عوارض زایمان طبیعی بر واژن


برای هر مادری رسیدگی به نیازهای نوزاد در الویت است. اما در عین حال مراقبت های پس از زایمان برای مادر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بارداری از جهات گوناگون تغییراتی را در بدن شما به وجود می آورد و پس از زایمان نیز این تغییرات همچنان ادامه دارند.

1- درد در واژن
اگر هنگام زایمان اپیزیاتومی (برش جراحی در ناحیه تناسلی) انجام گرفته باشد یا درون واژن پارگی اتفاق بیفتد، بهبود زخم چند هفته طول می کشد.

جراحت های وسیع، مدت زمان بیشتری برای التیام لازم دارند.عوارض زایمان طبیعی بر واژن

جهت تسریع روند بهبودی می توانید توصیه های زیر را به کار گیرید:

اگر با نشستن درد دارید برروی یک بالش بنشینید.
در هنگام ادرار کردن همزمان آب گرم برروی ناحیه تناسلی بریزید و در هنگام مدفوع دستمال تمیزی را بر روی محل زخم بگذارید تا آلوده نشود.
کمپرس سرد روی زخم بگذارید.
با مشورت پزشک از مسکن استفاده کنید.

2- ترشحات و خونریزی واژن
تا چند هفته بعد از زایمان طبیعی ترشحات واژن را خواهید داشت. چند روز اول ممکن است خونریزی به رنگ قرمز روشن داشته باشید. ترشحات به تدریج کم شده و آبکی می شوند و از رنگ قهوه ای و یا صورتی به زرد یا سفید متمایل می شوند.

اگر هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید:

خونریزی واژن بسیار شدید
بوی بد ترشحات واژن
داشتن تب بالای 38 درجه

3- انقباضات رحمی
ممکن است انقباضاتی تحت عنوان «پس درد» طی چند روز اول پس از زایمان داشته باشید.

این انقباضات که شبیه دردهای قاعدگی هستند، با فشرده کردن عروق خونی رحم از خونریزی جلوگیری می کنند.

در صورت ایجاد درد و ناراحتی می توانید با مشورت پزشک مسکن مصرف کنید.

4- مشکلات ادراری
تورم یا کبودی بافت های اطراف مثانه و پیشابراه ممکن است سبب سختی در دفع ادرار شود.

ترس از ریزش ادرار بر روی منطقه بخیه خورده نیز می تواند منجر به مشکل در دفع ادرار شود که به خودی خود بهبود پیدا می کند.

برای تسکین این وضعیت بهتر است در حالیکه در توالت نشسته اید سراسر ناحیه تناسلی را با آب بشورید.

در صورت داشتن علائم عفونت ادراری سریع به پزشک مراجعه کنید، علائم عبارتند از:

احساس نیاز به دفع به صورت مداوم
احساس سوزش هنگام دفع ادرار
تکرر ادرار، اما با حجم ادرار کم

بارداری و زایمان باعث کشش بافت مثانه و پیشابراه شده و ممکن است همزمان با سرفه، عطسه یا خنده نشت ادرار داشته باشید. خوشبختانه، این مشکل به تدریج رفع می شود. بهتر است در هفته های اول پس از زایمان از پد درون لباس زیر استفاده کنید و تمرینات کگل را انجام دهید که باعث تقویت عضلات کف لگن می شود.

ورزش کگل: هنگام ادرار کردن سعی کنید با منقبض کردن عضلات پیشابراه جریان ادرار را مسدود کنید این کار به شناسایی عضلات کمک می کند. سپس در هر شرایطی و در هر زمانی از روز می توانید چندین بار این عضلات را منقبض کنید(1 ثانیه) و شل (1 ثانیه) کنید، مجددا تکرار کنید.

در بانوان پس از زایمان ، عضلات با کشش زیادی روبرو می شود که با انجام صحیح این تمرین ها می توان این عضلات را بازیابی نمود و مشکلات زیادی نظیر گشادی واژن، افتادگی رحم ، بی اختیاری ادرار و . را درمان نمود .

5- هموروئید(بواسیر) و حرکات روده
اگر در هنگام دفع مدفوع احساس درد و تورم در نزدیکی مقعد دارید، ممکن است بواسیر داشته باشید.

بواسیر به کشش و تورم وریدهای قسمت تحتانی رکتوم(راست روده) یا مقعد گفته می شود.

با مشورت پزشک می توانید از داروهای موضعی برای درمان بواسیر استفاده کنید.

برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر می توانید از غذاهای غنی از فیبر، مانند میوه و سبزیجات و غلات سبوسدار استفاده کنید و مقدار فراوانی آب در طول روز بنوشید.

ممکن است برخی پس از زایمان احساس عدم کنترل در دفع مدفوع داشته باشند، می توانید با انجام منظم ورزش کگل از این مشکل جلوگیری کنید. در صورت لزوم حتما به پزشک مراجعه کنید.

6- درد سینه و ترشح شیر
چندین روز پس از زایمان، ممکن است سینه ها سفت، متورم و حساس شوند.

بهتر است از پمپ سینه استفاده کنید و پارچه تمیز را با آب گرم خیس کرده برروی سینه ها بگذارید یا دوش آب گرم بگیرید.

توجه کنید که برای کاهش جریان شیر نباید از پمپ سینه استفاده کنید، زیرا باعث افزایش تولید شیر می شود. بین هر وعده تغذیه نوزاد پارچه خیس شده با آب سرد یا کمپرس یخ بر روی سینه ها بگذارید، سینه بندهای حمایتی بپوشید تا جریان شیر متوقف شود و در صورت درد شدید با مشورت پزشک مسکن استفاده کنید.

پس از زایمان برای موارد زیر باید به پزشکتان مراجعه کنید:
معاینه واژن و سرویکس حدود 6 هفته پس از زایمان
معاینه سینه ها
اندازه گیری فشارخون
زمان شروع فعالیت های جنسی
روش جلوگیری از بارداری
تغذیه با شیرمادر

مزایای زایمان طبیعی
در بارداری های آتی، درد خانم کمتر بوده و کودک سریع تر بدنیا می آید.
بعد از زایمان طبیعی، مدت کمتری می بایست در بیمارستان بستری شد.
طول دوره بهبود بعد از زایمان کوتاه تر بوده و درد پس از زایمان کم تری وجود دارد.
بعد از اتمام زایمان طبیعی، زنان حس قدرت و توانایی می کنند. زنان مشارکت کنندگان فعال تجربه زایمان هستند.
مادرانیکه نوزاد خود را بصورت طبیعی بدنیا می آورند، راحت تر و موثرتر می توانند به کودک خود شیر (شیر مادر) دهند.
بعد از زایمان طبیعی، رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد آسان تر بوده چراکه سریعا بعد از تولد مادر می تواند با کودک خود در تماس باشد.
خطر خونریزی مادر، لخته خون و آسیب به اندام های داخلی در زنانیکه بصورت طبیعی فرزند خود را بدنیا می آورند، کم تر می باشد.
کودکانیکه بطور طبیعی بدنیا آمده اند، در خطر کمتری برای ابتلا به آلرژی ها و حساسیت های غذایی و عدم تحمل لاکتوز در بزرگسالیشان می باشند.
این روش، روشی طبیعی تر برای زایمان می باشد. بدن شما، طوری طراحی شده تا بتواند بصورت طبیعی و بدون دخالت پزشکی کودک را بدنیا بیاورد.
خطر بیماری های تنفسی خاص در کودکان متولد شده از طریق زایمان طبیعی کم تر می باشد. این بیماری های ریوی که خطر آنها در کودک متولد شده از طریق زایمان طبیعی کاهش می یابد، شامل تاکی پنه گذرا از نوزاد (TTN)، پرفشاری خون ریوی و بیماری آسم می باشند.

معایب زایمان طبیعی
زایمان طبیعی شانس افتادگی لگنی بعد از تولد نوزاد را افزایش می دهد.
در بعضی از خانم ها، ترس از زایمان می تواند باعث اضطراب و آشفتگی عاطفی شود.
خطر پارگی کف لگن در زایمان طبیعی وجود دارد. این پارگی می تواند طول دوره بهبود شما را افزایش دهد.
خطر محرومیت از اکسیژن در صورتیکه بندناف فشار وارد کرده و یا سایر مشکلات رخ دهد، برای کودک وجود دارد.
هنگام عبور از کانال تولد، ممکن است خطراتی همچون کبودی، ورم و در موارد نادر شکستگی استخوان برای کودک وجود دارد.
در موارد خیلی نادر، ممکن است وارونگی رحمی رخ دهد. اگر این مشکل بموقع درمان نشود، می تواند خطرناک و جدی باشد.
اگر زخم و یا اپی زیاتومی رخ دهد، ممکن است در ۳ ماه بعد از بدنیا آمدن کودک احساس درد در رابطه جنسی خود داشته باشید.
هرچند زایمان های طبیعی ساده هستند، عوارض پیش بینی نشده همچون خونریزی مادر در هنگام زایمان ممکن است رخ دهد.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

 زایمان طبیعی فرایندی است که اکثر خانم ها نسبت به آن مضطرب هستند. زایمان طبیعی دارای عوارضی هست اما هیچ یک از آنها دائمی و خطرناک نیستند. در ادامه به عوارض زایمان طبیعی اشاره می کنیم.

تولد نوزاد یک فرایند فیزیولوژیک طبیعی است که بدن برای آن طراحی شده است. زایمان بخشی از چرخه طبیعی تولید مثل است. در اکثر موقعیت ها، به ویژه زمانی که مداخلات غیر ضروری لازم نیست، زایمان طبیعی یک روش کاملا بی خطر و سالم است که به دیگر روش های زایمان ترجیح داده می شود.به هرحال بارداری و زایمان گرچه فرایندهای طبیعی هستند، اما بدون خطر هم نیستند. آگاهی از نتایج و مزایای احتمالی انواع تولد به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرید. به علاوه لازم است به یاد داشته باشید که گرچه زایمان طبیعی دارای خطراتی هست، اما عوارض و خطرات آن در مقایسه با سزارین کمتر است. سزارین به عنوان یک روش اورژانسی استفاده می شود و در مواقعی توصیه می شود که نوزاد و مادر را خطر تهدید می کند. در ادامه به برخی از عوارض زایمان طبیعی اشاره می کنیم و همچنین نکاتی بیان می کنیم که به کاهش خطرات کمک می کند.

پرینیوم یا میاندوراه perineum بافت نرمی است که بین واژن و مقعد قرار دارد. این بافت نرم کشیده می شود تا فضا را برای تولد نوزاد فراهم کند، اما پارگی کوچک و حتی شدید ممکن است اتفاق بیفتد. پارگی اتفاقی است که بسیاری از خانم های باردار انتظار آن را دارند و از آن می ترسند. با اقدامات زیر می توانید خطر بروز پارگی پرینیال را کاهش دهید:

* اپیزیوتومی episiotomy :يك برش جراحي در ناحيه پرينه يا مياندوراه (ناحيه عضلاني بين واژن و مقعد) است و قبل از انجام برش بيحسي موضعي داده مي شود.

*فورسپس forceps : دستگاهی است که به وسیله آن نوزاد را از رحم مادر بیرون می کشند.عوارض زایمان طبیعی بر واژن

نکات بیان شده به کاهش شدت پارگی یا اجتناب از پارگی کمک می کند.

در برخی موارد در هنگام تولد نوزاد عضلات کف لگن دچار آسیب دیدگی می شوند. برای خانم هایی که دچار آسیب عضله کف لگن می شوند، نتیجه آن ممکن است موقت باشد یا درد مزمن کف لگن بروز کند. فیزیوتراپی و دارو به رفع این مشکل کمک می کند، اما در مورد بعضی خانم ها این عارضه بعد از زایمان تشخیص داده نشده باقی می ماند و تصور می شود این درد طبیعی است. در مورد برخی خانم ها هم عضلات کف لگن در زمان زایمان دچار آسیب جسمی می شود. برخی دیگر نیز وزن ناشی از بارداری به عضلات کف لگن فشار وارد می کند.بنابراین حتی در صورت سزارین هم ممکن ااست دچار مشکلات مربوط به عضلات کف لگن (و رابطه جنسی دردناک) شوید. اگر آسیب دیدگی به عضله کف لگن رخ دهد، حتما درمان های لازم را انجام دهید. بهبود این شرایط کمی طول خواهد کشید.

گاهی در نتیجه آسیب دیدگی عضله کف لگن فرد ممکن است دچار پرولاپس احشاء لگن Pelvic Organ Prolapse شود. این شرایط زمانی رخ می دهد که مثانه، رحم یا روده بزرگ به داخل واژن نفوذ کرده یا در بیرون واژن برآمده می شود. البته زایمان طبیعی تنها عاملی نیست که باعث بروز پرولاپس احشا لگن می شود،افزایش وزن دوران بارداری نیز به بروز این مشکل منجر خواهد شد.سیگار کشیدن و چاقی نیز عوامل دیگری هستند که باعث بروز این مشکل می شوند. با این حال فشار مداوم، روش های کمک زایمان (مانند استفاده از فورسپس) و آسیب دیدگی عضله کف لگن عواملی هستند که احتمال بروز پرولاپس احشا لگن را افزایش می دهند. سیستوسل cystocele یا پرولاپس مثانه زمانی رخ می دهد که مثانه وارد واژن می شود و رکتوسل rectocele زمانی رخ می دهد که انتهای روده به داخل واژن کشیده می شود. این مشکل درجه های مختلفی دارد و به جز مواردی که خیلی شدید هستند، در بقیه موارد استراحت و فیزیوتراپی به بهبود و درمان کمک خواهد کرد. این مشکل شرایط دیگری است که معمولا تشخیص داده نمی شود، گاهی به دلیل شرم بیمار و گاهی به دلیل تجربه کم پزشک.

این درد می تواند ناشی از آسیب عضله کف لگن یا پارگی پرینیال باشد، اما گاهی نیز این درد با هیچ مشکل قابل مشاهده دیگری همراه نیست. این درد ممکن است ناشی از آسیب دیدن برخی عصب ها، التهاب واژن یا زخم در این ناحیه باشد.اگر دچار درد مداوم هستید، لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر این درد از چند هفته یا تا دو ماه بعد از زایمان طول کشید. اینکه اولین رابطه جنسی بعد از زایمان کمی ناراحت کننده باشد طبیعی است، اما درد مزمن در زمان برقراری رابطه جنسی طبیعی نیست و باید درمان شود. با این حال بررسی ها نشان داده اند خانم هایی که سزارین کرده اند دو برابر از خانم هایی که زایمان طبیعی داشته اند در رابطه جنسی خود بعد از تولد نوزاد دچار درد می شوند.

پرولاپس بند ناف یک عارضه بسیار نادر است و زمانی رخ می دهد که بند ناف قبل از نوزاد بیرون می آید. بند ناف ممکن است فشرده شود و این مسئله جان نوزاد را به خطر می اندازد. در این شرایط بلافاصله سزارین اورژانسی انجام می شود، گر اینکه تولد نوزاد اجتناب ناپذیر باشد. شرایطی مانند پاره شدن کیسه آب مادر یا وضعیت بد نوزاد در داخل رحم یا پاره شدن غشا داخلی رحم عواملی هستند که احتمال بروز پرولاپس بند ناف را افزایش می دهند.کلام آخر : به طور کل بدن و نوزاد برای زایمان طبیعی طراحی شده اند. حتی با وجود خطرات و عوارض زایمان طبیعی، باز هم این روش ایمن ترین گزینه برای مادر و نوزاد محسوب می شود. سازمان جهانی بهداشت بیان می کند در 1 تا 15 درصد موارد زایمان ها با سزارین انجام می شود که این آمار نشان می دهد زایمان طبیعی بین 85 تا 9 درصد بی خطر است.به علاوه لازم است به یاد داشته باشید که وجود خطر لزوما به معنای رخ دادن آن نیست و به نوعی احتمال دادن وقوع آنهاست.

اگر می خواهید بدانید : زایمان طبیعی، مزایا، مراقبت ها و نحوه زایمان طبیعی

اگر می خواهید بدانید : چرا زنان از زایمان طبیعی می‌ترسند؟

اگر می خواهید بدانید : زایمان طبیعی شکل اندام تناسلی را تغییر می‌دهد؟

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

عرق کردن زیر بغل مشکلی است که بسیاری از ما با آن روبه رو هستیم و گاهی واقعا دردسر آفرین است که در ادامه به علت عرق کردن زیر بغل و روش های پیشگیری از آن اشاره می شود

از خوراکی ها می‌توان برای کاهش قند خون استفاده كرد. این سه خوراکی در کاهش فشار خون بسیار موثر هستند

اگر در زمینه مشکلات خانواده و تربیت فرزندان نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

صفحه درخواستی شما وجود ندارد!

در سایت دکتر همه تلاش می شود تا با فراهم نمودن اطلاعات به روز، صحیح و کارشناسانه در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریها و برطرف کردن تصورات نادرست به بالا بردن سطح سلامت کشور کمک کنیم.

تمامی حقوق این وب سایت برای دکترهمه مرجع بهداشت درمان، سلامت و تغذیه محفوظ است.

Powered and Protected by FIP-CO

عوارض زایمان طبیعی بر واژن

کاربری ندارید! ثبت کنید

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *