عوارض قرص بتاهیستین 8

در این مطلب به طور جامع در مورد قرص بتاهیستین صحبت می کنیم. همچنین موارد مصرف، نحوه مصرف، موارد منع مصرف، عوارض جانبی و شرایط نگهداری این دارو را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

بتا سرک یا بتاهیستین (Betahistine) از خانواده هیستامین می باشد که در سال 197 برای کاهش علائم و درمان بیماری منییر وارد بازار شد. در بیماری منییر مایع گوش میانی افزایش می یابد و قرص بتاهیستین در بهبود عوارض و مشکلات این وضعیت به شخص کمک می کند. در ادامه به این موضوع می پردازیم.

همان طور که گفتیم قرص بتاهیستین برای تسکین علائم بیماری منییر تجویز می شود. در این بیماری مایع گوش میانی زیاد شده و پیام هایی که از اعصاب داخل گوش جهت وضعیت تعادل بدن، به مغز فرستاده می شوند، دچار تداخل شده به طوری که پیام ها و یا کمتر فرستاده می شوند. بدین ترتیب شخص دچار مشکلاتی مثل وزوز گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه و می شود. این علائم ممکن است تا چندین ماه بروز نکنند و یا به صورت دوره ای بروز و چندین ساعت هم طول بکشد تا رفع شود.

عوارض قرص بتاهیستین 8

مکانیسم این قرص به این صورت است که در خون رسانی گوش درونی تغییراتی ایجاد می کند که این تغییرات منجر به بهبود علائم و درمان بیماری منییر می شوند.

قبل از مصرف داروی بتاهیستین, اگر هر کدام از موارد زیر را داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

هر دارویی علاوه بر اینکه سودمند است عوارضی هم دارد. این عوارض در هر فردی متفاوت است و به یک شکل بروز نمی کند. در صورت بروز این عوارض و غیر قابل تحمل بودن آن هرچه سریعتر به پزشک خود اطلاع دهید.

با مصرف قرص بتاهیستین عوارضی مثل خشک شدن دهان، تار شدن دید، بی خوابی، سردرد، خستگی، داشتن حالت تهوع و استفراغ، ایجاد درد در معده بعد از خوردن غذا، ورم کردن لب ها و صورت، داشتن تنگی نفس، افسردگی که به ندرت پیش می آید، بثورات جلدی مثل خشک شدن، خارش و پیدایش جوش های ریز پوستی (راش پوستی)  ممکن است ایجاد شود.

این دارو موجب خواب آلودگی نمی شود ولی چنانچه دچار این حالت شدید از انجام دادن کارهایی که به هوشیاری نیاز دارد مثل رانندگی کردن، بپرهیزید.

قرص بتاهیستین را در جای خنک، خشک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید. دمای مناسب برای نگهداری این دارو ۲۵ درجه سانتی گراد یا همان دمای اتاق می باشد. از مصرف دارویی که تاریخ انقضای آن گذشته، اجتناب کنید.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

عوارض قرص بتاهیستین 8

© 219 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

خرید بیمه ثالث و بدنه در روزهای پایانی سال با آمدن روزهای پایانی سال، بسیاری از ما با درگیریها و دغدغه های متفاوتی دست و پنجه نرم میکنیم. که معمولا باعث کمبود وقت و بهم ریختگی برههای پایانی سال میشود.

نکاتی برای موفقیت کودکان در پیش دبستانی دوره پیش دبستانی یکی از مقاطع تحصیلی برای کودکان است که معمولا برای کودکان بین سه الی شش سال برگزار میشود. دوره پیش دبستانی تاثیرات زیادی در تربیت و پرورش و رشد ذهنی

گروه جامعه: با نزدیک شدن به ایام خانه تکانی شب عید و دقدقه تمیزی برای سال جدید خیلی از خانم ها و شاغلین به فکر تمیزی و پاکیزه بودن منزل و شرکت خود هستند. همیشه خانه تکانی و استرس آن

گردشی متفاوت در کیش و قشم وقتی به مسافرت کیش و قشم فکر میکنیم اولین چیزی که به ذهن میرسد ساحل و دریایی زیبا و آرومشون هست که قدم زدن و شنا کردن در اونجا حال خوشی میده. جالب اینجاست

بهترین مرکز ارائه خدمات زیبایی را چطور پیدا کنیم؟ امروزه با گسترش روز افزون اهمیت بهداشت و زیبایی در میان زنان و مردان سرتاسر جهان، یافتن بهترین مرکز ارائه کننده خدمات زیبایی نظیر اپیلاسیون و لیزر موهای زائد، به یکی

عوارض قرص بتاهیستین 8

کتاب چاپ کنید؛ حتی یک جلد! نشر کتاب غالباً به دو شیوۀ سرمایه‌گذاری ناشر یا سرمایه‌گذاری نویسنده انجام می‌شود. در شیوۀ اول سرویراستار مجموعه یا دیگر متخصصانِ حوزۀ موردِ بحثِ کتاب پس از بررسی موضوع و محتوا دربارۀ سرمایه‌گذاری روی

چطور در مهمانی لباس خود را با فرزندتان ست کنید یکی از لذتهای پدر و مادر شدن، ست کردن لباس با بچههاست. این کار علاوه بر اینکه زیبایی استایل خانوادگی شما را میکند؛ به ایجاد احساس نزدیکی با

انواع محیط کاری و لباسهایی که مناسب آنهاست میگویند نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را به دست آورید؛ مگر اینکه برای همان شغل لباس بپوشید. ما یک قانون جدید را به این قانون اضافه میکنید؛ نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را حفظ

مهمترین وسایلی که قبل از سفر به شهر ساحلی باید به همراه داشته باشید درست وقتی که خستگی از هر طرف حمله میکند، سفر به مناطق ساحلی میتواند مثل یک معجزه شیرین، حال آدم را خوب کند و خستگیها را

8 روش ساده برای اینکه کتاب خواندن جزئی از عادات روزمره تان شود کسانی که کتاب میخوانند میتوانند به تعداد شخصیتهای موجود در کتابها، زندگیهای مختلفی را تجربه کنند. هر کدام از این زندگیها تجارب زیادی به فرد میدهند؛ برای

بتاهیستین چیست؟
بتاهیستین برای درمان بیماری منییر کاربرد دارد. بیماری منییر یک اختلال مرتبط با گوش داخلی می باشد که منجر به بروز حملات سرگیجه همراه با احساس چرخش، کاهش شنوایی و صدای وزوز در گوش می شود.
شدت و تعداد دفعات وقوع این حملات می تواند متفاوت باشد و علائم آن ناشی از افزایش مایع در گوش داخلی است.
درمان های دارویی می تواند به تسکین و پیشگیری از علائم این حملات کمک کند.
بتاهیستین جریان خون در عروق اطراف گوش داخلی را افزایش می‌دهد. این عمل منجر به کاهش مایعات در گوش داخلی می شود و از پیشرفت علائم جلوگیری می نماید.

پیش از شروع مصرف بتاهیستین
-در صورت باردار یا شیرده بودن به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورتی که سابقه ی زخم معده یا هرگونه زخم گوارشی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
– اگر مبتلا به آسم می باشید لازم است پزشک خود را در جریان قرار دهید.
– در صورت وجود توده در غدد فوق کلیوی حتماً به پزشک اطلاع دهید.
– لیست داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری گردد.
– در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر، پزشک یا داروساز خود را در جریان قرار دهید.

نحوه ی صحیح مصرف بتاهیستین
– بتاهیستین را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک خود مصرف نمایید. معمولاً جهت کنترل سرگیجه، در ابتدا ١۶ میلی گرم از راه خوراکی سه بار در روز تجویز می گردد و سپس ٢۴تا۴٨میلی گرم درروزتا زمانی که علائم برطرف گردد، ادامه می یابد.
– بتاهیستین را همراه با یک وعده ی غذایی سبک میل کنید.
– قرص را بصورت کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و سعی کنید دارو را بصورت منظم مصرف نمایید تا از فراموشی مصرف دارو جلوگیری گردد و سریعتر بهبودی حاصل شود.
– در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو،نیاز به مصرف آن در زمان یادآوری نیست و نوبت بعدی را طبق بره ی گذشته مصرف نمایید و از دوبرابر نمودن مقدار مصرف دارو در نوبت بعدی خودداری نمایید. توصیه ها:
– در صورتی که شغل شما رانندگی باشد، درصورت تشخیص علائم بیماری منییر(سرگیجه، وزوز گوش و)لازم است رانندگی را متوقف نمایید زیرا احساس چرخش و سرگیجه ی ناگهانی می تواند خطرناک باشد و پس از درمان و تحت کنترل قرار گرفتن بیماری، رانندگی مجاز می باشد و مصرف داروی بتاهیستین تاثیری در عملکرد شما در رانندگی نخواهد داشت.
– برخی افراد مبتلا به منییر اظهار می کنند که علائم با رعایت نمودن رژیم غذایی کم نمک، فعالیت ورزشی مناسب و روزانه، ترک سیگار وقطع مصرف فرآورده های الکلی وحاوی کافئین بهترکنترل می گردند.لذا با رعایت این موارد ممکن است علائم با سرعت بیشتری بهبود یابد.
– در صورتی که بتاهیستین را هرروز مصرف می نمایید ممکن است در ابتدا تنها تعداد یا شدت حملات بیماری در شما کم شود. در این شرایط ممکن است پزشک مصرف این دارو را در یک دوره ی۶تا دوازده ماهه برای شما تجویز نماید تا بررسی شود که بر روی روند بهبودی موثر است یا خیر واگربهبود حاصل شد، ممکن است لازم باشد مصرف دارو را با مقدار کمتر تا مدتی ادامه دهید.
– در مدت درمان با این دارو از اقدام جهت بارداری خودداری نمایید.
– پیش از خرید هرگونه فرآورده ی دارویی، داروساز خود را در جریان مصرف بتاهیستین قرار دهید تا مطمئن شوید که مصرف همزمان آن فرآورده همراه بتاهیستین بدون ایراد است. بطور مثال اثر بتاهیستین درصورت مصرف همزمان با فرآورده های حاوی آنتی هیستامین (داروهای ضد حساسیت، ضد سرماخوردگی و)، کاهش می یابد.

عوارض احتمالی و کنترل عوارض بتاهیستین
– درصورت احساس تهوع یا سوهاضمه، حتماً این دارو را همراه با وعده ی غذایی مصرف نمایید.
– در صورت بروز سردرد با داروساز خود مشورت نمایید تا داروی ضددرد مناسب شرایطتان را به شما پیشنهاد دهد.
– در صورت دل‌پیچه ی شدید، نفخ یا ناراحتی گوارشی، درصورتی که با مصرف دارو همراه غذا علائم برطرف نگشت، به پزشک خود اطلاع دهید.
– در صورت بروز حساسیت پوستی، خارش یا لکه های قرمز پوستی، از یک کرم مرطوب کننده استفاده نمایید و در صورتی که لکه های قرمز ازبین نرفت یا شد، به پزشک خود مراجعه نمایید.

Reference1: www.medicines.org.uk
Reference2: www.drugs.com

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *