عوارض شربت استامینوفن کودکان

دادن داروهای مسکن به کودکتان، حتی انواعی که نیاز به نسخه ی پزشک ندارند، باید همیشه با دقت، تحت نظر پزشک باشد.

● اوردوز استامینوفن چه طور اتفاق می افتد؟
موارد شدید اوردوز استامینوفن زمانی اتفاق می افتد که والدین سهواً مقدار بیشتری از دارو را به کودک می دهند. علایم اوردوز یعنی دل درد، تهوع و استفراغ که معمولاً در اثر بسیاری از بیماری ها نیز رخ می دهند، غالباً آنقدر آشکار نیستند که شما بفهمید فرزندتان به معالجه فوری نیاز دارد. والدین ممکن است در مقدار دارویی که به کودک می دهند، اشتباه های متنوعی کنند.

گاهی وقتی از نتیجه دادن مقدار توصیه شده دارو راضی نیستند، تصمیم می گیرند که مقدار بیشتری استفاده کنند. بعضی والدین هم قرص های بزرگسالان را به اشتباه به کودکان می دهند.
همان طور که حالت های مختلفی برای داروی کودکان در نظر گرفته شده، مقدار دارو نیز برای آنها متفاوت است. برای مثال، فرمولاسیون یک قرص مخصوص کودکان، سه برابر غلیظ تر از شربتی است که معمولاً به کودکانی داده می شود که هنوز تاتی می کنند. به آسانی دیده شده که والدین گرفتار ممکن است فرض کنند که هر دوی این مواد مقدار یکسانی دارو در خود دارند.
اما جانشین کردن شربت با قرص یعنی سه برابر آنچه که باید، دارو مصرف می شود. بسیاری از داروهای مربوط به سرماخوردگی نیز حاوی مقداری استامینوفن هستند، بنابر این ممکن است والدین کاملاً اتفاقی موجب اوردوز شوند، یعنی در کنار داروهای ضد سرماخوردگی، استامینوفن نیز به کودک بدهند.


● کنجکاوی های خطرناک
اوردوز ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که بچه ها (خصوصاً کودکانی که تاتی می کنند) طی کنجکاوی های غیرمجازشان در کمد داروها یا کیف مادرشان، با دارو برخورد می کنند و ممکن است آن را با شکلات یا آب میوه اشتباه بگیرند. این اتفاق خصوصاً زمانی خطرناک است که دارویی که کودک می یابد، استامینوفن مخصوص بزرگسالان باشد.
قرص های مخصوص بزرگسالان حاوی ۳۲۵ یا ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن هستند، در حالی که قرص های کودک حاوی ۸۰ یا ۱۶۰ میلی گرم از این دارو هستند. خوشبختانه در این اکتشاف ها، معمولاً توجه کودکان به شربت ها جلب می شود. در این موارد به ندرت کودکی آنقدر از دارو می نوشد که برای او خطرناک باشد و به کبدش صدمه بزند.عوارض شربت استامینوفن کودکان

● حد مجاز چه مقدار است؟
عوامل بسیاری، مانند سن کودک، مشخص می کند که چه مقدار از دارو و استفاده بیش از حد آن می تواند به کبد صدمه بزند. برای مثال، کودکان زیر ۵ سال نسبت به بزرگسالان و کودکان دیگر به آسیب کبد کمتر حساسند. مقدار غذای موجود در معده کودک نیز عامل دیگری است.
برای تخمین میزان خطر، پزشکان وزن کودک را و مقدار استامینوفنی را که بلعیده باید بدانند. (برحسب کیلوگرم و میلی گرم). به طور کلی اگر کودک به ازای هر کیلوگرم وزنش، ۱۵ میلی گرم استامینوفن اضافی مصرف کرده باشد، پزشکان درمان اورژانسی را توصیه می کنند.

● بیشر از دستور پزشک، به کودک دارو ندهید
استامینوفن زمانی یک داروی بی خطر و مؤثر است که آن را همان مقدار که توصیه شده، مصرف کنید. برچسب روی دارو را با دقت بخوانید و بیش از آنچه که به شما گفته شده، به کودک دارو ندهید. اگر دارویی را به راحتی و فاقد نسخه می توان خرید، بدان معنی نیست که اصلاً نمی تواند به کودک شما صدمه بزند.
استامینوفن از داروهای مصرفی است که با اثر بر مرکز تب در مغز باعث کاهش تب می‌‌شود؛ از طرفی این دارو باعث کاهش احساس درد نیز می‌‌شود. این دارو اثراتی مشابه با آسپیرین دارد با این تفاوت که اثر ضدالتهابی نداشته لذا در بیماری‌های التهابی همچون روماتیسم قلبی کاربرد ندارد.
استامینوفن به خوبی از طریق خوراکی جذب می‌شود، اما جذب آن از طریق مقعد متغیر است. دارو در کبد دچار تغییر و دگرگونی شده و از راه ادرار دفع می‌‌شود. استامینوفن براحتی وارد بدن جنین می‌‌شود، اما میزان اندکی از آن در شیر ترشح می‌‌شود؛ در مجموع در دوران بارداری و شیردهی دارویی امن به حساب می‌آید.

این توصیه‌ها را درباره دادن هر نوع داروی مسکنی به کودکتان رعایت کنید:
* اگر فردی با سن کمتر از 18 سال دچار آنفلوآنزا یا آبله مرغان شد، هرگز به او آسپیرین ندهید، چرا که ممکن است دچار عارضه‌ای نادر، اما مرگبار به “نشانگان رای” شود.
* استامینوفن که ماده فعال موجود در داروهایی مانند تیلنول است، عموما برای کودکان کم‌سن داروی بی‌خطری است.
* در مورد دادن ایبوپروفن به کودکانی که نسبت به آسپیرین حساسیت دارند، احتیاط کنید، چرا که ممکن است نسبت به ایبوپروفن هم حساسیت داشته باشند.
* مراقب باشید که به کودکتان مقدار بیش از حد از یک داروی مشابه را ندهید. توجه داشته باشید که یک ماده فعال دارویی ممکن است در فراورده‌های دارویی با ‌های مختلف وجود داشته باشد.

 استامینوفن همچنین تب را کاهش می دهد. این دارو ممکن است در بسیاری دیگر از داروها با اسامی تجاری متفاوت وجود داشته باشد. به استامینوفن پاراستامول نیز گفته می شود.

● چگونگی مصرف
قرص استامینوفن را می توان برای سهولت بلع ، خرد کرد. اشکال خوراکی استامینوفن را می توان با مقدار اندکی از مواد غذایی نظیر ماست یا مربا مخلوط کرد. در مورد پودرهای خوراکی همانند آنچه در کپسول های Feveral Sprinkle وجود دارد، کپسول باز شده و محتویاتش در یک قاشق چایخوری آب یا مقدار اندکی ماده غذایی نرم مخلوط می شود. برای استعمال راحت تر شیاف بهتر است آن را ۳۰ دقیقه در یخچال نگاه داشت . برای استعمال شیاف ، پوشش شیاف را برداشته ، آن را با آب سرد مرطوب کرده ، سپس در حالی که به یک پهلو خوابیده اید با انگشت خود شیاف را داخل مقعد کنید. اگر یک نوبت دارو را فراموش کردید، می توانید به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اما اگر تقریباً زمان نوبع بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظم خود بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

● هشدارها و عوارض جانبی
در صورتی که دچار هریک از نشانه های جدی زیر شدید، استامینوفن خود را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید: زردی پوست یا چشم ها؛ اسهال ؛ بی اشتهایی ، تهوع ، یا استفراغ ؛ معده درد؛ درد، تورم یا حساسیت در بالای شکم ؛ مدفوع سیاه و قیری شکل ؛ ادرار خونی یا کدر، کاهش ناگهانی ادرار؛ کبود شدگی یا خون ریزی غیرعادی ؛ بثوارت جلدی ، زخم های دهانی ؛ یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که به خاطرش تحت درمان قرار گرفته اید نباشد.

● موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف استامینوفن پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به هر نوع غذا، نگاه دارنده ها، رنگ های خوراکی ، یا داروها (به ویژه استامینوفن یا آسپیرین ).

● عوارض مهم استامینوفن
زردی پوست یا چشم ها، اسهال، بی اشتهایی، تهوع یا استفراغ، معده درد، درد تورم یا حساسیت در بالای شکم، مدفوع سیاه و قیری شکل، ادرار خونی یا کدر کاهش ناگهانی ادرار، کبود شدگی یا خونریزی غیرعادی، بثورات جلدی زخم های دهانی، یا تب یا گلودردی که پیش از درمان وجود نداشته و ناشی از بیماری ای که به خاطرش تحت درمان قرارگرفته اید نباشد.

کسانی که به هر نوع غذا، نگاهدارنده، رنگ های خوراکی یا داروها نیز حساسیت دارند باید در مصرف استامینوفن احتیاط کنند. باید از مصرف داروهای دیگر به ویژه داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی NSAIDs نظیر ایبوپروفن ، آسپیرین یا ضدانعقادها رقیق کننده های خون مثل وارفارین همراه با استامینوفن خودداری یا با پزشک مشورت کرد .

هنگام مصرف استامینوفن توصیه می شود: برچسب روی دارو را بخوانید و از دستوراتش پیروی کنید. برچسب روی سایر داروهای فاقد نیاز به نسخه را بخوانید تا مطمئن شوید که در آنها استامینوفن یا دارویی که با استامینوفن تداخل کند وجود نداشته باشد.

اگر استامینوفن را به سبب درد ، تب یا گلو درد مصرف می کنید در هر یک از شرایط زیر با پزشکتان مشورت کنید:

درد بیش از ده روز و در کودکان بیش از پنج روز طول بکشد یا این که علامت جدیدی به آن اضافه شود. تب بیش از سه روز طول بکشد بدتر شود یا علا مت جدیدی اضافه شود. گلودرد دردناکتر شود بیش از دو روز طول بکشد یا تهوع ، استفراغ ، بثورات جلدی یا سردرد رخ دهد.

● داروی استامینوفن احتمال بروز خس خس تنفسی و آلرژی را در کودکان افزایش می دهد.

بر اساس مطالعه محققان که نتایج آن به تازگی منتشر شد در واقع استامینوفن با چهار مورد از هر ده مورد خس خس و آسم شدید در کودکان و نوجوانان مرتبط است و نباید سرخود و بیش از حد به کودکان خورانده شود.
استامینوفن دارویی است رایج که فاقد نسخه پزشک قابل تهیه است . این دارو مسکنی غیرمخدر است که در موارد دردهای خفیف تا متوسط نظیر سردرد ، دندان درد ، درد خفیف استئوآرتریت یا آرتروز و دردهای ناشی از جراحی های کوچک استفاده می شود.

در مورد پودرهای خوراکی همانند آنچه در کپسول های SprinkleFeveral وجودداردکپسول باز شده و محتویاتش در یک قاشق چایخوری آب یا مقدار اندکی ماده غذایی نرم مخلوط می شود. 


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر

می دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد. بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود

آیا می دانید نشانه ها و علائم شکستگی فک یا دررفتگی فک چیست؟ آیا دررفتگی فک درد دارد یا بدون احساس درد، فک از جای خود خارج می شود؟ راه های درمان شکستگی فک و دررفتگی فک چیست؟ آیا تنها دلیل دررفتگی فک، خمیازه کشیدن و زیاد باز کردن دهان است؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و ارتوپدی دکتر سلام، در مورد علل، علائم و نشانه ‌ها و درمان شکستگی فک و دررفتگی فک بحث خواهد کرد. من دچار شکستگی فک شده ام یا عوارض شربت استامینوفن کودکان

درمان هیپریدروز امکان پذیر است؟ چه راهکارهایی برای درمان هیپریدروز  می شناسید؟ عمل های بوتاکس با مسدود کردن عصب هایی که باعث فعال شدن غدد ترشح عرق می

عدم تقارن اندازه سینه ها چیز عجیب و غریبی به نظر می آید. سینه ها، در طول تخمک گذاری، بارداری و یا قاعدگی از نظر اندازه، بزرگ یا

رگ به رگ شدن مچ پا حاکی از آسیب هر یک از رباط هایی است که استخوان های پا و مچ پا را در کنار هم نگاه می

پالاتال اکسپندر (وسیع کننده کام) چیست؟ چه کسی از این دستگاه سود می برد و از آن چه انتظاراتی می توان داشت؟ پالاتال اکسپندر در مورد کودکان موفقیت

حساسیت به نور خورشید ، اصطلاحی برای توصیف بیماری یا شرایط بهداشتی می باشد که باعث بروز خارش پوستی به هنگام قرار گرفتن فرد در معرض نور خورشید

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

“),t.close},t.write(‘

هنگامی که نوزاد از درد دندان یا تب واکسن ناآرام است، قطره استامینوفن همچون نوشدارو آرامش را به او و شما باز می گرداند. اما در چه شرایطی مجاز به استفاده از قطره استامینوفن برای نوزادان هستید؟ دوز مصرفی آن برای نوزادان چه مقدار است؟ و استفاده زیاد از این دارو چه عوارضی دارد؟ ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

عوارض شربت استامینوفن کودکان

. یک مطالعه جدید نشان می دهد که مادرانی که مقدار زیادی از شکر و جایگزین های شکر در دوران بارداری استفاده می کنند و هم چنین مصرف زیاد قند در دوران کودکی با فقر در یادگیری مهارت ها و حافظه در کودکان مواجه شده است. به علاوه، در اثر مصرف میوه اثرات متفاوتی مشاهده شد. کدام قند برای شما بدتر است؟ مصرف نوشابه های گازدار در دوران بارداری نیز با مهارت های شناختی فقیر در

شود به ویژه در مورد کودکان. نشانه های سندروم همولیتیک اورمیک سندروم همولیتیک اورمیک نشانه های سندروم همولیتیک اورمیک می توانند شامل موارد زیر باشند: اسهال خونی کاهش ادرار یا وجود خون در آن درد شکمی، استفراغ و تب گاه و بیگاه زردی پوست کبودی های کوچک و بی دلیل روی پوست یا خونریزی از بینی و دهان بدون هیچ گونه علت خاصی خستگی و

. در صورتی که والدین با مشاوره متخصص طب سنتی و تحت نظر او این کار را انجام دهند می توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند. شربت گیاهی بسازیم برای درمان نوزاد مبتلا به زردی می توانید از شربت ترنجبین و شیرخشت استفاده کنید. این شربت می تواند در مدت زمانی 8 تا 1 روز زردی نوزاد را برطرف کند. برای تهیه این شربت گیاهی باید یک قاشق غذاخوری از

تجاوز قرار خواهد گرفت. آنها تحت کنترل یک امپراتوری نظامی قرار خواهند گرفت که مداوما جنگ هایی را علیه دشمنان موهوم به راه می اندازد، با ماموران دولتی تا بن دندان مجهز و آماده، قادر به تعطیل کردن کشور با یک اطلاعیه بی مقدمه. به این ترتیب آنها خود را محبوربه همراهی با دولتی خواهند یافت که دیگر علت وجود آن خدمت به مردم نیست، بلکه از آنها می خواهد که یا بردگان مطیع او باشند یا به عواقب آن مبتلا شوند

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ مو های شما باهوش تر از آن چیزی هستند که فکرش را می کنید؛ آن ها می توانند واقعیات سلامتی در مورد شما را از نوع غذایی که می خورید گرفته تا روش زندگیتان را لو بدهند. باید از ترکیبات محافظت از آفتاب یا حاوی SPF استفاده کنید آیا مو های خشک و شکننده دارید؟ ببینید چه قدر از زمان را در خارج از منزل و زیر نور آفتاب می گذرانید؟ قرار گرفتن بیش از حد در معرض

تیز هست که دیگر نیازی به استفاده از دست و پای خود نداشته باشند. خوب هم بلدند که دسته جمعی بر سر قربانیان خود بریزند و با دندان یک راست شاهرگ آن ها را از گوشه گردن بیرون بکشند. بله زامبی های رزیدنت اویل 2 چنین موجوداتی هستند. تعدادشان در محیط ها کم نیست و از هر طرف که فکر کنید بر سرتان نازل می شوند. سرعت بالایی ندارند اما اگر به لئون یا کلیر برسند، به آن ها امان نمی دهند که فکر کنند. فقط

&gt -میتوانید برای شدن تاثیر از خمیر دندان نیز استفاده کنید. -تاثیرات کوچک شدن بینی خود را میتوانید پس از 2 هفته استفاده مداوم از این مخلوط مشاهده نمایید. استفاده از یخ برای کوچک کردن بینی می دانید که سرد شدن باعث منقبض شدن هر جسمی میشود. بینی نیز از این موضوع مستثنا نیست. سرد کردن ناحیه بینی به هر روش باعث میشود که حجم آن کاهش یابد. نحوه استفاده از

برای اختلال اتیسم ندارند، گفت: همچنان تحقیقاتی در این زمینه انجام می شود تا بتوان علت دقیق آن را فهمید؛ مطالبی که تاکنون مطرح شده، این است که ژن ها می توانند در ایجاد اتیسم تأثیر داشته باشند، البته این تعامل با محیط است که در تکامل بچه تأثیر می گذارد و به شکل علائم اتیسم نمایان می شود. بخوانید: 9 روش شناسایی بیماری اوتیسم در نوزادان به وسیله والدین این روانپزشک کودک با

می گردد. 1- اعتماد یا بی اعتمادی در این مرحله که مصادف است با سال اول زندگی یک کودک، نوزاد کاملا وابسته به فردی است که از او نگهداری می کند. اگر والدین به نیازهای وی به درستی پاسخ دهند کودک یاد می گیرد که احساس امنیت کند و به دنیا و افراد پیرامونش اعتماد ورزد. 2- رویارویی حس کنترل در مقابل شرم و تردید کودکان دو و سه ساله به سرعت یاد می گیرند که از خود توانایی های

در اثر فقدان اسید فولیک برای جنین و نوزاد به وجود بیاید عبارت اند از: لب شکری یا لب شکاف دار، تولد نارس، وزن بسیار پایین، آنسفالی و سقط جنین. نوزادان مبتلا به آنسفالی به فاصله کوتاهی پس از تولد می میرند زیرا بخش بزرگی از مغز یا همه آن را ندارند. بسیاری از متخصصان زنان، استفاده روزانه از ویتامین ب کمپلکس را همراه با 8 تا 1 میکروگرم اسید فولیک، برای پیش گیری از سقط تجویز می کنند

بثورات یکی از رایج ترین دلایل مراجعه والدین به مطب پزشکان اطفال است. در اغلب موارد، والدین نگران، با خیال راحت از مطب بیرون می آیند و پزشک هیچ وضعیت خطرناکی را روی پوست کودک گزارش نمی کند. اما در برخی موارد، نگرانی والدین چندان هم بی دلیل نیست و بثوراتی که همراه با تب، مشکلات تنفسی، استفراغ یا مشکلاتی در سلامت عمومی کودک بروز می کنند، از وقوع مشکلاتی(Problems) جدی در بدن او خبر می دهند. اگر

. در ماه پنجم بارداری نشانه های زیبایی در جنین آشکار می شود از جمله مژه چشم، موهای سر و ابرو و ناخن های دست شکل گرفته و پوست بدن جنین نیز توسعه پیدا کرده برای محافظت از آن ماده ای چرب به VERNIX کل فضای بدن را پوشش می دهد تا علاوه بر جلوگیری از بروز عفونت در ماه های پس از تولد نیز از ایجاد بیماری های پوستی در نوزاد جلوگیری کند. در ماه های بعدی جنین بزرگتر شده و دارای جزئیات

هدفمند یکی از مهم ترین راه های زیبا شدن جنین در دوران بارداری است. والدین با تغذیه ی مناسب در زمان اقدام به بارداری و سپس دوران بارداری تاثیر مستقیمی بر زیبایی کودک دارند. استفاده ی مناسب از نور آفتاب که منبع غنی ویتامین D برای بدن انسان است در دوران بارداری می تواند در زیبایی و روشنی پوست کودک کمک زیادی کند و همچنین از بسیاری از بیماری ها در آینده جلوگیری کند. توصیه: مادران هر روز حدود

مخمل بوده، با آنکه هوای این منطقه گرم بوده است اما برای عروس حتما لباسی از جنس مخمل تهیه می کردند و روی آستین ها، سینه و یقه را با یراقی ویژه تزئین می کردند. این یراق ها نیز عمدتا از هندوستان وارد ایران می شده است. برخلاف تنوع لباس بانوان، مردان گراش پوشاک ساده ای داشتند. او همچنین گفت: کایه مقنعه ای است که معمولا از نوزادی تا دو الگی سر کودکان می کنند. برای کایه نوزادان از یراق استفاده

مادران باردار تحصیل کرده کشور به انجام مراقبت های دوران بارداری و زایمان خود زیر نظر ماماهاست که نوید بازگشت شیوه تولد به روش طبیعی را می دهد؛ به طوری که در حین زایمان، به دلیل سلامت کودک خود، درد زایمان را نیز به جان می خرند و با حمایت مامای همراه خود حتی حاضر به استفاده از بی دردی نیستند و علاقه مندند همان گونه که خلقت، طراحی علم آن را تأیید کرده است، نوزاد خود را به دنیا بیاورند. البته شرکت مادران

شهرهای یمن بعد از تعز به شمار می رود و حالا یکی از اولین شهرهایی است که میزان سوء تغذیه و بی توجهی پزشکی در آن به شدت بالا است و با وجود اینکه این شهر پتانسیل کشاورزی بالایی دارد اما با توجه به وضعیتی که جنگ در این شهر ایجاد کرده کشاورزان حدیده دیگر توانایی استفاده از زمین های کشاورزی خود را ندارند. دلیل دیگر نگرانی ها نسبت به حدیده این است که این شهر و بندر و فرودگاه آن دروازه اصلی عبور

خروپف وخوابیدن با دهان باز از علائم جدی و آسیب رسان به زیبایی چهره و سلامت دندان های این کودکان است. به علاوه ابتلا کودک به بیماری تب یونجه می تواند سبب عصبانیت پرخاشگری و بی اشتهایی او در طول روز گردد و حتی به آفت تحصیلی او بیانجامد. با تشخیص به موقع و درمان مناسب کودک میتوان جلوی عوارض بالقوه مشروحه فوق را گرفت ولی اغلب موارد کبودی های زیر چشم تا مدتها باقی خواهد ماند. در

تغییر می کند”. از پیروان بقراط تا سرخپوستان امریکا، همواره مردم از موسیقی و آواز برای آرامش و تسکین دردها، استفاده می کرده اند. موسیقی بر احساسات ما بسیار تاثیرگذار است. یک لالایی دلنشین موجب آرامش نوزاد می شود. یک گروه کر زیبا، موجب شادی و هیجان ما می شود. موسیقی بر روی تفکر ما نیز تاثیرگذار می گذارد. تاثیر موسیقی بر نوزادان چگونه است؟ در سال های اخیر، محققان درباره رشد مغز

کودکان باشد یک استخری را انتخاب کنید که انحصاری کودکان است. اگر کودک شما نوزاد است، استخری انتخاب کنید که مختص نوزادان باشد نه کودکان بزرگ تر. این گونه خطر ابتلای کودک به عفونت کاهش می یابد. – استخر آب تازه داشته باشد ترجیحا استخرهایی را انتخاب کنید که آب تازه و در گردش دارند. این استخرها نسبت به استخرهایی که آبشان با کلر تصفیه می شود، برای آموزش شنا به کودکان مناسب تر هستند.

جهانی حضور یافتند. نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت : حضور پنج هزار خبرنگار در روز قدس امسال و شرکت پرشور شهروندان در واقع پاسخ دندان شکنی به آمریکا و متحدانش بود. وی ادامه داد: اما به نظر می رسد که آمریکا فرق بین انقلاب معنوی و الهی ما را با سایر انقلاب های جهان نمی داند و به خیال خام خود اینگونه تصور می کند که مردم با تحریم و تهدید میدان را خالی می کنند. خطیب جمعه

ادرار به عنوان دهانشویه استفاده می کردند ظاهرا اگر ادرار زیاد بماند به آمونیاک تبدیل می شود که دندان را سفید می کنند. حتی کاتالوس، شاعر رومی هم در این باره نوشته است. استفاده از پوست انسان به عنوان جلد کتاب در قرن هفده و هجده، به خصوص کتاب های آناتومی و عاشقانه 47 کتاب با جلد پوست انسان در کتابخانه ها و دانشگاه های سراسر جهان وجود دارد. این نمونه ها کتاب های آناتومی هستند که جلدشان پوست اجسادی است که برای تحقیق کالبدشکافی شده اند.

حدیده دیگر توانایی استفاده از زمین های کشاورزی خود را ندارند. دلیل دیگر نگرانی ها نسبت به حدیده این است که این شهر و بندر و فرودگاه آن دروازه اصلی عبور کمک های بشر دوستانه، دارو و مواد غذایی برای مناطقی در یمن است که تحت کنترل انصار الله است، حمله به این شهر و مسدود شدن این گذرگاه جان میلیون ها یمنی در مناطق تحت کنترل انصار الله را به خطر می اندازد. به همین دلیل مارتین گریفیتس فرستاده

تأکید نماییم که نباید نظام بازار و نظام سرمایه داری معادل هم تلقی گردند، بلکه اصل تخصیص بهینه، که توسط بازار رقابت کامل انجام می گیرد (تخصیص نظام بازار)، یکی از چندین اصول نظام سرمایه داری است که سایر نظام ها، مانند اسلام نیز از آن حمایت می نماید. البته بسیاری از انتقادات وارده بر نظام سرمایه داری مربوط به نوع کاربرد و استفاده از اصل نظام بازار و اصل مالکیت خصوصی است، نه مربوط به جوهر و

به گزارش مشرق، روزه نیویورک تایمز در گزارشی به قلم “مگان سبیشیا” نوشت: شعله ور شدن جنگ علیه یمن در سه سال پیش کشوری را ویران کرد که فقیرترین کشور در سطح جهان عرب به شمار می رود. این جنگ در مجموع یمن را به بدترین فاجعه انسانی در روی کره زمین تبدیل کرد. بخوانید: چنگ و دندان سعودی روی عروس دریای سرخ این روزه افزود: در حالی که جهان چشم خود را به این درگیری

ایران آنلاین / رییس اورژانس لرستان گفت: طی مراجعه حضوری با پایگاه اورژانس گرآب در منطقه سرطرهان برای کمک به مادری در حال زایمان تقاضای کمک و اعزام آمبولانس شد. حسینعلی رفائی افزود: نوزادان پنج زایمان قبل این مادر از بین رفته بودند و وضعیت کنونی نوزاد این مادر نیز بریج(پا) بود لذا تکنسین های اورژانس اقدام به اعزام بیمار کردند که پس از انجام اقدامات درمانی مربوطه نوزاد حین انتقال در

، اما در صنعت برای تشدید این طعم از اسید سیتریک مصنوعی و سنتز شده استفاده می شود. بزرگ ترین ضرر محصولات حاوی این اسید آن است که در اثر مکیدن، نگهداشتن و ساییدن این خوراکی ها به سطح مینای دندان تخریب و سبب پوسیدگی زود هنگام می شود در نتیجه فرد غذای بیشتری مصرف می کند که باعث اضافه وزن او می شود. از طرفی شکر و نمکی که جهت تغییر طعم و مزه و ملس شدن و افزایش ماندگاری به این

حسینعلی رفائی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: طی مراجعه حضوری با پایگاه اورژانس گرآب درمنطقه سرطرهان برای کمک به مادری در حال زایمان تقاضای کمک و اعزام آمبولانس شد. وی اظهار داشت: نوزادان پنج زایمان قبل این مادر از بین رفته بودند و وضعیت کنونی نوزاد این مادر نیز بریج(پا) بود لذا تکنسین های اورژانس اقدام به اعزام بیمار کردند که پس از انجام اقدامات درمانی مربوطه نوزاد حین انتقال در

4 جایگزین طبیعی برای قند چند شیرین کننده طبیعی در دسترس هستند که می توانید آنها را به جای قند پالایش شده استفاده کرده و سلامت خود را در معرض خطر قرار ندهید. آنها از کالری کمی برخوردار هستند، فروکتوز کمی دارند و مزه ای بسیار شیرین نیز دارند. جایگزین های طبیعی برای قند : استویا استویا یکی از شیرین کننده های کم کالری محبوب است. این شیرین کننده از برگ های

شهرستان را به اوج می رساند شهری که مدرس ها از آن برخاسته است. وی یادآوری کرد: همه مسئولان نوکر مردم هستند و شأن ما خدمت به آنان است و سعی کنیم کار ارباب رجوع را به تعویق نیاندازیم. امام جمعه اردستان با اشاره به وجود امنیت اعلام کرد: دشمنان برای برهم زدن این امنیت دندان تیز کرده، لذا مردم با نیروهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی همکاری لازم را داشته باشند. حجت الاسلام

مجموع 16 هزار نوزاد کمتر از سال 216 متولد شدند ادامه داد: از سال 215 میلادی شمار تولد نوزادان در ایتالیا به زیر 5 هزار نفر در سال کاهش یافت. در سال 217 مجموعا 458 هزار و 151 نوزاد متولد شدند که یک رکورد جدید از زمان وحدت ایتالیا محسوب می شود. بر اساس این گزارش ، در سال 217 میلادی حدود 12 هزار نوزاد کمتر از 9 سال اخیر متولد شدند. کاهش شمار زاد و ولد در ایتالیا که از سال 28 آغاز شد

“),t.close},t.write(‘

استامینوفن
یک گروه از داروها به داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند 


( ویال استامینوفن محصول شرکت تهران شیمی )

که دارای اثرات ضد درد، تب بر و ضد التهاب است و فاقد کورتون(کورتیکواستروئید) می باشند. یکی از مهمترین داروهای ضد درد غیر استروئیدی استامینوفن است که دیگر آن پاراستامول است
اثرات ضددرد و ضد تب استامینوفن از اثرات ضدالتهابی آن است در حالیکه بعضی از داروهای این گروه اثرات ضدالتهابی بیشتری دارند.
استامینوفن یک داروی قدیمی است و در سال ۱۸۷۷ برای اولین بار ساخته شده است و به همین دلیل تقریبا به طور کامل برای پزشکان شناخته شده است و عوارض آن بطور کامل بررسی شده است. گرچه مصرف این دارو برای اطفال کمتر از ۲ سال توصیه نمی شود ولی در بسیاری از مواقع از روزهای اول تولد و پس از اولین واکسن برای نوزادان تجویز می شود.
دقت در مقدار مصرف این دارو در اطفال بسیار مهم است و مصرف زیاد آن می تواند مسمومیت کبدی ایجاد کند.
استامینوفن جزء داروهای منع مصرف در فاویسم است. البته بیماران مبتلا به فاویسم به چهار دسته تقسیم می شوند. بیمارانی که نقص شدید آنزیم گلوگز ۶ فسفات دهیدروژناز را دارند اصلا نباید از استامینوفن استفاد ه کنند ولی کسانی که نقص نسبی این آنزیم را دارند بصورت محدود می توانند این دارو را تحمل کنند.
دیگر استامینوفن پاراستامول است ولی در ایران به استامینوفن شناخته می شود. شکل های مختلفی از این دارو وجود دارد از جمله: قطره٬ قرص٬ شربت٬ سوسپانسیون٬ شیاف٬ آمپول و ویال
طعم استامینوفن بسیار تلخ است و معمولا اطفال تمایلی به خوردن آن ندارند به همین دلیل برای بچه هایی که به طعم داروها خیلی حساسند پزشکان فرم سوسپانسیون را تجویز می کنند. در سوسپانسیون از املاحی استفاده می شود که حلالیت کمتری دارند و طعم دارو مخفی می شود و بصورت ذرات معلق جامد درون مایع پراکنده است ولی به علت حلالیت کمتر نسبت به شربت اثرات دارو با تاخیر ظاهر می شود. در قطره استامینوفن غلظت دارو حداکثر است و دارو سریعتر اثر می کند ولی مشکل آن طعم تلخ قطه استامینوفن است. اگر پزشک بخواهد این دارو بسیار سریع اثر کند فرم شیاف را تجویز می کند در این صورت دارو سریع جذب می شود و چون از کبد عبور نمی کند تقریبا به طور کامل جذب می شود. چون داروها پس از جذب گوارشی وارد کبد می شوند و در آنجا بخش عمده ای از دارو تغییر می کند که به آن عبور اول کبدی گفته می شود.
استامینوفن اگر به مقدار مناسب مصرف شود داروی کم عارضه و موثری است که بدون نیاز به نسخه می توانید از داروخانه تهیه کنید.این دارو در سردرد٬ دندان درد٬ کمردرد٬ دردهای روماتیسمی٬ سرماخوردگی و تب کاربرد فراوانی دارد.
شیاف استامینوفن
‎شیاف استامینوفن در درد های خفیف عضلانی استخوانی ، کمر درد و سردرد کاربرد دارد.
‎در سرماخوردگی و آنفولانزا ، دندان درد ، درد های قاعدگی وهمچنین کاهش تب نیز استفاده می شود.
‎بیشترین مصرف این دارو در کاهش تب کودکان و نوزادان می باشد . استامینوفن این کار را با اثر بر روی مواد شیمیایی موجود در مغز که مسئول تحریک درد و تنظیم دما در اعصاب هستند، انجام می دهد .
‎پیش از مصرف شیاف استامینوفن 
– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.( خصوصا ایزونیازید، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین )
‎-در صورتی که مبتلا به بیماری فاویسم هستید ، مصرف استامینوفن برای شما ممکن است مناسب نباشد .
‎-در صورت هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی پزشک خود را مطلع نمایید .
‎-در صورت سابقه ی هرگونه مشکلات کبدی و یا کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید .
‎-در صورتی که از الکل و یا فرآورده های الکلی استفاده می نمایید حتما به پزشک خود اطلاع دهید .
‎نحوه ی مصرف شیاف استامینوفن 
‎-دست های خود را قبل و پس از استعمال شیاف بشویید.
‎-در صورتی که شیاف نرم شده است ، پیش از مصرف به مدت ۱۵ دقیقه آن را در یخچال قرار دهید.
‎-شیاف را از پوشش خود خارج نمایید و با کمی آب سرد مرطوب نمایید ، سپس به یک پهلو دراز کشیده و شیاف را در جهت مناسب ، با کمی فشار وارد مقعد نمایید .
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق بره مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.
توصیه ها 
‎-در صورتی که از الکل یا فرآورده های الکلی استفاده نموده اید ، مصرف استامینوفن می تواند برای شما عوارض کبدی به همراه داشته باشد .
‎-در صورتی که تب بیمار بالا تر از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد یا همراه با علائمی مانند اسهال ، استفراغ ، گلو درد ، سر درد شدید و ادامه دار می باشد ، مراجعه به پزشک الزامی است و تنها کاهش با داروهای ضد تب، کفایت نمی کنند . لذا از مصرف استامینوفن بیش از ۲ روز یا برای کودکان زیر ۳ سال بدون نظر پزشک خودداری نمایید.
‎-مصرف شیاف استامینوفن می تواند منجر به خطا درجواب آزمایشات بالینی شود، لذا پیش از انجام آزمایش خون، ادرار و سایر موارد ، پزشک و یا مسئول آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
‎-مصرف استامینوفن در اطفال با توجه به سن و وزن آن ها توسط پزشک محاسبه می شود. بطور کلی مصرف بیش از اندازه ی استامینوفن در کودکان و بزرگسالان منجر به عوارض کبدی می شود. به همین دلیل پیش از شروع مصرف این دارو مقدار مناسب مصرف روزانه را از پزشک خود سوال بفرمایید.
‎-در کودکان در صورت ادامه دار شدن تب از ۳ روز یا تشدید علائم و عدم بهبودی تا ۵ روز ، بروز قرمزی یا تورم در بدن ، دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمایید.
‎-در بزرگسالان در صورت ادامه ی علائم و عدم بهبودی از ۱۰ روز ، یا ادامه ی تب از ۳روز ، مصرف استامینوفن را قطع کرده و. به پزشک مراجعه کنید.
‎عوارض شایع شیاف استامینوفن 
‎-احتمال حساسیت به استامینوفن در برخی افراد و بروز علائمی مانند مشکلات تنفسی ، ورم صورت یا لب ها، وجود دارد .
‎-در صورت مصرف طولانی مدت استامینوفن اگر شاهد تیرگی یا کاهش حجم ادرار ، شکم درد شدید ، خستگی زیاد یا زردی صورتی و چشم ها شدید ، به پزشک خود مراجعه نمایید .
‎-در صورت مصرف ناخواسته یا بیش از حد استامینوفن حتما با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.ادرار تیره، تعرق زیاد ، خستگی تهوع و استفراغ یا اسهال همراه با شکم درد می تواند از علائم مسمومیت با استامینوفن باشد .
‎نگهداری شیاف استامینوفن
‎-شیاف استامینوفن را در دمای اتاق و یخچال ( ۲ تا ۲۵ درجه سانتی گراد ) می توانید نگهداری نمایید .
‎-از قرار دادن شیاف در معرض گرما ، نور و رطوبت خودداری نمایید .
‎-از قرار دادن این دارو در دسترس اطفال جدا خودداری نمایید .
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
‎استامینوفن خوراکی 
‎استامینوفن که با تجاری پاراستامول معروف شد ، متعلق به دسته داروهای ضد درد می باشد . این دارو در تسکین درد های خفیف تا متوسط مانند سر درد ، درد عضلانی ، دردهای قاعدگی و دندان درد کاربرد دارد.
‎این دارو همچنین برای کاهش دمای بدن ، به عنوان داروی ضد تب در سرماخوردگی ، آنفولانزا و در اطفال و بزرگسالان استفاده می شود.
‎این دارو علاوه بر فرم تزریقی و شیاف، انواع خوراکی مختلف مانند قرص ، قطره ، شربت و سوسپانسیون خوراکی موجود می باشد.
‎همچنین از این دارو کپسول و قرص های خوراکی متنوعی در ترکیب با داروهای دیگر ( مانند کافئین ، آنتی هیستامین و ) نیز جهت تسکین درد و تب و رفع علائم عمومی سرماخوردگی و سایر بیماری ها تولید شده است.
‎پیش از مصرف استامینوفن 
– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.( خصوصا ایزونیازید، داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین )
‎-در صورتی که مبتلا به بیماری فاویسم هستید ، مصرف استامینوفن برای شما ممکن است مناسب نباشد .
‎-در صورت هرگونه حساسیت دارویی یا غذایی پزشک خود را مطلع نمایید .
‎-در صورت سابقه ی هرگونه مشکلات کبدی و یا کلیوی به پزشک خود اطلاع دهید .
‎-در صورتی که از الکل و یا فرآورده های الکلی استفاده می نمایید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید .
‎نحوه ی مصرف استامینوفن 
‎-مقدار مصرف داروی استامینوفن در اطفال با توجه به وزن ، سن و نوع بیماری توسط پزشک یا داروساز قابل محاسبه است . به همین دلیل این دارو را دقیقاً به مقداری که پزشک توصیه نموده است مصرف نمایید .
‎-مصرف استامینوفن در بزرگسالان به طور معمول ۵۰۰میلی گرم تا ۱گرم هر ۴تا ۶ ساعت می باشد . همچنین حداکثر مجاز مصرف روزانه ی استامینوفن ، ۴گرم در روز می باشد .
‎نکته: گاهی بیمار چند داروی حاوی استامینوفن را همزمان با هم مصرف می کند و متوجه مصرف بیش از حد مجاز استامینوفن نمی شود . بطور مثال بیماری که برای درمان تب و سرماخوردگی خود هم قرص استامینوفن و هم قرص سرماخوردگی را هر ۴تا ۶ساعت مصرف می کند ، مصرف استامینوفن روزانه ی وی ممکن است بیش از حد مجاز گردد.
_این دارو با غذا تداخل ندارد می توان قبل یا بعد از غذا آن را مصرف نمایید.
‎-در صورتی که از فرم مایع استامینوفن استفاده می نمایید ، مقدار مصرف در هر نوبت را دقیقاً طبق تجویز پزشک یا داروساز با پیمانه ، سرنگ یا قطره چکان مخصوص اندازه گیری نمایید .
-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، از مصرف نوبت فراموش شده صرف نظر نمایید و نوبت بعدی را طبق بره مصرف نمایید. به هیچ وجه مقدار دارو در یک نوبت را دوبرابر ننمایید.
توصیه ها 
‎-در صورتی که از الکل یا فرآورده های الکلی استفاده نموده اید ، مصرف استامینوفن می تواند برای شما عوارض کبدی به همراه داشته باشد .
‎-در صورتی که تب بیمار بالا تر از ۴۰ درجه سانتی گراد باشد یا همراه با علائمی مانند اسهال ، استفراغ ، گلو درد ، سر درد شدید و ادامه دار می باشد ، مراجعه به پزشک الزامی است و تنها کاهش تب با داروهای ضد تب، کفایت نمی کند . لذا از مصرف استامینوفن بیش از ۲ روز یا برای کودکان زیر ۳ سال بدون نظر پزشک خودداری نمایید .
‎-مصرف استامینوفن می تواند منجر به خطا درجواب آزمایشات بالینی شود ، لذا پیش از انجام آزمایش خون ، ادرار و. سایر موارد ، پزشک و یا مسئول آزمایشگاه را از مصرف این دارو مطلع نمایید .
‎-مصرف استامینوفن در اطفال با توجه به سن و وزن آن ها توسط پزشک محاسبه می شود . بطور کلی مصرف بیش از اندازه ی استامینوفن در کودکان و بزرگسالان منجر به عوارض کبدی می شود. به همین دلیل پیش از شروع مصرف این دارو مقدار مناسب مصرف روزانه را از پزشک خود سوال بفرمایید .
‎-در کودکان در صورت ادامه دار شدن تب از ۳ روز یا تشدید علائم و عدم بهبودی تا ۵ روز ، بروز قرمزی یا تورم در بدن ، دارو را قطع و به پزشک مراجعه نمایید .
‎-در بزرگسالان در صورت ادامه ی علائم و عدم بهبودی از ۱۰ روز ، یا ادامه ی تب از ۳روز ، مصرف استامینوفن را قطع کرده و. به پزشک مراجعه کنید .
‎- در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید. ‎
عوارض شایع استامینوفن 
‎-احتمال حساسیت به استامینوفن در برخی افراد و بروز علائمی مانند مشکلات تنفسی ، ورم صورت یا لب ها، وجود دارد .
‎-در صورت مصرف طولانی مدت استامینوفن اگر شاهد تیرگی یا کاهش حجم ادرار ، شکم درد شدید ، خستگی زیاد یا زردی صورتی و چشم ها شدید ، به پزشک خود مراجعه نمایید .
‎-در صورت مصرف ناخواسته یا بیش از حد استامینوفن حتما با مرکز کنترل مسمومیت یا اورژانس تماس بگیرید.ادرار تیره، تعرق زیاد ، خستگی تهوع و استفراغ یا اسهال همراه با شکم درد می تواند از علائم مسمومیت با استامینوفن باشد .
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.‎

آمپول استامینوفن
ACETAMINOPHEN 15MG/ML 6.7ML VIAL
ACETAMINOPHEN 1G/1ML INJ
ACETAMINOPHEN 15MG/ML 4ML INJ
ACETAMINOPHEN 3MG/2ML AMP
مصرف در دوران بارداری و شیردهی:
– از جفت عبور کرده و همچنین وارد شیر می شود.
با توجه به منافع آن برای مادر،مصرف آن در این دوران حتما باید مورد ارریابی قرار گیرد.
البته در مطالعات بالینی اثرات ترتوژنیک،موتاژنیک وامبریوتوکسیک مشاهده نشده است.
– در بارداری گروهB است.
موارد مصرف:
– برای دردهای خفیف تا متوسط با منشا مختلف مثل سردرد،دندان درد،میگرن،دردهای عصبی و /تب در بیماری های عفونی و التهابی
هر آمپول پاراستامول قبل از تزریق حتما باید با 1ml از محلول سدیم کلراید .9% تزریقی مخلوط گردد و سپس به صورت وریدی انفوزیون شود. بین هر دو تزریق نیز باید 4 ساعت فاصله زمانی باشد.
بزرگسالان با وزن بالای 5kg: 1g پاراستامول 4 بار در روز هر آمپول در 1ml از محلول نرمال سالین تزریقی مخلوط گردد حداقل باید بین هر دو تزریق 4 ساعت فاصله زمانی باشد و دوز روزانه پاراستامول نباید از 4gتجاوز نماید.
بزرگسالان باوزن کمتر از 5و کودکان از 33kg( حدود 11 ساله): 15mg پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 1cc سرم سدیم کلراید .9% ، معادل با 1.5ml از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از kg/mg 6 ( تقریبا معادل 3g پاراستامول) تجاوز نماید.
کودکان با وزن 1 تا 33kg (1 تا 11 ساله): 15mg/kg وزن بدن 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 1 سی سی سرم سدیم کلراید .9% ، معادل با 1.5ml از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. ماکزیمم میزان مصرفی در طول یک روز نباید از 6mg/kg ( تقریبا معادل 2g پاراستامول) تجاوز نماید.
نوزادان با وزن کمتر از 1kg ( زیر یک سال): 7.5mg پاراستامول به ازاء هر کیلو وزن بدن در هر نوبت و 4 بار در روز . در صورت اختلاط محتویات یک آمپول در 1cc سرم سدیم کلراید .9% ، معادل با .75میلی لیتر از محلول حاصله به ازاء هر کیلو وزن بدن. دوز روزانه نباید از 3mg/kg تجاوز نماید.
در افراد با نارسائی کلیوی حاد: در این بیماران با کلیرانس کراتین کمتر از3ml/min باید فاصله بین دو تزریق تا 6 ساعت افزایش یابد.
محلول تزریقی باید در زمان از 15 دقیقه انفوزیون گردد.
موارد منع مصرف:
الکلیسم مرمن،حساسیت به استامینوفن،بارداری،بیماری های کبدی و کلیوی
سوال و جواب در مورد استامینوفن
سوال ۱: مصرف استامینوفن در بارداری خطرناک است؟
جواب: مصرف استامینوفن در بارداری رده بی محسوب می شود. به معنی مجاز بودن مصرف این دارو در بارداری ولی مواردی از کودکان بیش فعال در مصرف بیش از ۸ روز از این دارو در دوران بارداری مادر گزارش شده است.
مطالب ویژه با همکاری آقای دکتر مهدی شاهمیرانی
آیا مصرف همزمان داروهای ضددرد ضدالتهاب غیراستروئیدی ( تجویز دو یا چند از این داروها به طور خوراکی یا تجویز همزمان اشکال خوراکی با اشکال موضعی یا تجویز همزمان اشکال خوراکی و تزریقی ) و نیز تجویز همزمان دوز بالای استامینوفن به این داروها باعث افزایش اثربخشی و اثرات ضددردی و ضدالتهابی میشود؟
– ما بطور معمول توصیه به اجتناب از تجویز همزمان این داروها ( تجویز همزمان اشکال خوراکی، تجویز همزمان اشکال خوراکی با موضعی، تجویز همزمان اشکال خوراکی و تزریقی ) می کنیم زیرا با افزایش خطر تجمع دوز بالای این داروها، عوارض جانبی این داروها نیز افزایش می کند، ضمن اینکه هیچ شواهد یا تجارب بالینی وجود ندارد که نشان دهد تجویز همزمان این داروها باعث بهبود و افزایش اثربخشی و افزایش اثرات ضد دردی و ضد التهابی این داروها می شود.
– بطور مشابه، ما توصیه به اجتناب از تجویز همزمان استامینوفن ( پاراستامول ) با دوز بالا ( 2 گرم و بالاتر ) به داروهای ضددرد ضدالتهاب غیراستروئیدی می کنیم، زیرا باعث افزایش بروز عوارض جانبی ( مخصوصا عوارض گوارشی ) میشود ضمن اینکه هیچ شواهد و تجارب بالینی وجود ندارد که نشان دهد تجویز همزمان استامینوفن به این داروها باعث افزایش اثربخشی و اثرات ضددردی این داروها می شود. همچنین، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد تجویز همزمان استامینوفن با داروهای ضددرد ضدالتهاب غیراستروئیدی از داروهای ضددرد ضدالتهاب غیراستروئیدی به تنهایی، موثرتر باشد.
Uptodate 217.
دکتر مهدی شاهمیرانی

خرید کلترکس از داروخانه اینترنتی دارویاب
خرید پرفلکس از داروخانه اینترنتی دارویابعوارض شربت استامینوفن کودکان

Reference1:www.drugs.com
Reference2: www.webmd.com

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *