عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

امام علی (ع) فرمودند: زن باردار هیچ خوراکی نمی خورد و هیچ دارویی به کار نمی گیرد که برتر از خرمای تازه باشد.

در آیا زایمان طبیعی بعد از عمل سزارین خطرناک است؟(بخش اول) درباره زایمان طبیعی و مواقع منع آن گفته شد در ادامه می خوانید

اگر شما به عنوان یک مادر حامله، در حال بره ریزی برای زایمان طبیعی به منظور به دنیا آوردن نوزادتان هستید، حتما در این باره با دکتر معالج خود مشاوره نمایید، و برای آمادگی های بعد از عمل هم، صحبتی داشته باشید. به یاد داشته باشید که انجام این کارها، اساسا بدان معنی است که شما پس از مشاوره با متخصص زنان و زایمان، تصمیم به انجام زایمان طبیعی بگیرید. از آنجایی که شما و دکتر معالجتان در جهت سلامت فرزندتان تلاش می کنید، لازم است که بدانید که برای حفظ سلامتی و ایمنی او، هنوز هم ممکن است زایمان به شیوه سزارین اورژانسی، بر روی شما اعمال شود.

به عنوان مادر باردار به خاطر داشته باشید که اگرچه سلامت شما و نوزادتان توسط دکتر معالج و کادر بیمارستان تامین شده باشد و روند بارداری بدون هیچ گونه عوارضی و به طور معمول پیشرفت کرده باشد، با این حال در حال شرایطی هم باید برای انجام عمل سزارین اورژانسی آماده باشید، اگر اجباری برای تولد نوزادتان به شیوه عمل سزارین وجود داشته باشد. دکتر معالج با بررسی سوابق زایمان های قبلی شما، و تجزیه و تحلیل آن ها، روش زایمان فعلی را در شما مادر حامله تعیین خواهد کرد ،و اگر شرایط به وجود آمده در دوران بارداری فعلی، علتی برای اجبار به عمل سزارین داشته باشد، حتما این کار را انجام خواهد داد. پس می توان گفت ارزیابی شانس مادر باردار برای انجام زایمان طبیعی به شرایط عمل سزارین او در بارداری های قبلی هم بستگی دارد.به عنوان مادر باردار به یاد داشت باشید که اگر دکتر معالج، برای یک مادر باردار زایمان به شیوه طبیعی را پیشنهاد داد، باید او را تحت نظر نگه خواهد دارد، تا در هر نقطه از بررسی روند زایمان طبیعی، علائم حیاتی نوزاد، نشانی از پیشرفت نادرست داشته باشد، اقدام به انجام عمل سزارین فوری بکند. علاوه بر این ها، احتمال دارد عوارض مختلفی با زایمان واژینالی، پس از داشتن یک عمل سزارین در زایمان های قبلی، در مادر روی دهد. عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

نوزاد 25 درصد از زنانی که زایمان طبیعی را بعد از انجام عمل سزارین در زایمان های قبلی خود، انتخاب می کنند، قادر به تحمل روند زایمان طبیعی نخواهد بود. در نتیجه، در وضع حمل مادر، انجام عمل سزارین اورژانسی ضروری خواهد بود.

تولد نوزاد به شیوه عمل سزارین اورژانسی، خطرناک تر از سزارین بره ریزی شده خواهد بود، چون شانس بروز عوارض ناشی از عمل سزارین اورژانسی مانند عفونت رحمی در این گونه مادران خواهد بود.

در چنین شرایطی، به عنوان یک مادر اجازه دهید تا کار زایمان، به طور طبیعی شروع شود. چون استفاده از داروها برای تسریع روند زایمان طبیعی، گاهی اوقات می تواند باعث بروز انقباضات قدرتمند در رحم مادر شود، که ممکن است پارگی رحم را به وجود بیاورد. این عارضه معمولا در امتداد خط زایمان قبلی که به روش عمل سزارین انجام شده است، اتفاق می افتد. با این حال، در مورد پارگی رحم قبل و یا در حین روند زایمان طبیعی، مادر نیاز به یک عمل سزارین اورژانسی پیدا خواهد نمود. همچنین، در برخی موارد انجام عمل سزارین برای جلوگیری از هر گونه عوارض تهدیدکننده حیات مانند از دست دادن خون، ایجاد عفونت و یا بروز آسیب مغزی در نوزاد هم بسیار ضروری خواهد بود. اکثر مراکز درمانی و تخصصی زنان و زایمان، مجهز به مراقبت های ویژه هستند، تا به شیوه ای موثر، بدون قرار دادن مادر و نوزاد در شرایط خطرناک، از این امکانات برای درمان آن ها استفاده کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که دکتر معالج شما با قرار گرفتن در شرایط خاص و یا برای از بین بردن خونریزی رحم (هیسترکتومی)، در صورتی که خونریزی شما متوقف نشود، اقدام به انجام عمل جراحی خواهد نمود.

گاهی اوقات عضلات لگنی مادر مانند رحم او، وزن و فشار زیاد ناشی از بارداری را تحمل می کند، که این امر می تواند ماهیچه های کف لگن او را به مرور زمان تضعیف کند. همانطور که می دانید در روند زایمان طبیعی هم عضلات کف لگن مادر از دوران بارداری دچار کشش خواهند شد، که این کار می تواند عامل بی اختیاری ادراری موقت در مادران شود.اگر شما به عنوان یک مادر باردار، قبل از انجام زایمان خود با دکتر معالجتان در مورد آگاهی از چگونگی موفقیت یک زایمان واژینالی پس انجام عمل سزارین در زایمان های قبلی، مشاوره کنید و یک مرکز پزشکی مجهز و خوب را برای زایمان طبیعی انتخاب نمایید، ممکن است زایمان طبیعی موفقی داشته باشید. به یادداشت باشید که مراکز پزشکی را که برای انجام زایمان طبیعی پس از عمل سزارین که قبلا انجام داده اید، انتخاب می کنید، باید امکانات لازم را برای نظارت مستمر بر شرایط جنین، و ارائه یک بیهوشی امن و اعمال تزریق خون در 24 ساعت شبانه روز را همراه یک تیم جراحی و متخصص اورژانسی داشته باشد. چون ممکن است با وجود تمام شرایط مساعد برای انجام زایمان به روش طبیعی، نیاز به عمل سزارین اورژانسی اجتناب ناپذیر باشد. سعی کنید خود را از لحاظ روحی و جسمی هم برای این روز بزرگ آماده کنید! 

۳۲ سالم هست

سلام خانم دگتر بچه اولم ۷ ساله طبیعی زایمان کردم بچه دومم سرش به پهلو بود عمل شدم الان ۲ ساله ۴ ماهش هست میخوام حامله بشم ایا طبیعی زایمان میکنم یا دو باره عمل میشم

سلام
بستگی به شرایطی که اون موقع دارین و صلاح دید پزشکتون هست .

سلام بعضی از افراد به اصطلاح خوش گوشت نیستند یعنی زخم هاشون دیر خوب میشه. این افراد هم میتونند بعد از گذشت 2 سال ااز سزارین یک زایمان طبیعی داشته باشند؟

سلام
کلا زایمان طبیعی باید بعد از گذشت حدود چهار سال از سزارین انجام بشه نه زودتر

چرا الکی از خودتون حرف میزنید، بعد از گذشت ۱۸ ماه از سزارین میشه زایمان طبیعی موفق داشت

سلام
عزیز ، زایمان طبیعی بعد از سزارین ممکنه باعث پارگی رحم و خونریزی بشه و اینکه شرایط افراد یکسان نیست، پس به این زودی توصیه نمیشه.

سلام ببخشید چطور پزشک میتونه بفهمه که خطر پارگی رحم. وجود داره؟؟ و اونموقع سز اورژانسی انجام میده؟ برای وی بک منطورمه

سلام
هنگام زایمان طبیعی بعد از سزارین پارگی رحم اتفاق میفته که اولین نشانه اش اختلا در ضربان قلب جنینه که باید کنترل بشه، درد شکم، خونریزی شدید،حالت غش، تند شدن ضربان قلب مادر، و از حال رفتن،افت شدید فشار خون و حتی درد قفسۀ سینه میتونه از

سلام
هنگام زایمان طبیعی بعد از سزارین پارگی رحم اتفاق میفته که اولین نشانه اش اختلا در ضربان قلب جنینه که باید کنترل بشه، درد شکم، خونریزی شدید،حالت غش، تند شدن ضربان قلب مادر، و از حال رفتن،افت شدید فشار خون و حتی درد قفسۀ سینه میتونه از علائم پارگی رحم در حین زایمان باشه.

 گوگل پلاس  |    |   تویتر  |  پینترست  | بلاگ |  اینستاگرام  |  الکسا  |  کانال تلگرام

پیش از بارداری تا کودکیاری

اطلاعات خود را وارد کنید تا مادرشو برایتان شخصی شود.

خوش آمدید

زایمان طبیعی مزیت‌هایی نسبت به زایمان سزارین دارد. اما وقتی شما یک عمل سزارین داشته‌اید، ممکن است برای بار دوم تصمیم بگیرید که زایمان طبیعی داشته باشید. اگرچه بسیاری از مادران، زایمان طبیعی موفقی بعد از یک سزارین داشته‌اند، اما تصمیم‌گیری در مورد این که آیا شما گزینۀ مناسبی برای زایمان طبیعی بعد از سزارین هستید، مستلزم نکته‌های متعدد و مشاورۀ یک پزشک متخصص است. در این مطلب با شانس زایمان طبیعی بعد از سزارین، عوامل مؤثر در این احتمال، همچنین مزایا و خطرات آن آشنا خواهید شد.

مادر بارداری که یک بار زایمان طبیعی آسان داشته و سپس به علت وضعیت بریچ نوزاد بعدی عمل سزارین داشته است، احتمال دارد که در زایمان بعدی بتواند یک زایمان طبیعی موفقیت‌آمیز داشته باشد تا کسی که پس از باز شدن کامل دهانۀ رحم و چند ساعت تلاش برای به دنیا آوردن کودک اولش که کوچک است و در وضعیت مناسبی نیز بوده، مجبور به سزارین شده است. داشتن سابقۀ یک زایمان طبیعی شانس شما را به شدت بالا می‌برد.عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

با این حال، پیش‌بینی قطعی این که چه کسی زایمان طبیعی خواهد داشت و چه کسی مجدداً عمل سزارین را در پیش دارد غیرممکن است. در مجموع، بسیاری از زنانی که بعد از سزارین در بارداری قبلی، اقدام به زایمان طبیعی کرده‌اند، زایمان موفقی داشته‌‏اند. در نهایت تصمیم‌گیری در مورد زایمان طبیعی بعد از یک سزارین به نظر پزشک برمی‌گردد و او نیز بر اساس برخی از شرایط بهترین تصمیم را می‌گیرد. ممکن است برخی از پزشک‌ها در هیچ حالتی زایمان طبیعی پس از سزارین را پیشنهاد نکنند. به همین دلیل اگر علاقه‌مند به زایمان طبیعی بعد از یک سزارین هستید، حتماً پزشکی را انتخاب کنید که در این زمینه متخصص است و به مشاورۀ او با دقت عمل کنید.

اگر تمام معیارهای زیر را دارا باشید، شانس بالایی برای داشتن یک زایمان طبیعی موفق پس از سزارین دارید:

برش سزارین قبلی شما یک برش افقی در پایین رحم باشد: در برش عمودی که بخش‌های فوقانی رحم را که عضلانی‌تر است نیز درگیر کرده باشد یا برش تی‌شکل (t)، خطر بیشتری برای پارگی رحم وجود دارد و به همین دلیل شانس زایمان طبیعی موفق را کم می‌کند. توجه داشته باشید که نوع زخم روی شکم شما ممکن است با برش رحم مطابقت نداشته باشد.

لگن شما به اندازۀ کافی بزرگ باشد تا اجازۀ عبور راحت را به کودک بدهد: اگرچه هیچ راهی برای آگاهی قطعی از این موضوع وجود ندارد اما پزشک می‌تواند لگن شما را معاینه کند و یک برآورد تقریبی داشته باشد.

سابقۀ عمل جراحی گستردۀ رحم نداشته باشید: سوابق جراحی مثل میومکتومی (myomectomy) برای برداشتن فیبروئید یا سابقۀ پارگی رحم نداشته باشید.

بیماری یا عارضۀ پزشکی نداشته باشید: هیچ عارضۀ پزشکی یا بیماری‌های زنان مثل جفت سرراهی یا فیبروئید بزرگی نداشته باشید که زایمان طبیعی را با خطر مواجه کند.

ممکن است پزشک پس از بررسی‌های لازم و با توجه به علائم موجود، انجام زایمان طبیعی پس از سزارین را ممکن نداند. دلایلی که معمولاً پزشک بر اساس آن تصمیم به انجام سزارین خواهد گرفت شامل موارد زیر است:

با پزشک دربارۀ شانس خود برای یک زایمان طبیعی موفق صحبت کنید و با دقت، مزایا و احتمال‌هایی را بسنجید و سعی کنید به گفتۀ پزشک عمل کنید.

یک زایمان طبیعی موفق پس از سزارین به شما این امکان را می‌دهد که از یک جراحی شکمی وسیع و خطرهای مرتبط با آن دور بمانید. این خطرها شامل احتمال خونریزی‌های شدید که در مواردی حتی می‌تواند به عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی (hysterectomy) منجر شود و ابتلا به عفونت‌ها یا حتی آسیب به دیگر اعضای بدن در طول فرایند عمل است. همۀ عوارض نهفتۀ عمل جراحی عمدۀ شکمی با هر بار عمل سزارین افزایش می‌یابد، زیرا برش ایجادشده می‌تواند هر عملی را از لحاظ تکنیکی مشکل‌تر کند. عمل سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی نیازمند بستری طولانی‌تر در بیمارستان است و معمولاً روند بهبود آن نیز کندتر و دردناک‌تر است. اگر قصد دارید بچه‌های بیشتری داشته باشید، باید بدانید هر عمل سزارین احتمال وجود جفت سرراهی و چسبندگی جفت را در بارداری‌های بعدی شما بالاتر می‌برد. این شرایط می‌تواند به خونریزی‌های شدید و حتی هیسترکتومی یا برداشتن رحم منجر شود.

حتی اگر شرایط لازم برای زایمان طبیعی پس از سزارین را داشته باشید، خطر بسیار کمی؛ کمتر از یک درصد، وجود دارد که رحم شما از محل برش سزارین قبلی دچار پارگی شود که به خونریزی شدید شما و احتمالاً محرومیت نوزاد از اکسیژن منجر خواهد شد. همچنین ممکن است زایمان ساعت‌ها طول بکشد و در نهایت شما نتوانید به شکل طبیعی زایمان کنید و سزارین اورژانسی برای شما انجام شود که قطعاً عوارض بیشتری از یک زایمان طبیعی پس از سزارین و نیز یک سزارین با بره‌ریزی قبلی خواهد داشت.

در صورت انجام سزارین اورژانسی احتمال بیشتری برای وقوع عوارضی چون خونریزی شدید پس از زایمان، انتقال خون و حتی از دست دادن رحم یا عفونت رحم وجود دارد. در نهایت احتمال ابتلای نوزاد به یک عارضۀ جدی نیز وجود دارد که منجر به ضایعۀ عصبی درازمدت یا حتی مرگ می‌شود. اگرچه این احتمال در مجموع بسیار کم است ولی امکان دارد در زنانی که زایمان طبیعی وفقی پس از سزارین دارند، بالاتر از زنانی باشد که زایمان طبیعی موفق یا سزارین از پیش بره‌ریزی‌شده داشته‌اند. تغییر در ضربان قلب جنین معمولاً اولین نشانه برای وجود یک مشکل است، بنابراین اگر تصمیم دارید با وجود سابقۀ یک سزارین برای زایمان طبیعی تلاش کنید، نیازمند نظارت مداوم بر جنین هستید که این کار توسط پزشک یا ماما انجام می‌شود و عوارض نوزادی را کاهش می‌دهد. در هر صورت شما با توجه به مزایا و معایب هر کدام از روش‏‌ها و شرایطی که در آن هستید و همچنین مشورت پزشک، باید بهترین تصمیم را برای خود و فرزندتان بگیرید.

© بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب در صورت استفاده آنلاین) بلامانع است. کليۀ حقوق اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

بارداری 
تعیین جنسیت جنین
دوران بارداری
هفته شانزدهم بارداری
روش نزديكي براي پسردار شدن
هفته نوزدهم بارداری
علائم بارداری پسر در ماه اول
تغذیه در دوران بارداری
تغذیه دوران بارداری
ماه اول بارداری
بهترین زمان بارداری
ماه سوم بارداری
هفته 16 بارداری
هفته 19 بارداری
زن حامله در خواب
هفته 16 بارداری و تشخیص جنسیت
جنین در سه ماهگی
تغذیه دوران بارداری سه ماهه اول
رابطه جنسی در بارداری
مراقبت های بارداری
تغذیه بارداری
تعیین جنسیت در هفته نهم بارداری
تغذیه در بارداری
دیابت بارداری و رژیم غذایی
غذاهای مفید در دوران بارداری
غذاهای دوران بارداری
مراقبت بارداری
مراقبت های زمان بارداری
اولین سونوگرافی در بارداری
اولین سونوگرافی در بارداری

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

برای بسیاری از زنان روش زایمان طبیعی بعد از سزارین (VBAC) یک گزینه است. در حقیقت پژوهش روی زنانی که قصد تحمل درد زایمان بعد از سزارین را دارند نشان می دهد که حدود 6 تا 8 درصد زایمان طبیعی موفقی را داشته اند.

زایمان طبیعی بعد از سزارین برای همگان مناسب نیست. لذا عامل های مشخصی مانند زخم رحم با ریسک بالا می تواند احتمال VBAC را کاهش دهد و این گزینه را برای وی ناسب کند.

برخی بیمارستان ها زایمان طبیعی بعد از سزارین را به دلیل این که نیرو انسانی یا منابعی برای مدیریت عملیات اورژانسی برش C ندارند، ارائه نمی دهند. اگر به فکر انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین هستند مسئولین ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما می تواند به شما برای این که بفهمید آیا شما داوطلب مناسبی برای آن هستید و چه عواملی در آن درگیر است کمک کند.عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

زنان به دلایل مختلف از زایمان طبیعی بعد از سزارین استفاده می کنند:

– زمان بهبود کوتاه تر: شما بعد از VBAC مدت زمان کمتری به نسبت انجام مجدد برش C در بیمارستان خواهید ماند. پرهیز از انجام عمل جراحی به شما کمک می کند تا سریع تر زندگی عادی خود را از سر بگیرید هم چنین هزینه زایمان را کاهش می دهید.

– فرصت برای یک بره تولد فردی:تجربه داشتن زایمان طبیعی برای برخی از زنان اهمیت دارد.

– تاثیر روی بارداری های بعدی: اگر قصد این را دارید که خانواده بزرگ تری داشته باشید VBAC ممکن است به شما کمک کند تا خطر سزارین های چندگانه مانند زخم ناشی از سزارین را کم کنید. زخم ناشی از سزارین ممکن است جراحی های اضافی را سخت نماید و خطر مشکلات مربوط به جفت در حاملگی را افزایش دهد.

– خطر کمتر از مشکلات عمل جراحی: زایمان طبیعی نرخ کمتر خونریزی، عفونت، لخته شدن خون در یک یا چند رگ عمیق بدن (ترومبوزیس ورید عمقی) و آسیب به اندام درون شکم مانند مثانه یا روده دارد.

– اگر دوقلو باردار نیستید، سابقه یک یا دو مقطع عرضی قبلی برش های- C اندک داشته و هیچ مشکلی وجود ندارد که از VBAC جلوگیری کند

– اگر باردار هستید، سابقه یک یا دو مقطع عرضی قبلی برش های- C با نوع ناشناخته از برش رحم و مشکلات دیگری که مانع VBAC بشود ندارد ، مگر این که مشکوک به داشتن برش رحم عمودی زیاد (کلاسیک) از پیش باشید.

– دو قلو باردار باشد و سابقه برش C عرضی اندک داشته باشد و در غیر این صورت داوطلب زایمان طبیعی برای دو قلو است.

– یک برش رحم عمودی بزرگ (کلاسیک) از پیش

– یک نوع علوم از برش قبلی رحم و مشکوک بودن به داشتن برش عمودی زیاد (کلاسیک)

– پارگی قبلی رحم

– انواع مشخصی از سابقه عمل جراحی رحم مانند برداشتن فیبروید

بعضی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، اگر VBAC شما بیش از دو مورد سابقه برش- C داشته باشید، VBAC را ارائه نمی دهند. در صورتی که شما سه قلو یا باردار هستید گزینه مناسبی نیست.

در حالی که VBAC نسبت به برش C انتخابی عوارض کمتری دارد یک کوشش وفق درد زایمان بعد از سزارین (TOLAC وفق) با عوارض بیشتری مانند به ندرت پارگی رحم همراه است.

اگر رحم شما حین درد زایمان باز شود یک برش C اورژانسی برای جلوگیری از عوارض تهدید کننده زندگی مادر مانند خونریزی شدید لازم است. اگر پارگی رحم پیچیده است یا برای توقف خونریزی رحم ممکن است نیاز به برداشته شدن داشته باشد (هیسترکتومی). اگر رحم شما برداشته شود دیگر نمی توانید باردار شوید.

اگر قبلا یک برش C  داشته اید و اکنون باردار هستید ممکن است در اولین ملاقات قبل از زایمان خود در مورد VBAC صحبت کنید. در مورد نگرانی ها انتظارات خود با مسئول مراقبت بهداشتی خود بحث کنید.

اطمینان حاصل کنید که پزشک سابقه کامل پزشکی شما شامل اطلاعات برش C اخیرتان و دیگر اعمال روی رحم را دارد. ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما ممکن است از سابقه پزشکی تان برای محاسبه احتمال این که شما VBAC موفق خواهید داشت استفاده کند.

در مورد احتمال خطر و مزایای VBAC در دوران بارداری بحث و گفت وگو کنید، به خصوص اگر برخی از عوامل خطر وجود داشته باشند.

– در مورد VBAC بیاموزید: در کلاسی مربوط به تولد نوزاد به روش VBAC شرکت کنید

– برای تولد نوزاد خود در بیمارستانی با تجهیزات خوب بره ریزی کنید: به دنبال تجهیزاتی باشید که برای اناجم برش اورژانسی C به خوبی تجهیز شده است.

– اگر می توانید، به درد زایمان خود اجازه دهید که به صورت طبیعی شروع شود: القای یا تقویت درد زایمان شانس انجام VBAC را کاهش می دهد

– منعطف باشید: برخی عوارض ها بارداری یا درد زایمان ممکن است به یک برش C نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، اگر مشکل با جفت یا بند ناف وجود داشته باشد، کودک شما در موقعیت غیر طبیعی قرار دارد یا درد زایمانتان پیشرفتی ندارد ممکن است به یک برش C نیاز داشته باشید.

اگر VBAC را انتخاب کنید، هنگامی که به درد زایمان می رسید، همان فرآیندی را که برای هر زایمان طبیعی طی می کنید را دنبال خواهید کرد. ارائه کننده مراقبت های بهداشتی شما به احتمال زیاد پیگیری پیوسته میزان ضربان قلب کودک شما را توصیه می کند و در صورت لزوم برای انجام یک برش C تکرار آماده می شود.

علت مرگ جنین در ماههای مختلف بارداری

11 علت طولانی شدن پریود بیش از 1 روز

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

چه چیز باعث لکه بینی در دوران بارداری می شود؟

مسمومیت در بارداری چه علائمی دارد؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟

عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره 37/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مقدمه و هدف: زايمان سزارين به صورت تولد جنين از راه برش ديواره شکم و ديواره رحم تعريف مي شود. امروزه از هر ده زن آمريکايي که هر ساله در ايالات متحده امريکا زايمان مي کنند، يک نفر سابقه سزارين دار. بيش از 85 درصد موارد زايمان به علت سزارين قبلي، ديستوشي زايمان، زجر جنيني و نمايش بريچ مي باشد. از آن جا که زايمان طبيعي براي مادر و نوزاد خطرات کمتر و هم چنين هزينه کمتري در بر دارد، اين روش مناسب تر مي باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسي مقايسه عوارض به دنبال زايمان طبيعي پس از يک بار سزارين و سزارين تکراري انجام شده است.

روش کار: در اين مطالعه 253 خانم باردار با سابقه يک بار سزارين قبلي که در بيمارستان مبيني سبزوار بستري شده بودند، مورد بررسي قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوري شده توسط آزمون هاي آماري مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.

نتايج: نتايج به دست آمده نشان مي دهد که در صورت تکرار سزارين، مدت بستري شدن در بيمارستان 3.1) در مقابل 1.2 روز( و هم چنين عوارض به دنبال عمل جراحي افزايش دارد. هم چنين در مطالعه حاضر موردي از پارگي رحم که مهم ترين عارضه زايمان طبيعي به دنبال سزارين است، مشاهده نشد.عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

بحث: نتايج به دست آمده نشان مي دهند در صورت انتخاب دقيق افراد براي زايمان طبيعي و انجام مراقبت هاي دقيق در طي زايمان، زايمان طبيعي به دنبال سزارين مي تواند به صورت يک روش کم خطر استفاده شود.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

تمامی پزشکان و متخصصان بر این عقیده اند که در مقایسه عوارض زایمان طبیعی با سزارین، هرگز نباید بدون دلیل و توصیه پزشک روش زایمان سزارین را پذیرفت.  

 

 

در حقیقت سزارین یک روش پزشکی است که تحت نظر متخصصین بسیاری در اتاق عمل انجام می شود اما نسبت به زایمان طبیعی عوارض و خطرات بسیاری دارد. عوارضی که ممکن است فرد را تهدید کند عبارتند از:عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

 

گفتنی است که ناخوشی و عوارض بعد از سزارین در زنان چاق، به میزان قابل توجهی زیاد می شود. 

 

 

تصمیم به انجام سزارین به پزشک زنان ، مشکلات جنین، زایمان های قبلی یا سابقه بیماری های مادر باردار بستگی داشته باشد. به هر حال در برخی موارد به دلیل حفظ سلامت جنین و مادر این روش توصیه می شود. دلایل مورد قبول برای زایمان سزارین عبارتند از:

 

 

اگر مادر باردار با هر یک از مشکلات زیر روبرو باشد، باید سزارین کند: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عوارض بعد از زایمان طبیعی: ۰,۹ % ، عوارض بعد از سزارین: ۲.۷۳% 

نیاز به درآوردن رحم بعد زایمان طبیعی: ۰.۰۱%، در سزارین: ۰.۰۹%

 

 

 

بطور کلی زایمان طبیعی یک فرآیند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری هم برای مادر و هم برای جنین و نوزاد است.

 

روش بی حسی موضعی یا اپی دورال که در تمام زایمان های طبیعی بدون درد مثل هیپنوتیزم، زایمان در آب، طب سوزنی استفاده مي شود.

 

۸ تا ۱۰۰ جلسه آموزش نفس کشیدن، به شما کمک می کند تا هنگام انقباض های درد زایمان، واکنش درستی داشته باشید. دهانه رحم به هنگام زایمان باید ۱۰ سانتی متر باز شود، و زمانی که به اندازه ۴ سانتی متر باز شد به شما اپیدورال تزریق می شود، در این صورت شما فقط دردهای اولیه را که اصلاً جدی و آزار دهنده نیست را متحمل می شوید. البته قبل از تزریق این ماده، داروهایی برای تحمل دردهای اولیه به شما داده می شود.

 

با ورزش هایی که دردهای قبل از تزریق را کنترل می کنند مثل ریلکسیشن، تمرین تنفسی و بعضی حرکات های ورزشی یوگا به راحتی می توان دردهای اولیه را تخفیف داد و یا از بین برد.

اپیدورال در خارج از لایه ای که مایع نخاعی را در بر گرفته تزریق می شود. در این صورت رشته های عصبی که درد را به مغز منتقل می کند از کار افتاده و باعث می شود تا شما دردی احساس نکنید. این تزریق بعد از بیست دقیقه اثر می کند.

تنها تفاوت مهم این است که طول زمان فاز دوم زایمان از زمان باز شدن کامل دهانه رحم تا زمان خروج جنین حدود ۲۵ دقیقه نسبت به حالت بدون بی حسی افزایش می یابد. ریسک عوارضی چون عفونت و تجمع خون و آسیب های عصبی در محل تزریق فوق العاده نادر است.

 

 

عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

يك برش جراحي در ناحيه پرينه يا مياندوراه (ناحيه عضلاني بين واژن و مقعد) است و قبل از  انجام برش بيحسي موضعي داده مي شود. اگر ماما یا پزشک تشخيص دهد كه نياز به گشاد كردن واژن به وسيله برش وجود دارد، اين كار را انجام مي دهد که سبب تسهیل زایمان وجلوگیری از پارگی های شدید می شود. استفاده از این روش ممکن است در زایمان اول ودوم لازم باشد. این برش به دو صورت خط وسط و جانبی داده می شود. ترمیم اپی زیوتومی، معمولاً ۱ تا ۳ هفته طول می کشد و عوارض آن، شامل خونریزی، عفونت، درد از هم گسیختگی زخم است.

 

۲- آسیب های زایمانی: 

در بررسی گروهی از زنان ۲ ماه پس از زایمان طبیعی، مشاهده شد که آنها نسبت به  خانم هایی که زایمان سزارین انجام داده اند، به میزان بیشتری دچار مشکلات ادراری و درد هنگام نزدیکی و اجابت مزاج بوده اند.

 

۳- عفونت: 

عفونت در محل اپیزیوتومی (بخیه بین مقعد و واژن) یا عفونت لگنی در صورت طول کشیدن سیر زایمان یا طولانی شدن پارگی  پیش از موعد کیسه آب رخ می دهد.

 

۴- تجمع خون در محل پارگی: در صورت موفق نبودن پزشک در توقف خونریزی (که نیاز به تخلیه دارد) رخ می  دهد.

 

۵- اختلال عملکرد کف لگن: در زایمان های سخت، بدلیل تحت فشار قرارگرفتن وآسیب عضلات، اعصاب و بافت  های لگنی، موجب افتادگی مثانه و یا بی اختیاری ادراری در مواقع استرس می شود.

 

۶- خونریزی بعد زایمان: این عارضه ممکن است در صورت طولانی شدن سیر زایمان و جمع نشدن رحم به طور  طبیعی وهمچنین گیر کردن سر جنین در داخل لگن وپارگی رحم، ایجاد شود.

 

۷- آسیب به اعصاب پا: این عارضه در اثر طولانی قرارگرفتن پاها روی تخت زایمان، در زایمان های سخت ایجاد می شود که معمولاً درعرض ۶ ماه بهبود می یابد.

 

۸- آسیب به جنین: خطر عفونت جنین هم در زایمان های طولانی زیاد می شود و ممکن است در اثر استفاده از  وسایل کمکی جهت خروج سر ( انبر فورسپس یا وکیوم )، آسیب های جنینی ایجاد شود. حالت ورم سر جنین؛ ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت سر در کانال زایمان ایجاد شود.

 

۹- گیر کردن شانه جنین: برای زنانی که قد کوتاهی دارند یا دیابت بارداری دارند یا مشکلات لگنی قبلی داشته اند و  یا موقع استفاده از وسایل کمکی برای خروج سر جنین ( فورسپس یا وکیوم )، احتمال گیر کردن شانه جنین حین خروج از واژن وجود دارد، که می تواند سبب آسیب های واژن و خونریزی بعد از زایمان شود، همچنین ممکن است در جنین آسیب های شانه و اعصاب بازویی را ایجاد کند. اگر چه در سال اول زندگی درمان می شود ولی حالت خوشایندی نیست. البته تکنیک هایی وجود دارد که می توان ضمن زایمان طبیعی از این مسئله جلوگیری کرد.

 

۱۰- نارسایی دهانه رحم:  در صورتی که دهانه رحم در زمان زایمان آسیب ببیند، ممکن است در بارداری های بعدی ، رحم نتواند بخوبی جنین را نگه دارد.

 

 

 

نویسنده :
دکتر لاله محمدی، متخصص زنان و زایمان

منبع: نی نی+

آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان

زایمان طبیعی

آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان

آمادگی برای زایمان

این بخش در حال طراحی می باشد

بسیاری از مادران باردار که زایمان اول آنها طبیعی بوده است، می توانند بدون هیچ مشکلی شکم دوم خود را زایمان طبیعی کنند. به زایمان طبیعی بعد از سزارین vaginal birth after cesarean) VBAC) می گویند که در برخی موارد امکان پذیر نیست. با مطالعه این مقاله می توانید به شرایط زایمان طبیعی بعد از سزارین پی ببرید. 

گاهی اوقات سزارین، ایمن ترین انتخاب برای مادرانی است که قبلا زایمان سزارین را تجربه کرده اند. اما جمعی از متخصصین زنان و زایمان که در همایش موسسه ملی سلامت آمریکا گردهم آمده بوند، به این نتیجه رسیدند که باید سزارین های کمتری بطور مجدد انجام شود و از روش زایمان طبیعی بعد از سزارین استفاده شود.

دکتر نانسی پتیت رییس بخش زنان و زایمان بیمارستان سانت فرانسیس در ویلمینگتون آمریکا می گوید: زایمان طبیعی بعد از سزارین که در علم پزشکی با VBAC شناخته می شود، برای بسیاری از خانم ها که قبلا سزارین انجام داده اند، روش بسیار ایمنی است.

مجمع موسسه ملی سلامت آمریکا اینطور گزارش کرده است که در حدود 75 درصد از مادرانی که برای انجام زایمان طبیعی بعد از سزارین، در یک بره آزمایشی شرکت کردند، زایمان طبیعی موفقی داشته اند.عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

گرچه پزشکان و بیمارستان های زیادی روش زایمان طبیعی بعد از سزارین را به مادران باردار پیشنهاد می کنند ولی بعضی ها آنرا اکیدا ممنوع کرده اند. دکتر پتیت که در مجمع موسسه ملی سلامت آمریکا شرکت داشته است، می گوید: تعداد زایمان های طبیعی بعد از سزارین از سال 1996 تا کنون از 28 درصد به 8 درصد کاهش یافته است. 3 تا 45 درصد از متخصصین زنان و زایمان، هم اکنون زایمان طبیعی بعد از سزارین را به خانم های باردار پیشنهاد نمی کنند و در بعضی از بیمارستان ها نیز فقط در شرایط خاص حاضر به انجام آن هستند، مثل زمانی که زایمان خارج از زمان مقرر و بطور خود بخودی اتفاق افتاده باشد.

هرگز در زمانیکه مادر باردار وادار به زایمان  شده است یعنی القای زایمان انجام شده، نباید از روش زایمان طبیعی بعد از سزارین استفاده کرد. 

 

 اگر شما برای اولین بار باردار هستید، لازم است حتما از نتایج یک جراحی غیر ضروری مانند سزارین آگاهی داشته باشید. اگر شما برای اولین بار باردار نیستید و می خواهید زایمان طبیعی بعد از سزارین را انجام دهید و شرایط خوبی نیز دارید، هرچه سریعتر و در اوایل بارداری در مورد انتخاب های خود تحقیق کنید. اگر پزشک و بیمارستان شما به زایمان طبیعی بعد از سزارین رضایت نمی دهند، می توانید با بیمارستان و پزشک دیگری صحبت کنید. 

 حمایت و آگاهی می تواند از طریق مراکز آموزشی، ماماها، نرس ها و آنهایی که قبلا به این روش زایمان داشته اند به شما منتقل شود. ممکن است انتخاب روشی که بطور عادی انجام نمی شود ولی اکثر پزشکان ایمنی آن را تایید کرده اند ، بسیار مشکل باشد. بنابراین هرچه در این امر حامیان بیشتری داشته باشید بهتر خواهد بود.

 

چه کسانی می توانند بعد از سزارین قبلی زایمان طبیعی انجام دهند؟ افراد زیر می توانند شکم دوم خود را زایمان طبیعی کنند:

 

 

پیشنهادی به مادرانی که برای اولین بار باردار شده اند:

همانطوری که تعداد سزارین های غیرضروری رو به افزایش است، لازم است که به روش زایمان اول و انتخاب روش زایمان بعدی خود، فکر کنید.

بسیاری از متخصصین دلسوز زنان و زایمان به شما توصیه می کنند در صورت امکان از انجام سزارین خودداری کنید. به گفته یک متخصص زنان، بعضی از مادران باردار برای اولین زایمان خود محافظه کار هستند و با مداخله پزشکی و سزارین که ممکن است ضروری هم نباشد موافقت می کنند در حقیقت سزارین انتخابی را بر می گزینند. اما متاسفانه آنها در بارداری بعدی با خطراتی روبرو می شوند که اگر اولین نوزاد خود را بطور طبیعی بدنیا آورده بودند با آن خطرات مواجه نمی شدند.

 محققین معتقدند باید به بسیاری از بانوانی که قبلا زایمان سزارین داشته اند این شانس داده شود تا زایمان بعدی را بطور طبیعی انجام دهند.

 

 سه سال قبل زمانیکه خانم اندرو 28 ساله ساکن شهر بی تاون در ایالت تگزاس در حال زایمان طبیعی برای اولین نوزاد خود بود، دکترش به او خبر داد که بعلت کوچک بودن لگن خاصره، او باید به روش سزارین زایمان کند. اما بعد از یکسال او برای بار دوم باردار شد، او با قدرت احساس کرد که دیگر نیازی به جراحی و زایمان سزارین وجود ندارد. در وهله اول پزشک او با زایمان طبیعی بعد از سزارین vaginal birth after cesarean) VBAC) مخالفت کرد، زیرا او معتقد بود که  ایمن ترین روش سزارین دوباره است. ولی خانم اندرو بر عقیده خود پافشاری کرد و پزشک او سرانجام موافقت خود را اعلام کرد و در هفته 4 بارداری، خانم اندرو زایمان طبیعی خود را بدون هیچگونه پیچیدگی و مشکلی به انجام رساند و با موفقیت نوزاد دوم خود را بدنیا آورد. 

 

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

این بخش در حال طراحی می باشد

با سلام من دوتا زایمان سزارین (هر دو افقی) داشتم که هیچ مشکلی برای زایمان طبیعی نداشتم الان فاصله اخرین حاملگی تا الانم ده ساله اگر وضعیت بچه الانم خوب باشه تو شکمم و مشکلی نداشته باشه میتونم طبیعی زایمان کنم؟


پاسخ مشاور: 

از آنجایی که 2 بار سزارین از یک ناحیه و به صورت افقی داشته اید احتمال پارگی رحم در زایمان طبیعی بالاست به همین جهت توصیه به زایمان طبیعی نمی شود. هر چند 1 سال از آخرین سزارین شما گذشته است.

اما در شرایط معمول می توان با نظر پزشک بعد از گذشت 3 سال از سزارین، زایمان طبیعی داشت.


زایمان طبیعی بعد از سزارین چه شرایطی دارد؟

عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

تعداد زیادی از بانوانی که زایمان سزارین یا بره ریزی شده را بر می گزینند ، پس از زایمان می پرسند : آیا دفعه بعد می توانم زایمانی طبیعی داتشه باشم ؟ در این روند از زامیان که آن را زایمان طبیعی پس از سزارین ( vaginal birth afte a caesarean ) یا به طور دقیق تر ، آزمون زایمان طبیعی پس از سزارین ( trial oflabour after caesarean ) می خوانند ، پزشکان و ماماها حتی درباره امکان پذیری زایمان طبیعی پس از سزارین محتاطند ، مگر شرایط برای زایمان طبیعی کاملا مهیا باشد.

با وجودی که در شرایطی ویژه زایمان طبیعی پس از سزارین کاملا امکان پذیر است ، هرگز تضمینی وجود ندارد که زایمان طبیعی جادویی داشته باشید. اوایل سال 19 ، وقتی زایمان سزارین نادر بود ، پس از یک بار سزارین حتی داشتن بچه ای دیگر نیز خطرناک به حساب می آمد. اما امروزه بانوان سه و حتی چهار سزارین هم انجام می دهند ، زیرا زایمان سزارین ( غیر اورژآنسی ) نسبت به جراحی های سنتی گذشته از نظر نوع برش رحم و مراقبت های پزشکی پس از آن متفاوت است. اکنون روش های جدید برای به حداقل رساندن آسیب به رحم استفاده می شود.

بزرگ ترین خطر زایمان طبیعی پس از سزارین ، پارگی رحمی است ، اما این خطری حداقلی است ( به گفته مرکز پژوهش سازمان جهانی بهداشت ، یک درصد ). اما نتیجه پارگی رحمی فاجعه بار است و امکان دارد به خونریزی شدید ، از دست دادن رحم ، آسیب دیدگی اعضای داخلی و عفونت مادر منجر شود. خطرات برای بچه نیز عبارت است از آسیب مغزی و یا حتی مرگ.

در سال های اخیر ، کاهشی در علاقه به طایمان طبیعی پس از سزارین دیده شده است. این کاهش در اثر نبود پشتیبانی پزشکی کافی در مواردی است که پیچیدگی ها وجود دارد. در واقع ، اگر اشتباهی روی دهد ، پزشکان و ماماها از برخوردهای قانونی هراسانند.


آیا شما نیز چنین سوالی دارید ؟

پاسخ برای هر موردی متفاوت است. بنابراین باید درباره شرایط خاص خود با پزشک مشورت کنی.


سوال هایی که باید مطرح کنید ، به قرار زیرند :


– خطرات چیست ؟

– پیچیدگی های کدامند و تاثیر آن ها بر مادر و بچه چیست ؟


– زایمان طبیعی پس از سزارین چه قدر عملی است ؟


– برتری های زایمان طبیعی پس از سزارین چیست ؟


– محدودیت ها کدامند ؟

– آیا مخارجی اضافی وجود دارد که بیمه درمانی آن را پوشش نمی دهد ؟

– آیا امکان دارد اکنون فرم رضایت ه را بخوانم ، تا بتوانم پیش از این که وارد مراحل زایمان شوم ، تصمیم آگاهانه ای بگیرم ؟

به زایمان طبیعی پس از سزارین حتی فکر هم نکنید ، اگر :

– در صورتی که بیمارستان ، پزشک یا ماما برای پیشبرد کارهای تان آمادگی نداشته باشد.


– اگر دوقلو باردارید.

– اگر دچار دیابت یا هر بیماری مزمن دیگری هستید.


– اگر فشار خون بالادارید.

– اگر با استفاده از سرم ( قطرات ) ، زایمان باید القا یا سریع تر شود.


– اگر اولین سزارین شما به علت کوچکی لگنبود.

– اگر دچار هر گونه مشکل زنان و زایمان هستید که مانع زامیان طبعی می شود یا آن را پیچیده می سازد.


– اگر زایمان سزارین قبلی اورژانسی بود.

– اگر به زگیل تناسلی فعال یا هر گونه عفونت مقاربتی فعال دچارید.

– اگر بچه تپش قلب غیر معمولی دارد یا در آغاز زایمان مایع آمنیوتیک سبز گونه است.

زایمان طبیعی پس از سزارین امکان دارد ، زمانی که :

– مادر پیش از سزارین قبلی ، زایمانی طبیعی داشته باشد.


– جراحی قبلی رحمی نداشته است ( به جز سزارین )

– دچار همان پیچیدگی ای نیست که دلیل سزارین های قبلی اش بود.


– مطلوب است که کمتر از 3 سال داشته باشد.


– سنگین وزن نباشد.


– مشکلات زنان و زایمان نداشته باشد.

– فاصله ای سه ساله از سزارین قبلی خود داشته باشد.

– پیش از هفته چهلم وارد زایمان خود به خودی شده باشد.


– فرزندش اندازه ای طبیعی داشته باشد.

عوارض زایمان طبیعی بعد سزارین

– فرزندش در وضعیت سر رو به پائین قرار داشته باشد.


منیزم را در رژیم غذایی خود بگنجانید

آیا سخت به خواب می روید ؟ دچار گرفتگی های پا هستید ؟ براکستون هیکزهای دردناکی را تجربه می کنید ؟

مصرف منیزم خود را با خوراکی های سرشار از این ماده افزایش دهید. مثل سبزیجات خشک شده ، آواکادوو ، موز ، مغزها و تخم ها.

* اکنون در زایمان سزارین روش های جدیدی برای به حداقل سراندن آسیب رحم استفاده می شود.

“لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *