عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

خواص دارویی و گیاهی

عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان
عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم، وزارت بهداشت، در اطلاعیه آورده است: دو خواهر در تاریخ 97/7/28 به پزشک متخصص کودکان مراجعه کرده بودند که در نسخه هانیه یکسال و سه ماهه، سه دارو برای کودک و همچنین کپسول فلوکونازول برای مصرف مادر وجود داشته است. در نسخه فاطمه پنج ساله و نیمه نیز داروهای شربت سه داروی خوراکی وجود داشته است.

صبح روز بعد هانیه بدون نبض و تنفس به اورژانس بیمارستان کودکان ارجاع شده و با وجود عملیات احیاء، متاسفانه فوت شده است.

فاطمه در تاریخ 97/7/28 دو مراجعه به دو پزشک داشته است. در یکی از نسخ، داروها شامل سرم یک سوم دوسوم، پنی سیلین تزریقی، آمپول ضد تهوع و شربت بلادوناپی بی و آمپول دگزامتازون، وجود داشته و در نسخه پزشک دیگری در همان تاریخ، داروها شامل مجددا همان آمپول ضد تهوع، آمپول متوکلوپرامید، شیاف استامینوفن، سرم و قطره متوکلوپرامید، آمپول هیدروکورتیزون و شربت آزیترومایسین وجود داشته است، فاطمه نیز متاسفانه در تاریخ 97/7/29 با حال عمومی بد، دیسترس تنفسی، خروج کف از دهان و کاهش سطح هوشیاری به اورژانس کودکان ارجاع شده و علیرغم اقدامات احیاء، متاسفانه فوت شده است.

در پرونده بیمارستانی، علت فوت هر دو کودک مسمومیت ذکر شده است.

لازم به ذکراست، شربت کتوتیفن و شربت دیفن هیدرامین نه تنها در نسخ تجویزی اخیر بیماران وجود نداشته است، بلکه در بازدید منزل کودکان نیز وجود نداشته است.عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

لازم به ذکر است با توجه به بررسی تمام داروهای دریافتی این دو کودک، به شرط آنکه از کلیه داروهای نسخه شده در این کودکان استفاده شده باشد، با اطلاعات موجود تاکنون ارتباط واضحی بین مرگ‌های رخ داده شده با هیچ یک از داروهای مذکور، یافت نشده است، اگرچه تجویز همزمان برخی موارد، منطقی به نظر نمی‌رسد.

طبق بررسی‌های انجام شده، تمامی داروهای خریداری شده و مصرف شده توسط این دو کودک، دارای تاریخ مصرف مشخص بوده و از داروخانه خریداری شده است و نیز مطابق مستندات موجود در گروه ADR، تا این لحظه هیچ گزارش عوارض جدی با هیچ یک از داروهای مصرفی این دو خواهر، به سازمان غذا و دارو ارسال نشده است.

بنا بر اطلاعات موجود شرایط بالینی بیماران و علائم گوارشی تنفسی مشکوک و طبق نظر پزشکان بیمارستانهای پذیرش دهنده کودکان، مسمومیت این دو کودک به علت نامعلوم، محتمل است که اظهار نظر قطعی منوط به دریافت نتیجه آزمایشات پزشکی قانونی است و تا این لحظه مصرف زادیتن یا کتوتیفن توسط این دو کودک که باعث فوت آنها شده باشد تکذیب می‌شود.

انتهای پیام/

پذیرش و چاپ تضمینی در معتبرترین مجلات تماس

اگرچه بهتر است دوز مصرفی به صورت دقیق توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول میزان مصرف در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از 3 سال 1 میلی‌گرم (معادل یک پیمانه یا 5 میلی‌لیتر) دو بار در روز بعد از غذا و برای کودکان 6 ماهه تا 3 سال 5/0 میلی‌گرم (معادل نصف پیمانه) دو بار در روز می‌باشد.

توجه: مصرف شربت کتوتیفن برای کودکان زیر شش ماه ممنوع است.

مصرف این دارو با معده خالی، باعث بروز مشکلات گوارشی در معده می شود. بنابراین حتما پس از خوردن غذا، این دارو را مصرف کنید. کتوتیفن حاوی کتوتیفن فومارات به عنوان یک ماده فعال است. 

منبع: سایت ستاره


در مواقعی که سرماخورده اید و یا هنگام حساسیت فصلی، حتما تا کنون نام شربت کتوتیفن به گوشتان خورده است، اما شربت کتوتیفن برای چیست و در چه مواقعی استفاده می شود. برای اطلاع از جزئیات اینکه شربت کتوتیفن برای چیست این مقاله را مطالعه کنید.شربت کتوتیفن را همانند داروهای دیگر نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد چون پزشک این شربت را با دوز خاصی تجویز می کند که تغییر دوز آن ممکن است به شدت خطرناک باشد.



عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان


همانند داروهای دیگر بهتر است دستورات روی بسته دارو را نیز به دقت مطالعه نمایید. اگر در همان ابتدا اثرات کتوتیفن را احساس نکردید نگران نباشید ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما اثرات کتوتیفن را به طور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید.کتوتیفن (KETOTIFEN) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این دارو معمولا برای پیشگیری از آسم استفاده می شود.کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی همچون التهاب بینی و التهاب ملتحمه، نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود. کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است.




مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمول کتوتیفن به شرح زیر است:

بزرگسالان:

برای پیشگیری از آسم آتوپیک به صورت خوراکی 5 میلی لیتر شربت (1 میلی گرم کتوتیفن) دو بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

کودکان 6 ماه تا 3 سال:

برای پیشگیری از آسم آتوپیک، به صورت خوراکی 0.25 میلی لیتر (0.05 میلی گرم کتوتیفن) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، 2 بار در روز صبح و عصر تجویز می شود.

برای کودکان بزرگتر از 3 سال:


مقدار مصرف مطابق بزرگسالان تجویز می گردد.



مصرف کتوتیفن در بارداری و شیردهی

مطالعات کافی و کنترل شده ای در مورد مصرف کتوتیفن در بارداری انجام نشده است، شربت کتوتیفن در شیر مادر منتشر می شود، بنابراین در دوران بارداری و شیردهی مصرف این دارو توصیه نمی گردد.


اگرچه بی شک هیچ دارویی نباید همزمان مصرف شود، اما در برخی موارد با وجود رخ دادن تداخل دارویی، ممکن است نیاز به مصرف همزمان دو داروی مختلف باشد. در چنین مواردی ممکن است پزشک مربوطه مقدار مصرف دارو را تغییر دهد و یا داروی دیگری تجویز کند. بنابراین در صورت مصرف داروی دیگر آنرا با پزشک خود مطرح سازید.



هشدار در استفاده از کتوتیفن





موارد بیشتر شایع

موارد کمتر شایع

موارد نادر



علائم مصرف بیش از حد

مسمومیت

مصرف اتفاقی بیش از مقدار تجویز شده موجب خستگی و گیجی مفرط ، عدم تعادل ، تغییر ضربان قلب ، اختلال در تنفس، تحریک پذیری،گرفتگی عضلات، کاهش فشار خون و اغماء می گردد که در صورت وقوع باید بلافاصله بیمار را وادار به استفراغ کرده و سریع به بیمارستان منتقل نمود .


درهنگام استفاده بیش از حد و موارد اورژانسی چه کنیم؟

در صورت مصرف بیش از حد این دارو با نزدیکترین مرکز مسمومیت های دارویی تماس گرفته شود. در صورتیکه بیمار تنفس نداشت سریعا با اورژانس تماس حاصل کنید.


عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

اگر می خواهید از شربت کتوتیفن استفاده کنید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

– در صورتی که دچار عارضه های دیگری غیر از موارد بالا شدید، به پزشک خود مراجعه کنید.

در مصرف کتوتیفن این نکات را به یاد داشته باشیدبسیار حائز اهمیت است که پزشک برای بررسی عملکرد صحیح دارو در بازدیدهای منظم وضعیتتان را کنترل کند تا بتواند برای ادامه مصرف دارو تصمیم گیری کند.

چنانچه پس از گذشت چند روز علائم بهبود نیافت و یا وخیم تر شد، به پزشک مراجعه کنید.عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

شربت کتوتیفن در برخی موارد منجربه خواب آلودگی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری میگردد.

بنابراین نسبت به مصرف آن قبل از رانندگی و استفاده از ماشین آلات و اموری که به هوشیاری کامل نیاز دارد، محتاط باشید.

شربت کتوتیفن ممکن است منجربه بروز هیجان زدگی، تحریک پذیری، خشم و یا مشکلات مربوط به خواب شود.

این علائم مربوط به تحریک سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد.

برای بیماران مبتلا به دیابت: ممکن است شکل شربت کتوتیفن بر سطح قند خون تاثیرگذار باشد.

چنانچه متوجه هر گونه تغییر در نتایج آزمایش خون یا ادرار خود شدید، فورا مراتب را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.

آلرژی و حساسیت: در صورت داشتن حساسیت خاص به این دارو یا دیگر داروها مساله را با پزشک خود درمیان بگذارید.

“),t.close()},t.write(‘

“),t.close()},t.write(‘

برای اینکه دختره 4 ماهم شبا بتونه بخوابه نصف سی سی شربت کتوتیفن بهش میدم. … ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بیشتر بدانید …)

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان

می پسندم

14

“),t.close()},t.write(‘

عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان
عوارض شربت کتوتیفن برای نوزادان
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *