متخصص زنان، زایمان و نازایی)

خیر مص ف آنتی هیستامین ها مثل ستریزین منعی و عارضه ای در بارداری ندارد


۱۷:۰۸:۱۳ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶


۱۷:۰۸:۱۳ ۱۳۹۴/۱۱/۲۶

سوال قبل


جای جوش

سوال بعد


معرفی چشم پزشک در اهواز

شما هم سوال مشابهی دارید؟ از بین صدها پزشک با دانش و با تجربه زوپ سوال خود را بپرسید یا وقت ویزیت ویدئویی یا حضوری خود را رزرو کنید.


زنانه

۲۲:۱۱:۱۵ ۱۳۹۷/۱۱/۳۰

سلام وقت بخیر،ببخشید من چند روز دیگه عروسیم هستش ولی نمیدونم برای شروع جلوگیری چیکار کنم ،اگه از قرص ال دی استفاده کنم چطور استفاده کنم


بارداری

۱۳:۱۱:۱۲ ۱۳۹۷/۰۸/۰۱

سلام خسته نباشید
من هفته ٨ بارداری هستم و سرماخوردم. دکتر قرص سرماخوردگی بزرگسالان هر ٨ ساعت تجویز کرد. من یک بسته قرص هر ٨ ساعت مصرف کردم آیا روی جنین اثر بدی نداره؟
خیلی نگرانم

کم کاری تیرویید دربارداری

۱۵:۳۲:۱۹ ۱۳۹۷/۰۳/۰۶

سلام.من قبل از بارداری دچار کم کاری تیرویید بوده ام اما نمیدونستم وباردار شدم در7هفتگی با ازمایش فهمیدمtsh:6.6است وحالا لئو تیروکسین ناشتادکتر گفته بخور.بعد4ماه مجددازمایش دادم تیروییدم1شده وحالا سوالم اینه که ایا روی جنین این بیماری تاثیر گذاشته که من باردار شدم وفهمیدم؟خیلی نگرانم


عفونت واژن

۰۰:۲۳:۲۷ ۱۳۹۷/۰۲/۲۵

من حدود یک هفته اس که پردم زده شده و عفونت و سوزش شدیدی دارم به حدی ک موقعه ادرار اشکم درمیاد و داعما عفونت سفت و زرد رنگی مشاهده میکنم خواهش میکنم کمکم کنید


روش مصرف قرص

۱۲:۰۲:۳۶ ۱۳۹۷/۰۳/۱۴

با سلام
بنده دیروز به دکتر زنان مراجعه کردم چون زمان پریودم به تاخیر افتاده بودبرام قرص دوفاستون نوشته بود و گفتن که هر ۱۲ ساعت مصرف کنم . مشکل اینه که من روزه ام ایا میشه زمان مصرف قرص را تغییر داد؟ چون زمان تعطیلات هست ایشون پاسخگو نیستن.

استفاده از زوپ همانند مشاوره تلفنی یا تلگرامی با پزشکان هرگز جایگزین مراجعه حضوری به پزشک و معاینه فیزیکی نمی گردد و صرفاً به عنوان ابزار مکمل ویزیت حضوری جهت ارتقاء کیفیت تجربه درمان و آگاهی جامعه می باشد.

 سیتریزین هیدروکلراید Cetirizine Hydrochloride یا Cetirizine Hcl که با عمومی سیتریزین در بین مردم استفاده می شود، دارویی برای رفع علائم حساسیت است که در زمان مصرف آن رعایت برخی نکات ضروری است. در ادامه به اطلاعات مهمی در مورد داروی سیتریزین اشاره می کنیم

تجاری دارو : Zyrtec عمومی یا ژنریک دارو : سیتریزین Cetirizineسیتریزین Cetirizine یک آنتی هیستامین است که برای رفع علائم حساسیتی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم یا بینی، عطسه، کهیر و خارش استفاده می شود. این دارو از طریق مسدود کردن موادی که بدن به طور طبیعی در زمان بروز واکنش حساسیتی تولید می کند، تاثیر می گذارد.سیتریزین از کهیر پیشگیری نمی کند، همچنین نمی تواند از بروز واکنش های شدید حساسیتی پیشگیری کرده یا آنها را درمان کند (مانند آنافیلاکسی). بنابراین اگر پزشک برای درمان واکنش های حساسیتی اپی نفرین تجویز کرده، همیشه این دارو را همراه خود داشته باشید. از سیتریزین به جای اپی نفرین نمی توانید استفاده کنید.

بدانید : با آنتی هیستامین های طبیعی جلوی آب ریزش بینی تان را بگیرید

بدانید : علائم حساسیت فصلی در چشم و مراقبت از چشم

عوارض قرص سیتریزین 1 در بارداری

اگر در حال مصرف بدون نسخه این دارو هستید، تمام اطلاعات دارویی را قبل از مصرف مطالعه کنید. اگر سوالی درباره دارو داشتید، از پزشک داروخانه بپرسید. اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، درست طبق دستور پزشک آن را مصرف کنید که معمولا یک بار در روز استفاده می شود.اگر قرص جویدنی سیتریزین را مصرف می کنید، هر قرص را به طور کامل جویده و سپس ببلعید. اگر از قرص زود حل شونده سیتریزین استفاده می کنید، ابتدا اجازه دهید قرص به خوبی روی زبان تان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب قورت دهید.اگر از شکل مایع این دارو مصرف می کنید، میزان دارو را به دقت اندازه بگیرید.میزان دارو متناسب با سن، شرایط بیماری و واکنش بدن نسبت به دارو تعیین می شود. میزان مصرف دارو را افزایش ندهید یا از حد توصیه شده از آن مصرف نکنید. اگر علائم حساسیت بهبود پیدا نمی کند، اگر کهیرهای بروز کرده 3 روز پس از درمان بهبود پیدا نکردند، یا اگر کهیرها از هفته طول کشیدند، به پزشک مراجعه کنید. اگر شرایط بیماری بدتر شد و یا اگر فکر می کنید دچار مشکل جدی شده اید (مانند واکنش های شدید حساسیتی مثل آنافیلاکسی) بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

برخی عوارض سیتریزین عبارتند از:

اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کرده یا بدتر شدند، حتما به پزشک اطلاع دهید.اگر پزشک این دارو را تجویز کرده، به یاد داشته باشید که مزیت ها، خطرات و عوارض جانبی دارو را مورد بررسی قرار داده است. بسیاری از مصرف کنندگان این دارو هیچ عارضه جانبی مشاهده نمی کنند. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جدی بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، برخی عوارض جانبی جدی عبارتند از: مشکل در دفع ادرار و ضعف.بروز عارضه جانبی جدی در ارتباط با مصرف این دارو به ندرت اتفاق می افتد. به هرحال در صورت مشاهده هر یک از این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: جوش های پوستی، خارش یا التهاب (به ویژه در صورت، زبان یا گلو)، خواب آلودگی شدید و مشکل تنفسی.موارد بیان شده لیست کامل عوارض جانبی داروی سیتریزین نیستند، در صورت مشاهده هر گونه عارضه ای که در لیست به آن اشاره ای نشده، حتما به پزشک مراجعه کنید.

اگر به سیتریزین یا هیدروکسی زین hydroxyzine  یا لووستریزین levocetirizine  حساسیت دارید و یا هر نوع حساسیت دیگری را به پزشک اطلاع دهید. داروی سیتریزین ممکن است حاوی ترکیبات غیر فعال باشد که ممکن است باعث بروز واکنش های حساسیتی یا دیگر مشکلات شوند. برای جزئیات با پزشک مشورت کنید. قبل از شروع مصرف سیتریزین سوابق پزشکی خود را به اطلاع پزشک برسانید، به ویژه اگر هر یک از مشکلات زیر را داشته اید:

اگر در حال مصرف سیتریزین برای درمان کهیر هستید، در صورت مشاهده برخی علائم دیگر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید که این علائم عبارتند از: کهیر با رنگ غیر طبیعی، کهیر که کبود یا تاول زده به نظر می رسد، کهیر بدون خارش.این دارو ممکن است باعث خواب آلودگی شود. الکل یا ماری جوانا باعث خواب آلودگی می شوند. بعد از مصرف این دارو کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند مانند رانندگی یا استفاده از ماشین هایی که به هوشیاری زیادی نیاز دارند، انجام ندهید. در زمان مصرف این دارو از نوشیدن الکل اجتناب کنید. محصولات مایع ممکن است حاوی قند باشند. اگر مبتلا به دیابت هستید، دارو را با احتیاط مصرف کنید. در مورد مصرف این دارو با وجود این شرایط با پزشک مشورت کنید.

سیتریزین در دوران بارداری تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. در مورد خطرات و مزیت های این دارو در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

این دارو وارد شیر مادر می شود. در مورد مصرف سیتریزین در دوران شیردهی با پزشک مشورت کنید.

بدانید : حساسیت فصلی باعث درد مفاصل و کمر درد می شود؟

بدانید :  مقابله با حساسیت پاییزی با این غذاها

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

افتادگی پلک گاهی ژنتیکی است و گاهی بر ثر بروز برخی مشکلات ایجاد می شود، در هر صورت رفع افتادگی پلک تاثیر زیادی بر روی زیبایی دارد که در ادامه یک روش بدون نیاز به جراحی برای رفع افتادگی پلک معرفی می شود

كاهو یكی از پرمصرف‌ترین سبزی‌ها در میان ایرانی‌هاست؛ آن هم به شكل سالاد كاهو كه از بقیه سالادها متداول‌تر است.اما چه فوایدی دارد ؟

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *