عوارض قرص آلپرازولام 1

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

گردآوری – نبض ما

داروی آلپرازولام معمولا برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می شود. همچنین با توجه به خواص ضد افسردگی در برخی موارد برای افراد افسرده هم مورد استفاده قرار می گیرد.

این دارو دارای های تجاری مختلفی است. ازجملهApo-alperaz ،زانلXanal ،رازو آلپرازولام Razoalperazolam، زنکس (Xanax)، نیراوام (Niravam)، آلپرازولام تی اس (Alprazolam-ts) و آلپرازولام تی دی (Alprazolam-td) است.عوارض قرص آلپرازولام 1

آلپرازولام از دسته بنزودیازپین ها است. اثرات بنزودیازپین ها در بدن را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود.

در دوزهای پایین، بنزودیازپین ها داروهای ضد اضطراب خوبی هستند. این داروها اثر ضد اضطراب خود را عمدتا از طریق افزایش انتقال گابا و در نتیجه مهار مدارهای عصبی در سیستم لیمبیک مغز اعمال می کنند.

همه بنزودیازپین ها در دوزهای بالاتر دارای خواص آرام بخش و خواب آور هستند.

اختلال موقت حافظه با استفاده از بنزودیازپین ها بسیار شایع است ولی تقریبا همیشه موقت است و با قطع دارو این حالت برطرف می شود.

بسیاری از بنزودیازپین ها فعالیت ضد تشنجی دارند و برخی از آن ها برای درمان صرع و سایر اختلالات تشنجی استفاده می شود.

در دوزهای بالا بنزودیازپین ها باعث شل شدن اسپاسم های ماهیچه های اسکلتی می شوند و این اثر را احتمالا با افزایش مهار پیش سیناپس در طناب نخاعی اعمال می کنند.

۰.۲۵-۰.۵ میلی‌ گرم‌ ۳ باردر روز (در سالمندان‌ ۰.۲۵ میلی‌گرم‌ ۲ تا ۳بار در روز) که‌ در صورت‌ نیاز تا حداکثر ۳میلی‌گرم‌ در روز افزایش‌ می‌یابد. مصرف آین‌ دارو در کودکان‌ توصیه‌  نمی‌شود.

در صورت مصرف قرص آلپراوزلام با خاصیت رهایش دهانی(قرص نیراوام) موارد زیر را رعایت کنید:

در صورت فراموش کردن یک دوز مصرف، بلافاصله آن را مصرف کنید. اگر تقریبا نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی، دوز فراموش شده را به خاطرآوردید، بهتر است دوز فراموش شده را حذف کنید. از مصرف بیش از اندازه دارو به یکباره حذر کنید.

– در صورت مصرف بیش از اندازه دارو ، سریعا به اورژانس خبر دهید زیرا کشنده است.

– علائم ناشی از مصرف زیاد دارو عبارتند از گیجی، خواب آلودگی، ضعف ماهیچه ای، از دست دادن تعادل، احساس سبک سری، غش و کما.

– از مصرف میوه یا آب میوه گریپ فروت(دارابی) همزمان با  مصرف این دارو اجتناب کنید. زیرا عوارض خطرناکی دارد.

– مصرف دارو را یکباره و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. شاید لازم باشد که ترک دارو به آرامی و با کاهش گام به گام میزان مصرف صورت بگیرد.

– علائم بیماری بعد از توقف مصرف دارو ممکن است بازگشت کند. همچنین علائم خاص ترک دارو ممکن است مشاهده شود. مثل تاری دید، مشکل تمرکز، از دست دادن اشتها، اسهال، درد، کرختی و سوزن سوزن شدن ماهیچه ها، افزایش هیجان و شور.

– مصرف‌کننده آلپرازولام نباید نوشیدنی های الکلی یا دیگر داروهای خواب آور استفاده کند. این کار، خواب آلودگی را افزایش و سطح هشیاری را کاهش می‌دهد.

– مصرف همزمان آلپرازولام و داروهایی نظیر (استامینوفن، کتوکانازول، آسپرین) باعث ایجاد تداخل شدید دارویی خواهد شد. لذا قبل از مصرف حتماً با پزشک خود در موارد تداخل دارویی مشورت کنید

– مصرف بیش از ۲ میلی گرم آلپرازولام در اوایل دوره درمان (هفته اول) باعث سرکوب خفیف سیستم تنفسی و در بیماران دچار آپنه خواب باعث تنگی نفس در خواب و یا قطع کامل تنفس خواهد شد.

– با توجه به مصرف خودسرانه آلپرازولام در ایران، در صورتی که دچار مشکل بی خوابی شدید هستید ابتدا با روانپزشک خود مشورت کنید سپس اقدام به استفاده بنزودیازپین ها کنید. موارد جایگزین مانند زولپیدم (Ambien) توسط روانپزشک تجویز خواهد شد. در موارد شدید تر استفاده از کلونازپام و لورازپام الزامی است. لذا از مصرف خودسرانه آلپرازولام برای خواب جدا خودداری فرمایید.

زولپیدم با تجاری آمبین خواص یکسانی مانند آلپرازولام دارد. مشخصه آن برای کمک به خواب است. در موارد شدید تر استفاده از کلونازپام و لورازپام توصیه می شود.

افرادی که برای مدت طولانی بنزودیازپین هایی مثل زاناکس مصرف می کنند به طور فیزیکی به این دارو وابسته می شوند. زمانی که این افراد تلاش می کنند که این دارو را قطع کنند ممکن است علائمی از جمله روان پریشی(سایکوز)،اضطراب و حتی حملات صرع را تجربه کنند.

دکتر زهرا کلاهدوز، داروساز در این باره به نبض ما می گوید: افرادی که وابسته به زاناکس هستند با یک پزشک جهت کاهش دوز تدریجی آن طی یک بره مطمئن مشورت کنند. نحوه صحیح کاهش دوز و طول دوره پروسه کاهش دوز، کاملا وابسته به این است که فرد چه مدت و چه مقدار زاناکس مصرف کرده و زاناکس چه عوارضی برای او در پی داشته است.

به گفته دکتر کلاهدوز افراد باید این نکات را در زمان ترک رعایت کنند:

– فرد از نظر مایعات تامین باشد و بسیار اهمیت دارد.کم آبی(دهیدراتاسیون) به طور جدی علائم ترک را بدتر می کند.

– از مصرف محرک هایی مثل کافئین باید اجتناب شود، چرا که موجب تشدید علائم ترک می شود.

– از مصرف الکل هم باید شدیدا اجتناب شود.

– به علت احتمال بروز تهوع در افرادی که در حال گذراندن دوره ترک دارو هستند، مصرف غذاهای کم ادویه یا بی ادویه توصیه می شود.

– غذاهای با پروتئین بالا می تواند باعث افزایش قدرت بیمار شود و انرژی کافی برای او تامین کند.

وی می گوید: اولین قدم برای کاهش دوز دارو این است که تصمیم گرفته شود با چه دوزی شروع شود. این امر نیاز به نظارت پزشکی دارد که دوز مصرفی بیمار و طول دوره مصرف دارو برای بیمار را در نظر بگیرد.

دکتر کلاهدوز با اشاره به اینکه هیچ محلول خوراکی برای علائم ترک ناشی از بنزودیازپین ها وجود ندارد، می گوید: داروها و نوشیدنی های خوراکی که ادعا می شود برای ترک و سم زدایی موثر هستند، طبق مطالعات علمی اثر به اثبات رسیده ای ندارند و نباید همراه با سایر داروهایی که برای سم زدایی مصرف شوند. مصرف توام این دارو با هم به دو دلیل توصیه نمی شود و از نظر علمی، اطلاعات محدود درباره آنها وجود دارد و دیگر اینکه احتمال تداخلات خطرناکی برای آنها متصور است.

اگر در حال ترک آلپرازولام هستید بهتر است مقاله چگونه آلپرازولام را ترک کنیم؟ را نیز مطالعه کنید.

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

 

عوارض قرص آلپرازولام 1

تمام نکات مهم در رابطه با “قرص آلوپورینول

بوتاکس و کاربردهای بوتاکس در جوانسازی

قرص مجسترول برای چه بیماری هایی است؟

نکاتی درباره ماینوکسیدیل داروی ریزش مو

قرص زغال برای چه استفاده می شود؟

11 نکته مهم که درباره شربت و قرص زادیتن باید بدانید

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

یه جا نوشتین یک باره ببلعید دو خط بعدش یه جمله مبهم نوشتین که باعث برداشت نادرست میشه.!!!!

تا هشتاش هیچ اتفاقی نمی افته اممم البته من فردا دوبسته میخورم راستش داروی خیلی خوبیه میخوابی بدونی اینکه بدونی چه اتفاقی افتاده

سلام دوستای که قصدترک دارن حتمابخونندامرو ۲۴بهمن ۹۷هستش می‌خوام از خودم واین دارو بگم وبگم چجورترک کردم شایدیک نفربتونه ازاین قرص کثیف رهایی پیدا کنه من ۳۵سالمه چندسال این قرصو مصرف میکردم با مادول می‌خوردم یجورهایی مکمل هم بودند وحال خوبی میداد ۵سال جلوتر هردوتارو ترک کردم یکسال بعدهردوروباهم شروع کردم مغازه داشتم از بس این قرص بیحالم میکرد نمی‌تونستم برم دره مغازه افسردگی‌ها شدید گرفتم همش صحبت خودکشی میکردم تا اینکه خانوادم مغازه ابزار فروشی زدن واسم اونم پارسال برج ۱۱جمع کردم اصلا دره مغازه نمی‌رفتم هرجورکه بگی اقدام به ترک کردم رمضان گذشته کمش کردم بروز گفتم دیگه نمی‌خورم ونخوردم فشارم رفت ۱۸تویروز ۴باربردنم دکتر اینم بگم اوایل که شروع کردم هرسه چهرساعت ۵یا۶تایک می‌خوردم کم کم کمش کردم تارسیدبا ۳ساعتی یه یک میل خیلی تحقیق کردم آرزو داشتم ۴ساعت بدون این قرص سر کنم تواین ۴سال هر روز وهرساعت سرگیجه داشتم فکر میکردم درد بی درمون گرفتمه باید زیادمیخوردم تا یکم سرگیجم خوب بشه نمی‌دونستم صددرصد سرگیجم از این لعنتیه بجز سرگیجه همه چیز یادم می‌رفت لرزش دست گرفته بودم میخواستم حرف بزنم هته پته میکردم همیشه حس میکردم چشام چپ میشن وبیهوش میشم تکرر ادارداشتم خلاصه منم مثل تو که داری می‌خوری ومیگی نمیتونم ترک کنم میگفتم هرگز ازشراین لعنتی خلاص نمیشم از دوسال توفکرترکش بودم به هردری میزدم مرتب توسایتها بودم فقط به یه نتیجه رسیدم که باید دزشو کم کنم شروع کردم به کم کردن دو یک میل رو نصف کردم اگه چهارساعتی یک میل می‌خوردم کردمش ۲ساعتی یه نصف میل تا یک هفته کمتر که بدنم عادت میکرد رفتم قرص نیم گرفتم نیم کیلو نصف کردم به همین ترتیب تا به ربع بعد به ثلث رسیدم الان که دارم می‌نویسم یادم نیست کی ترکش کردم فک کنم برج دوبود ولی تونستم توهم میتونی رفیق تا دوسه ماه عوارض شدید داره مثل تکرر ادرار وغیره ولی نترسید اصلا مهم نیست امیدوارم تونسته باشم حتی به یکنفرکمک کنم یاحق

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *