عوارض رژیم کتوژنیک صرع

رژيم کتوژنيک که متشکل از چربي زياد با پروتيين و کربوهيدرات کم است، اولين بار در سال 192 ميلادي براي درمان کودکان مبتلا به صرع پيشنهاد شد. با وجود پيشرفتهايي که در درمان دارويي و جراحي صرع بوجود آمده است، هنوز تعداد زيادي از کودکان داراي تشنجهاي بدون علاج هستند. اين مطالعه به منظور تعيين اثر رژيم کتوژنيک بر صرع مقاوم به درمان دارويي در کودکان انجام شده است.215 کودک در حيطه سني 2 تا 12 سال که عليرغم مصرف حداقل دو دارو، پيش از 2 حمله در هفته داشتند. در اين مطالعه گنجانيده شدند کليه بيماران تحت رژيم کتوژنيک قرار گرفتند و براي حداقل يک ماه و حداکثر 3 سال پيگيري شدند. ميزان پاسخ به درمان در ماه اول شروع (پيگيري اول)، ماه ششم (پيگيري دوم)، ماه دوازدهم (پيگيري سوم) سنجيده شد و تحليل گرديد. ميزان تحمل رژيم و عوارض ناشي از رژيم کتوژنيک نيز مطالعه گرديد.تعداد 215 کودک با معدل سني 5.1 سال، عليرغم مصرف بنحو متوسط 6.6 داروي ضد صرع قبل از شروع رژيم کتوژنيک با ميانگين تشنج 235 بار در ماه مورد مطالعه قرار گرفتند. در پيگيري اول بعد از دريافت رژيم، 68.8 درصد بيماران عاري از تشنج شدند و 11.7 درصد بيش از 5 درصد کاهش در ميزان حملات نسبي را نشان دادند. 98.3 درصد بيماران در طي مال اول رژيم را رعايت کرده و براي پيگيري مراجعه نمودند. در پيگيري دوم، 44.5 درصد بيماران عاري از تشنج بوده، 21.7 درصد کاهش بيش از 5 درصد را نشان دادند. 89.3 درصد تا 6 ماه رژيم را رعايت کرده و براي پيگيري مراجعه کردند.در پيگيري سوم 14.8 درصد بيماران عاري از تشنج بودند، 12.9 درصد بيش از 5 درصد کاهش در تعداد حملات تشنجي را نشان دادند. 57.4 درصد بيماران تا يکسال رژيم کتوژنيک را ادامه داده و پيگيري شدند.به طور خلاصه مي توان گفت که رژيم کتوژنيک بعنوان يک روش درماني موثر در کودکاني که تشنج آنها به درمانهاي معمول پاسخ نمي دهد مي تواند مورد استفاده قرار گيرد، به نظر مي رسد اين رژيم از بسياري از داروهاي جديد ضد صرع موثرتر و ارزانتر باشد.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوارض رژیم کتوژنیک صرع

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

زمينه و اهداف: رژيم كتوژنيك متشكل از چربي زياد با پروتئين و كربوهيدرات كم، براي صرع مقاوم كودكان به كار برده مي شود. اين مطالعه به منظور تعيين اثر رژيم كتوژنيك در صرع مقاوم به درمان دارويي كودكان انجام شده است. روش و بررسي: از سال 1381 لغايت 1385، چهل و سه كودك در حيطه سني 2 تا 14 سال با صرع مقاوم تحت درمان رژيم كتوژنيك قرار گرفته و بصورت آينده نگر پيگيري شدند. ميزان پاسخ به درمان (كاهش بيش از 5 درصد در حملات تشنجي)، ميزان تحمل رژيم كتوژنيك و عوارض جانبي آن بررسي شد. يافته ها: تعداد 43 كودك با ميانگين سني 5.8 سال، که عليرغم مصرف متوسط 6.6 قلم داروي ضد صرع، به طور متوسط هر ماه 3 حمله تشنجي داشتند تحت درمان رژيم کتوژنيک قرار گرفتند. ميانگين مدت رژيم حدود 11 ماه (حيطه 3 هفته تا 3 ماه) بود. در ماه اول %93، ماه سوم %74، ماه ششم %51 و ماه دوازدهم %4 و حدود %35 بيماران بيش از يكسال رژيم را ادامه دادند. در ماه اول %77، ماه سوم %65، ماه ششم %44 و ماه دوازدهم %35 بيماران، كاهش بيش از 5 درصد در حملات تشنج داشتند. ارتباط آماري معني داري بين سن، جنس، اتيولوژي، تيپ تشنج و تاثير رژيم كتوژنيك وجود نداشت. تفاوت آماري معني داري بين افزايش اقلام دارويي ضدتشنج قبل از شروع رژيم و عدم پاسخ به درمان در ماه دوازدهم وجود داشت (P.7). بين تعداد حملات تشنج قبل از دريافت رژيم و ميزان پاسخگويي در ماه دوازدهم درمان، رابطه معني داري وجود داشت (P.41). اکثر عوارض خفيف و گذرا بوده ولي در 6 بيمار (14 درصد) منجر به قطع رژيم شد. نتيجه گيري: رژيم کتوژنيک يک روش درماني جايگزين براي صرع مقاوم کودکان در نظر گرفته شود.

تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

عوارض رژیم کتوژنیک صرع

تلفن و 442651 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.3
3 obj
&gt&gt&gt]
/Contents 4 R&gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
xUOj}WǕղc:-BS!l_?[6$
X8e1rl3eb/V

% H(K_ċ˶`!R]|KPI$:FޔPeCxWE|3n)#PMZ-鴿4yU#2WaOEY`Y
vUC&gtw
BTYkFʦ{|:`d


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مرکز همکار کاکرین ایران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

عوارض رژیم کتوژنیک صرع

© 219 All Rights Reserved | Cochrane Iran Associate Centre

رژیم های غذایی متعددی برای کاهش وزن وجود دارد. بسیاری از رژیم های غذایی توسط متخصص تغذیه متناسب با شرایط اشخاص تنظیم می شود. رژیم لاغری کتوژنیک یکی از رژیم‌های محبوب این روزها است که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ است که در این مطلب می خواهیم با رژیم غذایی کتوژنیک آشنا شویم. در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

کتوژنیک یک دوره برای یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم است (مانند رژیم غذایی اتکینز). ایده این رژیم این است که شما کالری بیشتری را از پروتئین و چربی بدست آورید و کربوهیدرات کمتری را مصرف کنید. در این رژیم شما کربوهیدراتی که هضم آن آسان است مانند شکر، نوشابه، شیرینی ها و نان سفید را حذف می کنید.

اگر در روز کمتر از 5 گرم از کربوهیدرات ها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قند خون که بدن می تواند سریع مصرف کند) تمام می شود. این معمولا بین 3 تا 4 روز طول می کشد. سپس بدن برای انرژی شروع به شکستن پروتئین و چربی می کند که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

اگر هر یک از شرایط زیر را دارید نخست با پزشک خود در این باره صحبت کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی کتوژنیک برای شما بی خطر باشد، به ویژه اگر دیابت نوع یک دارید.

عوارض رژیم کتوژنیک صرع

مردم برای کاهش وزن از این رژیم استفاده می کنند، اما این رژیم می تواند به شرایط خاص پزشکی نظیر صرع نیز کمک کند. همچنین می تواند به افرد مبتلا به بیماری های قبلی، برخی بیماری های مغزی و حتی آکنه کمک کند. اما در این زمینه ها نیاز به تحقیق است.

هنگامی که بدن شما ذخایر چربی اش را می سوزاند، می تواند برای کلیه شما سخت باشد. آغاز رژیم لاغری کتوژنیک یا عوض کردن آن با یک رژیم دیگر با عجله و سرعت، می تواند ناسب باشد(به خصوص اگرشما چاق هستید). زیرا می تواند باعث بیماری های نظیر دیابت، بیماری های قلبی یا فشار خون بالا شود. اگر این شرایط را دارید، رژیم خود را به آهستگی و فقط با نظر پزشک تغییر دهید.

عوارض رژیم غذایی کتوژنیک به طور معمول خطرناک نیستند. از عوارض آن می توان به یبوست، کاهش قند خون یا سوء هاضمه اشاره نمود. البته در رژیم با کربوهیدرات کم، اثرات دیگری نظیر ایجاد سنگ کلیه یا افزایش سطح اسید بدن شود (اسیدوز).

رژیم غذایی کتوژنیک مثل سایر رژیم های غذایی با کربوهیدرات بسیار محدود هستند، هر چند به دلیل کنترل‌ شده بودن مصرف پروتئین در این رژیم احتمالا شاهد تشدید این مزایا خواهید بود. محدود بودن پروتئین مصرفی نه تنها تولید کتون ها در بدن را افزایش می دهد، بلکه باعث کاهش سطح انسولین (هورمون ذخیره‌ساز چربی در بدن) هم می شود.

در ادامه با مزایای رژیم غذایی کتوژنیک برای سلامت بدن و کاهش وزن آشنا می شویم.

رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم های دیگر ممکن است در 3 تا 6 ماه نخست باعث کاهش وزن بیشتری شود. این ممکن است به این دلیل باشد که بدن به کالری بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی نیاز دارد نسبت به کالری که برای تبدیل کربوهیدارت به انرژی نیاز است. ده ها پژوهش سطح‌ بالای پزشکی نشان داده‌اند که رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در مقایسه با سایر بره های غذایی بیشترین تاثیر را در کاهش وزن شرکت کنندگان داشته اند.

انسولین یک هورمون است که به بدن این امکان را می دهد تا قند را ذخیره یا به عنوان سوخت مصرف کند. رژیم کتوژنیک به شما کمک می کند تا سوخت را ازاین طریق سریع تر بسوزانید. پس نیازی به ذخیره سازی آن ندارید. این بدان معناست که بدن انسولین کمتری می سازد چون نیاز کمتری به آن دارد. این موضوع به شما کمک می کند تا در برابر برخی از انواع سرطان مقاوم تر باشید و حتی سرعت رشد سلول های سرطان را کاهش می دهد. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

عجیب به نظر می رسد که رژیمی که چربی بیشتری دارد، باعث افزایش چربی خوب و کاهش چربی بد شود، اما رژیم کتوژنیک آن را انجام می دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که تولید انسولین کمتر (که نتیجه این رژیم است) می تواند از تولید کلسترول توسط بدن جلوگیری کند. این بدین معناست که شانس شما برای داشتن فشار خون بالا، شریان های سخت شده، نارسایی قلبی و دیگر شرایط قلبی کاهش می یابد.

کربوهیدرات ها با شرایط پوست مرتبط هستند. پس کم کردن آن ها ممکن است کمک کند. با کاهش انسولین، رژیم کتوژنیک به کاهش شیوع آکنه کمک می کند (انسولین در بدن شما می تواند باعث ترشح هورمون های دیگری شود که سبب بیماری شوند).

رژیم غذایی کتوژنیک نه‌ تنها باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود، بلکه بهترین روش برای معکوس کردن روند پیشروی بیماری خطرناک دیابت نوع 2 هم به شمار می رود. دلیل این امر هم کاهش طبیعی سطح قند خون و حذف اثر منفی انسولین بالای خون در این بیماران است. اگر شما دیابت دارید، به خصوص دیابت نوع اول بسیار مهم است که با پزشک خود در رابطه با تغییر رژیم غذایی خود مشورت کنید.

رژیم غذایی کتوژنیک از سال 192 میلادی به کنترل تشنجی که به دلیل صرع ایجاد می شود، کمک کرده است.  و معمولا برای کودکانی که به صرع غیر قابل‌ کنترل با دارو دچار بودند تجویز می‌شود. البته از رژیم کتوژنیک برای درمان بزرگسالان مبتلا به صرع هم استفاده شده که نتایج بسیار خوبی هم داشته است. معمولا گرفتن رژیم کتوژنیک باعث بهبود شرایط بیماری صرع و کاهش نیاز به استفاده از داروها می‌شود.

حتماً با پزشک خود برای درمان صرع که چه چیزی برای شما یا فرزندانتان خوب است، مشورت کنید.

این ها بر روی مغز و ستون فقرات و همچنین اعصاب، که این دو را به هم مرتبط می سازند، تاتیر می گذارند. یکی از این نوع بیماری ها صرع است. اما رژیم غذایی کتوژنیک به بیماری های دیگری نظیر آلزایمر، پارکینسون و اختلالات خواب کمک می کند. دانشمندان مطمئن نیستند چرا، اما این احتمالا این دلیل است که کتون هایی که بدن شما برای بدست آوردن انرژی می سوزاند، به حفاظت از سلول های مغز شما در برابر آسیب کمک می کند. 

این سندروم زمانی اتفاق می افتد که تخمدان های یک زن بزرگتر ازآنچه باید باشند، می شود و کیسه های کوچک پر از مایع اطراف تخم ها تشکیل می شوند که دلیل آن سطح بالای انسولین است. رژیم لاغری کتوژنیک که انسولین تولیدی و مورد نیاز شما را کاهش می دهد که همراه با ایجاد تغغیرات در سبک زندگی نظیر ورزش کردن و کاهش وزن، به درمان آن کمک می کند.

رژیم غذایی کتوژنیک به ورزشکاران استقامتی مانند دوندگان و دوچرخه سواران کمک میکند. علاوه بر آن، در رشد عضلات و افزایش مقدار اکسیژن مورد نیاز بدن شما در هنگام انجام کارهای دشوار، موثر است. اما اگرچه این رژیم غذایی به ورزش کردن کمک می کند، ممکن است همانند دیگر رژیم ها به اوج عملکرد شما کمک نکند.

16 روش برای خواب راحت شبانه

2 توصیه برای کاهش استرس، بر استرس غلبه کنید!

با 12 خواص شگفت‌انگیز کیوی آشنا شوید!

آیا مطلب ” آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک ” برای شما مفید بود؟

همینطور که همه ما می‌دانیم مو یکی از نعمت‌های الهیست که برای زیبایی ظاهری و بالا رفتن []

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

سعی در رعایت کپی رایت داشته باشیم ! زوم لایف

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *