عوارض قرص ریسپریدون در بچه ها

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض قرص ریسپریدون در بچه ها

دومین دوره مراسم اعطای جایزه ملی نشان تجاری (برند) برتر ایران، هفتم اسفند 1397 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و

با موارد استفاده از جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی آشنایی دارید؟ می دانید کاربردهای جوش شیرین چیست؟ جوش شیرین تنها مورد استفاده آشپزی نیست. شاید شما از

با 13 وضعیت هایی که به دندان هایتان آسیب می رساند، آشنایی دارید؟ اگر شما هم از دسته آدم هایی هستید که در هنگام خشم و عصبانیت دندان هایتان

روش های زیبایی دندانپزشکی را می شناسید؟ با کدام یک از روش های زیبایی و بازسازی خط خنده آشنایی دارید؟ آیا می خواهید لبخندتان را زیباتر کنید؟ ببینید

ليزينوپريل برای درمان فشار خون بالای بزرگسالان و کودکان دارای حداقل 6 سال سن استفاده می شود. همچنین داروی ليزينوپريل برای باز کردن رگ های قلبی در بزرگسالان

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

ریسپریدون یک دارو از دسته داروهای موثر بر سیستم اعصاب می باشد که به آن ها داروهای ضد سایکوز گفته می شود. این دارو ها با تاثیر بر روی تعادل ناقل های شیمیایی که مسئول ارتباطات و مخابره پیام عصبی در مغز می باشند، نقش درمانی خود را ایفا می کنند.

ریسپریدون ممکن است جهت بهبود علائم در بیماران مبتلا به شیزوفرنی یا سایر اختلالات روانی که با تغییر افکار، احساسات و رفتار ها در ارتباط هستند، تجویز گردد. به این نوع اختلالات اصطلاحا سایکوز گفته می شود.

‎ریسپریدون همچنین به صورت تزریقی نیز تولید شده است و به صورت آمپول تزریقی طولانی اثر در موارد خاص توسط متخصصان قابل استفاده می باشد.

مصرف اين دارو به مدت زياد موجب اختلالات حركتي مي شود.عوارض قرص ریسپریدون در بچه ها

این دارو در موارد زیر و صرفا با تجویز پزشک متخصص قابل مصرف می‌باشد:
۱- برطرف کردن افکار غیر عادی و بیمارگونه: که منجر به اشتغال ذهنی فرد با آنها شده و واقع بینی و کارکرد روزانه ی وی را مختل می سازَد.
۲-از بین بردن افکار وسواسی: مانند افکار غیرقابل کنترل توهین به مقدسات یا افکار ناخواسته ی جنسی یا افکار قبول آسیب زدن به دیگران.
۳-در درمان علایم منفی روانپریشی(مانند ِکم حرفی،گوشه گیری،انزوای اجتماعی،فقر محتوای فکری).
۴- تصحیح باورهای غلطِ استدلال ناپذیر :مانند بدبینی به مردم و یا بدبینی به همسر و شریک زندگی.
۵- در کودکان در خود فرو رفته ی (اوتیستیکِ) بین شش تا هفده سال که در ارتباط عاطفی و معاشرت با دیگران ناتوانند ،برای کنترل قشقرق و ناسازگاری و خودزنی .
۶- حالات سرخوشی (مانیا)در نوسانات خلقی و دو قطبی(بایپولار) .
۷- در اختلالات رفتاری کودکان مانند اختلال سلوک(conduct) یا در خصومت و لجبازی آنها با والدین (ODD) و نیز در اختلال بیش فعالی(ADHD).
۸- در درمان اختلال تیک (توره ).
۹-همه ی داروهای ضد روانپریشی در دوزهای پایین برای اختلالات روان نژندی (نروتیک)مانندِ اضطراب فراگیر(GAD) و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال هویت تجزیه ای (Dissociatve identity disorder) و همچنین در دلیریوم و اختلالات خواب و اختلالات خوردن بنا به صلاحدید روانپزشک میتوانند بکار روند.

اثر آنتي سايكوتيك: دارو با بلوك گيرنده‌هاي دوپاميني تيپ 2 و سروتونيني تيپ 2 اثر آنتي سايكوتيك دارد. بلوك ديگر گيرنده ‌ها ممكن است مسؤول ديگر اثرات دارو باشد.


جذب: بعد از مصرف خوراكی به طور كامل جذب می‌ شود. فراهمی زیستی مطلق دارو 7% است. غذا روی جذب دارو تأثیری ندارد. بعد از تجویز عضلانی به آهستگی جذب شده؛ اثر آن بعد از 3 هفته شروع شده و 7 هفته دوام دارد.
پخش: میزان اتصال به پروتئینهای پلاسما 9% برای دارو و 77% برای متابولیت‌های اصلی فعال دارو می‌ باشد.
متابولیسم: دارو به طور گسترده در كبد به 9- هیدروكسی ریسپریدون تبدیل می‌ شود.
دفع: از طریق كلیه دفع شده در نارسایی كلیوی كلیرانس دارو كاهش می‌ یابد.


میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به منظور درمان اسکیزوفرنی در بزرگسالان مقدار یک میلی‌گرم از دارو دوبار در روز از راه خوراکی و در روز دوم و سوم، یک میلی‌گرم دوبار در روز مصرف می‌شود. می‌توان دوز دارو را افزایش داده تا به سه میلی‌گرم دوبار در روز برسد. برای استفاده باید قرص را از بسته‌بندی خارج کرده و روی زبان خود قرار دهید و اجازه دهید قرص همانند آبنبات روی زبانتان حل شود. توجه داشته باشید که برای بهبود نشانه‌های بیماری حداقل چند هفته باید به مصرف دارو ادامه دهید.

به محض یادآوری دوز فراموش شده را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی دارو هستید دوز فراموش شده را مصرف نکنید و طبق بره مصرفتان نوبت بعدی را مصرف نمایید. برای جبران دوز فراموش شده مقدار بیشتری دارو مصرف نکنید.


اگر هرکدام از نشانه های حساسیت دارویی در شما ظاهر شد سریعا با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.


عوارض خفیف تر این دارو عبارتند از:

عوارض دیگری غیر از موارد ذکر شده نیز ممکن است در اثر مصرف داروی ریسپریدون ایجاد شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرمعمول و ناراحت کننده به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

اگر به صورت منظم داروهایی مصرف می کنید که باعث خواب آلودگی تان می شود (مانند داروهای سرماخوردگی، داروهای ضدحساسیت، داروهای ضددرد حاوی مواد مخدر، قرص های خواب، شل کننده عضلات و داروهای ضدصرع، افسردگی و اضطراب) قبل از مصرف ریسپریدون این موضوع را با پزشک معالجتان در میان بگذارید. در صورت مصرف هرکدام از داروهای زیر پزشکتان را در جریان بگذارید:

فهرست تداخلات دارویی مذکور کامل نیست و امکان تداخل داروهای دیگری نیز در عملکرد ریسپریدون وجود دارد. در مورد تمامی داروهای مصرفی تان (دارویی یا مکمل) با پزشکتان مشورت کنید. این موارد شامل ویتامین ها، املاح، محصولات و فرآورده های گیاهی و داروهایی که برای سایر بیماری هایتان مصرف می کنید می شود. هرگز مصرف داروی جدیدی را بدون مشورت با پزشک معالجتان شروع نکنید.

1- ریسپریدون افزايش فاصله QT، در بعضي از بيماران مي‌ شود. براديكاردي، اختلالات الكتروليتي و مصرف همزمان ساير داروهايي كه باعث افزايش فاصله QT مي‌ شوند و اختلالات مادرزادي با QT طولاني احتمال اين عارضه را بيشتر مي‌ كند.
2- زماني كه دارو به صورت خوراكي تجويز مي‌ شود. طبقه بره 3 روزه مصرف شود.
3- زماني كه بيمار را از داروي آنتي سايكوتيك ديگر به ريسپريدون تغيير مي‌ يابد. در صورت امكان مصرف داروي اول قطع شود.
4- قبل از شروع تجويز دارو به صورت عضلاني، دوز خوراكي را تنظيم كنيد.
5- براي آماده سازي محلول تزريقي، محلول رقيق كننده همراه دارو را در ويال ريخته و براي 1 ثانيه مخلوط كنيد. سوسپانسيون بايد يكنواخت، غليظ و شيري رنگ باشد. ذرات بايد مشخص باشند. 6 ساعت بعد از رقيق شدن و ترجيحاً بلافاصله استفاده شود. در صورتي كه فاصله آماده سازي تا تزريق بيشتر از 2 دقيقه طول كشيد، مجدداً قبل از تزريق ويال را به خوبي تكان دهيد.
6- عارضه ديكسينزي ديررس بعد از مصارف طولاني مدت دارو رخ مي‌ دهد. ممكن است ماهها يا سالها بعد بروز كرده، خود به خود برطرف شود يا با قطع دارو ادامه يابد.
7- سندرم نورولپتيك بدخيم يك عارضه نادر ولي كشنده است. از نظر علائم اين سندرم مانند هايپر پيركسي، رژيديتي عضلاني، تغيير سطح هوشياري، ضربان نبض نظم، ‌تغييرات فشار خون و تعريق بيمار را ارزيابي كنيد.
8- بدنبال مصرف دارو ممكن است هايپرگليسمي رخ دهد. اگر در بيمار خطر ابتلا به ديابت وجود دارد. قند خون را قبل از مصرف و سپس به صورت دوره‌اي چك كنيد. تمام بيماران را از نظر علائم هايپرگليسمي شامل پرنوشي، پر ادراري، پرخوري و ضعف بررسي كنيد. در صورت بروز علائم، قند خون ناشتا را بررسي كنيد. عموماً با قطع دارو اين عارضه برطرف مي‌ شود.
9- در صورتي كه دارو طولاني مدت مصرف مي‌ شود. منافع بر مضرات مصرف در بيمار سنجيده شود.
1-بهتر است مصرف دارو برای سالمندان با دوزهای پایین تر آغاز شود.
11- ایمنی و اثربخشی این دارو در کودکان به جز در اوتیسم اثبات نشده است.

ريسپريدون باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس کودکان نگهداری شود. ضمناً از تابش نور و یخ زدگی محافظت گردد.



بخوانید:

7 خاصیت شگفت انگیز مصرف دارو در بیماران ( روحی ) روانی

موارد مصرف قرص پروزاک یا فلوکستین ( داروی ضد افسردگی )

موارد مصرف آکسابین یا ریواروکسابان و عوارض جانبی این دارو



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

بیش فعالی در کودک

شاید بتوان ادعا نمود بدون اغراق بخش اعظم مراجعین به مطب روان پزشکان کودک یا مراکز مشاوره روان شناسان کودک را مادرانی تشکیل می دهند که شکایت از بیش فعالی فرزند خود دارند .-          بچه ام خیلی نا آرامه-          امان منو بریده-          از دیوار راست بالا می ره .-          دیگه از دستش جون ندارم-          زندگی برامون نگذاشته-          و کم و بیش اغلب این مراجعات به تجویز داروهایی همچون ” ریتالین ” ، ” ریسپریدون ” ، ” هالوپرید ول ” ، منجر می گردد .-          نکته اینجاست که همه کودکانی که بجرم یا گناه ابتلا به بیش فعالی محکوم به مصرف دارو می شوند واقعا به بیش فعالی به آن معنایی که امروزه شایع شده مبتلا نیستند . سوال اینجاست که که اصلا بیش فعالی یعنی چه ؟ آیا هر نوع بیش فعالی نیازبه دارو دارد ؟ اصلا به چه میزان از فعالیت کودک میتوان بیش فعالی اتلاق کرد ؟ و آیا کودک سالم کودکی است که آرام بنشیند تا مادرش سریال تلویزیونی مورد علاقه اش را تماشا کند ؟ گاهی شیطنت ها و آزاررسانی های کودک سبب این شبهه می شود . گاهی بی حوصلگی مادر سبب کم تحملی او نسبت به رفتار کودک است . گاهی واقعا کودک پرجنب و جوش و پرتحرک است ، اما چقدر پرتحرک ؟ چه میزان تحرک کودک مشروع و مقبول است و چه میزان نیست ؟ و نهایتا آنکه امکان دارد براثر نقص توجه بیش فعال باشد ، یا حتی نقص توجه داشته و بیش فعال نباشد ، تا کی قرار است بخشی از همین کودکان چوب مادرنبودن مادران خود را بخورند و بی حوصلگی مادرانشان به پای بیش فعالی فرزند گذاشته شود و به عوض رفع بی حوصلگی مادرانشان به پای بیش فعالی فرزند گذاشته شود وبه عوض رفع بی حوصلگی مادران ، با حوصلگی کودکان را به ضرب دارو کاهش دهند . و آن وقت است که اعلام می کنیم کودکان تهرانی در حال چاق شدن هستند و اضافه وزن در آنها شایع شده که البته میتواند ناشی از کم تحرکی باشد .-          بیش فعالی چه کودکی است ؟ در مفهوم عام نمیتوان تعریف مشخصی از بیش فعالی ارائه نمود . زیرا فعال بودن یک کودک محدود معینی ندارد که بشود گفت مثلا این کودک چون از حد معمول ، یا از سایر بچه ها فعالیت و دوندگی روزانه دارد بنابراین بیش فعال است . زیرا فعالیت داشتن و فعالیت زیاد داشتن مشخصه دوران کودکی است . شاید در کمتر فرهنگ و اجتماعی بازی و تحرک کودک تا به این حد مورد نکوهش بوده و در عوض ساکت و آرام نشستن کودک مورد تحسین و نشان از ادب و تربیت صحیح است . حال آنکه در روان شناسی امروز چنانچه کودکی آرام و بقولی تسلیم باشد از روانشناسی آن کودک باید مورد بررسی قرار گیرد که مشکل چیست ؟ زیرا بهر حال هر کودک سالم در روند رشد به دلیل بی پروایی در رفتار ، کنجکاوی شدید نسبت به پدیده های محیطی ، لذت از داشتن قدرت تحرک و جابجایی ، در وقت بیداری دائم در حال حرکت و جنب و جوش است . وقتی بخواب میرود که توان تحرک و فعالیت او کم شده نیازمند رفع خستگی است و وقتی باز بیدار می شود به شوق حرکت و جابجایی توام با کنجکاوی ، یافتن نایافته ها ، تحرک و جنب و جوش و دویدن را از سر میگیرد . اما کجا ؟ در فضایی باز و دلگشا یا فضایی محدود و پرمخاطره به آپارتمان ؟. یک چهاردیواری تنگ و پراز اشیاء ریزو درشت که دویدن و تحرک را محدود و خطرزا میکند . ” این برق است ” . ” این آب است ” . ” این گاز است ” . ” این تیز است ” . ” این شکستنی است ” . ” این پرتگاه است ” . ” این خطرناک است ” . پس تو باید به آنی که من تعیین می کنم بازی کنی و به شکلی که من تعیین می کنم بازی کنی و فقط تا زمانی من می گویم بازی کنی و اگر غیر از این باشد تو بیش فعال هستی و من تحمل ندارم . بیش فعالی در مفهوم عام دارای اینگونه معنایی است . به عبارت دیگر امکانات خانواده و حوصله متولی ( مادر ) کودک تعیین می کند تا چه حد از فعالیت ش فعالیت است و از آن ش بیش فعالی است . 

 بیش فعالی Hyper Active اما در مفهوم خاص کلمه که امروزه مورد توجه است ، بیش فعالی عبارت است از وضعیتی در کودک که در درجه اول کم توجهی و نقص در توجه مورد نظر است و در مواردی نیز با نا آرامی و بیقراری توام با آن ، که به مورد اول در اصطلاح علمی A.D.D (1) و به مورد دوم یعنی بیقراری توام با نقص توجه A.D.H.D  (2) اتلاق می گردد . به عبارت دیگر وقتی واژه بیش فعالی را به کودک اتلاق می کنیم منظورمان کودکی است که اولا نقص توجه دارد و در ثانی بیقراری ناشی از نقص در توجه دارد . بنابراین ظاهرا داریم متوجه می شویم که زمانی میتوانیم عبارت بیش فعال را به کودک اتلاق کنیم که نقص توجه توام با ناآرام بودن در روند رشد در او مشاهده می گردد . مثلا صداها و محرک های اطراف به سادگی حواسش را پرت میکند . به دشواری میتواند به فعالیتش نظم داده آنرا به پایان برساند . از کارهای پیچیده ذهنی طفره می رود . به سختی میتواند توجهش را ضمن انجام یک کار تا آخر حفظ کند . به جزئیات توجه چندانی ندارد . عموما بی دقت است . در کنار این خصوصیات ، در مدرسه نیز در خواندن ، نوشتن یا محاسبه کردن مشکل دارد . با سایرین نیز ارتباط پایانی ندارد و دائم از شاخه ای به شاخه دیگر می پرد . به تعبیری به این گونه موارد اختلال نقص در توجه توام با بیش فعالی گفته می شود . عامل اصلی آن را آسیب در بخش جزئی مغز دانسته اند D.M.B (3) که در درجه اول موجب اشکال دریادگیری خواندن (4) یا نوشتن (5) یا محاسبات ریاضی (6) می شود . علت بروز آن به درستی معلوم و مشخص نیست . فقط از آنجا که در خانواده یا نسل های متعدد در یک خانواده گاهی تکرار می شود علت آنرا ارثی ( ژنتیک ) اعلام کرده اند .نکات قابل ذکر در مورد این عارضه اینکه اولا با هیچ عارضه مغزی یا ذهنی رابطه مستقیم ندارد یعنی جزء عقب ماندگان ذهنی (7) نیست . یا مواردی مشابه آن ارتباطی ندشاته گاه فرد مبتلا بجز دریک دو مورد از ضایعات مذکور در بقیه فعالیت های ذهنی و هوش عمومی عالی بوده میتواند به مدارج عالی علمی برسد . ودوم آنکه اکثریت قریب به اتفاق مبتلایان به A.D.D و نیز A.D.H.D اوج مشکل و ناآرامی شان تا سن بلوغ بوده از بعد از آن ظاهرا به دلیل تغییرات هورمونی و متابولیسم وضعیت اینگونه افراد به تعادل و آرامش نزدیک می شود .در مورد اینگونه کودکان شایع ترین شیوه درمان استفاده از دارویی است به ” ریتالین ” (8) البته گاهی به دلیل جواب ندادن عارضه به این دارو از سایر داروهای مشابه همچون ” ریسپریدون (9) و هالوپریدول (1 ) نیز استفاده می گردد .قرص ریتالین که طبق قانون سازمان نظام پزشکی فقط توسط روان پزشکان محترم قابلیت نسخه شدن دارو نوعی ” آمفتامین ” ( 11) به حساب می آید در ابتدا به عنوان داروی جانشین ” کوکایین ” (12 ) و بعد به گونه ای غیر منتظره و جالب دردرمان نقص توجه موثر واقع گردید . این دارو در مدت اثرش ( بعد از مصرف ) یعنی حدود 3 تا 4 ساعت عدم تمرکز و پراکنده فکری را به حداقل می رساند ولی بعد از ازبین رفتن اثر آن بی دقتی و با آرامی از سرگرفته می شود .باز نکته ای که دراستفاده از دارو باید تاکید شود این که مصرف آن باید دقیقا تحت نظر روان پزشک صورت گرفته میزان مصرف و مدت مصرف یا کاهش یا افزایش دوز آن به هیچ وجه نباید سرخود بدون مشورت با پزشک معالج صورت پذیرد . در مواردی که ریتالین پاسخگوی رفع نیاز اینگونه کودکان نباشد از داروهای ضد افسردگی ( 13 ) و ضد روان پریشی (14 ) نظیر ریسپریدون یا هالوپریدول نیز طبق توصیه و تجویز روان پزشک استفاده می شود . ضمنا درکنار مصرف دارو لازم است به مواردی مشابه مشاوره خانواده (15 ) رفتار درمانی (16 ) کودک و احیانا رفتار درمانی شناختی (17 ) والدین پرداخته شود .

عوارض قرص ریسپریدون در بچه ها

 پر تحرکی Agitation در مواردی کودک واجد انرژی بالاست . این مورد در مورد پسر بچه ها صادق است ( البته دختر بچه ها هم گاهی مبرا نیستند ) ، دائم درحال دویدن یا پریدن است . در موارد سروتن آنها خیس عرق است . اینگونه کودکان معمولا ضعف تمرکز و کم توجهی ندارند ، فقط انرژی زیادی صرف می کنند و گویی خستگی ناپذیرند . این وضعیت نباید به عنوان یک بیماری یا اختلال (X  ) دیده شود بلکه بهتر است به عنوان یک خصوصیت ( XX ) تلقی گردد . بد نیست اینگونه کودکان در ساعاتی از روز به عوض رفتن به کلاس مثلا زبان یا کامپیوتر به ورزش هایی نظیر دویدن ،شنا ، اسکیت ، ژیمناستیک بپردازند تا انرژی آنها مصرف شود .در مواردی خوراکی هایی در بدن آنها تولید تحریک انرژی مضاف می کند . این خوراکی ها در کودکان مختلف این چنین فرق میکند . بستنی  ، شکلات ، شیرینی جات ، سرکه ، ادویه جات موجود در غذا ، حتی مصرف برنج یا سیب زمینی . با ید نوع مواد غذایی مورد مصرف کودک طی روز بررسی شده رباطه های به دست آید . وبعد از یافتن مواد مرتبط ، مصرف آن مواد قطع نشود . بلکه تا حد امکان محدود گردد . مثلا به عوض خوردن هشت بستنی در طی روز به مصرف یک یا دو بستنی درطی روز بسنده گردد . فرزند لوس Spoiled child به فرزندانی گفته می شود که تابع قاعده و قانون بزرگترها نیستند و هر کار دلشان بخواهد انجام میدهند ، وقتی اصرار بزرگترها در انجام یا عدم انجام کاری روبرو می شوند لج کرده به مقابله با بزرگترها برخاسته اقدام به نافرمانی می کنند .این رو در رویی کودک و بزرگترها به درجه ای میرسد که بزرگترها اظهار عجز می کنند و حتی الامکان تسلیم خواسته منطقی یا غیر منطقی فرزند می شوند و یا نهایتا به دنبال چاره های جادویی برای ختم قائله برمی آیند و این چاره جادویی چیزی جز داروی آرام کننده ، شل کننده ، و تسلیم کننده در مقابل بزرگترها نیست .لوس بودن ولوس شدن یک رفتار است . رفتاری که تحت تاثیر رفتار اطرافیان تدریجا شکل می گیرد و به صورت یک عادت رفتاری درمی آید . عامل شروع آن تزلزل در بایدها و نبایدها ی اطرافیان است . به شکل های مختلف ممکن است به وجود آمده باشد .1-      مادر خوشد دربره های مربوط به فرزند ش متزلزل دارد . گاهی انجام کاری را می خواهد و گاهی نمی خواهد . زمانی چیزی را منع می کند و در زمان دیگر و شرایط دیگر منع نمی کند . اصلا خودش هم الگوی صحیح زیستی مناسبی که زمینه همانندسازی باشد ارائه نمی دهد .2-      دخالت های حمایت گرانه هر از گاه پدر که استراتژی تربیتی مادر را وتو می کند .3-      پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و نیزسایرین که حامیان مخربی برای تربیت فرزند بوده بره های تربیتی مادر را وتو میکند .درلحظه همه چیز به خیر و خوشی می گذرد اما کودک از ابتدا می فهمد که درمقابل هر خواسته ای میتواند بایستد و بنا به میل خود عمل کند .بعد به میل خود عمل کردن یک عادت رفتاری می شود ، به گونه ای که اعلام می شود . – ” از اول اینطور بود ” – ” ذاتش خرابه ” . – اصلا حرف گوش کن نیست و خود سره ” خودسری ولوس بودن فرزند تدریجا از حالت رفتار بچه گانه خارج شده در مقاطع سنی بالاتر به رفتارهایی ناپسند و ناخوشایند بدل می شود و موجب آزار والدین و سایرین می شود . کاش از ابتدا فرزندمان تحت نظارت یک نفر بزرگ شود و ضمنا آن یک نفر هم بداند در تربیت فرزند مهربانی توام با قاطعیت تکلیف کودک را از ابتدا با بکن و نکن ها روشن کرده وی را لوس و از خود راضی ولجوج و منفی  مخالفت جو (18 ) بار نمی آورد که به عنوان بیمار نیازمند دارو باشد .

مادران بی حوصله و فرزندان با حوصلهگاهی مواجه می شویم با کودکانی که برخلاف مادران بی حوصله خود بسیار سرحال و سرزنده اند . در این مورد خاص به عوض کودک ، باید متولی یا متولیان کودک مورد توجه قرار گیرند . بنظر می رسد دراینگونه خانواده ها مشکلات به شکل گوناگون به چشم می خورد . اولین مشکل تک فرزندی یا در مواردی دو فرزندی است که گاهی دخالت های بی جای مادر یا والدین درشیوه زیست آنها موجب آشفتگی شرایط اینگونه کودکان می گردد. در مواردی اشتغال خارج از خانه مادر چنان او را خسته می کند که دیگر حوصله ای برای سروکله زدن با بچه ها نمی ماند . فرزند یا فرزندان در حسرت یک نوازش گرم مادرانه اند . پدرها اکثرا جزتهیه پول و نیازهای مادی خانواده نقشی را عهده دار نمی شوند . اینگونه پدرها براین باورند که همین که رفاه و هزینه های زیستی را عهده دار هستیم وظیفه مان ادا شده است و بقیه امور به عهده همسران مان است . و زن مکلف می شود تا عهده دار تربیت فرزند یا فرزندان نیز باشد . اما یک زن یا یک مادر مگر چقدر میتواند از خود غافل مانده و به فرزند برسد . – ” مگه من چه کردم ؟ مگه چند بار زندگی می کنم ؟این چه زندگی است ؟ آن از شوهرم که خودخواهی اش بی حد و حصر است ، این از بچه ام که انگار من خدمتکار دست به سینه اویم ، باید دائم به او برسم و خواسته های او را پاسخگو باشم . تازه بنظر نمیاد اونطور که باید قدرشناس باشه ، بنظر نمیرسه منو دوست داشته باشه ، گاهی که به لج می افته منو میزنه یا میخواد منو گاز بگیره ، خیلی حق ناشناسه ، مثل باباشه ، اصلا از آوردنش پشیمونم ، ولی چه کنم که ؟” واقعا کشمکش سختی است . رو در رویی نابرابر در گذر زمان . و در آخر مادر خسته و کودک مخالفت جو . به همه چیز جواب نه می دهد ، لج می کند ، کاریش هم نمی شود کرد . ” به هر حال بچه است . فرزند ما است ، اشکال از کجاست ؟ من سعی کردم مادر خوبی باشم ! از کارم زدم و مدام با اویم . دیگه چی می خواد ؟ مگه مادرای دیگه چی کار میکنن که من نمیکنم ؟ سعی کردم مادر خوبی باشم .” اما فقط سعی کردی ، و واقعا هم سعی کردی اما نشد . چون کمتر به این فکر کردیم خواسته او چیست ؟ نیازهای او را برمبنای ذهنیت خودمان رقم زدیم و کلی زحمت کشیدیم اما ظاهرا بیهوده . فرزند ما مخالفت جو ، لجباز و نق نقواست . چه می خواهد ؟ شاید همبازی . شاید همبازی مناسبت . کودک امروز تنهاست . کودک امروز در محبس آپارتمان زندانی است و زندانبانش مادرمهربان اوست که هر چند او را با تمام وجود می بوسد اما گاهی در نهایت بی حوصلگی ، و البته تقصیری هم ندارد . چون مادرهم از وضعیت خود راضی نیست . حوصله همبازی شدن دائم با فرزندش را ندارد . او هم تنهاست و همبازی ای غیر از کودکش در فضایی بیرون از آپارتمانش می خواهد .درسنت ، زنها با هم بودند ، بچه ها با هم بودند و مردها هم با هم . گاهی نوبرانه و تازه تازه به هم می رسیدند و از دیداز هم شاد می شدند ، و لذت می بردند . کودک در سنت همبازی داشت . اسباب بازی نداشت اما ریز و درشت همبازی داشت . اسباب بازی هاش بسیار ساده بودند . قلوه سنگ ، چوب دستی ، در قابلمه ، ویک عروسیک دست ساز مادربزرگ . حیاط ایمن و وسیع داشتند . همبازی های ریز و درشت داشتند و در کنار همه اینها مادر داشتند و مادری در آن دوره چقدر شان داشت که بهشت زیر پایش بود . اما کودک امروز در اطرافش پر است از ” پلی استیشن ” و ” سی دی های کارتونی ” و ” موبایل ” و ” لب تاب ” و ” عروسک های رنگارنگ رباتیک ” در حصار آپارتمان و زندانبانی مهربان به مادر و دریک مشت کلاس های بیهوده زبان ، موسیقی ، کامپیوتر ، و درنهایت تنهایی . پس فرزند ما فعالیتش غیرعادی است لذا بیش فعال است و باید که از طریق دارو آرام شود !!!

مخلص کلامفرزند داشتن تنها فرزند آوری نیست . باید حتی الامکان به شکلی جامعه پسند او را بپروریم تا جامعه پذیرای او باشد . کودک انسانی جدید است . باید در سلامتش بکوشیم و برایش زندگی مهیا کنیم . هم به شاد بودنش سعی کنیم و هم به خوب بزرگ شدنش . این انسان نو در آغاز معمولا پرتحرک است . گاه بسیار شیرین است و گاه بسیار تلخ . هر دو حالش را دوست داشته باشیم . زمانی بچه دار شویم که حوصله پذیرایی از او را داشته باشیم . خوب تربیتش کنیم . به خواسته های منطقی اش تا میتوانیم پاسخ مثبت دهیم وبه خواسته های غیر منطقی اش قاطعانه پاسخ منطقی بدهیم و هیچکس در بکن و نکن ها مان دخالت نورزد. اسباب بازی محدود و مناسب بخریم . او را به مهدکودک خوب ببریم که همبازی پیدا کند . آنقدر او را ابزار چشم و همچشمی بین دوستان و آشنایان قرار نداده و به کلاس های دهان پرکن زبان ، کامپیوتر ،موسیقی ، خط نفرستیم ، مگر معقولانه و برحسب استعداد و علاقه اش بفرستیم . تا می توانیم او را به پارک بازی و ورزش هایی چون ژیمناستیک ، شنا ، فوتبال ، دوچرخه سواری ، اسکیت ببریم که انرژی تخلیه کند ( البته با بره ) . حال چنانچه  بیش فعالی به معنای اخص کلمه نیز داشت اقدامات درمانی لازم را فراموش نکنیم . فرزندان ما بیش از آنکه به ما تعلق داشته باشند مال خودشان هستند ، آنها نزد ما امانت اند . امانت دار خوبی باشیم .

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

 

قرص ریسپریدون (Risperidone) از داروهای ضد روان پریشی و ضد جنون است که برای درمان اسکیزوفرنی، رفع علایم اختلال دوقطبی، رفع بی قراری در بیماران اوتیسم و درمان اختلالات اضطرابی تجویز می شود. تب، سفت شدن عضلات، گیجی، تعریق، ضربان قلب سریع، خشکی دهان و خواب آلودگی برخی از عوارض قرص ریسپریدون می باشد.

 

علائم نشان‌دهنده بیماری کدامند؟

توصیه‌ها و اقدامات پرستاری

عوارض قرص ریسپریدون در بچه ها

کلیه حقوق برای «اتاق خبر 24» محفوظ بوده و نقل مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *