عوارض قرص جوشان کلسیم دی

خواص دارویی و گیاهی

پرده بکارت بافت نازکی در دهانه واژن می باشد که ار فردی به فرد دیگر فرق می کند. بعضی از زنان با پرده گوشتی بسیار کوچکی متولد می شوند. برخی دیگر از انواع پرده بکارت وجود دارند که حتی تمام دهانه واژن را می پوشانند. آیا می دانید علائم پارگی این پرده چیست؟ چگونه می توانید بررسی کنید که آیا پرده سالمی دارید یا نه؟ در این مقاله از بخش جنسی دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت و چند باور غلط در مور

تغذیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص زمانی که دادن غذای کمکی به شیرخوار شروع می شود و شما باید در کنار تغذیه با شیر، غذاهای کمکی را نیز شروع کنید. آیا احساس می کنید نیاز به ایده و نمونه بره هفتگی برای تغذیه کودک تان دارید؟ از این بره های غذائی نمونه برای نوزادان 6-12 استفاده کنید تا تغذیه ای مفید برای آنها فراهم کنید. در این مقاله از بخش تغذیه و سلامت کودک دکتر سلام به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. تغذیه

آشالازی بیماری نادری است که منجر به سختی در بلع می ‌شود. لوله ای که انتهای گلو را به معده وصل می‌کند، مری دارد. در آشالازی ، عضلاتی که منجر به انقباض مری و حرکت رو به پایین غذا می‌ شوند، به درستی کار نمی ‌کنند. در این وضعیت انقباضات عضلانی ضعیف و بی نظم می‌ شوند و انتهای مری منقبض باقی می ‌ماند. در برخی موارد آشالازی می ‌تواند بخاطر سوابق خانوادگی ایجاد شود. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام

سایش شیمیایی دندان شامل از بین رفتن تدریجی و برگشت ناپذیر لایه سخت دندان است. در اکثر موارد، سایش شیمیایی دندان توسط یک فرایند شیمیایی به وجود می آید و باکتری ها نقشی در این فرسایش ندارند. سایش شیمیایی دندان نه تنها بر زیبایی دندان ها تاثیر می گذارد، بلکه موجب بروز عوارضی مانند حساسیت شدید دندان و سایش شیمیایی تدریجی دندان ها می شود. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی این موضوع می پردازیم و علائم و علل آن را

بیماری کرون روده بیماری التهاب روده (IBD) است. این یک بیماری مزمن است که ممکن است در زمان ‌های مختلفی در طول عمر تکرار شود. این بیماری معمولا روده کوچک و اغلب قسمت پایینی به دراز روده را درگیر می کند. با این حال، التهاب ممکن است بر کل دستگاه گوارش، از جمله دهان، مری، معده، روده اثنی عشر، آپاندیس یا مقعد تاثیر بگذارد. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی این موضوع می پردازیم. چه چیزی موجب بیماری کرون عوارض قرص جوشان کلسیم دی

پرده بکارت بافت نازکی در دهانه واژن می باشد که ار فردی به فرد دیگر فرق می کند. بعضی از زنان با پرده گوشتی بسیار کوچکی متولد می

مراقب باشید، مصرف بعضی از غذاها ممکن است استخوان ‌های شما را ضعیف کند. پوکی استخوان یک بیماری است که بسیاری از ما به آن مبتلا هستیم اما

در مورد رژیم لاغری دش (DASH) چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید با کمک این رژیم لاغری می توانید فشار خون خود را کاهش دهید؟ به نظر می رسد که

در مورد کلستاز بارداری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال خارش پوست در بارداری را تجربه کرده اید؟ این کاملا طبیعی و شایع است که در زمان

تغذیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. بخصوص زمانی که دادن غذای کمکی به شیرخوار شروع می شود و شما باید در کنار تغذیه با شیر، غذاهای کمکی

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آمینو اسیدهای زنجیره ای (BCAAs) به تازگی به عنوان یک مکمل ورزشی که می تواند ساختار عضلانی را افزایش دهد و بهبود سریع تر

تمرینات کگل معکوس یک تمرین کششی ساده است که به شما کمک می کند که کف لگن خود را شل و آرام کنید. انجام

با دلگرم همراه باشید تا با قرص جوشان و خطرات آن آشنا شوید.

عوارض قرص جوشان کلسیم دی

سال‌هاست كه افزایش اثربخشی دارو‌ها و فرآورده‌های شبه دارویی از قبیل مكمل‌های غذایی موضوع تحقیقات وسیع و بررسی‌های جهانی است. بدون تردید اثربخشی دارو رابطه مستقیمی با شكل دارو و راه مصرف آن دارد.

یكی از انواع اشكال دارویی كه امروزه به دلایل مختلف مورد توجه قرار گرفته است، قرص‌های جوشان هستند. شاید قرص‌های جوشان ویتامین ث معروف‌ترین نوع از انواع قرص‌های جوشان باشند. امروزه انواع مختلفی از داروها نظیر آسپیرین‌ها، آنتی‌اسیدها، تركیبات آهن، مكمل‌های دارویی نظیركلسیم و گلوكز آمین نیز به صورت جوشان تولید می‌شوند كه بنا به توصیه داروسازان در بسیاری از بیماری‌ها مانند آرتریت، التهاب و كنترل درد، زخم‌ها ، ناراحتی‌های معده و روده‌ای، آلرژی‌ها و پوكی استخوان كاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بهتر است مزیت ها و فواید مصرف قرص های جوشان را بدانید و تاثیرات مثبت آنان در بهبود بیماری ها را بدانید.

ممکن است فکر کنید که ساخت داروهایی با فرمولاسیون جوشان، ابتکاری است که عمر چندانی ندارد. بر خلاف تصور بسیاری از مردم، ساخت اولین ترکیب های جوشان به بیش از ۲۵۰ سال پیش برمی گردد.

در دهه ۳۰ میلادی و با تغییر تکنولوژی ساخت قرص های جوشان، این فراورده ها جای خودشان را به عنوان یک شکل دارویی عادی بین مردم باز کردند و حتی موفق شدند در رقابت با بعضی اشکال دارویی قدیمی برنده از میدان خارج شوند. استقبال زیاد و مصرف گسترده این فرم دارویی در اروپا و آمریکا نشانه همین موفقیت قرص های جوشان است.

در طول سال ها طیف گسترده ای از قرص های جوشان برای داروسازی طراحی شدند. قرص های حاوی آنتی بیوتیک ها، دیگوکسین، متادون، لوودوپا، انواع مسکن ها، انواع مکمل های غذایی، قرص های پاک کننده، لنزهای تماسی و قرص هایی برای استفاده در دندان پزشکی از این دسته هستند.

۱. داروهایی که هضم آنها سخت است یا باعث ناراحتی معده می شوند

برای مثال قرص های کلسیم کربنات در محیط اسیدی معده حل شده و بعد برای ادامه جذب وارد دستگاه گوارش می شوند، اما وجود دو مشکل شایع در بسیاری از مصرف کننده ها استفاده از این دارو را با عوارضی همراه می کند.

اولین مشکل این است که حل شدن کلسیم کربنات در معده باعث تولید گاز دی اکسید کربن و احساس نفخ معده می شود و مشکل دوم کاهش ترشح اسید معده در افراد سالمند است که باعث حل نشدن کلسیم در معده و منتقل شدن قرص به صورت حل نشده به روده می شود.

خوشبختانه استفاده از قرص های کلسیم حاوی کلسیم هر دو مشکل را برطرف می کند. با مصرف قرص جوشان و حذف شدن مرحله حل شدن دارو در معده هم احساس نفخ معده به دلیل تولید گاز متوقف می شود و هم نیازی به اسید معده برای انحلال معده وجود ندارد.

۲. داروهایی که ممکن است توسط اسید معده تخریب بشوند

بعضی از داروها مثل آنتی بیوتیک ها و اسیدهای آمینه، ممکن است که در حضور اسید معده تخریب شوند و اثرات دارویی خود را از دست بدهند. استفاده از شکل دارویی جوشان به دلیل خنثی کردن اسید معده مانع از تخریب این داروها می شود.

۳. داروهایی که در مقدار زیاد تجویز می شوند

قرص های معمولی به علت کوچک بودن توانایی حمل مقدار زیا دارو را ندارند. یک قرص بلعیدنی به طور معمول می تواند حاوی ۵۰۰ میلی گرم دارو باشد. در مقابل، اندازه بزرگ قرص های جوشان توانایی حمل دارو در وزن های زیاد را به آنها می دهد، قرص های جوشان می توانند تا ۲ گرم دارو را در خود جا بدهند.

پزشکان انگلیسی می گویند که قرص های جوشان به دلیل داشتن نمک زیاد می توانند باعث بروز مشکلات قلبی در مصرف کننده شوند.

پزشکان انگلیسی هشدار دادند مصرف مسکن‌های محلول در آب و قرص‌های جوشان به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی نمک هستند، سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد. این پزشکان در بررسی‌های خود به مقایسه تاثیر مصرف داروهای حاوی نمک و فاقد نمک روی بیماران پرداخته و دریافتند داروهای محلول در آب به دلیل نمکی که دارند، احتمال ابتلا به سکته قلبی، سکته مغزی یا مرگ ناشی از مشکلات عروقی را تا یک پنجم افزایش می‌دهند. همچنین احتمال ابتلای این افراد به فشارخون بالا هفت برابر افزایش می‌یابد.

«جاکوب جورج»، محقق ارشد این مطالعه گفت: می‌دانیم که مصرف نمک بالا موجب افزایش فشارخون می‌شود که فشارخون بالا نیز به نوبه خود عامل حمله قلبی و سکته مغزی است. بسیاری از قرص‌های جوشان حاوی نمک هستند زیرا برای آنکه قابلیت حل شدن در آب را داشته باشند، حاوی ماده‌ای به بی‌کربنات هستند که با سدیم ترکیب می‌شود.

در این مطالعه 24 قرص تجویزی جوشان شامل مسکن‌های رایج همچون استامینوفن و آسپرین و برخی مکمل‌ها مورد بررسی قرار گرفتند.

بسیاری افراد بدون داشتن نسخه اقدام به خرید و مصرف این داروها می‌کنند و این مصرف‌کنندگان باید از خطرات احتمالی این داروها بر سلامت خود مطلع شوند.عوارض قرص جوشان کلسیم دی

استفاده از قرص های جوشان برای مصرف داروها مزایای زیادی دارد. از جمله:

۱. شروع اثر دارو سریع است

از آنجا که داروی موجود در قرص های جوشان به شکل محلول تازه تهیه شده وارد دستگاه گوارش می شود سرعت جذب آن به شکل قابل توجهی از سایر داروهاست. از طرف دیگر Ph محلول حاصل از حل شدن قرص جوشان در آب ، باعث تخلیه سریع تر دارو از معده به روده کوچک می شود. هر دوی این اتفاقات باعث اثربخشی سریع تر دارو در مقایسه با قرص های معمولی می شوند.

۲. نیازی به بلعیدن قرص نیست

بلعیدن قرص ها یا کپسول ها برای بسیاری از بیماران ناخوشایند و برای بعضی دیگر کاری غیر ممکن است. گاهی اوقات هم تعداد زیاد داروهایی که هر روز باید مصرف بشوند بلعیدن آنها را برای بیماران و به خصوص سالمندان مشکل می کند. اما مصرف قرص های جوشان بعد از حل شدن در آب به سادگی آب خوردن است.

۳. کاهش ناراحتی های گوارشی و درد معده ناشی از مصرف دارو

محلول حاصل از حل شدن قرص های جوشان در آب نه اسیدی است و نه قلیایی؛ در نتیجه باعث تحریک معده و مری و بروز ناراحتی های گوارشی نمی شود.

۴. حمل آسان دارو

در مقایسه با شربت ها و داروهایی که به صورت مایع مصرف می شوند، همراه داشتن قرص های جوشان آسان تر و کم دردسر تر است. این مزیت در بعضی شرایط مثل نیاز به مصرف دارو در سفر یا بیرون از خانه می تواند برای بعضی از مصرف کنندگان مهم باشد.

۵. طعم مطلوب قرص های جوشان

مزه قرص های جوشان از داروهایی مثل سوسپانسیون ها و شربت ها بهتر است. طعم دهنده هایی که به قرص های جوشان افزوده می شوند مزه بد داروها را می پوشانند و مصرف این شکل دارویی را برای بیماران مطلوب می کنند.

۶. قرص های جوشان خواص دارویی خودشان را برای مدت طولانی حفظ می کنند

پایداری طولانی یکی از ویژگی های مهم قرص های جوشان به خصوص در مقایسه با سایر اشکال دارویی مایع مثل شربت ها و سوسپانسیون هاست.

۷. مقدار دارویی که قرص های جوشان وارد بدن می کنند ثابت است.

در مقایسه با سایر اشکال دارویی مثل قرص ها و کپسول ها، از ثبات و پیش بینی پذیری بیشتری برخوردار است.

۸. قرص های جوشان اثر درمانی بیشتری دارند.

قرص های جوشان در مقایسه با قرص های معمولی جذب بسیاری از مواد دارویی را افزایش می دهند و باعث اثربخشی بهتر آنها می شوند. گاز co۲ که از قرص های جوشان آزاد می شود، به حل شدن مواد دارویی و نفوذ بهتر آنها کمک می کند.

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

قرص جوشان، قرصی است که پس از قرار گرفتن در آب به دلیل واکنش یک اسید آلی با باز ضعیف، گاز دی اکسید کربن را آزاد می کند. قرص جوشان در واقع از ترکیب نمک هایی از جمله کربنات‌ ها و تارتارات‌ ها با طعم دهنده‌ های شیمیایی به دست می آید.

بسیاری از مردم جهان با کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در بدن مواجه می شوند. مطالعات نشان داده که مصرف قرص های جوشان می تواند برای درمان کمبود مواد معدنی و ویتامین ها مفید باشد و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهد.

امروزه انواع قرص جوشان از جمله قرص جوشان مولتی ویتامین، ویتامین C، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و قرص جوشان انرژی زا تهیه و عرضه می شود. در ایران، قرص های جوشان حتی بدون تجویز پزشک هم در داروخانه ها عرضه می شوند.

مصرف قرص جوشان ممکن است خطرات و عوارضی برای سلامتی بدن داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها پرداخته ایم؛

در برخی موارد بسیار نادر، گزارش شده که مصرف قرص جوشان در نوزادان و کودکان باعث معده درد، تهوع و استفراغ و ایجاد زخم در لب و دهان شده است.عوارض قرص جوشان کلسیم دی

قبل از استفاده از قرص جوشان برای نوزادان و کودکان به پزشک متخصص مشورت کنید.

توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از زیاده روی در مصرف قرص جوشان اجتناب کنند، چون به دلیل مقادیر بالای نمک، می تواند باعث فشار خون بالا و بیماری های قلبی شود.

تحقیقات نشان می دهد که زیاده روی در مصرف قرص جوشان ممکن است باعث کاهش اشتها، درد معده، سوزش سردل، رفلاکس اسیدی معده و خونریزی شدید معده و روده شود.

تحقیقات جدید در انگلیس نشان داده که انواع قرص های جوشان به دلیل مقادیر بالای نمک موجود در آن ها می توانند باعث فشار خون بالا شوند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهند.

در موارد نادر دیده شده که مصرف قرص های جوشان باعث ایجاد حساسیت و واکنش های آلرژیک در افراد می شود. این واکنش های آلرژیک به صورت قرمزی پوست، تاول راش های پوستی، خارش، سرگیجه، خستگی و تنگی نفس در افراد نمود پیدا می کنند.

محققان می گویند که زیاده روی در مصرف قرص های جوشان خطر ابتلا به کم خونی را تشدید می کند. گاهی اوقات این کم خونی ناشی از خونریزی معده یا روده ناشی از مصرف قرص جوشان، ایجاد می شود.

در برخی مواد نادر، گزارش شده که مصرف قرص جوشان باعث زنگ زدن گوش در افراد شده است.

زیاده روی در مصرف انواع قرص های جوشان ممکن است باعث کاهش گلبول های سفید خون و در نتیجه ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود.

منابع : webmd

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.

محل لینک سایت شما – مجله اینترنتی ریموژ

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

عوارض قرص جوشان کلسیم دی

آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

کلسیم یکی از عناصر ضروری برای حفظ سلامت استخوان ها است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن است، اما مکمل های کلسیمی می توانند گزینه ای جایگزین برای افرادی باشند که رژیم خوب و صحیح کلسیمی نداشته اند. یکی از سوالات بیماران این است که بهترین زمان برای خوردن داروهای مکمل کلسیمی چه زمانی است؟

برای تشخیص زمان خوردن قرص کلسیم، باید به سه عامل اساسی زیر توجه کنید:

1- نوع قرص کلسیم

برچسب دارو را نگاه کنید و ببینید مکمل کلسیم از چه نوعی است؟ اگر مکمل دارای سیترات کلسیم است، می توانید آن را همراه غذا و یا به تنهایی مصرف کنید.

اگر مکمل دارای کربنات کلسیم است، بهتر است با غذا میل شود. اسید معده که در حال خوردن غذا تولید می شود به جذب بهتر کربنات کلسیم کمک می کند.

2- دوز روزانه

بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار 5 میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود. بنابراین اگر باید روزانه 1 میلی گرم کلسیم مصرف کنید، بهتر آن است آن را به دو یا تعداد دوز مصرفی تقسیم کرده و همه را یک جا مصرف نکنید.

3- اگر داروهای دیگری مصرف می کنید

مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک ها، بیس فسفونات ها و داروهای فشار خون تداخل کنند.

با پزشک خود و یا دکتر داروساز داروخانه در مورد تداخل احتمالی مکمل کلسیم و داروهای دیگری که مصرف می کنید، مشورت کنید.

از آنجا که معمولا وعده نهار نسبت به شام و صبحانه دارای آهن بیشتری است توصیه می کنیم قرص کلسیم را شب ها میل کنید و اگر نیاز به مصرف بیش از یک قرص بود، صبحانه زمان مناسبی برای دریافت دوز اضافه است.

قرص های کربنات کلسیم سنگ ساز هستند و برای جذب شدن نیاز به اسید معده دارند، در صورتی که معده شما جراحی شده باشد و یا قرص های آنتی اسید مصرف می کنید، کربنات کلسیم جذب نخواهد شد.

لذا در افرادی که خطر سنگ کلیه دارند و یا اسید معده آن کاهش یافته، بهتر است از سیترات کلسیم استفاده نمایند.

توصیه ما همچنان این است که بهترین راه دریافت عناصر مورد نیاز بدن و از جمله کلسیم، شکل طبیعی آن و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است.

اگر در ارتباط با مصرف صحیح مکمل های کلسیمی همچنان سوال و ابهامی دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.عوارض قرص جوشان کلسیم دی

چرا زنان باردار باید مکمل کلسیم بخورند؟

دکتر سکینه شب بیدار، متخصص تغذیه با بیان این مطلب که قرص های کلسیم داخلی به لحاظ کیفیت، تفاوتی با مکمل‌های خارجی ندارند، گفت:

«یک زن باردار باید در روز 12 تا 15 میلی گرم لبنیات (چهار واحد لبنیات، هر واحد معادل یک لیوان شیر یا ماست) مصرف کند.

جنین برای تامین نیازهای رشد خود به کلسیم نیاز دارد و اگر این نیاز از طریق غذاها تامین نشود، جنین کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌های مادر می‌گیرد و در درازمدت مادر دچار پوکی استخوان می شود.

اگر مادری به اندازه کافی لبنیات مصرف کند و نیاز کلسیم خود را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کند، ضرورتی برای تجویز مکمل کلسیم نیست.

زنان ایرانی به ندرت کلسیم مورد نیاز خود را از گروه‌های غذایی تامین می‌کنند.

مکمل کلسیم عمدتا از هفته بیستم بارداری تجویز می‌شود و علت اصلی تجویز آن، پیشگیری از پرفشاری خون در دوران بارداری است.

مکمل‌های کلسیم سیترات بهتر از کلسیم کربنات است، چرا که به آسانی قابل جذب بوده و نیازی به ترشح اسید معده ندارند و بین وعده‌های غذایی نیز قابل مصرف هستند.

دریافت مکمل‌ها با مقادیر توصیه شده، هیچ مشکلی برای مادر و جنین ایجاد نمی‌کند.

مکمل‌های کلسیم داخلی به لحاظ کیفیت تفاوتی با مکمل خارجی ندارد و مصرف مکمل خارجی تنها صرف هزینه است.»

 

منابع:

سایت کلینیک آنلاین فوق تخصصی روماتولوژی

ایسنا

شما احتمالا با جستجوی کلمات زیر وارد مقاله شده اید چنانچه مطلب مرتبط با جستجوی شما نبوده همان کلمه را در جستجوی سایت وارد کنید

کپسول کاد ویژل ژلاتینی نرم روغن کپسول ماهی , قرص کلیسم با ویتامین دی 5 میلی گرم , خوردن همزمان مولیتی ویتلامین و کلسیم , خوردن همزمان مولتی ویتامین و کلسیم , بهترین زمان مصرف قرص صب است یا شب , بهترین زمان برای خوردن قرص کلسیم , زمان صحیح مصرف قرص کلسیم quinone , فواید استفاده از قرص جوشان کلسیم , بهترین موقع مصرف قرص های ویتامین , بهترین زمان برای مصرف ویتامین d3 , بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d3 , میتوان قرص اهن را با کلسیم خورد , قرص کلسیم منیزیم زینک ویتامین د , خوردن چایی بعد از قرص ویتامین د , بهترین زمان خوردن قرص آهن و شیر , تداخل قرص های کلسیم و سنگ مثانه , بهترین مارک های داخلی قرص جوشان , کلسیم 5 جالینوس در بارارداری , بهترین زمان مصرف قرص ویتامین d , قرص کلسیم را چ موقع بایدبخوریم , مصرف همزمان قرص جوشان c و آهن , بهترین زمان مصرف ویتامین دی 3 , قرص جوشان ویتامین c مارک مینو , تست ادرار بعد از خوردن کلسیوم , کلسیم 5 جالینوس در بارداری , بهترین زمان مصرف قرص کلسیم d , عوارض قرص کلسیم دی و درد شکم , بهترین زمان مصرف شربت کلسیم , زمان مناسب مصرف قرص ویتامین , بهترین زمان مصرف ویتامین dc , چگونه قرص جذب بدن میشود؟گیف , calcicare نحوه استفاده دارو , بهترین زمان مصرف ویتامین دی , شربت کلسیم با شیر میشه خورد , بهترین زمان مصرف قرص جوشان , بهترین زمان مصرف قرص کلسیم , تفاوت کلسی کر با کلسی پاور , زمان مناسب خوردن قرص کلسیم , آیا داروی کلسیم تورم میاره , کلسیم سیترات با ویتامین د , کسی قرص استئو کینون خورده , قرص کلسیم دی را کی بخوریم , بهترین زمان قرص ویتامین d , قرص های کلسیم برای سگ ها , زمان صحیح مصرف قرص کلسیم , کسی قرص استئوکینون خورده , چه موقع قرص کلسیم بخوریم , دارو پخش ایران کلسیوم دی , زمان مصرف قرص استئوکینون , کلسیم ویتامین د3 نیچرمید , زمان مصرف قرص ویتامین دی , زمان مصرف کپسول کلسیم د , زمان مصرف کلسیم در خرما , قرص کلسیم بلاس kirkland , کپسول کلسیم منیزیم زینک , قرص کلسیم پلاس kirkland , زمان مصرف قرص کلسیم دی , تجویز کلسیم در بارداری , قرص کلسیم و ویتامین دب , بهترین مارک قرص کلسیم , قرص کلسیم منیزیم زینک , ساعت خوردن قرص کلسیم , زمان خوردن ویتامین d , قرق كلسيم ويتامين دي , تعداد مصرف قرص کلسیم , هر 1 گرم قرص جوشان , قرص جوشان کلسیم فورت , خواص کلسیم فورت مینو , قرص جوشان چاق می کند , خوردن چای بعد از قرص , طرقه مصرف شربت کلسیم , موقع خوردن قرص کلسیم , قرص جوشان ویتامین d , osteocare زمان مصرف , خوردن قرص همراه شیر , نحوه مصرف قرص کلسیم , قرص کلسیم calcicare , عوارض قرص osteocare , زمان مصرف قرص کلسیم , دارو کلسیوم مگنزیوم , عوارض قرص کلسیم ده , قرص کلسیوم بارداری , کلسیم دی و درد شکم , مصرف کلسیم در خرما , جایگزین مکمل کلسیم , اب کربنات دار چیست , میزان مصرف کلیسیوم , بهترین مکمل منیزیم , کلسیم 5 جالینوس , عوارض قرص سوپراكل , انواع قرص calcium , قرص های osteocare , کپسول منیزیم امگا , قرص سوپرمینت خوبه , ضررهای شربت کلسیم , قرص کلسیم بارداری , مضرات مصرف کلسیم , قرص کلسیم آب شور , بهترین قرص جوشان , قرصهای calcicare , خريد كپسول كلسيم , قرص منیزیم چیست , مکمل زنان خارچی , مکمل زنان خارجی , کلسیم سیترات د3 , قرص کلسیم استیو , کپسول روماتیدین , عوارض قرص کلسیم , کلسی کر نیچرمید , عوارض قرص osteo , قرص کلسیم و روی , مکمل روی منیزیم , فواید قرص کلیسم , جذب کلسیم در شب , کلسیم سیترات دی , خريدكپسول كلسيم , قرص کلسیم دی 3 , کلسیم و منیزیم , قرص استئوکینون , ضررهای سوپراکل , مصرف قرص کلسیم , خواص قرص کلسیم , قرص کلسیم ماهی , قرص کلسی نوژن , لیکوئید کلسیم , کلسیم لیکویید , قرص calcicare , کپسول کلسی کر , calcicare قرص , cu کلیسیم قرص , قرص روماتیدین , مصرف کلسیم دی , دارو کلسیم دی , قرص osteocare , قرص کلسیک دی , کلسیم ژله ای , cu کلسیم قرص , قرص رماتیدین , قرص کلسی نوژ , کلسی کر نیچر , کلسیم منیزیم , قرص کلسیم d3 , کپسول کلسیم , قرص کلسیم د , قرص كلسيم د , قرص سوپراکل , قرص منیزیوم , عوارض کلسیم , calsum قرض , سوپر کلسیم , قرص osteo , طب سوزین , کلسی دکس

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی




خانه

موبایل

قرص کلسیم

 

عوارض قرص جوشان کلسیم دی

کلسیم را عموماً می شناسید و می دانید که در استخوان ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می شود و اطلاع دارید که کلسیم به میزان فراوان در شیر وجود دارد . پس چرا زنان میانسال و مسن ما با وجود اطلاع از این مسأله مبتلا به پوکی استخوان می شوند؟ این حقیقت نشان می دهد که باید در مورد کلسیم بدانیم و منابع دیگر آن را بهتر بشناسیم.

 

کلسیم، فراوان ترین مینرال موجود در بدن است. بدن ما تقریباً 1 کیلو گرم کلسیم دارد. البته در افراد مختلف با استخوان بندی متفاوت، مسلما این میزان فرق می کند. کلسیم در استخوانها و دندانها نشسته است و تنها 1% آن در بقیه بدن وجود دارد که همین 1 درصد اعمال زیادی انجام می دهد، مثلاً انقباض همه ماهیچه های ما بسته به وجود کلسیم است

 

جذب و انتقال کلسیم

جذب آن در خون به صورت یون کلسیم و از دیواره روده صورت می گیرد. عاملی که موجب افزایش جذب کلسیم می شود ویتامین D است ، به همین دلیل قرصهای مکمل کلسیم را با ویتامینD تهیه می کنند. لذا اگر منابعی را که دارای این 2 عنصر است مصرف کنید که کلسیم موجود در آنها بهتر جذب می شود.

 

در صورتی که در غذا، ماده ای ب اگزالات باشد، جذب کلسیم آن کاهش می یابد و به همین دلیل است که کلسیم اسفناج و چغندر ، به خوبی کلسیم شیر جذب نمی شود.

اسید فیتیک موجود در سبوس گندم نیز جذب Ca را کاهش می دهد ولی این مسئاله زمانی اثر گذار است که مصرف آن خیلی زیاد باشد مثل گیاهخواران مطلق. دریافت کلسیم کافی ، اثرات مثبتی در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون دارد ،تنظیم میزان کلسیم بدن ، بر عهده هورمونهایی است که از غده تیروئید ترشح می شوند.

 

عملکرد کلسیم در بدن

• ضربان قلب را تنظیم مینماید.

• بیخوابی را کاهش میدهد.

• در متابولیسم آهن بدن مؤثر است.

• در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن بخصوص در انتقال تحریکات نقش اساسی دارد.

• کلسیم عامل استحکام استخوانهاست. کلسیم کافی باید در غذای نوجوانان قبل از بلوغ وجود اشته باشد تا استخوانها تراکم مناسبی بیابند و در سالمندی به پوکی استخوان مبتلا نشوند.

• کلسیم برای عملکرد عضلات ضروری است و تا کلسیم وجود نداشته باشد حرکت امکان پذیر نمی باشد .

• انتقال پیامهای عصبی با واسطه یون کلسیم صورت می گیرد.

• کلسیم در یکی از مراحل انعقاد خون دخیل است.

همانطور که متوجه شدید، کلسیم فعالیتهای زیادی را در بدن بر عهده دارد .

 

عوارض کمبود کلسیم

عوارض کمبود کلسیم در کودکان راشیتیسم، در میانسالان استئومالاسی ، و در بزرگسالان استئوپروز است.

این بیماری ها در اثر کمبود ویتامین D نیز بروز می کند، پس اگر می خواهید استخوانهای محکمی داشته باشید بهتر است مراقب مصرف ویتامین D هم باشید. کمبود شدید کلسیم، انقباض شدید عضلات به حالت کزاز را به دنبال دارد که ابتدا به صورت گرفتگی عضلات دیده می شود.

 

البته این حالت کمتر رخ می دهد و آنچه ما از کمبود کلسیم دیده ایم، پوک شدن استخوانها در سنین بالاست که برای جلوگیری از آن باید از نوجوانی به فکر باشیم.

کلسیم از راه پوست هم به هدر می رود فعالیت زیاد در حرارت بالا و تعرق زیاد، دفع پوستی کلسیم را افزایش می دهد .

چرا که در اثر بالا رفتن سن، درد استخوان، راحت شکسته شدن و دیر جوش خوردن استخوانها گریبانگیرمان می شود .

میزان مورد نیاز کلسیم روزانه 8 تا 12 میلی گرم است.

 

جلوگیری از ابتلاء به استئوپروز

• دریافت کلسیم، و ویتامین D باید در حد استاندارد باشد.

• نباید سیگار بکشیم.

• نباید قهوه و چای بیش از حد مصرف کنیم.

• نباید دیورتیک (داروهای مدر) بیش از حد مصرف کنیم.عوارض قرص جوشان کلسیم دی

• باید خود را در معرض خورشید قرار دهیم تا ویتامین Dدر زیر پوستمان تولید شود.

• در هر سنی که هستیم دست از ورزش کردن و فعالیتهای بدنی برنداریم، چراکه کم تحرکی استخوانها را پوک می کند.

• مصرف کافی منابع ویتامین D را فراموش نکنیم.

 

منابع کلسیم

انواع لبنیات غنی ترین و بهترین منبع کلسیم هستند و کلسیم موجود در آنها براحتی جذب می شود. هر لیوان شیر 3 میلی گرم کلسیم دارد که یک سوم ِ نیاز روزانه ما را تأمین می کند.

ماست، پنیر و بستنی هم چون از شیر تهیه می شوند کلسیم قابل توجهی دارند.ماهی نیز منبع خوبی برای کلسیم است ماهی هایی چون ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین مقدار مناسبی کلسیم دارند.

سبزیجات سبز رنگ کلسیم زیادی دارند :

روناس ، اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی ، جعفری . بادام هم کلسیم زیادی دارد که با کشمش و انجیر و خرمای خشک، میان وعده هایی مناسب و مقوی هستند. جالب است بدانید که گوشتها و میوه ها کلسیم زیادی ندارند.

برای تأمین کلسیم روزانه، حداقل 2 لیوان لبنیات لازم دارید به علاوه باید از سبزیجات و حبوباتی که کلسیم قابل توجهی دارند نیز استفاده کنید.

 

مکمل کلسیم

وجود کلسیم برای انجام بسیاری از اعمال بدن ضروری است؛ مثل تنظیم ضربان قلب، انتقال پیام های عصبی، تحریک ترشح هورمون ها، انعقاد خون و مهمتر از همه ساخت استخوان های بدن و حفظ سلامتی آنها .

کلسیم در بسیاری از موادغذایی وجود دارد و به علت اینکه بدن قادر به ساخت آن نیست، بایستی به مقدار کافی از راه غذا دریافت شود. حتی بعد از تکمیل و توقف رشد طولی استخوان های بدن( یعنی بعد از دوران رشد ) بایستی به مقدار لازم دریافت شود، زیرا از راه های مختلفی از بدن دفع می شود؛ مثلاً از طریق عرق، ریزش مو، تجدید پوست و ناخن، ادرار و مدفوع.

کلسیمی که در طی روز از بدن دفع می شود، بایستی از طریق غذا دوباره تأمین شود. منابع غذایی کلسیم عبارتند از : شیر ، ماست ، پنیر و سایر مواد لبنی ، ماهی مثل ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین، بادام ، کشمش، سبزیجاتی مثل روناس، اسفناج، کلم، کلم بروکلی، جعفری.

وقتی کسی نتواند از طریق غذا به مقدار کافی کلسیم را برای رفع نیازهای خود دریافت کند، از کلسیم موجود در استخوان ها ( منبع ذخیره کلسیم ) استفاده می کند که باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود. چنین فردی نیاز به دریافت مکمل کلسیم یا غذاهای غنی شده با کلسیم دارد.

اینکه به چه مقدار مکمل کلسیم نیاز داریم تا کمبود آن را جبران کنیم، بستگی به مقدار دریافت آن از غذاهای مختلف دارد.

کلسیم موجود در طبیعت به شکل ترکیب با سایر مواد وجود دارد. ترکیبات مختلفی از کلسیم در مکمل های آن وجود دارد؛ مثل کربنات کلسیم، سیترات کلسیم و فسفات کلسیم.هرکدام از این ترکیبات، مقادیر متفاوتی از کلسیم را دارا هستند.

 

نکته مهم:

برای اطلاع از میزان کلسیم خالص موجود در مکمل، حتماً برچسب آن را بخوانید تا متوجه شوید برای رفع نیازتان باید چه تعداد قرص مصرف کنید.

 

چه نوع مکمل کلسیمی را باید مصرف کنید؟

بایستی متذکر شوم بهترین مکمل آن است که نیازهای فرد را با توجه به میزان تحمل فرد، قیمت و در دسترس بودن آن تأمین کند.

 

در انتخاب و خرید مکمل کلسیم بایستی موارد زیر را در نظر بگیرید:

• حتماً تحت نظارت داروسازی های معتبر بوده و طبق مقادیر استاندارد باشد. هرگز مکمل هایی را که دارای های معتبر دارویی نیستند، خریداری و مصرف نکنید زیرا بعضی از این مکمل های غیراستاندارد، حاوی مقادیر خیلی بالا و سمی کلسیم هستند.

 

• مکمل های کلسیم به راحتی در بدن جذب می شوند. اگر میزان جذب و محلولیت مکمل در بروشور آن مشخص نبود، برای تعیین میزان محلولیت آن طبق روش زیر عمل کنید:

مکمل کلسیم را( به شکل قرص یا کپسول ) برای مدت 3 دقیقه در مقدار کمی آب گرم قرار دهید و گاهی آن را هم بزنید. اگر در طی این مدت قرص یا کپسول حل نشد، نشان می دهد در معده نیز حل نخواهد شد.

مکمل های کلسیم به شکل مایع و جویدنی، بهتر در معده حل می شوند زیرا قبل از ورود به معده تجزیه می شوند.

کلسیم چه از طریق غذا و چه به شکل مکمل ، زمانی بهتر جذب می شود که چندین بار در طی روز و هر بار به مقدار 5 میلی گرم یا کمتر مصرف شود. ولی با این همه دریافت یک جای آن، بهتر از این است که هرگز مصرف نشود.

 

• مصرف مکمل های کلسیم در بعضی افراد عوارض جانبی مثل یبوست و گازمعده را ایجاد می کند. اگر با مصرف مایعات و فیبر غذایی فراوان این مشکل رفع نشد، نوع مکمل خود را تغییر دهید. مثلاً به جای سیترات کلسیم، کربنات کلسیم را مصرف کنید.

همچنین باید مقدار مکمل مصرفی را به تدریج افزایش دهید. مثلاً هفته اول، فقط روی 5 میلی گرم مصرف کنید، سپس به آرامی مقدار مصرف مکمل را افزایش دهید.

 

• اگر دارو مصرف می کنید، با پزشک خود و یا دکتر داروساز در مورد تداخل مکمل کلسیم با آن دارو مشورت کنید. بعنوان مثال مکمل کلسیم، جذب آنتی بیوتیک تتراسایکلین را کاهش می دهد. همچنین با جذب آهن نیز تداخل دارد. بنابراین مکمل کلسیم و مکمل آهن نبایستی همزمان با هم مصرف شوند. فقط به طور استثنائی، می توان مکمل آهن را با سیترات کلسیم یا ویتامین C مصرف کرد، زیرا حلت اسیدی دارند. سایر داروهایی را که با معده خالی مصرف می شوند، نباید با مکمل کلسیم دریافت کرد.

 

• مکمل های کلسیم دارای سایر املاح و ویتامین ها نیز هستند.

مطالعات مختلف نشان داده دریافت کم کلسیم باعث کاهش توده استخوانی و افزایش شکستگی استخوان می شود.

ولی دریافت کم کلسیم یکی از عوامل کاهش توده استخوانی است. سایرعوامل تأثیرگذار بر روی کاهش استحکام استخوانی بدن شامل کاهش استروژن، عدم فعالیت بدنی، کشیدن سیگار، مصرف الکل یا سایر بیماری ها و درمان های پزشکی است. اگر این عوامل وجود داشته باشند، حتی با مصرف کلسیم فراوان نمی توان از شکستگی استخوان جلوگیری کرد.

DRI 1 ) مقدار دریافت غذایی توصیه شده ) کلسیم برای افراد بالغ 1 تا 12 میلی گرم در روز است که این میزان بستگی به سن، جنس و شرایط فرد دارد. به عنوان مثال در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان میزان نیاز به کلسیم است.

یک واحد لبنیات حدود 3 میلی گرم کلسیم را تأمین می کند. یک واحد لبنیات برابر یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 45 گرم پنیر است.

افرادی که به مقدار کافی کلسیم را از راه غذا دریافت نمی کنند، برای رفع نیازشان بایستی مکمل کلسیم مصرف کنند.

در مصرف مکمل کلسیم بایستی به این نکته توجه داشت که مقدار عنصر کلسیم موجود در مکمل را در نظر بگیریم نه مقدار کل مکمل را. مثلاً یک قرص کربنات کلسیم 5 میلی گرمی ، فقط 2 میلی گرم کلسیم خالص دارد. بنابراین فرد با مصرف این قرص فقط 2 میلی گرم کلسیم دریافت می کند نه 5 میلی گرم.

کلسیم در روده کوچک جذب می شود، ولی تمام کلسیم مصرف شده، جذب نمی شود.

 

مقدارجذب کلسیم بستگی به عوامل زیر دارد:

• محیط اسیدی روده

• مقدار ویتامین D بدن

• مقدار استروژن بدن

• نوع مکمل کلسیم

 

انواع مکمل های کلسیم

یکی از عوامل مهم در جذب کلسیم، میزان محلولیت مکمل کلسیم در بدن است. سعی کنید همیشه مکمل های استاندارد و مورد اطمینان را مصرف کنید تا بدانید چه میزان عنصر کلسیم دارند و چه مقدار در بدن حل می شوند.

 

• سیترات کلسیم: مکمل کلسیم در محیط اسیدی بهتر جذب می شود، پس سیترات کلسیم بهتر از سایر مکمل ها جذب می شود، زیرا اسیدی است. این مکمل نیاز به اسید معده زیادی برای جذب ندارد و می توان آن را در هر موقع از روز و حتی با شکم خالی مصرف کرد. اما این مکمل معمولاً کلسیم کمی دارد، بنابراین بسته به نیاز فرد برای تأمین کلسیم بایستی تعداد قرص بیشتری مصرف کرد.

 

• کربنات کلسیم: مکمل های کلسیمی از این نوع هستند. این مکمل برای جذب بهتر نیاز به مقدار زیادی اسید معده دارد. بنابراین بایستی بعد از وعده غذایی مصرف شود.

 

• گلوکونات کلسیم و لاکتات کلسیم: این نوع مکمل ها، کلسیم کمی دارند. بنابراین برای رفع نیاز به کلسیم بایستی تعداد قرص های بیشتری مصرف کرد.

 

• کلسیم سخت(Coral calcium): این نوع مکمل کلسیم غیر از حفظ سلامت استخوان ها، در سایر بیماری ها نیز مصرف می شود. این مکمل بیش از 2 نوع بیماری را درمان می کند که شامل بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و است. البته این یافته صددرصد تأیید شده نیست. این نوع مکمل فقط کربنات کلسیم دارد و به دلیل قلیایی بودن، مسمومیت اسیدی بدن را خنثی کرده و آن را از بین می برد.

 

هشدار در مورد مصرف مکمل های کلسیم

روزانه از 25 میلی گرم عنصر کلسیم (نه خود قرص) را مصرف نکنید.

منبع:persiandiet.com


تغذیه و تناسب اندام

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *