عوارض قرص برنج برای خودکشی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

قرص برنج ( که در عطاری ها می فروشند) در چند سال اخير مثل مرگ موش براي خود شهرتي به هم زده . خبر مرگ كساني كه در اثر استفاده از اين قرص جان خود را از دست مي دهند

قرص برنج تركيب خطرناكي از فسفيدهاست كه براي جلوگيري از آفت زدگي برنج انبار شده مصرف مي شود اما از ابزار اصلي خودكشي در بزرگسالان هم به شمار ميايد. براي مثال اين ماده شايعترين عامل خودكشي در هند است و خوردن يا استنشاق اتفاقي اين ماده نيز مي-تواند عوارض شديد و حتي كشنده اي در برداشته باشد.

به عقيده متخصصان : دوز كشنده اين قرص در انسان شخص است ولي مواردي از مرگ در اثر خوردن تنها نصف قرص (-٥/١گرم) نيز گزارش شده. احتمال مرگ در اثر استفاده از اين سم بسيار بالا و مانند سيانور است و متاسفانه اين سم، هيچ پادزهري ندارد.: «نصف يك قرص 3 گرمي براي يك فرد بالغ دوز كشنده محسوب مي-شود اما به هر حال هر چقدر فرد مسموم زودتر به مراكز درماني برسد احتمال زنده- ماندنش بيشتر است، هر چند كه به هر حال درمان قطعي وجود ندارد و حتي پس از اقدامات درماني باز هم ممكن است فرد نتواند مرحله حاد را پشت— سر بگذارد و ظرف 24 تا 48 ساعت جانش را از دست بدهد

نکته : قرص برنج اکستازی نیست نوجوانان و جوانان مراقب باشند

عوارض قرص برنج برای خودکشی

در حالی که طی سال گذشته حدود ۲۳۲ نفر دچار مسمومیت با قرص برنج شده بودند انتظار می-رفت با تبلیغات و اطلاع-رسانی گسترده- در خصوص خطرات این قرص و جلوگیری از سوء مصرف آن ، شاهد کاهش چشمگیر مسمومیت با قرص برنج باشیم. اما متاسفانه اینگونه نشد.


این قرص-ها در نواحي شمال كشور به منظور حفظ و نگهداري برنج در انبارها و جلوگيري از تخريب آن-ها توسط حشرات و همچنين دفع آفات ساير غلات انبار شده استفاده مي-شود.

براساس اين گزارش، امروزه به دليل موجود بودن اين قرص ها در منازل و دسترسي آسان، به عنوان وسيله ايي براي خودكشي استفاده شده و جوانان با درگيري-هاي بسيار جزيي به خوردن اين قرص ها اقدام مي كنند .

اين گزارش مي افزايد: به دنبال تحقيقات به عمل آمده به علت سمي بودن بيش از حد اين قرص، مصرف يك چهارم اين قرص موجب مسموميت شديد و استفاده از نصف اين قرص سبب مرگ انسان مي شود-.



قرص برنج قرصی با وزن حدود ۳ گرم با بوی سیر یا ماهی گندیده است که دارای جذب خوراکی و استنشاقی بالا و فاقد جذب پوستی است.

این قرص ترکیب خطرناکی از فسفیدها (فسفید روی، کلسیم و بطور شایع تر فسفید آلومینیوم) بوده و جهت جلوگیری از آفت زدگی برنج انبار شده، مصرف می-شود. قرص برنج همچنین جهت دفع آفات سایر غلات انبار شده و جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام، تنباکو و غیره نیز استفاده می شود.


حدود یک-سال پیش به دنبال مسمومیت چهار دانش آموز در اثر مصرف قرص برنج و اضافه شدن قربانیان دیگر به این مجموعه، جمله غلطی بر زبان ها جاری شد که به دنبال خود اتفاق تلخی را رقم زد. این جمله که سهوا بیان شد این بود «قرص برنج همان اکستازی است که به تازگی و با جدید قرص برنج به ایران وارد شده است».

این جمله آغازی بود بر افزایش قربانیان ناشی از این قرص مهلک که با تصور واهی ایجاد لحظاتی توهم زا از آن استفاده می-کردند، اما واقعیت بسیار متفاوت و دردناک است.


در تماس این ماده با رطوبت و یا اسید معده، -ماده سمی و خطرناکی به «فسفین» آزاد می-شود که علت اصلی سمیت مهلک این ماده است و هرچه این ترکیبات تازه-تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک تر خواهد بود.
مکانیزم احتمالی اثر این ماده، مهار چرخه سیتوکروم اکسیداز (تنفس سلولی) و در نتیجه مرگ سلولی است.

بنابراین دستگاه-هایی نظیر مغز، قلب، کبد و کلیه که به مقدار اکسیژن بیشتری نیاز دارند نسبت به این سم حساس-تر و آسیب پذیرتر هستند.


مصرف قرص برنج میتواند عوارض شدید و کشنده ای در بر داشته باشد. بر اساس نتایج بدست آمده از بررسی مسمومین با این قرص، فسفیدها به ویژه فسفید آلومینیوم باعث تحریک شدید دستگاه گوارش، اختلالات قلبی عروقی، کاهش فشار خون، شوک، آرتیمی، نارسایی قلبی، ادم ریوی، اسیدوز متابولیک، آسیب کبدی و کلیوی، کاهش پلاکت خون، تشنج و نهایتا کما و مرگ تا ۷۲ ساعت پس از مصرف می شود.


عوارض گوارشی معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه پس از مصرف ایجاد شده و سپس سایر علائم ظاهر می شود. عوارض حاد ناشی از مصرف این قرص که معمولا دقایقی پس از استنشاق گاز فسفین ظاهر شده می-تواند شامل سردرد، گیجی و خواب آلودگی شدید، خستگی، سرفه شدید همراه با خلط س بز رنگ، اختلال در حرکت و تکلم، تنگی نفس، تهوع و استفراغ، درد معده و اسهال باشد.


مسمومیت ناشی از خوردن قرص برنج عموما شامل تهوع و استفراغ، درد معده، اسهال، تنگی نفس،- احساس سرما، عطش فراوان، سردرد، تشنج و کما است. مرگ بین ۳۰ تا ۶۰ درصد موارد مسمومیت معمولا در ساعات اولیه و حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد روی می دهد.


علائم ناشی از استنشاق مزمن آن به صورت کاهش اشتها، کاهش وزن، کم خونی، شکستگی خود به خود استخوان است، مرگ به دنبال مصرف نیمی از قرص و یا ۱/۵ گرم می-تواند ایجاد شود.



عوارض جانبی ناشی از مصرف قرض برنج را در سیستم قلبی عروقی، تپش قلب، اختلالات هدایتی قلب، افت فشار خون، عدم فعالیت ماهیچه قلب، نارسایی احتمالی قلب و شوک که از عوارض کشنده ناشی از مصرف فسفین است.


این قرص در دستگاه تنفسی نیز به تنگی نفس، تنفس ضعیف و سطحی، سرفه شدید سبزرنگ منجر می شود.


با آسیب به دستگاه گوارش فرد دچار تهوع، استفراغ، درد معده و اسهال شده می شود


اختلال در دستگاه عصبی به صورت گیجی، سردرد و خستگی، خواب آلودگی، دل شوره و اضطراب، تشنج،- کما و مرگ منجر شده و در کبد زردی و در کلیه نارسایی حاد بروز می کند.


باید پس از مشاهده اولین علائم که شامل تهوع، استفراغ، درد شکم و تنگی نفس است، مسموم را به هوای آزاد برده و در صورت هوشیاری و مصرف خوراکی، با ایجاد تهوع سعی در خارج کردن ماده سمی از معده کرده کرد و فرد را سریعا به مراکز درمانی رساند .


عوارض قرص برنج برای خودکشی

شستشوی معده اولین اقدام است . بعد از شستن معده بیمار با ۲ تا ۴ لیتر آب، به دادن زغال فعال (شارکول) اقدام کنیم. همچنین در مورد افرادی که دچار تنگی نفس شده اند، باید اکسیژن رسانی صورت گیرد؛ زیرا بهبودی و زنده ماندن بیمار به درمان به موقع و نیز میزان آسیب کلیه و کبد مرتبط بوده که وابسته به میزان سم مصرف شده می باشد.


درمان اختصاصی بیماری تزریق سولفات منیزیم وریدی است.


کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، یا راهکاری دیگری دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.



تهیه و گردآوری مجله دلگرم


جهان باورصاد



پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 5
.

ی
ǘ “takhfif”
.

* ی ј
ی 92
1 .
 


ǘ

عوارض قرص برنج برای خودکشی

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  21
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 

ی magiran.com
ʝ
 
 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *